Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Het is een tijdje stil geweest op dit blog. Ik heb de wekelijkse routines gepost, maar daar bleef het de afgelopen tijd bij. Mijn plan is om vanaf vandaag (1 september 2017) weer drie keer per week een blogpost te maken. Mijn blogs zullen verschijnen op maandag, woensdag en vrijdag.

De afgelopen maanden heb ik ook geen foto's van mijn Bullet Journal laten zien. Deels omdat ik dus niet aan bloggen toe kwam. Maar het bijhouden van mijn bullet journal is ook niet goed gelukt de afgelopen maanden. Maar dat is het mooie van een een Bullet Journal. Dat is niet erg. Toch zie ik wel eens lichtelijk gestresste reacties van mensen die 'achter' zijn in hun bullet journal of druk ervaren om het bij te houden. Volgens mij is dit juist absoluut niet de bedoeling van een bullet journal. Daarom wil ik jullie toch de maand juni laten zien, hoe minimaal de opzet ook was.

 

Maandoverzicht

Op de foto bovenaan deze post zie je dat ik deze maand heb gekozen voor een kalenderindeling. Nog steeds twijfel ik over een maandoverzicht. Ik gebruik hem niet of nauwelijks. Met name omdat ik naast mijn bullet journal een agenda heb. Daar zet ik alle afspraken in. Een agenda vind ik veel makkelijker bij het inplannen van afspraken. Zou je dat in een bullet journal willen, dan zou je voor bijvoorbeeld een jaar alle maanden al uit moeten tekenen. Daarom heb ik ook een agenda. Vaak neem ik niet de tijd om de afspraken uit de agenda ook over te nemen in mijn bullet journal. Het voelt een beetje als dubbel werk.

 

Doelen

Naast de kalender heb ik ruimte over gelaten voor doelen. Die ruimte is op de foto nog leeg. Ik kan je nu, inmiddels twee maanden later, melden dat die ruimte ook leeg gebleven is. Ik heb, zoals gezegd, mijn bullet journal in juni nauwelijks gebruikt. 

 

Projecten

De tweede en laatste spread die ik voor de maand juni maakte is een projectoverzicht van alle lopende projecten. Ook deze is uiteindelijk niet gebruikt.

Heb ik nu niks gedaan in de maand juni? Absoluut niet. Ik heb alleen mijn projecten en taken niet bijgehouden in mijn bullet journal. Dat is de reden dat ik geen weekly's maak en niet vooruit werk. Ik zit nu niet met een hoop ongebruikte pagina's. 

Tot zover dus mijn juni overzicht. Kort en krachtig!

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

 

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Vind je soms ook van die onbestemde bakjes in je koelkast met iets waarvan je niet meer kunt zien wat het geweest is? Ooit erin gezet om een paar dagen te bewaren, en totaal vergeten? Voorkom dit door je koelkast wekelijks te controleren.

 

Waarom zou je de koelkast wekelijks controleren?

Vooral kleine producten en kleine bakjes schuiven tijdens het dagelijks gebruik makkelijk naar achteren in de koelkast. En verdwijnen daarmee uit het zicht en uit je gedachten. Dat kun je heel makkelijk voorkomen door je koelkast elke week te controleren. Doe dit bij voorkeur voordat je boodschappen gaat doen. Zo weet je wat je in huis hebt en wat er eventueel nog op moet. Bovendien is het dan het minste werk, omdat je koelkast dan bijna leeg is.

 

Snel je koelkast checken

Haal de planken in je koelkast één voor één leeg en bekijk wat erin staat. Door het plank voor plank te doen, bewaar je het overzicht en voelt het niet als een hele grote klus. Haal meteen even een doekje over de plank als hij toch leeg is. Is een product over de datum, niet meer eetbaar of weet je zeker dat je het niet meer gaat gebruiken? Dan kan het weg. Geen idee hoe lang iets open is? Schrijf vanaf nu op de deksels of op het potje zelf de datum waarop je hem open maakt. Whiteboard markers schrijven goed op dingen als deksels en glazen potjes. Op bakjes met restjes kun je een sticker met daarop de datum plakken. Gebruik bij voorkeur doorzichtige bakjes zodat je kunt zien wat erin zit of schrijf de inhoud op de sticker. Zo hoef je niet elke keer het bakje open te maken om te kunnen zien wat erin zit.

 

Gebruik je kalender

Vergeet je elke keer de koelkast te controleren? Zet het dan gewoon in je agenda of op de kalender. Als je het altijd op een vaste dag doet, zul je merken dat het uiteindelijk vanzelf een gewoonte wordt.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Een van de meest vervelende dingen in de badkamer is de kalkaanslag die ontstaat door het vocht. Kalkaanslag kan behoorlijk hardnekkig zijn. Wil je de schoonmaaktijd van je badkamer aanzienlijk verminderen, dan is het een goed idee om kalkaanslag zoveel mogelijk te vermijden. Maar eerst zul je de al bestaande kalkaanslag willen verwijderen.

 

Kalkaanslag verwijderen

Kalkaanslag is een veelvoorkomend probleem. Er zijn dan ook diverse middelen in de handel om kalkaanslag te verwijderen. Die kun je kopen, maar je kunt kalkaanslag ook heel makkelijk verwijderen met iets dat je vast al in huis hebt: azijn. Breng met een vochtige doek (schoonmaak)azijn aan op je glazen douchewand. Even laten inwerken en dan afspoelen en nadrogen met een doek. Je kunt ook wat azijn in een sprayflacon doen en dat op je douchewand spuiten. De tegels op de badkamerwand en -vloer maak je op dezelfde manier kalkvrij.

 

Kalkaanslag voorkomen

Heb je de douchewand eenmaal vrij van kalkaanslag, dan wil je dat natuurlijk graag zo houden. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom kun je het beste elke keer na het douchen de wand en de vloer droogmaken. Gebruik voor de muren en douchewand een raamwisser. Wil je dat iedereen die consequent gebruikt, hang hem dan bij voorkeur in de doucheruimte. Dan ziet iedereen hem op het moment dat ze hem nodig hebben en kunnen ze hem makkelijk pakken. Droog eventueel even na met een handdoek.

Voor de vloer kun je een grotere vloerwisser met lange steel gebruiken. Ik droog de vloer vaak ook nog even na met de handdoek waarmee ik me afgedroogd heb. Als je dit consequent doet, zul je merken dat je nauwelijks nog kalkaanslag op je douchewanden hebt.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Bij veel mensen loopt de lijst met klusjes en taken snel op tot een niet door te komen berg klussen. Dat is echter helemaal niet nodig. Je kunt de hoeveelheid achterstallige klusjes en rommel heel makkelijk verminderen door het gebruik van de twee minuten regel.

 

Wat is de 2 minuten regel?

De twee minuten regel houdt in dat alles wat je in twee minuten kunt doen, direct doet. Een e-mail beantwoorden? Kost het minder dan twee minuten, direct doen. Even een schroef aandraaien van een deurkruk die los zit? Direct doen. Cartrdige van je printer vervangen? Je begrijpt het al, direct doen. Als je hier een gewoonte van maakt, daalt het aantal zaken dat blijft liggen vanzelf. We zijn vaak geneigd om dit soort kleine zaken te lagen liggen en te  denken ‘dat doen we later wel.’ Maar later komt vaak niet en sommige zaken worden steeds dringender. Bovendien wordt de lijst met achterstallig werk steeds langer. Hierdoor ga je er tegenop zien om deze dingen te doen. Door ze direct af te handelen als ze zich voordoen, voorkom je dit alles. Bovendien kost het vaak meer moeite om zo’n kleine klus op te schrijven of te onthouden dan hem direct te doen.

 

En klussen die langer dan 2 minuten duren?

Wat te doen met de klussen die langer dan twee minuten duren? Dat hangt ervan af. Duurt het niet langer dan tien minuten en heb je tijd, dan zou ik je aanraden die taken ook direct te doen. Geen tijd? Dan schrijf je ze op een to do lijst of plan je ze in je agenda. Je zult zien dat je takenlijst op deze manier overzichtelijk blijft.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

In de hectiek van de dag (of week) vergeet je jezelf wel eens. Voor je het weet ben je altijd voor anderen in de weer. Om dat te voorkomen plan je dagelijks wat tijd in voor jezelf. Tijd voor jezelf plannen kan op verschillende manieren.

  • Sta eerder op en gebruik die tijd om iets voor jezelf te doen. Een boek lezen, een dagboek bijhouden, aan je hobby werken of sporten. Net wat jij fijn vindt. Zorg er dan wel voor dat je ’s avonds ook iets eerder naar bed gaat, zodat het eerder opstaan niet ten koste gaat van je slaap.
  • Gebruik de momenten in de dag waarop je even alleen bent. Kinderen allemaal naar school? Neem even de tijd voor jezelf voor je de rest van je klussen afhandelt.
  • Plan een dagdeel in (of gewoon een uurtje). Blokkeer deze tijd in je agenda alsof je een afspraak hebt. Ga vervolgens in deze tijd wat voor jezelf doen. Beschouw die tijd ook echt als een vaststaande afspraak en laat er geen andere dingen tussen komen.
  • Gebruik de natuurlijke momenten in de dag. Ga in je lunchpauze bijvoorbeeld wandelen of gebruik het moment waarop je baby slaapt om even iets voor jezelf te doen.
  • Vraag een oppas voor één of twee uurtjes en gebruik die tijd om iets voor jezelf te doen (buitenshuis).

Voel je vooral niet schuldig als je tijd voor jezelf neemt. Om voor anderen te kunnen zorgen moet je allereerst voor jezelf zorgen. Denk maar aan de veiligheidsinstructies in vliegtuigen: 'Zet eerst je eigen zuurstofmasker op voor je anderen helpt.' Niemand heeft er wat aan als jij instort of een burn-out krijgt.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.