Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Na de maandelijkse en wekelijkse planning, laat ik je nu zien hoe de dagelijkse planning in mijn bullet journal verloopt. De dagellijkse planning maak ik meestal de avond van te voren.

Afspraken

Om te beginnen kijk ik in mijn agenda en in het maandoverzicht wat er gepland staat voor de volgende dag. Staan er afspraken, dan noteer ik die ook op mijn dagelijkse lijst in mijn bullet journal. Afspraken worden direct onder de header met de datum geschreven. Nu ik toch een blik in mijn agenda werp, kijk ik meteen even of ik nog dingen moet voorbereiden voor de komende dagen. Ook deze taken worden dan op de dagelijkse lijst gezet.

Taken

Vervolgens kijk ik naar de taken die ik voor vandaag gepland had. Alles wat niet gedaan is, schuif ik door naar morgen. Dit doe ik door een pijltje voor de taak te zetten en de taak opnieuw op te schrijven voor de volgende dag. Wil of kan ik de taak de volgende dag niet doen, dan laat ik hem gewoon open staan en kom ik hem bij de wekelijkse planning weer tegen.

Tot slot kijk ik naar de weekplanning, als ik die gemaakt heb, en naar de maandelijkse takenlijst. De week- en maandplanning bekijk ik om te zien welke taken ik er de volgende dag nog bij wil doen. Deze taken komen dan op mijn dagplanning. Hier ligt meteen mijn valkuil op de loer. Ik wil nog wel eens overschatten hoeveel tijd ik heb of onderschatten hoe lang een taak duurt. Daardoor neem ik dan teveel taken uit mijn week- of maandplanning over en eindig ik met een te lange to do lijst.

Nu hoef ik morgenochtend alleen nog maar mijn bullet journal open te slaan om te zien wat er gedaan moet worden. Dat maakt het makkelijker om aan mijn taken voor die dag te beginnen.

 

 

De weekplanning in mijn bullet journal varieert nogal. Soms maak ik een apart overzicht van wat ik die week wil doen, soms werk ik alleen bij wat al gedaan is en vul ik mijn lijsten aan. De weekplanning doe ik in het weekend, meestal op zondag.

Weekplanning controleren

Wat ik elke week in ieder geval doe: controleren wat ik al gedaan heb en wat ik nog moet doen. Ik kijk allereerst naar de komende week, zowel in mijn agenda als in mijn bullet journal. Afspraken schrijf ik meestal in beide op, maar voor de zekerheid controleer ik graag of ik dit ook echt heb gedaan. Zo nodig werk ik beide boekjes bij.

Vervolgens blader ik terug naar de afgelopen week (de dagelijkse lijsten, waarover volgende keer meer) en kijk wat er nog niet gedaan is. Soms komen deze dingen dit op een aparte weeklijst te staan. Maar vaak schrijf ik ze ook gewoon op de dagelijkse lijst voor de volgende dag of op de maandelijkse lijst. Het ligt er een beetje aan hoe druk ik het heb, en hoeveel behoefte aan overzicht ik heb.

Maandelijkse lijst controleren

Dan kijk ik op mijn maandelijkse lijst en werk deze bij. Ik vink af wat ik al gedaan heb (voor zover ik dat nog niet had gedaan), streep dingen die bij nader inzien niet hoeven door en kijk wat er nog moet gebeuren. Moet iets echt in de komende week gebeuren, dan schrijf ik die taak op een weeklijst of ik schrijf hem gewoon voor de volgende dag op. Is er een deadline, dan schrijf ik de datum voor de taak. Zo weet ik wanneer het uiterlijk gedaan moet zijn. Deadlines worden voor alle zekerheid vaak ook nog eens in mijn agenda genoteerd.

Volgende keer laat ik jullie zien hoe ik mijn dagplanning maak.

Om een beetje overzicht over al mijn taken en projecten te krijgen en te houden, gebruik ik een bullet journal. In een eerdere blogpost schreef ik al eens over dit onderwerp. Met behulp van mijn bullet journal maak ik een maandelijkse, wekellijkse en dagelijkse planning. In mijn video liet ik zien hoe ik de maandelijkse planning in mijn bullet journal maak. Deze maak ik meestal het laatste weekend van de maand. Omdat sommige mensen een en ander liever nog eens rustig nalezen, ga ik hier nog wat dieper op mijn maandelijkse planning in.

Spread

Ik begin met de maandelijkse spread. Ik schrijf de datums (1 t/m 31) onder elkaar en daarnaast de eerste letter van de dag van de week (z, m, d, w, d, v, z). De z van zondag maak ik rood en ik zet een streep aan het eind van elke week. Zo heb ik meer overzicht over de afzonderlijke weken. Daarna vul ik bijzondere dagen en afspraken in. Daarvoor heb ik voorin mijn bullet journal een jaaroverzicht met verjaardagen en bijzondere gebeurtenissen.

Omdat ik bij het gebruik van een bullet journal toch moeite had met het plannen van afspraken op een bepaalde dag/tijd, gebruik ik naast mijn bullet journal ook een agenda. Bij het invullen van mijn maandoverzicht controleer ik daarom ook de agenda nog even op afspraken en deadlines voor de komende maand.

Op de pagina naast het maandoverzicht begin ik met een lijst met mijn doelen/taken voor de komende maand. Allereerst kijk ik nog even terug naar het maandoverzicht van de vorige maand. Wat is er daarvan nog niet gedaan? Ik blader ook nog even door de dagelijkse lijstjes van de afgelopen maand om te kijken of daar nog dingen staan die nog moeten gebeuren.

Ook nu weer pak ik mijn agenda erbij. Daar heb ik in juli tot het eind van dit jaar een maandplanning gemaakt voor mijn doelen op langere termijn. Wat had ik voor deze maand gepland? Wil ik al deze dingen nog steeds doen? Zo ja, dan neem ik ze over in mijn bullet journal.

Ook kijk ik nog even naar het jaaroverzicht en blader ik een paar weken vooruit in mijn agenda. Zijn er dingen waar ik alvast mee moet beginnen?

Tot slot komt mijn ‘braindump’ lijst aan de beurt. Dit is een doorlopende lijst met alles wat me bezig houdt. Alles wat me te binnen schiet schrijf ik op. Ideeën, dingen die gedaan moeten worden, projecten die ik ooit nog wil gaan doen etc. Een keer per maand blader ik die lijst door en kijk wat ik daar nog van wil doen in die maand.

Uitvoeren

Als ik bovenstaande allemaal gedaan heb, heb ik een lange lijst met doelen en taken. Eerlijk gezegd is deze lijst vaak te lang. Idealiter plan je op zo’n manier dat je al je taken en doelen ook gedaan kunt krijgen. Maar mijn brein wil altijd meer en ik word heel onrustig als er naar mijn dingen ontbreken op de maandelijkse lijst, zelfs al weet ik dat ik nooit alles kan doen. Dus uiteindelijk komt het erop neer dat ik gedurende de maand prioriteiten stel, in plaats van aan het begin van de maand. Niet ‘volgens het boekje’, maar het werkt voor mij.

En daarmee komen we denk ik wel bij de belangrijkste regel van timemanagement en plannen. Doe wat bij jou (en je leefstijl) past en wat voor jou werkt. Er zijn vele manieren om te plannen en je tijd efficiënt en effectief in te delen. Soms kost het even tijd om te ontdekken wat voor jou werkt. Geef jezelf die tijd en laat je niet ontmoedigen als het niet meteen lukt. Je moet ook wennen aan een systeem. In de volgende blogposts zal ik je wat meer vertellen over mijn week- en dagplanning.

Steeds vaker bereiken ons berichten over stoffen in ons eten en onze cosmetica die schadelijk zouden zijn. Om zoveel mogelijk schadelijke stoffen in je eten te vermijden, kun je biologisch gaan eten. Maar wat doe je met je cosmetica en verzorgingsproducten? Ook daarvoor zijn er in de winkels meer milieuvriendelijke alternatieven te vinden. Maar die zijn vaak erg duur. Terwijl het ook heel eenvoudig en super goedkoop kan. Eén van die goedkope alternatieven is zelfgemaakte 'shampoo'. Je moet wel even af van het idee dat shampoo schuimt en dat het dik en lobbig is. Deze variant is vloeibaar en schuimt niet. Maar je kunt het wel heel eenvoudig zelf maken.

Wat heb je nodig?

  •          Een lege fles om de shampoo in te doen.
  •           Een trechter is handig, maar niet noodzakelijk.
  •           Baking soda (o.a. te koop bij de toko).
  •           Water (gewoon uit de kraan dus).

Bij dit recept ga ik uit van een halve liter shampoo.

Meet voor een halve liter 2 à 3 eetlepels baking soda af. Doe er warm water bij (dan lost de baking soda makkelijker op), even schudden en klaar.

Als je je haar wilt wassen giet je wat van dit goedje over je haren, even laten inwerken en dan uitspoelen. Het is misschien even wennen omdat deze shampoo niet schuimt. Maar je haar wordt er prima schoon van en het kost je bijna niets. Bovendien valt het op dat ik mijn haar steeds minder vaak hoef te wassen nu de natuurlijke vetlaag niet steeds weggewassen wordt met agressieve shampoos. Ook heb ik geen last meer van een geïrriteerde hoofdhuid, wat ik in het verleden nog wel eens had, ondanks ‘milde’, ‘kalmerende’ en/of  ‘verzorgende’ shampoos. Deze snelle zelfgemaakte shampoo bevalt mij dan ook prima en blijf ik gebruiken.

In onderstaand filmpje kun je nog eens rustig bekijken hoe deze shampoo wordt gemaakt.

 

 

Na wat mooie nazomerse dagen is het alweer bijna herfst. Dat betekent dat oktober alweer in zicht komt. In oktober zijn er op het wereldwijde web twee leuke uitdagingen. Ben jij iemand die graag een relatief korte periode met iets bezig is, dan zijn zogenaamde 30 dagen uitdagingen misschien iets. Je concentreert je dan 30 dagen lang op één voornemen, project of actie. De korte tijdsperiode en het focussen op één ding, kan je enorm motiveren om iets eindelijk eens aan te pakken. Gewoon voor een korte tijd, of als kickstart voor een langere periode. En zoals gezegd, zijn er in oktober twee uitdagingen die ik zelf wel heel erg leuk vind: D’r uitdaging en Buy Nothing New Month. Hoewel deze twee uitdagingen op zich best samen gaan, is beide doen misschien wel een beetje veel. Maar wil je dat toch, laat je daar dan vooral niet van weerhouden.  Doe wat je motiveert en wat je leuk vind. Hieronder van beide uitdagingen een korte beschrijving. Meer informatie vind je op de betreffende websites.

D’r uitdaging

Deze uitdaging wordt al een aantal jaren georganiseerd door Hilde Verdijk van Yourganize. Hierbij gaat het bij het opruim vooral om het wegdoen van spullen. Je bepaalt zelf van te voren je doel. Daarna houd je punten bij. Voor alles wat je weg doet krijg je een aantal punten. Je probeert daarbij natuurlijk je van te voren gestelde doel te bereiken. Als je je inschrijft via de website, krijg je bovendien opdrachten en motiverende mailtjes. Wil je eindelijk eens flink opruimen, dan maak je met deze uitdaging ongetwijfeld een goede start.

Buy Nothing New Month

Dit is een internationale uitdaging die inmiddels ook in Nederland steeds bekender wordt en dus ook een eigen Nederlandse website heeft. De bedoeling is dat je deze maand (in oktober dus) niets nieuws koopt (afgezien van je dagelijkse boodschappen dan). Gaat er onverhoopt iets stuk en heb je het voorwerp echt nodig? Denk dan eens aan lenen, tweedehands kopen, repareren etc. Ook voor deze uitdaging kun je je inschrijven op de website en ontvang je motiverende e-mails met slimme tips. Je zult merken dat je bewuster over je uitgaven nadenkt en de spullen die je echt nodig hebt meer gaat waarderen. De eerste keer dat ik de Buy Nothing New Month deed, viel het me op hoe vaak ik onbewust (kleine) uitgaven deed. Daarnaast kreeg ik meer oog voor alternatieven voor nieuw kopen (tweedehands, laten repareren of helemaal niet vervangen). Als je bewuster met je geld om wilt gaan, is deze uitdaging zeker een aanrader.