Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Heb je spullen die nog goed zijn en waarvan je het jammer vindt om ze weg te gooien? Dan heb je verschillende opties.

Weggeven aan vrienden of kennissen

Kijk of je er iemand in je vrienden of kennissenkring blij mee kunt maken. Zorg echter wel dat de spullen niet te lang in je huis blijven staan. Vraag of ze het deze week nog op kunnen halen of breng het zelf naar ze toe.

Kringloopwinkel

Dingen die je niet bij vrienden of kennissen kwijt kunt, kun je eventueel naar de kringloopwinkel brengen. Ook hier geldt hetzelfde: laat het niet te lang in je huis staan. Breng de doos weg zodra die vol is.

Verkopen

Wil je je spullen liever verkopen zodat je er nog wat geld voor terug krijgt? Dat kan onder andere op websites als marktplaats en via facebook groepen. Spreek dan wel met jezelf een termijn af waarbinnen het verkocht moet worden. Is die termijn verstreken, breng het dan alsnog naar de kringloopwinkel.

Waarschijnlijk ben je tijdens het leeghalen van de kast/plank/kamer spullen tegen gekomen die ergens anders opgeborgen moeten worden. Deze liggen nu allemaal in je doos ‘elders opbergen’. Breng deze spullen naar de plek waar ze horen. Is de desbetreffende kast of kamer ook aan een opruimbeurt toe? De verleiding is dan groot om daar ook meteen maar aan de slag te gaan. Maar doe dat niet! Voor je het weet ligt je hele huis overhoop en is er niks echt opgeruimd. Maak eerst de kamer of kast waar je mee begonnen bent af.

Je hebt als het goed is een ruimte of kast gekozen om mee te beginnen en je opruimspullen staan klaar. We gaan beginnen met het echte opruimwerk. 

Waar begin je?

Wil je een kamer opruimen, bedenk dan waar je wilt beginnen. Is de vloer bezaaid met spullen die je daar tijdelijk hebt neergelegd of opgeslagen? Dan is dat een goed begin. Zo creëer je eerst ruimte om te werken. Begin je met een kast, dan is het soms makkelijker om met een plank te beginnen.

Sorteren, schoonmaken en terug zetten

Ruim de plank eerst leeg. Het makkelijkst is om nu al te gaan sorteren. Beslis van alles wat je oppakt wat je ermee wilt doen: hier opbergen, elders opbergen, weggeven of weggooien. Doe alles in de daarvoor bestemde dozen. Wat weggegooid kan worden gaat natuurlijk rechtstreeks de vuilniszak in. Als de plank of kast leeg is, maak je hem meteen even schoon. Daarna kunnen de spullen uit de doos ‘hier opbergen’ weer terug gezet worden. Wil je opbergmiddelen aanschaffen voor de spullen die je terug gezet hebt? Maak hier dan een aantekening van in je notitieboekje. Kom je tijdens het opruimen zaken tegen waar je nog wat mee moet? Maak ook daar een aantekening van in je notitieboekje. Zo blijf je geconcentreerd op het opruimen en hoef je niet bang te zijn dat je vergeet wat je verder nog moest doen. Morgen kijken we naar de overige dozen.

Vandaag hebben we al een volle week van het nieuwe jaar achter de rug. Tijd om eindelijk eens die kast of kamer die nodig opgeruimd moet worden aan te pakken. Zo begin je.

Kies een kast of kamer

Kies welke kamer of kast je wilt gaan aanpakken. Kies bij voorkeur de kamer die je nu het meest irriteert of de kamer waarbij je het meeste baat hebt als hij opgeruimd is. Stel ook een tijd vast die je per dag aan het opruimen wilt besteden. Je houdt het makkelijker vol om elke dag iets te doen als die tijd niet te lang is. Je moet het gevoel hebben dat het goed tussen je andere bezigheden in te passen is. Een kwartier is voor veel mensen goed te doen.

Verzamel je opruimmaterialen

Vervolgens verzamel je alle opruimmaterialen. Wat heb je nodig? Vuilniszakken, drie dozen om te sorteren (hier opbergen, elders opbergen, weggeven), een notitieboekje met pen of potlood en schoonmaakspullen. En nee, je hoeft nog geen opbergdozen etc. aan te schaffen. Wacht daarmee tot je weet hoeveel spullen je hebt en hoe je die wilt gaan opbergen. Nu het voorbereidende werk is gedaan, kunnen we morgen met het echte opruimen beginnen.

Heb je al een vaste plek waar je inkomende post naartoe gaat? Kijk wat er gebeurt op het moment dat je post het huis binnen komt. Waar leg je het normaal gesproken neer? Hoe lang zwerft het rond voordat je er iets mee gaat doen? Maak voorgoed een einde aan rondzwervende post door er een goed systeem voor te maken. Dat doe je als volgt. 

Inbakjes maken

Elk gezinslid dat oud genoeg is om zijn eigen post af te handelen heeft een inbakje nodig. Dat kan een brievenbakje zijn of bijvoorbeeld een tijdschriftenhouder met meerdere vakken die je aan de muur bevestigd. Zet de namen van de gezinsleden op het betreffende bakje/vak. Zet het inbakje in de buurt van de plek waar de post binnen komt of op de plek waar het meestal neergegooid wordt. Van nu af aan sorteer je de post zodra het binnen komt in de bakjes. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen postbakje en zorgt dat het dagelijks geleegd wordt.

Reclame en kranten

Reclamefolders en kranten gaan in de tijdschriftenbak of gooi je meteen weg. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken zet je een oud papier bak bij de voordeur. Kijk je de folders en huis-aan-huis kranten nooit in? Plak dan een NEE/NEE sticker op je brievenbus. Hiermee verminder je de hoeveelheid ongewenst papier dat je huis binnenkomt drastisch.