Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Heb je een kleine badkamer, dan is het vaak woekeren met ruimte. Bovendien geven het grote aantal flesjes en potjes vaak een rommelig aanzicht. Daarom hier een aantal tips om je badkamer handiger in te delen:

  • Rekjes aan de deuren zorgen ervoor dat je anders loze ruimte kunt benutten. Denk bijvoorbeeld aan een handdoekenrekje aan de deur of een kapstok om bijvoorbeeld badjassen aan op te hangen.
  • Ook langs de muren is veel ruimtewinst te boeken. Door de hoogte in te gaan bespaar je op vloerruimte. Benut de muren dus door daar dingen op te hangen. Dat kan al heel simpel door een bakje met zuignappen op te hangen en daar kleine (lichte) spulletjes in te bewaren. Ook een rekje in de buurt van de douche voor bijvoorbeeld doucheschuim is handig.
  • Met planken aan de muur creëer je extra ruimte voor potjes, flesjes etc. Maak er eventueel haakjes onder voor badjassen of handdoeken. 
  • Heb je een bad, dan kun je een rekje over het bad plaatsen waarop je je badspulletjes kwijt kunt.
  • Smalle kasten zijn ideaal in badkamers. Doordat ze smal zijn zullen ze snel ergens tussen passen en nemen ze relatief weinig ruimte in.
  • Ruimte onder de wastafel kun je benutten door daar een wastafelkastje of een handdoekrekje te plaatsen.

Denk ook eens verder dan alleen de badkamer. Met name tieners willen hun verzameling toiletartikelen nog wel eens stevig uitbreiden. Staat er inmiddels van elk gezinslid een hele verzameling potjes, flesjes en tubes in de badkamer? Spreek dan af dat iedereen die spullen op zijn eigen kamer bewaard. Geef ze allemaal een mandje waar ze alles in kunnen bewaren en die ze zo nodig mee kunnen nemen naar de badkamer. Je zou nog meer op ruimte kunnen besparen door (een deel van) de handdoeken buiten de badkamer neer te leggen. Verdeel ze over je gezinsleden en geef ze voldoende handdoeken voor de hele week. In eerste instantie moeten ze er misschien nog even aan wennen dat ze hun handdoek en toiletspulletjes zelf moeten meenemen naar de badkamer, maar zoiets went snel. Je zult merken dat je badkamer op deze manier een stuk ruimer lijkt en makkelijker bij te houden is.

Ook zo’n vreselijk lange to do lijst waarvan je het meeste niet gedaan krijgt? Vaak kosten de taken op de to do lijst meer tijd dan we hebben óf er komen onverwachte zaken langs die roet in het eten gooien. Op zich niet erg, maar je kunt daardoor wel het gevoel krijgen nergens aan toe te komen en niets gedaan te krijgen.

Meest Belangrijke Taken (MBT's) eerst

Een manier om ervoor te zorgen dat je ’s avonds met een tevreden gevoel op de bank ploft, is door je to do lijst kort te houden. Dat doe je door te beginnen met je drie meest belangrijke taken (MBT’s).  Kies hiervoor de taken die echt moeten gebeuren. Begin met de belangrijkste taak of de taak waar je het meest tegenop ziet. Deze drie taken schrijf je bovenaan je to do lijst of op een aparte lijst. Je doet deze drie taken zo vroeg mogelijk op de dag. Zodra je deze drie taken hebt afgehandeld, kun je verder met de andere dingen die je nog wilt doen die dag.

Je zult zien dat de drie taken die je hebt gekozen vaak wel op één dag af te handelen zijn. En omdat je voor de belangrijkste taken hebt gekozen, kun je aan het eind van de dag tevreden zijn. Zelfs als je verder niets meer gedaan hebt gekregen.

Mijn ervaringen met MBT's

Zelf schrijf ik mijn drie meest belangrijke taken op een apart vel papier uit een to do blok van de Hema. Daar passen precies voor een hele week drie taken per dag op. Het vel scheur ik uit het blok en hang ik op een klembord in mijn werkkamer. Zo zie ik steeds weer wat mijn belangrijkste taken zijn. Zijn ze gedaan, dan streep ik ze door met markeerstift. Het geeft me een goed gevoel om te zien dat de belangrijkste taken zijn gedaan. En omdat ik dat goede gevoel elke dag weer graag wil ervaren, stimuleert het me meteen om aan het werk te gaan.  Heb ik de taken vroeg op de dag afgerond, dan ben ik helemaal blij, omdat ik zo ook aan de ‘extra’s’ toe kom.

Wist je dat een gemiddeld gezin 150 euro kan besparen op voedsel? Gemiddeld wordt er zo’n 50 kilo aan eten per gezin per jaar weggegooid. Dit komt overeen met een geldwaarde van 150 euro. Gooi jij ook regelmatig eten weg? Dat is niet alleen zonde van het voedsel, maar ook van je geld. Daarom hieronder enkele tips om te voorkomen dat je eten weg moet gooien. 

  •          Koop niet te veel in. boodschappen voor een hele week doen is prima, maar denk goed na wat je nodig hebt. Plan je maaltijden en zorg dat dingen die snel bederven als eerste gegeten worden. Een andere oplossing is één dag per week geen maaltijd in te plannen, maar deze dag te bestempelen als kliekjesdag. Je eet op die dag maaltijden die over zijn en die je eerder hebt ingevroren of maakt van de restjes van die week een nieuwe maaltijd.
  •           Bewaar vlees en vis zoveel mogelijk in de vriezer. Haal het er de avond voordat je het wilt eten uit en laat het in de koelkast ontdooien.
  •           Zorg dat je koelkast op de juiste temperatuur is (4 graden Celsius). Op deze temperatuur groeien bacteriën minder snel en zal je eten dus langer goed blijven.
  •           Zet bederfelijke producten zo snel mogelijk na aankoop in de koelkast.
  •           Eten dat er nog goed uitziet en nog goed ruikt kun je meestal ook na de THT-datum (tenminste houdbaar tot datum) nog eten of drinken.
  •            Producten met een TGT-datum (tenminste goed tot datum) kunnen na deze datum bedorven zijn. Zorg daarom dat je deze producten voor die datum gebruikt.
  •      Heb je kliekjes over? Ook hier kun je heerlijke maaltijden van maken. Kijk voor inspiratie eens op www.kliekipedia.nl. Restjes waarvan je voldoende hebt voor één portie kun je per portie invriezen. Altijd handig voor extra eters of wanneer iemand eerder of later moet eten dan de rest van het gezin. 

Elektrische apparaten zijn inmiddels een onmisbaar onderdeel in ons leven. Helaas hoort bij de kleinere mobiele apparaten ook altijd een heel assortiment aan snoertjes en opladers. En vaak zijn die ook nog eens niet onderling uitwisselbaar en bovendien moeilijk uit elkaar te houden. Daarom vandaag even een snelle tip voor iedereen die ook een wirwar van snoertjes en opladers voor alle elektrische apparaten in huis heeft. En daardoor altijd moet zoeken naar het juiste snoertje.

De oplossing voor het vinden van het juiste snoertje bij het juiste apparaat is eigenlijk heel simpel. Label ze, dan is het snoertje dat je nodig hebt snel gevonden. Labelen kun je bijvoorbeeld met een labelmaker doen. Heb je die niet, dan kun je ook gewoon stickers (bijvoorbeeld zelfklevende etiketten) gebruiken waar je op schrijft waar het snoertje voor bestemd is. 

Een andere manier om alle snoertjes uit elkaar te houden, is door te werken met kleurcodes. Hiervoor plak je een stukje gekleurd tape om het snoertje. Plak eventueel eenzelfde kleur tape op de achterkant van het apparaat of op het hoesje van bijvoorbeeld je telefoon. Nu hoef je alleen maar de juiste kleuren bij elkaar te zoeken. Dat maakt het terugvinden nog makkelijker!

En waar laat je al die snoertjes dan? Berg ze bij voorkeur bij elkaar op. Allemaal in een laatje, bakje of mandje dat dan het liefst in de buurt staat van de plek waar je ze gebruikt. Dus USB-snoertjes in de buurt van je computer en opladers in de buurt van het stopcontact dat je daar meestal voor gebruikt. Wil je voorkomen dat je woonkamer een verzamelplek van losse snoertjes en apparaten wordt, vraag je gezinsleden dan om hun snoertjes en opladers op hun eigen kamer te bewaren. Of creëer een centrale oplaadplek voor alle apparatuur en geef iedereen een eigen bakje of mandje voor de bijbehorende snoertjes.

Volgens Marie Kondo moet je elke dag je handtas leegmaken. Je pasjes, portemonnee, sleutels etc. doe je dan in een bakje. Zo kun je de volgende dag alles wat je nodig hebt makkelijk pakken en in de tas stoppen die je die dag wilt gebruiken. Ik had in eerste instantie nog wat twijfels, toen ik dit las. Was dit echt nodig? Toch besloot ik het een tijdje te proberen. Met diep in mijn hart het idee dat ik uiteindelijk zou concluderen dat het toch niet echt veel opleverde. Maar dat liep anders.

Uiteindelijk is dit voor mij een geweldige tip gebleken. Ik haalde niet consequent alles uit mijn handtas, maar had al wel een mandje in de halkast staan. Daar gingen in ieder geval mijn sleutels en soms ook mijn portemonnee en agenda in. Mijn portemonnee en agenda bleven echter ook vaak in één van mijn andere tassen zitten. Vooral mijn portemonnee moest ik regelmatig weer ergens vandaan vissen voor ik de deur uit ging. Nu was het aantal plekken waar hij kon liggen vrij beperkt, zoveel tassen heb ik nu ook weer niet. Maar toch, een vaste plek waar je hem elke dag neerlegt sprak me wel aan.

Dan het mandje dat ik al in gebruik had. Dat was ook een probleem. Portemonnee en agenda viste ik er zo uit als ik ze nodig had. Maar eigenlijk was het mandje te groot en te diep voor de sleutels. Op zoek naar iets anders wat ik daarvoor in de plaats kon gebruiken, vond ik een ongebruikt brievenbakje. Het mandje is vervangen door dit brievenbakje. En voor de sleutels heb ik daar een kleiner bakje in gezet. Nu past alles wat overdag in mijn tas gaat, perfect in het bakje. Daarbij zijn de sleutels makkelijker terug te vinden. Tegenwoordig maak ik elke dag mijn handtas helemaal leeg. Wil ik dan de volgende keer een andere tas mee, dan weet ik zeker dat ik niks belangrijks meer in de vorige tas heb zitten. Dus dank je, Marie Kondo, voor deze wijze les!