Search

Wil je besparen, maar je weet niet hoe? Nooit geld over om op een spaarrekening te zetten of aan het eind van je geld altijd een stukje maand over? Doe je voordeel met onderstaande bespaartips.

Je wordt geleefd door de waan van de dag. Kinderen naar en van school brengen, huishouden, werk, klusjes die gedaan moeten worden, etc. Als je eindelijk eens tijd voor jezelf zou hebben, dan zou je...

Maar die tijd voor jezelf komt nooit. Voor je het weet is er weer een dag voorbij en heb je weer niets voor jezelf gedaan. Je zou graag wat tijden besteden aan je hobby, een cursus volgen of regelmatig gaan sporten. Maar daar is geen tijd voor. Het slechte nieuws? Waarschijnlijk heb je altijd meer te doen, dan dat je tijd hebt. We hebben het allemaal druk en we willen over het algemeen meer dan dat we kunnen doen. Daarnaast vult tijd zich in het algemeen vanzelf wel op, zelfs als je ineens meer tijd zou hebben. Wil je echt tijd voor jezelf over houden, dan zul je keuzes moeten maken. En dat is meteen ook het goede nieuws. Je kunt ervoor kiezen om tijd voor jezelf in te plannen. Hoe doe je dat? Maak om te beginnen een lijst van alles wat je nog moet en wilt doen. Echt alles! Werken, je huis schilderen, die hobbycursus volgen, helpen op de school van je kinderen, de was doen, sporten, etc.

 Alles opgeschreven? Kijk nu wat echt belangrijk is en wat echt moet gebeuren. Dat is minder dan je denkt. Maar tijd voor jezelf vrij maken valt daar wel onder. Pak je agenda of een vel papier en schrijf daar al je vaste afspraken in. Werk, tijden dat je de kinderen van school moet halen etc. Vul vervolgens de tijd in die je kwijt bent aan dingen als lunch en persoonlijke verzorging (ook al is het maar douchen en aankleden). Je ziet nu welke tijd nog vrij is. Kijk naar wat je graag wilt doen en op welke tijden dat zou kunnen. Denk aan sporten wanneer de kinderen op school zitten, ’s avonds als ze op bed liggen studeren, etc. Houd je ook nu echt geen tijd over? Dan heb je teveel verplichtingen. Kijk wat je daarin kunt schrappen en vul die tijd op met tijd voor jezelf. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je nee tegen iets zegt om even een momentje voor jezelf te hebben. Niemand heeft er wat aan als jij opbrandt.

Tijd voor jezelf ingepland en nog ruimte in je schema? Die tijd kun je dan gebruiken voor de andere dingen die je wilt doen of als reservetijd gebruiken. Nu weet je in ieder geval zeker dat je kostbare tijd voor jezelf niet opgeslokt wordt door dingen als het huishouden doen.

Zo erg als je wel eens op tv ziet is het gelukkig nog niet. Maar het dreigt uit de hand te lopen. Langzaam maar zeker dreigt de chaos niet alleen je huis maar ook je leven over te nemen. Wat begon met ‘gewoon een beetje rommelig’ is nu ‘chaos alom’ geworden. Hierdoor mis je elk overzicht en weet je niet waar je moet beginnen met puinruimen. De rommel om je heen werkt verlammend. En daar wordt het zeker niet beter van. Herkenbaar? Met de volgende tips krijg je de controle weer terug.

 

Opruimen is zelden leuk. Vaak zie je tegen de klus op en komt het gevoel van tevredenheid pas na afloop. Maar je kunt het wel leuker maken. Op internet zijn dan ook een aantal leuk opruimacties en uitdagingen te vinden. Onder andere deze:

  • 40 bags in 40 days. In de vastenperiode ontdoe je je van 40 tassen met rommel. Deze uitdaging loopt op dit moment en duurt tot aan pasen, maar je kunt het zelf natuurlijk doen wanneer je wilt.
  • 2015 in 2015 declutter challenge. Ik heb deze al eens genoemd op mijn facebookpagina. Het is wat het zegt. Doe 2015 dingen je huis uit in het jaar 2015. Je kunt natuurlijk nog steeds beginnen. Sommige mensen hebben dit doel al twee keer gehaald, dus het zou te doen moeten zijn. 
  • Een kastje per dag. De initiatiefneemster van dit project heeft van opruimen een 365-dagen project gemaakt. Inmiddels heeft zij het hele huis opgeruimd. Haar blog blijft echter leuk om te lezen. Bovendien zijn er velen die haar voorbeeld gevolgd hebben. Google op 'een kastje per dag' en je vindt tal van andere blogs. Motiverend om te lezen als je zelf ook aan de slag wilt of al bent. 

 

Wie heeft er nu niet het gevoel altijd te weinig tijd te hebben? Wil je meer doen met je tijd, dan volgen hier tien tips om tijd te besparen.

 

1.       Doe kleine dingen meteen. Doe alles wat je minder dan 2 minuten kost direct. Dingen die langer duren schrijf je op en plan je in op een moment dat je tijd hebt.

2.       Doe soortgelijke taken achter elkaar (bijv. telefoontjes, e-mail, etc.). Door soortgelijke taken tegelijkertijd te doen, werk je sneller.

3.       Zorg voor een vaste plek voor je spullen. Dat scheelt je een hoop zoekwerk (naar sleutels, portemonnee etc.). Wen jezelf aan de spullen ook altijd op de plek neer te leggen die je ervoor bestemd hebt. Zie je je sleutels of iets anders toch op een verkeerde plek? Leg ze alsnog op de goede plek, zo wordt het een gewoonte voor je en hoef je er straks niet meer over na te denken.

4.       Doe je boodschappen in een keer of bestel ze online en laat ze thuis bezorgen. Maak gedurende de week een boodschappenlijstje van wat er op is en vul het aan met de ingrediënten voor je weekmenu. Als je nu dagelijks boodschappen doet, zal dit je enorme tijdwinst opleveren.

5.       Druk de snooze knop NIET in. Voor je het weet ben je een half uur verder. In dat half uur heb je niet echt geslapen, en vervolgens moet je je haasten om op tijd klaar te zijn.

6.       Check je e-mail op vaste tijden. Reageer niet constant direct op elk bericht, maar zet je e-mail notificaties uit. Zo word je minder afgeleid en kun je geconcentreerd aan iets anders werken.

7.       Besteed minder tijd aan social media. Houd in de gaten hoeveel tijd je hieraan besteed. Vaak besteed je er ongemerkt meer tijd aan dan je van plan was. Gebruik het als beloning voor een lastige taak die je afgerond hebt en bedenk hoeveel tijd je er maximaal aan wilt besteden. Zet desnoods het alarm op je mobiel om je erop te attenderen dat je tijd voorbij is.

8.       Plan je dag de avond van te voren. Kijk wat er op het programma staat, zoek je kleren uit, maak eventueel van te voren lunches klaar, leg de spullen die je mee moet nemen klaar. Moet je ergens anders naartoe dan normaal? Check de route, reistijden etc.

9.       Delegeer taken. Laat je kinderen (afhankelijk van hun leeftijd) helpen met kleine taakjes in het huishouden, zoals tafel dekken en weer afruimen, eigen kleding uitzoeken etc. Oudere kinderen kun je bijvoorbeeld hun eigen kamer laten schoonhouden.

 

10.   Een tot slot: zeg nee. Dat is een voor de hand liggende oplossing, maar is ook moeilijk voor veel mensen. Maar als je het al (te) druk hebt, moet je echt nog een keer goed nadenken voor je weer een extra taak op je neemt. Je kunt (en hoeft) niet alles te doen. En niemand heeft er iets aan als je ja zegt tegen iets en er vervolgens nooit aan toe komt.