Hoe versla je uitstelgedrag?

Hoe staat het met jouw doelen? Hoever ben je op weg met de doelen die je jezelf begin dit jaar had gesteld? Ben je goed op weg of ben je aan sommige dingen nog niet eens begonnen? Uitstelgedrag, we kennen het allemaal. Of het nu gaat om afvallen of aan je conditie werken, die presentatie maken of gewoon het huishouden doen. Er zijn altijd grote en kleine klusjes die we bewust of onbewust uitstellen. Maar waarom? En is het erg?

Wanneer uitstellen een probleem wordt

  • Vertoon je af en toe of in lichte mate uitstelgedrag, dan is dat niet zo’n probleem. Het maakt je menselijk. Vervelender wordt het als uitstelgedrag wel een probleem wordt, voor jezelf of voor anderen. Als je belangrijke (zelf gestelde) doelen niet haalt, afspraken of verantwoordelijkheden op je werk niet nakomt of deadline na deadline mist, wordt uitstellen toch echt een probleem. Je zou denken dat, als je problemen ondervindt door het uitstellen, je er vanzelf wel mee zou stoppen. Maar zo werkt het helaas meestal niet. Waarom blijven we uitstellen?

Redenen voor uitstelgedrag

Vaak gaat uitstellen over een gebrek aan motivatie.

  • Je hebt een hekel aan de taak.
  • De taak is geen uitdaging meer voor je.
  • Je ziet het nut er niet van in, dus waarom zou je er überhaupt aan beginnen? Dit zijn vaak taken die je door een ander opgelegd zijn.
  • De deadline is nog ver weg en dus lijkt de taak nog niet dringend genoeg om eraan te beginnen.
  • Je doet liever leuke(re) dingen.

Maar uitstellen doen we ook uit gewoonte. Je stelt uit omdat je dat nu eenmaal altijd doet. Het is zo’n gewoonte geworden dat het moeilijk is om dingen niet uit te stellen.

 

Een hele belangrijke reden voor uitstelgedrag is angst in allerlei vormen.

  • Je weet niet of je het kunt en bent bang om te falen.
  • Je bent bang dat anderen jouw werk niet goed genoeg vinden en er kritiek op zullen hebben.
  • Je bent bang voor succes. Als je deze taak met succes uitvoert, wat verwachten ze daarna dan nog meer van je?
  • Je hebt het nog nooit eerder gedaan en weet dus niet precies wat je moet doen of waar je moet beginnen.
  • Je bent bang dat je het niet goed genoeg doet, dus doe je het maar niet.
  • Je ziet tegen de taak op.

Soms stel je simpelweg uit omdat je niet kunt doen wat er van je verwacht wordt.

  • Je hebt hulp nodig omdat het je alleen niet lukt.
  • Je zit tegen een burn-out aan en hebt geen energie meer voor de taak.

En dan is er natuurlijk nog de factor afleiding die een rol speelt.

 

  • Je bent impulsief en pakt daardoor snel andere dingen op. Je vergeet daarbij je oorspronkelijke plan, waardoor de taak blijft liggen.
  • Er zijn teveel leuke en interessante afleidingen (waar je maar al te graag gehoor aan geeft).

Je weet nu waarom je dingen uitstelt. Maar wat schiet je ermee op? Hoe kom je van je uitstelgedrag af?

Zo kom je van je uitstelgedrag af

  • Stop met het verzinnen van excuses. Er kwam een haastklus tussendoor. Vandaag kun je je niet concentreren, maar morgen wel, dus dan is het in een mum van tijd af. De buurvrouw kwam op visite en dus had ik er geen tijd voor… Die smoesjes gaan vanaf vandaag niet meer op. Als je bepaalt hebt dat je aan een klus gaat beginnen, dan doe je dat vanaf nu ook. Alleen levensbedreigende situaties zijn nog een goed excuus om er niet aan te beginnen.
  • Maak je taken en doelen zo concreet mogelijk. Dus niet ‘ik ga aan mijn conditie werken,’ maar ‘vanaf vanavond ga ik elke maandag, woensdag en vrijdag om 19.00 uur hardlopen.’
  • Spreek alleen in tegenwoordige tijd over je plannen. Dus niet ‘Ik ben van plan…’ of ‘Binnenkort ga ik…’ Maar ‘Ik ga het maandag om 9.00 uur direct doen.’
  • Doe de dingen waar je bang voor bent direct. Je bent van het vervelende gevoel dat het nog boven je hoofd hangt af, en uiteindelijk zul je meer zelfvertrouwen krijgen, waardoor uitstellen niet meer nodig is.
  • Bedenk wat de voordelen zijn van het nu doen van de taak en weeg dat af tegen de nadelen van het uitstellen. Bedenk wat er kan gebeuren als je de taak te lang uitstelt en ga daarbij uit van het ergste. Waarschijnlijk zal dit je voldoende motiveren om nu te beginnen.
  • Deel de taak op in kleine stukjes. Zo lijkt het behapbaar en is het niet langer één grote onoverzichtelijke klus.
  • Doe elke dag als eerste één ding waar je tegenop ziet. Hiermee kweek je discipline en leer je jezelf je uitstelgedrag af. Met als bonus dat je dag er een stuk relaxter uitziet nadat je die vervelende taak gedaan hebt.
  • Zoek een buddy. Spreek met elkaar af waar je aan gaat werken en breng naderhand verslag uit. Je intenties uitspreken tegenover een ander en er naderhand verantwoording over afleggen helpt echt. Je zult je taak nu niet zo snel meer uitstellen.

Hopelijk kun je met deze tips uit de voeten en ga je alsnog lekker aan de slag met het afwerken van je to do lijstjes en het behalen van je doelen.

Hoe beperk je het waterverbruik?

Met de aanhoudende droogte proberen veel mensen bewuster om te gaan met hun waterverbruik. Tegelijkertijd is er meer behoefte aan water door het warme weer. We verbruiken op dit moment per dag 30% meer  in vergelijking met een ‘normale’ dag. En dat is niet zo gek. Je wilt misschien wat vaker douchen, kinderen willen in een badje buiten, de tuin heeft meer water nodig etc. Daarom hier een aantal tips om bewuster met je waterverbruik om te gaan.

Er zijn twee dingen die je kunt doen. Je waterverbruik hoe dan ook beperken, en je waterverbruik vooral op piektijden beperken. Dit laatste helpt vooral om de waterdruk op peil te houden. Piektijden zijn de tijden tussen 6.00 uur en 9.00 uur en 18.00 uur en 22.00 uur.

Allereerst enkele zaken die je zou kunnen  uitstellen:

  • Tuin sproeien? Geef bij voorkeur niet elke dag een beetje water, maar bijvoorbeeld één of twee keer in de week veel. Als je dit doet, doe dit dan na zonsondergang. Het is effectiever doordat er minder water verdampt.
  • Auto wassen? Is het echt nodig of kan het nog even wachten? Ga je toch wassen, een emmertje met sop kost minder water dan de tuinslang erop zetten.

Het volgende kun je vermijden tijdens piekuren:

  • Kinderzwembadjes vullen? Bij voorkeur midden op de dag en niet tijdens deze piekuren.
  • Hetzelfde geldt natuurlijk voor al het andere waterverbruik zoals de tuin besproeien en douchen. Doe het waar mogelijk buiten de piekuren.

Meer water besparen:

  • Vang het water waarmee je groenten of fruit wast op en gebruik het daarna om de planten water te geven. Ook het water uit de opvangbak van je droger kun je hiervoor gebruiken. En vergeet het kinderbadje niet. Als het badje geleegd wordt, is het water nog prima geschikt voor de planten.
  • Zet een emmer onder de douche om het koude water op te vangen terwijl je wacht tot de douche warm wordt. Voor echte doorbijters: wacht niet tot hij warm wordt, maar stap er gelijk onder!
  • Is je was niet echt vuil, maar wel toe aan een opfrisbeurt? Vaak kun je dan ook toe met alleen het spoelprogramma op je wasmachine.
  • Ga kort douchen in plaats van in bad. Inzepen en haren wassen kan met de kraan uit.
  • Draai de kraan dicht tijdens het tandenpoetsen (altijd al een goed idee).

En verder: vergeet vooral niet te genieten van het mooie weer.

Setup Nieuwe Bullet Journal Augustus 2018

Mijn vorige bullet journal was vol, dus tijd voor een nieuw bullet journal. Deze keer een bullet journal van Mus. Je ziet hier welke collecties en trackers ik in dit bullet journal heb gebruikt.

Quote pagina en index

Voorin het bullet journal is ruimte voor een quote (niet op de foto) en vervolgens zijn er twee index pagina's. Ik heb op dit moment nog geen quote ingevuld, maar ga dat op een later moment waarschijnlijk wel doen. De index gebruik ik eigenlijk zelden. Aangezien dit bullet journal geen genummerde pagina's heeft, weet ik dan ook niet zeker of ik de index wel ga invullen in dit bullet journal. Dan zou ik namelijk alle pagina's moeten nummeren terwijl ik er eigenlijk geen gebruik van maak. Voorlopig blijft de index dus leeg.

Jaarkalender

De jaarkalender heb ik wel ingevuld omdat ik het handig vind om even te kunnen kijken welke datum op welke dag valt. Ik ben de kalender begonnen in augustus 2018 omdat dit de eerste maand in dit bullet journal wordt. Hij loopt daardoor ook door tot juli 2019. In februari heb ik een foutje gemaakt en ben ik 1 februari op een zaterdag begonnen in plaats van op een vrijdag. Een klein pijltje geeft dit aan.

Future Log

Een tijd lang heb ik naast mijn bullet journal een agenda gebruikt. Nu ik dit eigenlijk niet meer doe, wordt een future log steeds belangrijker voor me. Daarom in dit bullet journal een future log die loopt van september 2018 tot en met augustus 2019. Zo kan ik een jaar vooruit plannen. In deze future log komen naast afspraken ook verjaardagen en feestdagen te staan. Dit alles moet zoals je ziet nog worden ingevuld.

 

Doelen

Na de Future Log is het tijd voor mijn doelen voor dit jaar. Ik heb ze overgenomen uit mijn vorige bullet journal. De lay-out en indeling is anders, maar de doelen zelf zijn niet veranderd.

2018 km in 2018

In dit jaar (2018) wil ik 2018 km wandelen. Daarom deze 2018 in 2018 spread. Om niet weer 200 vakjes te hoeven tekenen en inkleuren, heb ik voor de al gelopen kilometers in eerste instantie vakjes van 100 km gemaakt. Daarna (na de 1200 km) worden het weer, zoals in mijn vorige spread, vakjes van 10 km per vakje. De lege ruimte is opgevuld met een quote.

Popsugar Reading Challenge

Sinds een aantal jaar doe ik jaarlijks de Popsugar Reading Challenge. In deze spread heb ik alleen de prompts overgenomen die ik nog niet gedaan had.

Duolingo Frans

Duolingo heeft het een en ander aangepast, en daardoor klopt de tracker die ik aan het begin van het jaar gemaakt had niet meer. Er zijn nu levels in duolingo. Deze tracker is voor level 1. Heb ik alles op level 1 afgerond, dan ga ik daarna verder met de andere levels in een nieuwe tracker.

De onderwerpen staan in de tweede kolom. In de kolommen daarna is per onderwerp aangegeven uit hoeveel lessen het onderwerp bestaat. Zo kan ik per onderwerp afstrepen welke lessen gedaan zijn. Bij de meeste onderwerpen zijn geen lessen ingevuld. Dat komt omdat ik op dit moment nog niet kan zien uit hoeveel lessen ze bestaan. In de eerste kolom kan ik een vinkje zetten als ik het betreffende onderwerp helemaal heb afgerond.

Lifebook 2017 en One Little Word

In 2017 ben ik begonnen aan de Lifebook workshop (mixed media). Deze heb ik nog steeds niet afgerond, maar wil ik wel graag afmaken. Daarom deze tracker.

Sinds 2014 doe ik de One Little Word workshops van Ali Edwards. Je kiest daarbij een woord dat je thema wordt voor het hele jaar. Voor mij is het dit jaar change/verandering. Maandelijks komen er nieuwe video's en een prompt online. In de tracker houd ik bij wat ik gedaan heb. De pagina's die ik hiervoor maak komen gewoon in mijn project life album.

Project Life 2018 en 2016

Sinds 2013 maak ik wekelijks een spread van mijn foto's. Hierdoor krijg je een mooi beeld van hoe je leven op dit moment is, wat erg leuk is om over een paar jaar terug te zien. Ik gebruik hiervoor het Project Life systeem van Becky Higgins. De insteekhoezen maken het makkelijk om je foto's en bijbehorende journaling overzichtelijk op te bergen. Helaas heb ik mijn albums van 2016 en 2017 nog niet af. Hier een tracker voor dit jaar en één voor het album van 2016 waar ik aan werk op de momenten dat ik bij ben met dit jaar. Ook hier weer beginnen de trackers gewoon bij het punt waar ik gebleven ben. Voor 2018 is dit week 28, voor 2016 week 20.

CAL2016

In 2016 ben ik aan mijn derde crochet along deken begonnen. Helaas is die nog steeds niet af. Dus ook hier een tracker voor het laatste stukje dat ik nog moet doen. Links staan de weeknummers, daarachter de rijen die gehaakt moeten worden.

Dat was de laatste collectie. Hierna begint de maand augustus. 

Als je het leuk vindt om de pagina's in een video terug te zien, dan vind je die hier.

Tot slot nog even de materialen die ik heb gebruikt:

Bullet Journal Setup Augustus 2018

Morgen is het alweer augustus. Tijd dus voor een nieuwe maandopzet in mijn bullet journal. Mijn oude bullet journal was zo goed als vol, dus ben ik in een nieuw bullet journal begonnen. Deze keer een Mus. Doordat deze pagina's wat groter zijn, had ik meer ruimte en dat nodigde uit tot wat creativiteit. Iets wat ik in mijn vorige bullet journals eigenlijk nooit deed.

Maandoverzicht

Ik begin met een overzicht van de maand. Deze maand heb ik kolommen gemaakt voor mijn blog (blauw) en youtube (rood). Deze fungeren als een tracker waarin ik bijhoud op welke dagen ik een blog of video online heb gezet. De bruine kolom is voor de bibliotheek. Hier geef ik aan wanneer mijn bibliotheekboeken ingeleverd moeten worden. Roze is voor verjaardagen en feestdagen. In de kolom bijzonderheden schrijf ik dan de naam van de jarige of de feestdag. Groen is voor afspraken. Bij bijzonderheden vermeld ik de tijd en plaats van de afspraak.

Doelen

De pagina naast het maandoverzicht is bedoeld voor mijn doelen voor deze maand. Ik heb onderscheid gemaakt in mijn zakelijke doelen (voor Anita maakt Ruimte) en mijn persoonlijke doelen (alle andere doelen).

Habittracker

Tot slot de habit tracker met daarbij een toepasselijke quote. De gewoontes die ik wil bijhouden zijn: bed opmaken, zonecleaning (= 15 minuutjes schoonmaken in de zone van die week), duolingo, of ik mijn dagelijkse stapdoel heb bereikt en of ik getraind heb of niet.

Tot zover de opzet voor augustus. Als je wilt, kun je een en ander ook nog eens bekijken in de video.

Tot slot voor de liefhebbers nog een overzichtje van de gebruikte materialen.

Bullet Journal: Mus

Brushpennen: Tombow 451 (lichtblauw), Tombow N60 (grijsblauw), Panduro (groen) Pigma MB (uit setje van 3).

Fineliners: Panduro tekenpen 0.5 (voor de lijnen) en Edding 1800 tekenpen 0.1 (voor geschreven tekst).

 

Hoe orden je digitale foto's?

Digitale camera’s en smartphones maken het makkelijk om foto’s te maken. Met als gevolg dat we niet meer twee of drie volle fotorolletjes hebben na een vakantie. Soms hebben we in een gewone week al meer foto’s dan vroeger in een hele vakantie. Veel van die foto’s blijven eeuwig op een camera of smarthone staan. Soms worden ze wel geüpload naar pc, laptop of in de cloud bewaard, maar blijven vervolgens ook daar staan. Komt dan eindelijk het moment dat je er wat mee wilt doen, dan zakt de moed je vaak in de schoenen. Want hoe ga je duizenden foto’s uitzoeken? En hoe zorg je voor een goed systeem waarin je foto’s in de toekomst ook weer terug kunt vinden?

Een systeem bedenken

Vaak worden je foto’s automatisch per datum opgeslagen. Zelf vind ik dit wel makkelijk. Ik sorteer mijn foto’s eerst op jaar en daarna op maand. Dus alles van dit jaar gaat in het mapje 2018. Binnen die map heb ik submappen per maand. Op de foto hieronder zie je hoe de mappenstructuur eruit ziet.

Ben je iemand die foto’s terug zoekt op gebeurtenissen of personen, dan kun je de foto’s misschien beter ordenen in mapjes met de naam van de gebeurtenissen of per persoon (bijvoorbeeld bij foto’s van je kinderen). Vaak is het wel handig om ook het jaartal in de naam van het mapje terug te laten komen. Bijvoorbeeld ‘vakantie_frankrijk_2018’. Een andere manier is, de foto’s gewoon op jaar te sorteren en daarna een naam te geven die refereert aan de gebeurtenis. Dus je zet de foto’s in het mapje van juli 2018, en noemt de foto’s ‘frankrijk001’, ‘frankrijk002’ etc.

Foto’s uitzoeken

Ga je aan de slag met het sorteren van je foto’s, begin dan met het aanmaken van de mapjes. Denk na over de structuur. Wil je de foto’s op datum sorteren, kies dan bijvoorbeeld voor een map per jaar en submappen per maand of gebeurtenis. Wil je foto’s op persoon sorteren, maak dan alvast mapjes aan met bijvoorbeeld de namen van je kinderen.

Wil je foto’s op onderwerp sorteren, dan kun je eventueel tijdens het sorteren mapjes aanmaken voor de onderwerpen die je tegenkomt. Kies wel brede onderwerpen, zodat je niet honderd mappen hoeft aan te maken. Dan wordt het alsnog onoverzichtelijk.

Heb je echt duizenden foto’s die je wilt uitzoeken, begin dan met een grove sortering. Bijvoorbeeld eerst op jaar. Daarna kun je ze verder gaan onderverdelen in submappen, bijvoorbeeld op datum. Verplaats de foto’s naar de juiste mappen. Bekijk daarna per map welke foto’s je wel of niet wilt houden en verwijder foto’s die veel op elkaar lijken en die onduidelijk zijn.

Bijhouden

Wil je chaos in de toekomst voorkomen, dan moet je je systeem bijhouden. Ik probeer elke week de foto’s van mijn telefoon over te zetten naar mijn laptop. Heb ik mijn digitale camera gebruikt in die week, dan zet ik ook die foto’s meteen over. Aan het begin van de maand zet ik de foto’s van de vorige maand in een mapje met de naam van die maand. Dus foto’s van deze maand (juli) staan in een mapje met de naam 2018-07. Ik gebruik hier cijfers voor de maanden omdat de mapjes dan automatisch op de juiste volgorde blijven staan. Daarna verwijder ik foto’s die veel op elkaar lijken, onduidelijk of gewoon niet mooi zijn. Heb ik veel foto’s van een speciale gelegenheid, bijvoorbeeld een feest of een vakantie, dan maak ik daar een submapje met de naam van die gelegenheid aan.

Omdat ik mijn foto’s graag in albums doe, houd ik gedurende het hele jaar een foto album bij. Dit probeer ik wekelijks bij te werken. Ik zoek dan de foto’s die ik voor die week in het album wil. Omdat ik met het Project Life systeem werk, gebruik ik insteekhoezen voor mijn foto’s en schrijf ik de tekst die ik erbij wil op aparte kaartjes die ook in de insteekhoezen kunnen. Van de foto’s die ik wil laten afdrukken zet ik een kopie in een apart mapje dat ‘afdrukken’ heet. Ongeveer één keer per maand laat ik alles wat in dat mapje zit afdrukken. Daarna maak ik het mapje weer leeg en is het klaar voor de volgende serie foto. Dat is ook de reden waarom ik er kopieën van foto’s in zet en niet de originele foto’s.

Je kunt je foto’s natuurlijk ook gewoon ouderwets inplakken nadat je ze hebt afgedrukt of laten afdrukken. Een andere optie is een digitaal fotoboek maken. Als je dan een album van een heel jaar wil maken, dan kun je dit ook makkelijk in gedeeltes doen. Je houdt het wekelijks of maandelijks (of wanneer je zin hebt) bij. Tussentijds sla je het album op. Aan het eind van het jaar laat je het hele fotoboek afdrukken.

Met het gebruik van deze tips kun je je foto’s in de toekomst makkelijker terug vinden en eventueel gebruiken voor een mooi album of een collage