Search

Bij de meeste mensen staat het huis schoonmaken niet op het lijstje met favoriete activiteiten. Tegelijkertijd stellen veel mensen wel erg prijs op een schoon huis. Daarom zullen we dus toch regelmatig aan de slag moeten in ons huis. Hieronder enkele tips die het huishouden een beetje makkelijker maken.

Elke dag een beetje

De makkelijkste manier om het huis schoon te krijgen en te houden, is door elke dag een beetje te doen. Je kunt je er natuurlijk helemaal op storten en een heel weekend spenderen aan de grote schoonmaak. Maar de vraag is of je daarna ooit nog een poetsdoek wilt aanraken! Door het schoonmaken op te splitsen in kleinere taken en elke dag een of twee dingen te doen, hoef je nooit een hele dag aan het huishouden te besteden. Door het op te splitsen, vergroot je de kans dat je het ook daadwerkelijk doet. Een kleinere taak doe je nu eenmaal makkelijker tussendoor dan een onoverzichtelijke taak als 'het huis schoonmaken'. Natuurlijk zijn er ook altijd dingen die je iedere dag moet doen.

Voorbeeld dagelijkse en wekelijkse taken

Hieronder een voorbeeld van dagelijkse en wekelijkse taken. Je kunt deze taken natuurlijk aanpassen en aanvullen voor jouw huishouden. Heb je kleine kinderen die over de vloer kruipen, dan zul je waarschijnlijk dagelijks willen zuigen en dweilen. Waarschijnlijk heb je ook nog tal van klusjes die tweewekelijks of maandelijks moeten gebeuren. Je kunt deze klussen eveneens over de week verdelen. Je kunt bijvoorbeeld elke dag naast je wekelijkse taken ook een maandelijks klusje doen.

Dagelijks

  • Bedden openslaan en laten luchten en opmaken (kunnen wat grotere kinderen ook zelf doen).
  • De vaatwasser inruimen en weer uitruimen (of met de hand afwassen).
  • Aanrecht en gasfornuis/kookplaat schoonmaken.
  • Vaatdoekje verwisselen.
  • Woonkamer aan kant maken.

Wekelijks

  • Maandag: stofzuigen en dweilen boven.
  • Dinsdag: stof afnemen.
  • Woensdag: bedden verschonen.
  • Donderdag: badkamer en toilet schoonmaken.
  • Vrijdag: stofzuigen en dweilen beneden.

Schoonmaakmiddelen bij de hand

Niets is zo lastig tijdens het schoonmaken als steeds maar weer terug te moeten lopen voor een poetsdoek of een schoonmaakmiddel. Zorg er daarom voor dat je alles bij de hand hebt. Stop de spullen die je regelmatig gebruikt bij elkaar in een emmer, zodat je ze makkelijk mee kunt nemen op je ronde door het huis. Ook is het handig om zowel boven (bijvoorbeeld in de badkamer) als beneden een voorraadje schoonmaakspullen te hebben.

 

Nu Sinterklaas onderweg naar Nederland is, is het tijd voor wat tips ter voorbereiding van het grote feest en voor het feest zelf.

De intocht

Ga je naar de intocht kijken? Zorg dan dat je weet waar en hoe laat de intocht is en kijk van te voren waar je langs de route wilt staan. Ga op tijd van huis, maar zorg ook dat je niet uren hoeft te wachten met je kinderen. Je kunt natuurlijk ook gewoon samen naar de intocht op tv kijken. Soms is dat wel zo rustig en ontspannen.

Het feest plannen

  • Zorg dat iedereen datum, tijd en plaats weet.
  • Maak afspraken over de kosten, bijvoorbeeld voor eten en drinken of eventuele huur van Sint of Piet. Worden de kosten gedeeld en wat is het bedrag dat besteed mag worden?
  • Worden er lootjes getrokken? Maak afspraken over waar en wanneer of trek digitaal lootjes. Voor dit laatste zijn diverse sites te vinden op internet. Spreek ook af wanneer en hoe verlanglijstjes ingeleverd/ingevuld worden.
  • Bedenk wat je gaat doen op het feest zelf. Met kleine kinderen zal het vaak gewoon de cadeautjes uitpakken worden. Maar met grotere kinderen en/of volwassenen kun je overwegen om bijvoorbeeld een spel te spelen.

Hoeveel nachtjes nog?

Voor kinderen kan het nog wel eens onduidelijk zijn wanneer het sinterklaasfeest eindelijk gaat plaatsvinden. Maak voor hen een eenvoudige aftelkalender. Dit kun je bijvoorbeeld heel snel en makkelijk doen, door gekleurde post-it velletjes naast elkaar op een vel papier te plakken. Elk velletje staat voor een dag. Zet er getallen op die corresponderen met het aantal nachtjes dat er nog geslapen moeten worden voor het grote feest. Geef ook andere dingen aan op de kalender. Bijvoorbeeld op welke dagen de schoen gezet mag worden (door er bijvoorbeeld een schoen in te tekenen). Wordt er ook op school, de speelzaal of op het werk van papa of mama sinterklaasfeest gevierd? Ook dat mag op de kalender. Laat je kind ’s avonds voor het slapen gaan de dag doorstrepen of de post-it van het vel trekken.

Surprises en gedichten

Voor surprises en gedichten zijn er op internet tal van ideeën en sites met rijmwoorden te vinden.

Dingen om rekening mee te houden:

  • Wanneer moet het af zijn? Begin op tijd en zorg dat je nog wat reservetijd (dagen) over hebt.
  • Bedenk wat je gaat maken en wat voor materiaal je daarvoor nodig hebt.
  • Zoek het benodigde materiaal bij elkaar, koop eventueel wat je nog nodig hebt en zorg dat je op de geplande knutseldag alles hebt.
  • Plan een dag of zo nodig meerdere dagen waarop je aan de slag gaat, zeker als je samen met je kinderen gaat knutselen.
  • Bedenk dat het niet perfect hoeft, maar dat het vooral om de lol gaat. Maak je samen met je kinderen iets, geniet dan vooral van het samen bezig zijn en maak je niet al te druk om het eindresultaat.

Ook voor gedichten geldt: bedenk wanneer het af moet zijn, begin op tijd en zorg ook hier voor reservetijd.

Sinterklaasfeest vieren

  • Komt er een (echte) sint of piet? Zorg dat je weet hoe laat je die kunt verwachten en maak goede afspraken over wat wel/niet en hoe lang het bezoek blijft. Is het een onbekende, fluister dan van te voren wat informatie over de aanwezigen in.
  • Zorg er bij voorkeur voor dat er niet al te lang gewacht hoeft te worden op de goedheiligman. Sommige kinderen kunnen behoorlijk buikpijn krijgen van wachten op de goede sint. Weet je dat het wel even kan duren voor de sint arriveert? Zorg dan dat je wat afleiding achter de hand hebt (spelletje, liedjes zingen, verhaaltje etc.).
  • Is de sint of piet een bekende, en moet dat geheim blijven, let dan goed op dat hij of zij zichzelf niet verraad. Dingen om op te letten: stem, schoenen (zelfs sportschoenen die nauwelijks gedragen worden blijken soms herkend te worden), sokken, sieraden (bijvoorbeeld trouwring of oorbellen).
  • Wordt de goedheiligman of de piet toch herkend, zorg dan dat je van te voren weet wat je in dat geval gaat vertellen. Was het een grapje, verkleedpartijtje, hulppiet/sint, of biecht je ‘het geheim over Sinterklaas’ op?
  • Geniet van dit feest. Ook al lopen dingen soms anders dan je had gewild of had verwacht. Echte rampen buiten beschouwing gelaten, is het achteraf vaak minder erg dan je denkt.

 

Heb je, net als ik,  een aantal creatieve hobby's, die met zich meebrengen dat je nogal veel knutselmateriaal verzamelt? Materiaal dat soms een eigen leven lijkt te leiden en zich zomaar over je tafel en kasten verspreidt? Natuurlijk mag het best even rommelig zijn terwijl je aan het werk bent, maar daarna moet het ook allemaal weer netjes opgeborgen kunnen worden. Een tijd lang leek regelmatig alles opnieuw opruimen bij mij de enige oplossing. Maar ik bleef zoeken naar een meer definitieve oplossing.

Compact, ruimtebesparend en netjes

Die oplossing vond ik in eerste instantie in een doos die eigenlijk voor kralen bestemd was. Binnen in de doos bevonden zich kleinere doosjes, in verschillende formaten. Door kon mooi al mijn klein scrapbookmateriaal in (eyelets, brads, knoopjes en wat al niet meer). De doos zelf legde ik in een la. Netjes gesorteerd, opgeruimd en uit het zicht. Het leek ideaal. Maar dat was het toch niet.

Waarom compact, ruimtebesparend en netjes niet werkte

Het systeem werkte niet, omdat het me in de praktijk teveel moeite kostte om iets uit de doos te halen en te gebruiken. Voor een beter beeld geef ik even een opsomming van de handelingen:

la open, doos eruit halen, doos open maken, kleiner doosje zoeken (er zaten 2 lagen in die doos), kleiner doosje eruit halen, juiste kleur of vorm brad, eyelet of wat dan ook eruit halen.

Dat laatste vormde een probleem op zich. De doosjes waren zo klein dat je er met moeite met je vingers iets uit kon halen, laat staan iets zoeken. Dus kwam het er vaak op neer dat ik het doosje maar gewoon omkeerde op het tafelblad. Waarna alles natuurlijk ook weer terug moest, nadat ik het juiste dingetje er tussenuit gehaald had.

Na het lezen van een artikel over hobbyspullen opbergen op de manier waarop je het gebruikt, besefte ik ineens waarom deze oplossing niet werkte. Voor mij is het belangrijk dat:

  • Ik de spullen die ik wil gebruiken kan zien.
  • De dingen makkelijk te pakken en weer op te ruimen zijn.
  • Ik snel kan vinden wat ik nodig heb.

In een la kan ik de spullen niet zien. Gezien alle handelingen die ik hierboven heb beschreven, waren de spullen dus niet makkelijk te pakken, en omdat ik vooral op kleur zoek (binnen een bepaald soort materiaal), waren dingen ook niet makkelijk te vinden.

Wensenlijstje

Nadat ik wist wat ik wel wilde, stelde ik een wensenlijstje voor de nieuwe opbergplek op:

  • In het zicht: dus op een open plank of in een open kast.
  • Makkelijk te pakken en weer op te ruimen: wederom een open plan of kast en afzonderlijke eenheden.
  • Snel kunnen vinden wat ik nodig heb: dus doorzichtige bakjes of goed gelabelde bakjes.
  • Niet te duur.

De oplossing

De oplossing vond ik uiteindelijk in goedkope plastic bakjes. Ik kocht er een heel stel, sorteerde mijn spullen nu op kleur en deed ze per kleur en soort in een bakje. De bakjes zijn doorzichtig, maar ik heb ze ook nog eens gelabeld. De wat grotere spullen kwamen in een aantal grotere bakjes die ik al in huis had. Alles kan gestapeld op een plank in mijn kast. Voor mij een ideale oplossing die ervoor zorgt dat ik mijn hobbyspullen weer volop gebruik. En ook weer netjes terug zet.

Oogt jouw badkamer ook zo rommelig door alle rondzwervende potjes en flesjes? Flesjes en potjes die je veel gebruikt zijn vaak lastig op te ruimen omdat ze klein zijn. Zeker als je dan meerdere flesjes of potjes hebt, oogt het al snel rommelig. Zijn al die losse potjes en flesjes jou ook een doorn in het oog? Je kunt ze makkelijk en eenvoudig opruimen. 

Mandjes en bakjes

Mandjes en bakjes zijn ook hier de ideale oplossing. Zelf bewaar ik de douchespullen (doucheschuim en shampoo bijvoorbeeld) op een plankje in de doucheruimte, zodat je ze tijdens het douchen makkelijk kunt pakken. Andere spulletjes, zoals bodylotion, gezichtsreiniger en dagcrème staan in een kastje in de badkamer.

Alles wat ik dagelijks gebruik, heb ik bij elkaar in een mandje gedaan. Het enige wat ik nu hoef te doen, is het mandje pakken en de dingen die ik nodig heb eruit te halen. Net zo makkelijk gaat alles er als ik klaar ben weer in. En in één handeling staat het allemaal weer netjes in het kastje. De dingen die ik slechts een enkele keer gebruik, heb ik allemaal in een ander mandje verzameld.

Natuurlijk werkt dit ook heel goed op open planken in de badkamer. Als je dan allemaal dezelfde mandjes of bakjes koopt, oogt het ook nog eens heel rustig. Een andere oplossing is om voor elk gezinslid een eigen bakje te nemen. Geef dan iedereen een bakje in een andere kleur, zodat in één oogopslag duidelijk is wat van wie is.

Soort bij soort

Heb je veel verschillende flesjes en potjes, sorteer ze dan op soort. Zet bijvoorbeeld alle gezichtsverzorging bij elkaar in een mandje, en al je make-up spulletjes in een andere. Of maak onderscheid in wat je dagelijks gebruikt en wat slechts af en toe.

Ben je toch aan het sorteren, gooi dan meteen weg wat je nooit gebruikt. Bijvoorbeeld al die proefmonstertjes die al jaren in je kast liggen.

Zelfs in ons tweepersoons huishouden dreigen schoenen de hal te overspoelen. In de winter komen daar ook nog rondslingerende sjaals, mutsen en handschoenen bij. Het wordt dus hoog tijd om daar oplossingen voor te zoeken. 

Schoenen opruimen

Een schoenenkastje loste in ons geval het probleem van de schoenen maar half op, want het merendeel van onze schoenen passen daar niet in. Totdat ik een grote mand met deksel tegen kwam. Hij past prima onder de kapstok en er past veel in. Losse schoenen kunnen daar allemaal in. Bij gebrek aan een paraplubak, bewaren we ook onze paraplu in deze mand.

Heb je kinderen die ook allemaal meerdere paren schoenen hebben die altijd door het huis zwerven? Zet voor elk kind een mand in de hal neer en doe de schoenen daar in. Ze staan dan wel niet netjes op een rijtje, maar ze liggen in ieder geval bij elkaar, op een vaste plaats, en zijn daardoor terug te vinden.

Mutsen, sjaals en handschoenen opruimen

Voor mutsen. handschoenen en sjaals hebben wij twee mandjes bovenop de kapstok. We hebben er elk één in gebruik. Heb je kinderen, dan is zo’n hoge plek niet handig. Maak voor hen een plek waar ze zelf makkelijk hun handschoenen en mutsen kunnen pakken en opbergen. Je zou hierbij kunnen denken aan bijvoorbeeld een ladekastje in de hal, met voor elk kind een eigen lade. Plak eventueel labels met hun namen of hun foto’s op de lades, zodat duidelijk is welke lade van wie is.

Sleutels

De hal is ook de aangewezen plek om (huis)sleutels te bewaren. Dat kan in een sleutelkastje, maar je kunt ook voor simpelere oplossingen kiezen. Bijvoorbeeld een schaal waar je ze in gooit of simpelweg een spijkertje aan de muur. Zorg dat de sleutelbossen van verschillende huisgenoten goed van elkaar te onderscheiden zijn, bijvoorbeeld door ze aan een sleutelhanger te doen.