Search

Volgens Marie Kondo moet je elke dag je handtas leegmaken. Je pasjes, portemonnee, sleutels etc. doe je dan in een bakje. Zo kun je de volgende dag alles wat je nodig hebt makkelijk pakken en in de tas stoppen die je die dag wilt gebruiken. Ik had in eerste instantie nog wat twijfels, toen ik dit las. Was dit echt nodig? Toch besloot ik het een tijdje te proberen. Met diep in mijn hart het idee dat ik uiteindelijk zou concluderen dat het toch niet echt veel opleverde. Maar dat liep anders.

Uiteindelijk is dit voor mij een geweldige tip gebleken. Ik haalde niet consequent alles uit mijn handtas, maar had al wel een mandje in de halkast staan. Daar gingen in ieder geval mijn sleutels en soms ook mijn portemonnee en agenda in. Mijn portemonnee en agenda bleven echter ook vaak in één van mijn andere tassen zitten. Vooral mijn portemonnee moest ik regelmatig weer ergens vandaan vissen voor ik de deur uit ging. Nu was het aantal plekken waar hij kon liggen vrij beperkt, zoveel tassen heb ik nu ook weer niet. Maar toch, een vaste plek waar je hem elke dag neerlegt sprak me wel aan.

Dan het mandje dat ik al in gebruik had. Dat was ook een probleem. Portemonnee en agenda viste ik er zo uit als ik ze nodig had. Maar eigenlijk was het mandje te groot en te diep voor de sleutels. Op zoek naar iets anders wat ik daarvoor in de plaats kon gebruiken, vond ik een ongebruikt brievenbakje. Het mandje is vervangen door dit brievenbakje. En voor de sleutels heb ik daar een kleiner bakje in gezet. Nu past alles wat overdag in mijn tas gaat, perfect in het bakje. Daarbij zijn de sleutels makkelijker terug te vinden. Tegenwoordig maak ik elke dag mijn handtas helemaal leeg. Wil ik dan de volgende keer een andere tas mee, dan weet ik zeker dat ik niks belangrijks meer in de vorige tas heb zitten. Dus dank je, Marie Kondo, voor deze wijze les!

Het was de laatste tijd een beetje stil rondom Marie Kondo op mijn blog, maar er ik ben echt nog steeds aan het KonMari-en hoor. Het huis is grotendeels opgeruimd, hoewel ik hier en daar nog wel eens wat dingetjes tref die ook wel weg mogen. Op dit moment ben ik aangekomen bij de laatste categorie: sentimentalia. Hieronder vallen ook de foto’s. Nu heb ik een flinke stapel foto albums én daarbij ook nog een enorme stapel niet ingeplakte foto’s. En dan heb ik het nog niet eens over alle digitale foto’s die nog op mijn pc staan en waar nog nooit iets mee is gedaan.

Ruimte creëren en foto's in albums

Mijn doel is tweeledig. Ruimte creëren en alle niet ingeplakte foto’s in albums doen. Nu houd ik vanaf 2012 elk jaar een Project Llife album bij. Hierbij gaan er van elke week foto’s in insteekhoezen in een album. Zo heb je aan het eind van het jaar een mooi overzicht van het afgelopen jaar, zijn je foto’s meteen geordend en heb je ook nog eens een mooi beeld van de meer ‘gewone’ weken in je leven.

Deze albums leken me bij uitstek een goede plek om ook al mijn andere foto’s in op te bergen. Mijn oude foto albums namen vooral veel ruimte in. Het album van de eerste jaren van mijn leven, met daarbij mijn moeders handschrift, heb ik intact gelaten. De andere albums heb ik allemaal vervangen door een ringband waar ik de foto’s in insteekhoezen in deed. Op de foto zie je hoeveel extra ruimte me dat opleverde. Daarbij zijn een aantal ingeplakte foto’s ook meteen ingevoegd. De niet ingeplakte foto’s zijn allemaal gesorteerd op jaar en gebeurtenis. Dat maakt het nu makkelijker om ze tussen te voegen. Wel maak ik nog een strenge selectie. Ook hier geldt het criterium 'word ik er blij van?'. Foto's die te veel op elkaar lijken of waar onherkenbare mensen op staan mogen weg.

Scrapbookalbums

Naarmate ik vorder met mijn foto’s, wordt de ruimtewinst helaas wel iets minder. Ik heb een groot aantal scrapbooks gemaakt van mijn vakanties. Soms wel twee of drie albums per jaar. Ik ga die pagina’s natuurlijk niet uit elkaar halen omdat ik meer ruimte wil hebben. Wel haal ik ze allemaal uit de losse albums en doe ze in een album met ringband. Zo kunnen ze in elk geval per jaar in één album. Een rijtje ordners staat netter in de kast én het levert toch weer een beetje extra ruimte op doordat je de dikke kaften van de albums kwijt bent.

Benieuwd naar de mappen en insteekhoezen van Project Life? Je leest er meer over op de (engelstalige) site van Becky Higgins, die dit systeem bedacht heeft. De mappen en insteekhoezen zijn in Nederland te krijgen bij diverse hobby/scrapbookwinkels of via webwinkels. 

De laatste dag van de helweek!!! Ik ben blij dat het erop zit. En tegelijkertijd heb ik de helweek vooral als heel positief ervaren. Vandaag is het de bedoeling dat je gewoon weer om vijf uur opstaat. Maar werken hoeft niet. Vandaag is bedoeld om na te denken over jezelf en je leven. En daar heb ik dan ook zeker de tijd voor genomen.

Om vijf uur opstaan heb ik vandaag niet gered. Ik had dan ook geen wekker gezet. Daar kon ik me gisteravond echt niet toe zetten. Wel werd ik uit mezelf erg vroeg wakker, zo rond zes uur. Om kwart over zes zat ik dan ook met een kop thee op de bank. De laatste dag van de helweek staat in het teken van reflectie en daar had ik nog de hele dag voor.

Gewoontes

Terugkijkend op de afgelopen week, heb ik veel over mezelf geleerd. Sommige dingen wist ik eigenlijk al wel van mezelf, zoals dat ik in de ochtend het meest geconcentreerd ben. Alleen was de gewoonte om die tijd goed te gebruiken een beetje weggezakt. Ik ben dan ook zeker van plan om voortaan de wekker vroeg te zetten en eerder aan het werk te gaan. Hoewel ik dan hoogstwaarschijnlijk om zes uur zal opstaan en niet om vijf uur.

Ook heb ik mezelf een nieuwe ochtendroutine aangewend, waarbij ik tijd neem om even wat te schrijven en te lezen. Sporten ontbreekt nog in dit rijtje, maar dat ga ik vanaf komende week ook weer invoegen. Iets anders dat ik ontdekte is de powernap. Een powernap in de middag kan me een nieuwe energie boost geven om nog even die laatste uurtjes flink aan de slag te gaan. Een kwartiertje tot een half uurtje even de ogen dicht doen, is dan al voldoende.

Verder ben ik deze week begonnen om met eten volgens het paleo principe. Dat heeft me een hele slechte dag opgeleverd op dinsdag. Maar verder ben ik eigenlijk alleen maar enthousiast over deze manier van eten. Het eten is echt heerlijk, ik heb echt niet het idee dat ik iets mis en mijn behoefte naar zoet en snacks is zo goed als verdwenen.

De helweek was in veel opzichten zo anders dan een nomale week, dat het makkelijker werd om nieuwe gewoontes in te voeren. Maar… op momenten dat de vermoeidheid toesloeg, kwamen de slechte gewoontes weer naar boven drijven. Niet gek natuurlijk, omdat je dan minder energie hebt om je slechte gewoontes te weerstaan. Wel was ik me er nu bewuster van en daarmee heb ik mezelf ervan kunnen weerhouden om weer in oude gewoontes te vervallen.

Timemanagement

Ook op het gebied van timemanagement heb ik mezelf een nieuwe gewoonte aangeleerd. Naast de dingen die ik wil doen, zet ik nu ook de tijden waarop ik ze wil doen. Hierdoor wordt mijn planning realistischer. Bovendien weet ik nu op welke momenten ik minder geconcentreerd ben en kan ik voor die momenten andere taken inplannen (bijvoorbeeld huishoudelijke klusjes of mijn e-mail afhandelen). Ook het maken van een jaarplanning heeft me laten inzien dat ik teveel ineens wil. Ik heb mijn doelen voor dit jaar opgedeeld in deeltaken en die over de resterende maanden van het jaar verdeeld. Daarbij werd me duidelijk dat ik een aantal dingen toch maar even op de lange baan moet schuiven. Daarnaast ben ik ook mijn vrije tijd meer gaan plannen. Niet dat ik van minuut tot minuut vast leg wat ik ga doen, maar ik weet nu wel wanneer ik tijd heb om aan mijn hobby’s te werken en ik plan ook mijn pauzes in.

Tv, internet en social media

Ik kijk niet zo heel veel tv, maar heb wel de gewoonte om de tv ’s ochtends meteen aan te zetten als ik opsta. Tijdens mijn ontbijtje kijk ik dan naar het nieuws. Nu is er om 5.00 uur nog niet zo heel veel op tv, dus het kostte me geen moeite om de tv ’s ochtends uit te laten. Wat meteen een hoop rust met zich meebrengt. Wat ik wel ontzettend gemist heb deze week, is mijn dagelijkse soapserie. Vaak kijk ik deze op tijden dat het mij uitkomt via internet. Maar ja, dat mag dan natuurlijk ook niet. Na een paar dagen begon ik dat toch wel heel erg te missen. En omdat je op zondag jezelf mag verwennen met iets wat je jezelf de afgelopen week ontzegd heb, heb ik natuurlijk lekker een aantal afleveringen gekeken vandaag.

Wat social media betreft, ben ik geen gevorderde gebruiker. Ik check facebook meestal niet vaker dan twee keer per dag en soms enkele dagen ook niet. Ik ben het tijdens deze helweek wel bewuster alleen ’s avonds gaan bekijken. Waar ik wel een fervent gebruiker van ben, is youtube. Ik kan uren naar filmpjes van anderen kijken. Maar daar heb ik deze week ook vanaf gezien. Vandaag heb ik ook wat dat betreft de schade aardig ingehaald.

Ook ben ik een fervent lezer van blogs. Ook hierin heb ik mezelf heel erg beperkt. Eigenlijk heb ik alleen het blog van Caroline dagelijks gelezen. Zij deed de afgelopen week ook een helweek en het was erg leuk om de verhalen van een mede helweker te lezen op het moment dat ik er zelf ook mee bezig was.

Wat ik van dit alles meeneem naar de rest van mijn leven? Ik merkte dat mijn avonden gevoelsmatig beduidend langer zijn als ik niet een groot deel van de avond doorbreng achter een beeldscherm. Dus ik denk dat ik doordeweeks toch minder naar mijn soapserie ga kijken en de gemiste afleveringen meer in het weekend ga kijken. Hetzelfde geldt voor youtube filmpjes kijken en blogs lezen. Ik ga nog eens kritisch kijken welke blogs echt de moeite waard zijn om te volgen en welke ik heel goed kan missen.

Doelen

Mijn hoofddoel was het vinden van een betere balans tussen werk, ontspanning en huishouden. Daarnaast wilde ik een flink aantal klussen van mijn to do lijst afwerken. Dat laatste is zeker gelukt. Ik heb tijdens deze week behoorlijk wat dingetjes van mijn takenlijst kunnen afstrepen. Verder heb ik goede vooruitgang geboekt met mijn nieuwste project. Ook het vinden van meer balans is me goed gelukt. De afgelopen week heb ik meer rust gevonden. Het is me nu van te voren duidelijk wat ik wanneer ga doen. Wijk ik af van mijn planning, dan weet ik ook met welke taken ik moet gaan schuiven. Als gevolg daarvan was ik niet de hele dag aan dingen aan het denken die ook nog moeten gebeuren en kon ik me gewoon concentreren op wat ik aan het doen was.

Overweeg je zelf ook een helweek te doen? Ik kan het je zeker aanraden. De helweek was voor mij zeker de moeite waard. Hoewel ik me niet altijd aan alle regels heb gehouden, heeft het me zeker nieuwe inzichten gebracht. Bovendien leek het veranderen van een aantal gewoontes ineens veel makkelijker. Nu is het vooral de kunst om wat ik geleerd heb blijvend in de praktijk te brengen!

Dag 6 van de Helweek. De dag waarop je uitsluitend positief mag zijn en positieve dingen mag denken. Positief zijn met de weersvoorspelling voor deze dag et daarbij het vooruitzicht dan de post te mogen bezorgen, was een beetje lastig. Mijn innerlijke dialoog kwam dan ook vooral neer op: 'Ik heb hier geen zin in.' Maar dat was natuurlijk niet de bedoeling. Dus bedacht ik me dat ik wel vaker gewerkt heb met zulk weer en dat ik de middag heus wel door zal komen. Bovendien kan ik er toch niets aan veranderen. Vorig jaar heb ik twee dagen in de stromende regen gewandeld. Wat stelt die paar uurtjes nu dan voor?

Positieve gedachten

Hoewel het weer ’s ochtends nog goed was, begon het natuurlijk toen ik de deur uit ging te regenen. Maar het geeft niet. Het is alweer dag 6 van de Helweek, ik heb een leuke wijk en door het weer zal het vast niet druk zijn in de stad, dus ik kan lekker doorlopen. Bovendien moet ik bij een paar flats zijn, dus kan ik daar lekker schuilen voor de regen. En het is zomervakantie, dus er is weinig post. Ook niet erg op een dag als deze. Ik kan het wel, positief denken!

Pech en toch positief blijven

Vol goede moed ga ik aan het werk. Maar als ik na de eerste adressen weer op mijn fiets stap en kracht moet zetten om tegen de wind in te fietsen, knalt mijn ketting eraf. Met een gesloten kettingkast is die er niet eventjes snel opgezet. Ik overweeg mijn opties terwijl ik naar het volgende adres loop. In deze wijk ligt alles dicht bij elkaar, lopend van adres naar adres duurt niet veel langer dan met de fiets. Toch weer positief! Welke fietsenmakers zijn er in de buurt? Is het handig daarheen te lopen? Uiteindelijk besluit ik eerst alle post te bezorgen, zodat ik voor het hoogtepunt van de storm weer thuis ben. En hoewel het wel een stukje lopen is naar huis, is het ook best goed te doen.

Op weg naar huis bedenk ik me dat ik op deze manier meteen wat extra beweging krijg, dat dit stukje niets voorstelt als je 40 km op een dag kunt lopen en dat de regen niet meer uitmaakt omdat ik toch al nat was. Ik denk aan iets warms te drinken, een warme douche en droge kleren. Hoe fijn zal dat zijn? En ineens ben ik ook al thuis. Het werkt echt, deze positieve dialoog.

Werken op zaterdag

Op zaterdag wordt er in de Helweek gewoon gewerkt. Nu doe ik dat toch altijd al op zaterdag, dus dat was voor mij niet nieuw. Wel had ik ’s ochtends moeite om me te concentreren. Werken aan mijn project zat er dus niet in. Toen ik merkte dat ik daar niets mee opschoot, ben ik mijn aandacht gaan verleggen naar de kleine dingetjes op mijn to do lijst. Ik heb niet superveel meer gedaan, maar toch een aantal klusjes kunnen wegstrepen.

’s Middags doe ik ook weer een aantal kleine dingen. ’s Avonds bekruipt me het gevoel dat de helweek voorbij is, hoewel ik natuurlijk nog één dag te gaan heb. Het feestelijke gevoel zorgt ervoor dat ik wel rond 22.00 uur in bed lig, maar pas om 22.30 uur het licht uit doe. En hoewel ik morgen ook weer om 5.00 uur op zou moeten staan, besluit ik toch om geen wekker te zetten. 

Dag 5 van de Helweek alweer. Hoewel ik vijf uur nog steeds wel heel erg vroeg vind, sta ik niet met tegenzin op. Ik verheug me op het ontbijt dat ik zo ga klaarmaken en ik heb ook echt zin in een paar uur geconcentreerd werken. De zeven uur slaap die ik op deze manier elke nacht krijg, is echt te weinig voor me, Maar gewoon om 6 uur opstaan vanaf volgende week lijkt me een prima idee.

De ochtend verloopt eigenlijk soepel. Dag vijf staat in het teken van rust en herstel. Maar omdat ik de nacht niet doorgewerkt heb, is de behoefte aan rust en herstel minder groot dan bij die hards die wel een hele nacht zijn doorgegaan. De afgelopen week ben ik vooral bezig geweest met het zoeken naar de balans. Dat was ook een van de redenen dat ik deze helweek wilde doen. Uitvinden waar ik me goed bij voel. De goede gewoontes die wat weggezakt zijn of die ik wil aannemen in mijn dagelijks schema passen en kijken hoe dat bevalt. Na een ochtendje werken ga ik een uurtje bewegen (fietsen en wandelen). Sporten kun je het niet noemen, daarvoor is het niet intensief genoeg. Eigenlijk moet je van Bertrand Larssen elke dag een uur sporten. En hoewel ik het sporten heel graag weer wil oppakken, heb ik dat deze week heel bewust niet gedaan. Ik heb vorige week mijn voeten aardig kapot gelopen tijdens de Apeldoornse Vierdaagse en wil ze even de tijd geven goed te herstellen. Daarnaast had ik deze week sowieso voldoende beweging met mijn werk buitenshuis. Volgende week ga ik het sporten zeker weer oppakken.

Na de lunch overvalt de vermoeidheid me en na nog wat huishoudelijke klusjes ga ik even liggen voor een powernap. Daarna voel ik me weer fit. Ook dit valt me deze week op. Een kwartiertje tot een half uurtje slapen ’s middags geeft een enorme energieboost. Ook iets om te onthouden. De rest van de middag werk ik verder aan mijn project en wanneer de concentratie even afneemt, ga ik aan de slag met mijn mailbox. Aan het eind van de dag is mijn mailbox leeg. Missie geslaagd!

Ik maak weer en gezonde maaltijd klaar en bereid meteen ook het eten voor morgen voor. Deze week besteed ik meer tijd aan het maken van eten (vooral aan het ontbijt en lunch) dan voorheen en dat bevalt goed. Ik vind het fijn om zelf dingen te maken, maar neem er niet altijd de tijd voor. En eigenlijk kost het uiteindelijk helemaal niet zoveel extra tijd.

Na het eten handel ik toch nog even snel een paar klusjes af. Daarna zit ik nog even op de bank met mijn haakwerk. Ik ben moe en ga dan ook op tijd naar bed. Ruim voor tien uur lig ik erin. Nog even wat lezen en dan lekker slapen.