Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Kamp jij met een gebrek aan ruimte of heb je teveel spullen? Welke van de twee aan de orde is, blijft altijd een beetje de vraag. Maar kun je, nadat je serieus opgeruimd hebt, nog steeds niet al je spullen kwijt, dan volgen hier een aantal ruimtebesparende tips. 

De hoogte in

De meeste ruimte win je door de hoogte in te gaan. Koop kasten tot aan het plafond of bevestig planken aan de muur. Dat laatste kan bijvoorbeeld ook heel goed boven een bureautje. Denk er wel aan dat je op de hoogste planken alleen spullen zet die je niet al te vaak nodig hebt. Dingen die je moeilijk kunt pakken en terug zetten en je vaak nodig hebt, zul je na een tijdje niet meer terug zetten omdat het teveel werk is. En dan schiet je natuurlijk je doel voorbij.

De hoogte in kan ook in je kasten. Hebben je kastplanken grote tussenliggende ruimtes? Er zijn verhogingen te koop die je in de kast kunt zetten, zo creëer je extra ruimte in je kast. Je kunt ook draadmandjes aan de planken bevestigen voor extra ruimte.

Slimme meubels

Misschien niet het eerste waar je mee aan de slag gaat, maar je kunt heel wat ruimte winnen door slimme meubels in je huis te zetten. Kies voor een salontafel met extra opbergruimte, een eettafel met lades voor bijvoorbeeld bestek en placemats of een bank met opbergruimte. Ben je nog niet toe aan het vervangen van je huidige meubels, kijk dan of je iets kunt doen met dozen. Er zijn speciale kunststof dozen voor onder je bed bijvoorbeeld. Zit er nog veel ruimte tussen je kasten en het plafond? Ook daar zou je nog dozen met spullen kunnen neerzetten. Zorg dan wel dat de dozen allemaal dezelfde uitstraling hebben, zodat je geen rommelig aanzicht krijgt.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

 

Heb jij ook een overvolle inbox? Voor veel mensen is de inbox van hun e-mail een grote verzameling van dingen die ze willen onthouden, die nog gedaan moeten worden of waar nog beslissingen over genomen moeten worden. Dat resulteert uiteindelijk in een overvolle inbox. De onoverzichtelijkheid die zo onstaat, maakt het alleen nog maar lastiger om je e-mails door te werken. Daarnaast vraag je je regelmatig af of je niet iets vergeet of over het hoofd ziet. Herkenbaar? Zo maak je je inbox eindelijk leeg.

Submappen aanmaken

In feite is er maar één oplossing, en dat is alle e-mails stuk voor stuk doorwerken om zo je inbox leeg te krijgen. Maar lees toch nog even door, voordat je dit artikel zuchtend wegklikt. Er is wel een manier om hem daarna ook leeg te houden. Het uiteindelijke doel is, dat je inbox een weergave is van alle nieuw binnengekomen mail. Het is geen verkapte to-do lijst of archief. Om dit te bereiken, maak je eerst verschillende mappen aan in je inbox. Een lijstje van mappen die voor vrijwel iedereen bruikbaar zijn:

  • Doen: alle e-mail waarop nog actie moet worden ondernomen.
  • Bewaren: alle e-mail die je wilt bewaren als referentie of bewijsmateriaal.
  • Afwachten: alle e-mail waarvan je nog op een reactie van een ander wacht, of bevestigingen van bijvoorbeeld bestellingen waarvan je nog op de levering wacht.

Heb je het gevoel dat je zelf nog meer mappen nodig hebt, maak deze dan ook aan. Maar zorg dat het er niet teveel worden, want dan wordt het weer onoverzichtelijk. Heb je echt hele oude e-mails in je inbox (meer dan een jaar oud), dan kun je ook een map aanmaken met bijvoorbeeld 'mail voor 2014'. De kans dat die nog relevant zijn, is klein. Als voorlopige oplossing bewaar je ze in deze map, totdat je tijd hebt om die ook door te lopen.

E-mail doorwerken

Nu is het zover. Je gaat je e-mail ook daadwerkelijk doorwerken. Zoals gezegd kun je alle e-mail die ouder is dan bijvoorbeeld een jaar, in je map voor oude e-mail (in het hiervoor genoemde voorbeeld: mail voor 2014) stoppen. Daarna ga je je mailbox leeg maken. Het makkelijkst is om te beginnen met het nieuwste berichten, omdat die waarschijnlijk het meest relevant zijn. Bovendien zullen die in de meeste gevallen bovenaan staan. Bij het doorwerken van je e-mail gebruik je de volgende regels:

  • Moet ik hier iets mee doen (actie ondernemen of antwoorden)?
    • Ja: dan beantwoord je de mail of handel je het af als dit in minder dan 2 minuten kan. Duurt het langer dan 2 minuten? Dan gaat het naar de map 'Doen'.
  • Moet een ander hier iets mee?
    • Ja: dan stuur je het door naar de betreffende persoon (als die deze mail niet zelf ook al ontvangen heeft). Is het noodzakelijk dat je weet of die ander er daadwerkelijk wat mee heeft gedaan, dan gaat je mail in de map afwachten.
  • Moet ik dit bewaren?
    • Ja: dan gaat het in de map bewaren.
  • Is het antwoord op alle bovenstaande vragen 'nee', dan kan het bericht gewoon verwijderd worden. Doe dit dan ook meteen.

Werk zo je hele mailbox door, totdat hij leeg is. Heb je erg veel e-mail in je inbox staan, dan lukt dit waarschijnlijk niet in één dag. Trek er dan elke dag tijd voor uit, totdat de mailbox daadwerkelijk leeg is. Bijvoorbeeld een half uur per dag. Is je inbox leeg, dan is het nog slechts een kwestie van bijhouden.

E-mail bijhouden

Laat je niet gek maken door op elk pingetje van je e-mailprogramma te reageren, maar lees je e-mail op vaste tijden. Bepaal zelf hoe vaak dat nodig is. Een of twee keer per dag is voor de meeste mensen voldoende. Zet tussendoor je e-mailprogramma uit of op zijn minst de notificaties. Werk de inbox op de hiervoor beschreven manier door, elke keer dat je de e-mail controleert. Je hebt dus altijd een lege inbox als je het mailprogramma afsluit.

Je mappen bijhouden

Nu al je e-mail in submappen staat, is het natuurlijk wel de bedoeling dat je er daadwerkelijk wat mee gaat doen.

  • De map 'doen' is hierbij de belangrijkste map. Zorg dat je deze dagelijks controleert en de benodigde actie onderneemt. Zodra je de taak of de e-mail afgehandeld heb, verwijder je de e-mail of verplaats je hem zonodig naar de map 'afwachten' of 'bewaren'.
  • De map 'afwachten' kijk je ook regelmatig door. Je kijkt of er al actie is ondernomen door de betreffende persoon, of jij vervolgens nog iets moet doen of controleert of bestellingen binnen zijn gekomen. Zo nodig onderneem je actie als dit niet het geval is. Is alles afgehandeld, dan kan ook deze mail verwijderd worden.
  • De map 'bewaren' vraagt wat minder onderhoud. Toch is het handig om deze ook af en toe door te lopen en op te schonen. Voor de meeste mensen is één keer per half jaar of één keer per jaar een goede frequentie.

Heb je meer mappen dan de hierboven genoemde, dan werk je die natuurlijk ook regelmatig door.

Bij de meeste mensen staat het huis schoonmaken niet op het lijstje met favoriete activiteiten. Tegelijkertijd stellen veel mensen wel erg prijs op een schoon huis. Daarom zullen we dus toch regelmatig aan de slag moeten in ons huis. Hieronder enkele tips die het huishouden een beetje makkelijker maken.

Elke dag een beetje

De makkelijkste manier om het huis schoon te krijgen en te houden, is door elke dag een beetje te doen. Je kunt je er natuurlijk helemaal op storten en een heel weekend spenderen aan de grote schoonmaak. Maar de vraag is of je daarna ooit nog een poetsdoek wilt aanraken! Door het schoonmaken op te splitsen in kleinere taken en elke dag een of twee dingen te doen, hoef je nooit een hele dag aan het huishouden te besteden. Door het op te splitsen, vergroot je de kans dat je het ook daadwerkelijk doet. Een kleinere taak doe je nu eenmaal makkelijker tussendoor dan een onoverzichtelijke taak als 'het huis schoonmaken'. Natuurlijk zijn er ook altijd dingen die je iedere dag moet doen.

Voorbeeld dagelijkse en wekelijkse taken

Hieronder een voorbeeld van dagelijkse en wekelijkse taken. Je kunt deze taken natuurlijk aanpassen en aanvullen voor jouw huishouden. Heb je kleine kinderen die over de vloer kruipen, dan zul je waarschijnlijk dagelijks willen zuigen en dweilen. Waarschijnlijk heb je ook nog tal van klusjes die tweewekelijks of maandelijks moeten gebeuren. Je kunt deze klussen eveneens over de week verdelen. Je kunt bijvoorbeeld elke dag naast je wekelijkse taken ook een maandelijks klusje doen.

Dagelijks

  • Bedden openslaan en laten luchten en opmaken (kunnen wat grotere kinderen ook zelf doen).
  • De vaatwasser inruimen en weer uitruimen (of met de hand afwassen).
  • Aanrecht en gasfornuis/kookplaat schoonmaken.
  • Vaatdoekje verwisselen.
  • Woonkamer aan kant maken.

Wekelijks

  • Maandag: stofzuigen en dweilen boven.
  • Dinsdag: stof afnemen.
  • Woensdag: bedden verschonen.
  • Donderdag: badkamer en toilet schoonmaken.
  • Vrijdag: stofzuigen en dweilen beneden.

Schoonmaakmiddelen bij de hand

Niets is zo lastig tijdens het schoonmaken als steeds maar weer terug te moeten lopen voor een poetsdoek of een schoonmaakmiddel. Zorg er daarom voor dat je alles bij de hand hebt. Stop de spullen die je regelmatig gebruikt bij elkaar in een emmer, zodat je ze makkelijk mee kunt nemen op je ronde door het huis. Ook is het handig om zowel boven (bijvoorbeeld in de badkamer) als beneden een voorraadje schoonmaakspullen te hebben.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

Nu Sinterklaas onderweg naar Nederland is, is het tijd voor wat tips ter voorbereiding van het grote feest en voor het feest zelf.

De intocht

Ga je naar de intocht kijken? Zorg dan dat je weet waar en hoe laat de intocht is en kijk van te voren waar je langs de route wilt staan. Ga op tijd van huis, maar zorg ook dat je niet uren hoeft te wachten met je kinderen. Je kunt natuurlijk ook gewoon samen naar de intocht op tv kijken. Soms is dat wel zo rustig en ontspannen.

Het feest plannen

  • Zorg dat iedereen datum, tijd en plaats weet.
  • Maak afspraken over de kosten, bijvoorbeeld voor eten en drinken of eventuele huur van Sint of Piet. Worden de kosten gedeeld en wat is het bedrag dat besteed mag worden?
  • Worden er lootjes getrokken? Maak afspraken over waar en wanneer of trek digitaal lootjes. Voor dit laatste zijn diverse sites te vinden op internet. Spreek ook af wanneer en hoe verlanglijstjes ingeleverd/ingevuld worden.
  • Bedenk wat je gaat doen op het feest zelf. Met kleine kinderen zal het vaak gewoon de cadeautjes uitpakken worden. Maar met grotere kinderen en/of volwassenen kun je overwegen om bijvoorbeeld een spel te spelen.

Hoeveel nachtjes nog?

Voor kinderen kan het nog wel eens onduidelijk zijn wanneer het sinterklaasfeest eindelijk gaat plaatsvinden. Maak voor hen een eenvoudige aftelkalender. Dit kun je bijvoorbeeld heel snel en makkelijk doen, door gekleurde post-it velletjes naast elkaar op een vel papier te plakken. Elk velletje staat voor een dag. Zet er getallen op die corresponderen met het aantal nachtjes dat er nog geslapen moeten worden voor het grote feest. Geef ook andere dingen aan op de kalender. Bijvoorbeeld op welke dagen de schoen gezet mag worden (door er bijvoorbeeld een schoen in te tekenen). Wordt er ook op school, de speelzaal of op het werk van papa of mama sinterklaasfeest gevierd? Ook dat mag op de kalender. Laat je kind ’s avonds voor het slapen gaan de dag doorstrepen of de post-it van het vel trekken.

Surprises en gedichten

Voor surprises en gedichten zijn er op internet tal van ideeën en sites met rijmwoorden te vinden.

Dingen om rekening mee te houden:

  • Wanneer moet het af zijn? Begin op tijd en zorg dat je nog wat reservetijd (dagen) over hebt.
  • Bedenk wat je gaat maken en wat voor materiaal je daarvoor nodig hebt.
  • Zoek het benodigde materiaal bij elkaar, koop eventueel wat je nog nodig hebt en zorg dat je op de geplande knutseldag alles hebt.
  • Plan een dag of zo nodig meerdere dagen waarop je aan de slag gaat, zeker als je samen met je kinderen gaat knutselen.
  • Bedenk dat het niet perfect hoeft, maar dat het vooral om de lol gaat. Maak je samen met je kinderen iets, geniet dan vooral van het samen bezig zijn en maak je niet al te druk om het eindresultaat.

Ook voor gedichten geldt: bedenk wanneer het af moet zijn, begin op tijd en zorg ook hier voor reservetijd.

Sinterklaasfeest vieren

  • Komt er een (echte) sint of piet? Zorg dat je weet hoe laat je die kunt verwachten en maak goede afspraken over wat wel/niet en hoe lang het bezoek blijft. Is het een onbekende, fluister dan van te voren wat informatie over de aanwezigen in.
  • Zorg er bij voorkeur voor dat er niet al te lang gewacht hoeft te worden op de goedheiligman. Sommige kinderen kunnen behoorlijk buikpijn krijgen van wachten op de goede sint. Weet je dat het wel even kan duren voor de sint arriveert? Zorg dan dat je wat afleiding achter de hand hebt (spelletje, liedjes zingen, verhaaltje etc.).
  • Is de sint of piet een bekende, en moet dat geheim blijven, let dan goed op dat hij of zij zichzelf niet verraad. Dingen om op te letten: stem, schoenen (zelfs sportschoenen die nauwelijks gedragen worden blijken soms herkend te worden), sokken, sieraden (bijvoorbeeld trouwring of oorbellen).
  • Wordt de goedheiligman of de piet toch herkend, zorg dan dat je van te voren weet wat je in dat geval gaat vertellen. Was het een grapje, verkleedpartijtje, hulppiet/sint, of biecht je ‘het geheim over Sinterklaas’ op?
  • Geniet van dit feest. Ook al lopen dingen soms anders dan je had gewild of had verwacht. Echte rampen buiten beschouwing gelaten, is het achteraf vaak minder erg dan je denkt.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

 

Heb je, net als ik,  een aantal creatieve hobby's, die met zich meebrengen dat je nogal veel knutselmateriaal verzamelt? Materiaal dat soms een eigen leven lijkt te leiden en zich zomaar over je tafel en kasten verspreidt? Natuurlijk mag het best even rommelig zijn terwijl je aan het werk bent, maar daarna moet het ook allemaal weer netjes opgeborgen kunnen worden. Een tijd lang leek regelmatig alles opnieuw opruimen bij mij de enige oplossing. Maar ik bleef zoeken naar een meer definitieve oplossing.

Compact, ruimtebesparend en netjes

Die oplossing vond ik in eerste instantie in een doos die eigenlijk voor kralen bestemd was. Binnen in de doos bevonden zich kleinere doosjes, in verschillende formaten. Door kon mooi al mijn klein scrapbookmateriaal in (eyelets, brads, knoopjes en wat al niet meer). De doos zelf legde ik in een la. Netjes gesorteerd, opgeruimd en uit het zicht. Het leek ideaal. Maar dat was het toch niet.

Waarom compact, ruimtebesparend en netjes niet werkte

Het systeem werkte niet, omdat het me in de praktijk teveel moeite kostte om iets uit de doos te halen en te gebruiken. Voor een beter beeld geef ik even een opsomming van de handelingen:

la open, doos eruit halen, doos open maken, kleiner doosje zoeken (er zaten 2 lagen in die doos), kleiner doosje eruit halen, juiste kleur of vorm brad, eyelet of wat dan ook eruit halen.

Dat laatste vormde een probleem op zich. De doosjes waren zo klein dat je er met moeite met je vingers iets uit kon halen, laat staan iets zoeken. Dus kwam het er vaak op neer dat ik het doosje maar gewoon omkeerde op het tafelblad. Waarna alles natuurlijk ook weer terug moest, nadat ik het juiste dingetje er tussenuit gehaald had.

Na het lezen van een artikel over hobbyspullen opbergen op de manier waarop je het gebruikt, besefte ik ineens waarom deze oplossing niet werkte. Voor mij is het belangrijk dat:

  • Ik de spullen die ik wil gebruiken kan zien.
  • De dingen makkelijk te pakken en weer op te ruimen zijn.
  • Ik snel kan vinden wat ik nodig heb.

In een la kan ik de spullen niet zien. Gezien alle handelingen die ik hierboven heb beschreven, waren de spullen dus niet makkelijk te pakken, en omdat ik vooral op kleur zoek (binnen een bepaald soort materiaal), waren dingen ook niet makkelijk te vinden.

Wensenlijstje

Nadat ik wist wat ik wel wilde, stelde ik een wensenlijstje voor de nieuwe opbergplek op:

  • In het zicht: dus op een open plank of in een open kast.
  • Makkelijk te pakken en weer op te ruimen: wederom een open plan of kast en afzonderlijke eenheden.
  • Snel kunnen vinden wat ik nodig heb: dus doorzichtige bakjes of goed gelabelde bakjes.
  • Niet te duur.

De oplossing

De oplossing vond ik uiteindelijk in goedkope plastic bakjes. Ik kocht er een heel stel, sorteerde mijn spullen nu op kleur en deed ze per kleur en soort in een bakje. De bakjes zijn doorzichtig, maar ik heb ze ook nog eens gelabeld. De wat grotere spullen kwamen in een aantal grotere bakjes die ik al in huis had. Alles kan gestapeld op een plank in mijn kast. Voor mij een ideale oplossing die ervoor zorgt dat ik mijn hobbyspullen weer volop gebruik. En ook weer netjes terug zet.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.