Gezinsvergadering

Al eens een gezinsvergadering gehouden? Misschien klinkt het je een beetje vreemd in de oren, maar regelmatig een gezinsvergadering houden kan heel nuttig zijn. Het is een goede manier om even met het hele gezin bij elkaar te zitten en dingen waar het hele gezin mee te maken heeft met elkaar te bespreken.

Wat is een gezinsvergadering?

Bij een gezinsvergadering komt het hele gezin bij elkaar om te overleggen. Houd de vergaderingen het liefst wekelijks, op een vaste dag en een vast tijdstip. Zo is voor iedereen duidelijk wanneer de vergadering is. Zorg voor wat lekkers bij de vergadering want het is vooral de bedoeling dat het leuk is. Tijdens de vergadering kun je bespreken wat je wilt. Onderwerpen kunnen zijn:

  • Hoe was de afgelopen week?
  • Wat ga je de komende week doen? (afspraken, plannen)
  • Wat zou je graag willen doen de komende week?
  • Wat zou je willen veranderen?
  • Zijn afspraken de afgelopen week nagekomen?
  • Wat zijn de nieuwe afspraken?
  • Wat wil je graag eten deze week? (Kies om de beurt een gerecht en/of maak van te voren regels over wat wel/niet zodat je niet elke dag friet hoeft te eten)

Voorbereiding

Voor de eerste gezinsvergadering zul je eerst aan iedereen moeten uitleggen wat het is en waarom je dit wilt doen. Kies hiervoor een tijdstip dat iedereen rustig bij elkaar zit, bijvoorbeeld het avondeten. Houd ook rekening met eventuele afspraken die al gemaakt zijn voordat je een dag en tijd kiest. Niemand gaat rustig zitten vergaderen als ze eigenlijk ergens anders zouden moeten of willen zijn. Bepaal de regels voor de vergadering (bijv. hoe lang, we luisteren naar elkaar en laten elkaar uitpraten, etc.) en zorg voor een agenda. Vraag ook je kinderen agendapunten in te brengen.

De Gezinsvergadering

Plan de vergadering wekelijks op een vaste dag en tijd. Zorg voor drinken met wat lekkers tijdens de vergadering. Laat iedereen zijn verhaal doen, luister naar elkaar en maak duidelijke afspraken. Schrijf de afspraken op, zodat je ze er volgende week weer bij kunt pakken. Je kunt ze eventueel ook op een planbord schrijven zodat iedereen ze kan zien. Vraag na afloop wat iedereen van de vergadering vond. Vooral de eerste keer is het belangrijk om samen even stil te staan bij deze nieuwe gewoonte.

Een gezinsvergadering hoort een positieve bijeenkomst te zijn. Let tijdens de vergadering op dat er geen verwijtende sfeer ontstaat. Jullie mogen elkaar vertellen wat er anders en beter kan, en kunnen eventueel samen nadenken over hoe je dat gaat bereiken. Maar besteed ook aandacht aan de positieve dingen. Moedig elkaar aan en geef elkaar complimenten. Dat zal jullie band verstevigen.

 

 

Moet ik dit nu doen?

Heb je het gevoel dat je teveel taken op je bordje hebt liggen en kost het je moeite om prioriteiten te stellen? Er is een hele simpele methode waarmee je voor jezelf duidelijk kunt krijgen hoe belangrijk een taak op dit moment is en of jij degene bent die hem moet uitvoeren. De eenvoud van de methode ligt in het feit dat het een simpel zinnetje is dat je helpt om na te denken over je prioriteiten van dit moment.

Moet ik dit nu doen?

Deze zin kan je helpen om prioriteiten te stellen. Vorige week raadde ik je aan om een lijst te maken van alles wat je nog moet doen, en je taken in te plannen. Heb je veel te doen en kost het moeite om te beslissen waar je mee moet beginnen, dan kan dit eenvoudige zinnetje je verder helpen. Stel jezelf dus de volgende vraag:

Moet ik dit nu doen?

Moet

Gebeurt er iets ergs als je het niet doet? Heeft het grote negatieve gevolgen als je het niet doet? Zo nee, dan bestaat het moeten alleen in je hoofd. Misschien is het iets wat je graag wilt doen of zou kunnen doen.

Ik

Is het iets wat alleen jij kan doen? Of kun je het delegeren aan een ander? Je hoeft niet alles zelf te doen.

Dit

Is het duidelijk wat je taak is? Is dit de enige manier of is er een makkelijker/sneller alternatief? Is dit het beste wat ik op dit moment kan doen?

Nu

Is het iets wat perse nu moet gebeuren of kan het ook later? Heeft het gevolgen als je het naar een later moment verschuift?

Doen

 

Eigenlijk zou je hiermee moeten beginnen. Is het iets wat je moet doen, of is het alleen maar informatie? Wat zijn de afzonderlijke stappen die je moet ondernemen?

Keuzestress

Behalve dat we het steeds drukker lijken te hebben, ervaren ook steeds meer mensen keuzestress. In een tijd waarin je je leven grotendeels zelf vorm kunt geven, lijkt het van het grootste belang om de juiste keuzes te maken. En natuurlijk is er niks mis met nadenken over wat je wilt en hoe je dat kunt bereiken. Anders wordt het als je daarbij last krijgt van keuzestress. Je hebt teveel opties en durft niet te kiezen, uit angst het verkeerde te kiezen. Hoe ga je hiermee om?

Neem een besluit

Besluit wat je wilt. Je hoeft nog geen gedetailleerd plan te hebben, maar bedenk wat echt belangrijk voor je is. Wil je meer tijd voor je gezin of juist meer aandacht voor je carrière? Zoek je een rustige woonomgeving of heb je liever een bruisende stad? Wil je je zelf ontwikkelen op professioneel vlak of begin je liever aan een nieuwe hobby?

Kies

Als je eenmaal weet wat je wilt en wat je belangrijk vind, dan is de weg ernaar toe niet zo heel belangrijk. Kijk welke opties je hebt, maar weet ook dat het niet zo heel veel uitmaakt hoe jij je doel bereikt. Baseer je keus vooral op wat je aanspreekt en of het haalbaar is. Bedenk ook dat je niet álle opties hoeft te kennen. Het is makkelijker kiezen als je het aantal keuzemogelijkheden beperkt houdt.

Blijf bij je besluit

Heb je eenmaal gekozen, blijf dan bij je besluit. Ga je niet alsnog afvragen of andere keuzes niet beter geweest waren. Dat maakt je alleen maar onzeker. En dat is nergens voor nodig, want je had al besloten dat dit de beste optie voor jou was. Blijkt het achteraf toch niet te werken, dan kun je altijd nog wat bijsturen of een nieuwe keus maken. Vaak word je gelukkiger van gaan voor 'goed genoeg' dan je maar te blijven afvragen of je wel 'het allerbeste' hebt gekozen. 

Overzicht en rust door te plannen

Ben je ook zo druk in je hoofd en bang dat je dingen vergeet? Heb je ontzettend veel te doen, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Met de volgende tips creëer je overzicht en wordt het een stuk rustiger in je hoofd.

Een lijst maken

Dingen blijven maar in je hoofd rondzwerven omdat je ze nog moet doen. Zolang je ze niet gedaan hebt, blijven ze om aandacht vragen. Helaas vaak op momenten dat het jou helemaal niet uit komt en je de taak op dat moment niet uit kunt voeren. De oplossing? Schrijf het op. Zorg dat je één lijst hebt waarop je alles noteert wat je invalt. Alles wat je nog moet doen, wilt uitzoeken en waar je aan moet denken. Dit kan gewoon in een notitieboekje of elektronisch in je tablet of telefoon. Zorg er in elk geval voor dat je deze lijst altijd bij je hebt, zodat je invallen altijd kunt noteren. Door het op te schrijven, weet je dat je het niet meer zult vergeten en hoef je er niet meer de hele tijd aan te denken.

Plannen

Op een moment dat je tijd hebt, liefst een vast moment op de dag of in de week, loop je de lijst langs. Beslis wat je gaat doen met hetgeen je hebt opgeschreven. Wil en moet je het nog steeds doen? Ja? Bedenk dan hoeveel tijd het je kost. Doe het meteen als het iets is dat weinig tijd kost. Beslis anders wanneer je het gaat doen en schrijf het in je agenda. Alle taken die niet meer nodig zijn, die je al gedaan hebt of die je in je agenda gepland hebt, kun je op je lijst doorstrepen.

Het consequent toepassen van deze methode, zal je meer rust geven. Maar het werkt alleen als je de geplande taken ook daadwerkelijk doet. Dus handel ze af op de dag dat ze in je agenda staan. Krijg je het niet af of komt er iets belangrijks tussen? Plan dan meteen een nieuwe dag in waarop je de taak gaat afhandelen. 

Opruimen en emoties

Opruimen kan veel verschillende emoties met zich meebrengen. Vaak zijn spullen meer dan alleen gebruiksvoorwerpen. Je hebt het ooit gekocht of gekregen. Daar kunnen allerlei emoties aan vast zitten. Ook ervaar je vaak emoties op het moment dat je besluit iets wel of niet weg te doen. Dat kan de beslissing om het voorwerp weg te doen een stuk moeilijker maken.

Negatieve emoties

Negatieve emoties komen veel voor bij het opruimen van spullen. Hieronder bespreek ik er een aantal.

Spijt

Spijt dat je geld aan iets hebt uitgegeven dat je nooit gebruikt of gedragen hebt. Spijt van onbezonnen aankopen. Een gevoel van spijt over de aankoop van spullen die je nooit gebruikt, is heel normaal. Je hebt geld uitgegeven aan iets wat je niet gebruikt. Het voelt als weggegooid geld. Maar bedenk dat je nu beter weet. Voortaan denk je nog een keertje diep na voor je iets koopt. Marie Kondo zegt zelfs dat deze spullen je geleerd hebben dat je deze zaken niet nodig hebt en dat ze daarmee aan hun doel hebben voldaan.

Spullen die nog goed zijn maar die je zelf niet (meer) nodig hebt, kun je weggeven of verkopen. In het laatste geval heb je een deel van je geld terug, in het andere geval beleeft een ander er in ieder geval nog plezier aan.

In de toekomst kun je impulsaankopen voorkomen door bijvoorbeeld je pinpas thuis te laten of een 30-dagen lijst aan te leggen. Op je 30-dagen lijst schrijf je alles wat je graag wilt kopen. Noteer daarbij ook de datum van de dag waarop je het opschrijft. Wil je datgene wat je opgeschreven hebt over 30 dagen nog, dan mag je het kopen. Zo niet, dan heb je jezelf behoedt voor een impulsaankoop.

Verdriet

Soms zitten er verdrietige herinneringen aan spullen. Bijvoorbeeld iets wat je kocht of kreeg tijdens een relatie die inmiddels is stukgelopen of bezittingen of cadeaus van een dierbare die is overleden. Accepteer het verdriet en vraag je af of je deze dingen wilt houden. Herinneringen zitten niet vast aan het voorwerp. Natuurlijk hoef je niet alles weg te doen. Maar alles houden is meestal ook geen optie. Kijk waar je echt waarde aan hecht en doe de rest weg.

Angst

Onbewust ervaren veel mensen angst bij het opruimen. Angst om iets nodig te hebben op het moment dat ze het weg doen. Angst om los te laten. Angst voor een tekort aan iets. Vaak is die angst ongegrond. Bedenk dat de meeste voorwerpen vervangbaar zijn, mocht je het ooit nog eens nodig hebben. Vraag je ook af hoeveel je van iets nodig hebt. Vaak is dat minder dan je denkt. Soms is er een dieper liggend probleem dat je probeert te ontwijken door je te omringen met spullen. Speelt zoiets bij jou? Zoek dan hulp als je er in je eentje niet uit komt. Misschien helpt praten met iemand die je vertrouwt al. Zoek anders professionele hulp. Zij kunnen je helpen om je angst te overwinnen.

Positieve emoties

Positieve emoties ervaar je vooral als je dingen hebt waar je blij van wordt of als er mooie herinneringen aan kleven. Over het algemeen zul  je deze voorwerpen koesteren en ze willen bewaren. Moeten een aantal van deze dingen toch weg, bedenk dan dat de herinnering niet verdwijnt als het voorwerp verdwijnt. Maak desnoods een foto van het voorwerp voor je het weg doet.

Mijn eigen ervaring

Ik had ooit een T-shirt dat ik in een vakantie kocht. Ik droeg het ook tijdens verschillende andere reizen en al die herinneringen kwamen weer naar boven bij het zien van dat T-shirt. Maar uiteindelijk was het versleten en kon ik het niet meer dragen. Het lag nog een tijdje nutteloos te wezen in de kast. Uiteindelijk besloot ik het weg te doen nadat ik er een foto van had gemaakt. Veel later besefte ik dat ik genoeg (vakantie)foto’s heb waarop ik dat T-shirt draag. En dat de foto met alleen het shirt erop eigenlijk niets toevoegt. Die foto heb ik dan inmiddels ook niet meer. Maar de herinneringen aan al die keren dat ik het shirt droeg, heb ik nog steeds.