Setup Nieuwe Bullet Journal Augustus 2018

Mijn vorige bullet journal was vol, dus tijd voor een nieuw bullet journal. Deze keer een bullet journal van Mus. Je ziet hier welke collecties en trackers ik in dit bullet journal heb gebruikt.

Quote pagina en index

Voorin het bullet journal is ruimte voor een quote (niet op de foto) en vervolgens zijn er twee index pagina's. Ik heb op dit moment nog geen quote ingevuld, maar ga dat op een later moment waarschijnlijk wel doen. De index gebruik ik eigenlijk zelden. Aangezien dit bullet journal geen genummerde pagina's heeft, weet ik dan ook niet zeker of ik de index wel ga invullen in dit bullet journal. Dan zou ik namelijk alle pagina's moeten nummeren terwijl ik er eigenlijk geen gebruik van maak. Voorlopig blijft de index dus leeg.

Jaarkalender

De jaarkalender heb ik wel ingevuld omdat ik het handig vind om even te kunnen kijken welke datum op welke dag valt. Ik ben de kalender begonnen in augustus 2018 omdat dit de eerste maand in dit bullet journal wordt. Hij loopt daardoor ook door tot juli 2019. In februari heb ik een foutje gemaakt en ben ik 1 februari op een zaterdag begonnen in plaats van op een vrijdag. Een klein pijltje geeft dit aan.

Future Log

Een tijd lang heb ik naast mijn bullet journal een agenda gebruikt. Nu ik dit eigenlijk niet meer doe, wordt een future log steeds belangrijker voor me. Daarom in dit bullet journal een future log die loopt van september 2018 tot en met augustus 2019. Zo kan ik een jaar vooruit plannen. In deze future log komen naast afspraken ook verjaardagen en feestdagen te staan. Dit alles moet zoals je ziet nog worden ingevuld.

 

Doelen

Na de Future Log is het tijd voor mijn doelen voor dit jaar. Ik heb ze overgenomen uit mijn vorige bullet journal. De lay-out en indeling is anders, maar de doelen zelf zijn niet veranderd.

2018 km in 2018

In dit jaar (2018) wil ik 2018 km wandelen. Daarom deze 2018 in 2018 spread. Om niet weer 200 vakjes te hoeven tekenen en inkleuren, heb ik voor de al gelopen kilometers in eerste instantie vakjes van 100 km gemaakt. Daarna (na de 1200 km) worden het weer, zoals in mijn vorige spread, vakjes van 10 km per vakje. De lege ruimte is opgevuld met een quote.

Popsugar Reading Challenge

Sinds een aantal jaar doe ik jaarlijks de Popsugar Reading Challenge. In deze spread heb ik alleen de prompts overgenomen die ik nog niet gedaan had.

Duolingo Frans

Duolingo heeft het een en ander aangepast, en daardoor klopt de tracker die ik aan het begin van het jaar gemaakt had niet meer. Er zijn nu levels in duolingo. Deze tracker is voor level 1. Heb ik alles op level 1 afgerond, dan ga ik daarna verder met de andere levels in een nieuwe tracker.

De onderwerpen staan in de tweede kolom. In de kolommen daarna is per onderwerp aangegeven uit hoeveel lessen het onderwerp bestaat. Zo kan ik per onderwerp afstrepen welke lessen gedaan zijn. Bij de meeste onderwerpen zijn geen lessen ingevuld. Dat komt omdat ik op dit moment nog niet kan zien uit hoeveel lessen ze bestaan. In de eerste kolom kan ik een vinkje zetten als ik het betreffende onderwerp helemaal heb afgerond.

Lifebook 2017 en One Little Word

In 2017 ben ik begonnen aan de Lifebook workshop (mixed media). Deze heb ik nog steeds niet afgerond, maar wil ik wel graag afmaken. Daarom deze tracker.

Sinds 2014 doe ik de One Little Word workshops van Ali Edwards. Je kiest daarbij een woord dat je thema wordt voor het hele jaar. Voor mij is het dit jaar change/verandering. Maandelijks komen er nieuwe video's en een prompt online. In de tracker houd ik bij wat ik gedaan heb. De pagina's die ik hiervoor maak komen gewoon in mijn project life album.

Project Life 2018 en 2016

Sinds 2013 maak ik wekelijks een spread van mijn foto's. Hierdoor krijg je een mooi beeld van hoe je leven op dit moment is, wat erg leuk is om over een paar jaar terug te zien. Ik gebruik hiervoor het Project Life systeem van Becky Higgins. De insteekhoezen maken het makkelijk om je foto's en bijbehorende journaling overzichtelijk op te bergen. Helaas heb ik mijn albums van 2016 en 2017 nog niet af. Hier een tracker voor dit jaar en één voor het album van 2016 waar ik aan werk op de momenten dat ik bij ben met dit jaar. Ook hier weer beginnen de trackers gewoon bij het punt waar ik gebleven ben. Voor 2018 is dit week 28, voor 2016 week 20.

CAL2016

In 2016 ben ik aan mijn derde crochet along deken begonnen. Helaas is die nog steeds niet af. Dus ook hier een tracker voor het laatste stukje dat ik nog moet doen. Links staan de weeknummers, daarachter de rijen die gehaakt moeten worden.

Dat was de laatste collectie. Hierna begint de maand augustus. 

Als je het leuk vindt om de pagina's in een video terug te zien, dan vind je die hier.

Tot slot nog even de materialen die ik heb gebruikt:

Bullet Journal Setup Augustus 2018

Morgen is het alweer augustus. Tijd dus voor een nieuwe maandopzet in mijn bullet journal. Mijn oude bullet journal was zo goed als vol, dus ben ik in een nieuw bullet journal begonnen. Deze keer een Mus. Doordat deze pagina's wat groter zijn, had ik meer ruimte en dat nodigde uit tot wat creativiteit. Iets wat ik in mijn vorige bullet journals eigenlijk nooit deed.

Maandoverzicht

Ik begin met een overzicht van de maand. Deze maand heb ik kolommen gemaakt voor mijn blog (blauw) en youtube (rood). Deze fungeren als een tracker waarin ik bijhoud op welke dagen ik een blog of video online heb gezet. De bruine kolom is voor de bibliotheek. Hier geef ik aan wanneer mijn bibliotheekboeken ingeleverd moeten worden. Roze is voor verjaardagen en feestdagen. In de kolom bijzonderheden schrijf ik dan de naam van de jarige of de feestdag. Groen is voor afspraken. Bij bijzonderheden vermeld ik de tijd en plaats van de afspraak.

Doelen

De pagina naast het maandoverzicht is bedoeld voor mijn doelen voor deze maand. Ik heb onderscheid gemaakt in mijn zakelijke doelen (voor Anita maakt Ruimte) en mijn persoonlijke doelen (alle andere doelen).

Habittracker

Tot slot de habit tracker met daarbij een toepasselijke quote. De gewoontes die ik wil bijhouden zijn: bed opmaken, zonecleaning (= 15 minuutjes schoonmaken in de zone van die week), duolingo, of ik mijn dagelijkse stapdoel heb bereikt en of ik getraind heb of niet.

Tot zover de opzet voor augustus. Als je wilt, kun je een en ander ook nog eens bekijken in de video.

Tot slot voor de liefhebbers nog een overzichtje van de gebruikte materialen.

Bullet Journal: Mus

Brushpennen: Tombow 451 (lichtblauw), Tombow N60 (grijsblauw), Panduro (groen) Pigma MB (uit setje van 3).

Fineliners: Panduro tekenpen 0.5 (voor de lijnen) en Edding 1800 tekenpen 0.1 (voor geschreven tekst).

 

Hoe orden je digitale foto's?

Digitale camera’s en smartphones maken het makkelijk om foto’s te maken. Met als gevolg dat we niet meer twee of drie volle fotorolletjes hebben na een vakantie. Soms hebben we in een gewone week al meer foto’s dan vroeger in een hele vakantie. Veel van die foto’s blijven eeuwig op een camera of smarthone staan. Soms worden ze wel geüpload naar pc, laptop of in de cloud bewaard, maar blijven vervolgens ook daar staan. Komt dan eindelijk het moment dat je er wat mee wilt doen, dan zakt de moed je vaak in de schoenen. Want hoe ga je duizenden foto’s uitzoeken? En hoe zorg je voor een goed systeem waarin je foto’s in de toekomst ook weer terug kunt vinden?

Een systeem bedenken

Vaak worden je foto’s automatisch per datum opgeslagen. Zelf vind ik dit wel makkelijk. Ik sorteer mijn foto’s eerst op jaar en daarna op maand. Dus alles van dit jaar gaat in het mapje 2018. Binnen die map heb ik submappen per maand. Op de foto hieronder zie je hoe de mappenstructuur eruit ziet.

Ben je iemand die foto’s terug zoekt op gebeurtenissen of personen, dan kun je de foto’s misschien beter ordenen in mapjes met de naam van de gebeurtenissen of per persoon (bijvoorbeeld bij foto’s van je kinderen). Vaak is het wel handig om ook het jaartal in de naam van het mapje terug te laten komen. Bijvoorbeeld ‘vakantie_frankrijk_2018’. Een andere manier is, de foto’s gewoon op jaar te sorteren en daarna een naam te geven die refereert aan de gebeurtenis. Dus je zet de foto’s in het mapje van juli 2018, en noemt de foto’s ‘frankrijk001’, ‘frankrijk002’ etc.

Foto’s uitzoeken

Ga je aan de slag met het sorteren van je foto’s, begin dan met het aanmaken van de mapjes. Denk na over de structuur. Wil je de foto’s op datum sorteren, kies dan bijvoorbeeld voor een map per jaar en submappen per maand of gebeurtenis. Wil je foto’s op persoon sorteren, maak dan alvast mapjes aan met bijvoorbeeld de namen van je kinderen.

Wil je foto’s op onderwerp sorteren, dan kun je eventueel tijdens het sorteren mapjes aanmaken voor de onderwerpen die je tegenkomt. Kies wel brede onderwerpen, zodat je niet honderd mappen hoeft aan te maken. Dan wordt het alsnog onoverzichtelijk.

Heb je echt duizenden foto’s die je wilt uitzoeken, begin dan met een grove sortering. Bijvoorbeeld eerst op jaar. Daarna kun je ze verder gaan onderverdelen in submappen, bijvoorbeeld op datum. Verplaats de foto’s naar de juiste mappen. Bekijk daarna per map welke foto’s je wel of niet wilt houden en verwijder foto’s die veel op elkaar lijken en die onduidelijk zijn.

Bijhouden

Wil je chaos in de toekomst voorkomen, dan moet je je systeem bijhouden. Ik probeer elke week de foto’s van mijn telefoon over te zetten naar mijn laptop. Heb ik mijn digitale camera gebruikt in die week, dan zet ik ook die foto’s meteen over. Aan het begin van de maand zet ik de foto’s van de vorige maand in een mapje met de naam van die maand. Dus foto’s van deze maand (juli) staan in een mapje met de naam 2018-07. Ik gebruik hier cijfers voor de maanden omdat de mapjes dan automatisch op de juiste volgorde blijven staan. Daarna verwijder ik foto’s die veel op elkaar lijken, onduidelijk of gewoon niet mooi zijn. Heb ik veel foto’s van een speciale gelegenheid, bijvoorbeeld een feest of een vakantie, dan maak ik daar een submapje met de naam van die gelegenheid aan.

Omdat ik mijn foto’s graag in albums doe, houd ik gedurende het hele jaar een foto album bij. Dit probeer ik wekelijks bij te werken. Ik zoek dan de foto’s die ik voor die week in het album wil. Omdat ik met het Project Life systeem werk, gebruik ik insteekhoezen voor mijn foto’s en schrijf ik de tekst die ik erbij wil op aparte kaartjes die ook in de insteekhoezen kunnen. Van de foto’s die ik wil laten afdrukken zet ik een kopie in een apart mapje dat ‘afdrukken’ heet. Ongeveer één keer per maand laat ik alles wat in dat mapje zit afdrukken. Daarna maak ik het mapje weer leeg en is het klaar voor de volgende serie foto. Dat is ook de reden waarom ik er kopieën van foto’s in zet en niet de originele foto’s.

Je kunt je foto’s natuurlijk ook gewoon ouderwets inplakken nadat je ze hebt afgedrukt of laten afdrukken. Een andere optie is een digitaal fotoboek maken. Als je dan een album van een heel jaar wil maken, dan kun je dit ook makkelijk in gedeeltes doen. Je houdt het wekelijks of maandelijks (of wanneer je zin hebt) bij. Tussentijds sla je het album op. Aan het eind van het jaar laat je het hele fotoboek afdrukken.

Met het gebruik van deze tips kun je je foto’s in de toekomst makkelijker terug vinden en eventueel gebruiken voor een mooi album of een collage

Hoe houd je het koel tijdens een hittegolf?

Het is al weken warm, maar deze week bereiken we extreme temperaturen op donderdag en vrijdag. Zaak dus om zelf zo koel mogelijk te blijven. Maar hoe houd je jezelf en je huis zo goed mogelijk koel?

Je huis koel houden

  • Gooi ’s ochtends zo vroeg mogelijk ramen en deuren tegen elkaar open, zodat het binnenshuis wat af kan koelen. Houd gordijnen dicht zodra de zon gaat schijnen. Loopt de temperatuur buiten op, sluit je ramen en deuren dan juist weer zodat de warmte niet naar binnen komt.
  • Let erop dat je binnenshuis niet zelf voor extra warmte zorgt. Zet zo min mogelijk apparaten aan die warmte genereren. Dus laat je droger even met rust en gebruik ook de oven deze dagen liever niet. Zet apparaten die je niet gebruikt, zoals de tv en de computer, helemaal uit en niet op standby. In de standby stand produceren ze ongemerkt extra warmte.
  • Wat je eten betreft, kies gerechten die snel klaar zijn, zodat je zo weinig mogelijk tijd bij een warm fornuis hoeft door te brengen. Maaltijdsalades zijn ideaal met dit weer. Ingrediënten die toch eerst nog even gekookt of gebakken moeten worden, kun je dan in de ochtend, als het nog koel is, bereiden.

Jezelf koel houden

Je houdt jezelf allereerst koel door ervoor te zorgen dat je niet te warm aangekleed bent. Dunne stoffen dus. Ga je naar buiten, dan kan een petje de zon uit je gezicht houden. Verder is het belangrijk om veel (water) te drinken, zodat je lichaam zichzelf kan blijven koelen. Bij de GGD adviseerden ze me ooit om als richtlijn de temperatuur aan te houden. Bij 20 graden Celsius heb je ongeveer 2 liter vocht per dag nodig, daarna bij elke 5 graden hoger een halve liter extra. Bij 30 graden dus 3 liter. Extra vocht krijg je niet alleen binnen via drankjes, maar kan ook bijvoorbeeld door yoghurt, komkommer of watermeloen te eten. Natuurlijk is de hoeveelheid vocht die je nodig hebt ook afhankelijk van je inspanning. Ben je lichamelijk flink actief overdag, dan heb je meer vocht nodig.

IJskoude drankjes zorgen ervoor dat je lichaam weer probeert op te warmen, gebruik die dus niet of met mate. Van hete dranken krijg je het vaak nog warmer. Ideaal gesproken drink je dus niet al te warme of koude dranken. Gewone thee en koffie hebben vanwege de theïne en cafeïne een licht uitdrogende werking, drink daar dus niet te veel van. Kruidenthee is geen probleem. Alcohol kun je met deze warmte beter helemaal vermijden. Ook dat heeft een uitdrogende werking.

Ga je douchen, kies dan voor een lauwe douche. Dat zorgt voor meer verkoeling dan een ijskoude douche, die je lichaamsthermostaat meteen weer aan het werk zet.

Zet je activiteiten op een laag pitje. Ga niet midden op de dag hardlopen, maar doe dit bij voorkeur ’s ochtends vroeg, als het nog koel is. Hetzelfde geldt voor het huishouden. Inspannende klusjes zoals stofzuigen kunnen best een paar daagjes wachten. Kies voor een minimum aan huishoudelijke activiteiten die nodig zijn om het een beetje bij te houden. Een wasje draaien kan prima. Hang je het buiten op, dan is het bovendien zo droog. Verder wil je natuurlijk de afwas gedaan hebben. Kruimels op de vloer kun je ook snel even opvegen na het eten, in plaats van meteen het hele huis maar te stofzuigen. Wil je toch wat meer doen, doe ook dit dan in de ochtend. Laat verder de boel de boel of kies voor klusjes die je zittend kunt uitvoeren. Was vouwen is bijvoorbeeld zo’n klusje. Ook je administratie bijwerken kan natuurlijk prima.

Hoe kies je een goede schoolagenda?

Ondanks dat de schoolvakanties in volle gang zijn, moet er ook alweer aan het nieuwe schooljaar gedacht worden. Het kopen van schoolspullen hoort daarbij. Met daarbij de nodige keuzestress. Want wat zijn nou goede schoolagenda’s? Ongetwijfeld heeft je kind zijn eigen ideeën over wat leuk is en wat niet. Maar waar moet je nog meer op letten bij het kopen van een schoolagenda?

Formaat

Hoe groot moet of mag je agenda zijn? De meeste agenda’s zijn in A5 formaat, maar je hebt ook agenda’s in A4 formaat. Deze laatste zijn minder handig om in je schooltas mee te nemen, maar je hebt door het grote formaat wel meer ruimte om te schrijven. Kleinere formaten dan A5 zijn juist weer een nadeel vanwege het gebrek aan schrijfruimte. Maar schrijf je klein of heb je niet zoveel te noteren, dan kan dat juist een prima keus voor jou zijn.

Indeling

Wat wil je in je agenda kwijt naast je afspraken en huiswerk? Je rooster, bijvoorbeeld?. Heb je het hele jaar één rooster of wisselt het vaak? En wil je dat wisselende rooster elke keer in je agenda kwijt kunnen? Let dan op of daar voldoende ruimte voor is.

In sommige schoolagenda’s is ook ruimte om je cijfers te noteren. Vraag is of je dat wilt. Is dat een must voor je, let daar dan bij aanschaf op.

Verder is het handig als er pagina's in je agenda zitten voor aantekeningen. Zo kun je bijvoorbeeld wat uitgebreidere informatie over de eisen aan een werkstuk kwijt, of heb je ruimte voor aantekeningen als je je schrift bent vergeten.

De meeste schoolagenda’s hebben een weekindeling. De week is verdeeld over twee pagina’s. Voor de zaterdag en de zondag is vaak geen of minder ruimte beschikbaar. Denk na over wat jij voor de weekends nog kwijt wilt in je agenda. Moet er juist wel veel ruimte beschikbaar zijn voor de zaterdag of de zondag of schrijf je er voor die dagen toch niets in?

Er zijn ook agenda’s waar er 1 dag op een pagina staat. Deze zijn geschikter wanneer je bij elke dag veel wilt kunnen opschrijven. Dus als je veel huiswerk of andere afspraken hebt.

Schrijfruimte

Is er voldoende ruimte in je agenda om alles kwijt te kunnen? Hoeveel ruimte heb je nodig om je huiswerk en afspraken overzichtelijk te kunnen noteren? Denk hier van te voren over na en houd er rekening mee bij de keuze van je agenda. Let ook op de afstand tussen de regels. Is die groot genoeg?

Planning en structuur

Hoeveel planningsruimte en structuur heb je nodig? Er zijn agenda’s die je leren plannen en die je helpen bij het opdelen van je taken. De '1blikagenda' is zo’n agenda die je stap voor stap helpt met plannen en je helpt om taken op te delen in kleinere stukjes.

Een andere agenda die je veel structuur kan bieden is bijvoorbeeld de 'BrainBoost' agenda. Deze agenda leert je vooruit plannen met met behulp van maandoverzichten, maar heeft natuurlijk ook weekoverzichten. Daarnaast zijn er pagina’s die je kunt gebruiken om terug en vooruit te kijken. Wat ging goed de afgelopen maand? En wat staat je de komende maand te wachten?

Wil je een agenda helemaal zelf in kunnen delen? Dan kun je kiezen voor een agenda waarin je nog veel ruimte hebt voor een eigen indeling. Je kunt een agenda kiezen waar je nog veel zelf kunt indelen, zoals bijvoorbeeld de 'Mascha Planner'. Hier moet je nog wel zelf de data invullen, dus het is wel extra werk. Een andere optie is een losbladige agenda. Je kunt daarbij voor een standaard vulling kiezen en zelf extra bladen toevoegen of hem juist helemaal naar eigen inzicht indelen met diverse (zelfgemaakte) vellen papier.