Search

We bewaren tegenwoordig bijna alles digitaal. Zowel persoonlijke als zakelijke bestanden worden op pc, tablet of mobiel opgeslagen en bewaard. Dat is handig, want je hebt minder papieren en toch een uitgebreid archief aan bestanden, foto’s en video’s. Maar wat als er wat met je pc gebeurd? Heb je dan een back-up? Nee? Lees dan snel verder.

Iedereen kent wel het probleem van ongewenste reclame ontvangen. We krijgen het in de brievenbus, worden ongevraagd (en ongewenst) gebeld door bedrijven en krijgen het via onze mailbox binnen. Maar wat kun je eraan doen?

Veel rommel ontstaat doordat klusjes niet afgemaakt worden. Een paar voorbeelden. Je hebt bijvoorbeeld boodschappen gedaan, haalt de boodschappen uit de tassen en zet alles wat koel moet blijven in de diepvries en de koelkast. De rest komt straks wel, eerst koffie. Of je hebt de was gedaan. Maar eenmaal gevouwen blijft het in de wasmand of op de eettafel liggen, in plaats van in de kasten. Kleine dingetjes, die je huis uiteindelijk een rommelig aanzien geven. Terwijl het in een paar minuten helemaal af en aan kant is.

De oplossing hiervoor zal duidelijk zijn. Gewoon de dingen afmaken voor je aan wat anders begint. Die kop koffie kan ook nadat je de boodschappen helemaal hebt opgeruimd. De was even naar boven brengen en in de kasten leggen kost je maar een paar minuten. Maar oude gewoontes zijn moeilijk te veranderen. Let eens op hoe vaak je (kleine) klusjes niet afmaakt. Zie je een onafgerond klusje, maak hem dan alsnog af en kijk hoe lang het duurt. Over het algemeen kost het je minder tijd dan je denkt. En het bespaart je een hoop irritatie en dus uiteindelijk energie. Wen jezelf aan om dit soort klusjes meteen helemaal af te maken.

Wat ook helpt, is ’s avonds nog een rondje door het huis maken. Eventjes tien minuten tot een kwartiertje de tijd nemen om de rommel die in de loop van de dag is ontstaan opruimen. Glazen naar de keuken brengen, tijdschriften en kranten in de tijdschriftenbak, rondslingerend speelgoed terugleggen en die stapel was nog even in de kast leggen. Zo kom je ’s ochtends weer in een opgeruimde kamer beneden en heb je een fijnere start van de dag.

Er zijn van die klussen die ontzettend veel energie vragen nog voordat je eraan begonnen bent. We zien er tegenop en stellen het daarom zo lang mogelijk uit. Maar al die tijd dat we er niet aan werken, vreet het wel energie. Want ergens in je achterhoofd weet je dat je die klus nog moet doen. Waarom stellen we uit? En hoe voorkom je uitstelgedrag? 

Uitstellen omdat de klus niet leuk is

Een veelvoorkomende reden. De klus is niet leuk om te doen (bijvoorbeeld je rekeningen betalen) en dus stel je het uit en doe je in plaats daarvan leukere dingen.

Wat doe je aan het uitstelgedrag?

  • Bedenk waarom de klus gedaan moet worden. In het voorbeeld van de rekeningen betalen bijvoorbeeld omdat je geen schulden wilt, geen gezeur van een deurwaarder wilt en niet je huis uitgezet wilt worden omdat je de huur niet hebt betaald.
  • Stel een tijd vast waarin je aan de klus gaat werken. Je gaat het komende kwartier de rekeningen betalen.
  • Beloon jezelf. Als je na dat kwartier alle rekeningen betaald hebt, ga je iets leuks doen (die film op tv kijken, koffie drinken, een tijdschrift lezen).

Uitstellen omdat de klus te groot is

De klus is zo groot dat je er nooit tijd voor lijkt te hebben. Dus begin je er maar niet aan.

Wat doe je aan het uitstelgedrag?

Deel de klus op in kleinere stukken. Het huis schilderen kun je bijvoorbeeld opdelen in kamers. Voor elke kamer kun je de klus ook weer in kleinere stukken opdelen. Bijvoorbeeld kleuren kiezen, verf kopen, kamer leeghalen of de boel afdekken en tenslotte het schilderen zelf en de boel weer opruimen. Zo wordt de klus te overzien en kun je desnoods elke keer een stukje doen.

Uitstellen omdat de klus te moeilijk is

Je begint niet aan het karwei omdat je denkt dat je het niet kunt.

Wat doe je aan het uitstelgedrag?

Ga net zo te werk als bij een te grote klus. Deel het op in kleinere stukken en ga aan de slag. Wordt het echt te moeilijk voor je, bedenk dan wie je om hulp kunt vragen. Over het algemeen zijn mensen graag bereid om je te helpen, dus vraag die hulp dan ook. En natuurlijk mag je ook nu jezelf belonen voor de geleverde prestatie!

Uitstellen omdat je niet kunt beslissen

Je stelt iets uit omdat je niet kunt beslissen. Dit komt veel voor, zowel bij grote als kleine beslissingen. Je schrijft je niet in voor een studie omdat je niet zeker weet of je er wel zoveel tijd in wilt steken. Je gaat de kamer niet schilderen omdat je niet weet in welke kleur of je boekt je vakantie niet omdat je niet weet waar je naar toe wilt.

Wat doe je aan het uitstelgedrag?

Bedenk wat je doelen op lange termijn zijn (promotie, andere baan, huis die jouw smaak weerspiegelt). Past hetgeen je uitstelt bij je lange termijn doelen? Dan is de keuze duidelijk. Je gaat ervoor. Gaat het om kleinere dingen, zoals de kleur op de muur of een vakantie, bedenk dan dat de meeste beslissingen terug te draaien zijn of uiteindelijk niet zo belangrijk zijn. Op vakantie gaan doe je om te ontspannen en eens in een andere omgeving te zijn. Waar je dan precies heen gaat is dus minder belangrijk. En muren kun je opnieuw schilderen of behangen. Maak een keuze, dat voelt beter dan de beslissing steeds maar uit te stellen.

Mensen denken vaak dat ik heel erg georganiseerd ben. Voor een deel is dat waar. Ik heb een aantal routines die het leven makkelijker maken, heb overzicht wat wanneer gedaan moet worden en de meeste dingen in huis hebben een vaste plek. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Een klein projectje wat ik al een tijdje wilde aanpakken is mijn kaartenbakje. Alle kaarten, enveloppen en postzegels zaten in een mandje. Handig, want je hebt meteen alles bij elkaar. Maar het was vaak ook rommelig. Velletjes postzegels, kaarten en enveloppen lagen vaak door elkaar. Daarom zocht ik naar een betere oplossing.

kaartenbakje voor

En die betere oplossing vond ik bij de Action.

 

In het laatje kunnen de postzegels, in de andere vakjes de kaarten en enveloppen.

kaartenbakje na

In het voorste vakje zitten 'gewone' enveloppen, in het tweede vakje de kaarten en in het achterste vakje enveloppen van afwijkend formaat. In het laatje zitten de postzegels.