Helweek dag 1 - Gewoontes

De eerste dag van de helweek ligt de nadruk op gewoontes. En dat is nu net de belangrijkste reden dat ik de helweek wil gaan doen. Een aantal goede gewoontes is een beetje versloft, en een aantal dingen die ik graag dagelijks zou willen doen, krijg ik er nog steeds niet goed in.

De ochtend begint later dan ik had gewild. Hoewel de wekker wel op 5.00 uur stond, stond ik pas om 6.30 uur op. Ik werd om 4.45 uur wakker van het licht van mijn wake-up light. Ik bedacht dat ik die beter uit kon doen om mijn man niet wakker te maken. En deed dus de wekker (en het licht) uit om vervolgens meteen weer in slaap te vallen en pas om half zeven wakker te worden.

Ondanks de late start wel aan de slag gegaan met mijn plan. De ochtend rustig beginnen door tijd te nemen om te schrijven, te lezen (het hoofdstuk voor maandag uit het boek Helweek) en te ontbijten. Eigenlijk is het de bedoeling dat je ook elke dag een uur sport, maar mijn voeten zijn nog redelijk pijnlijk van het wandelen vorige week. Dat sporten laat ik dus maar even zitten. Gezond eten doe ik wel. Ik heb van te voren niet alleen mijn avondeten voor de hele week bepaald, maar ook nagedacht over ontbijt, lunch en tussendoortjes. En zaterdag alvast alle boodschappen gedaan. Daardoor gaat gezond eten me nu makkelijk af.

Om 8.00 uur ga ik lekker aan de slag met mijn project. ’s Ochtends ben ik het meest geconcentreerd en dus is dit de beste tijd voor een aantal uren geconcentreerd werken. Ik was een beetje in de gewoonte vervallen om eerst mijn e-mail te lezen ’s ochtends, maar dat heb ik nu naar een later tijdstip verschoven. Als mijn concentratie minder word, doe ik een half uurtje wat in het huishouden om vervolgens aan mijn administratie, website en blog te gaan werken.

De dag verloopt prima, en ik krijg veel gedaan, ondanks enkele computerproblemen. Aan het eind van de dag zie ik dat ik een gigantische lijst heb afgewerkt. En bovendien ook nog de avond vrij heb voor ontspanning!

De helweek is ondanks een beetje late start goed begonnen.

Helweek (en) plannen

Na een weekje vakantie wil ik weer flink aan de slag. Een aantal ideeën moeten uitgewerkt worden en er zijn talloze kleine dingetjes die steeds blijven liggen, maar die toch gedaan moeten worden. Daarnaast wil ik weer wat vastere werktijden creëren. Het nadeel van eigen baas zijn is dat je kunt werken wanneer je wilt. Niemand die verwacht dat je ’s ochtends om 9 uur aan je bureau zit. Dus als ik geen afspraken heb, kan ik ook om 10 of 11 uur beginnen. Dat is soms heel fijn, maar de laatste weken heeft dat tot gevolg dat ik de ochtend wat rondhang en weinig gedaan krijg. Met als gevolg dat ik ’s avonds vaak nog werk en uiteindelijk het gevoel heb nooit echt vrij te zijn. Ook het sporten schiet er nog al eens bij in. Tijd dus om de teugels weer wat aan te trekken en weer wat meer structuur aan te brengen.

Om meteen maar een goede start te maken na mijn minivakantie, heb ik besloten deze week een ‘helweek’ te doen. Hoewel die naam me niet echt aanspreekt, doet de inhoud dat wel. Helweek is bedacht door de Noorse mental coach Bertrand Larssen. Het is vernoemd naar de helweek die ze in het Noorse leger kennen. Nu is de helweek waar hij het in zijn boek over heeft gelukkig minder uitputtend. Wel is het een goede manier om jezelf weer even op scherp te zetten en een aantal goede gewoontes aan te leren.

De regels voor de helweek:

  • Start maandagochtend om vijf uur en stop zondagavond om tien uur.
  • Sta elke ochtend om vijf uur op.
  • Ga elke avond om tien uur nar bed.
  • Werk de hele week extreem hard. Wees gefocust, bewust en plichtsgetrouw.
  • Blijf trouw aan je plan.
  • Wees je te allen tijde bewust van je modus en focus.
  • Wees je bewust van de verschillende rollen die je in de loop van een dag vervult en vervul ze met glans.
  • Probeer de hele tijd blij, positief en oplossingsgericht te zijn.
  • Wees daadkrachtig en proactief.
  • Neem weloverwogen, kwalitatieve rust.
  • Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk.
  • Laat alle privéaangelegenheden wachten tot de avond.
  • Gebruik geen sociale media onder werktijd.
  • Beperk praatjes met collega’s tot een minimum.
  • Train minstens één keer per dag, het liefst ’s ochtends.
  • Eet de hele week uitsluitend gezond.
  • Laat de tv uit.

Natuurlijk moet zo’n helweek wel voorbereid worden. Tijdens die voorbereiding werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt: ik wil teveel. Ik had een lijst gemaakt met dingen die ik deze week wilde doen. Daarna probeerde ik ze in te plannen. Omdat je vroeg op staat in deze week, had ik bedacht dat ik lekker veel kon doen. Maar… zoveel nou ook weer niet. Toen ik een en ander probeerde in te plannen (met tijden erbij) bleek ik toch een stuk minder tijd te hebben dan ik dacht. Maar de planning is in grote lijnen af. Ik heb bepaald wanneer ik waaraan werk. En de avonden zijn er om lekker met mijn hobby’s aan de slag te gaan. Zonder tv en eindeloos internetten zou dat toch moeten lukken. En een goed gevoel moeten geven!

 

Ik houd jullie via dit blog op de hoogte van mijn ervaringen deze week! Hieronder vind je de links van de blogs die ik over elke dag schrijf.

Helweek dag 1

Helweek dag 2

Helweek dag 3

Helweek dag 4

Helweek dag 5

Helweek dag 6

Helweek dag 7

Zorgeloos op vakantie

Ga je op vakantie? Denk dan, naast alles wat je mee wilt nemen, ook even aan de volgende dingen.

Je reisverzekering

Heb je een reisverzekering afgesloten? Soms is dit niet nodig (als je in Nederland blijft en geen dure spullen meeneemt bijvoorbeeld). Maar in veel gevallen is het wel handig. Neem je dure spullen mee op reis? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een camera, laptop, tablet of smartphone of cash geld (als je daar veel van meeneemt). Check dan of deze verzekerd zijn. Kijk ook goed naar de voorwaarden. Soms zijn spullen en/of geld niet verzekerd als je ze niet in een kluisje bewaard. In veel gevallen geldt er ook een eigen risico. De hoogte kan per verzekeraar variëren.

Ga je iets bijzonders doen in je vakantie? Controleer of dat ook gedekt wordt door je reisverzekering. Duiken en bergsport bijvoorbeeld worden vaak niet gedekt door een gewone reisverzekering.  Weet je van te voren dat je zoiets gaat doen, vraag dan altijd na of dit gedekt wordt door je verzekering. Dit voorkomt dat je, als er onverhoopt iets gebeurt, met torenhoge kosten geconfronteerd wordt.

Ga je naar het buitenland, controleer dan ook even of je medische kosten gedekt worden door je ziektekostenverzekering. De basisverzekering vergoedt niet altijd alles. Je aanvullende verzekering vergoedt vaak meer, maar controleer dit van te voren en vul het eventueel aan met een reisverzekering inclusief medische kosten. Zorg ook dat je het alarmnummer bij je hebt. Gebeurt er in je vakantie iets waardoor je medische hulp nodig hebt, dan kun je hulp en advies krijgen via het alarmnummer.

Voorkom inbraak

Een inbraak in je huis tijdens je vakantie kun je nooit helemaal voorkomen. Zorg in ieder geval voor goede sloten op ramen en deuren en sluit alles goed af voor je weg gaat. Maak bewust een laatste rondje door het huis om te controleren of alles dicht is. Vraag iemand die je vertrouwd om een oogje op je huis te houden. Zorg ook dat er geen zichtbare stapels post voor de deur liggen. Als je iemand hebt die je planten water komt geven, vraag diegene dan ook om de post weg te halen en uit het zicht neer te leggen. Je kunt de post ook laten bewaren tot je weer terug bent van vakantie.

Laat geen kostbare spullen in het zicht liggen en zorg ervoor dat je huis een bewoonde indruk maakt. Maak bijvoorbeeld gebruik van tijdschakelaars om af en toe een lamp aan te laten gaan.

Vertel niet op social media wanneer je op vakantie gaat. Ook foto’s uploaden vanaf je vakantie adres zijn wat dat betreft niet zo handig. Inbrekers gebruiken social media helaas steeds vaker als middel om te achterhalen wie er niet thuis is.

 

 

Zomer bucket list

De zomervakanties staan voor de deur of zijn al begonnen. Het ideale moment om een zomer bucket list te maken. Een bucket list is officieel een lijst met dingen die je wilt doen voor je dood gaat. Maar de term wordt ook vaak gewoon gebruikt voor een lijst met dingen die je graag nog een keer wilt doen. En met een zomer bucket list bedoelen we dus een lijst met dingen die je deze zomer zou willen doen. Met zo'n lijst zit je nooit meer om inspiratie verlegen als je iets leuks wilt doen deze zomer.

Heb jij al een bestaande bucket list? Een lijst van dingen die je ooit nog eens wilt doen? Ja? Bekijk die lijst dan nog eens goed en kijk wat je deze zomer zou kunnen doen. Nog geen bucket list? Begin dan nu met een zomer bucket list. Maak een lijst van dingen die je deze zomer graag zou willen doen. Zo heb je meteen een leuke lijst met activiteiten voor de zomervakantie. Ideeën?

  •           Vroeg opstaan om de zonsopgang te zien.
  •           Lang opblijven om naar de sterren te kijken.
  •           Een zandkasteel bouwen (leuk om samen met je kinderen te doen en je tegelijkertijd zelf ook weer even kind te voelen).
  •           Eindelijk al die boeken lezen waar je anders nooit aan toe komt.
  •           Een vakantieplakboek bijhouden, waar je alle bonnetjes, toegangskaartjes, etc. in plakt. Eventueel plak je er later je foto’s bij.
  •           Een picknick aan het strand of in het bos, of bij slecht weer gewoon een huiskamerpicknick. Leg het picknickkleed op de grond, zorg voor hapjes en drankjes en genieten maar!
  •           Kamperen in de tuin.
  •           Marshmellows roosteren boven een kampvuur.
  •           Een waterballonnen gevecht houden.
  •           Op een warme dag door de tuinsproeiers lopen.
  •           Schelpen verzamelen aan het strand.
  •           Je vakantiefoto’s laten afdrukken en inplakken.
  •          Zelf ijsjes maken van fruit of limonade

Gezinsvergadering

Al eens een gezinsvergadering gehouden? Misschien klinkt het je een beetje vreemd in de oren, maar regelmatig een gezinsvergadering houden kan heel nuttig zijn. Het is een goede manier om even met het hele gezin bij elkaar te zitten en dingen waar het hele gezin mee te maken heeft met elkaar te bespreken.

Wat is een gezinsvergadering?

Bij een gezinsvergadering komt het hele gezin bij elkaar om te overleggen. Houd de vergaderingen het liefst wekelijks, op een vaste dag en een vast tijdstip. Zo is voor iedereen duidelijk wanneer de vergadering is. Zorg voor wat lekkers bij de vergadering want het is vooral de bedoeling dat het leuk is. Tijdens de vergadering kun je bespreken wat je wilt. Onderwerpen kunnen zijn:

  • Hoe was de afgelopen week?
  • Wat ga je de komende week doen? (afspraken, plannen)
  • Wat zou je graag willen doen de komende week?
  • Wat zou je willen veranderen?
  • Zijn afspraken de afgelopen week nagekomen?
  • Wat zijn de nieuwe afspraken?
  • Wat wil je graag eten deze week? (Kies om de beurt een gerecht en/of maak van te voren regels over wat wel/niet zodat je niet elke dag friet hoeft te eten)

Voorbereiding

Voor de eerste gezinsvergadering zul je eerst aan iedereen moeten uitleggen wat het is en waarom je dit wilt doen. Kies hiervoor een tijdstip dat iedereen rustig bij elkaar zit, bijvoorbeeld het avondeten. Houd ook rekening met eventuele afspraken die al gemaakt zijn voordat je een dag en tijd kiest. Niemand gaat rustig zitten vergaderen als ze eigenlijk ergens anders zouden moeten of willen zijn. Bepaal de regels voor de vergadering (bijv. hoe lang, we luisteren naar elkaar en laten elkaar uitpraten, etc.) en zorg voor een agenda. Vraag ook je kinderen agendapunten in te brengen.

De Gezinsvergadering

Plan de vergadering wekelijks op een vaste dag en tijd. Zorg voor drinken met wat lekkers tijdens de vergadering. Laat iedereen zijn verhaal doen, luister naar elkaar en maak duidelijke afspraken. Schrijf de afspraken op, zodat je ze er volgende week weer bij kunt pakken. Je kunt ze eventueel ook op een planbord schrijven zodat iedereen ze kan zien. Vraag na afloop wat iedereen van de vergadering vond. Vooral de eerste keer is het belangrijk om samen even stil te staan bij deze nieuwe gewoonte.

Een gezinsvergadering hoort een positieve bijeenkomst te zijn. Let tijdens de vergadering op dat er geen verwijtende sfeer ontstaat. Jullie mogen elkaar vertellen wat er anders en beter kan, en kunnen eventueel samen nadenken over hoe je dat gaat bereiken. Maar besteed ook aandacht aan de positieve dingen. Moedig elkaar aan en geef elkaar complimenten. Dat zal jullie band verstevigen.