Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Heb je ook altijd zoveel te doen dat je niet weet waar te beginnen? Creëer dan wat meer rust en overzicht voor jezelf door een tijdsindeling te maken. Een handige manier daarvoor is werken met tijdblokken. Dit geeft meer structuur aan je dag of week en het is heel makkelijk. Je plant simpelweg wanneer je wat wilt doen. Zo ga je te werk.

Categorieën maken

Je kunt proberen om heel precies de duur van elke activiteit in te schatten, maar meestal is dat lastig. Vooral als je kinderen hebt, gebeurt er altijd van alles wat je niet verwacht. Neem in plaats daarvan globale categorieën en deel daarmee je dag in. Voorbeeld van categorieën: huishouden, werk, hobby, gezin, vrienden etc. Bepaal hoeveel tijd je wilt besteden aan elke categorie en kijk of je totale hoeveelheid tijd in te plannen is.

Plannen

Neem een stuk papier en schrijf onder elkaar de 24 uren van de dag of neem een agenda met een indeling in uren. Vul het volgende in:

  • Alle vaste afspraken. School- en werktijden (neem ook de reistijd mee en noteer de tijd waarop je van huis moet vertrekken), vaste wekelijkse afspraken (bijvoorbeeld clubs, sporten etc.).
  • Dingen waar je niet zonder kunt. Denk hierbij aan slapen (zorg voor voldoende slaap), eten, persoonlijke verzorging (zoals douchen, aankleden, etc.).

Nu zie je waar je nog tijd hebt. Vul daarna de rest van je activiteiten in. Zorg voor extra speelruimte voor onverwachte dingen door extra tijd in te plannen of door tijd open te maken. Zorg ook voor vrije tijd. Je kunt niet altijd maar aan het werk of aan het zorgen zijn.

Voorbeeld van een dagindeling

  • 6.45 – 7.00 zelf (opstaan, aankleden)
  • 7.00 – 8.30 gezin (kinderen helpen met aankleden, ontbijten met gezin, kinderen naar school brengen)
  • 8.30 – 9.30 zelf (sporten)
  • 9.30 – 10.30 huishouden
  • 10.30 – 11.30 zelf (afspraken/lezen/hobby)
  • 11.30 – 13.00 gezin (kinderen ophalen, lunchen en weer naar school brengen)
  • 13.00 – 17.00 werk
  • 17.00 – 20.00 gezin (koken, eten, spelen met kinderen, helpen met huiswerk kinderen naar bed brengen)
  • 20.00 – 22.00 relatie (tijd met je partner doorbrengen)

Heb je nog stapels (afgedrukte) foto’s liggen die je wilt inplakken? Dan zit er niets anders op dan hier tijd voor vrij te maken. Dit zijn de stappen die je moet nemen.

Sorteren

Begin met sorteren. Je kunt foto’s op drie manieren sorteren:

  • Op persoon (bijvoorbeeld per kind).
  • Op periode (bijvoorbeeld per jaar).
  • Op onderwerp (bijvoorbeeld Sinterklaas, verjaardagen of vakanties).

Opbergen

Nadat je de foto’s gesorteerd heb, berg je ze op. Dat kan bijvoorbeeld in een (schoenen)doos waar je de stapels met (tab)kaartjes uit elkaar houdt. Ook kun je ze per stapel in een grote envelop doen.

Inplakken

Kies nu een moment waarop je aan de slag wilt met het inplakken. Kies een avond of een vrije middag waarop je tijd hebt. Zorg dat je lijm en albums in huis hebt en ga aan de slag. Zorg er ook voor dat je alle belangrijke informatie bij de foto’s op schrijft. Wie staan er op, wanneer zijn ze genomen, bij welke gelegenheid? Bij recente foto’s denk je dat je dat wel zult onthouden, maar als je over tien jaar de foto’s opnieuw bekijkt, is de kans groot dat je veel vergeten bent.

Dit zijn dingen die je waarschijnlijk dagelijks gebruikt, maar het zijn ook de dingen waar vaak naar gezocht wordt. Heb je nog geen vaste plek voor deze dingen, zorg er dan voor dat je die maakt. Het makkelijkst is een plek vlak bij de voordeur. Een mandje, bakje of schaal waar je alles in verzamelt kan al een wereld van verschil maken. Ook een hangzak met vakjes aan de muur kan een goede oplossing zijn. Het belangrijkste is dat je alles snel en makkelijk kunt wegleggen als je binnen komt en ook weer makkelijk terug vindt.

Laat je alles het liefst in je tas zitten, maar wissel je vaak van tas? Koop dan een verwisselbare binnentas die je kunt overhevelen naar de tas die je op dat moment wilt gebruiken.

Slaapkamers hebben de neiging om nogal rommelig te worden. Niet in de laatste plaats omdat gedragen kleding er vaak neergegooid wordt aan het eind van de dag. Maar ook door stapels boeken en tijdschriften die je in bed leest en de inhoud van je broekzakken die je ’s avonds leegt. En dan zijn er nog al die spullen waar je geen echte bergplek voor hebt en die je maar zolang in je slaapkamer neerlegt. Genoeg op te ruimen dus. 

Kleding

Gooi jij (of je partner) ’s avonds de gedragen kleding op de grond of op een stoel? Zet dan een (extra) wasmand in de slaapkamer óf maak er een gewoonte van om ’s ochtends na het opstaan meteen alle kleding op rapen en alsnog in de wasmand te gooien. Zit er kleding tussen die je wilt laten luchten, hang die dan ook meteen op.

Boeken en tijdschriften

Een of twee boeken op je nachtkastje is geen probleem. Maar als de verzameling zich rondom je bed uitbreid, is er maar één oplossing. Opruimen. Ruim op wat je al gelezen hebt of niet meer gaat lezen. Is je nachtkastje te klein om boeken en tijdschriften te bewaren, zet dan een mand naast je bed neer, waar je alles in stopt. Zo blijft het binnen de perken.

Kleingeld, bonnetjes etc.

Komt er altijd een verzameling bonnetjes, kleingeld etc. uit je broekzakken en worden die in de slaapkamer op het dressoir of nachtkastje neergegooid? Zet hier dan een klein mandje neer voor deze spullen en ruim die één keer per week op.

Overige spullen

Voor alles wat zich in je slaapkamer verzamelt omdat je er geen echte plek voor hebt, zit er maar één ding op. Is het iets wat je ook echt gebruikt? Dan verdient het een plek in je huis. Zoek daar dan een (handige) vaste plek voor en berg het daar voortaan op. Dit geldt trouwens voor alle nieuwe spullen die je huis binnen komen en die je gaat gebruiken. Alles waar je toch niets (meer) mee gaat doen kan gewoon weg.

Er gaan inmiddels heel wat spullen je huis uit. Misschien is het handig om daar een mooie plek voor te maken. Het handigst is een plek in de buurt van de voordeur. Bijvoorbeeld een plank in de gangkast, een plank boven of naast je kapstok, een mand of kist onder de kapstok, etc.. Op deze plek kun je spullen voor de kringloop bewaren of geleende spullen die terug moeten. Maak er een gewoonte van om alles wat de deur uit moet hier neer te zetten én kijk ook altijd voordat je de deur uit gaat even op deze plek. Dan kun je het meteen meenemen als de eindbestemming van de spullen op je route ligt.