Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Een huishouden runnen is een beetje als het runnen van een bedrijf. En dat betekent dat er veel zaken zijn die geregeld moeten worden. Als je erop moet vertrouwen dat alle informatie in je hoofd zit, kom je vaak bedrogen uit. Natuurlijk zit alle informatie wel ergens in je hoofd, maar denk je er ook op het juiste moment (en vooral op tijd) aan? Vaak niet. Bovendien vergt het erg veel energie om alles te onthouden. Je kunt belangrijke dingen dus beter opschrijven. Daarbij moet wat je hebt opgeschreven natuurlijk ook makkelijk terug te vinden zijn. Een handige manier om alles bij elkaar te houden, is het maken van een huishoudmap, ook wel 'home management binder' of 'control journal' genoemd. Deze maand laat ik je zien hoe ik mijn huishoudmap heb opgezet. Elke keer laat ik je een onderdeel van mijn map zien. Zo kun je mijn proces zien en heb je intussen tijd om je eigen map te gaan opzetten.

Wat is een huishoudmap?

Een huishoudmap is simpelweg een map met alle informatie over je huishouden. Denk hierbij aan lijstjes met je routines, weekmenu’s, belangrijke contactinformatie en medische informatie, roosters van jou en je kinderen, schoonmaakschema’s etc. In het Engels wordt de huishoudmap vaak ‘home management binder’ of ‘control journal’ genoemd. De term control journal komt van Flylady. Mijn huishoudmap is min of meer gebaseerd op haar control journal. Je kunt je huishoudmap net zo uitgebreid maken als je zelf wilt. En doordat het een losbladig systeem is in een ringband of ordner, kun je hem ook weer makkelijk aanpassen als er iets verandert.

Wat heb je nodig?

Materialen aanschaffen

Kijk voor je iets nieuws koopt eerst wat je al in huis hebt. De materialen voor een huishoudmap hebben we vaak al ergens in huis liggen. Zeker als je nog niet precies weet hoe dik je huishoudmap wordt en of het werken met zo’n map iets voor je is, is het fijn als je er niet meteen van alles voor hoeft aan te schaffen. Wil je toch nieuwe spullen aanschaffen, dan vind je bij bijvoorbeeld de Action of Hema goedkope ringbanden, tabbladen en insteekhoesjes.

Ringband of ordner

Probeer van te voren te bedenken wat je er allemaal in wilt hebben. Heb je weinig informatie, dan kun je met een dunnere ringband of ordner toe. Wil je echt alle informatie in je map stoppen, dan heb je een dikkere ordner nodig. Ik gebruik zelf een ringband die aan de binnenkant allemaal vakjes heeft waar ik dingen als pennen, post-it briefjes en andere losse papieren in kan bewaren. Deze map heb ik zo’n 20 jaar geleden (toen ik op kamers woonde) gekocht om al mijn administratie en bankzaken in te bewaren. Na enkele jaren had ik daar een ander systeem voor en is de map jarenlang niet gebruikt. Pas sinds enige jaren gebruik ik hem weer en is hij gepromoveerd naar huishoudmap.

Tabbladen

Tabbladen zorgen ervoor dat je informatie snel terug kunt vinden. Dit doe je door de verschillende categorieën met een tabblad te scheiden. Waarschijnlijk kom je met 8 tot 10 categorieën al een heel eind.

Insteekhoesjes

De doorzichtige plastic insteekhoesjes zijn ideaal. Je kunt er documenten in bewaren zonder dat ze geperforeerd hoeven te worden.

Papier

Je kunt gewoon gelinieerd 23-rings papier gebruiken. Op de foto heeft het papier dat ik gebruik toevallig een leuk printje, omdat ik ook dit ooit voor een ander project kocht en een groot deel van het papier dus nog ongebruikt in een la lag. Wil je je informatie printen, dan voldoet gewoon printerpapier. Wil je ook je financiën bijhouden, dan is ruitjespapier wellicht handig voor dat onderdeel.

Pennen en/of potloden

Bewaar een of liefst twee pennen of potloden bij je map. Heeft je map daar geen speciaal vakje voor, dan kun je ze in een insteekhoesje bewaren, er met een koordje aan vast maken, zelf met elastiek een lusje voor een pen aan je map maken of de pen gewoon op de voorkant vastklemmen. Staat je map altijd op een vaste plek, dan kun je er natuurlijk ook gewoon een blik met pennen naast zetten.

In mijn blogpost van vrijdag zal ik meer vertellen over de verschillende categorieën in mijn map.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

Je hebt inmiddels heel wat opgeruimd en je huis ziet er een stuk netter uit. Maar hoe houdt je je huis opgeruimd? Houdt je aan de volgende regels:

  • Als je iets pakt, zet het ook weer terug.
  • Als je iets leent, geef het ook weer terug.
  • Als je iets opent, doe het weer dicht.
  • Als je iets laat vallen, pak het ook weer op.
  • Als je iets uit doet, hang het dan op (of gooi het in de wasmand).
  • Als je iets stuk maakt, repareer het (of gooi het weg en vervang het zo nodig).
  • Als je iets nieuws krijgt, gooi het oude exemplaar dan weg (kranten, sportschoenen etc.).

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Ben je ook altijd bang dat je dingen vergeet, is je to do lijst ellenlang of schrijf je maar niks op omdat je toch al zoveel moet doen? Hier volgen een aantal tips om je to do lijst haalbaar te houden.

 

Tips voor een haalbare to do lijst

  • Schrijf het op. Zodra je iets bedenkt, schrijf het op. Zorg dat je altijd een notitieblokje bij de hand hebt om dingen die je nog moet doen op te schrijven.
  • Doe kleine klusjes meteen. Als je ze direct kunt doen zijn ze de moeite van het opschrijven niet waard. Bovendien kosten kleine klusjes je vaak meer energie als ze in je hoofd zitten, dan wanneer je ze direct doet.
  • Uitstellen gebeurt vaak omdat je geen beslissingen kunt of wilt nemen. Vaak maakt het niet zo heel veel uit wat je besluit, als je maar aan de slag gaat. Dit gaat vooral op bij het doen van klusjes in huis. Denk niet te lang na over waar je gaat beginnen met opruimen, maar begin gewoon ergens.
  • Uitstellen gebeurt ook vaak omdat het niet duidelijk is wat je moet doen of omdat de taak die voor je ligt te groot is. Een nieuwe baan zoeken is groot en onduidelijk. Je CV up to date maken of een vacaturesite bekijken is al een stuk makkelijker. Breek grote taken daarom op in meerdere kleine taken, en formuleer het als actie (koop, schrijf, maak, etc.).
  • Uitstellen komt ook vaak voor als je een klus niet leuk vindt. Zet jezelf ertoe toch eerst aan die klus te beginnen. Een goede gewoonte is om de dag te beginnen met de meest vervelende klus. Dan heb je daarna tijd en energie om leukere dingen te doen. Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht als je de klus geklaard hebt (bijv. een kop koffie, een kwartiertje pauze en een tijdschrift lezen etc.).

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

Altijd op zoek naar de juiste cd of DVD? Zijn je cd’s en dvd’s geëindigd in een wanordelijke stapel, al dan niet achter kastdeuren? Tijd om ze te ordenen. Hier volgen enkele tips om ze netjes op te bergen zodat je ze ook weer makkelijk terug kunt vinden.

 

Opbergmogelijkheden voor cd's en dvd's

Opbergmogelijkheden voor cd's en dvd's:

  • In speciale dozen. Er zijn speciale dozen voor cd’s, dvd’s en video’s. Selecteer ze op genre, doe ze per genre in een doos en plak een label op de doos.
  • In lades. Sommige tv meubels hebben speciale lades voor cd’s en dvd’s. Ook zijn er rekjes te koop die precies in een la passen.
  • In rekjes in een (open) kast. Er zijn diverse rekjes te koop die je in een (open) kast kunt neerzetten.
  • In mappen. Er zijn cd-mappen verkijgbaar waarin veel cd’s of dvd’s opgeborgen kunnen worden. deze mapjes hebben als voordeel dat ze weinig ruimte innemen. Gooi de doosjes in dat geval weg en bewaar de boekjes eventueel in een harmonicamap.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

De wasruimte heeft ook nogal de neiging om rommelig te worden. Met een paar eenvoudige trucjes oogt het echter al snel een stuk netter. 

 

Wasmiddel bij elkaar zetten

Je bereikt al een netter aanzien door alle flessen wasmiddel bij elkaar in een bak of op een plank te zetten. Is je wasruimte vochtig (bijvoorbeeld de badkamer) dan kun je waspoeder in een afsluitbare plastic bak bewaren. Het klontert dan minder snel dan wanneer je het in de kartonnen verpakking laat zitten.

 

Haken aan de muur

De strijkplank en het wasrek kun je aan haken aan de muur hangen of klem zetten tussen bijvoorbeeld de wasmachine en de muur. Zo voorkom je dat ze steeds omvallen.

 

Vuile was sorteren

Door het gebruik van meerdere wasmanden kun je de was alvast voorsorteren. Gebruik bijvoorbeeld aparte manden voor de handdoeken (60 graden was), lichte was en donkere was. Leer je gezinsleden (en jezelf) aan om shirtjes met print en (spijker)broeken binnenstebuiten in de wasmand te gooien. Sokken houd je bij elkaar door sokkenclips te gebruiken of door ze per paar in een wasnetje te stoppen. Zorg dat deze in de buurt van de wasmand te vinden zijn (hang ze bijvoorbeeld in een bakje boven de wasmand), anders gaat niemand ze gebruiken.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.