Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

De meest gehoorde opmerking als ik aan iemand voorstel om een bepaald voorwerp weg te doen is: ‘Maar wat als ik het ooit nog nodig heb?’

Heb je het ooit nodig?

En ja, ik kan je niet beloven dat je het betreffende voorwerp nooit, maar dan ook nooit meer nodig zult hebben. Hoewel… Vaak is nodig ook maar relatief. Wat is echt nodig hebben? Zou het best handig zijn als je het had of kun je absoluut niet zonder en moet je het als je het niet hebt ergens lenen of opnieuw kopen?

Afgezien van de discussie over wat ‘nodig hebben’ betekent, zijn er een aantal dingen die je jezelf af kunt vragen, voordat je besluit of je een bepaald voorwerp weg wilt doen.

Allereerst is er de vraag hoe vaak je het de afgelopen tijd gebruik hebt. Ligt het al jaren ongebruikt in de kast, dan is de kans klein dat je het voorwerp in de toekomst nodig hebt. 

Maar wat als je het weg doet en dan toch nodig hebt? 

Ben je bang dat je iets wegdoet en er later spijt van hebt omdat je het toch nog nodig hebt? Stel jezelf dan de volgende vragen voordat je het voorwerp weg doet.

  • Is het voorwerp makkelijk te vervangen? Kun je er makkelijk aan komen als je het nu weg doet? Met andere woorden, kun je het makkelijk ergens kopen? Of als het een document is, is het dan makkelijk opnieuw op te zoeken of kun je makkelijk een nieuw exemplaar aanvragen? Is het antwoord nee, dan bewaar je het.
  • Is het voorwerp waardevol? Kost het veel geld om het voorwerp te vervangen? Dan kun je het misschien maar beter bewaren. Heeft het voorwerp veel emotionele waarde? Dan hebben we het niet zozeer over of je het nodig hebt, maar of je het vanwege de herinneringen wilt bewaren.

Kort gezegd, als een voorwerp makkelijk, in relatief korte tijd, voor niet al te veel geld, te vervangen is, kun je het zonder problemen weg doen als je het al een tijd niet gebruikt hebt. Mocht dit later toch een vergissing blijken, dan kun je het gewoon vervangen. 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis het Stappenplan Opruimen.

Nog even en de scholen beginnen weer. Om het schooljaar goed te starten, kun je nu alvast aan de voorbereidingen beginnen. Wat moet je doen en waar moet je aan denken?

Informatie en papieren

Om te beginnen krijg je vaak veel informatie van de school. Soms op papier, tegenwoordig vooral via e-mail. Krijg je veel informatie, dan glippen sommige dingen er makkelijk tussendoor. Vooral als je meerdere kinderen op verschillende scholen hebt. Zo creëer je overzicht. 

  • Verzamel alle informatie die je al hebt en bewaar alles bij elkaar. Fysiek, in een ordner of snelhechter, of digitaal, in een aparte map. Maak per kind een aparte map of gebruik in een ordner tabbladen.
  • Lees alle informatie nog een keer door en maak aantekeningen van dingen die je moet doen of regelen. Maak een lijstje van dingen die ze nodig hebben, schrijf op een kalender of in je agenda wat ze wanneer mee moeten nemen naar school en markeer belangrijke data.
  • Verzamel alle contactinformatie van de school. Schrijf de telefoonnummers en e-mail adressen in je agenda of zet ze in je telefoon, zodat je ze bij de hand hebt als je ze nodig hebt. Voeg ze ook toe aan de mappen met informatie die je hebt gemaakt.

Aanschaffen van schoolspullen

Gaat je kind voor het eerst naar school, dan zul je waarschijnlijk het nodige moeten aanschaffen. In latere schooljaren zullen ze al het een en ander hebben, maar moeten er misschien dingen aangevuld of veranderd worden. Gaat je kind naar de middelbare school, dan moeten er vaak zaken als schriften, kaftpapier en agenda’s aangeschaft worden. Maak een lijstje van wat ze nodig hebben en streep af wat er al is of wat je aangeschaft hebt.

Routes oefenen

Gaat je kind voor het eerst naar de middelbare school na de zomervakantie? Dan is het handig om de route alvast een aantal keren te oefenen. Kijk eventueel ook naar alternatieve routes. Gaat je kind op de fiets? Hoe werkt het dan als je kind een keer met het openbaar vervoer moet? Weet hij of zij dan hoe hij moet reizen? Oefen ook dit alvast een keer.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.

 

Marie Kondo adviseert in haar boek ‘Opgeruimd’ om alle kleding die je hebt bij elkaar te bewaren. Dat betekent dus dat je alle kleding bij elkaar in een kast hebt en geen gescheiden zomer- en wintergarderobe bewaart. Maar is dat echt een handige manier?

Voor- en nadelen van alle kleding bij elkaar opbergen

Het voordeel van het op deze manier opbergen van je kleding, zie ik ook wel. Je hebt overzicht en ziet meteen wat je hebt. Bovendien heb je alles bij de hand als het weer erg wisselt. Een koude zomerdag? Geen probleem, er liggen ook truien in je kast. Een warme vroege voorjaarsdag? Je t-shirts met korte mouwen liggen voor het grijpen. Ideaal dus, zou je zeggen, alles bij elkaar.

Het probleem is echter dat niet iedereen hier voldoende kastruimte voor heeft. Natuurlijk zou je met een minimale garderobe kunnen werken. Dan is kastruimte waarschijnlijk geen probleem. Maar ben je niet super minimalistisch, en is je kastruimte beperkt, dan is het ergens anders opbergen van je seizoenskleding een goede oplossing. Bovendien heeft het als bijkomend voordeel dat je alles minstens een keer per jaar door je handen laat gaan. Het wisselen van de seizoenskleding is een uitstekend moment om te beslissen of je dingen wilt bewaren of toch maar weg doet. 

Naast seizoenskleding heb je misschien ook nog andere kleding die je apart wilt opbergen. Kinderkleding waar je kind uitgegroeid is maar die je wilt bewaren voor een jonger kind bijvoorbeeld. Deze kleding kun je uitstekend op maat op een andere plek opbergen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld zwangerschapskleding. Haal het na je zwangerschap gerust uit je kast en berg het ergens anders op tot een eventuele volgende zwangerschap.

Houd het aantal opbergplekken voor kleding echter wel beperkt. Bewaar alles wat niet in jouw kledingkast of de kledingkasten van je gezinsleden ligt, allemaal bij elkaar op een plek. Een aparte doos voor elk gezinslid is handig. Label de dozen of plak er een foto op, zodat je snel kunt zien wiens kleding in welke doos zit.

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis het Stappenplan Opruimen.

Omdat het volgend weekend alweer augustus is, heb ik het afgelopen weekend mijn doelen voor die maand alvast vastgelegd in mijn PowerSheets. Niettemin zijn er nog een aantal dingetjes die deze maand afgerond moeten worden. Hieronder lees je welke dat zijn en natuurlijk geef ik je ook mijn doelen voor augustus.

 

Terugblik doelen juli

 

De maanddoelen die ik heb behaald in juli:

  • Blogposts voor september schrijven.
  • Project Life foto’s tot en met juni bestellen en in mijn album doen.
  • Noodinfomap maken.
  • Automatische e-mails afmaken.

 

Doelen waar ik (nog) mee bezig ben:

  • Clean Mama maandelijkse rotatie en focus.
  • Camp NaNoWriMo (30.000 woorden schrijven).
  • One Little Word juli.
  • Drie boeken lezen.

 

Van bovenstaande doelen ga ik het doel om drie boeken te lezen hoogst waarschijnlijk niet halen, aangezien ik nog met het eerste boek bezig ben. Ik verwacht die wel uit te lezen. Daarnaast verwacht ik de 30.000 woorden schrijven ook niet te halen. Op dit moment zit ik op bijna 9.000.

De wekelijkse taken heb ik vrijwel allemaal gedaan, behalve dan de taken die voor deze week nog gepland staan.

Met mijn dagelijkse lijstje is het slecht gesteld. Ik heb veel dingen maar incidenteel gedaan en het bovendien ook nog eens heel slecht bijgehouden.

Maanddoelen Augustus

 

De nieuwe doelen voor de maand augustus zijn:

  • Clean mama maandelijkse rotatie en focus.
  • Aan mijn verhaal werken. Het totaal aantal woorden dat ik wil halen stel ik pas op 1 augustus vast.
  • One Little Word augustus.
  • Drie boeken lezen.
  • Nieuwsbrieven voor september inplannen.
  • Adresboek updaten en digitaal maken.
  • Get Ahead plan uitwerken.
  • De cursus Trello4business afmaken.
  • Een nieuwe header voor mijn nieuwsbrieven maken.

 

Wekelijkse acties voor Augustus

 

Wederom verandert er in de wekelijkse acties niet zo heel veel. Wat ik heb toegevoegd is dat ik minimaal 2x per week havermout als ontbijt wil eten, in welke vorm dan ook. 

Daarmee ziet het rijtje er als volgt uit:

  • WHBH/Clean Mama (kortom wekelijkse schoonmaak).
  • Posten op Pinterest.
  • Posten op Instagram.
  • Nieuwsbrief versturen
  • Artist Date.
  • Project Life.
  • 2x per week havermout eten.

 

Dagelijkse acties in Augustus

 

De dagelijkse acties zijn vrijwel allemaal op mijn gezondheid gericht:

  • Maximaal 4 koppen koffie per dag.
  • Maximaal 2x kaas als broodbeleg.
  • 1 liter water per dag drinken.
  • Dagelijks in een non-fictie boek lezen.

Dat waren mijn doelen voor augustus. Hopelijk vind je hierin wat inspiratie voor die van jou.

P.S.

Heb je behoefte aan meer overzicht in de projecten en taken die bij je doelen horen? Download dan hier je gratis braindumplijst. Je ontvangt dan voortaan ook mijn nieuwsbrief met daarin nog meer tips voor het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken.

 

Nu de schoolvakanties in volle gang zijn, zit je waarschijnlijk ook niet meer in je normale routine. En dat is precies waar vakanties voor bedoeld zijn. Maar je wilt natuurlijk in de tussentijd wel je huishouden enigszins op orde houden. Hoe doe je dat?

Aangepast Huishoudschema

De beste oplossing is om in de zomer te werken met een aangepast huishoudschema. Dat betekent dat je vooral de schoonmaakklussen iets minder strikt aanpakt en aanpast aan het weer en de geplande activiteiten.

Dagelijkse klussen

De gewone dagelijkse dingen, zoals afwassen, blijf je natuurlijk doen. Je wekelijkse schoonmaakklussen plan je een beetje om je andere activiteiten heen en laat je deels ook afhangen van het weer. Staan de hele dag de ramen en deuren open of loopt iedereen voortdurend in en uit? Dan wil je misschien elke avond even de vloer vegen of zuigen in plaats van een keer per week. Is het bloedheet, dan creëer je geen extra hitte door de droger aan te zetten. Laat de was dan gewoon aan de lucht drogen. Doe zwaardere schoonmaakklussen bij warm weer bij voorkeur vroeg in de ochtend, als het nog koel is.

 

Helpen je kinderen nog niet mee in het huishouden? Dan is dit een goed moment om daarmee te beginnen. Geef iedereen een eigen taak of laat ze hun eigen kamer schoonhouden. Of spraak een dag en tijd af waarop jullie gezamenlijk het hele huis schoonmaken. Ga daarna samen wat leuks doen. 

Niet-wekelijkse schoonmaak taken

De niet-wekelijkse taken doe je gedurende deze weken zoals het uitkomt. Lukt het, dan is het mooi meegenomen. Lukt het een keer niet, dan is dat vaak geen probleem. Doe wat echt nodig is en maak je niet al te druk als andere dingen blijven liggen. Je pakt het na de zomervakantie gewoon weer op. Ook jij mag best een beetje genieten van de zomervakantie.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan de gratis printable van het Basis Huishoudschema.