Search

Januari is bij mij elk jaar de maand waarin ik het archief opschoon. Door het jaar heen ruim ik alle papieren die ik nog nodig denk te hebben netjes op in mijn archief. Hiervoor heb ik een archiefkastje. Ik gebruik geen hangmappen, maar plastic L-mapjes. Deze mapjes label ik met een labelmaker en vervolgens bewaar ik ze op alfabet. Zo kost het archiveren weinig tijd en kun je dingen makkelijk terug vinden. Om te voorkomen dat het archief uiteindelijk uit z’n voegen barst, schoon ik het elk jaar op. Ik loop alle mappen stuk voor stuk door. Wat kan er weg?

Welke papieren kunnen weg?

  • Garantiebewijzen van apparaten waarvan de garantietermijn verstreken is en/of apparaten die je niet meer hebt.
  • Gebruikswaanwijzingen van apparaten die je niet meer hebt.
  • Pensioenoverzichten etc. waar je een nieuwer exemplaar hebt.
  • Papieren die je voor de belasting bewaard hebt tot de wettelijke bewaartermijn verstreken is (in de meeste gevallen 5 jaar voor particulieren en 7 jaar voor ondernemers. Gegevens met betrekking tot transacties van onroerend goed moeten 10 jaar bewaard blijven).
  • Afschriften van energie- en waterleidingmaatschappij als je een nieuwer exemplaar hebt
  • Bonnetjes van dingen die je niet meer hebt

Je kunt ook overwegen om papieren die je alleen nog maar voor de belasting bewaard per jaargang in een archiefdoos te stoppen. Heb je het nodig, dan weet je het terug te vinden (wel even het jaar op de doos schrijven) en heb je het niet nodig, dan kan het weg zodra de bewaartermijn verstreken is.

Met het scheiden van afval ontstaan er vaak opstoppingen in huis. Niet iedereen scheidt zijn afval en niet iedereen maakt daarin dezelfde keuzes. Daarom neem ik ons eigen huishouden maar even als voorbeeld, in de hoop dat je er wat aan hebt. 

Soorten afval

Afval dat (in ons huishouden) gescheiden wordt:

  • Gft-afval
  • Plastic
  • Papier
  • Glas
  • Statiegeldflessen
  • Chemisch afval: batterijen, spaarlampen, printer cartridges etc.
  • Restafval

Afvalbakken in de keuken

Hoe scheiden wij dat afval en wanneer verlaat het ons huis? In de keuken hebben we maar liefst drie prullenbakken:

  • Een kleine prullenbak voor het gft-afval: deze wordt regelmatig meegenomen naar de moestuin en daar geleegd in de compostbak.
  • Een grote prullenbak voor het plastic: deze wordt doorgaans geleegd als hij vol is (ongeveer 1x per week) en als we de deur uitgaan meegenomen naar de verzamelcontainer.
  • Een kleine prullenbak voor het rest-afval: deze wordt eveneens geleegd als hij vol is (ook ongeveer 1x per week) in de ondergrondse container voor onze flat.

Afval naast de voordeur

Al het andere afval wordt naast de voordeur verzameld, zodat het makkelijk mee te nemen is als je boodschappen gaat doen. Dit ziet er als volgt uit:

  • Een mand (met deksel) voor oud papier: in de mand past precies de boodschappenmand waarin we het oud papier verzamelen en dus automatisch meenemen zodra we boodschappen gaan doen. Zitten we in een periode waarin we vaak meteen uit het werk boodschappen doet, dan wordt deze mand dus niet geleegd en legen we hem alsnog als hij helemaal vol zit.
  • Een mand (met deksel) voor glas en statiegeldflessen: deze bewaren we bij elkaar en dat houdt in dat het uitgezocht moet worden als je ze meeneemt naar de winkel. Daardoor niet de beste oplossing, maar nog een mand/bak plaatsen vonden we ook geen optie. Ook deze mand wordt regelmatig geleegd, hoewel daar geen echte regelmaat in zit. Als hij vol is, wordt er hoe dan ook actie ondernomen.
  • Een klein mandje op een plankje naast de voordeur: chemisch afval (batterijen, spaarlampen, printer cartridges etc.). Dit is echt een verzamelplaats voor klein chemisch afval en als er een voorraadje in ligt wordt het meegenomen. Je kunt deze dingen bij de meeste supermarkten inleveren, dus dat gaat meestal gewoon mee met het boodschappen doen. Zijn er toch dingen die we niet kwijt kunnen, dan maak ik graag gebruik van de chemokar die een keer per maand vlak bij ons huis staat. Hiervoor is echter wat meer planning nodig, want je moet er wel precies dat half uurtje dat hij er staat langs gaan en dus ook in de gelegenheid zijn om het in te leveren. Een andere mogelijkheid is altijd nog het zelf inleveren bij de milieustraat.

Heb je spullen die nog goed zijn en waarvan je het jammer vindt om ze weg te gooien? Dan heb je verschillende opties.

Weggeven aan vrienden of kennissen

Kijk of je er iemand in je vrienden of kennissenkring blij mee kunt maken. Zorg echter wel dat de spullen niet te lang in je huis blijven staan. Vraag of ze het deze week nog op kunnen halen of breng het zelf naar ze toe.

Kringloopwinkel

Dingen die je niet bij vrienden of kennissen kwijt kunt, kun je eventueel naar de kringloopwinkel brengen. Ook hier geldt hetzelfde: laat het niet te lang in je huis staan. Breng de doos weg zodra die vol is.

Verkopen

Wil je je spullen liever verkopen zodat je er nog wat geld voor terug krijgt? Dat kan onder andere op websites als marktplaats en via facebook groepen. Spreek dan wel met jezelf een termijn af waarbinnen het verkocht moet worden. Is die termijn verstreken, breng het dan alsnog naar de kringloopwinkel.

Waarschijnlijk ben je tijdens het leeghalen van de kast/plank/kamer spullen tegen gekomen die ergens anders opgeborgen moeten worden. Deze liggen nu allemaal in je doos ‘elders opbergen’. Breng deze spullen naar de plek waar ze horen. Is de desbetreffende kast of kamer ook aan een opruimbeurt toe? De verleiding is dan groot om daar ook meteen maar aan de slag te gaan. Maar doe dat niet! Voor je het weet ligt je hele huis overhoop en is er niks echt opgeruimd. Maak eerst de kamer of kast waar je mee begonnen bent af.

Je hebt als het goed is een ruimte of kast gekozen om mee te beginnen en je opruimspullen staan klaar. We gaan beginnen met het echte opruimwerk. 

Waar begin je?

Wil je een kamer opruimen, bedenk dan waar je wilt beginnen. Is de vloer bezaaid met spullen die je daar tijdelijk hebt neergelegd of opgeslagen? Dan is dat een goed begin. Zo creëer je eerst ruimte om te werken. Begin je met een kast, dan is het soms makkelijker om met een plank te beginnen.

Sorteren, schoonmaken en terug zetten

Ruim de plank eerst leeg. Het makkelijkst is om nu al te gaan sorteren. Beslis van alles wat je oppakt wat je ermee wilt doen: hier opbergen, elders opbergen, weggeven of weggooien. Doe alles in de daarvoor bestemde dozen. Wat weggegooid kan worden gaat natuurlijk rechtstreeks de vuilniszak in. Als de plank of kast leeg is, maak je hem meteen even schoon. Daarna kunnen de spullen uit de doos ‘hier opbergen’ weer terug gezet worden. Wil je opbergmiddelen aanschaffen voor de spullen die je terug gezet hebt? Maak hier dan een aantekening van in je notitieboekje. Kom je tijdens het opruimen zaken tegen waar je nog wat mee moet? Maak ook daar een aantekening van in je notitieboekje. Zo blijf je geconcentreerd op het opruimen en hoef je niet bang te zijn dat je vergeet wat je verder nog moest doen. Morgen kijken we naar de overige dozen.