Inbox leeg

Ook een overvolle inbox? Voor veel mensen is de inbox van hun e-mail een grote verzameling van dingen die ze willen onthouden, die nog gedaan moeten worden of waar nog beslissingen over genomen moeten worden. Dat resulteert uiteindelijk in een overvolle inbox. De onoverzichtelijkheid die zo onstaat, maakt het alleen nog maar lastiger om je e-mails door te werken. Daarnaast vraag je je regelmatig af of je niet iets vergeet of over het hoofd ziet. Herkenbaar? Zo maak je je inbox leeg.

Lees meer: Inbox leeg

Makkelijk je huis schoon maken

Bij de meeste mensen staat het huis schoonmaken niet op het lijstje met favoriete activiteiten. Tegelijkertijd stellen veel mensen wel erg prijs op een schoon huis. We zullen dus toch regelmatig aan de slag moeten in ons huis.

Elke dag een beetje

De makkelijkste manier om het huis schoon te krijgen en te houden, is door elke dag een beetje te doen. Je kunt je er natuurlijk helemaal op storten en een heel weekend spenderen aan de grote schoonmaak. Maar de vraag is of je daarna ooit nog een poetsdoek wilt aanraken! Door het schoonmaken op te splitsen in kleinere taken en elke dag een of twee dingen te doen, hoef je nooit een hele dag aan het huishouden te besteden. Door het op te splitsen, vergroot je de kans dat je het ook daadwerkelijk doet. Een kleinere taak doe je nu eenmaal makkelijker tussendoor dan een onoverzichtelijke taak als 'het huis schoonmaken'. Natuurlijk zijn er ook altijd dingen die je iedere dag moet doen.

Voorbeeld dagelijkse en wekelijkse taken

Hieronder een voorbeeld van dagelijkse en wekelijkse taken. Je kunt deze taken natuurlijk aanpassen en aanvullen voor jouw huishouden. Heb je kleine kinderen die over de vloer kruipen, dan zul je waarschijnlijk dagelijks willen zuigen en dweilen. Waarschijnlijk heb je ook nog tal van klusjes die tweewekelijks of maandelijks moeten gebeuren. Je kunt deze klussen eveneens over de week verdelen. Je kunt bijvoorbeeld elke dag naast je wekelijkse taken ook een maandelijks klusje doen.

Dagelijks:

  • bedden openslaan en laten luchten en opmaken (kunnen wat grotere kinderen ook zelf doen)
  • de vaatwasser inruimen en weer uitruimen (of met de hand afwassen)
  • aanrecht en gasfornuis/kookplaat schoonmaken
  • vaatdoekje verwisselen
  • woonkamer aan kant maken

Wekelijks

  • maandag: stofzuigen en dweilen boven
  • dinsdag: stof afnemen
  • woensdag: bedden verschonen
  • donderdag: badkamer en toilet schoonmaken
  • vrijdag: stofzuigen en dweilen beneden

Schoonmaakmiddelen bij de hand

Niets is zo lastig tijdens het schoonmaken als steeds maar weer terug te moeten lopen voor een poetsdoek of een schoonmaakmiddel. Zorg er daarom voor dat je alles bij de hand hebt. Stop de spullen die je regelmatig gebruikt bij elkaar in een emmer, zodat je ze makkelijk mee kunt nemen op je ronde door het huis. Ook is het handig om zowel boven (bijvoorbeeld in de badkamer) als beneden een voorraadje schoonmaakspullen te hebben.

 

Opruimen van kleine hobbyspullen

Ik heb een aantal creatieve hobby's, waaronder scrappen, die met zich meebrengen dat je nogal veel knutselmateriaal verzamelt. Materiaal dat soms een eigen leven lijkt te leiden en zich zomaar over je tafel en kasten verspreidt. Natuurlijk mag het best even rommelig zijn terwijl je aan het werk bent, maar daarna moet het ook allemaal weer netjes opgeborgen kunnen worden. Een tijd lang leek regelmatig alles weer opruimen bij mij de enige oplossing. Maar ik bleef zoeken naar een meer definitieve oplossing.

Compact, ruimtebesparend en netjes

Die oplossing vond ik in eerste instantie in een doos die eigenlijk voor kralen bestemd was. Binnen in de doos bevonden zich kleinere doosjes, in verschillende formaten. Door konden mooi alle eyelets, brads, knoopjes en wat al niet meer in. De doos zelf legde ik in een la. Netjes gesorteerd, opgeruimd en uit het zicht. Het leek ideaal. Maar dat was het toch niet.

Waarom compact, ruimtebesparend en netjes niet werkte

In de praktijk kostte het me teveel moeite om iets uit de doos te halen en te gebruiken. Voor een beter beeld geef ik even een opsomming van de handelingen: la open, doos eruit halen, doos open maken, kleiner doosje zoeken (er zaten 2 lagen in die doos), kleiner doosje eruit halen, juiste kleur of vorm brad, eyelet of wat dan ook eruit halen. Dat laatste vormde een probleem op zich. De doosjes waren zo klein dat je er met moeite met je vingers iets uit kon halen, laat staan iets zoeken. Dus kwam het er vaak op neer dat ik het doosje maar gewoon omkeerde op het tafelblad. Waarna alles natuurlijk ook weer terug moest, nadat ik het juiste dingetje er tussenuit gehaald had.

Na het lezen van een artikel over hobbyspullen opbergen op de manier waarop je het gebruikt, besefte ik ineens waarom deze oplossing niet werkte. Voor mij is het belangrijk dat:

  • ik de spullen die ik wil gebruiken kan zien
  • de dingen makkelijk te pakken en weer op te ruimen zijn
  • ik snel kan vinden wat ik nodig heb.

In een la kan ik de spullen niet zien. Gezien alle handelingen die ik hierboven heb beschreven, waren de spullen dus niet makkelijk te pakken, en omdat ik vooral op kleur zoek (binnen een bepaald soort materiaal), waren dingen ook niet makkelijk te vinden.

Wensenlijstje

Nadat ik wist wat ik wel wilde, stelde ik een wensenlijstje voor de nieuwe opbergplek op:

  • in het zicht: dus op een open plank of in een open kast
  • makkelijk te pakken en weer op te ruimen: wederom een open plan of kast en afzonderlijke eenheden
  • snel kunnen vinden wat ik nodig heb: dus doorzichtige bakjes of goed gelabelde bakjes.
  • niet te duur

De oplossing

De oplossing vond ik uiteindelijk in goedkope plastic bakjes. Ik kocht er een heel stel, sorteerde mijn spullen nu op kleur en deed ze per kleur en soort in een bakje. De bakjes zijn doorzichtig, maar ik heb ze ook nog eens gelabeld. De wat grotere spullen kwamen in een aantal grotere bakjes die ik al in huis had. Alles kan gestapeld op een plank in mijn kast. Voor mij een ideale oplossing die ervoor zorgt dat ik mijn hobbyspullen weer volop gebruik. En ook weer netjes terug zet.

Losse potjes en flesjes in de badkamer

Oogt jouw badkamer ook zo rommelig door alle rondzwervende potjes en flesjes? Flesjes en potjes die je veel gebruikt zijn vaak lastig op te ruimen omdat ze klein zijn. Zeker als je dan meerdere flesjes of potjes hebt, oogt het al snel rommelig. Zijn al die losse potjes en flesjes jou ook een doorn in het oog? Je kunt ze makkelijk en eenvoudig opruimen. 

Mandjes en bakjes

Mandjes en bakjes zijn ook hier de ideale oplossing. Zelf bewaar ik de douchespullen (doucheschuim, shampoo etc.) op een plankje in de doucheruimte, zodat je ze tijdens het douchen makkelijk kunt pakken. Andere spulletjes, zoals bodylotion, gezichtsreiniger, dagcrème etc. staan in een kastje in de badkamer.

Alles wat ik dagelijks gebruik, heb ik bij elkaar in een mandje gedaan. Het enige wat ik nu hoef te doen, is het mandje pakken en de dingen die ik nodig heb eruit te halen. Net zo makkelijk gaat alles er als ik klaar ben weer in. En in één handeling staat het allemaal weer netjes in het kastje. De dingen die ik slechts een enkele keer gebruik, heb ik allemaal in een ander mandje verzameld.

Natuurlijk werkt dit ook heel goed op open planken in de badkamer. Als je dan allemaal dezelfde mandjes of bakjes koopt, oogt het ook nog eens heel rustig. Een andere oplossing is om voor elk gezinslid een eigen bakje te nemen. Geef dan iedereen een bakje in een andere kleur, zodat in één oogopslag duidelijk is wat van wie is.