Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Heb je al een vaste plek waar je inkomende post naartoe gaat? Kijk wat er gebeurt op het moment dat je post het huis binnen komt. Waar leg je het normaal gesproken neer? Hoe lang zwerft het rond voordat je er iets mee gaat doen? Maak voorgoed een einde aan rondzwervende post door er een goed systeem voor te maken. Dat doe je als volgt. 

Inbakjes maken

Elk gezinslid dat oud genoeg is om zijn eigen post af te handelen heeft een inbakje nodig. Dat kan een brievenbakje zijn of bijvoorbeeld een tijdschriftenhouder met meerdere vakken die je aan de muur bevestigd. Zet de namen van de gezinsleden op het betreffende bakje/vak. Zet het inbakje in de buurt van de plek waar de post binnen komt of op de plek waar het meestal neergegooid wordt. Van nu af aan sorteer je de post zodra het binnen komt in de bakjes. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen postbakje en zorgt dat het dagelijks geleegd wordt.

Reclame en kranten

Reclamefolders en kranten gaan in de tijdschriftenbak of gooi je meteen weg. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken zet je een oud papier bak bij de voordeur. Kijk je de folders en huis-aan-huis kranten nooit in? Plak dan een NEE/NEE sticker op je brievenbus. Hiermee verminder je de hoeveelheid ongewenst papier dat je huis binnenkomt drastisch.

Het is nog lang geen april, maar toch loont het de moeite om alvast aan je belastingaangifte te gaan denken.

Papieren bij elkaar bewaren

Langzamerhand ontvang je de jaaropgaven en andere papieren die je nodig hebt voor je belastingaangifte. Het is handig om deze allemaal bij elkaar te bewaren. Dan heb je alles onder handbereik als je de belastingaangifte gaat doen. Maak een apart mapje voor deze papieren en stop ze erin zodra ze binnen komen. Een plastic L-mapje is hiervoor erg handig.

Digitale opgaven

Krijg je opgaven internet of e-mail binnen? Maak daarvoor een aparte map aan op je computer of print ze uit en stop ze in je plastic mapje. Zo heb je alles bij de hand op het moment dat je de belastingaangifte gaat doen.

Aangifte plannen

Wil je helemaal goed voorbereid zijn, dan noteer je alvast in je agenda dat je in de eerste week van maart begint met het invullen van de aangifte. Zo weet je zeker dat er niets op het laatste moment tussen komt en heb je de aangifte op tijd klaar.

 

De kerstvakantie is voorbij en voor veel mensen begint de gewone werkweek weer. Een goed moment om eens te kijken naar je huishoudelijke taken. Veel mensen hebben het gevoel te weinig te doen aan het huishouden of er te weinig tijd voor te hebben. Maar wat is te weinig? Hier volgt een lijstje van dingen die je dagelijks zou kunnen doen.

Wat is belangrijk?

Kijk om te beginnen eens wat je echt belangrijk vindt. Wat wil je elke dag minimaal doen in huis? Hieronder volgt een lijstje van dingen waar je aan zou kunnen denken. Je hoeft dit lijstje niet exact te volgen, maar pas het aan je eigen wensen en situatie aan. Heb je kleine kinderen die op de vloer kruipen of spelen en/of huisdieren, dan wil je er misschien een dagelijks rondje stofzuigen/dweilen aan toevoegen.

  • Bed laten luchten (open slaan en raam openzetten).  Eventueel daarna bed opmaken.
  • Toiletpot schoonmaken (beetje toiletreiniger door de pot borstelen en eventueel wc-bril afnemen).
  • Afwassen of vaatwasser inruimen.
  • Aanrecht en fornuis afnemen.
  • Vaatdoekje verwisselen (vuil vaatdoekje kun je eventueel ook in de vaatwasser laten meedraaien, dan wel even vastzetten met een wasknijper).
  • Vuile vaat naar de keuken voor je naar bed gaat.
  • Vuile kleding in de wasmand.

Zondag is voor de meeste mensen een goed moment om de komende week alvast te plannen. Zo weet je wat je te wachten staat en kom je niet voor verrassingen te staan.

Afspraken en activiteiten bekijken

Kijk in je agenda naar de afspraken en activiteiten voor de komende week. Heb je ergens speciale spullen of kleding voor nodig, moeten er dingen (bijvoorbeeld oppas) geregeld worden of zijn er andere belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden? Leg jouw schema en dat van je partner naast elkaar en kijk of er knelpunten zijn. Is het bijvoorbeeld duidelijk wie wanneer de kinderen van school haalt en hebben jullie gezamenlijke afspraken allebei in je agenda staan?

Weekmenu maken

Dit is meteen ook een goed moment om het menu voor de komende week te plannen. Door een weekmenu te maken bespaar je tijd en geld. Je hoeft maar één keer naar de winkel en je blijft niet met restjes zitten. Neem eventueel een ‘kliekjesdag’ in je schema op, waarop je gebruik maakt van de restjes van de rest van de week. Je kunt restjes groenten bijvoorbeeld prima verwerken in een soep of roerbakschotel. Houdt bij het plannen van je menu rekening met de dagen dat je laat thuis bent of weinig tijd hebt om te koken. Kijk ook wat je nog in huis hebt en vooral naar wat op moet. Maak op basis daarvan een boodschappenlijst. Vul die aan met je basisboodschappen (melk, brood, etc.). Kies als het even kan een vaste boodschappendag. Voortaan maak je het weekmenu dan de dag voordat je boodschappen gaat doen . Je weekmenu hoeft dus niet synchroon met de werkweek te lopen, maar kan bijvoorbeeld heel goed van donderdag tot woensdag lopen als jij altijd op woensdag je boodschappen doet.

De feestdagen zijn voorbij en volgende week begint voor veel mensen ‘het gewone leven’ weer. Daarom is dit weekend een mooi moment om je kerstversieringen op te ruimen. Maar kijk, voor je begint, even naar onderstaande tips.