Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Heb je, net als ik,  een aantal creatieve hobby's, die met zich meebrengen dat je nogal veel knutselmateriaal verzamelt? Materiaal dat soms een eigen leven lijkt te leiden en zich zomaar over je tafel en kasten verspreidt? Natuurlijk mag het best even rommelig zijn terwijl je aan het werk bent, maar daarna moet het ook allemaal weer netjes opgeborgen kunnen worden. Een tijd lang leek regelmatig alles opnieuw opruimen bij mij de enige oplossing. Maar ik bleef zoeken naar een meer definitieve oplossing.

Compact, ruimtebesparend en netjes

Die oplossing vond ik in eerste instantie in een doos die eigenlijk voor kralen bestemd was. Binnen in de doos bevonden zich kleinere doosjes, in verschillende formaten. Door kon mooi al mijn klein scrapbookmateriaal in (eyelets, brads, knoopjes en wat al niet meer). De doos zelf legde ik in een la. Netjes gesorteerd, opgeruimd en uit het zicht. Het leek ideaal. Maar dat was het toch niet.

Waarom compact, ruimtebesparend en netjes niet werkte

Het systeem werkte niet, omdat het me in de praktijk teveel moeite kostte om iets uit de doos te halen en te gebruiken. Voor een beter beeld geef ik even een opsomming van de handelingen:

la open, doos eruit halen, doos open maken, kleiner doosje zoeken (er zaten 2 lagen in die doos), kleiner doosje eruit halen, juiste kleur of vorm brad, eyelet of wat dan ook eruit halen.

Dat laatste vormde een probleem op zich. De doosjes waren zo klein dat je er met moeite met je vingers iets uit kon halen, laat staan iets zoeken. Dus kwam het er vaak op neer dat ik het doosje maar gewoon omkeerde op het tafelblad. Waarna alles natuurlijk ook weer terug moest, nadat ik het juiste dingetje er tussenuit gehaald had.

Na het lezen van een artikel over hobbyspullen opbergen op de manier waarop je het gebruikt, besefte ik ineens waarom deze oplossing niet werkte. Voor mij is het belangrijk dat:

  • Ik de spullen die ik wil gebruiken kan zien.
  • De dingen makkelijk te pakken en weer op te ruimen zijn.
  • Ik snel kan vinden wat ik nodig heb.

In een la kan ik de spullen niet zien. Gezien alle handelingen die ik hierboven heb beschreven, waren de spullen dus niet makkelijk te pakken, en omdat ik vooral op kleur zoek (binnen een bepaald soort materiaal), waren dingen ook niet makkelijk te vinden.

Wensenlijstje

Nadat ik wist wat ik wel wilde, stelde ik een wensenlijstje voor de nieuwe opbergplek op:

  • In het zicht: dus op een open plank of in een open kast.
  • Makkelijk te pakken en weer op te ruimen: wederom een open plan of kast en afzonderlijke eenheden.
  • Snel kunnen vinden wat ik nodig heb: dus doorzichtige bakjes of goed gelabelde bakjes.
  • Niet te duur.

De oplossing

De oplossing vond ik uiteindelijk in goedkope plastic bakjes. Ik kocht er een heel stel, sorteerde mijn spullen nu op kleur en deed ze per kleur en soort in een bakje. De bakjes zijn doorzichtig, maar ik heb ze ook nog eens gelabeld. De wat grotere spullen kwamen in een aantal grotere bakjes die ik al in huis had. Alles kan gestapeld op een plank in mijn kast. Voor mij een ideale oplossing die ervoor zorgt dat ik mijn hobbyspullen weer volop gebruik. En ook weer netjes terug zet.

Oogt jouw badkamer ook zo rommelig door alle rondzwervende potjes en flesjes? Flesjes en potjes die je veel gebruikt zijn vaak lastig op te ruimen omdat ze klein zijn. Zeker als je dan meerdere flesjes of potjes hebt, oogt het al snel rommelig. Zijn al die losse potjes en flesjes jou ook een doorn in het oog? Je kunt ze makkelijk en eenvoudig opruimen. 

Mandjes en bakjes

Mandjes en bakjes zijn ook hier de ideale oplossing. Zelf bewaar ik de douchespullen (doucheschuim en shampoo bijvoorbeeld) op een plankje in de doucheruimte, zodat je ze tijdens het douchen makkelijk kunt pakken. Andere spulletjes, zoals bodylotion, gezichtsreiniger en dagcrème staan in een kastje in de badkamer.

Alles wat ik dagelijks gebruik, heb ik bij elkaar in een mandje gedaan. Het enige wat ik nu hoef te doen, is het mandje pakken en de dingen die ik nodig heb eruit te halen. Net zo makkelijk gaat alles er als ik klaar ben weer in. En in één handeling staat het allemaal weer netjes in het kastje. De dingen die ik slechts een enkele keer gebruik, heb ik allemaal in een ander mandje verzameld.

Natuurlijk werkt dit ook heel goed op open planken in de badkamer. Als je dan allemaal dezelfde mandjes of bakjes koopt, oogt het ook nog eens heel rustig. Een andere oplossing is om voor elk gezinslid een eigen bakje te nemen. Geef dan iedereen een bakje in een andere kleur, zodat in één oogopslag duidelijk is wat van wie is.

Soort bij soort

Heb je veel verschillende flesjes en potjes, sorteer ze dan op soort. Zet bijvoorbeeld alle gezichtsverzorging bij elkaar in een mandje, en al je make-up spulletjes in een andere. Of maak onderscheid in wat je dagelijks gebruikt en wat slechts af en toe.

Ben je toch aan het sorteren, gooi dan meteen weg wat je nooit gebruikt. Bijvoorbeeld al die proefmonstertjes die al jaren in je kast liggen.

Zelfs in ons tweepersoons huishouden dreigen schoenen de hal te overspoelen. In de winter komen daar ook nog rondslingerende sjaals, mutsen en handschoenen bij. Het wordt dus hoog tijd om daar oplossingen voor te zoeken. 

Schoenen opruimen

Een schoenenkastje loste in ons geval het probleem van de schoenen maar half op, want het merendeel van onze schoenen passen daar niet in. Totdat ik een grote mand met deksel tegen kwam. Hij past prima onder de kapstok en er past veel in. Losse schoenen kunnen daar allemaal in. Bij gebrek aan een paraplubak, bewaren we ook onze paraplu in deze mand.

Heb je kinderen die ook allemaal meerdere paren schoenen hebben die altijd door het huis zwerven? Zet voor elk kind een mand in de hal neer en doe de schoenen daar in. Ze staan dan wel niet netjes op een rijtje, maar ze liggen in ieder geval bij elkaar, op een vaste plaats, en zijn daardoor terug te vinden.

Mutsen, sjaals en handschoenen opruimen

Voor mutsen. handschoenen en sjaals hebben wij twee mandjes bovenop de kapstok. We hebben er elk één in gebruik. Heb je kinderen, dan is zo’n hoge plek niet handig. Maak voor hen een plek waar ze zelf makkelijk hun handschoenen en mutsen kunnen pakken en opbergen. Je zou hierbij kunnen denken aan bijvoorbeeld een ladekastje in de hal, met voor elk kind een eigen lade. Plak eventueel labels met hun namen of hun foto’s op de lades, zodat duidelijk is welke lade van wie is.

Sleutels

De hal is ook de aangewezen plek om (huis)sleutels te bewaren. Dat kan in een sleutelkastje, maar je kunt ook voor simpelere oplossingen kiezen. Bijvoorbeeld een schaal waar je ze in gooit of simpelweg een spijkertje aan de muur. Zorg dat de sleutelbossen van verschillende huisgenoten goed van elkaar te onderscheiden zijn, bijvoorbeeld door ze aan een sleutelhanger te doen.

 

 

Het handig opbergen en organiseren van je kruiden is, door de kleine potjes, vaak lastig. Toch zijn er zeker handige manier en hulpmiddelen om een goed overzicht te krijgen en te houden over wat je hebt.

Opbergtips voor keukenkruiden

  • Verzamel. Zorg dat de kruiden allemaal bij elkaar staan. Bijvoorbeeld in een mandje, op een kruidenrekje, op een draaicarroussel of simpelweg, zoals ik doe, op een klein dienblaadje met hoge rand. Zo kan ik ze makkelijk pakken en weer wegzetten.
  • Kies een plek waar je makkelijk bij kunt. Vroeger had ik de kruiden in een mandje. Om ze te gebruiken, moest ik altijd op mijn tenen staan om het mandje pakken en weer weg te zetten. Niet handig. Tijdens het koken wil je je kruiden snel bij de hand hebben, en wil je niet moeilijk hoeven doen om ze te pakken.
  • Label. Labels zorgen ervoor dat je weet wat er in je potjes zit. Zorg ervoor dat je de labels ook goed kunt zien. Dat betekent dat je labels soms op een andere plek moet plakken. Onze kruidenpotjes waren op de voorkant gelabeld. Maar in het mandje waarin ik ze bewaarde, zag je de labels op de voorkant niet. Zocht ik iets, dan moest ik alsnog de potjes er een voor een uithalen om te kijken wat erin zat. De oplossing? De bovenkant (deksels) van de potjes labelen. Labelen aan de bovenkant werkte ook goed als je de potjes bijvoorbeeld allemaal rechtop in een la hebt staan.
  • Koop allemaal dezelfde potjes. Dit zorg voor een rustiger uitstraling. Vooral als je kruidenpotjes in het zicht staan, is  het mooier als de potjes er allemaal hetzelfde uit zien.

Soms is het even uitproberen wat voor jou het beste werkt. Probeer een ander systeem of een andere plek een tijdje uit voordat je nieuwe materialen ervoor gaat kopen. Waar je de kruiden neerzet, is ook afhankelijk van jouw situatie. Gebruik je vrijwel dagelijks kruiden bij het koken, dan wil je ze min of meer voor het grijpen hebben. Gebruik je slechts een enkele keer kruiden, dan kunnen ze best wat verder weg staan. In ieder geval hoop ik je met dit artikel een eindje op weg geholpen te hebben bij het vinden van een goede oplossing.

Vind jij je post ook altijd terug op het aanrecht, de eettafel of andere oppervlakten? Blijft het vervolgens rondzwerven omdat je er eigenlijk geen goede plek voor hebt? Reken voor eens en altijd af met rondzwervende post en maak er een vaste plek voor.

Een vaste plek voor je post

Je kunt heel makkelijk een vaste plek maken voor je post door het in een tijdschriftencassette te stoppen of in een brievenbakje te leggen. Door meerdere brievenbakjes te stapelen, kun je zelfs voor elk gezinslid een eigen postbakje maken. Zorg ervoor dat de vaste plek voor binnenkomende post dicht bij de voordeur is. Je wilt niet eerst het hele huis door om de post in een bakje te leggen. Wil je ruimte besparen, kijk dan eens aan opbergers aan de muur. Muurhangers voor tijdschriften zijn vaak ook goed bruikbaar om post in op te bergen. Wij gebruiken zelf een tijdschriftenhanger met drie vakken voor onze post. Een vak voor mijn man, één voor mij en één voor algemene post. Met letterstickers heb ik onze voorletters erop geplakt, zodat duidelijk is welk vakje van wie is.

Tijdelijke bewaarplek voor je post

Wat je ook gebruikt als postbakje, bedenk wel dat het een plek is om binnengekomen post tijdelijk te bewaren. Zodra je tijd hebt om je post te bekijken, haal je het er uit en beslis je wat ermee moet gebeuren. Dit doe je bij voorkeur elke dag. Bekijk de post en zorg ervoor dat je niets terug legt! Wat weg kan gaat direct weg. Zitten er dingen tussen die je moet afhandelen of die je in je archief moet bewaren? Doe het zo mogelijk direct. Heb je daar geen tijd voor, leg het dan op een vaste plek neer. Bijvoorbeeld in een brievenbakje op je administratieplek. Zorg dat je alles wat hier ligt minimaal een keer per week afhandelt. Kies hiervoor een vaste dag en liefst ook een vaste tijd, zodat het een gewoonte wordt. Op deze manier blijf je overzicht houden over je papierwinkel.