Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Als organizer ben ik altijd op zoek naar ideeën om mijn spullen handiger, mooier of efficiënter op te bergen. En dan natuurlijk ook nog op een manier die bij mij past. Eén van de problemen waar ik bijna altijd tegenaan loop is dat ik mijn spullen graag in het zicht heb. En dat wordt snel rommelig. Ik probeer dan ook graag verschillende manieren uit om mijn spullen netjes én in het zicht op te kunnen bergen.

Mijn hobbyspullen zijn van die materialen waar ik vaak mee worstel. Ze moeten makkelijk te pakken en weer op te bergen zijn, anders pak ik ze wel, maar leg ik ze zelden direct na gebruik terug op hun plek. Dat doe ik meestal pas tijdens een grote opruimsessie. Ik zocht dus al een tijdje naar een andere opbergoplossing voor mijn hobbyspullen. Op een regenachtige dag begon ik met het verschuiven van wat meubels en het opnieuw ophangen van mijn memobord. Op het moment dat ik het memobord had opgehangen, bedacht ik dat het handig zou zijn als ik daar mijn hobbyspullen op kwijt zou kunnen. Ik dacht aan iets als dit.

Maar... ik had geen magnetische pennenbakjes. En weer wat nieuws kopen vind ik dan ook zonde van het geld. Vooral omdat ik in principe al voldoende opbergruimte had. Dus ging ik creatief aan de slag met de materialen die ik al in huis had. Ik gebruikte magneetjes van Ikea, paperclips en pennenbakjes van draadmateriaal (ooit eens bij de Action gekocht). Oké, dit was supersnel omgetoverd tot mooie magnetische bakjes. Kwestie van paperclip door zowel het magneetje als het bakje halen en ophangen maar.

Maar ik had ook nog kunststof pennenbakjes. Wat doen we daarmee? Magneetjes erop lijmen was één idee. Maar kon het ook anders? Met behulp van een gaatjestang maakte ik er gaatjes in, deed er een eyelet door (altijd handig, een voorraad scrapspullen) om te voorkomen dat het zou uitscheuren en vervolgens herhaalde ik de procedure met magneet, paperclip en bakje. Het eindresultaat zie je op de grote foto. De metalen doosjes zijn gewoon met dubbelzijdige magneetjes opgehangen.

Uiteindelijk heb ik een ander deel van mijn hobbyspullen op de kastjes onder het bord uitgestald, zodat alles toch redelijk bij elkaar staat. Zo zie je dus hoe je met eenvoudige middelen en een beetje creativiteit heel makkelijk opbergmateriaal kunt maken. 

Ken je dat? Je hebt talloze kleine klusjes waarvan je denkt: dat doe ik nog wel een keer even snel tussendoor. Alleen komt dat moment nooit.

Toen ik ooit begon met het organiseren van mijn huis(houden) gebruikte ik het Flylady systeem. En Flylady had een basisindeling van de week. Op maandag maak je je huis schoon, op vrijdag doe je je boodschappen etc. De woensdag was  bij haar ‘anti-procrastination day’. Nu was ik destijds een kampioen in uitstellen, en toegegeven, het is nog steeds een zwakke plek. Vervelende klusjes (waaronder het huishouden), moeilijke klusjes en dingen waarvan ik niet zo goed weet hoe ik het aan moet pakken, stel ik graag uit. Maar... dat kun je niet blijven doen. In mijn geval groeit niet alleen de urgentie van die taken, maar ook mijn ergernis over mijn eigen gedrag. Die anti-uitsteldag was destijds bijna levensreddend toen ik er voor het eerst van hoorde. (Oké, levensreddend is ook overdreven, soms overdrijf ik dat soort dingen nogal).

Hoe die anti-uitsteldag zo belangrijk voor me werd? Elke woensdag bekeek ik mijn to do lijst en deed ik alle klusjes die ik al weken uitstelde. Dat waren vaak vervelende, maar kleine klusjes, dus ik kon er heel veel op een dag afhandelen. Dat maakte het extra leuk. Aan het eind van de dag had ik heel veel dingen van mijn lijstje weggestreept! Met als gevolg dat dingen niet langer bleven liggen. Ik deed dit een tijd lang consequent elke week. Het voordeel daarvan was dat de lijst met vervelende klusjes nooit meer zo lang werd. Klusjes die ik liever niet deed werden nooit langer dan een week uitgesteld.

En langzamerhand heb ik geleerd om niet meer uit te stellen, maar vervelende klusjes gewoon zo snel mogelijk te doen. Toch zie ik soms bepaalde dingen dag na dag weer op mijn to do lijst verschijnen. Als ik merk dat er een aantal van deze klussen blijven liggen, dan stel ik weer een ‘anti-uitstel dag’ in en werk ik ze allemaal weg.Succes verzekerd

Ook zo verslaafd aan Pinterest? Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik daar soms te veel tijd aan besteed. Niettemin levert het soms ook goede ideeën op. Dit is zo'n idee. De betreffende pin vind je op mijn pinterestbord organizing en op het blog 'What's up Fagans' vind je de orginele tekst (in het Engels).

Rondslingerende spullen

Doe je je administratie aan de eettafel of keukentafel of werk je vanuit huis en vind je het prettig om in de buurt van je kinderen te zitten terwijl je werkt? Dan kunnen je rondslingerende spullen je huis een rommelig aanzien geven. Daarnaast moet je constant op zoek naar alles wat je nodig hebt. Ik werk soms boven in mijn werk/hobbykamer en soms (vooral als ik alleen thuis ben) in de woonkamer. Waardoor rondzwervende agenda's, notitieboeken en snoeren bijna onontkoombaar zijn (voor mij dan).

Alles bij elkaar

Door alles in een mandje te stoppen, heb je alles bij elkaar en kun je het makkelijk door het huis meenemen. Zelf gebruik ik dit mandje voor mijn kantoorspullen. Door alles bij elkaar in een mandje te doen, wordt het makkelijker om al mijn spullen van de ene kamer naar de andere te dragen en houd ik alles bij elkaar. Bovendien kan ik als ik in de woonkamer aan het werk ben alles snel opruimen door het in het mandje te doen. Handig voor als er (onverwacht) bezoek komt.

Wat zit er in mijn mandje?

  • Laptop + oplader.
  • To do lijst (doorlopende lijst van alles wat ik moet/wil doen).
  • Projectlijst (lijst van projecten waar ik aan werk, onderverdeeld in kleine stappen).
  • Plastic L-mapje (om losse papieren in op te bergen, zoals bijvoorbeeld post).
  • Pennen.
  • Agenda.
  • Bullet journal.

Verder gooi ik er vaak ook nog andere rondslingerende spullen in die mee naar boven moeten. Het mandje heeft zowel beneden als boven een vaste plek in een kast gekregen. Zo zijn er maar twee plekken waar alles kan liggen. Voordeel: zo'n mandje zie je niet zo snel over het hoofd. 

Nu het nieuwe schooljaar begonnen is, komen je kinderen vast met tal van knutselwerkjes thuis. Wat doe je daarmee? Natuurlijk mogen die knutselwerkjes allemaal bewonderd worden en hang je ze op. Maar wat doe je als je hele huis inmiddels vol hangt?

Begrenzen

Wil je voorkomen dat je hele huis vol komt te hangen, stel dan grenzen aan wat er opgehangen wordt. Bepaal allereerst waar je de knutselwerkjes en tekeningen ophangt of neerzet. Je kunt bijvoorbeeld alles op een deur plakken, er een speciaal memobord voor ophangen (bijvoorbeeld voor elk kind één) of de muur in de hal als galerij bestempelen. Is deze plek vol, dan moet er dus iets weg als je er iets nieuws op wilt hangen. Laat je kind zelf beslissen wat er weg mag en wat er blijft hangen. Voor knutselwerkjes die ergens moeten staan, kun je een plank of (een gedeelte van) de vensterbank als 'tentoonstelling' gebruiken. Ook daar moet iets weg zodra er geen ruimte meer is.

Bewaren

De knutselwerkjes die van de muur gaan, kun je voor een deel bewaren. Bijvoorbeeld in hangmappen. Koop voor elk kind een bak of doos waar hangmappen in passen of koop een kastje voor hangmappen. Doe alle knutselwerkjes gesorteerd op kind en schooljaar in een hangmap. Ook hier geldt weer, bewaar de mooiste, je hoeft niet alles te bewaren. Aan het eind van het jaar kun je eventueel een eindselectie maken, samen met je kind.

Je kunt ook alles in een ringband bewaren. Scan de mooiste knutselwerkjes of maak er een foto van. Druk de foto’s af (eventueel op A4 formaat), stop ze in een plastic insteekhoes en bewaar ze in een ordner. Je kunt met tabbladen een verdeling tussen de verschillende jaren maken.

Door samen met je kind te bekijken wat weg kan en wat niet, leert je kind meteen dat je niet alles eeuwig kan bewaren. Een vaardigheid die later nog goed van pas zal komen.

In huis worden dingen vaak rommelig doordat je beslissingen uitstelt of omdat je geen vaste plek hebt voor dingen. Je hebt iets in je handen, weet dat je er iets mee moet doen, maar kunt niet beslissen wat. Of je weet gewoon niet waar je het moet bewaren. En dan ontstaan er rondzwervende spullen. Met name papieren hebben dan de neiging om door je huis te gaan zwerven.

Uitgestelde beslissingen

Tussen de post die je huis binnenkomt zitten vaak dingen waarover we een beslissing uitstellen. Je krijgt een uitnodiging, maar weet nog niet of je die dag kunt. Of je krijgt je bestelde concertkaartjes voor dat concert over twee maanden toegestuurd, maar waar laat je die in die tussentijd?

 

43 mappen

Een eenvoudige oplossing voor papieren waar je in de toekomst nog iets mee moet, is een vervaldagen systeem. Het wordt ook wel (in het Engels) tickler file genoemd of 43 mappen systeem. Dat laatste omdat het systeem uit 43 mappen bestaat. Eén voor elke dag van de maand (1 tot en met 31) en één voor elke maand van het jaar (januari tot december). Papieren waar je in de toekomst nog wat mee moet, berg je op in de betreffende maand. Dus de kaartjes voor dat concert in november, berg je in de map van de maand november op.

Aan het begin van elke maand maak je een verdere onderverdeling in de dagen voor die maand. Het concert is op de 23e? Dan gaan de kaartjes in de map van de 23e. Zo kun je altijd alles terug vinden. Natuurlijk moet je dan wel elke dag even controleren wat er in de map zit. Heb je nooit heel veel papieren, dan kun je ook voor een eenvoudiger versie kiezen. Gebruik bijvoorbeeld alleen de maanden of combineer de maanden met mappen voor de dagen van de week (maandag tot zondag).

 

Wat voor mappen gebruik je?

Je kunt voor je systeem archiefmappen gebruiken, maar ook bijvoorbeeld een ordner. Zelf gebruik ik een ordner met daarin 31 tabbladen met de dagen van de maand (1 tot 31) en 12 tabbladen met daarop de maanden (januari tot december). Achter elk tabblad zit een plastic insteekhoesje. Daarin gaan alle papieren voor die maand of dag. Ik heb niet voor elke dag papieren, dus meestal controleer ik ze één keer per week (maar dan wel meteen voor een hele week vooruit).