Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Ben je ook altijd bang dat je dingen vergeet, is je to do lijst ellenlang of schrijf je maar niks op omdat je toch al zoveel moet doen? Hier volgen een aantal tips om je to do lijst haalbaar te houden.

 

Tips voor een haalbare to do lijst

  • Schrijf het op. Zodra je iets bedenkt, schrijf het op. Zorg dat je altijd een notitieblokje bij de hand hebt om dingen die je nog moet doen op te schrijven.
  • Doe kleine klusjes meteen. Als je ze direct kunt doen zijn ze de moeite van het opschrijven niet waard. Bovendien kosten kleine klusjes je vaak meer energie als ze in je hoofd zitten, dan wanneer je ze direct doet.
  • Uitstellen gebeurt vaak omdat je geen beslissingen kunt of wilt nemen. Vaak maakt het niet zo heel veel uit wat je besluit, als je maar aan de slag gaat. Dit gaat vooral op bij het doen van klusjes in huis. Denk niet te lang na over waar je gaat beginnen met opruimen, maar begin gewoon ergens.
  • Uitstellen gebeurt ook vaak omdat het niet duidelijk is wat je moet doen of omdat de taak die voor je ligt te groot is. Een nieuwe baan zoeken is groot en onduidelijk. Je CV up to date maken of een vacaturesite bekijken is al een stuk makkelijker. Breek grote taken daarom op in meerdere kleine taken, en formuleer het als actie (koop, schrijf, maak, etc.).
  • Uitstellen komt ook vaak voor als je een klus niet leuk vindt. Zet jezelf ertoe toch eerst aan die klus te beginnen. Een goede gewoonte is om de dag te beginnen met de meest vervelende klus. Dan heb je daarna tijd en energie om leukere dingen te doen. Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht als je de klus geklaard hebt (bijv. een kop koffie, een kwartiertje pauze en een tijdschrift lezen etc.).

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

Altijd op zoek naar de juiste cd of DVD? Zijn je cd’s en dvd’s geëindigd in een wanordelijke stapel, al dan niet achter kastdeuren? Tijd om ze te ordenen. Hier volgen enkele tips om ze netjes op te bergen zodat je ze ook weer makkelijk terug kunt vinden.

 

Opbergmogelijkheden voor cd's en dvd's

Opbergmogelijkheden voor cd's en dvd's:

  • In speciale dozen. Er zijn speciale dozen voor cd’s, dvd’s en video’s. Selecteer ze op genre, doe ze per genre in een doos en plak een label op de doos.
  • In lades. Sommige tv meubels hebben speciale lades voor cd’s en dvd’s. Ook zijn er rekjes te koop die precies in een la passen.
  • In rekjes in een (open) kast. Er zijn diverse rekjes te koop die je in een (open) kast kunt neerzetten.
  • In mappen. Er zijn cd-mappen verkijgbaar waarin veel cd’s of dvd’s opgeborgen kunnen worden. deze mapjes hebben als voordeel dat ze weinig ruimte innemen. Gooi de doosjes in dat geval weg en bewaar de boekjes eventueel in een harmonicamap.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

De wasruimte heeft ook nogal de neiging om rommelig te worden. Met een paar eenvoudige trucjes oogt het echter al snel een stuk netter. 

 

Wasmiddel bij elkaar zetten

Je bereikt al een netter aanzien door alle flessen wasmiddel bij elkaar in een bak of op een plank te zetten. Is je wasruimte vochtig (bijvoorbeeld de badkamer) dan kun je waspoeder in een afsluitbare plastic bak bewaren. Het klontert dan minder snel dan wanneer je het in de kartonnen verpakking laat zitten.

 

Haken aan de muur

De strijkplank en het wasrek kun je aan haken aan de muur hangen of klem zetten tussen bijvoorbeeld de wasmachine en de muur. Zo voorkom je dat ze steeds omvallen.

 

Vuile was sorteren

Door het gebruik van meerdere wasmanden kun je de was alvast voorsorteren. Gebruik bijvoorbeeld aparte manden voor de handdoeken (60 graden was), lichte was en donkere was. Leer je gezinsleden (en jezelf) aan om shirtjes met print en (spijker)broeken binnenstebuiten in de wasmand te gooien. Sokken houd je bij elkaar door sokkenclips te gebruiken of door ze per paar in een wasnetje te stoppen. Zorg dat deze in de buurt van de wasmand te vinden zijn (hang ze bijvoorbeeld in een bakje boven de wasmand), anders gaat niemand ze gebruiken.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Kinderen knutselen over het algemeen graag en meestal hebben ze dan ook een flinke voorraad knutselspullen. Hoe ruim je deze nu op? Houd rekening met de volgende zaken. 

 

Ordenen van knutselspullen

Orden de knutselspullen op soort. Dus alle tekenspullen bij elkaar, alle klei bij elkaar, lijm, schaar en oude tijdschriften bij elkaar etc.  Doe alles per soort in bakken of dozen. Zorg ervoor dat de dozen niet te groot of te zwaar zijn, je kind moet het zelf makkelijk kunnen pakken. Plak plaatjes of foto’s op de dozen, zodat je kind weet wat waar in hoort.  Potloden, stiften etc. kun je eventueel in blikken bewaren. Gebruik je hiervoor een oud conservenblik, let dan wel even op eventuele scherpe randjes die eraan kunnen zitten.

 

Bereikbare plek

Berg alles op kindhoogte op, zodat je kinderen zelf de spullen kunnen pakken. Helemaal ideaal is het als je een apart knutselplekje voor ze kunt maken. Zet in dat geval een tafeltje en stoeltje in de buurt van de knutselspullen. Zorg voor een tafel die makkelijk schoon te maken is of dek de tafel af met een zeiltje dat je goed kunt schoonmaken.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Naast dagelijkse en wekelijkse taken, zijn er ook van die dingen die maandelijks, tweemaandelijks of per kwartaal moeten gebeuren. Ook hiervoor kun je heel makkelijk een schema maken. Lees snel verder en maak je eigen schema.

 

Klussenlijst maken

Begin met het maken van een lijst van klussen die regelmatig moeten gebeuren en schrijf daarachter de frequentie. Inspiratie nodig voor de klussen die regelmatig (maar niet wekelijks) moeten gebeuren?

1x per maand

  • Grondig stofzuigen (ook achter de meubels).
  • Grondig stoffen (plinten, lichtknopjes, bovenkant kasten, lampen etc.).
  • Koelkast schoonmaken (binnenkant).
  • Filter afzuigkap controleren en eventueel vervangen (zit er veel vet in het filter dan vervangen ivm brandgevaar).
  • Rookmelders testen (handig om het op de eerste maandag van de maand te doen, dan vergeet je het niet zo snel).

1x per 2 maanden

  • Ramen lappen.

1x per 3 maanden

  • Wasmachine schoonmaken.
  • Droger schoonmaken.
  • Keukenkastjes schoonmaken.
  • Waterkoker, koffieapparaat en douchekop ontkalken.
  • Douchegordijn wassen.

2x per jaar

  • Matrassen keren.

1x per jaar

  • Gordijnen wassen.
  • Vriezer ontdooien + schoonmaken.

 

Schoonmaakklussen in schema zetten

Nu ga je de extra taken in een schema zetten.

  • Maak een lijst van alle activiteiten en maak 12 kolommen (voor elke maand 1).
  • Schrijf bij elke maand de extra taken die in die maand moeten gebeuren. Dat zijn om te beginnen natuurlijk de maandelijkse taken. Vul daarna de andere taken in. Verdeel ze een beetje over de maanden, zodat je elke maand ongeveer even veel te doen hebt.
  • Is dit overzicht nog te globaal voor je, dan kun je de maanden nog in weken opsplitsen.

Voorbeeld van een jaarschema

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Grondig stofzuigen

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Grondig stoffen

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Koelkast schoonmaken

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Filter afzuigkap controleren

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Rookmelders testen

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ramen lappen

X

 

X

 

X

 

X

 

X

 

X

 

Wasmachine schoonmaken

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

Droger schoonmaken

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

Keukenkastje schoonmaken

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

Waterkoker ontkalken

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Koffiezetapparaat ontkalken

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Douchekop ontkalken

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Douchegordijn wassen

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Matrassen keren

 

 

 

X

 

 

 

 

 

X

 

 

Gordijnen wassen

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

Vriezer ontdooien en schoonmaken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.