Helpen jouw kinderen mee in het huishouden?

Als je kinderen al jong leert om op te ruimen, zullen ze het later ook makkelijker doen. Vanaf een jaar of twee kun je samen met hen hun speelgoed aan het eind van de dag opruimen. Vaak vinden ze het zelfs leuk om dingen in de  juiste bak te doen. Dit is ook de leeftijd waarop ze het leuk beginnen te vinden om je te helpen in het huishouden. Laat ze daarom ook helpen met huishoudelijke klusjes, zelfs als het jou daardoor meer tijd kost. Later levert het je tijd op doordat ze ook zelfstandig kleine klusjes kunnen doen.

Met welke klusjes kunnen kinderen vanaf twee jaar helpen?

  • Tafel dekken en afruimen.
  • Boodschappen opruimen (geen zware spullen).
  • Speelgoed opruimen.
  • Stoffen.
  • Planten water geven.

Bedenk wel dat dit echt laten helpen is, en dat ze geen perfect resultaat zullen afleveren. Het is echter wel leuk om het samen met hen te doen.

Vanaf een jaar of vijf kunnen ze ook helpen met:

  • Stofzuigen.
  • Dweilen.
  • Afwassen.
  • Was vouwen.
  • Oud papier wegbrengen.
  • Eigen kamer opruimen.
  • De auto wassen.

Zelfstandig kleine klusjes doen

Als de kinderen ouder worden, kunnen ze ook zelfstandig kleine klusjes doen. Bijvoorbeeld vanaf vier of vijf jaar:

  • Tafel dekken en afruimen.
  • Speelgoed opruimen.
  • Planten water geven.

Vanaf zeven jaar:

  • Boodschappen opruimen.
  • Stoffen.
  • Stofzuigen.
  • Afwassen.
  • Vaatwasser in- en uitruimen.
  • Was sorteren.
  • Was vouwen.
  • Oud papier wegbrengen.
  • Bed opmaken.
  • Eigen kamer opruimen.
  • De auto wassen.

Verwacht ook hier geen perfectie, maar ga voor ‘goed genoeg’.

Rooster en/of Beloningssysteem

Je hoeft je kinderen  natuurlijk niet al deze klussen te laten doen. Je zou kunnen werken met een dagelijks rooster voor het tafel dekken en afruimen en de vaatwasser in- en uitruimen. Daarnaast kunnen ze dan per week nog één of twee extra klusjes doen.

Voor oudere kinderen kan een beloningssysteem goed werken. Wil je werken met een beloningssysteem dan kun je werken met punten voor extra klussen. Bij een bepaald aantal punten krijgen ze dan bijvoorbeeld extra zakgeld of extra gametijd op de computer. Overleg met je kinderen wat zij willen. Bespreek het eventueel in een gezinsvergadering.

Door je kinderen mee te laten helpen in het huishouden, heb jij een beetje meer tijd over voor andere dingen en leren zij verantwoordelijkheid dragen. Een win, win situatie toch?

Wanneer wel en wanneer niet online kopen?

Steeds meer van onze aankopen worden online gedaan. En waarom ook niet. Het is snel en gemakkelijk en je hebt je aankopen vaak al de volgende dag in huis. Toch heeft deze manier van kopen ook nadelen. Websites proberen je het zo gemakkelijk mogelijk te maken om iets te kopen, dus een impulsaankoop is ook snel gedaan. Denk maar eens aan de één-klik mogelijkheid van Amazon, waarbij je met één muisklik het product van je keuze koopt. Makkelijk, maar er zit ook geen moment van overdenking bij. Ben jij vaak het slachtoffer van online impulsaankopen en baal je daarvan? Dan is het tijd voor wat tips voor het doen van online aankopen.

Wanneer wel online kopen

Zoals gezegd, online kopen is natuurlijk ook gewoon ontzettend handig. Goede redenen om wel online een aankoop te doen:

  • Allereerst geldt altijd dit: Je hebt het product nodig. En nee, niet ‘nodig’ in de zin van ‘nu ik dit zie weet ik ineens dat ik dat altijd al nodig heb gehad.’ Hier bedoelen we nodig in de zin van je weet dat je het gaat gebruiken, en waarvoor. Of het vervangt een ander product dat je al gebruikte, maar dat nu aan vervanging toe is. Dus een nieuwe printercartridge omdat de oude (bijna) leeg is, is prima. Net als een nieuwe winterjas die jouw oude versleten winterjas vervangt. Maar die winterjas is weer niet prima als je eigenlijk op zoek was naar een nieuwe spijkerbroek.
  • Je bent al een tijd(je) op zoek naar een bepaald product maar kan het in de fysieke winkels niet vinden.
  • Je hebt het product nodig en hebt ontdekt dat het online goedkoper te krijgen is. Kijk wel uit voor producten die ineens heel erg veel goedkoper te krijgen zijn. Soms is iets wat te mooi lijkt om waar te zijn inderdaad te mooi om waar te zijn. Het product is dan namaak of wordt nooit geleverd. Kijk dus wel uit waar je koopt. Houdt ook rekening met bijkomende verzendkosten die het product toch weer duurder kunnen maken dan het in eerste instantie lijkt.
  • Je wilt tijd en energie besparen en koopt dus online in plaats van zelf naar een winkel te gaan.

Wanneer niet online kopen

  • Je gaat uit verveling op internet surfen of door je ali express app bladeren en ineens zie je iets wat je absoluut ‘moet’ hebben.
  • Je moet de dag voor Sinterklaas of kerst nog een cadeautje kopen en hoopt het online nog te kunnen vinden. Bedenk dat dit de drukste periode is voor de webshops en de pakketbezorgers en dat pakjes daardoor wel eens wat vertraging op kunnen lopen. Ben je echt zo laat met een cadeautje kopen, dan kun je waarschijnlijk beter naar een fysieke winkel gaan in de hoop daar nog wat leuks te scoren.
  • Je hebt nooit bedacht dat je het nodig had, tot je deze reclame zag. Toen moest je het wel kopen omdat het zo handig, goedkoop of leuk is. Niet doen. Bouw bedenktijd in. Maak desnoods een 30 dagen lijst. Schrijf wat je wilt hebben op een lijst, met daarop de datum van vandaag. Beloof jezelf dat je het over 30 dagen mag kopen, als je het dan nog steeds wilt hebben. En ja, misschien is dan die aanbieding voorbij, maar het scheelt wel weer een artikel dat ongebruikt in je kast blijft liggen. Bovendien zijn dingen die in de aanbieding zijn vaak na verloop van tijd ook wel weer ergens anders met korting te krijgen.
  • Koop liever geen elektrische apparaten buiten Europa. Het is niet altijd duidelijk of deze apparaten aan de Europese normen voor veiligheid voldoen.
  • Let op bij producten die je buiten de EU koopt. Het postbedrijf doet de douane afhandeling en berekent de kosten hiervoor door aan jou als de afzender deze niet betaald heeft. Over producten buiten de EU wordt boven de € 22,00 omzetbelasting gerekend (21%). Die komen dus voor jouw rekening bovenop de prijs van het product en de verzendkosten. Boven de € 150,00 worden naast omzetbelasting ook nog invoerrechten berekend. Hoeveel dat is, verschilt per product. Tot slot zijn er producten die helemaal niet ingevoerd mogen worden in Nederland. Wil je hier meer over weten, kijk dan op de website van de belastingdienst.

Je huis nog steeds niet opgeruimd?

Je wilt zo graag opruimen. Maar op de een of andere manier lukt het niet. Waarom niet?

Je hebt geen tijd om op te ruimen

We zijn druk met van alles en nog wat. Werk, studie, gezin, vrijwilligerswerk, mantelzorg, sport, hobby’s, noem maar op. Tegelijkertijd komen er, bewust of onbewust, steeds meer spullen ons huis in. Dus langzaam slibt het huis dicht. Regelmatig denk je: ‘nu moet ik echt eens opruimen.’ Maar het komt er niet van, want we zeiden het al, je hebt het druk.

Er is maar één manier om toch dat opgeruimde huis te krijgen. Tijd inplannen om aan de slag te gaan. Dat hoeft niet meteen een hele of een halve dag te zijn. Als je per dag 10 of 15 minuten tijd weet te maken, zal je huis langzaam maar zeker ook steeds opgeruimder worden.

Ik heb het later misschien nog nodig

Als je dan vervolgens eindelijk begint met opruimen, dan loop je tegen het volgende probleem aan. Je hebt moeite om dingen weg te doen. Na een eerste ronde van kapotte spullen en overduidelijke rommel weg doen, blijf je steken. Want die kleding in maat 38, daar pas je vast over een tijdje wel weer in. Je was toch al van plan om af te vallen. En die sapcentrifuge die je nooit gebruikt omdat schoonmaken teveel werk is? Die is toch wel handig voor het geval je wel weer sapjes wilt gaan drinken. En die restjes wol? Ja, daar kun je vast nog wel eens iets van maken…

STOP!!!

Kleding die niet meer past, kan weg! De enige reden om het te bewaren is, als je op dit moment zwanger bent en dus in zwangerschapskleding loopt. Weet je zeker dat je over drie maanden wel weer in die broek past? Leg de broek apart, schrijf de datum in je agenda en pas hem op die bewuste datum. Past hij nog niet? Weg ermee!

Hetzelfde geldt voor al die spullen die je niet meer gebruikt. Ze hebben hun doel gediend, zoals Marie Kondo zegt. Je hebt ze gekocht omdat je ze ooit nodig had of dacht dat je ze nodig had. Nu passen ze niet meer in je leven en kun je ze gerust laten gaan. Gun ze een tweede leven bij iemand die ze wel gebruikt door ze bijvoorbeeld naar de kringloop te brengen.

Over spullen die makkelijk vervangbaar zijn en goedkoop zijn, hoef je helemaal niet al te lang te twijfelen. Een jaar of langer niet gebruikt? Dan mag het weg (tenzij het seizoensartikelen zijn).

Maar wat als ik dat opgeef…

Diep in ons hart willen we soms iemand zijn die we nu niet zijn. We willen een sportief iemand zijn, dus hebben we een sportschoolabonnement en een nieuw aangeschafte fitness outfit die we nooit gebruiken. We willen creatief zijn, dus hebben we een naaimachine en stof gekocht om onze eigen kleding te naaien. De naaimachine hebben we één keer uit de verpakking gehaald en staat nu te verstoffen…

Het zijn zomaar wat voorbeelden van spullen die we niet meer gebruiken, maar we toch hardnekkig aan vast blijven houden. Het heeft ons ooit (veel) geld gekost, dus willen we het niet weg doen. Maar dieper nog zit het gevoel dat je met het wegdoen toegeeft dat je de persoon die je zo graag wilde zijn, niet (meer) bent en voorlopig dus ook niet wordt. Je moet afscheid nemen van een ideaalbeeld van  jezelf. Iets wat je graag had willen zijn, maar wat blijkbaar toch niet zo bij je past als je ooit dacht. En dat is moeilijk.

Je geeft zo’n beeld van jezelf niet zomaar op en het zal moeilijk blijven om deze spullen weg te doen. Bedenk daarom hoeveel plaats het nu inneemt. Niet alleen fysiek, in je huis, maar ook in je hoofd. Elke keer dat je die spullen tegenkomt wordt je geconfronteerd met hetgeen je had willen zijn, maar niet bent. Laat het oude idee over jezelf los door ook de spullen los te laten. Als je ze uiteindelijk de deur uit hebt gedaan, zul je merken dat het je oplucht. Je hoeft er niets meer mee.

Hopelijk helpen deze tips je op weg bij het opruimen. Heb je toch meer hulp nodig of wil je er meer over lezen? Mijn favoriete boeken over opruimen zijn deze twee:

Heb je persoonlijke hulp nodig? Dan kun je natuurlijk ook een professional organizer inhuren. Ik coach je graag op afstand of persoonlijk als je in Amersfoort of omgeving woont. Een andere optie is het volgen van mijn cursus: Een opgeruimd huis.

De voordelen van het batchen van taken

Batchen is het tegelijkertijd afwerken van hetzelfde soort taken. Je verwerkt bijvoorbeeld al je e-mails achter elkaar, pleegt alle telefoontjes na elkaar of archiveert een hele stapel dossiers. Dit ‘batchen’ heeft een aantal grote voordelen.

De voordelen van het batchen van taken

  • Je wint tijd omdat je niet steeds opnieuw hoeft te starten en te stoppen. Het opstarten van een taak kost je tijd. Door dezelfde soort taken achter elkaar te doen, bespaar je die opstarttijd dus.
  • Je werkt geconcentreerder. Doordat je je maar op één taak hoeft te richten, is het makkelijker om te focussen.
  • Je maakt minder fouten (onder andere doordat je geconcentreerder werkt).
  • Het kost je minder moeite, omdat je niet steeds opnieuw hoeft na te denken. Een deel van wat je doet is in zekere zin herhaling en gaat daarom makkelijker en sneller.

Welke taken kun je batchen?

Taken die je kunt clusteren:

  • E-mail.
  • Telefoontjes.
  • Archiveren.
  • Rekeningen betalen.
  • Post afhandelen.
  • Alle kleine klusjes waar je nooit aan toekomt (reserveer een uur om zoveel mogelijk van deze klusjes te doen).
  • Huishoudelijke taken.

Kijk zelf of je nog meer taken kunt batchen. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je werkzaamheden. Ik maak bijvoorbeeld batches van mijn blogs. Ik schrijf een aantal artikelen achter elkaar, maak een aantal foto’s achter elkaar, bewerk een serie foto’s en tenslotte upload ik de artikelen. Dit gaat sneller dan wanneer ik voor elke blogpost apart een artikel moet schrijven, een foto moet maken en bewerken en vervolgens de blogpost online ga zetten. Elk onderdeel vraagt weer om aparte handelingen. Zelf heb je vast ook werkzaamheden waarbij een serie handelingen steeds weer terug komt. Kijk in dat geval eens of deze taken geschikt zijn om te batchen.

Ga je met een ‘batch’ aan de slag, kijk dan meteen even wat het beste tijdstip daarvoor is. Over het algemeen kun je de moeilijke taken beter in de ochtend te doen. Je concentratie is dan vaak het hoogst. Makkelijke taken zijn geschikter voor de momenten dat je een dipje hebt, bijvoorbeeld aan het eind van de middag je e-mails verwerken of je dossiers archiveren.

Hoe zorg je voor een goede ochtendroutine?

Je ochtenden zijn meestal waanzinnig. Je rent als een gek door het huis om zowel jezelf als je kinderen op tijd de deur uit te krijgen voor werk en school. Intussen vraag je je gestresst af of ze iets bijzonders en wat dan ook alweer mee moesten nemen naar school. Gymtas? Werkstuk? Knutselmateriaal?

Ergens in de schoolvakantie heb je bedacht dat het voortaan anders moet. Maar hoe?

Houd je tijd bij

Allereerst is het belangrijk om te bekijken waar het mis gaat. Houd eens een ochtend (of het liefst een hele dag) bij wat je doet. Ja, ik weet het, je hebt al geen tijd ’s ochtends. Maar probeer toch tussen de bedrijven door wat aantekeningen te maken of zo snel mogelijk na de ochtendspits. Op deze manier krijg je goed overzicht wat je ’s ochtends allemaal doet en hoeveel tijd het je kost.

Bekijk vervolgens op een rustig moment (bijvoorbeeld in het weekend) je aantekeningen en beantwoord de volgende vragen:

  • Wat gaat er goed?
  • Wat gaat er niet goed?
  • Hoeveel tijd heb je nodig van opstaan tot de deur uit gaan?
  • Is dit genoeg of zou je meer tijd willen hebben?
  • Hoeveel tijd gaat verloren aan zaken die op het laatste moment nog gedaan moeten worden? Gymspullen bij elkaar zoeken, briefjes voor school invullen en ondertekenen etc.
  • Hoe zou je willen dat je ochtend eruit ziet?

Knelpunten oplossen

Begin nu met het wegnemen van de ergste stress door oplossingen te bedenken voor de knelpunten. Enkele voorbeelden om je op weg te helpen:

  • Elke ochtend je sleutels kwijt? Zorg voor een vaste plek.
  • ’s Ochtends zoeken naar gymkleren en last minute briefjes invullen? Zorg dat de tassen ’s avonds ingepakt en klaargezet worden. Dan heb je ook nog genoeg tijd om naar gymkleren te zoeken en eventuele briefjes in te vullen. Lunchtrommels kun je eventueel ook de avond van te voren klaarmaken. Bewaar ze in de koelkast. Niet vergeten om ze de volgende dag ook daadwerkelijk in de tassen te stoppen!
  • Door zelf een kwartiertje voor de rest van het gezin op te staan, begin je de ochtend al rustiger. Je hebt in dat kwartier tijd om jezelf aan te kleden en klaar te maken voor de dag.

Leg je routine vast

Schrijf je nieuwe ochtend- en avondroutine op. Bijvoorbeeld:

Ochtend:

  • 7.00 uur Wassen en aankleden, koffie zetten, vaatwasser leegruimen
  • 7.15 uur Kinderen roepen, helpen met aankleden.
  • 7.30 uur Ontbijten.
  • 8.00 uur Tanden poetsen, jassen aan en naar school/werk.

Avond (na het avondeten):

  • Tassen inpakken.
  • Kleren voor morgen klaarleggen.
  • Lunchtrommels klaarmaken .
  • Agenda checken.

Merk je dat dingen toch niet soepel lopen? Pas waar nodig je routines aan. Kom je er alleen (of met je gezin) niet uit? Wie weet kan ik je verder helpen en kunnen we samen routines bedenken waardoor jouw dagen wat soepeler verlopen. E-mail me gerust voor meer informatie (info@anitamaaktruimte.nl).