Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

De keuken wordt in de meeste huishoudens dagelijks gebruikt. Omdat de keuken voor veel dingen gebruikt wordt (eten en drinken bereiden, schoonmaken, voorraad bewaren, etc.) is dit vaak de ruimte die het lastigst is om opgeruiimd te houden. Door de grote apparaten (zoals waterkoker, koffiezetapparaat), de pannen en daarnaast veel kleinere gebruiksvoorwerpen wordt deze ruimte snel vol en rommelig. Tel daarbij ook nog eens op dat de keuken vaak gebruikt wordt gedurende de dag. Dat alles maakt het soms lastig is om de keuken netjes en schoon te houden. Daarom volgen hier enkele tips.

 

Opbergen

Zoals bij alle ruimten, begint alles met goede opbergruimte. Veel mensen vinden dat zij te weinig ruimte in de keuken hebben. Daarom volgen hier enkele opruimtips voor de keuken.

  • Kijk wat er weg kan. Heb je spullen dubbel, zijn er dingen die je niet gebruikt? Doe het weg.
  • Kijk wat ergens anders opgeborgen kan worden. Staan er apparaten in de keuken die je maar 1x per jaar gebruikt? Bakblikken met kerstvormpjes die je alleen in december gebruikt? Berg dat ergens anders op. Bijvoorbeeld op zolder of in de berging. Stop het bij elkaar in een doos en label de doos zodat je het weer makkelijk terug kunt vinden.
  • Kijk naar andere opbergmogelijkheden. Haken aan de muur of onder een plank voor mokken. Gebruik een ruime pot voor je spatels en dergelijke. Kijk ook eens naar de binnenkant van de kastdeurtjes. Deze zijn ideaal om bijvoorbeeld een kruidenrekje aan op te hangen of een rekje voor afwasmiddel etc. aan te bevestigen.

 

Handige indeling

Ook een handige indeling van je keuken kan al voor veel rust zorgen. Zorg dat spullen die je nodig hebt voor het koken (pannen, spatels etc.) zich dicht bij het fornuis bevinden. Hetzelfde geldt voor het schoonmaken. Zorg dat spullen om je servies en keuken schoon te maken bij elkaar in de buurt staan. Afwasmiddel, teiltje, afwasborstel en eventueel afdruiprek in de buurt van de gootsteen als je met de hand afwast. Vaatwastabletten in de buurt van de vaatwasser. In het ideale geval zorg je er ook voor dat je servies in de buurt van je afwasplek opgeruimd kan worden. Is dat niet het geval, omdat je bijvoorbeeld je servies in de eetkamer bewaart, zorg dan voor een plek waar je het na het afdrogen even neer kunt zetten tot je alles in de kast kunt opbergen.  

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Eigenlijk let ik nooit zo heel veel op de statistieken van mijn afzonderlijke blogposts. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie nu het meest interessant vinden om te lezen. Dus heb ik toch maar eens een kijkje genomen bij de meest gelezen blogposts. Voor de liefhebbers en degenen die ze nog niet gelezen hebben hieronder een overzicht.

 

Top 3 Meest Gelezen Blogposts

  1. Kleding opruimen met de KonMari methode
  2. Tekeningen en schoolwerkjes bewaren en opruimen. 
  3. De hal opruimen. 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

 

Nederlanders ontbijten steeds vaker buiten de deur. Kies je daar bewust voor, dan is daar niks mis mee. Af en toe op je gemak genieten van een ontbijtje dat je niet zelf klaargemaakt hebt is heerlijk. Maar vaker zijn het gehaaste ontbijtjes, gekocht op het tankstation of station. Onderweg in de auto of trein werk je dat dan nog even snel naar binnen. Jammer. En heb je al eens uitgerekend wat het je kost?

 

Dure ontbijtjes

Ik heb de berekening alvast even voor je gemaakt. Je betaalt toch al snel zo’n vier à vijf euro voor een broodje en koffie. Doe je dat drie keer per week, dan kost het je op jaarbasis al snel € 576,00 (waarbij ik uitga van vier weken vakantie). Is het je dat waard? En smaakt dat snelle ontbijtje je eigenlijk wel? Geef je dat geld niet liever aan wat anders uit?

 

Maar wat dan?

Je kunt natuurlijk besluiten om te stoppen met die haastige buiten de deur ontbijtjes. Eerder opstaan om te kunnen ontbijten is natuurlijk een optie. Maar blijkbaar werkt dat voor jou niet, anders had je dat vast al gedaan. Heb je ’s ochtends geen tijd voor een ontbijt, zorg dan dat je meeneem ontbijt klaar staat. Je kunt je brood de avond van te voren smeren en in de koelkast bewaren. Een broodtrommel voorkomt dat je brood geplet wordt in je tas. Je koffie apparaat zet je ’s avonds ook klaar in het koffiezetapparaat. Druk ’s ochtends op de knop voor je onder de douche springt en giet de koffie daarna over in een thermosbeker. Alles in je tas en klaar... Eet smakelijk! Met de wetenschap dat je hiermee honderden euro’s bespaart, smaakt het vast ook nog eens veel beter. Natuurlijk kun je in plaats van brood ook kiezen voor yoghurt met bijvoorbeeld fruit en/of muesli. Doe het in een goed afsluitbaar bakje, neem een (kleine) lepel mee en voilà.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

Ondanks de digitalisering hebben veel mensen nog te kampen met bergen papier. Hoe berg je die handig op?

 

Kies een methode om je papieren te bewaren. 

Een aantal mogelijkheden:

  • Tijdschriftencassettes: papieren zijn er makkelijk in en uit te stoppen. Gebruik eventueel plastic L-mapjes voor de verschillende onderwerpen of geef elk onderwerp een eigen tijdschriftencassette.
  • Ordners: je kunt makkelijk door papieren heen bladeren. Gebruik tabbladen om onderwerpen van elkaar te scheiden of gebruik meerder ordners. Wil je geen gaatjes in je papieren maken, gebruik dan insteekhoesjes om de papieren in te doen.
  • Archieflade/kast: gebruik voor elk onderwerp een aparte archiefmap. Een vereenvoudigde versie is het gebruik van plastic L-mapjes die je gewoon rechtop in de lade zet. Gebruik voor elk onderwerp een mapje. Er zijn ook dozen te koop waar archiefmappen in passen. Ideaal als je niet al te veel ruimte nodig hebt.
  • Harmonicamap. Label de vakken en stop de papieren in het juiste vak. Vooral handig als je niet al te veel categorieën hebt.
  • Kartonnen archiefdozen. Deze worden veel door bedrijven gebruikt om archiefstukken die ze nog maar zelden nodig hebben in te bewaren. Je kunt ze echter ook prima gebruiken voor je eigen archief. Maak een onderverdeling per doos of stop elke categorie in een L-mapje.

 

Sorteer je papieren

Soorteer op onderwerp en/of persoon. Maak categorieën niet te groot of te klein. Je wilt geen oneindig aantal mappen hebben, maar ook niet zulke stapels dat je toch niets terug kunt vinden.

Handige categorieën zijn:

  • Huis.
  • Verzekeringen.
  • Medisch.
  • Telefoon/internet/tv.
  • Bank.
  • Werk.
  • Handleidingen.
  • Bonnen en Garantiebewijzen.

Maak eventueel onderverdelingen. Bijvoorbeeld Medisch kun je onderverdelen per gezinslid.

Houd je archief up to date

Archiveer stukken die nieuw binnenkomen regelmatig, bijvoorbeeld een keer per week op een vaste dag. Vervang oude exemplaren door nieuwe zodra je deze binnen krijgt, bijvoorbeeld nieuwe energiecontracten, pensioenoverzichten etc. Op deze manier heb je het minste onderhoud aan je archief. Kijk jaarlijks of wanneer de mappen erg vol worden na wat er verder nog weg kan.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

Of je nu een eigen (werk)ruimte hebt aan huis, of alleen maar een eigen plekje aan de keukentafel waar je de administratie doet, soms is een grondige opruimbeurt gewoon nodig. Zeker als stapels papieren de ruimte overgenomen hebben en je alleen nog maar kunt vermoeden dat er een bureau onder ligt. En hoewel je weet dat je je een stuk beter zult voelen als je alles weer netjes opgeruimd hebt, zie je er als een berg tegenop. Om het een beetje makkelijker te maken, volgt hier een stappenplan.

 

Wat heb je nodig?

  • Een bakje voor alle rondzwervende papieren etc. Kan een postbakje zijn, maar elk bakje of mandje van redelijke omvang is in principe goed.
  • Een archiefkastje, ordners of tijdschriftencassettes.
  • Een prullenbak.

 

Bureau opruimen

En ja, dan zit er niks anders op. Je moet echt alles op je bureau vastpakken en bekijken. Heb je het nog nodig of moet je er nog iets mee doen? Dan gaat het in je bakje. Niet meer nodig? Dan mag het weg.

Op zich zou je bureau nu leeg moeten zijn, op dingen als je pc en printer na. Staat er nog meer op? Vraag je af of dat nodig is. Kan je nietmachine ook in een la of gebruik je hem echt elke dag? Pennen kunnen in een pennenbakje op je bureau, maar zouden ook in een vakje in je la kunnen. Bedenk hoeveel vrije ruimte je wilt op je bureau en hoe vaak je de spullen op je bureau gebruikt. Dingen die je weinig gebruikt hebben per definitie niets te zoeken op je bureaublad. Een leeg bureaublad staat meteen al een stuk netter. Bovendien heb je dan ook meer werkruimte.

 

Inbakje leeg maken

Tenslotte ga je aan de slag met het bakje waarin je al je papieren verzamelt hebt. Haal ze er één voor één uit en beslis wat er mee moet gebeuren. Moet je er nog wat mee doen? Stop hem dan in een mapje ‘actie’. Neem hiervoor een plastic L-mapje of een dunne ordner. Eventueel maak je een apart mapje voor rekeningen die je nog moet betalen. Hoef je het alleen maar te bewaren? Stop het dan in je archief. Nog geen goed werkend archiefsysteem? Stop het dan voorlopig in een tijdschriftencassette zodat je het terug kunt vinden als je het nodig hebt. Volgende week laat ik je zien hoe je een goed archief op kunt zetten.

Werk zo door tot je bakje leeg is. Het bakje kun je op je bureau laten staan voor nieuwe papieren die binnenkomen. Maak het bakje wel regelmatig leeg, bijvoorbeeld 1x per week. Zo blijft het opgeruimd. En niet vergeten om ook de dingen in je 'actiemapje' ook daadwerkelijk af te handelen! Het het niet voor niets 'actie'.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.