Routines: Maak elke dag iets schoon

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. Helaas is dat er de afgelopen twee weken bij in geschoten. Daarom deze week en volgende week twee routine blogposts, waarna het reguliere schema weer zal volgen. De volledige lijst met routines vindt je hier.

Je huis schoonhouden voelt voor de meeste mensen als een hele klus. En omdat het zoveel werk lijkt, ga je er steeds meer tegenop zien en stel je het uit. Wat weer tot gevolg heeft dat het steeds meer tijd en moeite kost om het uiteindelijk toch schoon te houden. De oplossing is simpel. Doe elke dag iets. Doe bijvoorbeeld elke dag één van je wekelijkse klussen (bijvoorbeeld stofzuigen of stoffen) en doe er dan nog een extra klusje dat minder vaak voorkomt bij (bijvoorbeeld een keukenkastje schoonmaken of je ramen lappen. Op deze manier houd je het bij en voorkom je dat je opgebrand raakt doordat je een hele dag hebt besteed aan een grote schoonmaak van je huis. 

Geen idee wat je dan zou moeten doen? Maak voor jezelf een lijstje wat je op regelmatige basis, maar minder vaak dan wekelijks, zou willen doen. Neem jezelf voor om elke dag één van de klussen van die lijst te doen. Inspiratie nodig? Doe dan bijvoorbeeld één van de dagelijkse 'missions' van flylady (www.flylady.net) of kijk naar mijn huishoudschema's van vorig jaar, die ook op flylady gebaseerd zijn.

Routines: Beperk je Social Media gebruik

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Deze keer gaat het vooral om iets wat je niet moet doen. Namelijk de hele dag je social media checken. Het is zo verleidelijk om op elke melding en like te reageren of om even te checken hoeveel mensen op jouw bericht gereageerd hebben. Maar het leidt je behoorlijk af van wat je eigenlijk aan het doen was of zou moeten doen. Moet je social media dan helemaal maar negeren? Natuurlijk niet. Maar doseer het.

Stel voor jezelf vast op welke momenten van de dag je social media wilt checken. Kies daarvoor momenten waarop je toch al even een pauze wilt inlassen. Bijvoorbeeld tijdens je eerste koffiepauze ’s ochtends of aan het eind van de middag. En houd je daarna aan je plan. Bepaal ook hoe lang je tijd op social media mag zijn. Zet desnoods een timer om je eraan te herinneren dat je moet stoppen. Je zult niet de eerste zijn die 'even' zijn facebook checkt en uren later ontdekt dat de tijd ongemerkt voorbij is gegaan terwijl je van het een naar het ander klikte.

Wil je het social media gebruik van je kinderen beperken, maak daar dan goede afspraken over en geef zelf het goede voorbeeld. Afspraken die in elk geval voor meer rust voor jezelf en je kind zorgen:

  • Geen telefoon tijdens het eten (voor niemand, dus ook niet voor de ouders).
  • Geen telefoon mee naar de slaapkamer. Gebruik de telefoon dus niet als wekker, maar schaf een aparte wekker aan. Dit voorkomt het wakker worden van binnenkomende berichtjes of het ‘even checken’ van de telefoon als je ’s nachts even wakker bent.
  • Zet de meldingen van je apps uit, dan voel je minder de behoefte te kijken omdat er weer een nieuw bericht binnen is gekomen.

 

Bullet Journal Setup Oktober 2017

Het is al bijna oktober en dus tijd voor een nieuwe maandopzet in mijn bullet journal. Ook deze keer weer een hele simpele opzet.

Kalender

De kalender is in dezelfde vorm gemaakt als vorige maand en ook nu weer gebruik ik kleurcoderingen. 

  • Blauw voor mijn blog.
  • Roze voor YouTube.
  • Bruin voor inleverdata van mijn bibliotheekboeken.
  • Oranje voor afspraken.

Onderaan heb ik een klein vak voor aantekeningen gemaakt.

To do's en afspraken

De to do's en afspraken heb ik rechts van de kalender gezet. De ruimte voor afspraken is vrij groot, dus misschien ga ik een deel van die kolom nog gebruiken voor andere dingen.

Gebruikte materialen

Meer Bullet Journal pagina's

Wil je meer pagina's van mijn bullet journal zien, dan vind je hier een overzicht van alle blogposts in 2017.

Hoe breng je meer structuur in je dag?

Je hebt het vast wel vaker gehoord. Structuur in je dag is belangrijk. Niet alleen voor je kinderen, maar ook voor jezelf. Het maakt het makkelijker om te doen wat je moet doen. Bovendien levert het minder stress op dan wanneer je als een kip zonder kop van het een naar het ander draaft. Met het aanbrengen van structuur creëer je overzicht en balans in je dag. Maar hoe doe je dat?

Structuur in je dag aanbrengen

Neem er even de tijd voor en begin met het maken van een overzicht van je dag en alles wat je moet doen in die dag.

  • Begin met alle afspraken die vast liggen. Dus kinderen naar school brengen, werken maar ook sporten etc.
  • Daarna plan je je eetmomenten in. Ontbijt, lunch, diner. Regelmatig eten en daar de tijd voor nemen is belangrijk. Ook en juist vooral als je het druk hebt.
  • Daarna kun je je andere taken inplannen. Plan gelijksoortige taken zoveel mogelijk achter elkaar in. Bijvoorbeeld e-mail lezen en afhandelen maar ook boodschappen doen zijn van die taken die je het best in één keer kunt doen.
  • Plan ook je rustmomenten in. Je hoeft niet de hele dag door te rennen. Je hebt ook tijd voor jezelf nodig. Als je een drukke baan of een gezin hebt, is de kans groot dat je rustmomenten erbij inschieten als je ze niet inplant.
  • Kies voor terugkerende taken zoveel mogelijk vaste dagen en tijden. Handel je e-mail op vaste momenten op de dag af en kies voor je administratie een vaste dag en tijd in de week.  
  • En tot slot, ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Tot het laatste momenten snoozen in bed klinkt misschien aantrekkelijk, maar uiteindelijk moet je je haasten en heb je een vervelende start van de dag. Vaak werkt dit de hele dag door. Neem dus de tijd om je rustig klaar te maken voor de dag.

Probeer je schema een tijdje uit voor je aanpassingen maakt. In het begin kost het misschien moeite om je eraan te houden, omdat het nieuw is. Probeer je er toch zoveel mogelijk aan te houden. Werkt het na een paar weken nog niet voor je, kijk dan of je hier en daar wat aan moet passen. Misschien heb je ’s ochtends meer tijd nodig of is je reistijd toch langer dan je dacht. Pas het schema dan aan.

 

 

Routines: Leg wat je gebruikt direct terug

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Deze routine is één van de gewoontes die je helpt je huis netjes te houden. Eigenlijk te simpel voor woorden, maar toch wordt het vaak niet gedaan.

Leg terug op wat je gebruikt hebt!

Dus de schaar terug in de la, en niet laten slingeren op de plek waar je hem nodig had. Het broodbeleg terug in de kast in plaats van het op het aanrecht te laten staan. Die trui die je toch maar niet aantrekt terug in de kast in plaats van op het bed, etc. Je snapt vast wel wat ik bedoel. En je weet ook heus wel dat het zo werkt. En toch… hoe vaak doen we het niet? Als ik ’s avonds een laatste rondje door mijn huis maak, valt me op hoeveel dingen er gewoon niet opgeruimd zijn na eenmalig gebruik die dag. Wanneer je je hiervan bewust wordt, ga je beter opletten. Zie je iets liggen wat niet direct opgeruimd is, doe het dan alsnog. Zo leer je jezelf aan om het direct te doen. En na verloop van tijd worden de spullen die niet terug gelegd zijn steeds minder. En heb je dus minder op te ruimen aan het eind van de dag!