Helweek dag 5 - Rust en Herstel

Dag 5 van de Helweek alweer. Hoewel ik vijf uur nog steeds wel heel erg vroeg vind, sta ik niet met tegenzin op. Ik verheug me op het ontbijt dat ik zo ga klaarmaken en ik heb ook echt zin in een paar uur geconcentreerd werken. De zeven uur slaap die ik op deze manier elke nacht krijg, is echt te weinig voor me, Maar gewoon om 6 uur opstaan vanaf volgende week lijkt me een prima idee.

De ochtend verloopt eigenlijk soepel. Dag vijf staat in het teken van rust en herstel. Maar omdat ik de nacht niet doorgewerkt heb, is de behoefte aan rust en herstel minder groot dan bij die hards die wel een hele nacht zijn doorgegaan. De afgelopen week ben ik vooral bezig geweest met het zoeken naar de balans. Dat was ook een van de redenen dat ik deze helweek wilde doen. Uitvinden waar ik me goed bij voel. De goede gewoontes die wat weggezakt zijn of die ik wil aannemen in mijn dagelijks schema passen en kijken hoe dat bevalt. Na een ochtendje werken ga ik een uurtje bewegen (fietsen en wandelen). Sporten kun je het niet noemen, daarvoor is het niet intensief genoeg. Eigenlijk moet je van Bertrand Larssen elke dag een uur sporten. En hoewel ik het sporten heel graag weer wil oppakken, heb ik dat deze week heel bewust niet gedaan. Ik heb vorige week mijn voeten aardig kapot gelopen tijdens de Apeldoornse Vierdaagse en wil ze even de tijd geven goed te herstellen. Daarnaast had ik deze week sowieso voldoende beweging met mijn werk buitenshuis. Volgende week ga ik het sporten zeker weer oppakken.

Na de lunch overvalt de vermoeidheid me en na nog wat huishoudelijke klusjes ga ik even liggen voor een powernap. Daarna voel ik me weer fit. Ook dit valt me deze week op. Een kwartiertje tot een half uurtje slapen ’s middags geeft een enorme energieboost. Ook iets om te onthouden. De rest van de middag werk ik verder aan mijn project en wanneer de concentratie even afneemt, ga ik aan de slag met mijn mailbox. Aan het eind van de dag is mijn mailbox leeg. Missie geslaagd!

Ik maak weer en gezonde maaltijd klaar en bereid meteen ook het eten voor morgen voor. Deze week besteed ik meer tijd aan het maken van eten (vooral aan het ontbijt en lunch) dan voorheen en dat bevalt goed. Ik vind het fijn om zelf dingen te maken, maar neem er niet altijd de tijd voor. En eigenlijk kost het uiteindelijk helemaal niet zoveel extra tijd.

Na het eten handel ik toch nog even snel een paar klusjes af. Daarna zit ik nog even op de bank met mijn haakwerk. Ik ben moe en ga dan ook op tijd naar bed. Ruim voor tien uur lig ik erin. Nog even wat lezen en dan lekker slapen.

Helweek dag 4 - UIt je Comfortzone

De donderdag is de dag waarop je de hele nacht op moet blijven. Om meteen elke illusie die je daarover mocht hebben weg te nemen, dat heb ik niet gedaan. Het is mijn bedoeling om deze week zo productief mogelijk te zijn en tegelijkertijd een goede balans te vinden. En hoewel ik best een hele waslijst met klusjes kan bedenken om de helnacht door te komen, zie ik mezelf niet daarna alsnog een dag productief zijn. Mezelf kennende heb ik zelfs meerdere dagen nodig om te herstellen. Na de vermoeidheid van afgelopen dinsdag lijkt een helnacht helemaal een brug te ver. Dus… Geen helnacht vandaag.

Gewoontes

Wat dan wel? Gewoon om vijf uur opstaan. Ik geniet van de rust die deze vroege uurtjes met zich meebrengen. Balkondeur open, schrijven, ontbijtje maken. Op de een of andere manier is deze week ook de gewoonte ontstaan om mijn ontbijtboel af te wassen terwijl ik wacht tot het theewater kookt (ik drink mijn thee meestal pas nadat ik gegeten heb). Thee drinken is  ook nieuw, want meestal begin ik de dag met een kop koffie. Mijn gewoonte om liters koffie te drinken heb ik echter terug gebracht naar twee koppen per dag. De eerste kop koffie als ik aan mijn werkdag begin (als beloning dat ik begin). De tweede als de middagdip toeslaat. Ook een hele fijne gewoonte: 's ochtends mijn Noorse vriendin e-mailen met mijn plannen voor vandaag. Zo houden we elkaar gemotiveerd. Het geeft een beetje het gevoel van een kantoor binnenlopen en je collega's begroeten voor je aan je werkdag begint. Meestal begin ik na het betreffende mailtje ook meteen maar de rest van e-mails te lezen. Deze week doe ik dat echter niet. In de middag is er e-mailtijd, dus sluit in mijn mailprogramma na het versturen van mijn eerste mail meteen weer.

De ochtend breng ik voornamelijk door met schrijven. Ik werk aan mijn project en aan mijn blog. Verder doe ik wat kleine huishoudelijke klusjes. Telkens wanneer ik door het huis loop zie ik kleine dingetjes liggen. De was aan het wasrek die gevouwen moet worden, spullen die niet op hun plek liggen etc.

Powernap en e-mail

’s Middags werk ik een paar uur buiten de deur. Als ik terug kom ben ik moe. Na een kop koffie geef ik toch toe aan de vermoeidheid en doe een half uurtje een powernap op de bank. Daarna een douche en ik voel me weer helemaal fit.

Ik begin alvast met de voorbereidingen voor het avondeten en maak een start met het opruimen van mijn e-mail. Best wel erg dat mijn mailbox zo vol staat. Waarom verwijder ik de mailtjes waar ik niets mee hoef te doen niet gewoon? Gelukkig is wel alles beantwoord en afgehandeld, dus het meeste kan ik zo verwijderen. Helaas zitten er hier en daar nog wel wat mailtjes tussen die ik wil bewaren omdat er belangrijke informatie in staat. Ik durf dus niet zomaar alles in één keer te verwijderen, dus kost het me nu gewoon heel veel tijd. Zonde. Nu toch maar voortaan elke dag mijn mailbox leegmaken.

Ik had eigenlijk vandaag ook nog mijn administratie willen doen, maar dat is er niet meer van gekomen. Nou ja, dat schuiven we dan maar door naar morgen. Wel ga ik na het eten nog even door met het opschonen van mijn e-mail.

Uit je comfortzone

Alles bij elkaar was vandaag een prima dag. Ik heb me de hele dag goed gevoeld en ben erg productief geweest. Dag vier gaat over buiten je comfortzone treden. Ik moet bekennen dat dat juist helemaal niet het geval was vandaag. Het lijkt juist alsof ik nu eindelijk in een lekker ritme kom. Ik heb dan ook het gevoel dat ik deze manier van vroeg opstaan en mijn dagindeling zoals ik hem nu heb, goed vol kan houden. Oké, misschien is een uurtje later opstaan wel net iets fijner.

Natuurlijk ervaar ik nu niet de Helnacht, wat me zeker uit mijn comfortzone gehaald zou hebben. En ook heb ik niet iets gepland om mijn angsten te overwinnen. Hmm, Betrand Larssen zou dit misschien niet zo’n goede invulling van de donderdag vinden. Niettemin ben ik er zelf wel blij mee. Om vijf voor tien doe ik het licht uit en ga lekker slapen. 

Helweek dag 3 - Timemanagement

Helweek dag 3 begon zoals dag 2 eindigde. Ik heb de hele nacht zowat in coma gelegen. Toen om vijf uur de wekker ging, had ik het gevoel niet eens te kunnen bewegen. Ik kon nog net de wekker uitslaan. Om acht uur werd ik opnieuw wakker en vond dat ik genoeg geslapen had. Mijn lijf voelde nog loom en zwaar, maar ik begon toch maar (met een vertraging van drie uur!) aan de nieuwe dag.

Aanpassen planning

Terwijl ik mijn ochtendroutine doorliep, bekroop me een ontzettend schuldgevoel. In drie dagen tijd nog maar één keer om vijf uur opgestaan. Ik baalde van mezelf en vroeg me af hoe ik nu al mijn taken gedaan moest krijgen. Bij het lezen van het hoofdstuk voor dag 3 besefte ik dat er niets anders op zat dan mijn planning aan te passen. Op dag 3 ligt de nadruk op timemanagement, dus dat komt mooi uit.

Jaarplanning maken

Ik maak meestal een maand-, week- en dagplanning maar heb nog nooit een jaarplanning gemaakt. Wel stel ik elk jaar een aantal doelen voor dat jaar vast, maar gek genoeg kijk ik er daarna vaak niet echt meer naar. Meestal weet ik nog wel wat ik me voorgenomen had, en stukjes van mijn doelen neem ik wel mee in mijn andere planningen, maar gewoon een jaarplanning maken… het kwam niet bij me op. Of liever gezegd, ik las talloze keren dat je dat moest doen, en waarom. En ik begreep het. Natuurlijk komt er niks van je plannen terecht als je je doelen uit het oog verliest. We worden zo snel opgeslokt door de waan van alledag! En zo blijkt dan weer dat iets weten en iets doen heel iets anders is. Dus vandaag ga ik aan de slag met een jaarplanning.

Starten met een braindump

Het was alweer een tijd geleden dat ik een braindump had gehouden. Gewoon een lange lijst maken van alles wat je bezig houdt, wat je nog wilt doen en waar je nog beslissingen over moet nemen. Ik pakte mijn laatste braindump er nog eens bij en zag dat ik gelukkig al heel wat dingen die daarop stonden kon afstrepen. Ook kwam ik nog een aantal dingen tegen waarvan ik dacht: ‘o ja, dat wil ik ook nog steeds’ of ‘dat zou ik dan binnenkort moeten doen’. En dat is dus meteen de reden waarom je je to do lijsten regelmatig door moet nemen. Alleen opschrijven is niet genoeg.

Na de braindump pakte ik mijn jaardoelen er maar weer eens bij. Met deze twee lijsten erbij had ik een goed beeld van wat ik dit jaar nog wil doen. De taken heb ik over de resterende maanden van het jaar verdeeld. Daarbij rekening houdend met maanden waarin ik het extra druk heb met andere dingen (zoals december).

To do lijst in agenda plannen

Bernard Larssen raadt aan om dagelijks een to do lijst aan te leggen van alle dingen die je nog te binnen schieten terwijl je met iets anders bezig bent. Deze gewoonte had ik al. Maar vervolgens moet je deze lijst elke dag inplannen in je agenda. Ik moet bekennen dat dit me moeite kost. Het is een geweldig plan en ik zal het anderen ook zeker aanraden. Maar deze manier van werken is mij nog steeds niet gelukt. Mijn dag loopt zelden zoals ik hem gepland heb. Deels omdat er onverwachte dingen gebeuren, deels omdat dingen langer of korter duren dan ik gepland heb. En dan zijn er nog de momenten dat ik moeite heb om me te concentreren en dus overga op taken die minder concentratie vergen. De to do lijst gebruik ik wel bij de week- en dagplanning, zodat belangrijke dingen op tijd gedaan worden. Ook raadpleeg ik deze lijst vaak als ik tijd over heb voor een klus die niet op mijn dagplanning stond. Maar álle taken inplannen in mijn agenda is me nog niet gelukt.

Tijden bij je planning schrijven

Deze week heb ik al wel geleerd om een tijdspad naast mijn planning te maken. In deze eerste dagen van de helweek werd me al snel duidelijk dat dit goed werkt .Gewoon plannen wat je wanneer doet, met een duidelijke begin- en eindtijd erbij. En dus ook je pauzes inplannen. Ook al houd ik me niet altijd helemaal aan de volgorde van mijn planning, het algemene schema is duidelijk. Bovendien zie ik zo veel beter waar ik wel en niet tijd voor heb. Bij het plannen valt me vaak op dat ik zonder tijdspad veel meer ingepland zou hebben. Ook leer ik langzaam maar zeker wat de beste momenten zijn voor bepaalde taken. Taken die veel concentratie vereisen in de ochtend, e-mail afhandelen in de middag en huishoudelijke klusjes tussendoor als de concentratie het laat afweten of het bureauwerk me onrustig maakt.

Uiteindelijk doe ik vandaag niet veel meer dan een hele uitgebreide planning maken. Tussendoor schrijf ik nog mijn blog over de helweek en ben ik nog een paar uur buitenshuis aan het werk. Na het avondeten maak ik mijn planning af en maak ik een planning voor morgen. Dan is er nog een uurtje tijd voor ontspanning. Even verder aan mijn haakwerk en dan naar bed.

Terugkijkend op dag 3 ben ik eigenlijk best tevreden over mijn dag. Ik besef dat het deze week gaat om het aanleren van nieuwe gewoonten en je grenzen verkennen. Die extreme vermoeidheid van gisteren was blijkbaar het gevolg van het omgooien van mijn leefstijl deze week. Of het nu door een ander eetpatroon, het vroege opstaan of het harde werken komt, het maakt niet zoveel uit. Uiteindelijk heb ik het beste uit de dag gehaald. Morgen gaat de wekker gewoon weer om 5.00 uur en heb ik weer een hele dag om mijn beste zelf te zijn.

Helweek dag 2 - Modus en Focus

Dinsdag 5.00 uur. Dag 2 van de Helweek is begonnen.

Modus en focus

Op dag twee draait het vooral modus en focus. Met modus bedoelt Betrand Larssen vooral je gemoedstoestand. Je moet je de hele dag door bewust zijn van je gemoedstoestand en deze zo nodig proberen te veranderen. Je modus moet bij de situatie passen.

Je focus is hetgeen waar je aandacht aan besteed. Als je je kunt focussen op de taak waar je mee bezig bent, dan zul je de taak sneller en beter kunnen afhandelen.  De aandacht voor focussen speelt bij mij al langer een rol. Ooit kon ik me goed focussen op taken waar ik mee bezig was. Maar de laatste tijd wordt dat steeds lastiger. Er spookt van alles door mijn hoofd dat ook om aandacht vraagt als ik met iets bezig ben. Ik probeer dat te negeren of op een lijstje voor later te schrijven. En ineens wil ik dan ineens heel graag eerst iets anders afhandelen dan de taak die voor me ligt. Of zie ik mezelf ineens heel iets anders doen, zonder bewust van taak gewisseld te hebben. Kortom, goed leren focussen is zeker belangrijk voor mij.

Een goede start

De dinsdag gaat goed van start. Ik sta keurig om vijf uur op en werk mijn nieuwe ochtendroutine af. Gisteravond heb ik mijn dag gepland en de ochtend gereserveerd voor huishoudelijke taken en boodschappen doen. Aan het eind van de ochtend heb ik nog een half uurtje ingepland voor het afhandelen van mijn e-mail.

Na het ontbijt bak ik eerst crackers voor bij de lunch. Om 7 uur vertrek ik richting supermarkt. Boodschappen doen gaat verrassend snel in zo’n stille winkel. Dat moet ik vaker gaan doen. Nadat de boodschappen opgeruimd zijn, werk ik nog even aan mijn nieuwe project. Ik hoop jullie daar aan het eind van de zomvervakantie meer over te kunnen vertellen. Daarna volgt een tweede boodschappenronde naar de biologische supermarkt. Eenmaal weer thuis neem ik een korte pauze.

Ik bedenk dat het eigenlijk zonde is om de uren waarin ik het meest geconcentreerd ben aan het huishouden te besteden. Daarom besluit ik mijn planning te laten voor wat hij is en mijn huishoudelijke taakjes even te laten liggen. In plaats daarvan besteed ik mijn tijd aan het schrijven van een blog en ga ik weer aan de slag met mijn project. Het geplande half uurtje e-mail lezen en beantwoorden houd ik er wel in. ik vraag me af of ik deze week nog toe kom aan het opschonen van mijn mailbox. Dat is weer eens hoog nodig. Ik neem me altijd voor het bij te houden, maar op de een of andere manier komt er na verloop van tijd toch vaak weer de klad in. in ieder geval houd ik deze week alle mail die ik ontvang bij. Alle nieuwe mail wordt beantwoord, bewaard of verwijderd. Ook schrijf ik me meteen uit bij nieuwsbrieven etc. die ik nooit lees.

Een middagdip

Na de lunch werk ik buitenshuis en ben ik me erg bewust van hoe mijn modus steeds weer veranderd. Gewoon geconcentreerd aan het werk zijn en de aandacht verleggen naar de persoon die tegenover je staat op het moment dat je het gesprek aan gaat. Dankzij het herlezen van het hoofdstuk modus en focus deze ochtend, ben ik me nu meer bewust van de manier waarop ik reageer. Ook nu werk ik geconcentreerd en efficiënt. Die helweek is echt een goed idee, denk ik als ik naar huis fiets.

Als ik thuis kom en met een kop thee op de bank zit, lijk ik echter helemaal in te storten. Het voelt als de bekende middagdip, maar veel heftiger. Zou het door mijn nieuwe eetstijl komen (ik ben overgestapt op paleo) of door het vroege opstaan? Na een powernap van een kwartiertje lukt het me om wat kleine dingetjes af te handelen. Ik schoon mijn mailbox een stukje op en handel een paar kleine dingetjes die me gedurende de dag te binnen zijn geschoten af. Mijn man is aan het werk, dus ik eet alleen. Even denk ik aan de pizza die nog in de vriezer ligt. Het is zo verleidelijk om die in de oven te schuiven! Dan hoef ik niet te koken. En misschien voel ik me ook wel beter na een dosis snelle koolhydraten. Maar dan weet ik ineens weer dat ik dat niet meer wil. Deze week is juist bedoeld om mezelf gezondere keuzes te laten maken, ook als ik moe ben. Alles is al in huis en het is echt niet veel werk. Dus begin ik keurig aan de courgettesoep die voor vanavond op het menu stond. En dat voelt als een overwinning.

Een korte avond

Na het avondeten stort ik echter volledig in. De huishoudelijke klusjes zijn blijven liggen, maar de rest van mijn taken heb ik gelukkig wel afgewerkt. En ik besluit dat dat prima is. De avonden zijn tenslotte bedoelt voor mijn ontspanning. Daarom besluit ik nog even een uurtje te haken en vroeg naar bed te gaan. Tien uur ga ik echt niet redden vanavond. Ik lig dan ook al om negen uur in bed en val vrijwel direct in slaap.

 

 

Helweek dag 1 - Gewoontes

De eerste dag van de helweek ligt de nadruk op gewoontes. En dat is nu net de belangrijkste reden dat ik de helweek wil gaan doen. Een aantal goede gewoontes is een beetje versloft, en een aantal dingen die ik graag dagelijks zou willen doen, krijg ik er nog steeds niet goed in.

De ochtend begint later dan ik had gewild. Hoewel de wekker wel op 5.00 uur stond, stond ik pas om 6.30 uur op. Ik werd om 4.45 uur wakker van het licht van mijn wake-up light. Ik bedacht dat ik die beter uit kon doen om mijn man niet wakker te maken. En deed dus de wekker (en het licht) uit om vervolgens meteen weer in slaap te vallen en pas om half zeven wakker te worden.

Ondanks de late start wel aan de slag gegaan met mijn plan. De ochtend rustig beginnen door tijd te nemen om te schrijven, te lezen (het hoofdstuk voor maandag uit het boek Helweek) en te ontbijten. Eigenlijk is het de bedoeling dat je ook elke dag een uur sport, maar mijn voeten zijn nog redelijk pijnlijk van het wandelen vorige week. Dat sporten laat ik dus maar even zitten. Gezond eten doe ik wel. Ik heb van te voren niet alleen mijn avondeten voor de hele week bepaald, maar ook nagedacht over ontbijt, lunch en tussendoortjes. En zaterdag alvast alle boodschappen gedaan. Daardoor gaat gezond eten me nu makkelijk af.

Om 8.00 uur ga ik lekker aan de slag met mijn project. ’s Ochtends ben ik het meest geconcentreerd en dus is dit de beste tijd voor een aantal uren geconcentreerd werken. Ik was een beetje in de gewoonte vervallen om eerst mijn e-mail te lezen ’s ochtends, maar dat heb ik nu naar een later tijdstip verschoven. Als mijn concentratie minder word, doe ik een half uurtje wat in het huishouden om vervolgens aan mijn administratie, website en blog te gaan werken.

De dag verloopt prima, en ik krijg veel gedaan, ondanks enkele computerproblemen. Aan het eind van de dag zie ik dat ik een gigantische lijst heb afgewerkt. En bovendien ook nog de avond vrij heb voor ontspanning!

De helweek is ondanks een beetje late start goed begonnen.