Prijzenboek

Wil je bewust inkopen en de kosten zo laag mogelijk houden? Veel mensen doen dat door op aanbiedingen te letten en naar de goedkoopste supermarkt te gaan. Maar een aanbieding is niet altijd de laagste prijs voor een product en ook in de goedkoopste supermarkt vind je producten die duurder zijn dan ergens anders. Heb je de tijd om in meerdere winkels boodschappen te doen, dan is het maken van een prijzenboek een idee. Zo weet je altijd waar je een product tegen de laagste prijs kunt kopen en of een aanbieding echt een aanbieding is.

Hoe maak je een prijzenboek?

Bewaar je kassabonnetjes van een bepaalde periode. Daarna schrijf je elk product, de winkel waar je het gekocht hebt en de prijs op. Dit kan gewoon op papier in een notitieblok of ringband. Wil je een lijst op alfabet (zoekt makkelijker terug), dan kun je alfabet tabbladen gebruiken. Wil je liever een elektronische lijst, dan kun je dat doen in een tekstverwerker als bijvoorbeeld Word of een spreadsheet zoals Excel. Wil je de prijzen altijd bij de hand hebben, dan kun je ze ook in je smartphone of tablet zetten. Ik heb ze zelf in een boodschappen app (Our Groceries) staan. Ik noteer het product en daarachter de prijs en de naam van de winkel op. De app zet ze zelf op alfabetische volgorde. Wil ik een prijs controleren in een supermarkt (bijvoorbeeld omdat het een aanbieding is), dan kan ik snel zien wat de goedkoopste prijs is. Heeft een andere winkel een product tegen een lagere (vaste) prijs, dan verander ik het bedrag en de naam van de winkel in de app. Update je prijzenboek regelmatig. Dat kan heel makkelijk door bijvoorbeeld nog een keer de bonnetjes van de hele maand te bewaren en dan te vergelijken met de prijzen in je prijzenboek.

Bullet Journal

Heb jij ook altijd tal van lijstjes met ideeën, to do’s of boodschappenlijstjes rondslingeren? Sinds een jaar of twee heb ik alles bij elkaar. Daarvoor gebruik ik een bullet journal. Het idee wordt uitstekend uitgelegd op de website en video van Ryder Carroll.

De basis is heel simpel. Je hebt een schrift of notitieboekje en potlood of pen nodig. Houd de eerste bladzijde(n) vrij voor een index. Dit wordt je inhoudsopgave, zodat je dingen heel snel terug kunt vinden.

Maandplanning

Voor je planning maak je een overzicht van de maand. Schrijf simpelweg alle dagen van de maand onder elkaar (1 t/m 31 voor augustustus) en zet daarnaast de letters van de dagen ervoor (z voor zondag, m voor maandag etc.). Ik heb daarnaast nog kolommen gemaakt voor ochtend, middag en avond, maar dit hoeft niet. Achter de dagen schrijf je je afspraken.

De pagina daarnaast is bedoeld voor je taken voor de komende maand. Je maakt simpelweg een lijst met alles wat je die maand moet of wilt doen. Ik gebruik ruitjespapier en teken open vierkantjes naast elke taak. Heb ik een taak gedaan, dan vul ik het vierkantje in.

Dagelijkse planning

Je dagelijkse taken begin je op de volgende pagina. Je schrijft eerst de datum op. Daarna schrijf je alles wat je die dag moet/wil doen, je ideeën etc. op. Je kunt werken met symbolen. Bijvoorbeeld een vierkantje voor een taak, rondje voor een afspraak en sitp voor een idee. 

Ik maak 's avonds altijd een nieuwe lijst voor de volgende dag. Heb ik een taak niet gedaan en wil ik hem de volgende dag alsnog doen, dan zet ik een pijltje voor de taak en schrijf hem bij de volgende dag op. Is een taak niet meer nodig, dan streep ik hem gewoon door. Wil ik de taak later in de week alsnog gaan doen, dan laat ik hem voorlopig open staan. Als je dat doet, dan moet je wel elke keer een aantal dagen terug bladeren om te kijken of je nog openstaande taken hebt.

Lijsten

Naast de dagelijkse taken en afspraken kun je ook al je lijsten in je bullet journal kwijt. Moet je een verjaardagsfeestje voor je kind organiseren? Maak er een aparte lijst (op een nieuwe bladzijde) voor en schrijf op wat je daarvoor allemaal moet doen. Schrijf het ook in de index,  zodat je het terug kunt vinden. Je kunt nu regelmatig op deze lijst kijken om te zien wat je moet doen, maar je kunt de taken ook per dag verdelen over je dagelijkse to do lijstje. Net wat je zelf wilt. Verder kun je hierin bijhouden wat je maar wilt. Aantekeningen van boeken die je leest, een klussenlijst voor in huis, ideeën, hoe je dag verlopen is, etc. Het is jouw boek en je kunt hem invullen zoals je wilt.

Begin gewoon en kijk wat voor jou het beste werkt. Wil je het op een andere manier, dan begin je gewoon weer op een nieuwe bladzijde. Ik heb in het begin de standaard methode gevolgd, maar ben daarna ook gaan experimenteren met verschillende manieren om mijn dag en mijn lijsten in te delen. Doe wat werkt en probeer het anders op een andere manier. Dat is wel het grote voordeel van een bullet journal. Voor mij heeft een bullet journal maar één nadeel. Ik mis het overzicht voor afspraken en deadlines. Daarom ben ik er sinds kort een agenda naast gaan gebruiken. 

Badkamer handigheidjes

Heb je een kleine badkamer, dan is het vaak woekeren met ruimte. Bovendien geven het grote aantal flesjes en potjes vaak een rommelig aanzicht. Daarom hier een aantal tips om je badkamer handiger in te delen:

  • Rekjes aan de deuren zorgen ervoor dat je anders loze ruimte kunt benutten. Denk bijvoorbeeld aan een handdoekenrekje aan de deur of een kapstok om bijvoorbeeld badjassen aan op te hangen.
  • Ook langs de muren is veel ruimtewinst te boeken. Door de hoogte in te gaan bespaar je op vloerruimte. Benut de muren dus door daar dingen op te hangen. Dat kan al heel simpel door een bakje met zuignappen op te hangen en daar kleine (lichte) spulletjes in te bewaren. Ook een rekje in de buurt van de douche voor bijvoorbeeld doucheschuim is handig.
  • Met planken aan de muur creëer je extra ruimte voor potjes, flesjes etc. Maak er eventueel haakjes onder voor badjassen of handdoeken. 
  • Heb je een bad, dan kun je een rekje over het bad plaatsen waarop je je badspulletjes kwijt kunt.
  • Smalle kasten zijn ideaal in badkamers. Doordat ze smal zijn zullen ze snel ergens tussen passen en nemen ze relatief weinig ruimte in.
  • Ruimte onder de wastafel kun je benutten door daar een wastafelkastje of een handdoekrekje te plaatsen.

Denk ook eens verder dan alleen de badkamer. Met name tieners willen hun verzameling toiletartikelen nog wel eens stevig uitbreiden. Staat er inmiddels van elk gezinslid een hele verzameling potjes, flesjes en tubes in de badkamer? Spreek dan af dat iedereen die spullen op zijn eigen kamer bewaard. Geef ze allemaal een mandje waar ze alles in kunnen bewaren en die ze zo nodig mee kunnen nemen naar de badkamer. Je zou nog meer op ruimte kunnen besparen door (een deel van) de handdoeken buiten de badkamer neer te leggen. Verdeel ze over je gezinsleden en geef ze voldoende handdoeken voor de hele week. In eerste instantie moeten ze er misschien nog even aan wennen dat ze hun handdoek en toiletspulletjes zelf moeten meenemen naar de badkamer, maar zoiets went snel. Je zult merken dat je badkamer op deze manier een stuk ruimer lijkt en makkelijker bij te houden is.

Meest Belangrijke Taken

Ook zo’n vreselijk lange to do lijst waarvan je het meeste niet gedaan krijgt? Vaak kosten de taken op de to do lijst meer tijd dan we hebben óf er komen onverwachte zaken langs die roet in het eten gooien. Op zich niet erg, maar je kunt daardoor wel het gevoel krijgen nergens aan toe te komen en niets gedaan te krijgen.

Meest Belangrijke Taken (MBT's) eerst

Een manier om ervoor te zorgen dat je ’s avonds met een tevreden gevoel op de bank ploft, is door je to do lijst kort te houden. Dat doe je door te beginnen met je drie meest belangrijke taken (MBT’s).  Kies hiervoor de taken die echt moeten gebeuren. Begin met de belangrijkste taak of de taak waar je het meest tegenop ziet. Deze drie taken schrijf je bovenaan je to do lijst of op een aparte lijst. Je doet deze drie taken zo vroeg mogelijk op de dag. Zodra je deze drie taken hebt afgehandeld, kun je verder met de andere dingen die je nog wilt doen die dag.

Je zult zien dat de drie taken die je hebt gekozen vaak wel op één dag af te handelen zijn. En omdat je voor de belangrijkste taken hebt gekozen, kun je aan het eind van de dag tevreden zijn. Zelfs als je verder niets meer gedaan hebt gekregen.

Mijn ervaringen met MBT's

Zelf schrijf ik mijn drie meest belangrijke taken op een apart vel papier uit een to do blok van de Hema. Daar passen precies voor een hele week drie taken per dag op. Het vel scheur ik uit het blok en hang ik op een klembord in mijn werkkamer. Zo zie ik steeds weer wat mijn belangrijkste taken zijn. Zijn ze gedaan, dan streep ik ze door met markeerstift. Het geeft me een goed gevoel om te zien dat de belangrijkste taken zijn gedaan. En omdat ik dat goede gevoel elke dag weer graag wil ervaren, stimuleert het me meteen om aan het werk te gaan.  Heb ik de taken vroeg op de dag afgerond, dan ben ik helemaal blij, omdat ik zo ook aan de ‘extra’s’ toe kom.

50 kilo en 150 euro

Wist je dat een gemiddeld gezin 150 euro kan besparen op voedsel? Gemiddeld wordt er zo’n 50 kilo aan eten per gezin per jaar weggegooid. Dit komt overeen met een geldwaarde van 150 euro. Gooi jij ook regelmatig eten weg? Dat is niet alleen zonde van het voedsel, maar ook van je geld. Daarom hieronder enkele tips om te voorkomen dat je eten weg moet gooien. 

  •          Koop niet te veel in. boodschappen voor een hele week doen is prima, maar denk goed na wat je nodig hebt. Plan je maaltijden en zorg dat dingen die snel bederven als eerste gegeten worden. Een andere oplossing is één dag per week geen maaltijd in te plannen, maar deze dag te bestempelen als kliekjesdag. Je eet op die dag maaltijden die over zijn en die je eerder hebt ingevroren of maakt van de restjes van die week een nieuwe maaltijd.
  •           Bewaar vlees en vis zoveel mogelijk in de vriezer. Haal het er de avond voordat je het wilt eten uit en laat het in de koelkast ontdooien.
  •           Zorg dat je koelkast op de juiste temperatuur is (4 graden Celsius). Op deze temperatuur groeien bacteriën minder snel en zal je eten dus langer goed blijven.
  •           Zet bederfelijke producten zo snel mogelijk na aankoop in de koelkast.
  •           Eten dat er nog goed uitziet en nog goed ruikt kun je meestal ook na de THT-datum (tenminste houdbaar tot datum) nog eten of drinken.
  •            Producten met een TGT-datum (tenminste goed tot datum) kunnen na deze datum bedorven zijn. Zorg daarom dat je deze producten voor die datum gebruikt.
  •      Heb je kliekjes over? Ook hier kun je heerlijke maaltijden van maken. Kijk voor inspiratie eens op www.kliekipedia.nl. Restjes waarvan je voldoende hebt voor één portie kun je per portie invriezen. Altijd handig voor extra eters of wanneer iemand eerder of later moet eten dan de rest van het gezin.