Maak een einde aan je uitstelgedrag

Er zijn van die klussen die ontzettend veel energie vragen nog voordat je eraan begonnen bent. We zien er tegenop en stellen het daarom zo lang mogelijk uit. Maar al die tijd dat we er niet aan werken, vreet het wel energie. Want ergens in je achterhoofd weet je dat je die klus nog moet doen. Waarom stellen we uit? En hoe voorkom je uitstelgedrag? 

Uitstellen omdat de klus niet leuk is

Een veelvoorkomende reden. De klus is niet leuk om te doen (bijvoorbeeld je rekeningen betalen) en dus stel je het uit en doe je in plaats daarvan leukere dingen.

Wat doe je aan het uitstelgedrag?

  • Bedenk waarom de klus gedaan moet worden. In het voorbeeld van de rekeningen betalen bijvoorbeeld omdat je geen schulden wilt, geen gezeur van een deurwaarder wilt en niet je huis uitgezet wilt worden omdat je de huur niet hebt betaald.
  • Stel een tijd vast waarin je aan de klus gaat werken. Je gaat het komende kwartier de rekeningen betalen.
  • Beloon jezelf. Als je na dat kwartier alle rekeningen betaald hebt, ga je iets leuks doen (die film op tv kijken, koffie drinken, een tijdschrift lezen).

Uitstellen omdat de klus te groot is

De klus is zo groot dat je er nooit tijd voor lijkt te hebben. Dus begin je er maar niet aan.

Wat doe je aan het uitstelgedrag?

Deel de klus op in kleinere stukken. Het huis schilderen kun je bijvoorbeeld opdelen in kamers. Voor elke kamer kun je de klus ook weer in kleinere stukken opdelen. Bijvoorbeeld kleuren kiezen, verf kopen, kamer leeghalen of de boel afdekken en tenslotte het schilderen zelf en de boel weer opruimen. Zo wordt de klus te overzien en kun je desnoods elke keer een stukje doen.

Uitstellen omdat de klus te moeilijk is

Je begint niet aan het karwei omdat je denkt dat je het niet kunt.

Wat doe je aan het uitstelgedrag?

Ga net zo te werk als bij een te grote klus. Deel het op in kleinere stukken en ga aan de slag. Wordt het echt te moeilijk voor je, bedenk dan wie je om hulp kunt vragen. Over het algemeen zijn mensen graag bereid om je te helpen, dus vraag die hulp dan ook. En natuurlijk mag je ook nu jezelf belonen voor de geleverde prestatie!

Uitstellen omdat je niet kunt beslissen

Je stelt iets uit omdat je niet kunt beslissen. Dit komt veel voor, zowel bij grote als kleine beslissingen. Je schrijft je niet in voor een studie omdat je niet zeker weet of je er wel zoveel tijd in wilt steken. Je gaat de kamer niet schilderen omdat je niet weet in welke kleur of je boekt je vakantie niet omdat je niet weet waar je naar toe wilt.

Wat doe je aan het uitstelgedrag?

Bedenk wat je doelen op lange termijn zijn (promotie, andere baan, huis die jouw smaak weerspiegelt). Past hetgeen je uitstelt bij je lange termijn doelen? Dan is de keuze duidelijk. Je gaat ervoor. Gaat het om kleinere dingen, zoals de kleur op de muur of een vakantie, bedenk dan dat de meeste beslissingen terug te draaien zijn of uiteindelijk niet zo belangrijk zijn. Op vakantie gaan doe je om te ontspannen en eens in een andere omgeving te zijn. Waar je dan precies heen gaat is dus minder belangrijk. En muren kun je opnieuw schilderen of behangen. Maak een keuze, dat voelt beter dan de beslissing steeds maar uit te stellen.

Kaartenbakje organiseren

Mensen denken vaak dat ik heel erg georganiseerd ben. Voor een deel is dat waar. Ik heb een aantal routines die het leven makkelijker maken, heb overzicht wat wanneer gedaan moet worden en de meeste dingen in huis hebben een vaste plek. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Een klein projectje wat ik al een tijdje wilde aanpakken is mijn kaartenbakje. Alle kaarten, enveloppen en postzegels zaten in een mandje. Handig, want je hebt meteen alles bij elkaar. Maar het was vaak ook rommelig. Velletjes postzegels, kaarten en enveloppen lagen vaak door elkaar. Daarom zocht ik naar een betere oplossing.

kaartenbakje voor

En die betere oplossing vond ik bij de Action.

 

In het laatje kunnen de postzegels, in de andere vakjes de kaarten en enveloppen.

kaartenbakje na

In het voorste vakje zitten 'gewone' enveloppen, in het tweede vakje de kaarten en in het achterste vakje enveloppen van afwijkend formaat. In het laatje zitten de postzegels. 

Help ik verzuip! Te veel te doen, te weinig tijd

Je wordt geleefd door de waan van de dag. Kinderen naar en van school brengen, huishouden, werk, klusjes die gedaan moeten worden, etc. Als je eindelijk eens tijd voor jezelf zou hebben, dan zou je...

Maar die tijd voor jezelf komt nooit. Voor je het weet is er weer een dag voorbij en heb je weer niets voor jezelf gedaan. Je zou graag wat tijden besteden aan je hobby, een cursus volgen of regelmatig gaan sporten. Maar daar is geen tijd voor. Het slechte nieuws? Waarschijnlijk heb je altijd meer te doen, dan dat je tijd hebt. We hebben het allemaal druk en we willen over het algemeen meer dan dat we kunnen doen. Daarnaast vult tijd zich in het algemeen vanzelf wel op, zelfs als je ineens meer tijd zou hebben. Wil je echt tijd voor jezelf over houden, dan zul je keuzes moeten maken. En dat is meteen ook het goede nieuws. Je kunt ervoor kiezen om tijd voor jezelf in te plannen. Hoe doe je dat? Maak om te beginnen een lijst van alles wat je nog moet en wilt doen. Echt alles! Werken, je huis schilderen, die hobbycursus volgen, helpen op de school van je kinderen, de was doen, sporten, etc.

 Alles opgeschreven? Kijk nu wat echt belangrijk is en wat echt moet gebeuren. Dat is minder dan je denkt. Maar tijd voor jezelf vrij maken valt daar wel onder. Pak je agenda of een vel papier en schrijf daar al je vaste afspraken in. Werk, tijden dat je de kinderen van school moet halen etc. Vul vervolgens de tijd in die je kwijt bent aan dingen als lunch en persoonlijke verzorging (ook al is het maar douchen en aankleden). Je ziet nu welke tijd nog vrij is. Kijk naar wat je graag wilt doen en op welke tijden dat zou kunnen. Denk aan sporten wanneer de kinderen op school zitten, ’s avonds als ze op bed liggen studeren, etc. Houd je ook nu echt geen tijd over? Dan heb je teveel verplichtingen. Kijk wat je daarin kunt schrappen en vul die tijd op met tijd voor jezelf. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je nee tegen iets zegt om even een momentje voor jezelf te hebben. Niemand heeft er wat aan als jij opbrandt.

Tijd voor jezelf ingepland en nog ruimte in je schema? Die tijd kun je dan gebruiken voor de andere dingen die je wilt doen of als reservetijd gebruiken. Nu weet je in ieder geval zeker dat je kostbare tijd voor jezelf niet opgeslokt wordt door dingen als het huishouden doen.

Leven in puin?

Zo erg als je wel eens op tv ziet is het gelukkig nog niet. Maar het dreigt uit de hand te lopen. Langzaam maar zeker dreigt de chaos niet alleen je huis maar ook je leven over te nemen. Wat begon met ‘gewoon een beetje rommelig’ is nu ‘chaos alom’ geworden. Hierdoor mis je elk overzicht en weet je niet waar je moet beginnen met puinruimen. De rommel om je heen werkt verlammend. En daar wordt het zeker niet beter van. Herkenbaar? Met de volgende tips krijg je de controle weer terug.

 

Lees meer: Leven in puin?