Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Behalve dat we het steeds drukker lijken te hebben, ervaren ook steeds meer mensen keuzestress. In een tijd waarin je je leven grotendeels zelf vorm kunt geven, lijkt het van het grootste belang om de juiste keuzes te maken. En natuurlijk is er niks mis met nadenken over wat je wilt en hoe je dat kunt bereiken. Anders wordt het als je daarbij last krijgt van keuzestress. Je hebt teveel opties en durft niet te kiezen, uit angst het verkeerde te kiezen. Hoe ga je hiermee om?

Neem een besluit

Besluit wat je wilt. Je hoeft nog geen gedetailleerd plan te hebben, maar bedenk wat echt belangrijk voor je is. Wil je meer tijd voor je gezin of juist meer aandacht voor je carrière? Zoek je een rustige woonomgeving of heb je liever een bruisende stad? Wil je je zelf ontwikkelen op professioneel vlak of begin je liever aan een nieuwe hobby?

Kies

Als je eenmaal weet wat je wilt en wat je belangrijk vind, dan is de weg ernaar toe niet zo heel belangrijk. Kijk welke opties je hebt, maar weet ook dat het niet zo heel veel uitmaakt hoe jij je doel bereikt. Baseer je keus vooral op wat je aanspreekt en of het haalbaar is. Bedenk ook dat je niet álle opties hoeft te kennen. Het is makkelijker kiezen als je het aantal keuzemogelijkheden beperkt houdt.

Blijf bij je besluit

Heb je eenmaal gekozen, blijf dan bij je besluit. Ga je niet alsnog afvragen of andere keuzes niet beter geweest waren. Dat maakt je alleen maar onzeker. En dat is nergens voor nodig, want je had al besloten dat dit de beste optie voor jou was. Blijkt het achteraf toch niet te werken, dan kun je altijd nog wat bijsturen of een nieuwe keus maken. Vaak word je gelukkiger van gaan voor 'goed genoeg' dan je maar te blijven afvragen of je wel 'het allerbeste' hebt gekozen. 

Ben je ook zo druk in je hoofd en bang dat je dingen vergeet? Heb je ontzettend veel te doen, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Met de volgende tips creëer je overzicht en wordt het een stuk rustiger in je hoofd.

Een lijst maken

Dingen blijven maar in je hoofd rondzwerven omdat je ze nog moet doen. Zolang je ze niet gedaan hebt, blijven ze om aandacht vragen. Helaas vaak op momenten dat het jou helemaal niet uit komt en je de taak op dat moment niet uit kunt voeren. De oplossing? Schrijf het op. Zorg dat je één lijst hebt waarop je alles noteert wat je invalt. Alles wat je nog moet doen, wilt uitzoeken en waar je aan moet denken. Dit kan gewoon in een notitieboekje of elektronisch in je tablet of telefoon. Zorg er in elk geval voor dat je deze lijst altijd bij je hebt, zodat je invallen altijd kunt noteren. Door het op te schrijven, weet je dat je het niet meer zult vergeten en hoef je er niet meer de hele tijd aan te denken.

Plannen

Op een moment dat je tijd hebt, liefst een vast moment op de dag of in de week, loop je de lijst langs. Beslis wat je gaat doen met hetgeen je hebt opgeschreven. Wil en moet je het nog steeds doen? Ja? Bedenk dan hoeveel tijd het je kost. Doe het meteen als het iets is dat weinig tijd kost. Beslis anders wanneer je het gaat doen en schrijf het in je agenda. Alle taken die niet meer nodig zijn, die je al gedaan hebt of die je in je agenda gepland hebt, kun je op je lijst doorstrepen.

Het consequent toepassen van deze methode, zal je meer rust geven. Maar het werkt alleen als je de geplande taken ook daadwerkelijk doet. Dus handel ze af op de dag dat ze in je agenda staan. Krijg je het niet af of komt er iets belangrijks tussen? Plan dan meteen een nieuwe dag in waarop je de taak gaat afhandelen. 

Opruimen kan veel verschillende emoties met zich meebrengen. Vaak zijn spullen meer dan alleen gebruiksvoorwerpen. Je hebt het ooit gekocht of gekregen. Daar kunnen allerlei emoties aan vast zitten. Ook ervaar je vaak emoties op het moment dat je besluit iets wel of niet weg te doen. Dat kan de beslissing om het voorwerp weg te doen een stuk moeilijker maken.

Negatieve emoties

Negatieve emoties komen veel voor bij het opruimen van spullen. Hieronder bespreek ik er een aantal.

Spijt

Spijt dat je geld aan iets hebt uitgegeven dat je nooit gebruikt of gedragen hebt. Spijt van onbezonnen aankopen. Een gevoel van spijt over de aankoop van spullen die je nooit gebruikt, is heel normaal. Je hebt geld uitgegeven aan iets wat je niet gebruikt. Het voelt als weggegooid geld. Maar bedenk dat je nu beter weet. Voortaan denk je nog een keertje diep na voor je iets koopt. Marie Kondo zegt zelfs dat deze spullen je geleerd hebben dat je deze zaken niet nodig hebt en dat ze daarmee aan hun doel hebben voldaan.

Spullen die nog goed zijn maar die je zelf niet (meer) nodig hebt, kun je weggeven of verkopen. In het laatste geval heb je een deel van je geld terug, in het andere geval beleeft een ander er in ieder geval nog plezier aan.

In de toekomst kun je impulsaankopen voorkomen door bijvoorbeeld je pinpas thuis te laten of een 30-dagen lijst aan te leggen. Op je 30-dagen lijst schrijf je alles wat je graag wilt kopen. Noteer daarbij ook de datum van de dag waarop je het opschrijft. Wil je datgene wat je opgeschreven hebt over 30 dagen nog, dan mag je het kopen. Zo niet, dan heb je jezelf behoedt voor een impulsaankoop.

Verdriet

Soms zitten er verdrietige herinneringen aan spullen. Bijvoorbeeld iets wat je kocht of kreeg tijdens een relatie die inmiddels is stukgelopen of bezittingen of cadeaus van een dierbare die is overleden. Accepteer het verdriet en vraag je af of je deze dingen wilt houden. Herinneringen zitten niet vast aan het voorwerp. Natuurlijk hoef je niet alles weg te doen. Maar alles houden is meestal ook geen optie. Kijk waar je echt waarde aan hecht en doe de rest weg.

Angst

Onbewust ervaren veel mensen angst bij het opruimen. Angst om iets nodig te hebben op het moment dat ze het weg doen. Angst om los te laten. Angst voor een tekort aan iets. Vaak is die angst ongegrond. Bedenk dat de meeste voorwerpen vervangbaar zijn, mocht je het ooit nog eens nodig hebben. Vraag je ook af hoeveel je van iets nodig hebt. Vaak is dat minder dan je denkt. Soms is er een dieper liggend probleem dat je probeert te ontwijken door je te omringen met spullen. Speelt zoiets bij jou? Zoek dan hulp als je er in je eentje niet uit komt. Misschien helpt praten met iemand die je vertrouwt al. Zoek anders professionele hulp. Zij kunnen je helpen om je angst te overwinnen.

Positieve emoties

Positieve emoties ervaar je vooral als je dingen hebt waar je blij van wordt of als er mooie herinneringen aan kleven. Over het algemeen zul  je deze voorwerpen koesteren en ze willen bewaren. Moeten een aantal van deze dingen toch weg, bedenk dan dat de herinnering niet verdwijnt als het voorwerp verdwijnt. Maak desnoods een foto van het voorwerp voor je het weg doet.

Mijn eigen ervaring

Ik had ooit een T-shirt dat ik in een vakantie kocht. Ik droeg het ook tijdens verschillende andere reizen en al die herinneringen kwamen weer naar boven bij het zien van dat T-shirt. Maar uiteindelijk was het versleten en kon ik het niet meer dragen. Het lag nog een tijdje nutteloos te wezen in de kast. Uiteindelijk besloot ik het weg te doen nadat ik er een foto van had gemaakt. Veel later besefte ik dat ik genoeg (vakantie)foto’s heb waarop ik dat T-shirt draag. En dat de foto met alleen het shirt erop eigenlijk niets toevoegt. Die foto heb ik dan inmiddels ook niet meer. Maar de herinneringen aan al die keren dat ik het shirt droeg, heb ik nog steeds.

Verbanddozen die je in de winkel koopt zijn meestal erg compact ingepakt. Dat was die van ons ook. Totdat we het gepuzzel om alles er weer in te krijgen nadat we er wat uit gehaald hadden, zat waren. Toen hebben we de spullen uit onze verbanddoos eens over gedaan in een grotere transparante plastic doos. Hiermee slaan we twee vliegen in één klap. We waren van het gedoe af om alles er weer precies in te puzzelen af én je kunt makkelijk zien wat er in zit.

Natuurlijk zorgen we ervoor dat onze verbanddoos regelmatig wordt aangevuld. Pleisters en ontsmettingsmiddel zijn altijd aanwezig. Maar laatst greep ik toch mis in de verbandtrommel. In de veronderstelling dat alles wat nodig er in zit, zocht ik een gaasverband. Maar die bleek niet meer aanwezig. En bij nader onderzoek bleek de leukoplast niet meer te plakken. Ik kwam dan ook tot de conclusie dat we toch maar eens wat vaker de verbandtrommel moeten checken. En dat bracht me dan meteen bij de vraag wat er eigenlijk allemaal in hoort te zitten. Natuurlijk is wat je nodig hebt altijd een beetje afhankelijk van jouw situatie. Hoe ziet jouw gezin er uit en zijn er speciale situaties waardoor je meer verbruikt dan een gemiddeld gezin? Wij hebben bijvoorbeeld geen (kleine) kinderen, wat het gebruik van pleisters aanzienlijk kleiner houdt dan bij een gezin met kleintjes die regelmatig eens een keertje vallen. Als houvast is een standaard lijst echter wel handig. Die vind je hieronder dan ook. Is jouw verbandtrommel compleet? Controleer het met deze lijst. Dit hoort erin te zitten:

  • 2 gaaskompressen
  • 15 wondpleisters
  • 1 rol synthetische hechtstrips
  • 1 rol hechtpleister textiel
  • 5 kinderpleisters
  • 1 wondsnelverband
  • 1 driekante doek
  • 1 isoleerdeken
  • 1 elastisch fixatiewindsel
  • 1 paar wegwerphandschoenen
  • 4 alcoholdoekjes
  • 1 reinigingsdoekje
  • 1 huidontsmettingsmiddel
  • 1 splinterpincet
  • 1 tekenverwijderaar
  • 1 eerste hulp schaar
  • 1 set veiligheidsspelden

 Bron: www.iedereenehbo.nl

 

Mij

Eenmaal aan de slag met het boek Opgeruimd van Marie Kondo was ik bijna niet meer te stoppen. Maar bij het opruimen van de keuken, ben ik toch enigszins van haar methode afgeweken. Ik had de categorie keukengerei nog even laten liggen. De reden hier was dat er hier naar mijn idee niet veel weg hoefde.

Niettemin vond ik het langzamerhand toch tijd worden om ook dit laatste stukje in de keuken op te ruimen. Ik bleek gelijk te hebben in mijn eerdere veronderstelling dat er niets weg hoefde. Het merendeel van mijn keukengerei hangt aan haken aan de muur. Vrijwel alles wordt regelmatig gebruikt en dus ook weer schoongemaakt, maar bij deze actie ging ik extra grondig te werk. Ik haalde alles eraf en sopte de boel even goed. Op advies van Marie Kondo heb ik daarna alle keukengerei op lengte terug gehangen. Dit geeft een iets rustiger aanzien.

Op de rekjes stonden wel een aantal overbodige spullen. Daar is nu iets meer ruimte gekomen omdat ik die dingen weg heb gedaan. Daarna heb ik het barretje meteen maar weer even leeggeruimd. Dat barretje is een potentiële 'hotspot' zoals Flylady zou zeggen. Een plek waar spullen zich vanzelf vermenigvuldigen. Er lag nu niet veel, maar zelfs een paar rondslingerende dingen erop maakt het al snel rommelig. Nu is het vooral de kunst om het barretje leeg te houden. Ooit was dit barretje bedoeld als een extra werkblad tijdens het koken. We hebben maar een klein aanrecht en dus weinig werkruimte. In de praktijk heeft het ding echter een grote aantrekkingskracht op alles wat even tijdelijk neergelegd wordt. Helaas wordt tijdelijk in dit opzicht vaak een rekbaar begrip. We gaan nu dus weer ons best doen om alles direct op z'n vaste plek te leggen en het barretje lekker opgeruimd te houden.