Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Allereerst wens ik jullie allemaal een heel gelukkig (en opgeruimd?) 2015!

Vandaag is de eerste dag van het nieuwe jaar en meteen ook de eerste dag van de blogserie '31 dagen opruimen en organiseren'. Ik hoop jullie hiermee op weg te helpen naar een meer georganiseerd en opgeruimd leven. Omdat ik dit voor een grote groep mensen schrijf, zal het vaak wat algemeen zijn, en niet altijd precies op jou van toepassing. Kijk wat je ervan kunt gebruiken en pas de tips zo nodig aan jouw wensen aan. En vooral... laat je niet haasten. Voel je niet opgejaagd doordat er elke dag een nieuwe tip voorbij komt. Heb je meer tijd nodig om iets toe te passen, neem die dan gewoon. Je kunt altijd op een later tijdstip met een volgend onderdeel aan de slag gaan. Daar gaan we dan...

Afwas doen en rommel opruimen

Voor veel mensen zal er vandaag familiebezoek op de planning staan. Daarom beginnen we vandaag rustig. Staat er nog afwas en rommel van gisteravond/vannacht? Ruim dit dan vandaag op. Niet echt het leukste klusje, maar je voelt je echt beter als je woonkamer en keuken weer een beetje aan kant zijn. En nee, je hoeft niet meteen een grote schoonmaak te gaan houden. Gewoon de woonkamer even snel opruimen (vuile glazen etc. naar de keuken, afval/etensresten weggooien), de afwas wegwerken en eventueel het aanrecht en fornuis met een doekje afnemen. Zo, dat klusje is alvast gedaan.

Doelen bepalen en plannen

Verder is het vandaag een goed moment om eens te kijken naar je goede voornemens en doelen voor dit jaar. Heb je goede voornemens gemaakt, dan is dit een goed moment om ze om te zetten in concrete plannen. Haal jezelf echter niet te veel op de hals. Begin met één ding en neem kleine stapjes. Ga dus niet meteen alles compleet anders doen vanaf vandaag. Dat klinkt verleidelijk en zou best een goed idee kunnen zijn. Maar gewoontes zijn moeilijk te veranderen en meteen alles veranderen betekent helaas vaak dat je het niet vol houdt. Bedenk dat elke verandering van gewoonten energie kost. En je hebt maar een beperkte voorraad energie tot je beschikking.

Wat kun je dan wel doen? Maak een lijstje met de dingen die je wilt veranderen. Kies er eentje uit en begin daarmee. In het ideale geval vervang je een slechte gewoonte door een goede gewoonte en koppel je het aan een bestaande gewoonte.

Wil je werken aan grote doelen of heb je grote plannen, zoals weer gaan studeren, een eigen bedrijf opzetten of verhuizen? Schrijf op wat je hiervoor allemaal moet doen en regelen. Breng er daarna een logische volgorde in aan en neem je voor om elke dag iets te doen. Elke dag aan je doel werken houdt je gemotiveerd. Door kleine stapjes te nemen, voel je je niet overweldigd en blijft het overzichtelijk.

Veel mensen maken weer goede voornemens voor het nieuwe jaar. Maar eind januari zijn veel voornemens alweer gesneuveld. Hoe houdt je alle goede voornemens wel vol?

Maak concrete doelen

Zet je voornemens om in concrete doelen. Gezonder eten of meer sporten is niet concreet genoeg. Schrijf op wat je precies gaat veranderen. Bijvoorbeeld: 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag eten of 3 keer per week een half uur hardlopen. Bedenk ook wat je gaat doen als het fout gaat. Hardlopen over geslagen of verschrikkelijk ongezond gegeten in je vakantie? Bedenk nu alvast hoe je je goede gewoontes in zo’n geval weer gaat oppakken. Dat maakt het makkelijker op het moment dat het toch fout is gegaan.

Beloon jezelf

Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht om jezelf te blijven motiveren. De beloning kan natuurlijk niet iets zijn wat je probeert af te leren. Dus geen stuk taart als beloning omdat je al een maand lang gezond gegeten hebt. Denk eerder aan dingen als nieuwe sportkleding als je een bepaald aantal keren bent gaan sporten, een dagje sauna of een massage als je al drie maanden gezond gegeten hebt.

Verleidingen beperken

Tenslotte: beperk de verleidingen. Zorg dat er geen snacks in huis zijn als je die niet wilt eten. Doe dingen altijd op hetzelfde moment, zodat het een gewoonte wordt. Ga bijvoorbeeld altijd op dezelfde tijd sporten (’s ochtends vroeg werkt voor veel mensen goed omdat er dan niets meer tussen komt) en maak met jezelf een paar niet-onderhandelbare afspraken. Dat zijn afspraken waar je niet aan kunt tornen. Bijvoorbeeld elke woensdagochtend hardlopen if altijd groente bij de lunch. Het is de bedoeling dat het een gewoonte wordt en je er uiteindelijk niet meer over nadenkt. Net zoals je je elke dag aankleedt voordat je de deur uit gaat, doe je deze dingen ook zonder erbij na te denken. Het is het makkelijkst als je dit aan een gewoonte koppelt die je al hebt. Zo kun je bijvoorbeeld hardlopen koppelen aan het moment dat je de kinderen naar school hebt gebracht (trek desnoods je hardloopkleding al aan en ga meteen door vanaf school) of het combineren met de hond uitlaten.

31 dagen opruimen en organiseren

Is één van je goede voornemens opruimen en organiseren? In januari vind je hier de blogserie ’31 dagen opruimen en organiseren’. In deze serie pakken we elke dag een klein stukje van je huis aan. De tips variëren van opruimen in huis tot het organiseren van je huishouden, je papieren, je activiteiten en je tijd. Blijf dit blog dus vooral volgen.

Moeite om op tijd op je afspraken te komen? Vaak komt dat door een te krappe planning. Om op tijd te komen is er meer nodig dan alleen van te voren bedenken hoe lang de reistijd is. Met onderstaand stappenplan wordt op tijd komen een stuk makkelijker.

Voor de meeste kinderen begint vandaag de kerstvakantie. Dat betekent natuurlijk dat ze lekker vrij van school zijn. Veel kinderen zijn rond deze tijd ook wel toe aan wat vrije dagen. Geef ze dus ook de tijd om lekker aan te rommelen en zichzelf te vermaken en prop niet de hele vakantie vol met activiteiten en afspraken.

Toch zullen ze, in die twee weken dat ze thuis zijn, ook af en toe een beetje hulp nodig hebben om zich te vermaken. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon erg leuk om samen iets met je kinderen te kunnen doen. In veel plaatsen zijn speciale activiteiten in de kerstvakantie. Kijk eens in de plaatselijke krant of op internet wat er zoal te doen is. Daarnaast zijn er tal van (knutsel)ideeën te vinden op internet. Een leuke website met ideeën voor de kerst is Christmaholic. Hier vindt je leuke activiteiten om samen met je kinderen te doen. Maar je kunt er ook inspiratie op doen voor bijvoorbeeld (zelfgemaakte) kerstversieringen en recepten.