31 dagen opruimen en organiseren: dag 16 - Wekelijks schoonmaakschema

Vorige week zijn we begonnen met de minimale dagelijkse dingen die gedaan moeten worden in huis. Nu wordt het tijd om naar de wekelijkse taken te kijken. Wat doe je zoal in een week? Ook hier is dat een beetje afhankelijk van je voorkeuren en gezinssamenstelling. Maar je kunt onderstaand schema als basis aanhouden en het eventueel naar je eigen wensen aanpassen.

Wekelijkse schoonmaakklussen:

  • Stoffen.
  • Stofzuigen.
  • Dweilen.
  • Vuilnisbakken legen.
  • Bedden verschonen.
  • Toilet schoonmaken.
  • Badkamer schoonmaken.
  • Tijdschriftenbak opruimen.

Als je voor deze klussen een vast schema maakt, wordt het uiteindelijk makkelijker om bij te houden. Je weet dan dat alles aan de beurt komt. Je kunt per dag een of twee klussen doen of op een vaste schoonmaakdag alles doen, zodat je meteen klaar bent voor de rest van de week. In het begin zal het lastig zijn om je aan het schema te houden, maar het wordt steeds makkelijker. Als het eenmaal een gewoonte is, denk je er bijna niet meer over na.

31 dagen opruimen en organiseren: dag 15 - Digitale Wachtwoorden

Heb je ook zo ontzettend veel verschillende wachtwoorden voor webshops en internetbankieren? En weet je ze allemaal nog? Of heb je voor alles hetzelfde wachtwoord? In dat laatste geval raad ik je aan je wachtwoorden te veranderen. Mocht je wachtwoord ooit gekraakt worden, dan is het voor hackers een koud kunstje om te kijken of je deze ook voor andere websites gebruikt.

Tips voor een sterk wachtwoord vind je onder andere hier.

Maar hoe onthoud je nu al die wachtwoorden? Een handige manier om alles bij elkaar te bewaren is door ze in een adresboekje of op indexkaartjes te zetten. Zet ze onder de eerste letter van de website zodat je ze makkelijk terug kunt vinden. Heb je maar een beperkt aantal wachtwoorden, dan voldoet een kort lijstje dat je ergens veilig opbergt natuurlijk ook.

31 dagen opruimen en organiseren: dag 14 - Bankafschriften Downloaden

Veel bankzaken gaan tegenwoordig digitaal. Krijg je geen papieren bankafschriften meer? Wees er dan op bedacht dat je bankafschriften niet altijd onbeperkt in te zien zijn. Bij veel banken kun je tot maximaal twee jaar terug je bankafschriften inzien. Meestal zijn ze tegen een vergoeding nog wel op te vragen, maar dat kan aardig in de papieren lopen. Controleer dus hoe ver terug je de bankgegevens in kunt zien en download zo nodig je afschriften. Op de website van je bank vind je hoe dit in z’n werk gaat. Vaak is het met één druk op de knop al te doen.

31 dagen opruimen en organiseren: dag 13 - Archief opruimen

Januari is bij mij elk jaar de maand waarin ik het archief opschoon. Door het jaar heen ruim ik alle papieren die ik nog nodig denk te hebben netjes op in mijn archief. Hiervoor heb ik een archiefkastje. Ik gebruik geen hangmappen, maar plastic L-mapjes. Deze mapjes label ik met een labelmaker en vervolgens bewaar ik ze op alfabet. Zo kost het archiveren weinig tijd en kun je dingen makkelijk terug vinden. Om te voorkomen dat het archief uiteindelijk uit z’n voegen barst, schoon ik het elk jaar op. Ik loop alle mappen stuk voor stuk door. Wat kan er weg?

Welke papieren kunnen weg?

  • Garantiebewijzen van apparaten waarvan de garantietermijn verstreken is en/of apparaten die je niet meer hebt.
  • Gebruikswaanwijzingen van apparaten die je niet meer hebt.
  • Pensioenoverzichten etc. waar je een nieuwer exemplaar hebt.
  • Papieren die je voor de belasting bewaard hebt tot de wettelijke bewaartermijn verstreken is (in de meeste gevallen 5 jaar voor particulieren en 7 jaar voor ondernemers. Gegevens met betrekking tot transacties van onroerend goed moeten 10 jaar bewaard blijven).
  • Afschriften van energie- en waterleidingmaatschappij als je een nieuwer exemplaar hebt
  • Bonnetjes van dingen die je niet meer hebt

Je kunt ook overwegen om papieren die je alleen nog maar voor de belasting bewaard per jaargang in een archiefdoos te stoppen. Heb je het nodig, dan weet je het terug te vinden (wel even het jaar op de doos schrijven) en heb je het niet nodig, dan kan het weg zodra de bewaartermijn verstreken is.

31 dagen opruimen en organiseren: dag 12 - Afval Scheiden

Met het scheiden van afval ontstaan er vaak opstoppingen in huis. Niet iedereen scheidt zijn afval en niet iedereen maakt daarin dezelfde keuzes. Daarom neem ik ons eigen huishouden maar even als voorbeeld, in de hoop dat je er wat aan hebt. 

Soorten afval

Afval dat (in ons huishouden) gescheiden wordt:

  • Gft-afval
  • Plastic
  • Papier
  • Glas
  • Statiegeldflessen
  • Chemisch afval: batterijen, spaarlampen, printer cartridges etc.
  • Restafval

Afvalbakken in de keuken

Hoe scheiden wij dat afval en wanneer verlaat het ons huis? In de keuken hebben we maar liefst drie prullenbakken:

  • Een kleine prullenbak voor het gft-afval: deze wordt regelmatig meegenomen naar de moestuin en daar geleegd in de compostbak.
  • Een grote prullenbak voor het plastic: deze wordt doorgaans geleegd als hij vol is (ongeveer 1x per week) en als we de deur uitgaan meegenomen naar de verzamelcontainer.
  • Een kleine prullenbak voor het rest-afval: deze wordt eveneens geleegd als hij vol is (ook ongeveer 1x per week) in de ondergrondse container voor onze flat.

Afval naast de voordeur

Al het andere afval wordt naast de voordeur verzameld, zodat het makkelijk mee te nemen is als je boodschappen gaat doen. Dit ziet er als volgt uit:

  • Een mand (met deksel) voor oud papier: in de mand past precies de boodschappenmand waarin we het oud papier verzamelen en dus automatisch meenemen zodra we boodschappen gaan doen. Zitten we in een periode waarin we vaak meteen uit het werk boodschappen doet, dan wordt deze mand dus niet geleegd en legen we hem alsnog als hij helemaal vol zit.
  • Een mand (met deksel) voor glas en statiegeldflessen: deze bewaren we bij elkaar en dat houdt in dat het uitgezocht moet worden als je ze meeneemt naar de winkel. Daardoor niet de beste oplossing, maar nog een mand/bak plaatsen vonden we ook geen optie. Ook deze mand wordt regelmatig geleegd, hoewel daar geen echte regelmaat in zit. Als hij vol is, wordt er hoe dan ook actie ondernomen.
  • Een klein mandje op een plankje naast de voordeur: chemisch afval (batterijen, spaarlampen, printer cartridges etc.). Dit is echt een verzamelplaats voor klein chemisch afval en als er een voorraadje in ligt wordt het meegenomen. Je kunt deze dingen bij de meeste supermarkten inleveren, dus dat gaat meestal gewoon mee met het boodschappen doen. Zijn er toch dingen die we niet kwijt kunnen, dan maak ik graag gebruik van de chemokar die een keer per maand vlak bij ons huis staat. Hiervoor is echter wat meer planning nodig, want je moet er wel precies dat half uurtje dat hij er staat langs gaan en dus ook in de gelegenheid zijn om het in te leveren. Een andere mogelijkheid is altijd nog het zelf inleveren bij de milieustraat.