Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Ook deze week deel ik mijn huishoudschema weer. We doen deze week weer ons wekelijkse rondje.

Wekelijkse huishoudklusjes

Wekelijks:

  • Stofzuigen
  • Stoffen
  • Glazen deurtjes en spiegels schoonmaken
  • Prullenbakken legen
  • Toilet schoonmaken
  • Tijdschriften opruimen
  • Oud papier wegbrengen
  • Plastic afval wegbrengen
  • Administratie
  • Bed verschonen

Maandelijkse huishoudklusjes in de woonkamer

Naast de wekelijkse taken doe ik elke week een aantal maandelijkse taken. Deze week is de zone voor mij de woonkamer. Daar heb ik naast gedetailleerd schoonmaken niet echt maandelijkse klussen.

  • Gedetailleerd stofzuigen in de woonkamer.
  • Gedetailleerd stoffen in de woonkamer.

Kwartaalklussen in het huishouden

Voor deze week zijn er ook nog een paar kwartaalklussen in de woonkamer.

  • Opruimen (en schoonmaken) tv kast.
  • Opruimen (en schoonmaken) servieskast.

Wat ik doe bij het opruimen van kasten, is ze eerst helemaal leeghalen. Terwijl ik ze leeg haal, begin ik te sorteren. Ik maak een stapel van dingen die weg kunnen, dingen die ergens anders opgeborgen moeten worden en tot slot de dingen die terug gezet kunnen worden. 

Daarna maak ik de kast schoon met een sopje. Gewoon lauw water met een scheutje allesreiniger werkt prima. Daarna droog na met een doek. 

Tot slot zet ik alles wat mag blijven terug in de kast, breng ik alles wat ergens naartoe moet naar de juiste kamer en doe ik de overige dingen weg. Afhankelijk van wat het is, gooi ik het gewoon weg of gaat het in de recycling of naar bijvoorbeeld de kringloopwinkel.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Edit: Omdat alles aan verandering onderhevig is, ook het huishouden, werk ik op dit moment niet meer met zones in mijn huishouden. Wel heb ik complete huishoudschema's voor je als je daarin geïnteresseerd bent.

 

 

Aanstaande maandag is het officieel weer ‘Blue Monday’, hoewel sommige berekeningen aangaven dat het afgelopen maandag was. Hoe dan ook, we hebben de meest deprimerende dag van het jaar net achter de rug of hij zit er al snel aan te komen. Het weer zit vaak niet mee, goede voornemens zijn vaak al gesneuveld en de lente is nog lang niet in zicht. Het weer en de lente daar kunnen we niks aan doen. Maar waarom zouden we depressief worden omdat we ons niet aan onze goede voornemens hebben gehouden? Er zijn slechts drie weken voorbij in het afgelopen jaar. Nog 49 weken te gaan. Voldoende tijd dus om jezelf nieuwe gewoonten aan te leren en je doelen alsnog te halen. Hoe erg is het dat je al een week niet naar de sportschool bent gegaan en je op dat feestje te buiten bent gegaan aan drank of snacks? Of dat je net de koektrommel hebt leeggegeten terwijl je uren rond hebt gesurft op internet? Herpak je en ga opnieuw aan de slag met je goede voornemens. je hoeft niet tot 2017 te wachten om opnieuw te beginnen met je doelen en goede voornemens.

Wat wil je bereiken?

Goede voornemens zijn vaak gebaseerd op het idee dat je het beter wilt doen. En dat is natuurlijk prima. Maar je hoeft het niet in het extreme te trekken. Ben je afgelopen jaar nauwelijks van de bank gekomen, dan is elke dag sporten misschien een iets te groot doel om mee te beginnen. Maar elke dag een wandeling van een half uur maken, of drie keer per week 20 minuten sporten is al een stuk haalbaarder. Om te beginnen zou je het zelfs nog kleiner kunnen maken. Elke dag de trap nemen in plaats van de lift, je boodschappen lopend of op de fiets doen in plaats van met de auto etc. Dus vraag je af wat je wilt bereiken dit jaar.

Maak doelen en subdoelen

Wil je je aan het eind van het jaar fitter voelen of wil je de marathon kunnen lopen? Verbind je goede voornemens (bijvoorbeeld meer sporten) aan een doel (of dat nu 10 km achter elkaar kunnen wandelen is of een marathon lopen). Kies iets wat binnen jouw mogelijkheden ligt en maak dan subdoelen. Bijvoorbeeld 5 km kunnen (hard)lopen. Schrijf daarna alle kleine stapjes die je kunt of moet doen om je doel te bereiken op en begin met de eerste stap. Begin bijvoorbeeld met het kopen van een boek over hardlopen of ga in de eerste maand elke dag een kwartier wandelen.

Houd je voortgang bij

Houd je vooruitgang bij. Dit motiveert je op momenten dat je het even niet meer ziet zitten. Beschrijf je startpunt. Streep je subdoelen af als je ze bereikt hebt en wees trots op jezelf. Bedenk manieren om het leuk te maken. Houd bijvoorbeeld bij hoeveel kilometer je al gewandeld of hard gelopen hebt. Maak een grafiek van je gewicht of je spiermassa als afvallen je doel is. Maak een 'vision board' waar je plaatjes op plakt die met je doel te maken hebben en hang hem ergens waar je hem vaak ziet.

Neem voorzorgsmaatregelen

Bedenk wat je gaat doen als het fout gaat. Je een dag niet aan je dieet of je trainingsschema gehouden? Pak de draad weer op. Geblesseerd geraakt tijdens het sporten? Zoek een alternatief. Misschien kun je wel zwemmen. Te moe om te gaan hardlopen? Doe dan in ieder geval iets en ga bijvoorbeeld wandelen. Een feestje of etentje met alleen maar voedsel dat niet in je dieet past? Bedenk van tevoren wat je wel en niet gaat eten, kies voor de gezondere alternatieven en pak je dieet daarna weer op. Er zullen talloze situaties zijn waarop het niet gaat zoals je gepland hebt. Bereid je erop voor en zorg voor een plan. Heb je dan aan het eind van het jaar je doel toch niet behaald, dan zul je in elk geval hard op weg zijn om het alsnog te bereiken. En in ieder geval heb je dan geleerd om door te zetten en vol te houden. 

Met kerst heb ik het boek ‘Miracle Morning’ van Hal Elrod cadeau gekregen. Het zoveelste boek dat belooft je leven te veranderen. Zo ver is het bij mij nog niet. Maar een positieve impact heeft het boek zeker op me gehad.

Hal Elrod

Hal heeft een zwaar auto ongeluk gekregen waarna het niet meer zeker was of hij ooit weer zou kunnen lopen. Hij revalideerde en kon weer lopen. En hoewel hij hierdoor anders tegen zijn leven aan ging kijken, vond hij zichzelf enkele jaren later toch weer depressief terug. Hij had schulden, zijn bedrijf liep slecht en hij had elke dag moeite om zijn bed uit te komen. Totdat hij besefte dat hij hier zelf iets aan kon veranderen. Hij begon zijn dagen met de activiteiten die hij nu beschrijft in zijn boek: journaling, affirmaties, visualisatie, stilte (meditatie, bidden, mindfulness, net wat je zelf het prettigst vindt), lezen (zelfhulpboeken) en sporten. Eerst trekt hij hier elke ochtend een uur voor uit, maar al snel wil hij hier meer tijd aan bestelden. Hal beschrijft eerst zijn eigen verhaal. Daarna loopt hij stap voor stap alle activiteiten door. Hij geeft voorbeelden van wat je kunt doen. Ook wijdt hij een hoofdstuk aan een mini-versie van deze activiteiten voor de dagen dat je geen uur vrij kunt maken. Het kan volgens Hal ook in zes minuten.

Praktisch boek

Het boek is in het Engels geschreven. Er is helaas geen Nederlandse vertaling beschikbaar. Het boek leest makkelijk. Met name het tweede deel van het boek is erg praktisch geschreven. Het laat zien hoe je de Miracle Morning naar eigen inzicht kunt aanpassen en gebruiken. De positieve gevolgen voor Hal en anderen sporen aan om het zelf ook te proberen. Lees je liever digitaal, dan is het boek ook als e-book verkrijgbaar.

Inmiddels ben ik zelf een aantal weken aan de slag met mijn Miracle Morning. In een volgende post zal ik ik hier uitgebreider op in gaan. Voor nu kan ik melden dat het me goed bevalt. vroeg opstaan kost wel wat moeite in deze koude en donkere periode. Maar als ik eenmaal de Miracle Morning heb gedaan, voel ik me de hele dag door evenwichtiger en actiever.

We doen deze week weer ons wekelijkse rondje.

Wekelijkse schoonmaaktaken

  • Stofzuigen.
  • Stoffen.
  • Glazen deurtjes en spiegels schoonmaken.
  • Prullenbakken legen.
  • Toilet schoonmaken.
  • Tijdschriften opruimen.
  • Oud papier wegbrengen.
  • Plastic afval wegbrengen.
  • Administratie.
  • Bed verschonen.

Door deze taken elke week te doen blijft het huis redelijk schoon en hoef ik er nooit heel veel tijd aan te besteden. Stofzuigen in het hele huis doe ik op de plekken waar ik goed bij kan. Het grondige stofzuigen achter meubels en dergelijke doe ik elke week in een andere ruimte. Zoals je hieronder zult zien is dat deze keer de slaapkamer. Dat betekent dus dat ik het hele huis stofzuig en in de slaapkamer extra grondig te werk ga. Hetzelfde geldt trouwens voor het stoffen. Ik doe alleen de goed bereikbare plekken. Grondig stoffen doe ik deze week ook alleen in de slaapkamer. Dus ik maak dan bijvoorbeeld ook bovenop kasten schoon.

Maandelijkse schoonmaaktaken

Naast de wekelijkse taken doe ik elke week een aantal maandelijkse taken. Deze week is de zone voor mij de slaapkamer. Daarnaast doe ik nog een aantal klusjes in de zone voor de hal/entree.

 Maandelijkse klusjes:

  • Buitenkant huis schoonmaken (kozijnen, deur, houtwerk).
  • Gedetailleerd stofzuigen in de slaapkamer.
  • Gedetailleerd stoffen in de slaapkamer.

De buitenkant van het huis schoonmaken is iets wat ik heel lang alleen deed als ik de ramen ging lappen. Maar nu ik het maandelijks doe, is het zoveel makkelijker en zie ik veel minder tegen het klusje op. En dat is precies waarom deze schoonmaakschema's me zo goed bevallen.

Schoonmaaktaken voor dit kwartaal

Van de kwartaalklusjes doe ik het volgende:

  • Matras keren.
  • Kussens wassen.
  • Kledingkasten opruimen.

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Edit: Omdat alles aan verandering onderhevig is, werk ik op dit moment niet meer met zones in mijn huishouden. Wel heb ik nog steeds een onderverdeling in wekelijkse klussen en klussen die minder vaak voorkomen, bijvoorbeeld maandelijks. Ik heb dat alles in complete huishoudschema's voor je, als je daarin geïnteresseerd bent.

 

In deze blogpost laat ik je zien hoe je zelf een budget maakt. Je kunt dit op papier doen (gebruik dan een rekenmachine) of in een spreadsheetprogramma zoals Excel. Zelf doe ik het in Excel. In een toekomstige video zal ik je laten zien hoe je dit doet.

Inkomsten

 

Allereerst zoek je uit wat je inkomsten zijn. Denk hierbij aan salaris, toeslagen, uitkeringen en incidentele inkomsten (bijvoorbeeld vakantiegeld, bonussen, eindejaarsuitkering etc.). Kijk zo nodig je bankafschriften, uitkeringsspecificaties of salarisstroken na. Tel je maandelijkse inkomsten bij elkaar op. Dit is wat je standaard elke maand hebt. Incidentele inkomsten zoals vakantiegeld en eindejaarsuitkeringen kun je alvast noteren voor de maanden waarin het uitgekeerd wordt. Heb je een variabel inkomen, ga dan uit van het laagste bedrag. Dan weet je zeker dat je uitkomt aan het eind van de maand.

In principe zou je de incidentele inkomsten waarvan je zeker bent dat je ze krijgt, kunnen delen door twaalf en bij je maandelijkse inkomsten optellen. Maar dat raad ik je in dit stadium nog niet aan. Je moet het bedrag eigenlijk al in handen hebben om het te kunnen uitgeven. Dus als het nu januari is en je vakantiegeld krijg je pas in mei, dan zou je dat vanaf mei over de komende twaalf maanden kunnen verdelen. Je zet het dan op een spaarrekening en haalt er elke maand 1/12e deel vanaf.

Makkelijker is het om het niet bij je maandelijkse inkomsten op te tellen, maar dit pas te doen als je het geld ook daadwerkelijk in handen hebt. Dan heb je die maand wat extra’s voor je incidentele uitgaven of het aflossen van je schulden.

Uitgaven

Nu zijn je uitgaven aan de beurt. Dat vergt vaak wat meer werk. Het makkelijkst is het om te beginnen met je vaste uitgaven. Huur/hypotheek, gas en elektriciteit, water, verzekeringen, telefoon/internet/tv, abonnementen, vaste medische kosten (bijv. medicijnen), verplichte minimale afbetalingen van je schulden etc.

Daarna komen je variabele uitgaven. Hiervan moet je een schatting maken. Begin met de meest noodzakelijke uitgaven, zoals die voor boodschappen, toiletartikelen (kan ook bij boodschappen) en brandstof (als je een auto hebt) of kosten voor het openbaar vervoer als je daar gebruik van maakt.

Tel nu eerst alvast op wat je aan uitgaven per maand hebt en trek het af van je inkomsten. Nog wat over? Dat is het bedrag waar je onvoorziene of extra uitgaven van kan betalen.

Onvoorziene uitgaven

 Naast je regelmatige variabele uitgaven, heb je vaak ook onvoorziene dingen of extra uitgaven. Onvoorziene dingen zijn uitgaven omdat er iets kapot gaat of vervangen moet worden. Extra uitgaven zijn vaak kosten voor onderhoud (bijvoorbeeld van huis of auto), cadeaus, kleding, vakantie etc. Ook hier maak je een schatting van. Kies hier voor het bedrag dat je per jaar denkt uit te geven, deel het door twaalf en zet dit bedrag elke maand opzij.

Tel ook dit weer op en kijk of je maandelijks nog wat over houdt. Zo niet, dan moet je ergens op bezuinigen.

Sparen of extra aflossen

Houd je nog wat over, gebruik dit dan voor de extra aflossing op je schulden of zet het op je spaarrekening. Dave Ramsey raad aan om eerst te zorgen voor een noodfonds (een bedrag waarmee je grotere onverwachte uitgaven kunt betalen) en daarna je schulden af te lossen met het geld dat je overhoudt. Zoek op Dave Ramsey of 'zero based budget' voor artikelen of video's hierover. Er zijn tal van (Amerikaanse) vloggers die laten zien hoe zei hun schulden met dit systeem hebben afgelost. Zeker inspirerend om naar te kijken. 

 Een video waarin ik je mijn budget map laat zien vind je hier.

 Zelf een budget maken in Excel? Bekijk dan onderstaande video waarin ik je laat zien hoe je dat doet.