Kaartenbakje organiseren

Mensen denken vaak dat ik heel erg georganiseerd ben. Voor een deel is dat waar. Ik heb een aantal routines die het leven makkelijker maken, heb overzicht wat wanneer gedaan moet worden en de meeste dingen in huis hebben een vaste plek. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Een klein projectje wat ik al een tijdje wilde aanpakken is mijn kaartenbakje. Alle kaarten, enveloppen en postzegels zaten in een mandje. Handig, want je hebt meteen alles bij elkaar. Maar het was vaak ook rommelig. Velletjes postzegels, kaarten en enveloppen lagen vaak door elkaar. Daarom zocht ik naar een betere oplossing.

kaartenbakje voor

En die betere oplossing vond ik bij de Action.

 

In het laatje kunnen de postzegels, in de andere vakjes de kaarten en enveloppen.

kaartenbakje na

In het voorste vakje zitten 'gewone' enveloppen, in het tweede vakje de kaarten en in het achterste vakje enveloppen van afwijkend formaat. In het laatje zitten de postzegels. 

Help ik verzuip! Te veel te doen, te weinig tijd

Je wordt geleefd door de waan van de dag. Kinderen naar en van school brengen, huishouden, werk, klusjes die gedaan moeten worden, etc. Als je eindelijk eens tijd voor jezelf zou hebben, dan zou je...

Maar die tijd voor jezelf komt nooit. Voor je het weet is er weer een dag voorbij en heb je weer niets voor jezelf gedaan. Je zou graag wat tijden besteden aan je hobby, een cursus volgen of regelmatig gaan sporten. Maar daar is geen tijd voor. Het slechte nieuws? Waarschijnlijk heb je altijd meer te doen, dan dat je tijd hebt. We hebben het allemaal druk en we willen over het algemeen meer dan dat we kunnen doen. Daarnaast vult tijd zich in het algemeen vanzelf wel op, zelfs als je ineens meer tijd zou hebben. Wil je echt tijd voor jezelf over houden, dan zul je keuzes moeten maken. En dat is meteen ook het goede nieuws. Je kunt ervoor kiezen om tijd voor jezelf in te plannen. Hoe doe je dat? Maak om te beginnen een lijst van alles wat je nog moet en wilt doen. Echt alles! Werken, je huis schilderen, die hobbycursus volgen, helpen op de school van je kinderen, de was doen, sporten, etc.

 Alles opgeschreven? Kijk nu wat echt belangrijk is en wat echt moet gebeuren. Dat is minder dan je denkt. Maar tijd voor jezelf vrij maken valt daar wel onder. Pak je agenda of een vel papier en schrijf daar al je vaste afspraken in. Werk, tijden dat je de kinderen van school moet halen etc. Vul vervolgens de tijd in die je kwijt bent aan dingen als lunch en persoonlijke verzorging (ook al is het maar douchen en aankleden). Je ziet nu welke tijd nog vrij is. Kijk naar wat je graag wilt doen en op welke tijden dat zou kunnen. Denk aan sporten wanneer de kinderen op school zitten, ’s avonds als ze op bed liggen studeren, etc. Houd je ook nu echt geen tijd over? Dan heb je teveel verplichtingen. Kijk wat je daarin kunt schrappen en vul die tijd op met tijd voor jezelf. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je nee tegen iets zegt om even een momentje voor jezelf te hebben. Niemand heeft er wat aan als jij opbrandt.

Tijd voor jezelf ingepland en nog ruimte in je schema? Die tijd kun je dan gebruiken voor de andere dingen die je wilt doen of als reservetijd gebruiken. Nu weet je in ieder geval zeker dat je kostbare tijd voor jezelf niet opgeslokt wordt door dingen als het huishouden doen.

Leven in puin?

Zo erg als je wel eens op tv ziet is het gelukkig nog niet. Maar het dreigt uit de hand te lopen. Langzaam maar zeker dreigt de chaos niet alleen je huis maar ook je leven over te nemen. Wat begon met ‘gewoon een beetje rommelig’ is nu ‘chaos alom’ geworden. Hierdoor mis je elk overzicht en weet je niet waar je moet beginnen met puinruimen. De rommel om je heen werkt verlammend. En daar wordt het zeker niet beter van. Herkenbaar? Met de volgende tips krijg je de controle weer terug.

 

Lees meer: Leven in puin?

Motiverende opruimacties op internet

Opruimen is zelden leuk. Vaak zie je tegen de klus op en komt het gevoel van tevredenheid pas na afloop. Maar je kunt het wel leuker maken. Op internet zijn dan ook een aantal leuk opruimacties en uitdagingen te vinden. Onder andere deze:

  • 40 bags in 40 days. In de vastenperiode ontdoe je je van 40 tassen met rommel. Deze uitdaging loopt op dit moment en duurt tot aan pasen, maar je kunt het zelf natuurlijk doen wanneer je wilt.
  • 2015 in 2015 declutter challenge. Ik heb deze al eens genoemd op mijn facebookpagina. Het is wat het zegt. Doe 2015 dingen je huis uit in het jaar 2015. Je kunt natuurlijk nog steeds beginnen. Sommige mensen hebben dit doel al twee keer gehaald, dus het zou te doen moeten zijn. 
  • Een kastje per dag. De initiatiefneemster van dit project heeft van opruimen een 365-dagen project gemaakt. Inmiddels heeft zij het hele huis opgeruimd. Haar blog blijft echter leuk om te lezen. Bovendien zijn er velen die haar voorbeeld gevolgd hebben. Google op 'een kastje per dag' en je vindt tal van andere blogs. Motiverend om te lezen als je zelf ook aan de slag wilt of al bent.