Search

Nederlanders ontbijten steeds vaker buiten de deur. Kies je daar bewust voor, dan is daar niks mis mee. Af en toe op je gemak genieten van een ontbijtje dat je niet zelf klaargemaakt hebt is heerlijk. Maar vaker zijn het gehaaste ontbijtjes, gekocht op het tankstation of station. Onderweg in de auto of trein werk je dat dan nog even snel naar binnen. Jammer. En heb je al eens uitgerekend wat het je kost?

Dure ontbijtjes

Ik heb de berekening alvast even voor je gemaakt. Je betaalt toch al snel zo’n vier à vijf euro voor een broodje en koffie. Doe je dat drie keer per week, dan kost het je op jaarbasis al snel € 576,00 (waarbij ik uitga van vier weken vakantie). Is het je dat waard? En smaakt dat snelle ontbijtje je eigenlijk wel? Geef je dat geld niet liever aan wat anders uit?

Maar wat dan?

Je kunt natuurlijk besluiten om te stoppen met die haastige buiten de deur ontbijtjes. Eerder opstaan om te kunnen ontbijten is natuurlijk een optie. Maar blijkbaar werkt dat voor jou niet, anders had je dat vast al gedaan. Heb je ’s ochtends geen tijd voor een ontbijt, zorg dan dat je meeneem ontbijt klaar staat. Je kunt je brood de avond van te voren smeren en in de koelkast bewaren. Een broodtrommel voorkomt dat je brood geplet wordt in je tas. Je koffie apparaat zet je ’s avonds ook klaar in het koffiezetapparaat. Druk ’s ochtends op de knop voor je onder de douche springt en giet de koffie daarna over in een thermosbeker. Alles in je tas en klaar... Eet smakelijk! Met de wetenschap dat je hiermee honderden euro’s bespaart, smaakt het vast ook nog eens veel beter. Natuurlijk kun je in plaats van brood ook kiezen voor yoghurt met bijvoorbeeld fruit en/of muesli. Doe het in een goed afsluitbaar bakje, neem een (kleine) lepel mee en voilà.

 

Ondanks de digitalisering hebben veel mensen nog te kampen met bergen papier. Hoe berg je die handig op?

Kies een methode om je papieren te bewaren. 

Een aantal mogelijkheden:

  • Tijdschriftencassettes: papieren zijn er makkelijk in en uit te stoppen. Gebruik eventueel plastic L-mapjes voor de verschillende onderwerpen of geef elk onderwerp een eigen tijdschriftencassette.
  • Ordners: je kunt makkelijk door papieren heen bladeren. Gebruik tabbladen om onderwerpen van elkaar te scheiden of gebruik meerder ordners. Wil je geen gaatjes in je papieren maken, gebruik dan insteekhoesjes om de papieren in te doen.
  • Archieflade/kast: gebruik voor elk onderwerp een aparte archiefmap. Een vereenvoudigde versie is het gebruik van plastic L-mapjes die je gewoon rechtop in de lade zet. Gebruik voor elk onderwerp een mapje. Er zijn ook dozen te koop waar archiefmappen in passen. Ideaal als je niet al te veel ruimte nodig hebt.
  • Harmonicamap. Label de vakken en stop de papieren in het juiste vak. Vooral handig als je niet al te veel categorieën hebt.
  • Kartonnen archiefdozen. Deze worden veel door bedrijven gebruikt om archiefstukken die ze nog maar zelden nodig hebben in te bewaren. Je kunt ze echter ook prima gebruiken voor je eigen archief. Maak een onderverdeling per doos of stop elke categorie in een L-mapje.

Sorteer je papieren

Soorteer op onderwerp en/of persoon. Maak categorieën niet te groot of te klein. Je wilt geen oneindig aantal mappen hebben, maar ook niet zulke stapels dat je toch niets terug kunt vinden.

Handige categorieën zijn:

  • Huis.
  • Verzekeringen.
  • Medisch.
  • Telefoon/internet/tv.
  • Bank.
  • Werk.
  • Handleidingen.
  • Bonnen en Garantiebewijzen.

Maak eventueel onderverdelingen. Bijvoorbeeld Medisch kun je onderverdelen per gezinslid.

Houd je archief up to date

Archiveer stukken die nieuw binnenkomen regelmatig, bijvoorbeeld een keer per week op een vaste dag. Vervang oude exemplaren door nieuwe zodra je deze binnen krijgt, bijvoorbeeld nieuwe energiecontracten, pensioenoverzichten etc. Op deze manier heb je het minste onderhoud aan je archief. Kijk jaarlijks of wanneer de mappen erg vol worden na wat er verder nog weg kan.

Of je nu een eigen (werk)ruimte hebt aan huis, of alleen maar een eigen plekje aan de keukentafel waar je de administratie doet, soms is een grondige opruimbeurt gewoon nodig. Zeker als stapels papieren de ruimte overgenomen hebben en je alleen nog maar kunt vermoeden dat er een bureau onder ligt. En hoewel je weet dat je je een stuk beter zult voelen als je alles weer netjes opgeruimd hebt, zie je er als een berg tegenop. Om het een beetje makkelijker te maken, volgt hier een stappenplan.

Wat heb je nodig?

  • Een bakje voor alle rondzwervende papieren etc. Kan een postbakje zijn, maar elk bakje of mandje van redelijke omvang is in principe goed.
  • Een archiefkastje, ordners of tijdschriftencassettes.
  • Een prullenbak.

Bureau opruimen

En ja, dan zit er niks anders op. Je moet echt alles op je bureau vastpakken en bekijken. Heb je het nog nodig of moet je er nog iets mee doen? Dan gaat het in je bakje. Niet meer nodig? Dan mag het weg.

Op zich zou je bureau nu leeg moeten zijn, op dingen als je pc en printer na. Staat er nog meer op? Vraag je af of dat nodig is. Kan je nietmachine ook in een la of gebruik je hem echt elke dag? Pennen kunnen in een pennenbakje op je bureau, maar zouden ook in een vakje in je la kunnen. Bedenk hoeveel vrije ruimte je wilt op je bureau en hoe vaak je de spullen op je bureau gebruikt. Dingen die je weinig gebruikt hebben per definitie niets te zoeken op je bureaublad. Een leeg bureaublad staat meteen al een stuk netter. Bovendien heb je dan ook meer werkruimte.

Inbakje leeg maken

Tenslotte ga je aan de slag met het bakje waarin je al je papieren verzamelt hebt. Haal ze er één voor één uit en beslis wat er mee moet gebeuren. Moet je er nog wat mee doen? Stop hem dan in een mapje ‘actie’. Neem hiervoor een plastic L-mapje of een dunne ordner. Eventueel maak je een apart mapje voor rekeningen die je nog moet betalen. Hoef je het alleen maar te bewaren? Stop het dan in je archief. Nog geen goed werkend archiefsysteem? Stop het dan voorlopig in een tijdschriftencassette zodat je het terug kunt vinden als je het nodig hebt. Volgende week laat ik je zien hoe je een goed archief op kunt zetten.

Werk zo door tot je bakje leeg is. Het bakje kun je op je bureau laten staan voor nieuwe papieren die binnenkomen. Maak het bakje wel regelmatig leeg, bijvoorbeeld 1x per week. Zo blijft het opgeruimd. En niet vergeten om ook de dingen in je 'actiemapje' ook daadwerkelijk af te handelen! Het het niet voor niets 'actie'.

Ben jij iemand die regelmatig een voorraad eten inslaat? Koop je etenswaren die in de aanbieding zijn, om wat in huis te hebben voor het geval dat, of gewoon omdat je denkt dat je het toch wel gebruikt? Je kunt inderdaad heel slim inkopen door gebruik te maken van aanbiedingen. En het is ook handig om een voorraadje te hebben voor als je eens niet naar de winkel kunt. Maar wordt je voorraad ook opgebruikt?

Ik ben eens begonnen met een lijstje van etenswaren in onze vriezer, koelkast en voorraadkast. En hoewel wij naar mijn idee helemaal niet veel voorraad hadden, was ik toch in staat om een aantal complete maaltijden samen te stellen op basis van wat er in huis was. Door er een paar kleine dingen bij te kopen, kunnen nog meer maaltijden gemaakt worden. Het loont dus zeker de moeite om eens te gaan shoppen in je eigen keukenkastjes, koelkast en vriezer. Dit voorkomt dat producten vergeten worden en uiteindelijk weggegooid moeten worden. Bovendien houd je ongetwijfeld geld over.

Hoe ga je te werk?

  • Pak pen en papier. Schrijf bovenaan vriezer (of koelkast of voorraadkast) en maak een lijst van alles wat erin zit, inclusief hoeveelheden.
  • Kijk daarna of je een maaltijd kunt maken door verschillende ingrediënten op de lijst met elkaar te combineren. Zoek eventueel op internet door een combinatie van ingrediënten in de zoekmachine in te typen.
  • Schrijf alle maaltijden die je kunt maken op.
  • Kijk of je maaltijden kunt maken met één of meerdere ingrediënten uit de lijst en een eventuele aanvulling uit de winkel.
  • Schrijf alle maaltijden die je kunt maken op, inclusief de ingrediënten die je nog moet kopen.
  • Plan je maaltijden nu in voor de komende dagen of weken.
  • Houd bij hoeveel je uitgeeft aan boodschappen. Hoeveel heb je op deze manier bespaard?

Houd op je lijst bij wat je opmaakt en schrijf nieuw gekochte etenswaren ook meteen op de lijst. Zo blijf je een up to date overzicht houden. 

 

December is altijd een drukke maand. En hoewel het nu pas half oktober is, is het daarom toch handig om alvast na te denken over die feestmaand. De meeste mensen hebben dan veel feestjes en activiteiten. Waar moet je aan denken? En hoe krijg je overzicht?

Maak een overzicht

Allereerst, welke feestdagen ga je vieren en met wie? Sinterklaas, kerst en oud- en nieuw zijn de gangbare feestdagen in december. Maar misschien heb jij ook nog andere activiteiten of feestjes, zoals verjaardagen, jubilea, etc. Ook op scholen wordt rond de kerstvakantie vaak een en ander georganiseerd. Neem deze activiteiten meteen mee in je planning.

Maak om te beginnen een overzicht van alle feestdagen en activiteiten. Maak eerst een overzicht van afspraken die al gemaakt zijn. Schrijf daarna op wat je zelf nog wilt doen of waar nog afspraken over gemaakt moeten worden. Sinterklaas vieren? Waar? En hoe vaak? Bij beide families, op school, (sport)clubs etc. Schrijf alles op. Want vaak zijn er meer verplichtingen dan je denkt.

Schrijf nu (eventueel op een nieuwe lijst) de naam van elke activiteit en de datum. Weet je nog niet precies wanneer iets gaat plaatsvinden, schrijf dan een geschatte datum op. Dan heb je in ieder geval een richtlijn wanneer iets af moet zijn. Daaronder schrijf je bij elke activiteit op wat je er nog voor moet regelen. Afspraken maken over waar en wanneer? Cadeautjes kopen voor Sinterklaas en Kerst? Surprises maken voor Sinterklaas?

Maak een planning

Nu heb je overzicht wat wanneer gedaan moet zijn. Zorg ervoor dat afspraken ook in je agenda of je kalender staan. Om niet alles op het laatste moment te hoeven doen, kijk je wat je nu al kunt doen. Begin met het maken van afspraken en het vastleggen van data en tijd. Dan is dat alvast duidelijk.

Andere dingen die je alvast kunt doen:

  • Maak alvast een lijstje met welke cadeautjes je voor wie wilt kopen.
  • Ga alvast op zoek naar recepten die je voor kerst wilt maken. Dan heb je eventueel nog tijd om ze van te voren een keertje uit te proberen.
  • Stel een budget vast voor de cadeautjes, kerstversieringen en maaltijden. Je hoeft het nieuwe jaar niet met schulden te beginnen omdat je je in december te buiten bent gegaan aan cadeautjes en eten.

Cluster je activiteiten

Een makkelijke manier om alles te doen, is door soortgelijke taken allemaal achter elkaar te doen. Koop cadeautjes het liefst allemaal tegelijk. het liefst ruim van te voren, zodat je de sinterklaas- en kerstdrukte vermijdt. En als je toch in de stad bent, neem dan meteen kerstkaarten mee als je die wilt versturen. Cadeautjes inpakken? Ook dat kun je in één moeite door doen als je alle cadeautjes (op tijd) in huis hebt. Telefoontjes plegen om afspraken te maken? Plan ook hier een avond voor en handel dan zoveel mogelijk af. Door soortgelijke activiteiten tegelijk te doen, bespaar je tijd. Je hoeft niet steeds opnieuw spullen te pakken en weer op te ruimen of opnieuw de stad in.

Bewaar je lijst

Bewaar je lijst en pas hem regelmatig aan met nieuwe informatie. Zorg ook dat je elke week een paar dingen van je lijst doet. En gooi die lijst vooral niet weg. Je hebt nu een prachtige basis voor je planning van volgend jaar. Er zullen dan zeker dingen anders zijn, maar veel dingen blijven toch terug komen. Je hoeft niet elk jaar het wiel opnieuw uit te vinden!