Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

'Ik ben de enige die wil opruimen in dit huis…'.

Dat is een zin die ik vaak te horen krijg. En natuurlijk is het ontzettend vervelend als jij degene bent die zich irriteert aan de rommel en niemand anders moeite wil doen om op te ruimen.

Ik zou willen dat ik een toverstokje had om al je huisgenoten in een keer ook in de ‘opruimstemming’ te laten komen. Helaas heb ik dat toverstokje niet. Maar ik weet wel hoe je hier mee om kunt gaan. Alleen is het vaak niet wat mensen willen horen. Allereerst is dit het allebelangrijkste:

 

Geef het goede voorbeeld

Je kunt iemand niet dwingen om ook op te gaan ruimen. Misschien lukt het nog bij (jonge) kinderen, maar daarna houdt het op. Dus als jij besluit dat je voortaan het huis netjes wilt houden, zul je zelf moeten beginnen.

De positieve kant van het verhaal is dat goed voorbeeld goed doet volgen. Dus als jij consequent aan de slag gaat met opruimen, dan zul je merken dat je huisgenoten na een tijdje op zijn minst moeite gaan doen om het netjes te houden. Op de langere termijn gaan ze vaak zelf ook opruimen. Maar je moet wel wat geduld hebben voor het zover is.

 

Spullen van huisgenoten opruimen

In de tussentijd ga jij allereerst lekker je eigen spullen opruimen. Van de spullen van iemand anders blijf je af. Ook hier geldt weer dat je voor hele jonge kinderen natuurlijk een uitzondering maakt. Te kleine kleding of speelgoed waar ze nooit meer mee spelen kun je best voor hun uitzoeken en weg doen. 

Voor gezamenlijke dingen geldt dat je altijd overlegt voor je ze weg doet. Communiceer ook duidelijk over nieuwe opbergplekken als je dingen een andere plaats geeft. Breng desnoods labels aan, zodat iedereen weet waar dingen horen te staan nadat ze gebruikt zijn.

Blijven er spullen van je huisgenoten rondzwerven in algemene ruimtes zoals de huiskamer of de keuken? Reserveer voor ieder gezinslid een doos of een mand waar je hun rondzwervende spullen in kunt doen. Zo heb je die dingen snel opgeruimd als je je eraan gaat irriteren. Spreek verder met je huisgenoten af dat ze hun spullen op hun eigen kamer bewaren.

Tot slot wil ik je nog meegeven dat de aanhouder wint. Ga lekker door met opruimen, houdt de boel zelf netjes en stoor je niet teveel aan de spullen waar huisgenoten geen afstand van kunnen doen. Het kan even duren, maar uiteindelijk zullen ook zij de voordelen van een opgeruimd huis zien.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis het Stappenplan Opruimen.

 Er kan een ware chaos in huis ontstaan als kinderen aan het spelen zijn. Niet erg, als het ook weer snel op te ruimen is. Daarom 10 tips om kinderspeelgoed op te ruimen.

1. Berg per categorie op. Dus alle autootjes bij elkaar, alle poppen, alle lego, etc. Je snapt het principe.

2. Berg alles zoveel mogelijk in bakken of manden op en label deze met een foto of plaatje van wat erin zit. Zo kunnen kinderen makkelijk zelf meehelpen en dingen op de juiste plek terug leggen.

3. Zorg dat kinderen zelf makkelijk bij hun speelgoed kunnen, zodat ze het ook zelf weer makkelijk terug kunnen leggen.

4. Maak er een gewoonte van om op een vast moment, bijvoorbeeld na het eten, even samen met je kind op te ruimen. Zo leert het opruimen en doordat het een vaste gewoonte wordt, levert het ook minder strijd op. 

5. Maak van het opruimen een spelletje. Kijk hoeveel je kunt opruimen tijdens het afspelen van een muziekje of maak er een wedstrijdje van en kijk wie de meeste dingen kan opruimen in een bepaalde tijd.

6. Houd rekening met de leeftijd van je kind. Hele jonge kinderen (vanaf een jaar of twee) kunnen prima opruimen als je het simpel houdt en als je het samen met hen doet. Geef eenvoudige opdrachten, zoals ‘doe alle blokken maar weer in de doos.’

7. Heeft je kind veel speelgoed, denk er dan eens over om het te roteren. Berg een deel van het speelgoed uit het zicht op. Zet het bijvoorbeeld op zolder neer. Wissel het speelgoed om de paar maanden om met ander speelgoed, zodat ze het gevoel hebben weer iets nieuws te hebben. 

8. Merk je dat je kind niet meer speelt met bepaald speelgoed? Doe het dan weg. Twijfel je, zet het dan gewoon een tijdje weg voor je het definitief weg doet. 

9. Handige opbergers zijn kratten op wieltjes die je ergens onder kunt schuiven, maar ook haken (op kindhoogte) aan de muur of opbergzakken die je op kunt hangen zijn erg handig.

10. Ruimtebesparend zijn de kindermeubels waar je dingen in op kunt bergen, zoals stoeltjes met opklapbare zitting waar dingen in opgeborgen kunnen worden of tafeltjes die ook als opbergkist dienen. 

Tot slot, onthoud het volgende: goed voorbeeld doet goed volgen. Je kind ziet heel goed wat jij doet. Als het jou je spullen ziet opruimen, zal het dit zelf ook eerder doen. Je kind leren opruimen terwijl je het zelf niet doet, zal op de lange termijn niet werken.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis het Stappenplan Opruimen.



Het voorjaar zit eraan te komen en zodra de temperatuur stijgt gooien we onze deuren en ramen weer open. Tijd voor een grote schoonmaak? Of toch maar niet?

Ik ken het gevoel zeker. De temperatuur stijgt, het zonnetje schijnt en na een lange winter binnen heb je het gevoel dat je huis wel een stevige opfrisbeurt kan gebruiken. Je krijgt de schoonmaakkriebels en wilt niets liever dan het huis een grondige schoonmaakbeurt geven. Maar is dat verstandig? Of eindig je aan het eind van de dag met een huis dat overhoop ligt en heb je maar de helft gedaan van wat je van plan was?

Te veel tegelijk willen doen

Het probleem is dat we ons vaak verkijken op dit soort grote klussen die we maar heel af en toe doen. Je schat de tijd die je nodig hebt te kort in en overschat juist de tijd die je hebt. Bovendien is schoonmaken zwaar werk en zul je na verloop van tijd waarschijnlijk moe worden waardoor je langzamer gaat werken of meer pauzes gaat nemen (of beide). In het ergste geval gooi je helemaal het bijltje erbij neer en laat je het helemaal zitten.

Hoe pak je een grote schoonmaak wel aan?

Toch is dat niet nodig. Natuurlijk, als je door het jaar heen alles bijhoudt, dan is zo’n grote schoonmaak helemaal niet nodig. Maar soms is dat bijhouden niet helemaal gelukt en zijn grotere schoonmaakklussen blijven liggen. Of wil je gewoon alsnog alles een grondige schoonmaakbeurt geven. En dat kan. Maar verwacht niet dat je alles in een dag kunt doen.

Pak het daarom ruimte voor ruimte aan. Begin vandaag bijvoorbeeld met de slaapkamer en morgen of volgende week de woonkamer. Heb je genoeg tijd en energie dan kun je elke dag een ruimte doen. Maar elke week een ruimte aanpakken kan natuurlijk ook prima. Dat voorkomt dat je halverwege de week instort en de rest laat zitten of erger nog, voorlopig een paar weken helemaal niets meer schoonmaakt.

Maak een plan (of gewoon een lijstje) en pak per keer een ruimte aan. Daarna streep je af welke ruimte je gedaan hebt en pak je de volgende keer een van de andere ruimtes op je lijstje. Het duurt iets langer, maar uiteindelijk heb jij ook alle ruimtes in je huis weer eens grondig schoongemaakt.

Vergeet tot slot niet alle ruimtes die je hebt gehad, in de tussentijd ook bij te houden door de gewone dagelijkse en wekelijkse klussen te blijven doen.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

 

Als je dan eindelijk je huis hebt opgeruimd, wil je het ook zo houden. De beste manier om je huis opgeruimd te houden, is door jezelf een aantal goede opruim gewoonten aan te leren. Daarom geef ik je hier de 10 beste gewoonten om je huis netjes te houden.

  1. Voorkom dat je kasten opnieuw overvol raken door de 1 in 1 uit regel toe te passen. Koop of krijg je iets nieuws, dan moet er iets anders weg. Dus nieuwe gympen? Dan gaat dat oude paar weg.
  2. Maak elke avond even een rondje door je huis en ruim rondslingerende spullen op. Het kost je maar 10 minuten en het voorkomt dat het echt weer een rommeltje wordt.
  3. Gooi gedragen kleding ‘s avonds in de wasmand of hang het op als je het nog een dag wilt dragen.
  4. Leg alles wat je pakt na gebruik op de juiste plek terug.
  5. Kom je in huis iets tegen wat je niet nodig hebt of niet (meer) gebruikt? Doe het dan meteen weg.
  6. Neem af en toe de tijd om een kastplank of lade te controleren op overbodige spullen. Op deze manier slibben ze niet ongemerkt weer dicht.
  7. Geef nieuwe spullen meteen een vaste plek. Dat voorkomt dat ze door het huis gaan zwerven.
  8. Maak taken helemaal af. Doe je de was, vouw hem dan op als hij droog is en berg alles direct op.
  9. Groepeer kleine spullen in bakjes of mandjes, zodat ze niet door je kasten en lades gaan zwerven en makkelijk te pakken zijn.
  10. Neem geen (gratis) spullen aan die je niet nodig hebt. Gratis spullen die je krijgt bij een aankoop of die op straat uitgedeeld worden, gebruik je in de meeste gevallen nooit. Neem ze daarom niet aan. In een impuls toch ja gezegd? Doe ze dan weg zodra je thuis komt.

Als je deze tips toepast, zul je merken dat je huis op een eenvoudige manier netjes blijft. Ze werken trouwens ook als je nog moet beginnen met opruimen.

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de minicursus Opruimen.

Vorig week gaf ik je een aantal tips voor het opruimen in een grote opruimsessie. Deze week laat ik je zien hoe je in kleine stapjes kunt opruimen.

 

Waarom in kleine stapjes opruimen?

In kleine stapjes opruimen is voor veel mensen beter te doen dan een grote opruimsessie. Je hebt er om te beginnen minder tijd voor nodig. Een kwartiertje is snel gevonden in je dag, een paar uur is vaak lastiger. Daarnaast is het opruimen in kleine stapjes op de lange termijn makkelijker vol te houden. Als je dus je hele huis wilt opruimen, is de kans op succes groter als je dat in kleine stukjes doet.

 

Hoe werkt opruimen in kleine stapjes?

In kleine stukjes opruimen, begint met het opdelen van je projecten. Wil je de slaapkamer opruimen, dan verdeel je dat om te beginnen per kast in stukjes. Vervolgens kun je de kasten onderverdelen in lades of planken en ga je plank voor plank of lade voor lade te werk. Verwacht je dat je niet in een kwartier klaar kunt zijn met de hele plank of lade? Zorg dan voor een aantal stapelbare dozen of kratjes waar je dingen tot de volgende sessie in kunt bewaren.

Nu doorloop je in feite de stappen die ik in mijn blogpost van vorige week ook al noemde: 

  • Bepaal hoe lang je wilt opruimen en zet eventueel een timer.
  • Haal de plank of lade leeg en sorteer direct in wat je wilt bewaren, wat weg kan en wat ergens anders opgeborgen moet worden. Gebruik hiervoor de kratjes.
  • Maak de plank of lade schoon.
  • Leg terug wat je op de betreffende plek wilt bewaren.
  • Leg de dingen die je ergens anders wilt opbergen op de juiste plek.
  • Regel iets voor de dingen die je weg wilt doen. Gooi vuilnis weg, plan een dag in voor dingen die je wilt verkopen en maak afspraken voor de dingen die je voor een ander bewaart.

Ben je niet binnen de tijd die je hebt vastgesteld klaar, stapel dan gewoon de dozen en de kratjes op en zet ze op een plek waar ze niet in de weg staan. Bepaal wanneer je verder gaat.

Heb je veel op te ruimen, dan voelt het misschien alsof je veel te lang bezig bent op deze manier. Maar ik heb ons hele huis opgeruimd door daar elke dag een kwartier aan te besteden en het werkt echt. Een kwartier kun je bijna elke dag wel vrijmaken en je ziet al snel resultaat. Dat motiveert om door te gaan en je raakt niet opgebrand doordat je in een keer teveel hebt gedaan.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de minicursus Opruimen.