Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Soms voelt het alsof je leven een oneindige takenlijst is die alsmaar groeit. Je hebt je taken op het werk. Maar ook thuis moet er van alles gebeuren. Het huis moet schoon gehouden en onderhouden worden. Je kinderen hebben verzorging en aandacht nodig. Er zijn dingen die geregeld moeten worden. En dan nog de boodschappen, jouw persoonlijke verzorging, je sociale leven, je financiën en noem maar op. Het lijkt een eindeloze lijst en je raakt bij tijd en wijle het overzicht kwijt.

Dat is heel normaal en iedereen heeft dit soort momenten. De een vaker dan de ander, dat is waar. Sommige mensen hebben gewoon een minder complex leven. Anderen hebben simpelweg geleerd hoe ze het overzicht kunnen bewaren en taken zo snel en effectief mogelijk kunnen doen. Het goede nieuws is, dat jij dat ook kunt leren.

 

Zorg voor overzicht

Alles begint met overzicht. Daarom leg ik in veel van mijn blogposts zo de nadruk op opruimen, schema’s en (taken)lijsten. Dit zijn allemaal hulpmiddelen die je helpen overzicht te creëren. In diverse  blogposts schreef ik al dat het maken van een lijst van alles wat je nog moet doen, je kan helpen om overzicht te krijgen.

Iets anders wat je ontzettend kan helpen, is het ‘batchen’ van taken en het werken met tijdblokken. 

 

Taken batchen

Het batchen van taken is niets anders dan alle gelijksoortige taken verzamelen en die zoveel mogelijk in een keer doen. Handel bijvoorbeeld al je administratie in een keer af. Plan een uurtje in om alle telefoontjes die je nog moet plegen af te handelen of beantwoord al je mails in een keer. Je bespaart op deze manier tijd doordat je niet steeds van taak hoeft te wisselen. 

Werken met tijdblokken

Het werken met tijdblokken betekent dat je inplant wanneer je aan welke taken gaat werken.

Je werkt bijvoorbeeld van 9.00 uur tot 10.00 uur aan het beantwoorden van je mail. Van 10.00 uur tot 11.00 uur handel je al je telefoontjes af en van 11.00 uur tot 12.00 uur doe je het huishouden.

Een tijdblok kan zo lang of kort zijn als je zelf wilt. Ik kies zelf voor mijn werktaken vaak voor een blok van een of twee uur. Hetzelfde doe ik voor sommige hobbyprojecten.

Andere dingen, zoals sporten of het huishouden kunnen in een uurtje en voor het beantwoorden van mijn e-mail is een half uur per dag meestal voldoende.

Ga je met tijdblokken werken, plan dan ook je pauzes in. 

 

Werken met themadagen

Wil je nog een stap verder gaan, dan kun je je dagen een thema geven.

Maandag is dan bijvoorbeeld je schoonmaakdag, dinsdag de dag dat je je administratie afhandelt, woensdag de boodschappendag, etc.

 

Plan extra tijd in

Door je taken te batchen werk je efficiënter en door van te voren te bepalen hoe lang je met bepaalde taken bezig wilt zijn, weet je zeker dat je ook aan alle andere dingen toekomt. Plan echter niet je hele dag vol. Plan wat vrije tijd in en ook wat uitlooptijd voor als dingen langer duren dan gepland.

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

 

 

Heb jij ook moeite om na je vakantie weer gemotiveerd aan de slag te gaan? Dan kunnen deze tips helpen.

 

Voordat je op vakantie gaat...

Met deze eerste tip zou je voor je vakantie al aan de slag hebben moeten gaan. Heb je dat niet gedaan, dan is dit de tip voor je eerstvolgende vakantie. Stel je out of office reply zo in dat hij nog een of twee dagen langer aanstaat dan dat jouw vakantie duurt. Zo heb je tijd om je mailbox bij te werken en hoef je niet direct allerlei brandjes te blussen.

 

Je eerste werkdag...

Check bij degene die je werk heeft overgenomen hoe het is gegaan en of er problemen zijn ontstaan. Doe dit voor je je mailbox opent.

Is je bureau bedolven onder een stapel werk bij terugkomst of is het leeg en opgeruimd? Is het eerste het geval, ga dan eerst de stapels eens rustig uitzoeken en opruimen. Maak zo nodig een lijstje van de dingen die het eerst moeten gebeuren.

 

Nagenieten

Geniet nog wat langer van je vakantie, ook terwijl je op je werk bent. Hang een vakantiefoto op je werkplek of zet hem in een lijstje op je bureau. Of gebruik een foto als bureaublad achtergrond.

Doe in je vrije tijd leuke dingen die je ook in de vakantie deed. Terrasje, etentje, barbecuen of gewoon lekker badmintonnen in de tuin met je kinderen of met een boek in de zon zitten. Zo houd je het vakantiegevoel nog een beetje vast.

Doe een van de dingen die je je in je vakantie hebt voorgenomen. Vaak weten we in vakanties ineens precies wat er anders moet of wat we vaker willen doen. Doe iets met een van deze voornemens. Ga beginnen met die nieuwe hobby, of doe dat voorstel om je werk efficiënter en leuker te maken. Dit geeft je nieuwe energie.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

Heb jij overzicht over wanneer je waar verwacht wordt? En weet jij van je gezinsleden wie wanneer waar is (of hoort te zijn)?

Als jouw antwoord hierop nee is, dan heb ik hieronder een aantal tips voor je (vooropgesteld dat je het wel wilt weten).

 

Kalender

Koop een kalender en noteer daar de afspraken van jezelf en alle gezinsleden. Gebruik voor het overzicht een gezinskalender of gebruik verschillende kleuren voor elk gezinslid. Hang de kalender op een centrale plek, zodat iedereen kan zien wie wanneer waar hoort te zijn.

 

Digitale agenda

Een andere optie is om digitaal een agenda bij te houden, bijvoorbeeld Google Agenda. Hierin kun je diverse agenda’s aanmaken. Bijvoorbeeld een voor jezelf, en voor elk van je gezinsleden een aparte agenda. Je kunt de activiteiten dan heel makkelijk per gezinslid bekijken, of voor iedereen tegelijk.

Gebruiken je andere gezinsleden ook een digitale agenda, dan kun je elkaar toegang geven tot elkaars agenda. Op die manier kan iedereen direct zien wanneer de ander afspraken heeft.

Ben jij iemand die liever op papier werkt? Schaf dan een papieren agenda aan en zet al je afspraken en de relevante afspraken van je gezinsleden erin. Kies je voor een gezins- of familie agenda dan kun je elk gezinslid een aparte kolom geven.

Maak je een nieuwe afspraak, schrijf die dan meteen in je agenda of op de kalender.

 

Bespreek samen wie wanneer waar is

Ga minimaal een keer per week met alle gezinsleden om de tafel zitten en kijk naar de afspraken die de afgelopen week gemaakt zijn en die voor komende week staan. Staat alles op de kalender? Werk waar nodig de kalender bij. Kies een vaste dag en een vast moment om dit te doen. Vaak is direct na het avondeten een goed moment omdat iedereen dan toch al aan tafel zit.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

Er zijn van die dagen of weken dat ik het gevoel heb dat het allemaal teveel is. Ik overzie niet meer wat ik allemaal moet doen en heb de moed en energie niet om ook maar ergens aan te beginnen. Voor me lijkt een oneindige brei en klusjes, taken, projecten en regelzaken te liggen. Komt jou dat bekend voor?

 

Overweldigd door teveel to do's

Hoe graag ik ook organiseer en mijn tijd plan, soms heb ik het (te) druk, kom ik niet meer aan mijn gewone routines toe en zie ik ineens een hele berg werk voor me. Afspraken, persoonlijke taken, werkgerelateerde taken, klusjes die al lang hadden moeten gebeuren en de standaard dingetjes zoals het huis schoon houden.

Gelukkig heb ik door de jaren heen een routine gevonden om weer wat overzicht en rust te krijgen. Misschien helpt deze routine jou ook.

Overzicht creëren en orde in de chaos scheppen

De dingen die mij helpen zijn de volgende:

  • Ik begin vaak met opruimen. Niet het hele huis. Maar een stukje. Vaak alleen mijn bureau of mijn postvakje waar ik alles ingegooid heb dat naar mijn idee niet dringend was en waar ik geen tijd voor had. 
  • Daarna ga ik zitten en maak ik een lijst van alles wat ik nog moet doen. Alleen al het hebben van meer overzicht helpt. Nu kan ik ook inschatten of het echt zo veel is als ik dacht of dat het achteraf gezien wel meevalt.
  • Is het echt heel veel, dan kijk ik eerst of ik dingen kan wegstrepen of door iemand anders kan laten doen.
  • Heb ik veel afspraken, dan kijk ik of ik daar een aantal van kan verzetten, zodat ik iets meer lucht in mijn agenda krijg.
  • Vervolgens groepeer ik taken en kijk ik wanneer ik ze zou kunnen doen. Alle soortgelijke taken bij elkaar. Moet ik dingen kopen? Dat doe ik dan zoveel mogelijk in een keer. Moeten er dringend klusjes in huis gedaan worden? Dan plan ik een dag waarop ik zoveel mogelijk van die klusjes wegwerk.
  • Wat ik ook ideaal vind is een dag plannen die muchelleb op YouTube een ‘life admin day’ noemt. Een dag waarop je zoveel mogelijk taken wegwerkt die je al een tijdje uitgesteld hebt. 

Ik hoop dat je met mijn tips zelf ook weer een beetje overzicht hebt gekregen. Wordt het je echt allemaal teveel, aarzel dan niet om hulp in te schakelen. Soms kan het al helpen om dingen uit te besteden (huur een schoonmaakster in en laat je boodschappen bezorgen). Betreft het taken op je werk, praat dan eens met je werkgever en kijk of iemand (tijdelijk) iets van je over kan nemen. Verdeel ook thuis de taken eerlijk. Vaak voelen vrouwen zich genoodzaakt om zorg en huishoudelijke taken op zich te nemen. Maar als je niet de enige persoon in jouw huishouden bent, ben je ook niet als enige verantwoordelijk voor alles wat er moet gebeuren. Bespreek het met je huisgenoten en vergeet niet dat ook je kinderen in staat zijn mee te helpen in het huishouden.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 



Een nieuw schooljaar vergt, als je kinderen hebt, of als je zelf een studie volgt die gelijk loopt met het schooljaar, altijd enige voorbereiding. Daarom in deze blogpost tips om goed voorbereid aan het nieuwe jaar te starten. Ben jij al klaar voor het nieuwe schooljaar? 

 

Nieuwe school?

Houdt het nieuwe schooljaar in dat een of meerdere van je kinderen naar een nieuwe school gaan of begin jij zelf aan een opleiding? Dan bestaat de voorbereiding niet alleen uit het aankopen van de benodigde boeken en ander materiaal, maar ook uit het uitzoeken van de route (ervan uitgaande dat er gewoon lessen worden gegeven op de school zelf en niet online).

Is de school dichtbij of ben je bekend met de route, dan zal dat niet zo’n probleem zijn. Is alles nieuw voor jou of voor je kind, zorg dan dat de route geoefend wordt. Kinderen die voor het eerst naar de middelbare school gaan, hebben, als de school wat verder weg is, vaak meerdere keren nodig voor ze de route goed kennen. Kijk ook naar alternatieve reizen. Gaan ze op de fiets, kijk dan ook samen met je kind hoe het reizen per OV gaat. Dan kan hij of zij dat ook als het nodig is.

Ook als je kind (of jijzelf) voor een vervolgopleiding moet reizen kan het fijn zijn om vooraf een keer heen en terug te reizen om te zien waar alles precies is, hoe de aansluitingen zijn en hoeveel tijd het precies kost.

 

Boeken en lessen

Gaat je kind naar de middelbare school of een vervolgopleiding, dan moeten er vaak boeken aangeschaft worden. Op vervolgopleidingen moet soms ingeschreven worden voor lessen en examens. Voor die inschrijving geldt vaak een deadline, dus zorg dat jullie hier van te voren naar kijken en op tijd inschrijven. 

Agenda’s, schrijfmateriaal en andere zaken

Vaak moet er veel meer dan alleen boeken aangeschaft worden. Hoewel veel digitaal gaat tegenwoordig, wordt er soms gevraagd een papieren agenda aan te schaffen. Of misschien geeft je kind hier zelf de voorkeur aan. Verder worden pen en papier vaak gebruikt voor aantekeningen of om bepaalde opdrachten te maken. Raadpleeg de informatie van de school om te zien wat er nodig is en bepaal zelf verder nog wat wenselijk is.

Gaat je kind naar de basisschool, dan zijn lunchtrommels en drinkbekers meestal een noodzaak. Ook handig voor andere studenten trouwens.

 

Kleding

Controleer ook even of er nog speciale kleding aangeschaft moet worden. Gym- of zwemkleding bijvoorbeeld. 

 

Informatie

Veel informatie zul je digitaal ontvangen. Zorg dat je alle informatie ergens bij elkaar bewaard, op papier of online, bijvoorbeeld in een aparte map in je e-mail programma. Noteer belangrijke data en afspraken alvast in je agenda, zodat je ze niet kunt vergeten.

Klaar met de voorbereidingen? Geniet dan van de laatste dagen of weken van de zomervakantie met het geruststellende idee dat jij goed voorbereid bent.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.