Maandmenu

Een weekmenu maken is handig. Door van te voren vast te stellen wat je de hele week gaat eten, kun je al je boodschappen in één keer doen. Dat bespaart tijd, en vaak ook geld omdat je niet verleidt wordt door last minute aankopen en weet wat je in huis hebt. Maar je kunt in plaats van een weekmenu ook een maandmenu maken. Nu moet ik eerlijk bekennen dat het idee me erg aanspreekt, maar dat ik dit zelf ook nog nooit eerder heb gedaan. Toch heb ik deze maand een poging gewaagd. Ik zal zeker nog wekelijks naar de winkel moeten voor de verse boodschappen. Maar in dit maandmenu heb ik een aantal dingen die we nog op voorraad hebben gebruikt. Ook heb ik de groente die nog uit de moestuin komt erin verwerkt (o.a. pompoen). En nu afwachten of dit maandmenu het verwachte gemak en voordeel oplevert.

Hoe maak je een maandmenu?

Eigenlijk werkt dit hetzelfde als het maken van een weekmenu. Maak een lijst van alles wat je nog in huis hebt en wat op moet. Pak nu de agenda erbij en kijk op welke dagen je weinig tijd hebt om te koken. Nu ga je je menu plannen. Maak makkelijke, snel te bereiden maaltijden op de dagen dat je weinig tijd hebt, of kook op een andere dag grotere hoeveelheden die je in kunt vriezen en later alleen maar hoeft op te warmen.

Boodschappen doen

Is je maandmenu klaar, maak dan een boodschappenlijst. Alle houdbare dingen kun je in één keer kopen. Voor verse dingen (zoals groente, melk, etc.) zul je tussendoor nog een keer naar de winkel moeten. Maak daarom ook alvast een boodschappenlijstje voor de afzonderlijke weken. Die kun je dan eventueel nog aanvullen met dingen die op zijn.

Bouw een restjes dag in

Bij het plannen van een week- of maandmenu bouw ik meestal een restjesdag in. Dat betekent dat ik ongeveer 1x per week geen menu in plan, maar iets maak van de restjes die we nog hebben. Dat voorkomt dat je dingen weg moet gooien. Wokschotels, hartige taarten en soepen zijn uitstekende maaltijden om restjes in te verwerken.

Zelf wasmiddel maken

Wasmiddelen zijn vaak duur. Maar dat hoeft helemaal niet. Als je even de moeite neemt om het zelf te maken, heb je een goedkoop én milieuvriendelijk wasmiddel. En het is zó gemaakt.

 Nodig voor het recept:

  • 80 gram soda
  • 80 gram marseille zeep (te koop bij natuurwinkels)
  • 5 liter water

Verder nodig:

  • Lege flessen
  • Eventueel een trechter

Rasp de zeep. Kook het water en roer de zeepvlokken erdoor tot ze opgelost zijn. Voeg daarna de soda toe en roer weer tot ook dit opgelost is. Laat het mengsel nu een paar uur staan, totdat het afgekoeld is en stijf geworden is. Roer het los met een garde en giet het in de flessen. Dit gaat makkelijker met een trechter.

Soda heeft een licht blekend effect. Gebruik je het wasmiddel voor gekleurde was, dan kun je de soda weglaten uit het recept.

Per keer gebruik ik ongeveer 1 dopje wasmiddel (40 ml) gewoon in het wasmiddelbakje.

 

 

 

Schoonmaken vanuit een achterstand

Heb je een tijdje (bijvoorbeeld tijdens de zomermaanden) het huishouden laten versloffen? En valt het je moeilijk om er weer aan te beginnen omdat je zoveel ziet dat nog gedaan moet worden? Dat hoeft helemaal niet. Het is niet in één dag vies geworden, het hoeft ook niet in één dag schoon. Hieronder leg ik uit hoe je schoonmaken vanuit een achterstand aanpakt.

Begin met de dagelijkse dingen

Begin met het bijhouden van de dagelijkse dingen. Bed opmaken, afwas doen, was doen etc. Maak desnoods lijstjes met je ochtendroutine en avondroutine. Heb je je dagelijkse ritme weer op orde, dan ga je de wekelijkse dingen aanpakken.

Wekelijkse schoonmaakklussen

Onder wekelijkse taken vallen stofzuigen, stoffen, bedden verschonen etc. Maak ook nu een lijstje wat je elke week wilt doen en doe elke dag bijvoorbeeld één of twee dingen. Of plan al je wekelijkse huishoudklussen op een vrije dag. Doe wat voor jou werkt. Misschien merk je nu dat sommige dingen wel erg vuil zijn geworden of een wat grondiger schoonmaakbeurt nodig hebben. Als je eenmaal je dagelijkse en wekelijkse routine op orde hebt, wordt het allemaal niet meer zo heel snel vies en kost het je steeds minder tijd. De grotere schoonmaakklussen (zoals de koelkast schoonmaken, ramen lappen etc.) vallen onder de maandelijkse schoonmaakklussen.

Maandelijkse schoonmaakklussen

Maak een overzicht van wat je elke maand (of elke twee à drie maanden) wilt doen en verdeel ook deze taken over de weken en dagen. Doe elke week een paar van die extra klussen. Ook hier geldt, je wordt nu misschien geconfronteerd met achterstallig schoonmaakwerk, maar langzamerhand wordt dit steeds minder. De volgende keer dat je de ramen lapt of de koelkast schoonmaakt is het vast minder vies als je je aan je schoonmaakschema houdt.

Heb je nog geen regelmatig schema voor je schoonmaakklussen, dan is dit ook een uitstekende manier om zo beetje bij beetje een schoonmaakschema op te bouwen. Het voordeel om het op deze manier te doen is dat je ook meteen ziet of het goed in te passen is naast je andere activiteiten. Misschien moet je een beetje schuiven met dingen voordat je de beste momenten voor je schoonmaakwerk hebt ontdekt. Hoe je een schoonmaakschema maakt en een voorbeeld daarvan, vind je hier.

Lange termijn doelen

Aan je lange termijn doelen werken

Vaak hebben we wel lange termijn doelen, in ons hoofd of zelfs op papier. Doelen die verder gaan dan deze dag of week. Dingen die we in de komende maanden of jaren willen bereiken. Maar die doelen raken zo snel ondergesneeuwd door alle dagelijkse dingen die moeten gebeuren. Hoe voorkom je dat je nooit aan je lange termijn doelen toekomt?

Schrijf je doelen op

Schrijf alles wat je ooit nog wilt doen en nog wilt bereiken op en verbind er een tijd aan. Alison Mitchell geeft in haar boek ‘Alles onder Controle’ het voorbeeld van een bestemmingsagenda. Zij stelt voor elk gebied in je leven doelen maakt voor over 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar en 20 jaar. In 168 hours stelt Laura Vanderkam dat je een lijst van 100 dromen moet opstellen. Ook weer om te voorkomen dat je nooit toekomt aan de dingen die je graag wilt doen. En nee, je hoeft niet al je dromen te laten uitkomen en ook niet al je doelen te bereiken. Zeker als je doelen maakt voor over 10 of 20 jaar is de kans groot dat die nog veranderen. En dat is prima. Maar je hebt wel een groter plaatje nodig om naar toe te werken om niet te verzuipen in de alledaagse dingen. Dus… maak die lijst met doelen.

Maak een tijdpad

Maak een tijdpad voor elk van je doelen. Wanneer wil je het bereikt hebben? Maak eventueel een onderverdeling in subdoelen. Wil je bijvoorbeeld een meerjarige opleiding doen, verdeel die dan onder in jaren. Belangrijk is, dat je alles op papier zet. Bewaar je lijst met doelen en het tijdspad op een plek waar je ze makkelijk ziet of er even bij kunt pakken. Ik heb mijn doelen per categorie in een aparte map opgeborgen. Ik heb Alison Mitchells voorbeeld gevolgd en de doelen onderverdeeld in doelen voor over 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar, 5 jaar en 10 jaar. De doelen voor over 5 en 10 jaar begonnen al wat vager te worden, dus de doelen voor over 20 jaar heb ik nog maar even achterwege gelaten.

Plan acties in

Nu ga je plannen. Kijk per week of per dag wat je kunt doen om aan je doelen te werken. Werk je doelen desnoods uit in tussenstappen. Wat is de kleinste stap die je kunt nemen? Een boek kopen over het onderwerp? Uitzoeken welke cursussen er over het onderwerp zijn? Dat is je eerste stap. Schrijf het in je agenda of op je to do lijst en ga ermee aan de slag.

Voor de eerste drie maanden heb ik al mijn doelen uitgeschreven in acties. Wat moet ik doen om dit doel te behalen? Als ik mijn maandelijkse planning maak, pak ik de doelenmap erbij en plan een aantal van die acties in. Zo blijf ik aan mijn doelen werken.

Blijf je doelen in het oog houden

Pak je doelen er regelmatig bij en werk je lijsten bij. Zijn je doelen veranderd? Moet je een bepaalde actie ondernemen? Lig je nog op schema of moet je bijsturen? Blijf werken aan je doelen. Voorkom dat je tijd opgaat aan de dagelijkse dingen en je niet toekomt aan de dingen die je graag wilt doen of wilt bereiken.

Dagplanning in mijn Bullet Journal

Na de maandelijkse en wekelijkse planning, laat ik je nu zien hoe de dagelijkse planning in mijn bullet journal verloopt. De dagellijkse planning maak ik meestal de avond van te voren.

Afspraken

Om te beginnen kijk ik in mijn agenda en in het maandoverzicht wat er gepland staat voor de volgende dag. Staan er afspraken, dan noteer ik die ook op mijn dagelijkse lijst in mijn bullet journal. Afspraken worden direct onder de header met de datum geschreven. Nu ik toch een blik in mijn agenda werp, kijk ik meteen even of ik nog dingen moet voorbereiden voor de komende dagen. Ook deze taken worden dan op de dagelijkse lijst gezet.

Taken

Vervolgens kijk ik naar de taken die ik voor vandaag gepland had. Alles wat niet gedaan is, schuif ik door naar morgen. Dit doe ik door een pijltje voor de taak te zetten en de taak opnieuw op te schrijven voor de volgende dag. Wil of kan ik de taak de volgende dag niet doen, dan laat ik hem gewoon open staan en kom ik hem bij de wekelijkse planning weer tegen.

Tot slot kijk ik naar de weekplanning, als ik die gemaakt heb, en naar de maandelijkse takenlijst. De week- en maandplanning bekijk ik om te zien welke taken ik er de volgende dag nog bij wil doen. Deze taken komen dan op mijn dagplanning. Hier ligt meteen mijn valkuil op de loer. Ik wil nog wel eens overschatten hoeveel tijd ik heb of onderschatten hoe lang een taak duurt. Daardoor neem ik dan teveel taken uit mijn week- of maandplanning over en eindig ik met een te lange to do lijst.

Nu hoef ik morgenochtend alleen nog maar mijn bullet journal open te slaan om te zien wat er gedaan moet worden. Dat maakt het makkelijker om aan mijn taken voor die dag te beginnen.