Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Kinderen knutselen over het algemeen graag en meestal hebben ze dan ook een flinke voorraad knutselspullen. Hoe ruim je deze nu op? Houd rekening met de volgende zaken. 

Ordenen van knutselspullen

Orden de knutselspullen op soort. Dus alle tekenspullen bij elkaar, alle klei bij elkaar, lijm, schaar en oude tijdschriften bij elkaar etc.  Doe alles per soort in bakken of dozen. Zorg ervoor dat de dozen niet te groot of te zwaar zijn, je kind moet het zelf makkelijk kunnen pakken. Plak plaatjes of foto’s op de dozen, zodat je kind weet wat waar in hoort.  Potloden, stiften etc. kun je eventueel in blikken bewaren. Gebruik je hiervoor een oud conservenblik, let dan wel even op eventuele scherpe randjes die eraan kunnen zitten.

Bereikbare plek

Berg alles op kindhoogte op, zodat je kinderen zelf de spullen kunnen pakken. Helemaal ideaal is het als je een apart knutselplekje voor ze kunt maken. Zet in dat geval een tafeltje en stoeltje in de buurt van de knutselspullen. Zorg voor een tafel die makkelijk schoon te maken is of dek de tafel af met een zeiltje dat je goed kunt schoonmaken.

Naast dagelijkse en wekelijkse taken, zijn er ook van die dingen die maandelijks, tweemaandelijks of per kwartaal moeten gebeuren. Ook hiervoor kun je heel makkelijk een schema maken. Lees snel verder en maak je eigen schema.

Klussenlijst maken

Begin met het maken van een lijst van klussen die regelmatig moeten gebeuren en schrijf daarachter de frequentie. Inspiratie nodig voor de klussen die regelmatig (maar niet wekelijks) moeten gebeuren?

1x per maand

  • Grondig stofzuigen (ook achter de meubels).
  • Grondig stoffen (plinten, lichtknopjes, bovenkant kasten, lampen etc.).
  • Koelkast schoonmaken (binnenkant).
  • Filter afzuigkap controleren en eventueel vervangen (zit er veel vet in het filter dan vervangen ivm brandgevaar).
  • Rookmelders testen (handig om het op de eerste maandag van de maand te doen, dan vergeet je het niet zo snel).

1x per 2 maanden

  • Ramen lappen.

1x per 3 maanden

  • Wasmachine schoonmaken.
  • Droger schoonmaken.
  • Keukenkastjes schoonmaken.
  • Waterkoker, koffieapparaat en douchekop ontkalken.
  • Douchegordijn wassen.

2x per jaar

  • Matrassen keren.

1x per jaar

  • Gordijnen wassen.
  • Vriezer ontdooien + schoonmaken.

Schoonmaakklussen in schema zetten

Nu ga je de extra taken in een schema zetten.

  • Maak een lijst van alle activiteiten en maak 12 kolommen (voor elke maand 1).
  • Schrijf bij elke maand de extra taken die in die maand moeten gebeuren. Dat zijn om te beginnen natuurlijk de maandelijkse taken. Vul daarna de andere taken in. Verdeel ze een beetje over de maanden, zodat je elke maand ongeveer even veel te doen hebt.
  • Is dit overzicht nog te globaal voor je, dan kun je de maanden nog in weken opsplitsen.

Voorbeeld van een jaarschema

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Grondig stofzuigen

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Grondig stoffen

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Koelkast schoonmaken

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Filter afzuigkap controleren

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Rookmelders testen

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ramen lappen

X

 

X

 

X

 

X

 

X

 

X

 

Wasmachine schoonmaken

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

Droger schoonmaken

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

Keukenkastje schoonmaken

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

Waterkoker ontkalken

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Koffiezetapparaat ontkalken

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Douchekop ontkalken

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Douchegordijn wassen

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Matrassen keren

 

 

 

X

 

 

 

 

 

X

 

 

Gordijnen wassen

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

Vriezer ontdooien en schoonmaken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

Heb je ook altijd zoveel te doen dat je niet weet waar te beginnen? Creëer dan wat meer rust en overzicht voor jezelf door een tijdsindeling te maken. Een handige manier daarvoor is werken met tijdblokken. Dit geeft meer structuur aan je dag of week en het is heel makkelijk. Je plant simpelweg wanneer je wat wilt doen. Zo ga je te werk.

Categorieën maken

Je kunt proberen om heel precies de duur van elke activiteit in te schatten, maar meestal is dat lastig. Vooral als je kinderen hebt, gebeurt er altijd van alles wat je niet verwacht. Neem in plaats daarvan globale categorieën en deel daarmee je dag in. Voorbeeld van categorieën: huishouden, werk, hobby, gezin, vrienden etc. Bepaal hoeveel tijd je wilt besteden aan elke categorie en kijk of je totale hoeveelheid tijd in te plannen is.

Plannen

Neem een stuk papier en schrijf onder elkaar de 24 uren van de dag of neem een agenda met een indeling in uren. Vul het volgende in:

  • Alle vaste afspraken. School- en werktijden (neem ook de reistijd mee en noteer de tijd waarop je van huis moet vertrekken), vaste wekelijkse afspraken (bijvoorbeeld clubs, sporten etc.).
  • Dingen waar je niet zonder kunt. Denk hierbij aan slapen (zorg voor voldoende slaap), eten, persoonlijke verzorging (zoals douchen, aankleden, etc.).

Nu zie je waar je nog tijd hebt. Vul daarna de rest van je activiteiten in. Zorg voor extra speelruimte voor onverwachte dingen door extra tijd in te plannen of door tijd open te maken. Zorg ook voor vrije tijd. Je kunt niet altijd maar aan het werk of aan het zorgen zijn.

Voorbeeld van een dagindeling

  • 6.45 – 7.00 zelf (opstaan, aankleden)
  • 7.00 – 8.30 gezin (kinderen helpen met aankleden, ontbijten met gezin, kinderen naar school brengen)
  • 8.30 – 9.30 zelf (sporten)
  • 9.30 – 10.30 huishouden
  • 10.30 – 11.30 zelf (afspraken/lezen/hobby)
  • 11.30 – 13.00 gezin (kinderen ophalen, lunchen en weer naar school brengen)
  • 13.00 – 17.00 werk
  • 17.00 – 20.00 gezin (koken, eten, spelen met kinderen, helpen met huiswerk kinderen naar bed brengen)
  • 20.00 – 22.00 relatie (tijd met je partner doorbrengen)

Heb je nog stapels (afgedrukte) foto’s liggen die je wilt inplakken? Dan zit er niets anders op dan hier tijd voor vrij te maken. Dit zijn de stappen die je moet nemen.

Sorteren

Begin met sorteren. Je kunt foto’s op drie manieren sorteren:

  • Op persoon (bijvoorbeeld per kind).
  • Op periode (bijvoorbeeld per jaar).
  • Op onderwerp (bijvoorbeeld Sinterklaas, verjaardagen of vakanties).

Opbergen

Nadat je de foto’s gesorteerd heb, berg je ze op. Dat kan bijvoorbeeld in een (schoenen)doos waar je de stapels met (tab)kaartjes uit elkaar houdt. Ook kun je ze per stapel in een grote envelop doen.

Inplakken

Kies nu een moment waarop je aan de slag wilt met het inplakken. Kies een avond of een vrije middag waarop je tijd hebt. Zorg dat je lijm en albums in huis hebt en ga aan de slag. Zorg er ook voor dat je alle belangrijke informatie bij de foto’s op schrijft. Wie staan er op, wanneer zijn ze genomen, bij welke gelegenheid? Bij recente foto’s denk je dat je dat wel zult onthouden, maar als je over tien jaar de foto’s opnieuw bekijkt, is de kans groot dat je veel vergeten bent.

Dit zijn dingen die je waarschijnlijk dagelijks gebruikt, maar het zijn ook de dingen waar vaak naar gezocht wordt. Heb je nog geen vaste plek voor deze dingen, zorg er dan voor dat je die maakt. Het makkelijkst is een plek vlak bij de voordeur. Een mandje, bakje of schaal waar je alles in verzamelt kan al een wereld van verschil maken. Ook een hangzak met vakjes aan de muur kan een goede oplossing zijn. Het belangrijkste is dat je alles snel en makkelijk kunt wegleggen als je binnen komt en ook weer makkelijk terug vindt.

Laat je alles het liefst in je tas zitten, maar wissel je vaak van tas? Koop dan een verwisselbare binnentas die je kunt overhevelen naar de tas die je op dat moment wilt gebruiken.