31 dagen opruimen en organiseren: dag 29 - Cd's en dvd's

Altijd op zoek naar de juiste cd of DVD? Zijn je cd’s en dvd’s geëindigd in een wanordelijke stapel, al dan niet achter kastdeuren? Tijd om ze te ordenen. Hier volgen enkele tips om ze netjes op te bergen zodat je ze ook weer makkelijk terug kunt vinden.

Opbergmogelijkheden voor cd's en dvd's

Opbergmogelijkheden voor cd's en dvd's:

  • In speciale dozen. Er zijn speciale dozen voor cd’s, dvd’s en video’s. Selecteer ze op genre, doe ze per genre in een doos en plak een label op de doos.
  • In lades. Sommige tv meubels hebben speciale lades voor cd’s en dvd’s. Ook zijn er rekjes te koop die precies in een la passen.
  • In rekjes in een (open) kast. Er zijn diverse rekjes te koop die je in een (open) kast kunt neerzetten.
  • In mappen. Er zijn cd-mappen verkijgbaar waarin veel cd’s of dvd’s opgeborgen kunnen worden. deze mapjes hebben als voordeel dat ze weinig ruimte innemen. Gooi de doosjes in dat geval weg en bewaar de boekjes eventueel in een harmonicamap.

31 dagen opruimen en organiseren: dag 28 - Wasruimte

De wasruimte heeft ook nogal de neiging om rommelig te worden. Met een paar eenvoudige trucjes oogt het echter al snel een stuk netter. 

Wasmiddel bij elkaar zetten

Je bereikt al een netter aanzien door alle flessen wasmiddel bij elkaar in een bak of op een plank te zetten. Is je wasruimte vochtig (bijvoorbeeld de badkamer) dan kun je waspoeder in een afsluitbare plastic bak bewaren. Het klontert dan minder snel dan wanneer je het in de kartonnen verpakking laat zitten.

Haken aan de muur

De strijkplank en het wasrek kun je aan haken aan de muur hangen of klem zetten tussen bijvoorbeeld de wasmachine en de muur. Zo voorkom je dat ze steeds omvallen.

Vuile was sorteren

Door het gebruik van meerdere wasmanden kun je de was alvast voorsorteren. Gebruik bijvoorbeeld aparte manden voor de handdoeken (60 graden was), lichte was en donkere was. Leer je gezinsleden (en jezelf) aan om shirtjes met print en (spijker)broeken binnenstebuiten in de wasmand te gooien. Sokken houd je bij elkaar door sokkenclips te gebruiken of door ze per paar in een wasnetje te stoppen. Zorg dat deze in de buurt van de wasmand te vinden zijn (hang ze bijvoorbeeld in een bakje boven de wasmand), anders gaat niemand ze gebruiken.

31 dagen opruimen en organiseren: dag 27 - Knutselspullen

Kinderen knutselen over het algemeen graag en meestal hebben ze dan ook een flinke voorraad knutselspullen. Hoe ruim je deze nu op? Houd rekening met de volgende zaken. 

Ordenen van knutselspullen

Orden de knutselspullen op soort. Dus alle tekenspullen bij elkaar, alle klei bij elkaar, lijm, schaar en oude tijdschriften bij elkaar etc.  Doe alles per soort in bakken of dozen. Zorg ervoor dat de dozen niet te groot of te zwaar zijn, je kind moet het zelf makkelijk kunnen pakken. Plak plaatjes of foto’s op de dozen, zodat je kind weet wat waar in hoort.  Potloden, stiften etc. kun je eventueel in blikken bewaren. Gebruik je hiervoor een oud conservenblik, let dan wel even op eventuele scherpe randjes die eraan kunnen zitten.

Bereikbare plek

Berg alles op kindhoogte op, zodat je kinderen zelf de spullen kunnen pakken. Helemaal ideaal is het als je een apart knutselplekje voor ze kunt maken. Zet in dat geval een tafeltje en stoeltje in de buurt van de knutselspullen. Zorg voor een tafel die makkelijk schoon te maken is of dek de tafel af met een zeiltje dat je goed kunt schoonmaken.

31 dagen opruimen en organiseren: dag 26 - Jaarschema maken

Naast dagelijkse en wekelijkse taken, zijn er ook van die dingen die maandelijks, tweemaandelijks of per kwartaal moeten gebeuren. Ook hiervoor kun je heel makkelijk een schema maken. Lees snel verder en maak je eigen schema.

Klussenlijst maken

Begin met het maken van een lijst van klussen die regelmatig moeten gebeuren en schrijf daarachter de frequentie. Inspiratie nodig voor de klussen die regelmatig (maar niet wekelijks) moeten gebeuren?

1x per maand

  • Grondig stofzuigen (ook achter de meubels).
  • Grondig stoffen (plinten, lichtknopjes, bovenkant kasten, lampen etc.).
  • Koelkast schoonmaken (binnenkant).
  • Filter afzuigkap controleren en eventueel vervangen (zit er veel vet in het filter dan vervangen ivm brandgevaar).
  • Rookmelders testen (handig om het op de eerste maandag van de maand te doen, dan vergeet je het niet zo snel).

1x per 2 maanden

  • Ramen lappen.

1x per 3 maanden

  • Wasmachine schoonmaken.
  • Droger schoonmaken.
  • Keukenkastjes schoonmaken.
  • Waterkoker, koffieapparaat en douchekop ontkalken.
  • Douchegordijn wassen.

2x per jaar

  • Matrassen keren.

1x per jaar

  • Gordijnen wassen.
  • Vriezer ontdooien + schoonmaken.

Schoonmaakklussen in schema zetten

Nu ga je de extra taken in een schema zetten.

  • Maak een lijst van alle activiteiten en maak 12 kolommen (voor elke maand 1).
  • Schrijf bij elke maand de extra taken die in die maand moeten gebeuren. Dat zijn om te beginnen natuurlijk de maandelijkse taken. Vul daarna de andere taken in. Verdeel ze een beetje over de maanden, zodat je elke maand ongeveer even veel te doen hebt.
  • Is dit overzicht nog te globaal voor je, dan kun je de maanden nog in weken opsplitsen.

Voorbeeld van een jaarschema

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Grondig stofzuigen

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Grondig stoffen

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Koelkast schoonmaken

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Filter afzuigkap controleren

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Rookmelders testen

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Ramen lappen

X

 

X

 

X

 

X

 

X

 

X

 

Wasmachine schoonmaken

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

Droger schoonmaken

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

Keukenkastje schoonmaken

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

Waterkoker ontkalken

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Koffiezetapparaat ontkalken

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Douchekop ontkalken

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Douchegordijn wassen

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

Matrassen keren

 

 

 

X

 

 

 

 

 

X

 

 

Gordijnen wassen

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

Vriezer ontdooien en schoonmaken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

31 dagen opruimen en organiseren: dag 25 - Tijd indelen met tijdblokken

Heb je ook altijd zoveel te doen dat je niet weet waar te beginnen? Creëer dan wat meer rust en overzicht voor jezelf door een tijdsindeling te maken. Een handige manier daarvoor is werken met tijdblokken. Dit geeft meer structuur aan je dag of week en het is heel makkelijk. Je plant simpelweg wanneer je wat wilt doen. Zo ga je te werk.

Categorieën maken

Je kunt proberen om heel precies de duur van elke activiteit in te schatten, maar meestal is dat lastig. Vooral als je kinderen hebt, gebeurt er altijd van alles wat je niet verwacht. Neem in plaats daarvan globale categorieën en deel daarmee je dag in. Voorbeeld van categorieën: huishouden, werk, hobby, gezin, vrienden etc. Bepaal hoeveel tijd je wilt besteden aan elke categorie en kijk of je totale hoeveelheid tijd in te plannen is.

Plannen

Neem een stuk papier en schrijf onder elkaar de 24 uren van de dag of neem een agenda met een indeling in uren. Vul het volgende in:

  • Alle vaste afspraken. School- en werktijden (neem ook de reistijd mee en noteer de tijd waarop je van huis moet vertrekken), vaste wekelijkse afspraken (bijvoorbeeld clubs, sporten etc.).
  • Dingen waar je niet zonder kunt. Denk hierbij aan slapen (zorg voor voldoende slaap), eten, persoonlijke verzorging (zoals douchen, aankleden, etc.).

Nu zie je waar je nog tijd hebt. Vul daarna de rest van je activiteiten in. Zorg voor extra speelruimte voor onverwachte dingen door extra tijd in te plannen of door tijd open te maken. Zorg ook voor vrije tijd. Je kunt niet altijd maar aan het werk of aan het zorgen zijn.

Voorbeeld van een dagindeling

  • 6.45 – 7.00 zelf (opstaan, aankleden)
  • 7.00 – 8.30 gezin (kinderen helpen met aankleden, ontbijten met gezin, kinderen naar school brengen)
  • 8.30 – 9.30 zelf (sporten)
  • 9.30 – 10.30 huishouden
  • 10.30 – 11.30 zelf (afspraken/lezen/hobby)
  • 11.30 – 13.00 gezin (kinderen ophalen, lunchen en weer naar school brengen)
  • 13.00 – 17.00 werk
  • 17.00 – 20.00 gezin (koken, eten, spelen met kinderen, helpen met huiswerk kinderen naar bed brengen)
  • 20.00 – 22.00 relatie (tijd met je partner doorbrengen)