Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Dinsdag 5.00 uur. Dag 2 van de Helweek is begonnen.

Modus en focus

Op dag twee draait het vooral modus en focus. Met modus bedoelt Betrand Larssen vooral je gemoedstoestand. Je moet je de hele dag door bewust zijn van je gemoedstoestand en deze zo nodig proberen te veranderen. Je modus moet bij de situatie passen.

Je focus is hetgeen waar je aandacht aan besteed. Als je je kunt focussen op de taak waar je mee bezig bent, dan zul je de taak sneller en beter kunnen afhandelen.  De aandacht voor focussen speelt bij mij al langer een rol. Ooit kon ik me goed focussen op taken waar ik mee bezig was. Maar de laatste tijd wordt dat steeds lastiger. Er spookt van alles door mijn hoofd dat ook om aandacht vraagt als ik met iets bezig ben. Ik probeer dat te negeren of op een lijstje voor later te schrijven. En ineens wil ik dan ineens heel graag eerst iets anders afhandelen dan de taak die voor me ligt. Of zie ik mezelf ineens heel iets anders doen, zonder bewust van taak gewisseld te hebben. Kortom, goed leren focussen is zeker belangrijk voor mij.

Een goede start

De dinsdag gaat goed van start. Ik sta keurig om vijf uur op en werk mijn nieuwe ochtendroutine af. Gisteravond heb ik mijn dag gepland en de ochtend gereserveerd voor huishoudelijke taken en boodschappen doen. Aan het eind van de ochtend heb ik nog een half uurtje ingepland voor het afhandelen van mijn e-mail.

Na het ontbijt bak ik eerst crackers voor bij de lunch. Om 7 uur vertrek ik richting supermarkt. Boodschappen doen gaat verrassend snel in zo’n stille winkel. Dat moet ik vaker gaan doen. Nadat de boodschappen opgeruimd zijn, werk ik nog even aan mijn nieuwe project. Ik hoop jullie daar aan het eind van de zomvervakantie meer over te kunnen vertellen. Daarna volgt een tweede boodschappenronde naar de biologische supermarkt. Eenmaal weer thuis neem ik een korte pauze.

Ik bedenk dat het eigenlijk zonde is om de uren waarin ik het meest geconcentreerd ben aan het huishouden te besteden. Daarom besluit ik mijn planning te laten voor wat hij is en mijn huishoudelijke taakjes even te laten liggen. In plaats daarvan besteed ik mijn tijd aan het schrijven van een blog en ga ik weer aan de slag met mijn project. Het geplande half uurtje e-mail lezen en beantwoorden houd ik er wel in. ik vraag me af of ik deze week nog toe kom aan het opschonen van mijn mailbox. Dat is weer eens hoog nodig. Ik neem me altijd voor het bij te houden, maar op de een of andere manier komt er na verloop van tijd toch vaak weer de klad in. in ieder geval houd ik deze week alle mail die ik ontvang bij. Alle nieuwe mail wordt beantwoord, bewaard of verwijderd. Ook schrijf ik me meteen uit bij nieuwsbrieven etc. die ik nooit lees.

Een middagdip

Na de lunch werk ik buitenshuis en ben ik me erg bewust van hoe mijn modus steeds weer veranderd. Gewoon geconcentreerd aan het werk zijn en de aandacht verleggen naar de persoon die tegenover je staat op het moment dat je het gesprek aan gaat. Dankzij het herlezen van het hoofdstuk modus en focus deze ochtend, ben ik me nu meer bewust van de manier waarop ik reageer. Ook nu werk ik geconcentreerd en efficiënt. Die helweek is echt een goed idee, denk ik als ik naar huis fiets.

Als ik thuis kom en met een kop thee op de bank zit, lijk ik echter helemaal in te storten. Het voelt als de bekende middagdip, maar veel heftiger. Zou het door mijn nieuwe eetstijl komen (ik ben overgestapt op paleo) of door het vroege opstaan? Na een powernap van een kwartiertje lukt het me om wat kleine dingetjes af te handelen. Ik schoon mijn mailbox een stukje op en handel een paar kleine dingetjes die me gedurende de dag te binnen zijn geschoten af. Mijn man is aan het werk, dus ik eet alleen. Even denk ik aan de pizza die nog in de vriezer ligt. Het is zo verleidelijk om die in de oven te schuiven! Dan hoef ik niet te koken. En misschien voel ik me ook wel beter na een dosis snelle koolhydraten. Maar dan weet ik ineens weer dat ik dat niet meer wil. Deze week is juist bedoeld om mezelf gezondere keuzes te laten maken, ook als ik moe ben. Alles is al in huis en het is echt niet veel werk. Dus begin ik keurig aan de courgettesoep die voor vanavond op het menu stond. En dat voelt als een overwinning.

Een korte avond

Na het avondeten stort ik echter volledig in. De huishoudelijke klusjes zijn blijven liggen, maar de rest van mijn taken heb ik gelukkig wel afgewerkt. En ik besluit dat dat prima is. De avonden zijn tenslotte bedoelt voor mijn ontspanning. Daarom besluit ik nog even een uurtje te haken en vroeg naar bed te gaan. Tien uur ga ik echt niet redden vanavond. Ik lig dan ook al om negen uur in bed en val vrijwel direct in slaap.

 

 

De eerste dag van de helweek ligt de nadruk op gewoontes. En dat is nu net de belangrijkste reden dat ik de helweek wil gaan doen. Een aantal goede gewoontes is een beetje versloft, en een aantal dingen die ik graag dagelijks zou willen doen, krijg ik er nog steeds niet goed in.

De ochtend begint later dan ik had gewild. Hoewel de wekker wel op 5.00 uur stond, stond ik pas om 6.30 uur op. Ik werd om 4.45 uur wakker van het licht van mijn wake-up light. Ik bedacht dat ik die beter uit kon doen om mijn man niet wakker te maken. En deed dus de wekker (en het licht) uit om vervolgens meteen weer in slaap te vallen en pas om half zeven wakker te worden.

Ondanks de late start wel aan de slag gegaan met mijn plan. De ochtend rustig beginnen door tijd te nemen om te schrijven, te lezen (het hoofdstuk voor maandag uit het boek Helweek) en te ontbijten. Eigenlijk is het de bedoeling dat je ook elke dag een uur sport, maar mijn voeten zijn nog redelijk pijnlijk van het wandelen vorige week. Dat sporten laat ik dus maar even zitten. Gezond eten doe ik wel. Ik heb van te voren niet alleen mijn avondeten voor de hele week bepaald, maar ook nagedacht over ontbijt, lunch en tussendoortjes. En zaterdag alvast alle boodschappen gedaan. Daardoor gaat gezond eten me nu makkelijk af.

Om 8.00 uur ga ik lekker aan de slag met mijn project. ’s Ochtends ben ik het meest geconcentreerd en dus is dit de beste tijd voor een aantal uren geconcentreerd werken. Ik was een beetje in de gewoonte vervallen om eerst mijn e-mail te lezen ’s ochtends, maar dat heb ik nu naar een later tijdstip verschoven. Als mijn concentratie minder word, doe ik een half uurtje wat in het huishouden om vervolgens aan mijn administratie, website en blog te gaan werken.

De dag verloopt prima, en ik krijg veel gedaan, ondanks enkele computerproblemen. Aan het eind van de dag zie ik dat ik een gigantische lijst heb afgewerkt. En bovendien ook nog de avond vrij heb voor ontspanning!

De helweek is ondanks een beetje late start goed begonnen.

Na een weekje vakantie wil ik weer flink aan de slag. Een aantal ideeën moeten uitgewerkt worden en er zijn talloze kleine dingetjes die steeds blijven liggen, maar die toch gedaan moeten worden. Daarnaast wil ik weer wat vastere werktijden creëren. Het nadeel van eigen baas zijn is dat je kunt werken wanneer je wilt. Niemand die verwacht dat je ’s ochtends om 9 uur aan je bureau zit. Dus als ik geen afspraken heb, kan ik ook om 10 of 11 uur beginnen. Dat is soms heel fijn, maar de laatste weken heeft dat tot gevolg dat ik de ochtend wat rondhang en weinig gedaan krijg. Met als gevolg dat ik ’s avonds vaak nog werk en uiteindelijk het gevoel heb nooit echt vrij te zijn. Ook het sporten schiet er nog al eens bij in. Tijd dus om de teugels weer wat aan te trekken en weer wat meer structuur aan te brengen.

Om meteen maar een goede start te maken na mijn minivakantie, heb ik besloten deze week een ‘helweek’ te doen. Hoewel die naam me niet echt aanspreekt, doet de inhoud dat wel. Helweek is bedacht door de Noorse mental coach Bertrand Larssen. Het is vernoemd naar de helweek die ze in het Noorse leger kennen. Nu is de helweek waar hij het in zijn boek over heeft gelukkig minder uitputtend. Wel is het een goede manier om jezelf weer even op scherp te zetten en een aantal goede gewoontes aan te leren.

De regels voor de helweek:

  • Start maandagochtend om vijf uur en stop zondagavond om tien uur.
  • Sta elke ochtend om vijf uur op.
  • Ga elke avond om tien uur nar bed.
  • Werk de hele week extreem hard. Wees gefocust, bewust en plichtsgetrouw.
  • Blijf trouw aan je plan.
  • Wees je te allen tijde bewust van je modus en focus.
  • Wees je bewust van de verschillende rollen die je in de loop van een dag vervult en vervul ze met glans.
  • Probeer de hele tijd blij, positief en oplossingsgericht te zijn.
  • Wees daadkrachtig en proactief.
  • Neem weloverwogen, kwalitatieve rust.
  • Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk.
  • Laat alle privéaangelegenheden wachten tot de avond.
  • Gebruik geen sociale media onder werktijd.
  • Beperk praatjes met collega’s tot een minimum.
  • Train minstens één keer per dag, het liefst ’s ochtends.
  • Eet de hele week uitsluitend gezond.
  • Laat de tv uit.

Natuurlijk moet zo’n helweek wel voorbereid worden. Tijdens die voorbereiding werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt: ik wil teveel. Ik had een lijst gemaakt met dingen die ik deze week wilde doen. Daarna probeerde ik ze in te plannen. Omdat je vroeg op staat in deze week, had ik bedacht dat ik lekker veel kon doen. Maar… zoveel nou ook weer niet. Toen ik een en ander probeerde in te plannen (met tijden erbij) bleek ik toch een stuk minder tijd te hebben dan ik dacht. Maar de planning is in grote lijnen af. Ik heb bepaald wanneer ik waaraan werk. En de avonden zijn er om lekker met mijn hobby’s aan de slag te gaan. Zonder tv en eindeloos internetten zou dat toch moeten lukken. En een goed gevoel moeten geven!

 

Ik houd jullie via dit blog op de hoogte van mijn ervaringen deze week! Hieronder vind je de links van de blogs die ik over elke dag schrijf.

Helweek dag 1

Helweek dag 2

Helweek dag 3

Helweek dag 4

Helweek dag 5

Helweek dag 6

Helweek dag 7

Ga je op vakantie? Denk dan, naast alles wat je mee wilt nemen, ook even aan de volgende dingen.

Je reisverzekering

Heb je een reisverzekering afgesloten? Soms is dit niet nodig (als je in Nederland blijft en geen dure spullen meeneemt bijvoorbeeld). Maar in veel gevallen is het wel handig. Neem je dure spullen mee op reis? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een camera, laptop, tablet of smartphone of cash geld (als je daar veel van meeneemt). Check dan of deze verzekerd zijn. Kijk ook goed naar de voorwaarden. Soms zijn spullen en/of geld niet verzekerd als je ze niet in een kluisje bewaard. In veel gevallen geldt er ook een eigen risico. De hoogte kan per verzekeraar variëren.

Ga je iets bijzonders doen in je vakantie? Controleer of dat ook gedekt wordt door je reisverzekering. Duiken en bergsport bijvoorbeeld worden vaak niet gedekt door een gewone reisverzekering.  Weet je van te voren dat je zoiets gaat doen, vraag dan altijd na of dit gedekt wordt door je verzekering. Dit voorkomt dat je, als er onverhoopt iets gebeurt, met torenhoge kosten geconfronteerd wordt.

Ga je naar het buitenland, controleer dan ook even of je medische kosten gedekt worden door je ziektekostenverzekering. De basisverzekering vergoedt niet altijd alles. Je aanvullende verzekering vergoedt vaak meer, maar controleer dit van te voren en vul het eventueel aan met een reisverzekering inclusief medische kosten. Zorg ook dat je het alarmnummer bij je hebt. Gebeurt er in je vakantie iets waardoor je medische hulp nodig hebt, dan kun je hulp en advies krijgen via het alarmnummer.

Voorkom inbraak

Een inbraak in je huis tijdens je vakantie kun je nooit helemaal voorkomen. Zorg in ieder geval voor goede sloten op ramen en deuren en sluit alles goed af voor je weg gaat. Maak bewust een laatste rondje door het huis om te controleren of alles dicht is. Vraag iemand die je vertrouwd om een oogje op je huis te houden. Zorg ook dat er geen zichtbare stapels post voor de deur liggen. Als je iemand hebt die je planten water komt geven, vraag diegene dan ook om de post weg te halen en uit het zicht neer te leggen. Je kunt de post ook laten bewaren tot je weer terug bent van vakantie.

Laat geen kostbare spullen in het zicht liggen en zorg ervoor dat je huis een bewoonde indruk maakt. Maak bijvoorbeeld gebruik van tijdschakelaars om af en toe een lamp aan te laten gaan.

Vertel niet op social media wanneer je op vakantie gaat. Ook foto’s uploaden vanaf je vakantie adres zijn wat dat betreft niet zo handig. Inbrekers gebruiken social media helaas steeds vaker als middel om te achterhalen wie er niet thuis is.

 

 

De zomervakanties staan voor de deur of zijn al begonnen. Het ideale moment om een zomer bucket list te maken. Een bucket list is officieel een lijst met dingen die je wilt doen voor je dood gaat. Maar de term wordt ook vaak gewoon gebruikt voor een lijst met dingen die je graag nog een keer wilt doen. En met een zomer bucket list bedoelen we dus een lijst met dingen die je deze zomer zou willen doen. Met zo'n lijst zit je nooit meer om inspiratie verlegen als je iets leuks wilt doen deze zomer.

Heb jij al een bestaande bucket list? Een lijst van dingen die je ooit nog eens wilt doen? Ja? Bekijk die lijst dan nog eens goed en kijk wat je deze zomer zou kunnen doen. Nog geen bucket list? Begin dan nu met een zomer bucket list. Maak een lijst van dingen die je deze zomer graag zou willen doen. Zo heb je meteen een leuke lijst met activiteiten voor de zomervakantie. Ideeën?

  •           Vroeg opstaan om de zonsopgang te zien.
  •           Lang opblijven om naar de sterren te kijken.
  •           Een zandkasteel bouwen (leuk om samen met je kinderen te doen en je tegelijkertijd zelf ook weer even kind te voelen).
  •           Eindelijk al die boeken lezen waar je anders nooit aan toe komt.
  •           Een vakantieplakboek bijhouden, waar je alle bonnetjes, toegangskaartjes, etc. in plakt. Eventueel plak je er later je foto’s bij.
  •           Een picknick aan het strand of in het bos, of bij slecht weer gewoon een huiskamerpicknick. Leg het picknickkleed op de grond, zorg voor hapjes en drankjes en genieten maar!
  •           Kamperen in de tuin.
  •           Marshmellows roosteren boven een kampvuur.
  •           Een waterballonnen gevecht houden.
  •           Op een warme dag door de tuinsproeiers lopen.
  •           Schelpen verzamelen aan het strand.
  •           Je vakantiefoto’s laten afdrukken en inplakken.
  •          Zelf ijsjes maken van fruit of limonade