Stap voor Stap een Huishoudmap maken

Ik ben begonnen met het maken van een nieuwe huishoudmap. Deze stap voor stap opbouwen werkt het beste. Het is de enige manier om ervoor te zorgen dat het een map wordt die je ook echt gebruikt. Daarom laat ik jullie in deze serie zien hoe ik mijn huishoudmap opbouw.

Waar heb je een huishoudmap voor nodig?

Een huishoudmap is een overzicht van alle dingen die jij belangrijk vind met betrekking tot je huishouden. Van routines tot aan boodschappenlijsten en noodinformatie.  Maak het zo klein of uitgebreid als je zelf wilt.

Flylady noemt zo’n map een control journal. En dat is precies wat het voor mij is. Een overzicht van de dingen die ik nodig vind om mijn huishouden onder controle te houden. Ik houd erin bij wat ik wanneer wil doen en bewaar er belangrijke informatie in, zoals adressen en telefoonnummers. Wat jij erin wilt bijhouden bepaal je zelf.

Mijn huishoudmap

Zelf had ik jarenlang een huishoudmap in gebruik. Maar op een bepaald moment gebruikte ik hem nauwelijks meer. Routines waren goed ingesleten en de andere informatie die erin zat had ik nauwelijks nog nodig. Inmiddels is mijn dagindeling behoorlijk gewijzigd en zijn daardoor ook mijn routines veranderd. In de licht chaotische tijd tussen kerst en oud en nieuw merkte ik dat ik toch weer heel veel behoefte had aan een control journal. Daarbij komt dat ik vanaf het begin van deze maand de uren waarop ik thuiswerk enigszins veranderd heb. Ik vond het altijd prettig om tussen het werken door wat huishoudelijke klusjes te doen. Maar ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd liever wat langere tijdsblokken achtereen wil werken. En daarmee komt er ook weer verandering in mijn routines. Tijd dus om een nieuwe huishoudmap op te zetten. Wil jij ook een huishoudmap opzetten? De komende weken post ik hier elke week een stukje over het opzetten van zo’n map.

Wat heb je nodig voor een huishoudmap?

Het korte antwoord is: wat jij wilt. Je kunt ervoor kiezen een map in een ringband, snelhechter of gewoon in een notitieboekje te maken. Voor sommige mensen is een bullet journal een goede manier om het overzicht te bewaren. Zelf vind ik een losbladig systeem het fijnste. Mijn map bestaat dan ook uit een ordner op A4 formaat.

In principe is een map, pen en papier voldoende. Maar wil je meer, dan vind je hieronder een lijst met handige materialen die je kunt gebruiken voor je map:

  • Een map. Kies zelf je favoriete maat.
  • Papier. Gelinieerd, met puntjes, geruit of blanco. Ook hier kies je wat je zelf het prettigst vind.
  • Blanco tabbladen.
  • Alfabet tabbladen. Voor als je een adresboek in je map wilt.
  • Maand tabbladen. Voor je overzichten per maand.
  • Insteekhoesjes. Voor alle papieren die je niet wilt beschadigen of voor het hergebruiken van je dagelijkse/wekelijkse routines.
  • White-bord markers om op je insteekhoezen te kunnen afstrepen wat je gedaan hebt.
  • Maandkalender. Voor je afspraken. Print hem uit via je google calendar, gebruik er een die je toch al in huis hebt of print een kalender via internet uit (ik gebruikte daarvoor kalender-365).
  • Klein notitieboekje of post-its.
  • Een insteekhoes met sluiting om pennen etc. in je map te kunnen bewaren.

Ik raad je aan niet meteen alles aan te schaffen, tenzij je zeker weet dat je het gaat gebruiken. Kijk ook eerst eens goed rond in je kasten. Vaak heb je heel veel spullen al in huis. Volgende week gaan we aan de slag met een eerste opzet van de map. Intussen kun je in de video nog eens een keer rustig nakijken welke materialen ik gebruik.

Doelen en Goede Voornemens: Hoe Bereik je ze?

De schoolvakanties zijn voorbij en de meeste mensen beginnen weer aan hun normale ritme. Veel van jullie hebben waarschijnlijk, net als ik, goede voornemens of doelen voor dit jaar gemaakt en willen daar nu een start mee maken. Hoe zorg je ervoor dat je deze doelen ook daadwerkelijk bereikt?

Zorg voor voldoende motivatie

Vraag je af waarom je een bepaald doel wilt bereiken. Als voorbeeld nemen we hier het veel genoemde doel afvallen. Wil je afvallen voor je gezondheid? Of wil je er beter uitzien? Of beide? En waarom wil je gaan hardlopen? Om af te vallen, om gezonder te worden, om tikkertje te kunnen spelen met je kinderen of…? Als je duidelijk voor ogen hebt waarom je een bepaald doel wilt bereiken, wordt het veel makkelijker om door te zetten op momenten dat het moeilijk wordt.

Maak je doelen en voornemens concreet

Allereerst is het belangrijk dat je precies weet wat je wilt. Maak je doel concreet. Dus niet: ‘gezonder leven’, maar ‘elke dag 3 ons groente en 2 stuks fruit eten en op maandag, woensdag en vrijdag een half uur hardlopen’. Als je doel te vaag is, weet je niet wanneer je het bereikt hebt. Als jouw doel afvallen is, maar je bepaald niet van te voren welk gewicht je wilt bereiken, dan weet je niet waar je naartoe werkt. Is je doel dan behaald bij 1 kilo kwijt? Of moeten het er 10 zijn?

Deel grote doelen op in kleinere stappen

Heb je een groot doel voor het komende jaar? Bijvoorbeeld 20 kilo afvallen of je hele huis opruimen? Deel hem dan op in kleinere stapjes. Is 20 kilo afvallen jouw doel, dan kun je dat bijvoorbeeld opdelen in 5 kilo in het eerste kwartaal, en 2 kilo daarvan in januari. Je huis opruimen kun je op die manier opdelen per kamer. Je eerste doel kan dan bijvoorbeeld zijn ‘de slaapkamer opruimen voor eind januari’.

Maak een actieplan

Bepaal wat je moet doen en wanneer om je doelen te behalen. Afvallen? Dan moet je dus je eetpatroon aanpassen en daarnaast misschien meer gaan bewegen. Hoe ga je dat doen? Ga je een bepaald dieet volgen? Ga je dat in groepsverband doen of alleen? Welk dieet ga je volgen? Weet je dit alles nog niet, dan is je eerste actiepunt dus ‘een dieet zoeken dat bij je past.’

Voor opruimen geld hetzelfde. Hoe ga je dat doen? Per ruimte? Of per categorie (zoals Marie Kondo dat doet)? En wanneer ga je dat doen? Elke dag een kwartiertje of in het weekend 1,5 à 2 uur? Ga je alleen aan de slag of vraag je hulp? Hulp kan bestaan uit bijvoorbeeld een vriendin die je helpt of professionele hulp in de vorm van een professional organizer. Kijk goed naar wat voor jou haalbaar is en maak een plan.

Evalueer je plan regelmatig

Tijdens de uitvoering van je plan kan er van alles gebeuren. Misschien ga je sneller dan gepland. Misschien gaat het langzamer. Misschien werken sommige dingen niet. Misschien blijkt sporten op maandagavond helemaal niet handig en doe je dat liever in het weekend. Kortom, plannen moeten soms aangepast worden. Kijk daarom regelmatig (bijvoorbeeld elke maand) of je nog op schema zit en of je plan aangepast moet worden.

Beloon jezelf

Tot slot: beloon jezelf. Zo blijf je gemotiveerd om aan je doel te werken. Je kunt jezelf belonen voor het halen van (sub)doelen of voor het uitvoeren van je plan. Kies bijvoorbeeld voor een beloning wanneer je 5 kilo bent afgevallen en/of voor een beloning als je een maand lang elke week 3x per week een half uur hebt hard gelopen.

Hopelijk lukt het je met deze tips om aan de slag te gaan met je goede voornemens. Ik wens je alvast heel veel succes bij het bereiken van je doelen!

De Professional Organizer Ruimt Op - deel 1

Zoals ik in mijn vorige blogpost al noemde, heb ook ik opruimen als doel voor dit jaar. In vergeten hoekjes van mijn huis, beginnen ongebruikte spullen zich op te hopen. Tijd dus om alles weer eens na te lopen.

De berging

Onze berging is een vergaarbak van spullen. Onze fietsen staan er en de tuinspullen staan er opgeslagen. Net als het gereedschap. Daarnaast liggen er seizoensartikelen als kampeerspullen en paas- en kerstdecoraties. Allemaal keurig op schappen met labels. Maar af en toe groeit de berging toch vol met spullen. Soms verdenk ik ze ervan dat ze zichzelf vermeerderen…

Natuurlijk zijn wij uiteindelijk zelf de oorzaak van de toename in spullen. Enerzijds komt dat omdat de berging ook de vertrekplek is voor spullen die de deur uit gaan. Spullen voor de kringloop bijvoorbeeld worden daar vaak verzameld tot we meerdere dingen hebben. Een snelle inventaris in de berging leerde ons dat zo’n ritje inmiddels weer eens de hoogste tijd wordt.

Maar dat heeft ons er niet van weerhouden ook daadwerkelijk aan de slag te gaan. Manlief heeft de berging eens flink onder handen genomen en de ergste rommelplek ziet er nu weer keurig uit. De brede plank op de foto leent zich er namelijk uitstekend voor om dingen die je even snel kwijt wilt neer te leggen. Helaas is dat meestal geen tijdelijke oplossing maar blijven die dingen er uiteindelijk gewoon liggen. We hebben geen ‘voor’ foto, maar je kunt het je vast voorstellen. Die plank was voor het opruimen nauwelijks meer te zien.

Kerstdecoraties

In de berging staan, zoals ik al zei, ook de kerstdecoraties, inclusief boom. Nadat ik de boom weer had afgebroken en samen met de decoraties terug zette, zag ik de doos met kerstdecoraties die we dit jaar niet gebruikt hebben. Deze doos is een typisch geval van geen beslissingen kunnen nemen. Bijna elk jaar open ik de doos, ga door de spullen en doe af en toe iets weg. Maar het komt er meestal op neer dat ik de decoraties bewonder, maar besluit dat ik ze niet neer ga zetten. Kortom, al jaren hebben we de spullen uit die doos niet gebruikt, maar ik heb ook moeite om ze weg te doen. En waarom? Zit er sentimentele waarde aan? Gaan we ze echt nog eens gebruiken? Eigenlijk niet. Van veel dingen weet ik nog waarom ik ze gekocht heb of wanneer ik ze gekregen heb. Maar ben ik eraan gehecht? Zitten er bijzondere herinneringen aan? Nee. Waarom ik ze dan nog heb? Uitgestelde beslissingen. Mezelf voor de gek houden. Met het idee dat het niet in de weg staat, dat ik het ooit nog wel eens ga gebruiken en dat het ‘zonde is om weg te doen’, heb ik dit nog steeds. Komen deze excuses je bekend voor? Ik ben nu op het punt dat ik ervan baal dat ik mezelf zo voor de gek houd. Ze gaan weg. Punt… Op onderstaande video zie je wat er is weggegaan.

Kerstballen

Een ander ding zijn de kerstballen. De kerstballen die we elk jaar in de boom hangen zijn goudkleurig. Maar ik heb ook nog een aantal roze kerstballen. Het is een kleur roze die ik naderhand nooit meer heb kunnen vinden en waar ik dus niet meer van heb kunnen kopen. Ik werd heel lang geleden verliefd op die ballen (ik woonde toen nog op kamers), gaf er een hoop geld aan uit en versierde mijn boom ermee. Een aantal jaren heb ik ze intensief gebruikt. En als er één kapot ging, deed dat pijn. Vooral omdat ik hem niet kon vervangen voor eenzelfde bal. Maar… inmiddels heb ik een kunstkerstboom die voor mijn gevoel te groot is om alleen die roze ballen in te hangen. En ik wil ze niet met een andere kleur combineren. En dus blijven ook die roze ballen jaar na jaar in een doos. En elk jaar vraag ik mezelf af of ik ze dan niet beter weg kan doen.

Maar hier zit wel sentimentele waarde aan. Het herinnert me sterk aan de jaren dat ik net op mezelf woonde. Een kamer, in het centrum. Ik herinner me hoe fijn die kamer altijd voelde, elke keer als ik er binnen kwam. Het herinnert me aan de dingen die ik toen deed. De persoon die ik toen was. En hoewel ik de ballen dit jaar mede uit die sentimentele overwegingen toch uit hun doosjes gehaald heb, weet ik diep in mijn hart dat ik er afscheid van moet nemen. De herinneringen zullen niet verdwijnen als die kerstballen weg zijn. Die herinneringen neem ik voor altijd met me mee. Bovendien heb ik deze foto, van de laatste keer dat ik ze gebruikt heb. Dag lieve ballen. Jullie hebben je doel gediend. Het is tijd voor jullie om verder te gaan. En voor mij ook…

Doelen en Plannen voor 2019

Om te beginnen wil ik jullie allemaal een fantastisch 2019 wensen. Ik hoop dat jullie de jaarwisseling goed zijn doorgekomen en klaar zijn voor een frisse start in het nieuwe jaar.

Voor mij voelt het nieuwe jaar altijd een beetje als een nieuw begin. In december heb ik de balans opgemaakt van wat er goed en niet goed ging in het afgelopen jaar. Daarna heb ik opnieuw prioriteiten gesteld en mijn doelen bepaald. En nu ben ik klaar om daaraan te beginnen. Zelf ben ik altijd nieuwsgierig naar de doelen van anderen. Omdat ik weet dat ik daarin niet de enige ben, wil ik mijn doelen en plannen voor het nieuwe jaar graag met jullie delen.

Blog, YouTube en Social Media

Allereerst, wat gaan jullie, als mijn lezers, ervan merken? Mijn voornemen is om drie keer per week een blogpost te publiceren. Vorig jaar is dat met name in het eerste half jaar en in december niet gelukt. Dit jaar wil ik mijn werk wat efficiënter aanpakken en hoop op die manier iets minder kwetsbaar te zijn als zich onverwachte dingen voordoen. Naast het bloggen, ga ik ook twee keer per week YouTube video’s publiceren en hoop ik hier wat consistenter in te zijn als in voorgaande jaren.

En dan social media. Ooit startte ik vol enthousiasme een Facebook pagina. Inmiddels ben ik daar vrijwel nooit meer actief op. Het medium spreekt mij steeds minder aan en de schandalen rondom het bedrijf hebben daar ook geen goed aan gedaan. Je zult mij het komende jaar dan hoogstwaarschijnlijk ook niet veel meer op Facebook zien. Wat ik in plaats daarvan wil gaan doen, is me concentreren op Pinterest en Instagram. Mocht je me willen volgen via social media, dan zijn dat dus de aangewezen plekken.

Nieuwe producten en diensten

Verder wil ik nog een aantal producten ontwikkelen waarmee ik jullie hopelijk van dienst kan zijn. Naast de online cursussen ‘Een opgeruimd Huis’ en ‘Huishouden op Orde in 90 dagen’ wil ik nog een aantal cursussen of e-boeken gaan maken. Op dit moment speel ik nog met een aantal ideeën en heb nog geen concrete plannen. Heb jij een onderwerp waar je graag een e-boek of cursus over zou willen zien? Laat het me dan weten via e-mail (info@anitamaaktruimte.nl). Ik sta altijd open voor jullie suggesties.

Opruimen

In november heb ik The Minimalism Game gedaan omdat ik in huis steeds vaker dingen tegenkwam die al lang weg hadden gemogen. Mocht je mijn blogs daarover willen lezen, dan vind je ze hier:

Het minimalisme spel is me erg goed bevallen. En hoewel ik de laatste dagen van november het gevoel had te moeten zoeken naar dingen, gebeurde er in de maand daarna iets raars. Ik zag steeds meer spullen die min of meer ongebruikt in kasten of lades liggen en irriteerde me daaraan. En dus was er een volgend doel: opruimen! Ja, ook professional organizers moeten af en toe opruimen. Ik zal jullie dan ook zeker laten meekijken met dat proces.

Gezondheid

Tot slot heb ik nog een aantal gezondheidsdoelen. Ik wil meer gaan sporten, onder andere wandelen en hardlopen en een aantal kilo’s afvallen.

Doelen bereiken

Hoe ga ik mijn doelen bereiken? Onder meer door meer taken te batchen, zodat ik efficiënter werk. Daarnaast ga ik het werken met tijdblokken uitbreiden zodat van te voren vast staat wanneer ik waaraan werk. Om mezelf te motiveren stel ik mezelf een beloning in het vooruitzicht als ik een doel haal.

Tot zover mijn plannen voor 2019. Heb jij al doelen voor dit jaar? En zo ja, heb je dan ook al een plan hoe je ze gaat bereiken? Als dat niet het geval is, raad ik je aan om nu concrete acties op te gaan schrijven. Dan heb je de meeste kans dat je je doelen ook daadwerkelijk bereikt.

Tot slot vind je hier de video waarin ik in het kort nog een keer mijn doelen voor het komende jaar benoem:

 

Bullet Journal Setup Januari 2019

De laatste dag van het jaar alweer! Tijd dus voor de opzet van januari in mijn Bullet Journal. Ook deze maand heb ik het simpel gehouden.

Maandoverzicht

Mijn maandoverzicht zoals je gewend bent. In lijstvorm met kolommen voor mijn blog, youtube, inleverdata voor bibliotheekboeken, feestdagen en afspraken. Hoewel ik dit overzicht in december helemaal niet gebruikt heb, wil ik hem deze maand toch weer toevoegen. Ook omdat het voor mij een logisch begin van een maand lijkt.

To Do Lijst

Ook deze keer weer een to do lijst. De lijn die ik voor de header wilde maken, is niet goed gelukt. Daarom heb ik er (voor deze ene keer) stickers overheen geplakt.

Trackers

Ik ga vanaf januari een aantal andere gewoontes bijhouden. Yoga en Duolingo had ik al. Yoga doe ik op dit moment al dagelijks, maar ik merk dat ik een herinnering in de vorm van een tracker nog wel nodig heb. Frans leren met Duolingo heb ik veel te weinig gedaan het afgelopen jaar. Dus toch maar weer een tracker daarvoor in de hoop dat mijn goede voornemens nu stand houden. Verder wil ik dagelijks tijd besteden aan mijn creatieve hobby's en aan lezen. Dus ook hiervoor trackers deze maand. De eerdere trackers van bed opmaken en zonewerk heb ik weg gelaten omdat ik dat inmiddels dagelijks doe en de trackers daarom niet meer nodig heb.

Nieuw is de steptracker. Ik heb deze vorm overgenomen van Jashiicorrin.

Wil je zien hoe de maand December er uiteindelijk uit zag of alle pagina's nog eens terug kijken? Dat kan in onderstaande video:

 

Gebruikte materialen