Schimmel in de badkamer

Schimmel kan in het hele huis voorkomen, maar de meeste mensen hebben vooral last van schimmel in de badkamer. De warmte en het vocht in deze ruimte zijn het ideale leefklimaat voor schimmels. Wat kun je eraan doen?

Schimmel voorkomen

Vooral als de badkamer binnenshuis zit is schimmel vaak moeilijk te voorkomen. Het douchegordijn goed laten drogen door het dicht te trekken als het nat is, helpt schimmel voorkomen. Wat kun je verder nog doen?

  • Maak na het douchen de badkamer (ook muren en wanden van de douchecabine) met een raamwisser droog.  Droog nog even na met een handdoek.
  • Zorg voor voldoende ventilatie. Houd ventilatieroosters voortdurend open. Ventileer zo mogelijk extra door een badkamerraampje open te zetten na het douchen. Geen badkamerraampje omdat de badkamer niet aan de buitenkant van het huis zit? Laat de deuren open staan na het douchen zodat het vocht makkelijker weg kan en zet zo mogelijk een raampje in de aangrenzende ruimte open.
  • Draai na het douchen ook de verwarming dicht. Warme lucht houdt meer vocht vast dan koude lucht en schimmels zijn dol op warme vochtige ruimtes.

Schimmel verwijderen

Schimmel in de badkamer kun je verwijderen met chloor. Doe de chloor rechtstreeks op de schimmelplekken en laat het een paar minuten inwerken.

Ga je liever voor milieuvriendelijke producten gebruik dan azijn. Witte azijn doodt 82% van de schimmelsporen. Ook azijn kun je rechtstreeks uit de fles op de schimmel aanbrengen. Heb je problemen met de azijngeur? Gebruik dan baking soda. Doe 1 deel baking soda en 1 deel water in een sprayflacon en spray het op de schimmelplekken. Even schrobben met een borstel en daarna afnemen met een vochtige doek.

 

Heb je een schimmelig douchegordijn, laat deze dan een nachtje weken in een bak met azijn (aangevuld met water). Eventueel kun je het gordijn daarna nog even wassen in de wasmachine, als je gordijn daar geschikt voor is. 

Huishoudschema week 5

Elke week laat ik hier mijn huishoudschema voor de komende week zien. Het is mijn schema, dat werkt voor ons huishouden. Jouw schema zal waarschijnlijk anders zijn. Gebruik dit schema als leidraad en als inspiratie en/of motivatie voor je eigen schema.

Ik heb mijn huis volgens de Flylady methode opgedeeld in vijf zones. Elke week ligt de nadruk op één zone. Deze week is dat de hal, trap en overloop en de voorkant van het huis.

Wekelijkse taken:

  • Stofzuigen (met gedetailleerd stofzuigen in de hal, op de trap en de overloop).
  • Dweilen.
  • Stoffen (met gedetailleerd stoffen in de hal en op de overloop).
  • Spiegels, deurklinken en lichtknopjes schoonmaken.
  • Bed verschonen.
  • Vuilnis weg.
  • Tijdschriftenmand opruimen en oud papier wegbrengen.

De maandelijkse taken concentreren zich dus deze week op de buitenkant van het huis en de hal, net als de kwartaalklussen.

Maandelijkse taken:

  • Straatje voor het huis schoonmaken.
  • Deurmat wassen.
  • Voordeur en kozijnen schoonmaken.
  • Buitenkant huis (deur, kozijnen, houten delen) schoonmaken.
  • Kapstok opruimen.
  • Glas wegbrengen.
  • Statiegeldflessen inleveren.

 

De kwartaalklussen zijn deze keer:

 

  • Rookmelders testen.
  • Raam in de hal wassen (binnen en buiten).
  • Manden in de hal opruimen.

Een woord voor het jaar

Ben je nog steeds niet geïnspireerd door je goede  voornemens, zijn ze allang weer vergeten of heb je ze gewoon niet gemaakt? Al een aantal jaren kies ik niet voor goede voornemens maar voor een woord voor het jaar. Dat woord wordt dan een beetje mijn leidraad gedurende het jaar.  Dit jaar is mijn woord avontuur. Niet omdat ik hele spannende dingen ga doen, maar omdat ik me wat meer wil laten leiden door onverwachte dingen die op mijn pad komen. Omdat het onzekere bestaan van eigen baas zijn ook een avontuur kan zijn. En omdat ik het avontuur wil aangaan door nieuwe dingen te doen en te zien hoe dat uitpakt.

Ik ben hiermee begonnen door Ali Edwards die al geruime tijd een woord voor het jaar kiest. Ik volg dan ook haar workshop One Little Word gedurende het jaar om ervoor te zorgen dat ik ook echt het hele jaar met mijn woord bezig blijf.

Hoe kies je een woord?

Je kunt een woord kiezen op grond van wat je denkt dat belangrijk voor je gaat worden het komende jaar. Bijvoorbeeld als je weet dat je gaat verhuizen, kan je woord ‘verandering’ zijn. Maar je kunt ook kiezen voor iets dat je wilt ontwikkelen of iets waar je meer tijd voor wilt maken. Sommige mensen maken een hele overwogen keuze voor een woord. Anderen geven aan dat het woord hun kiest, wat eigenlijk betekent dat er spontaan een woord in je opkomt waarvan je niet meteen weet waarom het belangrijk voor je zou zijn. Dan ga je het komende jaar onderzoeken wat het woord voor je betekent.

Hoe gebruik je jouw woord?

Dat is natuurlijk helemaal aan jou. Veel mensen die een woord voor het jaar kiezen, gebruiken het als inspiratie. Vraag je af of de dingen die je wilt gaan doen bij je woord passen. Hang je op de bank voor de tv terwijl jouw woord ‘actief’ is? Dan moet je misschien iets gaan doen in plaats van passief tv kijken. De kans is groot dat het doelloos tv kijken een van de dingen was die je wilde veranderen. Kijk je daarentegen een documentaire over een onderwerp dat je interesseert, dan heb je daar ‘actief’  voor gekozen.

En denk nu niet dat je pas volgend jaar een woord kunt kiezen. Net als goede voornemens en doelen stellen, heeft een woord kiezen geen einddatum. Je kunt vandaag een woord kiezen en daar de rest van het jaar, of hoe lang je maar wilt, naar leven.

 

 

Mijn Miracle Morning

Ik ben het jaar meteen maar met mijn eerste goede voornemen begonnen en doe sinds 1 januari iedere ochtend de Miracle Morning. Een recensie van het boek lees je hier. Hoe mijn Miracle Morning eruit ziet, laat ik je in deze blogpost zien.

De Miracle Morning bestaat uit de volgende acties:

  • Stilte (mediteren, bidden, mindfulness of wat je zelf maar wilt op dit gebied).
  • Sporten.
  • Journaling.
  • Affirmaties.
  • Lezen.
  • Visualisaties.

Hoewel ik de volgorde van de onderdelen af en toe verander, ziet mijn Miracle Morning er over het algemeen als volgt uit.

Stilte – Mediteren

Ik ben niet goed in mediteren. Ik houd het maar kort vol en kan het niet op eigen houtje. Daarom kies ik voor korte (3-6 minuten) geleide meditaties met de app Stop, Breath & Think op mijn telefoon. Met deze gratis app kun je kiezen voor diverse geleide meditaties en verdien je ook nog eens stickers voor de keren dat je mediteert.

Sporten – Yoga of wandelen

Meestal kies ik voor yoga. Soms doe ik eerst yoga en ga aansluitend mediteren, maar vaker begin ik toch eerst met het mediteren. Voor mijn yoga sessies kies ik meestel een van de video’s van ‘Yoga with Adrienne’ op Youtube. Kies ik voor wandelen, dan doe ik dat vaak aan het eind van de Miracle Morning.

Journaling

Ik schrijf ongeveer een A4-tje vol in de ochtend. Daarbij is het gewoon schrijven wat er in me opkomt. Soms dingen die gedaan moeten worden die dag, andere keren dingen die me bezig houden, toekomstplannen of gewoon hoe koud het is ’s ochtends en hoe moe ik ben. Niets bijzonders over het algemeen, maar het maakt je wel helderder en geeft me soms zelfs nieuwe inzichten.

Affirmaties

Je kunt de affirmaties hardop lezen, maar ik schrijf ze liever uit. Meteen na de journaling ga ik over op affirmaties. Dit zijn enkele positief geformuleerde zinnen die betrekking hebben op mijn doelen. Affirmaties kunnen over van alles gaan, variërend van je zelfbeeld tot aan dingen die je dagelijks wilt doen. Mits ze positief geformuleerd zijn en in de tegenwoordige tijd. Dus geen ‘ik zal niet lang meer werkloos zijn’ maar ‘ik heb een baan waarin ik het naar mijn zin heb’.

Lezen

De bedoeling is dat je iets inspirerends leest waar je wat van kunt leren. Goede keuzes zijn volgens Hal Elrod iets spiritueels (zoals de bijbel) of zelfhulpboeken. Ik ben begonnen met het herlezen van de Miracle Morning en ben nu bezig in ‘De zeven eigenschappen voor succes in je leven’ van Stephen Covey.

Visualisaties

Stel jezelf voor dat je je doel bereikt hebt. Dat kun je doen door je ogen te sluiten en hier beelden van op te roepen. Een andere manier is het maken van een vision board waar je elke ochtend even naar kijkt. Zelf doe ik dit meestal tijdens het douchen. Ik vind het nog lastig om me grotere doelen voor te stellen, dus ik begin klein. Ik stel me voor dat de dag positief verloopt. Dat ik mijn taken soepel afwerk en dat ik positieve ontmoetingen heb.

Door het doen van de Miracle Morning voel ik me de hele dag door rustiger en meer in balans. Het is voor mij een positieve manier om de dag te starten. De tijd die het me kost varieert ongeveer van een uur tot anderhalf uur. Maar op dagen dat ik weinig tijd heb, kan het ook in een half uur.

Huishoudschema week 4

Ook deze week deel ik mijn huishoudschema weer. We doen deze week weer ons wekelijkse rondje.

Wekelijks:

  • Stofzuigen
  • Stoffen
  • Glazen deurtjes en spiegels schoonmaken
  • Prullenbakken legen
  • Toilet schoonmaken
  • Tijdschriften opruimen
  • Oud papier wegbrengen
  • Plastic afval wegbrengen
  • Administratie
  • Bed verschonen

Naast de wekelijkse taken doe ik elke week een aantal maandelijkse taken. Deze week is de zone voor mij de woonkamer. Daar heb ik naast gedetailleerd schoonmaken niet echt maandelijkse klussen. Daarom alleen twee kwartaalklussen deze keer.   

Kwartaalklussen:

  • Opruimen (en schoonmaken) tv kast.
  • Opruimen (en schoonmaken) servieskast.