Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Opruimen doe je met een doel. Je wilt er iets mee bereiken. Een netter huis, meer overzicht, minder spullen en meer ruimte in je kasten. Maar soms gaat het verder dan dat. Er gaat een grotere wens schuil achter het opruimen.

Opruimen om ruimte te maken voor iets nieuws

Je gaat in dat geval opruimen omdat je ruimte wilt maken voor iets wat je heel graag wilt. Een studeer- of hobbykamer is een wens die vaak genoemd wordt. En dan gaat het ineens over iets groters. Gek genoeg maakt dat in veel gevallen het weg doen van spullen ook makkelijker. Want onnodige spullen de plek in laten nemen van iets wat je heel graag wilt, klinkt onzinnig. Heb jij een wens waarvoor je extra ruimte in huis nodig hebt, dan zul je ongetwijfeld makkelijker afscheid kunnen nemen van de dingen die je niet (meer) nodig hebt.

 

Iets nieuws nadat je opgeruimd hebt

Andersom werkt het gek genoeg ook. Mensen die grondig opgeruimd hebben, ontdekken ineens wat ze echt willen. Nadat ze afscheid hebben genomen van alle dingen die hun vast hielden in het verleden of die gewoon niet of niet meer bij ze pasten, zien ze ineens een heel duidelijk toekomstbeeld. Ze weten ineens wat ze echt willen. Weer studeren, van baan veranderen of reizen. En nu die rommel uit de weg is, hebben ze ook de energie om er echt aan te gaan werken. 

Het oude opruimen voor je aan het nieuwe begint

Bij mij heeft het vaak zo gewerkt dat ik ging opruimen voordat ik aan iets nieuws begon. Ik zag voor me wat ik heel graag wilde en ik ging opruimen om er ruimte voor te maken. Zo begon ik met het grondig opruimen omdat ik een vervolgstudie wilde doen naast mijn werk en behoefte had aan overzicht. Ook ruimde ik eind vorig jaar mijn kantoorruimte grondig op omdat ik er een groter bureau in wilde plaatsen omdat ik wist dat ik binnen een jaar fulltime aan mijn bedrijf wilde gaan werken en deze ruimte dan nodig had. 

 

Wil jij al een tijdje opruimen, dan heeft deze blogpost je hopelijk gemotiveerd om er ook echt aan te beginnen.

 

P.S.

Heb je hulp of een steuntje in de rug nodig bij het opruimen? Download dan hier de minicursus opruimen. Mocht dat niet voldoende zijn, dan is er nog mijn cursus ‘Eindelijk een opgeruimd huis.’

Soms zijn er net teveel dingetjes blijven liggen. Dingen die niet dringend zijn en eigenlijk ook niet heel erg belangrijk. Maar ze vreten aan je. Je weet dat het ooit moet gebeuren. Maar wanneer?

 

Een Life Admin Dag

Voor deze dingen heb ik een oplossing. Een dag(deel) waarop ik al deze dingen ga doen. Muchelleb noemt het op haar YouTube kanaal een ‘life admin day’. Je leest er meer over in deze blogpost. Dit zijn voor mij echte lifesavers en ik voel me altijd stukken beter na zo’n dagje klusjes wegwerken.

Maar soms heb ik behoefte om het iets groter aan te pakken. Zoals nu. Ik heb mezelf een weekje vrij gegeven en ga vanaf volgende week een aantal dingen veranderen. Voor wie daar nieuwsgierig naar is… Ik heb mijn bijbaantje dat voor een vast inkomen moest zorgen opgezegd en ga dus fulltime aan Anita maakt Ruimte werken. Daarnaast ga ik op gezondheidsgebied een coachingsprogramma volgen op het gebied van sporten en gezond eten met als doel afvallen. 

Een mid-jaar opruiming

De afgelopen weken merkte ik dat ik met het oog op die veranderingen behoefte heb om echt een frisse start te maken en daarom wil ik naast de ‘gewone’ life admin dingetjes die ik op dat soort dagen doe, nog een aantal dingen toevoegen.

Hieronder deel ik mijn plan voor deze week, omdat ik denk dat het nu de vakanties voor de deur staan, ook heel goed kan werken om na de vakantie weer met een fris gevoel te beginnen.

  • Mijn kantoor opruimen. Alle papieren die zich daar verzameld hebben afhandelen en opruimen.
  • Een grondige schoonmaak van bovengenoemd kantoor, dus ook de boekenkasten leeghalen en grondig schoonmaken en achter meubels stofzuigen.
  • Alle e-mail bijwerken (inbox 0) en checken of gearchiveerde e-mails nog steeds bewaard moeten worden.
  • Alle bestanden uit mijn download map bekijken, naar de juiste plek verplaatsen of verwijderen.
  • Alle onafgeronde klusjes afronden.
  • Kantoorvoorraad inventariseren en zo nodig aanvullen.

Daarnaast wil ik op het gebied van mijn hobby’s nog een aantal dingen doen waar ik de laatste maanden niet aan toegekomen ben.

  • Mijn fotoalbum van dit jaar bijwerken.
  • Mijn fotoalbum van 2019 afmaken.
  • Mijn art journal nieuw leven inblazen.
  • Mijn hobbyspullen uitzoeken en opruimen.
  • Eindelijk een van mijn boeken op mijn e-reader lezen.

Deze dingen kun je natuurlijk altijd doen, maar als je ze doet vlak voor een vakantie, in je vakantie of aan het eind ervan, profiteer je van een frisse start na je vakantie.

Ze kunnen ook een nieuwe start markeren als je daar behoefte aan hebt of bijvoorbeeld halverwege of aan het einde van een (kalender)jaar.

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.

Soms krijg ik de vraag van iemand of zijn of haar huis wel schoon genoeg is. Die vraag is meestal moeilijk te beantwoorden. Ik denk dat we allemaal wel weten wanneer een huis absoluut niet schoon is. Dikke lagen aangekoekt vuil en vuile vaat die duidelijk langer dan een paar dagen op het aanrecht staat, zijn behoorlijk goede aanwijzingen dat het niet schoon genoeg is. Bij de meeste mensen ziet het er gelukkig niet zo uit. 

 

Je spiegelen aan anderen zaait twijfel

Als iemand zich afvraagt of het huis schoon genoeg is, twijfelen ze daarover omdat ze zich met iets of iemand anders vergelijken. Ze spiegelen zich aan de blinkende interieurs die ze in reclames zien of vergelijken hun huis met die van een kennis waar alles altijd super schoon lijkt te zijn. Daarnaast heeft iedereen een iets ander idee over hoe schoon een huis moet zijn.

In mijn ogen is een huis schoon genoeg als het huis regelmatig schoongemaakt wordt en vuil dus geen kans krijgt om zich op te hopen. Een huis moet een gezonde en prettige omgeving zijn voor iedereen die er woont.

 

Een schoon genoeg huis

Dus hoe zorg je ervoor dat je huis schoon (genoeg) is?

  • Zorg dus dat het huis regelmatig (dus dagelijks) gelucht wordt, zodat er verse lucht binnen komt. 
  • Maak regelmatig schoon. De nadruk ligt hier vooral op regelmaat. Als je het bijhoudt wordt het nooit echt heel smerig en is vuil bovendien makkelijker en sneller te verwijderen.
  • Maak voor jezelf onderscheid tussen klussen die dagelijks en wekelijks moeten gebeuren en dingen die minder vaak (maandelijks of zelfs maar een paar keer per jaar) hoeven.

Dagelijkse schoonmaak taken zijn bij ons onder andere de afwas doen, de keuken (werkbladen, aanrecht en gasfornuis) schoonmaken, eventuele kruimels op de vloer rond de eettafel en het aanrecht even opzuigen.

Het bed maak ik tegenwoordig niet meer op maar sla ik open om het zo te laten luchten en huisstofmijt minder kans te geven. Hecht je erg aan een opgemaakt bed dan kun je het eerst een tijdje opengeslagen laten luchten (met het raam open) en daarna alsnog opmaken.

Om het enigszins netjes te houden in huis doe ik aan het eind van de dag meestal nog een snel opruimrondje en ruim alle rondslingerende spullen nog even snel op. Een paar keer per week (zo ongeveer om de dag) draai ik een was. Heb je een groter gezin (wij zijn maar met twee personen) dan zul je waarschijnlijk vaker een was draaien.

Wekelijkse taken hier zijn de badkamer (wastafel en plankje en douche) en het toilet schoonmaken, stoffen, stofzuigen en dweilen. Het bed verschoon ik om de week.

Meestal doe ik elke dag een beetje in het huishouden en pak ik er af en toe een taak bij die niet wekelijks hoeft. Zo blijft mijn huis schoon en heb ik niet het idee dat ik een hele dag aan het schoonmaken ben. Want hoewel sommige mensen het heerlijk vinden, het huishouden doen is nog steeds niet mijn hobby.

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan de gratis printable van het Basis Huishoudschema, met daarop alle wekelijkse schoonmaaktaken. Wil je liever een overzicht van alle schoonmaakklussen, ook de dagelijkse en minder vaak voorkomende taken? Dan zijn deze huishoudschema's misschien wel wat voor je.

Wat voor mij het belangrijkste is aan opruimen en organiseren is het creëren van overzicht. Overzicht over je spullen en overzicht over je taken maakt alles makkelijker. En het zorgt voor een hoop minder stress. Hoewel vrijwel alle blogs op deze website indirect gaan over overzicht creëren, heb ik hier in de afgelopen maanden wat extra de nadruk opgelegd. Dat komt omdat ik besefte dat het creëren van overzicht mijn belangrijkste reden was om thuis aan de slag te gaan met opruimen en organiseren en vervolgens ook anderen daarmee te helpen.

 

Behoefte aan overzicht

Jarenlang was het regelmatig rommelig om me heen, hield ik dingen vooral in mijn hoofd bij en had ik geen vast systeem voor het huishouden of andere taken. Maar er kwam een moment dat ik besefte dat het zo niet verder kon. Ik had dringend behoefte aan meer overzicht. Als jij nu ook zo'n moment ervaart, kan mijn verhaal je mogelijk helpen om ook stappen te ondernemen om meer overzicht te creëren.

Het moment dat ik grote behoefte aan overzicht kreeg, deed zich voor tussen twee studies in. Ik was van een administratieve baan naar een een baan in de gehandicaptenzorg gegaan en deed daar in deeltijd een opleiding voor. Tijdens deze periode gingen mijn huidige man en ik samenwonen. Tussen de afronding van deze opleiding en de vervolgopleiding die ik wilde gaan doen, zat een jaar. Ik besefte heel goed dat als ik aan de vervolgopleiding wilde beginnen, er een aantal dingen moesten veranderen. 

Allereerst hadden we teveel spullen, want van twee huishoudens naar een betekent automatisch dat je heel veel dubbel hebt. Bovendien hadden veel van die spullen nooit echt een vaste plek gekregen sinds we waren gaan samenwonen. 

Ten tweede had ik meer overzicht nodig over wat er allemaal op mijn bordje lag. Sinds ik samenwoonde had ik rekening te houden met een huisgenoot. Niet erg, wel lastig zo nu en dan. Met name omdat we allebei in de zorg werkten en wisselende diensten hadden. Als ik mijn vervolgopleiding enigszins succesvol wilde doorlopen en tegelijkertijd ook nog een beetje een leuk persoon wilde blijven, moest er meer overzicht komen. 

Opruimen en overzicht over taken

In dat bewuste jaar (schooljaar 2008/2009) begon ik met het opruimen van ons huis en werkte ik aan een systeem dat me overzicht gaf over alles wat er nog te doen was. Intussen bereidde ik me voor op het toelatingsexamen en was er nog een bruiloft te organiseren. In dat jaar creëerde ik de basis voor meer rust en overzicht. Het was niet de laatste keer dat ik mijn huis opruimde en ook mijn productiviteitssysteem, dat gebaseerd was op Getting Things Done van David Allen, heeft in de loop van de jaren ook de nodige veranderingen ondergaan. En dat hoort erbij. Dingen veranderen, mensen en hun situatie veranderen ook. Maar wat niet verandert is, is de rust die het opruimen en organiseren me gegeven heeft. 

Wil je ook beginnen met het creëren van meer rust en ruimte? Download dan hier de gratis minicursus opruimen.

Opruimen en organiseren, twee dingen waar ik veel over schrijf in mijn blogs. Niet alleen omdat je daarmee ruimte creëert in je omgeving. Het creëert ook ruimte in je hoofd. Hoe? Dat lees je hier.

 

Prikkels

Overal om ons heen zijn prikkels. Dingen die om je aandacht vragen of je juist afleiden van wat je aan het doen was. Geluiden, geuren, beelden, gebeurtenissen, en ga zo maar door. Veel van de dagelijkse prikkels filteren we weg, zodat we onze aandacht kunnen richten op de dingen die belangrijk voor ons zijn. Zo kun je bijvoorbeeld helemaal opgaan in een boek zonder de radio van de buren nog bewust te horen. Of kun je op kantoor rustig aan je project werken, zonder last te hebben van het geroezemoes op de afdeling. 

Andere prikkels zijn lastiger te negeren. De pop-up op je computerscherm dat je een nieuw bericht hebt, het knipperende lampje op je mobieltje, een rinkelende telefoon. Ze leiden je af en je hebt het gevoel dat je er wel op moet reageren. En dus doe je dat ook.

En dan zijn er nog de dingen die er in je hoofd spelen. Dingen die je nog moet doen, problemen waarvan je niet weet hoe je ze aan moet pakken, die ene opmerking van een vriendin of een collega die je dwars zit. 

Te veel prikkels leidt tot stress

Deze constante stroom van informatie, zorgt voor een hoop drukte in je hoofd. Je registreert sommige dingen misschien niet bewust, maar wel onbewust. De stapel ongeopende post die al drie dagen op de eettafel ligt, de berg afwas die nog op het aanrecht staat en de rommel in je kasten. Op het bewuste niveau valt het je misschien nauwelijks meer op. Maar je onderbewuste registreert het en ‘weet’ dat je hier nog iets mee moet doen.

Als er teveel van deze prikkels zijn, voel je je onrustig, gestrest of gespannen. Andersom kun je vaak ook minder prikkels aan als je al gespannen bent.

 

Rust en ruimte creëren

Wil je weer wat rust en ruimte in je hoofd creëren, dan is het zaak om een aantal prikkels weg te nemen. Dat kan bijvoorbeeld door die stapel post op te ruimen en de afwas weg te werken. Maar ook door alle dingen die je nog moet doen op een lijstje te zetten, zodat je ze niet meer kunt vergeten. 

En dat is precies wat opruimen en organiseren voor mij betekent. Rust en ruimte creëren. Om mij heen en in mijn hoofd. En als het voor mij werkt, werkt het misschien ook wel voor jou.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis het Stappenplan Opruimen.