Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Met kerst heb ik het boek ‘Miracle Morning’ van Hal Elrod cadeau gekregen. Het zoveelste boek dat belooft je leven te veranderen. Zo ver is het bij mij nog niet. Maar een positieve impact heeft het boek zeker op me gehad.

 

Hal Elrod

Hal heeft een zwaar auto ongeluk gekregen waarna het niet meer zeker was of hij ooit weer zou kunnen lopen. Hij revalideerde en kon weer lopen. En hoewel hij hierdoor anders tegen zijn leven aan ging kijken, vond hij zichzelf enkele jaren later toch weer depressief terug. Hij had schulden, zijn bedrijf liep slecht en hij had elke dag moeite om zijn bed uit te komen. Totdat hij besefte dat hij hier zelf iets aan kon veranderen. Hij begon zijn dagen met de activiteiten die hij nu beschrijft in zijn boek: journaling, affirmaties, visualisatie, stilte (meditatie, bidden, mindfulness, net wat je zelf het prettigst vindt), lezen (zelfhulpboeken) en sporten. Eerst trekt hij hier elke ochtend een uur voor uit, maar al snel wil hij hier meer tijd aan bestelden. Hal beschrijft eerst zijn eigen verhaal. Daarna loopt hij stap voor stap alle activiteiten door. Hij geeft voorbeelden van wat je kunt doen. Ook wijdt hij een hoofdstuk aan een mini-versie van deze activiteiten voor de dagen dat je geen uur vrij kunt maken. Het kan volgens Hal ook in zes minuten.

 

Praktisch boek

Het boek is in het Engels geschreven. Er is helaas geen Nederlandse vertaling beschikbaar. Het boek leest makkelijk. Met name het tweede deel van het boek is erg praktisch geschreven. Het laat zien hoe je de Miracle Morning naar eigen inzicht kunt aanpassen en gebruiken. De positieve gevolgen voor Hal en anderen sporen aan om het zelf ook te proberen. Lees je liever digitaal, dan is het boek ook als e-book verkrijgbaar.

Inmiddels ben ik zelf een aantal weken aan de slag met mijn Miracle Morning. In een volgende post zal ik ik hier uitgebreider op in gaan. Voor nu kan ik melden dat het me goed bevalt. vroeg opstaan kost wel wat moeite in deze koude en donkere periode. Maar als ik eenmaal de Miracle Morning heb gedaan, voel ik me de hele dag door evenwichtiger en actiever.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

We doen deze week weer ons wekelijkse rondje.

Wekelijkse schoonmaaktaken

  • Stofzuigen.
  • Stoffen.
  • Glazen deurtjes en spiegels schoonmaken.
  • Prullenbakken legen.
  • Toilet schoonmaken.
  • Tijdschriften opruimen.
  • Oud papier wegbrengen.
  • Plastic afval wegbrengen.
  • Administratie.
  • Bed verschonen.

Door deze taken elke week te doen blijft het huis redelijk schoon en hoef ik er nooit heel veel tijd aan te besteden. Stofzuigen in het hele huis doe ik op de plekken waar ik goed bij kan. Het grondige stofzuigen achter meubels en dergelijke doe ik elke week in een andere ruimte. Zoals je hieronder zult zien is dat deze keer de slaapkamer. Dat betekent dus dat ik het hele huis stofzuig en in de slaapkamer extra grondig te werk ga. Hetzelfde geldt trouwens voor het stoffen. Ik doe alleen de goed bereikbare plekken. Grondig stoffen doe ik deze week ook alleen in de slaapkamer. Dus ik maak dan bijvoorbeeld ook bovenop kasten schoon.

Maandelijkse schoonmaaktaken

Naast de wekelijkse taken doe ik elke week een aantal maandelijkse taken. Deze week is de zone voor mij de slaapkamer. Daarnaast doe ik nog een aantal klusjes in de zone voor de hal/entree.

 Maandelijkse klusjes:

  • Buitenkant huis schoonmaken (kozijnen, deur, houtwerk).
  • Gedetailleerd stofzuigen in de slaapkamer.
  • Gedetailleerd stoffen in de slaapkamer.

De buitenkant van het huis schoonmaken is iets wat ik heel lang alleen deed als ik de ramen ging lappen. Maar nu ik het maandelijks doe, is het zoveel makkelijker en zie ik veel minder tegen het klusje op. En dat is precies waarom deze schoonmaakschema's me zo goed bevallen.

Schoonmaaktaken voor dit kwartaal

Van de kwartaalklusjes doe ik het volgende:

  • Matras keren.
  • Kussens wassen.
  • Kledingkasten opruimen.

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

Edit: Omdat alles aan verandering onderhevig is, werk ik op dit moment niet meer met zones in mijn huishouden. Wel heb ik nog steeds een onderverdeling in wekelijkse klussen en klussen die minder vaak voorkomen, bijvoorbeeld maandelijks. Ik heb dat alles in complete huishoudschema's voor je, als je daarin geïnteresseerd bent.

 

In deze blogpost laat ik je zien hoe je zelf een budget maakt. Je kunt dit op papier doen (gebruik dan een rekenmachine) of in een spreadsheetprogramma zoals Excel. Zelf doe ik het in Excel. 

 

Inkomsten

Allereerst zoek je uit wat je inkomsten zijn. Denk hierbij aan salaris, toeslagen, uitkeringen en incidentele inkomsten (bijvoorbeeld vakantiegeld, bonussen, eindejaarsuitkering etc.). Kijk zo nodig je bankafschriften, uitkeringsspecificaties of salarisstroken na. Tel je maandelijkse inkomsten bij elkaar op. Dit is wat je standaard elke maand hebt. Incidentele inkomsten zoals vakantiegeld en eindejaarsuitkeringen kun je alvast noteren voor de maanden waarin het uitgekeerd wordt. Heb je een variabel inkomen, ga dan uit van het laagste bedrag. Dan weet je zeker dat je uitkomt aan het eind van de maand.

In principe zou je de incidentele inkomsten waarvan je zeker bent dat je ze krijgt, kunnen delen door twaalf en bij je maandelijkse inkomsten optellen. Maar dat raad ik je in dit stadium nog niet aan. Je moet het bedrag eigenlijk al in handen hebben om het te kunnen uitgeven. Dus als het nu januari is en je vakantiegeld krijg je pas in mei, dan zou je dat vanaf mei over de komende twaalf maanden kunnen verdelen. Je zet het dan op een spaarrekening en haalt er elke maand 1/12e deel vanaf.

Makkelijker is het om het niet bij je maandelijkse inkomsten op te tellen, maar dit pas te doen als je het geld ook daadwerkelijk in handen hebt. Dan heb je die maand wat extra’s voor je incidentele uitgaven of het aflossen van je schulden.

 

Uitgaven

Nu zijn je uitgaven aan de beurt. Dat vergt vaak wat meer werk. Het makkelijkst is het om te beginnen met je vaste uitgaven. Huur/hypotheek, gas en elektriciteit, water, verzekeringen, telefoon/internet/tv, abonnementen, vaste medische kosten (bijv. medicijnen), verplichte minimale afbetalingen van je schulden etc.

Daarna komen je variabele uitgaven. Hiervan moet je een schatting maken. Begin met de meest noodzakelijke uitgaven, zoals die voor boodschappen, toiletartikelen (kan ook bij boodschappen) en brandstof (als je een auto hebt) of kosten voor het openbaar vervoer als je daar gebruik van maakt.

Tel nu eerst alvast op wat je aan uitgaven per maand hebt en trek het af van je inkomsten. Nog wat over? Dat is het bedrag waar je onvoorziene of extra uitgaven van kan betalen.

 

Onvoorziene uitgaven

 Naast je regelmatige variabele uitgaven, heb je vaak ook onvoorziene dingen of extra uitgaven. Onvoorziene dingen zijn uitgaven omdat er iets kapot gaat of vervangen moet worden. Extra uitgaven zijn vaak kosten voor onderhoud (bijvoorbeeld van huis of auto), cadeaus, kleding, vakantie etc. Ook hier maak je een schatting van. Kies hier voor het bedrag dat je per jaar denkt uit te geven, deel het door twaalf en zet dit bedrag elke maand opzij.

Tel ook dit weer op en kijk of je maandelijks nog wat over houdt. Zo niet, dan moet je ergens op bezuinigen.

 

Sparen of extra aflossen

Houd je nog wat over, gebruik dit dan voor de extra aflossing op je schulden of zet het op je spaarrekening. Dave Ramsey raad aan om eerst te zorgen voor een noodfonds (een bedrag waarmee je grotere onverwachte uitgaven kunt betalen) en daarna je schulden af te lossen met het geld dat je overhoudt. Zoek op Dave Ramsey of 'zero based budget' voor artikelen of video's hierover. Er zijn tal van (Amerikaanse) vloggers die laten zien hoe zei hun schulden met dit systeem hebben afgelost. Zeker inspirerend om naar te kijken. 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

De laatste maanden van vorig jaar heb ik op financieel gebied iets nieuws uitgeprobeerd. Het heet met een mooie Engelse term ‘zero based budgeting’. Dit beviel zo goed dat ik het blijf gebruiken en graag met jullie wil delen. Vandaag een algemeen verhaal over budgetteren en een zero based budget. Volgende keer zal ik jullie stap voor stap laten zien hoe je je eigen budget maakt.

 

Budgetteren

Eerst even budgetteren in het algemeen. Wat is nou eigenlijk budgetteren? Een budget is eigenlijk niets meer of minder dan besluiten wat je waaraan wilt uitgeven. Je maakt dus een overzicht van je verwachte inkomsten en uitgaven. Door deze op papier te zetten krijg je overzicht. Doe je dit gaandeweg (op het moment dat je geld ontvangt of uitgeeft) dan heet het een kasboek.

Een budget maak je door te kijken naar je inkomsten en uitgaven van de afgelopen tijd.

Heb je een vast inkomen, dan is dat het bedrag dat je tot je beschikking hebt. Heb je een variabel inkomen dan neem je bij voorkeur het laagste bedrag (dan valt het altijd mee).

De vaste uitgaven zijn elke keer hetzelfde. Deze weet je vooraf en kun je meteen invullen.

Voor variabele uitgaven (zoals je boodschappen) stel je een bedrag vast dat je daaraan wilt uitgeven. Geen idee hoeveel je hieraan uitgeeft? Maak dan een schatting door naar je rekeningafschriften te kijken. Na een paar maanden zul je er beter zicht op hebben en kun je het bedrag eventueel aanpassen.

Heb je alles opgeschreven? Tel het totaal dan op. Als het goed is, houd je aan het eind van de maand geld over of kom je op nul uit. Kom je in de min, dan moet je actie ondernemen en voor meer inkomsten zorgen of minder uitgeven (of beide).

 

Zero based budgeting

Zero based budgeting is populair geworden door Dave Ramsey. Bij zero based budgeting komt je budget altijd op nul uit. Niet omdat je alles uitgeeft, maar omdat je een plan hebt voor het bedrag dat je (hopelijk) over houdt. Dit geld gebruik je om schulden af te lossen of om te sparen. Hiermee voorkom je dat het geld dat je over zou moeten houden op de een of andere manier toch uitgegeven wordt.

 

Geschatte en werkelijke inkomsten en uitgaven

Nu is alleen een overzicht op papier maken natuurlijk niet genoeg. Je budget zijn je verwachte uitgaven en inkomsten. Nu ga je bijhouden wat er daadwerkelijk uit gaat en binnen komt.

Het makkelijkst is dat om dat in een kolom naast je gebudgetteerde bedragen te doen. Dan zie je het verschil meteen. Aan het eind van de maand maak je een overzicht van je werkelijke uitgaven en inkomsten en stel je het bedrag voor je aflossingen of je spaarrekening eventueel bij. Daarna maak je het over aan de schuldeiser of stort je het op je spaarrekening. 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

Elke week deel ik mijn huishoudschema met jullie. Kijk of lees mee, laat je inspireren en motiveren en pas het eventueel aan aan jouw eigen situatie. Na alle feestdagen ben ik de afgelopen week weer lekker in het ritme gekomen en heb ik alles af kunnen strepen. Dus ook deze week weer het wekelijkse rondje.

Wekelijkse huishoudklussen

  • Stofzuigen
  • Stoffen
  • Glazen deurtjes en spiegels schoonmaken
  • Prullenbakken legen
  • Toilet schoonmaken
  • Tijdschriften opruimen
  • Oud papier wegbrengen
  • Plastic afval wegbrengen
  • Administratie
  • Bed verschonen

     

Maandelijkse klussen

Naast de wekelijkse taken doe ik elke week een aantal maandelijkse taken. De afgelopen week was dat de keuken, die echt wat extra aandacht nodig had na het uitgebreide koken rond de feestdagen. Maar die is nu weer heerlijk schoon en netjes. Deze week is de zone de badkamer, toilet en het kantoor. Meer weten over wat zones zijn en hoe ik ze gebruik in mijn schoonmaakschema? Dat lees je hier.

Op mijn lijstje voor deze week staat:

  • Douchekop ontkalken.
  • Tegeltjes in de douche schoonmaken.
  • Bad- en wc-matje wassen.
  • Douchegordijn wassen.
  • Ventilatierooster in de badkamer schoon maken.
  • Wasmachine en droger schoonmaken (buitenkant).
  • Filter droger schoonmaken.
  • Wasmachine op 90 graden laten draaien.
  • Badkamer en toilet dweilen.
  • Tandenborstelbeker afwassen.
  • Computer schoon.
  • Kantoor opruimen en gedetailleerd stofzuigen.

Kwartaal klussen

Nu de kerstboom is opgeruimd heb ik weer tijd voor een aantal klusjes van de kwartaal lijst. Van deze lijst doe ik het volgende klusjes:

  • Voorraad toiletartikelen controleren en aanvullen.
  • Voorraad kantoorartikelen controleren en aanvullen.
  • Rookmelders testen.
  • Manden in hal opruimen.
  • Raam in de hal (binnen en buiten wassen).
  • Raam kantoor wassen.

Veel succes als je zelf ook aan de slag gaat in je huis. En denk eraan, niet alles hoeft in één keer. Het is prima om wat klusjes tussendoor te doen, tijdens de tv-reclame of terwijl je wacht tot de aardappels gaar zijn. Dan voelt het minder als corvee. 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Edit: Omdat alles aan verandering onderhevig is, werk ik op dit moment niet meer met zones in mijn huishouden. Wel heb ik complete huishoudschema's voor je als je daarin geïnteresseerd bent.