Maandplanning in mijn Bullet Journal

Om een beetje overzicht over al mijn taken en projecten te krijgen en te houden, gebruik ik een bullet journal. In een eerdere blogpost schreef ik al eens over dit onderwerp. Met behulp van mijn bullet journal maak ik een maandelijkse, wekellijkse en dagelijkse planning. In mijn video liet ik zien hoe ik de maandelijkse planning in mijn bullet journal maak. Deze maak ik meestal het laatste weekend van de maand. Omdat sommige mensen een en ander liever nog eens rustig nalezen, ga ik hier nog wat dieper op mijn maandelijkse planning in.

Spread

Ik begin met de maandelijkse spread. Ik schrijf de datums (1 t/m 31) onder elkaar en daarnaast de eerste letter van de dag van de week (z, m, d, w, d, v, z). De z van zondag maak ik rood en ik zet een streep aan het eind van elke week. Zo heb ik meer overzicht over de afzonderlijke weken. Daarna vul ik bijzondere dagen en afspraken in. Daarvoor heb ik voorin mijn bullet journal een jaaroverzicht met verjaardagen en bijzondere gebeurtenissen.

Omdat ik bij het gebruik van een bullet journal toch moeite had met het plannen van afspraken op een bepaalde dag/tijd, gebruik ik naast mijn bullet journal ook een agenda. Bij het invullen van mijn maandoverzicht controleer ik daarom ook de agenda nog even op afspraken en deadlines voor de komende maand.

Op de pagina naast het maandoverzicht begin ik met een lijst met mijn doelen/taken voor de komende maand. Allereerst kijk ik nog even terug naar het maandoverzicht van de vorige maand. Wat is er daarvan nog niet gedaan? Ik blader ook nog even door de dagelijkse lijstjes van de afgelopen maand om te kijken of daar nog dingen staan die nog moeten gebeuren.

Ook nu weer pak ik mijn agenda erbij. Daar heb ik in juli tot het eind van dit jaar een maandplanning gemaakt voor mijn doelen op langere termijn. Wat had ik voor deze maand gepland? Wil ik al deze dingen nog steeds doen? Zo ja, dan neem ik ze over in mijn bullet journal.

Ook kijk ik nog even naar het jaaroverzicht en blader ik een paar weken vooruit in mijn agenda. Zijn er dingen waar ik alvast mee moet beginnen?

Tot slot komt mijn ‘braindump’ lijst aan de beurt. Dit is een doorlopende lijst met alles wat me bezig houdt. Alles wat me te binnen schiet schrijf ik op. Ideeën, dingen die gedaan moeten worden, projecten die ik ooit nog wil gaan doen etc. Een keer per maand blader ik die lijst door en kijk wat ik daar nog van wil doen in die maand.

Uitvoeren

Als ik bovenstaande allemaal gedaan heb, heb ik een lange lijst met doelen en taken. Eerlijk gezegd is deze lijst vaak te lang. Idealiter plan je op zo’n manier dat je al je taken en doelen ook gedaan kunt krijgen. Maar mijn brein wil altijd meer en ik word heel onrustig als er naar mijn dingen ontbreken op de maandelijkse lijst, zelfs al weet ik dat ik nooit alles kan doen. Dus uiteindelijk komt het erop neer dat ik gedurende de maand prioriteiten stel, in plaats van aan het begin van de maand. Niet ‘volgens het boekje’, maar het werkt voor mij.

En daarmee komen we denk ik wel bij de belangrijkste regel van timemanagement en plannen. Doe wat bij jou (en je leefstijl) past en wat voor jou werkt. Er zijn vele manieren om te plannen en je tijd efficiënt en effectief in te delen. Soms kost het even tijd om te ontdekken wat voor jou werkt. Geef jezelf die tijd en laat je niet ontmoedigen als het niet meteen lukt. Je moet ook wennen aan een systeem. In de volgende blogposts zal ik je wat meer vertellen over mijn week- en dagplanning.

Goedkope en milieuvriendelijke shampoo

Steeds vaker bereiken ons berichten over stoffen in ons eten en onze cosmetica die schadelijk zouden zijn. Om zoveel mogelijk schadelijke stoffen in je eten te vermijden, kun je biologisch gaan eten. Maar wat doe je met je cosmetica en verzorgingsproducten? Ook daarvoor zijn er in de winkels meer milieuvriendelijke alternatieven te vinden. Maar die zijn vaak erg duur. Terwijl het ook heel eenvoudig en super goedkoop kan. Eén van die goedkope alternatieven is zelfgemaakte 'shampoo'. Je moet wel even af van het idee dat shampoo schuimt en dat het dik en lobbig is. Deze variant is vloeibaar en schuimt niet. Maar je kunt het wel heel eenvoudig zelf maken.

Wat heb je nodig?

  •          Een lege fles om de shampoo in te doen.
  •           Een trechter is handig, maar niet noodzakelijk.
  •           Baking soda (o.a. te koop bij de toko).
  •           Water (gewoon uit de kraan dus).

Bij dit recept ga ik uit van een halve liter shampoo.

Meet voor een halve liter 2 à 3 eetlepels baking soda af. Doe er warm water bij (dan lost de baking soda makkelijker op), even schudden en klaar.

Als je je haar wilt wassen giet je wat van dit goedje over je haren, even laten inwerken en dan uitspoelen. Het is misschien even wennen omdat deze shampoo niet schuimt. Maar je haar wordt er prima schoon van en het kost je bijna niets. Bovendien valt het op dat ik mijn haar steeds minder vaak hoef te wassen nu de natuurlijke vetlaag niet steeds weggewassen wordt met agressieve shampoos. Ook heb ik geen last meer van een geïrriteerde hoofdhuid, wat ik in het verleden nog wel eens had, ondanks ‘milde’, ‘kalmerende’ en/of  ‘verzorgende’ shampoos. Deze snelle zelfgemaakte shampoo bevalt mij dan ook prima en blijf ik gebruiken.

In onderstaand filmpje kun je nog eens rustig bekijken hoe deze shampoo wordt gemaakt.

 

 

Oktober Challenges

Na wat mooie nazomerse dagen is het alweer bijna herfst. Dat betekent dat oktober alweer in zicht komt. In oktober zijn er op het wereldwijde web twee leuke uitdagingen. Ben jij iemand die graag een relatief korte periode met iets bezig is, dan zijn zogenaamde 30 dagen uitdagingen misschien iets. Je concentreert je dan 30 dagen lang op één voornemen, project of actie. De korte tijdsperiode en het focussen op één ding, kan je enorm motiveren om iets eindelijk eens aan te pakken. Gewoon voor een korte tijd, of als kickstart voor een langere periode. En zoals gezegd, zijn er in oktober twee uitdagingen die ik zelf wel heel erg leuk vind: D’r uitdaging en Buy Nothing New Month. Hoewel deze twee uitdagingen op zich best samen gaan, is beide doen misschien wel een beetje veel. Maar wil je dat toch, laat je daar dan vooral niet van weerhouden.  Doe wat je motiveert en wat je leuk vind. Hieronder van beide uitdagingen een korte beschrijving. Meer informatie vind je op de betreffende websites.

D’r uitdaging

Deze uitdaging wordt al een aantal jaren georganiseerd door Hilde Verdijk van Yourganize. Hierbij gaat het bij het opruim vooral om het wegdoen van spullen. Je bepaalt zelf van te voren je doel. Daarna houd je punten bij. Voor alles wat je weg doet krijg je een aantal punten. Je probeert daarbij natuurlijk je van te voren gestelde doel te bereiken. Als je je inschrijft via de website, krijg je bovendien opdrachten en motiverende mailtjes. Wil je eindelijk eens flink opruimen, dan maak je met deze uitdaging ongetwijfeld een goede start.

Buy Nothing New Month

Dit is een internationale uitdaging die inmiddels ook in Nederland steeds bekender wordt en dus ook een eigen Nederlandse website heeft. De bedoeling is dat je deze maand (in oktober dus) niets nieuws koopt (afgezien van je dagelijkse boodschappen dan). Gaat er onverhoopt iets stuk en heb je het voorwerp echt nodig? Denk dan eens aan lenen, tweedehands kopen, repareren etc. Ook voor deze uitdaging kun je je inschrijven op de website en ontvang je motiverende e-mails met slimme tips. Je zult merken dat je bewuster over je uitgaven nadenkt en de spullen die je echt nodig hebt meer gaat waarderen. De eerste keer dat ik de Buy Nothing New Month deed, viel het me op hoe vaak ik onbewust (kleine) uitgaven deed. Daarnaast kreeg ik meer oog voor alternatieven voor nieuw kopen (tweedehands, laten repareren of helemaal niet vervangen). Als je bewuster met je geld om wilt gaan, is deze uitdaging zeker een aanrader.

Werken met een timer en de Pomodoro techniek

Werken met een timer helpt je om te focussen op een taak en maakt het makkelijker om afleiding te vermijden. Hier wil ik twee manieren om met een timer te werken bespreken.

Methode 1 - Gewoon je timer zetten

Deze methode is heel simpel. Je zet een timer op een bepaalde tijd (15 tot 45 minuten). Ik raad je aan om niet langer dan 45 minuten achter elkaar aan een taak te werken. Voor de meeste mensen is 45 minuten de maximale tijd dat ze zich kunnen concentreren. Nadat je de timer hebt gezet, werk je gedurende die tijd zonder onderbrekingen aan je taak.

Als ik moeilijk op gang kom, geen zin heb in (huishoudelijke) klusjes of wanneer ik bij wil houden hoe lang een taak duurt, zet ik de timer. Met name bij huishoudelijke klusjes zet ik de timer op 15 minuten. Het zal je verbazen hoeveel je in een kwartiertje kan doen.

Methode 2 – Pomodoro techniek

Voor grotere taken werkt de Pomodoro techniek goed. Hierbij gebruik je ook een timer. De techniek is genoemd naar de kookwekkers in de vorm van een tomaat. Maar het maakt natuurlijk niet uit wat voor kookwekker of timer je gebruikt. Zet de timer op 25 minuten en werk gedurende deze tijd geconcentreerd aan je taak. Als de timer afgaat neem je een pauze van 5 minuten. Na 3 of 4 sessies van 25 minuten neem je een langere pauze van 15 of 20 minuten. Door bij te houden hoeveel pomodoro’s je nodig hebt voor een taak krijg je een beter idee van hoeveel tijd bepaalde taken in beslag nemen. Door in korte sessies te werken en daarna een pauze te nemen, kun je geconcentreerder werken. Leg eventueel een notitieblok neer voor andere ideeën of taken die je te binnen schieten terwijl je bezig bent. Die schrijf je dan op, waarna je weer doorwerkt aan de taak waar je mee bezig was. Doordat je geconcentreerd kunt werken, en regelmatig pauze neemt, zul je de taak uiteindelijk eerder gedaan krijgen. Werk je aan een grote taak, dan deel je die eerst op in kleinere taken. Bij voorkeur taken die in ongeveer 25 minuten gedaan kunnen worden. Het afstrepen van deeltaken zal je motiveren om verder te gaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kanban bord voor routines

Het hebben van een ochtendroutine en een avondroutine kan je veel tijd en ergernis besparen. Maar soms is een geheugensteuntje handig. Bijvoorbeeld als je nieuwe gewoontes aan het aanleren bent of wanneer je je kinderen een routine wilt aanleren.

Een kanban bord is een bord waarop je zichtbaar maakt wat er nog moet gebeuren en wat er al gedaan is. Een Kanban bord voor routines is heel makkelijk te maken. Ik gebruikte hier een memobord en Ikea magneten (die zijn lekker groot). Op elke magneet plakte ik de taken die ik wil doen als ochtendroutine. Ik heb hier gekozen voor verschillende kleuren. Groen voor huishouden (aanrecht schoon, bed opmaken en was doen), roze voor mijn bedrijf (e-mail, social media en agenda checken) en oranje voor mijn gezondheid (sporten). Nu sport ik niet elke dag, dus die laatste magneet gaat er alleen op wanneer ik daadwerkeliljk een hardloopsessie gepland heb. Je kunt dit natuurlijk ook doen met een whiteboard en post-its of een prikbord en stukjes (gekleurd) papier.

Maak je dit voor (jonge) kinderen, kies dan voor plaatjes. Links op het bord plakte ik met stickers de tekst: ‘doen’, rechts de tekst ‘af’. Nu is het heel simpel. Je ziet wat je nog moet doen. Heb je het gedaan, dan schuif je de magneten naar de ‘af’ kolom. 's Avonds hang je alle magneetjes weer aan de rechterkant, klaar voor de volgende dag.

Je kunt dit natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wil. Hang na de ochtendroutine bijvoorbeeld de avondroutine erop. Ook kun je magneetjes met wekelijks terugkerende taken toevoegen op de juiste dag. Maak de lijst alleen niet te lang, dan kijkt er uiteindelijk niemand meer naar.

Magneten die je niet gebruikt kun je in een magnetisch bakje onderaan je klembord bewaren of gewoon in een hoekje van het bord.