Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Hoeveel berichten staan er in jouw inbox? En met hoeveel daarvan moet je nog iets doen?

Als je bovenstaande vragen kunt beantwoorden zonder erover na te denken, dan is je inbox waarschijnlijk nagenoeg leeg. Zo niet, dan ben jij waarschijnlijk iemand die af z’n e-mail leest en daarna in de inbox laat staan. Het probleem daarbij is dat je soms na een tijdje niet meer weet wat er nu precies in een bepaald mailtje stond en of je er nog actie op moet ondernemen. En dus blijft je inbox zich maar vullen met nieuwe e-mails en blijven veel oude e-mails staan.

 

Stappenplan inbox 0

De enige manier om een overvolle inbox te voorkomen is door je inbox elke dag leeg te maken. Hoe je dat doet? Door elke e-mail te openen en er een beslissing over te nemen.

Ten eerste: bekijk je e-mail op vaste tijden. Hoe vaak je dat op een dag doet is aan jou. Het hangt een beetje van je werk en je omstandigheden af hoe vaak het nodig is. Kies in ieder geval momenten waarop je ook daadwerkelijk even tijd aan je e-mail kunt besteden. Als je aan de slag gaat met je e-mail doe je het volgende.

  • Open de eerste e-mail en neem er een beslissing over.
  • Alles wat SPAM is verwijder je natuurlijk direct.
  • Is het een nieuwsbrief die je nooit meer leest? Schrijf je dan uit voor de betreffende nieuwsbrief en verwijder de e-mail.
  • Is de e-mail daadwerkelijk voor jou bestemd? Vaak krijg je e-mails waarbij je in de CC genoemd wordt en is de vraag of het bericht in de e-mail helemaal niet van belang voor jou. In dat geval kun je de e-mail met een gerust hart verwijderen.
  • Moet je actie ondernemen of antwoorden op de e-mail? Zo ja, handel het dan af als het je niet meer dan vijf minuten kost. Kost het meer dan vijf minuten, dan zet je de e-mail in een speciaal daarvoor bestemde map die je ‘actie’ of ‘doen’ noemt (of welke andere naam jij daarvoor handig vindt). Plan tijd in om de taken die in deze map staan af te handelen.
  • Hoef je geen actie te ondernemen, maar bevat de e-mail wel informatie die je wilt bewaren? Verplaats de e-mail naar een aparte map die je ‘Archief’ noemt.
  • Hoef je geen actie te ondernemen totdat iemand anders iets heeft gedaan? Verplaats de e-mail dan naar een map die je ‘Wachten op’ noemt. Kijk deze map regelmatig (bijvoorbeeld 1x per week) na, zodat dingen daar niet onnodig lang in blijven staan.
  • Hoef je geen actie te ondernemen en bevat de e-mail geen informatie die voor jou belangrijk is? Verwijder de e-mail dan.

 

Heb je nog een hoop achterstallige e-mail? Die handel je op dezelfde manier af. Heb je echt heel erg oude e-mail (bijvoorbeeld ouder dan een half jaar), dan kun je die in een aparte map zetten. Noem de map bijvoorbeeld ‘e-mail voor 01-04-2017’. De kans dat je nog iets moet doen met die e-mails is klein. Heb je toch nog iets nodig, dan staat het gewoon in een map waar je het terug kunt vinden. Neem af en toe de tijd om de e-mails in die map door te nemen.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. Helaas is dat er de afgelopen twee weken bij in geschoten. Daarom deze week en volgende week twee routine blogposts, waarna het reguliere schema weer zal volgen. De volledige lijst met routines vindt je hier.

Je huis schoonhouden voelt voor de meeste mensen als een hele klus. En leuk is het ook al niet. Omdat het zoveel werk lijkt, ga je er steeds meer tegenop zien en stel je het zo lang mogelijk uit. Wat weer tot gevolg heeft dat schoonmaken steeds meer tijd en moeite kost. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Dit kun je echter heel simpel voorkomen. Doe gewoon elke dag iets. Maak een lijstje van alles wat je dagelijks, wekelijks en incidenteel wilt doen. Daarna doe je naast de dagelijkse klussen bijvoorbeeld elke dag één van je wekelijkse klussen (bijvoorbeeld stofzuigen of stoffen). Pak er vervolgens nog een extra klusje bij van de incidentele lijst (bijvoorbeeld een keukenkastje schoonmaken of je ramen lappen). Op deze manier houd je het bij en voorkom je dat je opgebrand raakt doordat je een hele dag hebt besteed aan een grote schoonmaak van je huis. 

Geen idee welke klussen in huis je zou moeten doen en hoe vaak? Houd eens bij wat je nu al doet en kijk vervolgens wat er blijft liggen. Je kunt ook op internet op zoek gaan naar voorbeelden van schoonmaakschema's. Die zijn volop te vinden. Doe bijvoorbeeld één van de dagelijkse 'missions' van flylady (www.flylady.net) of kijk naar mijn huishoudschema's van vorig jaar, die ook op flylady gebaseerd zijn.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Deze keer gaat dit artikel vooral om iets wat je niet moet doen. Je zou namelijk niet de hele dag je social media moeten checken. Het is zo verleidelijk om op elke melding en like te reageren of om even te checken hoeveel mensen op jouw bericht gereageerd hebben. Maar het leidt je behoorlijk af van wat je eigenlijk aan het doen was of zou moeten doen. Moet je social media dan helemaal maar negeren? Natuurlijk niet. Maar doseer het.

Stel voor jezelf vast op welke momenten van de dag je social media wilt checken. Kies daarvoor momenten waarop je toch al even een pauze wilt inlassen. Bijvoorbeeld tijdens je eerste koffiepauze ’s ochtends of aan het eind van de middag. En houd je daarna aan je plan. Bepaal ook hoe lang je tijd op social media mag zijn. Zet desnoods een timer om je eraan te herinneren dat je moet stoppen. Je zult niet de eerste zijn die 'even' zijn facebook checkt en uren later ontdekt dat de tijd ongemerkt voorbij is gegaan terwijl je van het een naar het ander klikte.

Wil je het social media gebruik van je kinderen beperken, maak daar dan goede afspraken over en geef zelf het goede voorbeeld. Afspraken die in elk geval voor meer rust voor jezelf en je kind zorgen:

  • Geen telefoon tijdens het eten (voor niemand, dus ook niet voor de ouders).
  • Geen telefoon mee naar de slaapkamer. Gebruik de telefoon dus niet als wekker, maar schaf een aparte wekker aan. Dit voorkomt het wakker worden van binnenkomende berichtjes of het ‘even checken’ van de telefoon als je ’s nachts even wakker bent.
  • Zet de meldingen van je apps uit, dan voel je minder de behoefte te kijken omdat er weer een nieuw bericht binnen is gekomen.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

 

Het is al bijna oktober en dus tijd voor een nieuwe maandopzet in mijn bullet journal. Ook deze keer weer een hele simpele opzet.

 

Kalender

De kalender is in dezelfde vorm gemaakt als vorige maand en ook nu weer gebruik ik kleurcoderingen. 

  • Blauw voor mijn blog.
  • Roze voor YouTube.
  • Bruin voor inleverdata van mijn bibliotheekboeken.
  • Oranje voor afspraken.

Onderaan heb ik een klein vak voor aantekeningen gemaakt.

 

To do's en afspraken

De to do's en afspraken heb ik rechts van de kalender gezet. De ruimte voor afspraken is vrij groot, dus misschien ga ik een deel van die kolom nog gebruiken voor andere dingen.

 

 

Gebruikte materialen

 

Meer Bullet Journal pagina's

Wil je meer pagina's van mijn bullet journal zien, dan vind je hier een overzicht van alle blogposts daarover in 2017.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Je hebt het vast wel vaker gehoord. Structuur in je dag is belangrijk. Niet alleen voor je kinderen, maar ook voor jezelf. Het maakt het makkelijker om te doen wat je moet doen. Bovendien levert het minder stress op dan wanneer je als een kip zonder kop van het een naar het ander draaft. Met het aanbrengen van structuur creëer je overzicht en balans in je dag. Maar hoe doe je dat?

 

Structuur in je dag aanbrengen

Neem er even de tijd voor en begin met het maken van een overzicht van je dag en alles wat je moet doen in die dag.

  • Begin met alle afspraken die vast liggen. Dus kinderen naar school brengen, werken maar ook sporten etc.
  • Daarna plan je je eetmomenten in. Ontbijt, lunch, diner. Regelmatig eten en daar de tijd voor nemen is belangrijk. Ook en juist vooral als je het druk hebt.
  • Daarna kun je je andere taken inplannen. Plan gelijksoortige taken zoveel mogelijk achter elkaar in. Bijvoorbeeld e-mail lezen en afhandelen maar ook boodschappen doen zijn van die taken die je het best in één keer kunt doen.
  • Plan ook je rustmomenten in. Je hoeft niet de hele dag door te rennen. Je hebt ook tijd voor jezelf nodig. Als je een drukke baan of een gezin hebt, is de kans groot dat je rustmomenten erbij inschieten als je ze niet inplant.
  • Kies voor terugkerende taken zoveel mogelijk vaste dagen en tijden. Handel je e-mail op vaste momenten op de dag af en kies voor je administratie een vaste dag en tijd in de week.  
  • En tot slot, ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Tot het laatste momenten snoozen in bed klinkt misschien aantrekkelijk, maar uiteindelijk moet je je haasten en heb je een vervelende start van de dag. Vaak werkt dit de hele dag door. Neem dus de tijd om je rustig klaar te maken voor de dag.

Probeer je schema een tijdje uit voor je aanpassingen maakt. In het begin kost het misschien moeite om je eraan te houden, omdat het nieuw is. Probeer je er toch zoveel mogelijk aan te houden. Werkt het na een paar weken nog niet voor je, kijk dan of je hier en daar wat aan moet passen. Misschien heb je ’s ochtends meer tijd nodig of is je reistijd toch langer dan je dacht. Pas het schema dan aan.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.