Huishoudmap deel 8 - Weekmenu's

Vandaag de laatste blogpost over de huishoudmap: de weekmenu's. De weekmenu's maak ik zodat ik maar een keer per week boodschappen hoef te doen. Dat is niet alleen efficiënter, maar bespaart op de een of andere manier ook geld. Waarschijnlijk omdat je ongemerkt toch nog wel eens wat extra's meeneemt in de supermarkt. Bovendien kun je met een weekmenu rekening houden met eventuele restjes van een vorige maaltijd en die in een volgende verwerken. Zo weet je zeker dat je niks weg hoeft te gooien. Ik maak de weekmenu's als volgt.

Agenda raadplegen

Om te beginnen pak ik de agenda en kijk naar onze afspraken. Zijn er dagen dat we beiden laat thuis zijn en/of 's avonds na het eten ergens heen moeten? Hebben we eetafspraken buiten de deur? 

Als we laat thuis zijn of vroeg in de avond weg moeten, kiezen we voor een gerecht dat snel klaar is. Eten we buiten de deur, dan hoeft er voor die dag geen eten in huis gehaald te worden, dat zal duidelijk zijn.

Uit de vriezer eten

Soms eet een van ons niet mee. Op die dagen eet de ander dan vaak een maaltijd uit de vriezer. Meestal maken we meer dan we opeten. Wat overblijft vriezen we in. Dat zijn ideale maaltijden als je onverwachts niets in huis hebt, laat thuis bent, geen zin hebt om te koken of de enige bent die thuis eet. In het weekmenu voor deze week staat twee keer geen maaltijd ingepland, maar staat er 'vriezer'. Dat zijn de avonden dat mijn man werkt en ik dus een maaltijd uit de vriezer opwarm.

Basismenu

Om enig houvast te hebben bij het plannen, en om ervoor te zorgen dat we gevarieerd eten, heb ik een soort basismenu gemaakt. Dat bestaat uit twee keer vlees, twee keer vis en twee keer in de week een vegetarische maaltijd. Nu wordt de uiteindelijke planning niet altijd precies zo dat we hier elke week aan voldoen, maar het is wel een richtlijn. Vaak plan ik in plaarts van zeven maar zes maaltijden. Het komt regelmatig voor dat we een keertje ineens niet thuis eten, of dat we genoeg over hebben van onze andere maaltijden. Vaak plan ik voor de zevende maaltijd dan een restjes maaltijd. Soep, hartige taart en roerbakgerechten zijn ideale maaltijden om restjes in te verwerken. 

Weekmenu met boodschappenlijst

Ik schrijf het weekmenu op gewoon ringbandpapier (A4 formaat). Ik vouw het papier dubbel om een soort kolommen te krijgen. Wil je het netter, dan kun je het menu ook op de computer uittypen en printen, voorgedrukte formulieren (gratis) downloaden van internet of met potlood en lineaal een kolom tekenen op je papier. Ik houd het zo makkelijk mogelijk door het op deze manier te doen. 

In de kantlijn schrijf ik de dagen van de week. Daarnaast komen de menu's. In de rechter kolom komen de ingrediënten die nodig zijn. Daarna kijk ik in de voorraadkast en in de koelkast en vriezer wat er nog in huis is en vink dat af. Wat overblijft komt op de boodschappenlijst (of je neemt gewoon je menulijst mee).

Weekmenu's bewaren

Als je de weekmenu's bewaart gedurende een bepaalde periode, heb je een mooi overzicht wat je wanneer gegeten hebt. Bovendien kun je zo nog eens inspiratie op doen als je verlegen zit om ideeën voor maaltijden. Per maaltijd heb je meteen een boodschappenlijst. En je kunt je favoriete recepten achter de menu's opbergen, zodat je ze altijd bij de hand hebt. Iemand vertelde me ooit dat ze haar menu's in google calender invult en ze jaarlijks laat herhalen. Zo had ze na een jaar voor elke dag van de week een menusuggestie, en dat het hele jaar door! 

Huishoudmap maken deel 5 - To Do Lijsten

Vandaag behandel ik de tabs 'werk', 'huis' en 'to do'. Deze tabs zijn eigenlijk allemaal op dezelfde manier opgezet. Ik heb ze alleen opgedeeld in verschillende onderwerpen. Werk voor alles wat werk regelateerd is. Huis voor alles wat er in en om het huis gedaan moet worden en To do voor alle andere dingen. Achter elke tab zit gelinieerd multopapier. Hierop schrijf ik simpelweg de dingen die gedaan moeten worden. Zit er een deadline aan, dan zet ik in de kantlijn de datum. Is iets gedaan, dan streep ik het af. Soms zet ik aanvullende informatie in de kantlijn. Daarvoor gebruik ik onderstaande tekens/letters.

K = kopen

P = staat ook genoteerd op projectlijst (daarover later meer)

* = belangrijk / prioriteit

Is iets gedaan, dan streep ik het gewoon door. Meestal kijk ik één keer per week in mijn takenlijsten en beslis ik wat ik wil gaan doen die week. Vaak markeer ik ze dan met een pijltje in de kantlijn of zet ze in mijn agenda.

De tab werk heeft nog een extra vel multopapier. Daarop schrijf ik al mijn ideeën die niet direct taken zijn. Wil ik die ideeën gaan gebruiken, dan worden ze alsnog omgezet in taken of komen ze op de projectenlijst.

 

Huishoudmap maken, deel 4 - Schema's

De volgende tab in mijn huishoudmap is 'schema's. Vandaag laat ik je zien hoe dat eruit ziet. Eigenlijk zijn de schema's alleen maar schoonmaakschema's voor ons huis. Hier laat ik je zien hoe ik ze ingedeeld heb en hoe ik ze gebruik. 

Dagelijkse, wekelijkse en tweewekelijkse schoonmaakklussen

Ik heb op de computer een pagina gemaakt met tabellen voor dagelijkse, wekelijkse en tweewekelijkse klussen. Ik heb het weekblok met de dagelijkse klussen twee keer afgedrukt, zodat ik, als ik de taken op papier wil afvinken, de pagina twee weken kan gebruiken.

 

Jaarschema schoonmaakklussen

Het volgende schema is het jaarschema. Ik heb alle klussen die één keer per maand of minder vaak voorkomen, in een jaarschema gezet. Hierbij heb ik de zone indeling van Flylady aangehouden. Voor wie niet bekend is met Flylady even een korte uitleg. Flylady verdeelt het huis in vijf verschillende zones op en concentreert zich elke week op één bepaalde zone. Ik heb verschillende schoonmaakschema’s uitgeprobeerd, maar ik merk dat dit voor mij nog steeds het beste werkt. De vijf zones zijn bij mij (enigszins aan ons huis aangepast):

 Zone 1 – hal, voorkant van het huis, trap en overloop

 Zone 2 – keuken

 Zone 3 – badkamer, toilet, studeerkamer

 Zone 4 – slaapkamer

 Zone 5 – woonkamer

De gekleurde vakjes geven aan wanneer een taak gedaan moet worden.  Helaas ben ik niet zo gedisciplineer dat ik mijn klussen altijd in de geplande maand doe. Maar het helpt wel dat ik met dit schema heel makkelijk kan zien welke klussen zijn blijven liggen. Dat maakt het huishouden een stuk makkelijker en overzichtelijker.

 

Afvinken wat je gedaan hebt

Mijn schoonmaakschema’s zitten in plastic hoesjes. Dat maakt op papier afvinken lastig. Maar je kunt ze ook heel handig afvinken met een whiteboard stift. Gewoon op het plastic. Is de week of het jaar voorbij, dan veeg je het er zo weer af met een droog doekje. Scheelt je meteen een hoop printwerk.