Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Ben je nog steeds niet geïnspireerd door je goede  voornemens, zijn ze allang weer vergeten of heb je ze gewoon niet gemaakt? Al een aantal jaren kies ik niet voor goede voornemens maar voor een woord voor het jaar. Dat woord wordt dan een beetje mijn leidraad gedurende het jaar.  Dit jaar is mijn woord avontuur. Niet omdat ik hele spannende dingen ga doen, maar omdat ik me wat meer wil laten leiden door onverwachte dingen die op mijn pad komen. Omdat het onzekere bestaan van eigen baas zijn ook een avontuur kan zijn. En omdat ik het avontuur wil aangaan door nieuwe dingen te doen en te zien hoe dat uitpakt.

Ik ben hiermee begonnen door Ali Edwards die al geruime tijd een woord voor het jaar kiest. Ik volg dan ook haar workshop One Little Word gedurende het jaar om ervoor te zorgen dat ik ook echt het hele jaar met mijn woord bezig blijf.

Hoe kies je een woord?

Je kunt een woord kiezen op grond van wat je denkt dat belangrijk voor je gaat worden het komende jaar. Bijvoorbeeld als je weet dat je gaat verhuizen, kan je woord ‘verandering’ zijn. Maar je kunt ook kiezen voor iets dat je wilt ontwikkelen of iets waar je meer tijd voor wilt maken. Sommige mensen maken een hele overwogen keuze voor een woord. Anderen geven aan dat het woord hun kiest, wat eigenlijk betekent dat er spontaan een woord in je opkomt waarvan je niet meteen weet waarom het belangrijk voor je zou zijn. Dan ga je het komende jaar onderzoeken wat het woord voor je betekent.

Hoe gebruik je jouw woord?

Dat is natuurlijk helemaal aan jou. Veel mensen die een woord voor het jaar kiezen, gebruiken het als inspiratie. Vraag je af of de dingen die je wilt gaan doen bij je woord passen. Hang je op de bank voor de tv terwijl jouw woord ‘actief’ is? Dan moet je misschien iets gaan doen in plaats van passief tv kijken. De kans is groot dat het doelloos tv kijken een van de dingen was die je wilde veranderen. Kijk je daarentegen een documentaire over een onderwerp dat je interesseert, dan heb je daar ‘actief’  voor gekozen.

En denk nu niet dat je pas volgend jaar een woord kunt kiezen. Net als goede voornemens en doelen stellen, heeft een woord kiezen geen einddatum. Je kunt vandaag een woord kiezen en daar de rest van het jaar, of hoe lang je maar wilt, naar leven.

 

 

Ik ben het jaar meteen maar met mijn eerste goede voornemen begonnen en doe sinds 1 januari iedere ochtend de Miracle Morning. Een recensie van het boek lees je hier. Hoe mijn Miracle Morning eruit ziet, laat ik je in deze blogpost zien.

De Miracle Morning bestaat uit de volgende acties:

  • Stilte (mediteren, bidden, mindfulness of wat je zelf maar wilt op dit gebied).
  • Sporten.
  • Journaling.
  • Affirmaties.
  • Lezen.
  • Visualisaties.

Hoewel ik de volgorde van de onderdelen af en toe verander, ziet mijn Miracle Morning er over het algemeen als volgt uit.

Stilte – Mediteren

Ik ben niet goed in mediteren. Ik houd het maar kort vol en kan het niet op eigen houtje. Daarom kies ik voor korte (3-6 minuten) geleide meditaties met de app Stop, Breath & Think op mijn telefoon. Met deze gratis app kun je kiezen voor diverse geleide meditaties en verdien je ook nog eens stickers voor de keren dat je mediteert.

Sporten – Yoga of wandelen

Meestal kies ik voor yoga. Soms doe ik eerst yoga en ga aansluitend mediteren, maar vaker begin ik toch eerst met het mediteren. Voor mijn yoga sessies kies ik meestel een van de video’s van ‘Yoga with Adrienne’ op Youtube. Kies ik voor wandelen, dan doe ik dat vaak aan het eind van de Miracle Morning.

Journaling

Ik schrijf ongeveer een A4-tje vol in de ochtend. Daarbij is het gewoon schrijven wat er in me opkomt. Soms dingen die gedaan moeten worden die dag, andere keren dingen die me bezig houden, toekomstplannen of gewoon hoe koud het is ’s ochtends en hoe moe ik ben. Niets bijzonders over het algemeen, maar het maakt je wel helderder en geeft me soms zelfs nieuwe inzichten.

Affirmaties

Je kunt de affirmaties hardop lezen, maar ik schrijf ze liever uit. Meteen na de journaling ga ik over op affirmaties. Dit zijn enkele positief geformuleerde zinnen die betrekking hebben op mijn doelen. Affirmaties kunnen over van alles gaan, variërend van je zelfbeeld tot aan dingen die je dagelijks wilt doen. Mits ze positief geformuleerd zijn en in de tegenwoordige tijd. Dus geen ‘ik zal niet lang meer werkloos zijn’ maar ‘ik heb een baan waarin ik het naar mijn zin heb’.

Lezen

De bedoeling is dat je iets inspirerends leest waar je wat van kunt leren. Goede keuzes zijn volgens Hal Elrod iets spiritueels (zoals de bijbel) of zelfhulpboeken. Ik ben begonnen met het herlezen van de Miracle Morning en ben nu bezig in ‘De zeven eigenschappen voor succes in je leven’ van Stephen Covey.

Visualisaties

Stel jezelf voor dat je je doel bereikt hebt. Dat kun je doen door je ogen te sluiten en hier beelden van op te roepen. Een andere manier is het maken van een vision board waar je elke ochtend even naar kijkt. Zelf doe ik dit meestal tijdens het douchen. Ik vind het nog lastig om me grotere doelen voor te stellen, dus ik begin klein. Ik stel me voor dat de dag positief verloopt. Dat ik mijn taken soepel afwerk en dat ik positieve ontmoetingen heb.

Door het doen van de Miracle Morning voel ik me de hele dag door rustiger en meer in balans. Het is voor mij een positieve manier om de dag te starten. De tijd die het me kost varieert ongeveer van een uur tot anderhalf uur. Maar op dagen dat ik weinig tijd heb, kan het ook in een half uur.

Ook deze week deel ik mijn huishoudschema weer. We doen deze week weer ons wekelijkse rondje.

Wekelijks:

  • Stofzuigen
  • Stoffen
  • Glazen deurtjes en spiegels schoonmaken
  • Prullenbakken legen
  • Toilet schoonmaken
  • Tijdschriften opruimen
  • Oud papier wegbrengen
  • Plastic afval wegbrengen
  • Administratie
  • Bed verschonen

Naast de wekelijkse taken doe ik elke week een aantal maandelijkse taken. Deze week is de zone voor mij de woonkamer. Daar heb ik naast gedetailleerd schoonmaken niet echt maandelijkse klussen. Daarom alleen twee kwartaalklussen deze keer.   

Kwartaalklussen:

  • Opruimen (en schoonmaken) tv kast.
  • Opruimen (en schoonmaken) servieskast.

 

 

Aanstaande maandag is het officieel weer ‘Blue Monday’, hoewel sommige berekeningen aangaven dat het afgelopen maandag was. Hoe dan ook, we hebben de meest deprimerende dag van het jaar net achter de rug of hij zit er al snel aan te komen. Het weer zit vaak niet mee, goede voornemens zijn vaak al gesneuveld en de lente is nog lang niet in zicht. Het weer en de lente daar kunnen we niks aan doen. Maar waarom zouden we depressief worden omdat we ons niet aan onze goede voornemens hebben gehouden? Er zijn slechts drie weken voorbij in het afgelopen jaar. Nog 49 weken te gaan. Voldoende tijd dus om jezelf nieuwe gewoonten aan te leren en je doelen alsnog te halen. Hoe erg is het dat je al een week niet naar de sportschool bent gegaan en je op dat feestje te buiten bent gegaan aan drank of snacks? Of dat je net de koektrommel hebt leeggegeten terwijl je uren rond hebt gesurft op internet? Herpak je en ga opnieuw aan de slag met je goede voornemens. je hoeft niet tot 2017 te wachten om opnieuw te beginnen met je doelen en goede voornemens.

Wat wil je bereiken?

Goede voornemens zijn vaak gebaseerd op het idee dat je het beter wilt doen. En dat is natuurlijk prima. Maar je hoeft het niet in het extreme te trekken. Ben je afgelopen jaar nauwelijks van de bank gekomen, dan is elke dag sporten misschien een iets te groot doel om mee te beginnen. Maar elke dag een wandeling van een half uur maken, of drie keer per week 20 minuten sporten is al een stuk haalbaarder. Om te beginnen zou je het zelfs nog kleiner kunnen maken. Elke dag de trap nemen in plaats van de lift, je boodschappen lopend of op de fiets doen in plaats van met de auto etc. Dus vraag je af wat je wilt bereiken dit jaar.

Maak doelen en subdoelen

Wil je je aan het eind van het jaar fitter voelen of wil je de marathon kunnen lopen? Verbind je goede voornemens (bijvoorbeeld meer sporten) aan een doel (of dat nu 10 km achter elkaar kunnen wandelen is of een marathon lopen). Kies iets wat binnen jouw mogelijkheden ligt en maak dan subdoelen. Bijvoorbeeld 5 km kunnen (hard)lopen. Schrijf daarna alle kleine stapjes die je kunt of moet doen om je doel te bereiken op en begin met de eerste stap. Begin bijvoorbeeld met het kopen van een boek over hardlopen of ga in de eerste maand elke dag een kwartier wandelen.

Houd je voortgang bij

Houd je vooruitgang bij. Dit motiveert je op momenten dat je het even niet meer ziet zitten. Beschrijf je startpunt. Streep je subdoelen af als je ze bereikt hebt en wees trots op jezelf. Bedenk manieren om het leuk te maken. Houd bijvoorbeeld bij hoeveel kilometer je al gewandeld of hard gelopen hebt. Maak een grafiek van je gewicht of je spiermassa als afvallen je doel is. Maak een 'vision board' waar je plaatjes op plakt die met je doel te maken hebben en hang hem ergens waar je hem vaak ziet.

Neem voorzorgsmaatregelen

Bedenk wat je gaat doen als het fout gaat. Je een dag niet aan je dieet of je trainingsschema gehouden? Pak de draad weer op. Geblesseerd geraakt tijdens het sporten? Zoek een alternatief. Misschien kun je wel zwemmen. Te moe om te gaan hardlopen? Doe dan in ieder geval iets en ga bijvoorbeeld wandelen. Een feestje of etentje met alleen maar voedsel dat niet in je dieet past? Bedenk van tevoren wat je wel en niet gaat eten, kies voor de gezondere alternatieven en pak je dieet daarna weer op. Er zullen talloze situaties zijn waarop het niet gaat zoals je gepland hebt. Bereid je erop voor en zorg voor een plan. Heb je dan aan het eind van het jaar je doel toch niet behaald, dan zul je in elk geval hard op weg zijn om het alsnog te bereiken. En in ieder geval heb je dan geleerd om door te zetten en vol te houden. 

Met kerst heb ik het boek ‘Miracle Morning’ van Hal Elrod cadeau gekregen. Het zoveelste boek dat belooft je leven te veranderen. Zo ver is het bij mij nog niet. Maar een positieve impact heeft het boek zeker op me gehad.

Hal Elrod

Hal heeft een zwaar auto ongeluk gekregen waarna het niet meer zeker was of hij ooit weer zou kunnen lopen. Hij revalideerde en kon weer lopen. En hoewel hij hierdoor anders tegen zijn leven aan ging kijken, vond hij zichzelf enkele jaren later toch weer depressief terug. Hij had schulden, zijn bedrijf liep slecht en hij had elke dag moeite om zijn bed uit te komen. Totdat hij besefte dat hij hier zelf iets aan kon veranderen. Hij begon zijn dagen met de activiteiten die hij nu beschrijft in zijn boek: journaling, affirmaties, visualisatie, stilte (meditatie, bidden, mindfulness, net wat je zelf het prettigst vindt), lezen (zelfhulpboeken) en sporten. Eerst trekt hij hier elke ochtend een uur voor uit, maar al snel wil hij hier meer tijd aan bestelden. Hal beschrijft eerst zijn eigen verhaal. Daarna loopt hij stap voor stap alle activiteiten door. Hij geeft voorbeelden van wat je kunt doen. Ook wijdt hij een hoofdstuk aan een mini-versie van deze activiteiten voor de dagen dat je geen uur vrij kunt maken. Het kan volgens Hal ook in zes minuten.

Praktisch boek

Het boek is in het Engels geschreven. Er is helaas geen Nederlandse vertaling beschikbaar. Het boek leest makkelijk. Met name het tweede deel van het boek is erg praktisch geschreven. Het laat zien hoe je de Miracle Morning naar eigen inzicht kunt aanpassen en gebruiken. De positieve gevolgen voor Hal en anderen sporen aan om het zelf ook te proberen. Lees je liever digitaal, dan is het boek ook als e-book verkrijgbaar.

Inmiddels ben ik zelf een aantal weken aan de slag met mijn Miracle Morning. In een volgende post zal ik ik hier uitgebreider op in gaan. Voor nu kan ik melden dat het me goed bevalt. vroeg opstaan kost wel wat moeite in deze koude en donkere periode. Maar als ik eenmaal de Miracle Morning heb gedaan, voel ik me de hele dag door evenwichtiger en actiever.