31 dagen opruimen en organiseren: dag 4 - Weekplanning

Zondag is voor de meeste mensen een goed moment om de komende week alvast te plannen. Zo weet je wat je te wachten staat en kom je niet voor verrassingen te staan.

Afspraken en activiteiten bekijken

Kijk in je agenda naar de afspraken en activiteiten voor de komende week. Heb je ergens speciale spullen of kleding voor nodig, moeten er dingen (bijvoorbeeld oppas) geregeld worden of zijn er andere belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden? Leg jouw schema en dat van je partner naast elkaar en kijk of er knelpunten zijn. Is het bijvoorbeeld duidelijk wie wanneer de kinderen van school haalt en hebben jullie gezamenlijke afspraken allebei in je agenda staan?

Weekmenu maken

Dit is meteen ook een goed moment om het menu voor de komende week te plannen. Door een weekmenu te maken bespaar je tijd en geld. Je hoeft maar één keer naar de winkel en je blijft niet met restjes zitten. Neem eventueel een ‘kliekjesdag’ in je schema op, waarop je gebruik maakt van de restjes van de rest van de week. Je kunt restjes groenten bijvoorbeeld prima verwerken in een soep of roerbakschotel. Houdt bij het plannen van je menu rekening met de dagen dat je laat thuis bent of weinig tijd hebt om te koken. Kijk ook wat je nog in huis hebt en vooral naar wat op moet. Maak op basis daarvan een boodschappenlijst. Vul die aan met je basisboodschappen (melk, brood, etc.). Kies als het even kan een vaste boodschappendag. Voortaan maak je het weekmenu dan de dag voordat je boodschappen gaat doen . Je weekmenu hoeft dus niet synchroon met de werkweek te lopen, maar kan bijvoorbeeld heel goed van donderdag tot woensdag lopen als jij altijd op woensdag je boodschappen doet.

31 dagen opruimen en organiseren: dag 2 - Plannen

Ook vandaag nog een rustig (plan)dagje. We gaan onze kalenders en agenda’s invullen (als je dat nog niet had gedaan). Wat zet je in je agenda of op je kalender? Hier volgt een lijstje van dingen waar je aan kunt denken. 

Wat zet je in je agenda of op je kalender?

  • Afspraken die je al hebt gemaakt.
  • Afspraken van je gezinsleden (kinderen).
  • Afwijkende schooltijden/bijzondere dagen op school. Moeten ze iets meenemen? Noteer dat dan ook meteen. Moet je hier nog iets voor maken? Noteer dat dan ruim van te voren in je agenda, zodat je nog tijd hebt om hiermee aan de slag te gaan.
  • Club- en/of sportactiviteiten van je kinderen.
  • Bijzondere dagen/afwijkende tijden op de (sport)club van je kinderen.
  • Verjaardagen. Wil je een kaartje sturen, schrijf dan een dag van te voren op dat het kaartje op de bus moet, en herinner jezelf er ongeveer een week van te voren aan dat je het kaartje ook koopt. Een alternatief is om via internet een kaart aan te maken. Je kunt dan de datum waarop het kaartje verstuurt moet worden aangeven en verder heb je er geen omkijken meer naar. Wil je heel efficiënt te werk gaan, dan zet je bijvoorbeeld 1x per maand voor alle jarigen in de komende maand een kaartje verzendklaar.  Verstuur je toch liever handmatig een kaartje? Ook dan kun je ze voor de komende maand allemaal schrijven, adresseren en van postzegels voorzien. Stop ze daarna tussen de juiste bladzijde van je agenda (eventueel met een paperclip vastzetten) en je komt ze op het moment dat ze verstuurd moeten worden vanzelf weer tegen.
  • Datum waarop geleende bibliotheekboeken, dvd’s etc. ingeleverd moeten worden.
  • Deadlines/uiterste inschrijfdata van cursussen of opleidingen die je wilt volgen of evenementen waaraan je wilt deelnemen.

Vergeet ook niet je afspraken met jezelf in te plannen. Heb je je voorgenomen om drie keer per week naar de sportschool te gaan of eindelijk die cursus te gaan volgen? Zet de tijden in je agenda en beschouw het net als iedere andere afspraak als  een ‘vaste’ afspraak, die je alleen mist of afzegt bij een acute crisis of ziekte.

31 dagen opruimen en organiseren: dag 1 - Rommel opruimen en plannen

Allereerst wens ik jullie allemaal een heel gelukkig (en opgeruimd?) 2015!

Vandaag is de eerste dag van het nieuwe jaar en meteen ook de eerste dag van de blogserie '31 dagen opruimen en organiseren'. Ik hoop jullie hiermee op weg te helpen naar een meer georganiseerd en opgeruimd leven. Omdat ik dit voor een grote groep mensen schrijf, zal het vaak wat algemeen zijn, en niet altijd precies op jou van toepassing. Kijk wat je ervan kunt gebruiken en pas de tips zo nodig aan jouw wensen aan. En vooral... laat je niet haasten. Voel je niet opgejaagd doordat er elke dag een nieuwe tip voorbij komt. Heb je meer tijd nodig om iets toe te passen, neem die dan gewoon. Je kunt altijd op een later tijdstip met een volgend onderdeel aan de slag gaan. Daar gaan we dan...

Afwas doen en rommel opruimen

Voor veel mensen zal er vandaag familiebezoek op de planning staan. Daarom beginnen we vandaag rustig. Staat er nog afwas en rommel van gisteravond/vannacht? Ruim dit dan vandaag op. Niet echt het leukste klusje, maar je voelt je echt beter als je woonkamer en keuken weer een beetje aan kant zijn. En nee, je hoeft niet meteen een grote schoonmaak te gaan houden. Gewoon de woonkamer even snel opruimen (vuile glazen etc. naar de keuken, afval/etensresten weggooien), de afwas wegwerken en eventueel het aanrecht en fornuis met een doekje afnemen. Zo, dat klusje is alvast gedaan.

Doelen bepalen en plannen

Verder is het vandaag een goed moment om eens te kijken naar je goede voornemens en doelen voor dit jaar. Heb je goede voornemens gemaakt, dan is dit een goed moment om ze om te zetten in concrete plannen. Haal jezelf echter niet te veel op de hals. Begin met één ding en neem kleine stapjes. Ga dus niet meteen alles compleet anders doen vanaf vandaag. Dat klinkt verleidelijk en zou best een goed idee kunnen zijn. Maar gewoontes zijn moeilijk te veranderen en meteen alles veranderen betekent helaas vaak dat je het niet vol houdt. Bedenk dat elke verandering van gewoonten energie kost. En je hebt maar een beperkte voorraad energie tot je beschikking.

Wat kun je dan wel doen? Maak een lijstje met de dingen die je wilt veranderen. Kies er eentje uit en begin daarmee. In het ideale geval vervang je een slechte gewoonte door een goede gewoonte en koppel je het aan een bestaande gewoonte.

Wil je werken aan grote doelen of heb je grote plannen, zoals weer gaan studeren, een eigen bedrijf opzetten of verhuizen? Schrijf op wat je hiervoor allemaal moet doen en regelen. Breng er daarna een logische volgorde in aan en neem je voor om elke dag iets te doen. Elke dag aan je doel werken houdt je gemotiveerd. Door kleine stapjes te nemen, voel je je niet overweldigd en blijft het overzichtelijk.

Hoe houdt je goede voornemens vol?

Veel mensen maken weer goede voornemens voor het nieuwe jaar. Maar eind januari zijn veel voornemens alweer gesneuveld. Hoe houdt je alle goede voornemens wel vol?

Maak concrete doelen

Zet je voornemens om in concrete doelen. Gezonder eten of meer sporten is niet concreet genoeg. Schrijf op wat je precies gaat veranderen. Bijvoorbeeld: 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag eten of 3 keer per week een half uur hardlopen. Bedenk ook wat je gaat doen als het fout gaat. Hardlopen over geslagen of verschrikkelijk ongezond gegeten in je vakantie? Bedenk nu alvast hoe je je goede gewoontes in zo’n geval weer gaat oppakken. Dat maakt het makkelijker op het moment dat het toch fout is gegaan.

Beloon jezelf

Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht om jezelf te blijven motiveren. De beloning kan natuurlijk niet iets zijn wat je probeert af te leren. Dus geen stuk taart als beloning omdat je al een maand lang gezond gegeten hebt. Denk eerder aan dingen als nieuwe sportkleding als je een bepaald aantal keren bent gaan sporten, een dagje sauna of een massage als je al drie maanden gezond gegeten hebt.

Verleidingen beperken

Tenslotte: beperk de verleidingen. Zorg dat er geen snacks in huis zijn als je die niet wilt eten. Doe dingen altijd op hetzelfde moment, zodat het een gewoonte wordt. Ga bijvoorbeeld altijd op dezelfde tijd sporten (’s ochtends vroeg werkt voor veel mensen goed omdat er dan niets meer tussen komt) en maak met jezelf een paar niet-onderhandelbare afspraken. Dat zijn afspraken waar je niet aan kunt tornen. Bijvoorbeeld elke woensdagochtend hardlopen if altijd groente bij de lunch. Het is de bedoeling dat het een gewoonte wordt en je er uiteindelijk niet meer over nadenkt. Net zoals je je elke dag aankleedt voordat je de deur uit gaat, doe je deze dingen ook zonder erbij na te denken. Het is het makkelijkst als je dit aan een gewoonte koppelt die je al hebt. Zo kun je bijvoorbeeld hardlopen koppelen aan het moment dat je de kinderen naar school hebt gebracht (trek desnoods je hardloopkleding al aan en ga meteen door vanaf school) of het combineren met de hond uitlaten.

31 dagen opruimen en organiseren

Is één van je goede voornemens opruimen en organiseren? In januari vind je hier de blogserie ’31 dagen opruimen en organiseren’. In deze serie pakken we elke dag een klein stukje van je huis aan. De tips variëren van opruimen in huis tot het organiseren van je huishouden, je papieren, je activiteiten en je tijd. Blijf dit blog dus vooral volgen.