Samen met je kinderen speelgoed opruimen

Kunnen jouw kinderen ook zo moeilijk afstand doen van hun speelgoed? Willen ze ineens alle speelgoed dat stuk is of waar ze nooit meer mee spelen houden? Ga eens op de Marie Kondo manier te werk.

Focus op welk speelgoed ze willen houden

Vraag je kinderen welk speelgoed ze willen houden (en niet wat ze weg willen doen). Laat ze de dingen die ze willen houden apart leggen. Het is voor veel kinderen makkelijker om te kiezen wat ze wel willen dan wat ze niet willen. Als je ze vraagt wat weg kan, is de kans groot dat er niets weg mag. Iets weg doen betekent verlies. Kiezen wat je wilt houden is daarom een veel positievere insteek.

Focus op de voordelen van hun favoriete speelgoed

Leg vervolgens uit dat minder speelgoed ook betekent dat je minder hoeft op te ruimen. En dat het ook fijn is dat ze hun favoriete speelgoed makkelijker kunnen vinden en pakken. Ook hier leg je weer de nadruk op het positieve aspect van opruimen.

Focus op opruimen

Ga daarna samen met je kinderen opruimen. Zet een bak klaar voor speelgoed dat weg kan. Maak er een spelletje van en laat ze speelgoed dat weg mag van een afstandje in een doos gooien (1 punt als het er in één keer in gaat). Zorg na afloop dat het speelgoed dat weg mag ook snel weg is. Als je kinderen steeds weer met dat speelgoed geconfronteerd worden, zullen ze er toch weer dingen uit willen halen.

Zet vervolgens hun lievelingsspeelgoed op goed bereikbare plaatsen neer en dingen die ze minder gebruiken eventueel wat hoger. Laat je kinderen zelf meedenken over de beste plek voor hun speelgoed. Ruim soort gelijke items bij elkaar op en label de dozen met wat erin zit. Gebruik hiervoor plaatjes of foto’s. Laat je kind eventueel zelf een foto maken voor op de bak. 

 

Hoe ruim je keukenspullen handig op?

De keuken wordt in de meeste huishoudens dagelijks gebruikt. Omdat de keuken voor veel dingen gebruikt wordt (eten en drinken bereiden, schoonmaken, voorraad bewaren, etc.) is dit vaak de ruimte die het lastigst is om opgeruiimd te houden. Door de grote apparaten (zoals waterkoker, koffiezetapparaat), de pannen en daarnaast veel kleinere gebruiksvoorwerpen wordt deze ruimte snel vol en rommelig. Tel daarbij ook nog eens op dat de keuken vaak gebruikt wordt gedurende de dag. Dat alles maakt het soms lastig is om de keuken netjes en schoon te houden. Daarom volgen hier enkele tips.

Opbergen

Zoals bij alle ruimten, begint alles met goede opbergruimte. Veel mensen vinden dat zij te weinig ruimte in de keuken hebben. Daarom volgen hier enkele opruimtips voor de keuken.

  • Kijk wat er weg kan. Heb je spullen dubbel, zijn er dingen die je niet gebruikt? Doe het weg.
  • Kijk wat ergens anders opgeborgen kan worden. Staan er apparaten in de keuken die je maar 1x per jaar gebruikt? Bakblikken met kerstvormpjes die je alleen in december gebruikt? Berg dat ergens anders op. Bijvoorbeeld op zolder of in de berging. Stop het bij elkaar in een doos en label de doos zodat je het weer makkelijk terug kunt vinden.
  • Kijk naar andere opbergmogelijkheden. Haken aan de muur of onder een plank voor mokken. Gebruik een ruime pot voor je spatels en dergelijke. Kijk ook eens naar de binnenkant van de kastdeurtjes. Deze zijn ideaal om bijvoorbeeld een kruidenrekje aan op te hangen of een rekje voor afwasmiddel etc. aan te bevestigen.

Handige indeling

Ook een handige indeling van je keuken kan al voor veel rust zorgen. Zorg dat spullen die je nodig hebt voor het koken (pannen, spatels etc.) zich dicht bij het fornuis bevinden. Hetzelfde geldt voor het schoonmaken. Zorg dat spullen om je servies en keuken schoon te maken bij elkaar in de buurt staan. Afwasmiddel, teiltje, afwasborstel en eventueel afdruiprek in de buurt van de gootsteen als je met de hand afwast. Vaatwastabletten in de buurt van de vaatwasser. In het ideale geval zorg je er ook voor dat je servies in de buurt van je afwasplek opgeruimd kan worden. Is dat niet het geval, omdat je bijvoorbeeld je servies in de eetkamer bewaart, zorg dan voor een plek waar je het na het afdrogen even neer kunt zetten tot je alles in de kast kunt opbergen.  

Nederlanders ontbijten steeds vaker buiten de deur: Jij ook?

Nederlanders ontbijten steeds vaker buiten de deur. Kies je daar bewust voor, dan is daar niks mis mee. Af en toe op je gemak genieten van een ontbijtje dat je niet zelf klaargemaakt hebt is heerlijk. Maar vaker zijn het gehaaste ontbijtjes, gekocht op het tankstation of station. Onderweg in de auto of trein werk je dat dan nog even snel naar binnen. Jammer. En heb je al eens uitgerekend wat het je kost?

Dure ontbijtjes

Ik heb de berekening alvast even voor je gemaakt. Je betaalt toch al snel zo’n vier à vijf euro voor een broodje en koffie. Doe je dat drie keer per week, dan kost het je op jaarbasis al snel € 576,00 (waarbij ik uitga van vier weken vakantie). Is het je dat waard? En smaakt dat snelle ontbijtje je eigenlijk wel? Geef je dat geld niet liever aan wat anders uit?

Maar wat dan?

Je kunt natuurlijk besluiten om te stoppen met die haastige buiten de deur ontbijtjes. Eerder opstaan om te kunnen ontbijten is natuurlijk een optie. Maar blijkbaar werkt dat voor jou niet, anders had je dat vast al gedaan. Heb je ’s ochtends geen tijd voor een ontbijt, zorg dan dat je meeneem ontbijt klaar staat. Je kunt je brood de avond van te voren smeren en in de koelkast bewaren. Een broodtrommel voorkomt dat je brood geplet wordt in je tas. Je koffie apparaat zet je ’s avonds ook klaar in het koffiezetapparaat. Druk ’s ochtends op de knop voor je onder de douche springt en giet de koffie daarna over in een thermosbeker. Alles in je tas en klaar... Eet smakelijk! Met de wetenschap dat je hiermee honderden euro’s bespaart, smaakt het vast ook nog eens veel beter. Natuurlijk kun je in plaats van brood ook kiezen voor yoghurt met bijvoorbeeld fruit en/of muesli. Doe het in een goed afsluitbaar bakje, neem een (kleine) lepel mee en voilà.

 

Hoe zet je een simpel archief op?

Ondanks de digitalisering hebben veel mensen nog te kampen met bergen papier. Hoe berg je die handig op?

Kies een methode om je papieren te bewaren. 

Een aantal mogelijkheden:

  • Tijdschriftencassettes: papieren zijn er makkelijk in en uit te stoppen. Gebruik eventueel plastic L-mapjes voor de verschillende onderwerpen of geef elk onderwerp een eigen tijdschriftencassette.
  • Ordners: je kunt makkelijk door papieren heen bladeren. Gebruik tabbladen om onderwerpen van elkaar te scheiden of gebruik meerder ordners. Wil je geen gaatjes in je papieren maken, gebruik dan insteekhoesjes om de papieren in te doen.
  • Archieflade/kast: gebruik voor elk onderwerp een aparte archiefmap. Een vereenvoudigde versie is het gebruik van plastic L-mapjes die je gewoon rechtop in de lade zet. Gebruik voor elk onderwerp een mapje. Er zijn ook dozen te koop waar archiefmappen in passen. Ideaal als je niet al te veel ruimte nodig hebt.
  • Harmonicamap. Label de vakken en stop de papieren in het juiste vak. Vooral handig als je niet al te veel categorieën hebt.
  • Kartonnen archiefdozen. Deze worden veel door bedrijven gebruikt om archiefstukken die ze nog maar zelden nodig hebben in te bewaren. Je kunt ze echter ook prima gebruiken voor je eigen archief. Maak een onderverdeling per doos of stop elke categorie in een L-mapje.

Sorteer je papieren

Soorteer op onderwerp en/of persoon. Maak categorieën niet te groot of te klein. Je wilt geen oneindig aantal mappen hebben, maar ook niet zulke stapels dat je toch niets terug kunt vinden.

Handige categorieën zijn:

  • Huis.
  • Verzekeringen.
  • Medisch.
  • Telefoon/internet/tv.
  • Bank.
  • Werk.
  • Handleidingen.
  • Bonnen en Garantiebewijzen.

Maak eventueel onderverdelingen. Bijvoorbeeld Medisch kun je onderverdelen per gezinslid.

Houd je archief up to date

Archiveer stukken die nieuw binnenkomen regelmatig, bijvoorbeeld een keer per week op een vaste dag. Vervang oude exemplaren door nieuwe zodra je deze binnen krijgt, bijvoorbeeld nieuwe energiecontracten, pensioenoverzichten etc. Op deze manier heb je het minste onderhoud aan je archief. Kijk jaarlijks of wanneer de mappen erg vol worden na wat er verder nog weg kan.