Routines: Ga op tijd naar bed

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Uit onderzoek blijkt dat 30% van de Nederlanders te weinig slaapt. Daarnaast slaapt een groot deel van de Nederlanders ook nog eens slecht. Slaaptekort zorgt er niet alleen voor dat je de volgende dag moeilijk je bed uit komt en je moe voelt. Het vergroot ook de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en maag- en darmproblemen. Daarnaast verzwakt het je immuunsysteem zodat de kans groter is dat je een verkoudheid of een griepje oploopt. Ook je hersenen hebben voldoende nachtrust nodig om alle indrukken en ervaringen van de dag te verwerken.

Voldoende slapen doe je in eerste instantie door op tijd naar bed te gaan. Zorg dat je op zijn minst acht uur slaap krijgt. Dus tel terug vanaf het moment dat je wekker de volgende ochtend afgaat en zorg dat je minimaal acht uur voor die tijd in bed ligt. Heb je moeite om op tijd naar bed te gaan? Zet dan een het alarm op je horloge of je mobiel een half uur voor je bedtijd. Dat is het signaal om je klaar te maken om naar bed te gaan. Daarnaast helpt het als je een uur voor je bedtijd al gaat afbouwen.

Gebruik geen schermen meer het laatste uur voor je naar bed gaat. Met name tablets, laptops en computerschermen geven blauw licht af, dat de aanmaak van melatonine remt. De tv doet dit ook, maar heeft iets minder invloed omdat je daar vaak verder vanaf zet.

Schakel over naar rustige activiteiten en lees bijvoorbeeld een boek.

Zorg voor een rustige slaapomgeving. Veel licht (van bijvoorbeeld apparatuur) kan je uit je slaap houden. Zet apparaten zoveel mogelijk helemaal uit of haal ze helemaal uit je slaapkamer.

Neem je mobiel niet mee naar de slaapkamer. Nachtelijke sms-jes en andere berichten verstoren je slaap. Morgen ben je weer uitgerust voor iedereen beschikbaar.

 

 

Snelle tips voor pasen

Het is alweer bijna pasen. Daarom op de valreep nog een aantal snelle tips voor de paasdagen.

Voor de paasboodschappen:

  • Bestel je boodschappen online en een paar dagen van te voren. Haal eventuele verse producten nog even een dag van te voren.
  • Vermijd piektijden in de supermarkt. De vroege ochtend is vaak de rustigste tijd.
  • Weinig tijd? Kies voor makkelijk te bereiden gerechten of kant-en-klare gerechten.

Voor de paasversieringen:

  • Willen de kinderen paaseieren versieren, maar heb je geen zin in geklieder met verf? Laat ze de eieren versieren met stickers, lintjes, washitape of stiften.
  • Toch met verf aan de slag? Dek de tafel af met plastic en doe ze een verfschort voor.
  • Versier je saaie eierdopjes met washi tape, stickers of lint.

Voor de paasbrunch:

  • Besmeer tortilla’s met kruidenkaas en leg er een plakje gerookte zalm op. Stevig oprollen en in stukjes snijden. Succes gegarandeerd.
  • Variant voor kinderen: Pannekoeken (eventueel kant-en-klaar) met chocopasta of jam.
  • Koop wat standaard cupcakes en versier ze zelf of laat de kinderen dit doen. Versieren kan met glazuur, marsepein en kleine snoepjes, maar ook met bijvoorbeeld (stukjes) fruit.

Voor de paastafel:

  • Vul een hoge glazen vaas met (gekookte) eieren. Als je de eieren kookt met uienschillen, bieten of bessen, krijgen ze bovendien op een natuurlijke manier een mooie kleur.
  • Pluk een bosje veldbloemen of haal ze uit je tuin en zet ze in kleine glaasjes op de paastafel.
  • Versier een standaard wit servies met porseleinstift en eenvoudige glazen met glasstiften. Zo heb je in een handomdraai en uniek paasservies.
  • Leg wat chocolade eitjes tussen de gerechten die op tafel staan voor een feestelijk en kleurig effect.

Productief met schema's

Thuis werken en eigen baas zijn heeft veel voordelen. Een groot nadeel is echter dat niemand oplet of je wel aan het werk bent en doet wat je zou moeten doen. Het gebrek aan structuur is soms een groot struikelblok voor me. Vooral op dagen dat ik even vast zit, met een moeilijke of vervelende klus moet beginnen of gewoon een dag heb waarin ik geen zin heb in wat dan ook. Daarom heb ik voor mezelf een standaard dagplanning gemaakt.

Mijn dagschema

Deze planning is geen wet van meden en perzen. Zodra ik afspraken heb of aan een groter project werk, wijk ik hier vaak van af. Maar de rust en het overzicht die een standaard dagindeling me geeft, helpt me om me niet te verliezen in allerlei onbelangrijke taken of in eindeloos surfen op het internet. Misschien werk jij ook vanuit huis, ben je een thuisblijfmoeder of heb je ook op je werk behoefte aan zo’n indeling. Of misschien heb je AD(H)D waardoor je meer behoefte hebt aan houvast. Of ben je iemand die gewoon heel veel ballen in de lucht probeert te houden. Er zijn allerlei situaties te bedenken waarin je meer behoefte aan structuur hebt. Daarom deel ik mijn planning hier met je. In de hoop dat het je helpt om zelf wat meer structuur aan te brengen in je dagen wanneer je dat nodig hebt.

De planning was, zoals je kunt zien op bovenstaande foto, in eerste instantie ingedeeld in enkele grote blokken: ochtend, middag en avond. Inmiddels is er een en ander veranderd en heb ik de ochtend in twee blokken gesplitst.

Ochtend – 06.00-08.30 uur

  • Opstaan, water drinken.
  • Stretchen (en op dinsdag, donderdag en zaterdag krachttraining).
  • Ontbijten, lezen (non-fictie), best self journal invullen.
  • Dagplanning naar J. mailen. J. is een vriendin die ook vanuit huis werkt, en door elkaar onze doelen voor de dag te e-mailen houden we elkaar gemotiveerd.
  • E-mail afhandelen. Misschien niet de meest geschikte taak voor de ochtend, maar omdat ik toch al mijn e-mail programma open om J. te e-mailen, handel ik de binnengekomen e-mails ook maar meteen af.

Ochtend – 08.30–12.00 uur

  • Was in wasmachine (alleen op de dagen dat ik een was draai, wat normaal maandag tot en met woensdag is en eventueel een extra was op donderdag of vrijdag).
  • Bed opmaken.
  • Droge was vouwen.
  • Ik vind het prettig om alvast wat huishoudelijke klusjes te starten voor ik echt aan de slag ga.
  • 30 minuten studeren.
  • 10 minuten Frans met Duolingo.

Dit zijn dingen die er anders vaak bij in schieten. Daarom begin ik daarmee.

  • Werken aan het project of de taak van de dag. Een project is een grotere taak waar ik op dat moment mee bezig ben. De taak van de dag zijn terugkerende dingen, zoals de administratie, de wekelijkse review en planning, bestellen van boodschappen etc.
  • Business stuff. Alles wat met mijn bedrijf te maken heeft en wat die dag moet gebeuren. Van het posten van blogs en video’s tot klantgerelateerde zaken. Door de indeling zoals die nu is lijkt het alsof dit nu als laatste komt. Het feit is echter dat ik veel sneller door mijn dagelijkse taken heen ga als ik weet dat ik nog belangrijke dingen voor mijn bedrijf moet doen. Daarom deze in eerste instantie misschien een beetje vreemde volgorde.
  • Wekelijkse huishoudelijke taak en 15 minuten opruimen/schoonmaken in de zone van deze week. Vaak hang ik op dit moment ook de was op. Wekelijkse taken (zoals stofzuigen, stoffen, etc.) doe ik allemaal op een vaste dag. Maandag stofzuigen, dinsdag dweilen, woensdag stoffen etc. Daarnaast maak ik nog een kwartiertje extra schoon in de betreffende zone van die week. Meer over de indeling van zones vind je hier.

12.00-13.00 uur - lunch

Middag 13.00-17.00 uur

  • Post afhandelen (papierwerk dat in orde gemaakt moet worden en alles wat om een reactie vraagt, inclusief antwoorden op reacties op social media, zelf posten op sociale media, etc.).
  • Teksten voor blog, cursussen of e-boeken schrijven.

Middag 17.00-18.00 uur

Koken als het mijn kookbeurt is. Anders tijd voor ontspanning of het afmaken van dingen waar ik nog niet aan toegekomen ben.

Avond 18.00-22.00 uur

  • Eten
  • Afwassen
  • Hobby/tv of youtube kijken.
  • Bullet journal updaten, agenda checken en to do lijst voor morgen maken.
  • Best self journal invullen.
  • Bureau opruimen.
  • Opruimrondje door het huis (rondzwervende spullen op hun plek leggen, glazen naar de keuken etc.).
  • Klaarmaken voor bed (tandenpoetsen, wekker zetten etc.).

Planning in het zicht

Deze dagelijkse planning stond ooit in mijn huishoudmap, verhuisde vervolgens naar mijn bullet journal, maar hangt nu gewoon op een memobard in mijn kantoor. Zo hoef ik alleen maar even op te kijken om te zien wat ik moet doen.

Daarnaast hangt een aparte lijst met de vaste taken voor die dag (bijvoorbeeld op maandag stofzuigen, weekplanning maken en blog online zetten, op vrijdag heb bed verschonen en de administratie doen, etc.).

En daarnaast dan weer een lijst met het overzicht van de taken die in de zone van die week moeten gebeuren. Bovenaan staat het nummer van de zone en de ruimtes. Vervolgens daaronder de weeknummers waarin ik in die zone werk. En dan de tabel met klussen die gedaan moeten worden. Blauw voor de maandelijkse klussen, groen voor de kwartaalklussen. Ik kruis af wat ik gedaan heb en aan het eind van de week gaat de lijst in de weekmap van de eerstvolgende week dat ik in die zone schoonmaak. Wil je meer weten over het gebruik van mijn weekmappen, dan vind je die informatie in deze blogpost.

Het zijn als je het allemaal bij elkaar ziet veel lijsten. Voor een ander is het misschien te veel, maar het werkt voor mij prima. Op dagen dat ik weinig thuis ben volg ik zoals gezegd deze planning niet. Ze zijn bedoeld als houvast en niet als een rigide systeem dat koste wat kost gevolgd moet worden. 

Zelf een dagelijkse planning maken

Wil je zelf zo’n systeem opzetten? Houd dan eens bij wat je zoal doet op een dag en maak ook een lijstje met wat je graag zou willen doen. Kijk of dit haalbaar is (time desnoods een paar keer hoe lang je nodig hebt voor bepaalde taken) en maak een lijstje. Werk er een aantal weken mee en pas het waar nodig aan. Maak de lijst zo kort of zo uitgebreid als voor jou nodig is. Vaak is het makkelijker om met een korte lijst van de belangrijkste dingen te beginnen en hem dan langzaam uit te breiden, dan om meteen een hele waslijst te maken. 

Wil je een lijstje dat je kunt afstrepen? Lamineer de lijst dan en streep met whiteboard marker af wat je hebt gedaan. Aan het eind van de dag veeg je het schoon en kun je de volgende dag weer met een schone lei beginnen. Houd je ervan om je lijstjes mooi te maken? Print je lijst dan op gekleurd papier, of versier de randen met stift, washi tape of andere leuke decoraties.

Ook hier geldt, doe wat voor jou op dit moment werkt. Je zit niet vast aan mijn systeem of dat van een ander. En ook niet aan jouw eigen systeem. Pas het aan als je merkt dat het niet werkt. Je leven verandert voortdurend, dus moeten je systemen mee veranderen. En soms duurt het even voor je een goed werkend systeem hebt gevonden.

Routines: Doe je boodschappen 1x per week

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Boodschappen doen is een tijdrovend klusje. Je kunt tijd besparen door het aantal keren dat je naar de supermarkt gaat te verminderen. Ga je één keer per week in plaats van dagelijks of om de dag, dan bespaar je niet alleen tijd maar ook geld. De hoeveelheid impulsaankopen zal drastisch verminderen en daarmee ben je goedkoper uit. Het vraagt echter wel wat planning vooraf. Daarom volgt hier een stappenplan.

  • Allereerst moet je voor een hele week beslissen wat je wilt eten. Maak dus een weekmenu en maak aan de hand daarvan je boodschappenlijstje.
  • Denk niet alleen aan je avondeten, maar houd ook rekening met wat je nodig hebt voor lunch, ontbijt en eventuele tussendoortjes. Schrijf die dingen ook op.
  • Controleer je voorraadkast, de koelkast en de vriezer. Zijn er dingen bijna op? Noteer ze op je boodschappenlijst.
  • Controleer je agenda voor de komende week. Zijn er feestjes of andere activiteiten waarvoor je extra boodschappen nodig hebt?
  • Plan een dag en tijd waarop je de boodschappen gaat doen. Het handigst is om hier een vaste dag voor te nemen. Heb je een onregelmatig werkrooster dan lukt dat misschien niet altijd. Dan plan je per week een dag waarop je de boodschappen gaat halen. Zorg er in dat geval wel voor dat je altijd voor een paar dagen extra eten in huis hebt.
  • Geen zin om elke week te sjouwen met je boodschappen? Overweeg je boodschappen online te doen. Zelf zijn wij groot fan van Picnic. Zij bezorgen je boodschappen gratis thuis. Picnic is nog niet in het hele land actief, dus dat zal niet voor iedereen een optie zijn. Maar ook andere supermarkten bezorgen (vaak tegen een vergoeding) thuis. Bij sommige supermarkten, bijvoorbeeld Jumbo, kun je kiezen voor een pick-up point, waar je de bestelde boodschappen zelf op kunt halen.

Dingen die je kunt doen om het boodschappen doen sneller en gemakkelijker te maken:

  • Maak een standaard boodschappenlijst van dingen die je elke week nodig hebt.
  • Maak een lijst van wat je in voorraad wilt hebben en kruis aan wat bijgevuld moet worden.
  • Ga je zelf naar de supermarkt, maak je boodschappenlijstje dan in de volgorde van de schappen in de winkel. Misschien moet je ze hiervoor eerst in kaart brengen tijdens een bezoekje, maar uiteindelijk scheelt het je tijd.
  • Koop dingen die lang houdbaar zijn in grotere hoeveelheden en bij voorkeur als ze in de aanbieding zijn. Let er daarbij wel op dat het ook dingen zijn die je echt gebruikt en nodig hebt. Wil je je boodschappen niet elke keer online bestellen, dan kun je er ook voor kiezen om de grote (zware) boodschappen die lang houdbaar zijn één keer per maand online te bestellen (bijvoorbeeld limonade, frisdrank, houdbare (soja)melk, alles in blik of pot, huishoudelijke artikelen) en de wekelijkse verse boodschappen gewoon zelf in de supermarkt te halen.

Hopelijk hebben deze tips je geholpen om het boodschappen doen makkelijker en sneller te maken. En onthoud, wat voor de één werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Veel is afhankelijk van je eigen leefstijl en voorkeuren. Gebruik dus de tips die voor jou van toepassing zijn, en pas ze zo nodig aan aan jouw situatie. 

Bullet Journal Setup April 2017

Het is alweer bijna april en dus tijd voor een nieuwe maand in mijn bullet journal.

Nieuw maandoverzicht

Het maandelijkse overzicht heb ik deze maand veranderd naar een overzicht met meerdere kolommen. De reden daarvoor is vooral omdat ik in maart het overzicht niet gebruikt heb. Naast mijn bullet journal gebruik ik voor mijn afspraken een agenda. Door de krappe ruimte in het maandoverzicht in mijn bullet journal, schrijf ik afspraken daar niet op. Op zich ook niet nodig omdat ik elke dag mijn agenda controleer. Maar dan is het overzicht in mijn bullet journal dus eigenlijk niet nodig. Volg je me nog? Dus... deze maand een overzicht met meerdere kolommen om te kijken of dit wel werkt. Zo niet, dan mag het maandoverzicht helemaal uit mijn bullet journal.

De kolommen zijn: all day, afspraken, business en personal. Excuses voor de mengeling van Engels en Nederlands taalgebruik. Waarschijnlijk is dit het gevolg van (te) veel Engelstalige bullet journal video's kijken. 

In 'all day' komen zaken die de hele dag duren. Zoals feestdagen, verjaardagen, etc. Op dit moment heb ik de feestdagen al wel ingevuld, maar de verjaardagen etc. nog niet.

In 'afspraken' komen vanzelfsprekend mijn afspraken. De dingen die dus ook in mijn agenda staan.

In 'business' komen de datumgebonden dingen die ik voor mijn bedrijf moet doen. Ik heb hier alvast de dagen waarop ik een blog en youtube video's wil plaatsen ingevuld met kleurcoderingen. Roze is blog, rood is YouTube en paars is nieuwsbrief verzenden. Door kleurcoderingen te gebruiken houd ik nog ruimte over om er andere taken naast te schrijven.

In 'persoonlijk' komen de dingen de persoonlijke taken die datumgebonden zijn. 

Doelen

Mijn doelen heb ik deze keer onderverdeeld in de categorieën business, gezondheid, financieel, huis en overig. Een aantal doelen zijn alvast ingevuld, de rest volgt nog. 

Rechts zie je een 'productivity tracker'. Dit idee heb ik uit een facebookgroep, maar ik weet niet meer waar en van wie ik het gezien heb. Je kiest je doelen (hier linksonder te lezen) en kleurt voor elk doel een vakje in. Je begint aan de buitenrand (hier met 1 gemarkeerd) en kleurt hem rondom in. Als je één ring af hebt, beloon je jezelf. Daarna begin je aan de volgende ring. Rechtsonder heb ik ruimte voor beloningen. Wat mijn beloningen zullen worden, moet ik nog bedenken. Net als de kleuren die ik voor de diverse doelen wil gebruiken. 

Habit Tracker

De habit traker heb ik wat vereenvoudigd door een aantal dingen weg te laten. Er staan nu alleen dagelijkse dingen op en slechts twee niet dagelijkse dingen (exercise en wandelen). Ook heb ik nu geen raster getekend, zoals in maart. Misschien ga ik dat later alsnog doen, maar op het moment dat ik deze tracker maakte, vond ik het toch teveel werk.

Tot zover mijn opzet voor april. Wil je de vorige bullet journal pagina's zien, dan vind je hier een overzicht van de blogs die ik daar dit jaar over heb geschreven.

Gebruikte materialen: