Search

Allereerst wil ik jullie allemaal een heel gelukkig 2016 toewensen.

Na een lange afwezigheid op mijn blog en op Facebook, ben ik weer terug met regelmatige blogposts en zullen er ook regelmatig video’s van mij verschijnen op YouTube. Daarnaast ben ik sinds kort ook te vinden op Instagram (organizedbyanita).

Frisse start

Na een, wat huishouden betreft, rommelige decembermaand, wordt het tijd om een en ander weer goed op de rit te krijgen. Ik neem aan dat bij de meesten van jullie het ‘gewone’ leven vandaag ook weer begonnen is. Daarom leek het me een goed idee om vandaag mijn eigen huishoudschema met jullie te delen. Misschien vind je daarin wat inspiratie of motivatie. Het is mijn eigen schema, voor ons huishouden, dus jij zult een aantal dingen ongetwijfeld anders doen. En dat is ook de bedoeling. Maar als je wilt, kun je mijn schema als leidraad voor je eigen schema gebruiken.

Natuurlijk heb ik het wiel niet zelf opnieuw uitgevonden. Ik heb me ook laten inspireren en het schema in de praktijk steeds weer aangepast aan wat voor mij het beste werkt. Mijn inspiratie komt vooral van ‘Flylady’ (www.flylady.net). De wekelijkse huishoudelijke taken en het opdelen van het huishouden in ‘zones’ zijn allemaal ideeën die ik van haar overgenomen heb.

Huishoudschema

Goed, genoeg gekletst. Aan de slag. Allereerst even een overzichtje van mijn wekelijkse lijstje. De dingen die daarop staan probeer ik wekelijks te doen. Maar ik ben ook niet perfect en vooral in drukke periodes schiet een en ander er wel eens bij in.

Dingen als stofzuigen en stoffen doe ik globaal. In de ‘zone’ van de week doe ik het gedetailleerd (dus ook achter de meubels etc.).

 Wekelijks:

  • Stofzuigen.
  • Stoffen.
  • Glazen deurtjes en spiegels schoonmaken.
  • Prullenbakken legen.
  • Toilet schoonmaken.
  • Tijdschriften opruimen.
  • Oud papier wegbrengen.
  • Plastic afval wegbrengen.
  • Administratie.
  • Bed verschonen.

Naast de wekelijkse taken doe ik elke week een aantal maandelijkse taken. Om te bepalen wanneer ik met welke taken aan de slag ga, heb ik het huis ingedeeld in vijf ‘zones’. De vijf zones zijn: hal & overloop (inclusief trap), keuken, badkamer & toilet & kantoor, slaapkamer, woonkamer.

 Deze week is de keuken de zone waarin gewerkt gaat worden. Daarnaast wil ik ook een aantal klusjes doen uit de zone waar de hal in valt.

Op mijn lijstje voor deze week staat:

  • Stoepje schoonmaken.
  • Gedetailleerd stofzuigen in keuken en hal.
  • Keuken dweilen.
  • Deurmat wassen.
  • Koelkast controleren en schoonmaken.
  • Oven schoonmaken.
  • Waterkoker ontkalken.
  • Ventilatierooster keuken schoonmaken.
  • Buitenkant keukenkastjes schoonmaken.
  • Prullenbakken schoonmaken.

Naast wekelijkse en maandelijkse klussen zijn er natuurlijk ook nog dingen die maar een paar keer per jaar hoeven te gebeuren. Deze week doe ik van die klussen niets, want ik ga de kerstboom en de kerstversieringen opruimen. Ik had zo bedacht dat dat al meer dan genoeg extra werk is voor deze week. En eigenlijk is dat toch ook een jaarlijkse klus? Hij staat alleen nog niet op mijn officiële lijstje.

Ben je doordeweeks druk met je werk en kom je ’s avonds laat thuis? Vind je het lastig om dan nog op tijd een maaltijd op tafel te zetten? Zorg dan voor voldoende maaltijden in de vriezer. Het vraagt een beetje planning, maar het is niet moeilijk om altijd snel iets klaar te kunnen maken.

De basis

Zorg voor een voorraad basis voedingsmiddelen.

  • Pasta, rijst en aardappelen zijn altijd handig om op voorraad te hebben. Zorg ook voor couscous. Dat is echt in een paar minuten klaar en ideaal als er snel iets op tafel moet.
  • Andere handige voedingsmiddelen voor je voorraad zijn wat groenten in blik zoals mais, tomatenblokjes of tomatenpuree een peulvruchten.
  • Verder is er nog de vriezer. Koop wat verschillende soorten diepvriesgroente in en je kunt altijd snel iets in elkaar draaien. Spinazie en doperwtjes zijn hier favoriet. Wat vlees in de vriezer, zoals gehakt of spekreepjes is ook makkelijk.
  • Vlees en vis. Zorg voor wat blikjes tonijn, wat gedroogde worst zoals salami of cervelaat, rookworst etc.

Met deze dingen op voorraad kun je in principe vanuit de voorraadkast koken.

Ingevroren maaltijden

Maak je soep, pastasaus of iets anders wat langer de tijd nodig heeft om te koken? Maak daar dan dubbele hoeveelheden van en vries de helft in. Een portie pastasaus of soep in de vriezer is zo ontdooid en je hebt in een mum van tijd een maaltijd op tafel.

In het weekend maaltijden voorbereiden

Heb je in het weekend tijd over? Kook dan eventueel al vooruit. Kijk op welke dagen je weinig tijd hebt om te koken en bereid die maaltijden alvast voor. Maaltijden met pasta, rijst en andere granen zijn daar meestal prima geschikt voor. Ook de al eerdere genoemde soepen en pastasauzen kun je goed van te voren klaarmaken. Net als stoofschotels en stamppotten. Vries de maaltijden daarna in en haal het de avond voor gebruik uit de vriezer. Laat ze in de koelkast ontdooien.

 

 

 

Kunnen jouw kinderen ook zo moeilijk afstand doen van hun speelgoed? Willen ze ineens alle speelgoed dat stuk is of waar ze nooit meer mee spelen houden? Ga eens op de Marie Kondo manier te werk.

Focus op welk speelgoed ze willen houden

Vraag je kinderen welk speelgoed ze willen houden (en niet wat ze weg willen doen). Laat ze de dingen die ze willen houden apart leggen. Het is voor veel kinderen makkelijker om te kiezen wat ze wel willen dan wat ze niet willen. Als je ze vraagt wat weg kan, is de kans groot dat er niets weg mag. Iets weg doen betekent verlies. Kiezen wat je wilt houden is daarom een veel positievere insteek.

Focus op de voordelen van hun favoriete speelgoed

Leg vervolgens uit dat minder speelgoed ook betekent dat je minder hoeft op te ruimen. En dat het ook fijn is dat ze hun favoriete speelgoed makkelijker kunnen vinden en pakken. Ook hier leg je weer de nadruk op het positieve aspect van opruimen.

Focus op opruimen

Ga daarna samen met je kinderen opruimen. Zet een bak klaar voor speelgoed dat weg kan. Maak er een spelletje van en laat ze speelgoed dat weg mag van een afstandje in een doos gooien (1 punt als het er in één keer in gaat). Zorg na afloop dat het speelgoed dat weg mag ook snel weg is. Als je kinderen steeds weer met dat speelgoed geconfronteerd worden, zullen ze er toch weer dingen uit willen halen.

Zet vervolgens hun lievelingsspeelgoed op goed bereikbare plaatsen neer en dingen die ze minder gebruiken eventueel wat hoger. Laat je kinderen zelf meedenken over de beste plek voor hun speelgoed. Ruim soort gelijke items bij elkaar op en label de dozen met wat erin zit. Gebruik hiervoor plaatjes of foto’s. Laat je kind eventueel zelf een foto maken voor op de bak. 

 

De keuken wordt in de meeste huishoudens dagelijks gebruikt. Omdat de keuken voor veel dingen gebruikt wordt (eten en drinken bereiden, schoonmaken, voorraad bewaren, etc.) is dit vaak de ruimte die het lastigst is om opgeruiimd te houden. Door de grote apparaten (zoals waterkoker, koffiezetapparaat), de pannen en daarnaast veel kleinere gebruiksvoorwerpen wordt deze ruimte snel vol en rommelig. Tel daarbij ook nog eens op dat de keuken vaak gebruikt wordt gedurende de dag. Dat alles maakt het soms lastig is om de keuken netjes en schoon te houden. Daarom volgen hier enkele tips.

Opbergen

Zoals bij alle ruimten, begint alles met goede opbergruimte. Veel mensen vinden dat zij te weinig ruimte in de keuken hebben. Daarom volgen hier enkele opruimtips voor de keuken.

  • Kijk wat er weg kan. Heb je spullen dubbel, zijn er dingen die je niet gebruikt? Doe het weg.
  • Kijk wat ergens anders opgeborgen kan worden. Staan er apparaten in de keuken die je maar 1x per jaar gebruikt? Bakblikken met kerstvormpjes die je alleen in december gebruikt? Berg dat ergens anders op. Bijvoorbeeld op zolder of in de berging. Stop het bij elkaar in een doos en label de doos zodat je het weer makkelijk terug kunt vinden.
  • Kijk naar andere opbergmogelijkheden. Haken aan de muur of onder een plank voor mokken. Gebruik een ruime pot voor je spatels en dergelijke. Kijk ook eens naar de binnenkant van de kastdeurtjes. Deze zijn ideaal om bijvoorbeeld een kruidenrekje aan op te hangen of een rekje voor afwasmiddel etc. aan te bevestigen.

Handige indeling

Ook een handige indeling van je keuken kan al voor veel rust zorgen. Zorg dat spullen die je nodig hebt voor het koken (pannen, spatels etc.) zich dicht bij het fornuis bevinden. Hetzelfde geldt voor het schoonmaken. Zorg dat spullen om je servies en keuken schoon te maken bij elkaar in de buurt staan. Afwasmiddel, teiltje, afwasborstel en eventueel afdruiprek in de buurt van de gootsteen als je met de hand afwast. Vaatwastabletten in de buurt van de vaatwasser. In het ideale geval zorg je er ook voor dat je servies in de buurt van je afwasplek opgeruimd kan worden. Is dat niet het geval, omdat je bijvoorbeeld je servies in de eetkamer bewaart, zorg dan voor een plek waar je het na het afdrogen even neer kunt zetten tot je alles in de kast kunt opbergen.  

Eigenlijk let ik nooit zo heel veel op de statistieken van mijn afzonderlijke blogposts. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie nu het meest interessant vinden om te lezen. Dus heb ik toch maar eens een kijkje genomen bij de meest gelezen blogposts. Voor de liefhebbers en degenen die ze nog niet gelezen hebben hieronder een overzicht.

Top 3 Meest Gelezen Blogposts

  1. Kleding opruimen met de KonMari methode
  2. Tekeningen en schoolwerkjes bewaren en opruimen. 
  3. De hal opruimen.