Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Heb je een tijdje (bijvoorbeeld tijdens de zomermaanden) het huishouden laten versloffen? En valt het je moeilijk om er weer aan te beginnen omdat je zoveel ziet dat nog gedaan moet worden? Dat hoeft helemaal niet. Het is niet in één dag vies geworden, het hoeft ook niet in één dag schoon. Hieronder leg ik uit hoe je schoonmaken vanuit een achterstand aanpakt.

Begin met de dagelijkse dingen

Begin met het bijhouden van de dagelijkse dingen. Bed opmaken, afwas doen, was doen etc. Maak desnoods lijstjes met je ochtendroutine en avondroutine. Heb je je dagelijkse ritme weer op orde, dan ga je de wekelijkse dingen aanpakken.

Wekelijkse schoonmaakklussen

Onder wekelijkse taken vallen stofzuigen, stoffen, bedden verschonen etc. Maak ook nu een lijstje wat je elke week wilt doen en doe elke dag bijvoorbeeld één of twee dingen. Of plan al je wekelijkse huishoudklussen op een vrije dag. Doe wat voor jou werkt. Misschien merk je nu dat sommige dingen wel erg vuil zijn geworden of een wat grondiger schoonmaakbeurt nodig hebben. Als je eenmaal je dagelijkse en wekelijkse routine op orde hebt, wordt het allemaal niet meer zo heel snel vies en kost het je steeds minder tijd. De grotere schoonmaakklussen (zoals de koelkast schoonmaken, ramen lappen etc.) vallen onder de maandelijkse schoonmaakklussen.

Maandelijkse schoonmaakklussen

Maak een overzicht van wat je elke maand (of elke twee à drie maanden) wilt doen en verdeel ook deze taken over de weken en dagen. Doe elke week een paar van die extra klussen. Ook hier geldt, je wordt nu misschien geconfronteerd met achterstallig schoonmaakwerk, maar langzamerhand wordt dit steeds minder. De volgende keer dat je de ramen lapt of de koelkast schoonmaakt is het vast minder vies als je je aan je schoonmaakschema houdt.

Heb je nog geen regelmatig schema voor je schoonmaakklussen, dan is dit ook een uitstekende manier om zo beetje bij beetje een schoonmaakschema op te bouwen. Het voordeel om het op deze manier te doen is dat je ook meteen ziet of het goed in te passen is naast je andere activiteiten. Misschien moet je een beetje schuiven met dingen voordat je de beste momenten voor je schoonmaakwerk hebt ontdekt. Hoe je een schoonmaakschema maakt en een voorbeeld daarvan, vind je hier.

Aan je lange termijn doelen werken

Vaak hebben we wel lange termijn doelen, in ons hoofd of zelfs op papier. Doelen die verder gaan dan deze dag of week. Dingen die we in de komende maanden of jaren willen bereiken. Maar die doelen raken zo snel ondergesneeuwd door alle dagelijkse dingen die moeten gebeuren. Hoe voorkom je dat je nooit aan je lange termijn doelen toekomt?

Schrijf je doelen op

Schrijf alles wat je ooit nog wilt doen en nog wilt bereiken op en verbind er een tijd aan. Alison Mitchell geeft in haar boek ‘Alles onder Controle’ het voorbeeld van een bestemmingsagenda. Zij stelt voor elk gebied in je leven doelen maakt voor over 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar en 20 jaar. In 168 hours stelt Laura Vanderkam dat je een lijst van 100 dromen moet opstellen. Ook weer om te voorkomen dat je nooit toekomt aan de dingen die je graag wilt doen. En nee, je hoeft niet al je dromen te laten uitkomen en ook niet al je doelen te bereiken. Zeker als je doelen maakt voor over 10 of 20 jaar is de kans groot dat die nog veranderen. En dat is prima. Maar je hebt wel een groter plaatje nodig om naar toe te werken om niet te verzuipen in de alledaagse dingen. Dus… maak die lijst met doelen.

Maak een tijdpad

Maak een tijdpad voor elk van je doelen. Wanneer wil je het bereikt hebben? Maak eventueel een onderverdeling in subdoelen. Wil je bijvoorbeeld een meerjarige opleiding doen, verdeel die dan onder in jaren. Belangrijk is, dat je alles op papier zet. Bewaar je lijst met doelen en het tijdspad op een plek waar je ze makkelijk ziet of er even bij kunt pakken. Ik heb mijn doelen per categorie in een aparte map opgeborgen. Ik heb Alison Mitchells voorbeeld gevolgd en de doelen onderverdeeld in doelen voor over 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar, 5 jaar en 10 jaar. De doelen voor over 5 en 10 jaar begonnen al wat vager te worden, dus de doelen voor over 20 jaar heb ik nog maar even achterwege gelaten.

Plan acties in

Nu ga je plannen. Kijk per week of per dag wat je kunt doen om aan je doelen te werken. Werk je doelen desnoods uit in tussenstappen. Wat is de kleinste stap die je kunt nemen? Een boek kopen over het onderwerp? Uitzoeken welke cursussen er over het onderwerp zijn? Dat is je eerste stap. Schrijf het in je agenda of op je to do lijst en ga ermee aan de slag.

Voor de eerste drie maanden heb ik al mijn doelen uitgeschreven in acties. Wat moet ik doen om dit doel te behalen? Als ik mijn maandelijkse planning maak, pak ik de doelenmap erbij en plan een aantal van die acties in. Zo blijf ik aan mijn doelen werken.

Blijf je doelen in het oog houden

Pak je doelen er regelmatig bij en werk je lijsten bij. Zijn je doelen veranderd? Moet je een bepaalde actie ondernemen? Lig je nog op schema of moet je bijsturen? Blijf werken aan je doelen. Voorkom dat je tijd opgaat aan de dagelijkse dingen en je niet toekomt aan de dingen die je graag wilt doen of wilt bereiken.

Na de maandelijkse en wekelijkse planning, laat ik je nu zien hoe de dagelijkse planning in mijn bullet journal verloopt. De dagellijkse planning maak ik meestal de avond van te voren.

Afspraken

Om te beginnen kijk ik in mijn agenda en in het maandoverzicht wat er gepland staat voor de volgende dag. Staan er afspraken, dan noteer ik die ook op mijn dagelijkse lijst in mijn bullet journal. Afspraken worden direct onder de header met de datum geschreven. Nu ik toch een blik in mijn agenda werp, kijk ik meteen even of ik nog dingen moet voorbereiden voor de komende dagen. Ook deze taken worden dan op de dagelijkse lijst gezet.

Taken

Vervolgens kijk ik naar de taken die ik voor vandaag gepland had. Alles wat niet gedaan is, schuif ik door naar morgen. Dit doe ik door een pijltje voor de taak te zetten en de taak opnieuw op te schrijven voor de volgende dag. Wil of kan ik de taak de volgende dag niet doen, dan laat ik hem gewoon open staan en kom ik hem bij de wekelijkse planning weer tegen.

Tot slot kijk ik naar de weekplanning, als ik die gemaakt heb, en naar de maandelijkse takenlijst. De week- en maandplanning bekijk ik om te zien welke taken ik er de volgende dag nog bij wil doen. Deze taken komen dan op mijn dagplanning. Hier ligt meteen mijn valkuil op de loer. Ik wil nog wel eens overschatten hoeveel tijd ik heb of onderschatten hoe lang een taak duurt. Daardoor neem ik dan teveel taken uit mijn week- of maandplanning over en eindig ik met een te lange to do lijst.

Nu hoef ik morgenochtend alleen nog maar mijn bullet journal open te slaan om te zien wat er gedaan moet worden. Dat maakt het makkelijker om aan mijn taken voor die dag te beginnen.

 

 

De weekplanning in mijn bullet journal varieert nogal. Soms maak ik een apart overzicht van wat ik die week wil doen, soms werk ik alleen bij wat al gedaan is en vul ik mijn lijsten aan. De weekplanning doe ik in het weekend, meestal op zondag.

Weekplanning controleren

Wat ik elke week in ieder geval doe: controleren wat ik al gedaan heb en wat ik nog moet doen. Ik kijk allereerst naar de komende week, zowel in mijn agenda als in mijn bullet journal. Afspraken schrijf ik meestal in beide op, maar voor de zekerheid controleer ik graag of ik dit ook echt heb gedaan. Zo nodig werk ik beide boekjes bij.

Vervolgens blader ik terug naar de afgelopen week (de dagelijkse lijsten, waarover volgende keer meer) en kijk wat er nog niet gedaan is. Soms komen deze dingen dit op een aparte weeklijst te staan. Maar vaak schrijf ik ze ook gewoon op de dagelijkse lijst voor de volgende dag of op de maandelijkse lijst. Het ligt er een beetje aan hoe druk ik het heb, en hoeveel behoefte aan overzicht ik heb.

Maandelijkse lijst controleren

Dan kijk ik op mijn maandelijkse lijst en werk deze bij. Ik vink af wat ik al gedaan heb (voor zover ik dat nog niet had gedaan), streep dingen die bij nader inzien niet hoeven door en kijk wat er nog moet gebeuren. Moet iets echt in de komende week gebeuren, dan schrijf ik die taak op een weeklijst of ik schrijf hem gewoon voor de volgende dag op. Is er een deadline, dan schrijf ik de datum voor de taak. Zo weet ik wanneer het uiterlijk gedaan moet zijn. Deadlines worden voor alle zekerheid vaak ook nog eens in mijn agenda genoteerd.

Volgende keer laat ik jullie zien hoe ik mijn dagplanning maak.

Om een beetje overzicht over al mijn taken en projecten te krijgen en te houden, gebruik ik een bullet journal. In een eerdere blogpost schreef ik al eens over dit onderwerp. Met behulp van mijn bullet journal maak ik een maandelijkse, wekellijkse en dagelijkse planning. In mijn video liet ik zien hoe ik de maandelijkse planning in mijn bullet journal maak. Deze maak ik meestal het laatste weekend van de maand. Omdat sommige mensen een en ander liever nog eens rustig nalezen, ga ik hier nog wat dieper op mijn maandelijkse planning in.

Spread

Ik begin met de maandelijkse spread. Ik schrijf de datums (1 t/m 31) onder elkaar en daarnaast de eerste letter van de dag van de week (z, m, d, w, d, v, z). De z van zondag maak ik rood en ik zet een streep aan het eind van elke week. Zo heb ik meer overzicht over de afzonderlijke weken. Daarna vul ik bijzondere dagen en afspraken in. Daarvoor heb ik voorin mijn bullet journal een jaaroverzicht met verjaardagen en bijzondere gebeurtenissen.

Omdat ik bij het gebruik van een bullet journal toch moeite had met het plannen van afspraken op een bepaalde dag/tijd, gebruik ik naast mijn bullet journal ook een agenda. Bij het invullen van mijn maandoverzicht controleer ik daarom ook de agenda nog even op afspraken en deadlines voor de komende maand.

Op de pagina naast het maandoverzicht begin ik met een lijst met mijn doelen/taken voor de komende maand. Allereerst kijk ik nog even terug naar het maandoverzicht van de vorige maand. Wat is er daarvan nog niet gedaan? Ik blader ook nog even door de dagelijkse lijstjes van de afgelopen maand om te kijken of daar nog dingen staan die nog moeten gebeuren.

Ook nu weer pak ik mijn agenda erbij. Daar heb ik in juli tot het eind van dit jaar een maandplanning gemaakt voor mijn doelen op langere termijn. Wat had ik voor deze maand gepland? Wil ik al deze dingen nog steeds doen? Zo ja, dan neem ik ze over in mijn bullet journal.

Ook kijk ik nog even naar het jaaroverzicht en blader ik een paar weken vooruit in mijn agenda. Zijn er dingen waar ik alvast mee moet beginnen?

Tot slot komt mijn ‘braindump’ lijst aan de beurt. Dit is een doorlopende lijst met alles wat me bezig houdt. Alles wat me te binnen schiet schrijf ik op. Ideeën, dingen die gedaan moeten worden, projecten die ik ooit nog wil gaan doen etc. Een keer per maand blader ik die lijst door en kijk wat ik daar nog van wil doen in die maand.

Uitvoeren

Als ik bovenstaande allemaal gedaan heb, heb ik een lange lijst met doelen en taken. Eerlijk gezegd is deze lijst vaak te lang. Idealiter plan je op zo’n manier dat je al je taken en doelen ook gedaan kunt krijgen. Maar mijn brein wil altijd meer en ik word heel onrustig als er naar mijn dingen ontbreken op de maandelijkse lijst, zelfs al weet ik dat ik nooit alles kan doen. Dus uiteindelijk komt het erop neer dat ik gedurende de maand prioriteiten stel, in plaats van aan het begin van de maand. Niet ‘volgens het boekje’, maar het werkt voor mij.

En daarmee komen we denk ik wel bij de belangrijkste regel van timemanagement en plannen. Doe wat bij jou (en je leefstijl) past en wat voor jou werkt. Er zijn vele manieren om te plannen en je tijd efficiënt en effectief in te delen. Soms kost het even tijd om te ontdekken wat voor jou werkt. Geef jezelf die tijd en laat je niet ontmoedigen als het niet meteen lukt. Je moet ook wennen aan een systeem. In de volgende blogposts zal ik je wat meer vertellen over mijn week- en dagplanning.