Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Allereerst wens ik jullie natuurlijk allemaal een heel gelukkig en gezond 2018 toe! Moge het nieuwe jaar jullie allemaal heel veel goeds brengen.

Deze eerste dag van het nieuwe jaar zit je misschien vol met goede voornemens. Je gaat afvallen, meer sporten, stoppen met roken, je huis opruimen, schoonmaken en schoonmaken, minder geld uitgeven, meer sparen etc.

Misschien ook hoor je op de achtergrond een zeurend stemmetje dat je vertelt dat je vorig jaar dezelfde doelen had en o ja, het jaar daarvoor misschien ook al? Je bent dan echt niet de enige. Veel mensen stellen jaar na jaar dezelfde doelen zonder deze te bereiken. Hoe komt het dat het steeds maar niet lukt om te doen wat we graag willen doen?

 

Waarom veranderen niet lukt

Er zijn tal van redenen te bedenken, maar vaak is de belangrijkste reden dat de eerder genoemde dingen niet lukken omdat het te maken heeft met gewoontes. Als het je lukt je gewoontes te veranderen, dan ga je drie keer per week naar de sportschool, maak je regelmatig schoon en geef je niet zonder nadenken geld uit aan dingen die je niet nodig hebt. Maar… gewoontes zijn niet voor niets gewoontes. De gewoontes die maken dat je al deze dingen niet doet, zijn hardnekkig. Want ze zitten diep in je systeem verankerd. Je hersens hebben een pad geschapen dat je bijna automatisch bewandeld. Van dat pad afwijken vergt veel energie. Je moet erover nadenken, bewust iets anders gaan doen. Zodra je even niet na denkt, verval je in je oude gewoontes. Dat gebeurt dus als je moe bent, het druk hebt of gewoon het gevoel hebt dat alles je teveel is. Zijn al je pogingen om te veranderen dan gedoemd te mislukken? Nee, dat zeker niet. Veranderen kan altijd, maar wees je bewust van de tijd en energie die het zal kosten. Je bent morgen niet ineens een ander persoon.

 

Hoe verander je dan wel?

Schrijf op wat je wilt veranderen

Mensen die hun doelen opschrijven bereiken hun doelen vaker dan mensen die dat niet doen. Wil je het visueel maken, maak dan een vision board van je doelen. Zoek plaatjes of maak tekeningen van je doel en hang het ergens waar je het vaak ziet. Sommige mensen maken zoiets in hun agenda of bullet journal, omdat ze daar elke dag in kijken. Maar je kunt het ook ergens in huis ophangen. In het zicht, of als je dat niet wilt, bijvoorbeeld aan de binnenkant van de deur van je kledingkast. Schrijf ook op waarom je wilt veranderen. Wat levert het je op? Wanneer je motivatie wat afneemt, kun je nog eens terug lezen waarom je het ook alweer zo graag wilde.

 

Begin met één ding

Je kunt niet alles tegelijk. En je kunt zeker niet al je gewoontes tegelijk veranderen. Kies dus één ding waar je het meeste profijt van zult hebben. De meeste kans op succes heb je, als je die gewoonte koppelt aan iets wat je toch altijd al doet. Trek direct na het opstaan je sportkleding aan (en leg deze voor het gemak de avond daarvoor al klaar). Loop je op je werk altijd naar het snoepautomaat rond een uur of vier omdat je trek hebt? Zorg dat je iets gezonds bij je hebt om op dat moment te eten. Mis je de beweging, loop dan een rondje (niet langs het snoepautomaat, ga dan liever water of koffie halen) en eet daarna je gezonde snack. Bedenk wat voor jou werkt.

 

Houd je voortgang bij

Er komt ongetwijfeld een dag dat je weer in je oude gewoontes vervalt. Dat is niet erg. Als je daarna meer weer verder gaat met je nieuwe gewoontes. Als je bijhoudt wat je al bereikt hebt, heb je minder snel het gevoel dat het er allemaal niet toe doet omdat het toch nooit lukt. Houd bijvoorbeeld bij hoeveel dagen je je goede gewoonte hebt volgehouden (bijvoorbeeld door een kruisje op de kalender te zetten bij elke dag dat je het volgehouden hebt). Vier wat je al bereikt hebt. Een kilo afgevallen? Sta er even bij stil en geef jezelf een kleine beloning (die niets met eten te maken heeft). Je een maand lang aan je hardloopschema gehouden? Ook dat verdient een beloning. Schrijf je beloningen van te voren op en kijk ernaar als je motivatie afneemt. Je kunt ook een puntensysteem opzetten waarbij je jezelf punten geeft voor je goede gewoontes. Bijvoorbeeld 1 punt voor elke keer hardlopen. Geef eventueel bonuspunten voor als je het een week of maand volgehouden hebt. En bij een van te voren vastgesteld aantal punten beloon je jezelf.

Met deze tips wordt het vast makkelijker om je goede voornemens vol te houden. En gaat het toch fout, blijf dan niet te lang in zelfverwijt en schuldgevoel hangen, maar pak het weer op waar je gebleven bent. Dan zul je zien dat je volgend jaar om deze tijd een heel eind gekomen bent!

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Deze keer een hele simpele routine. Op tijd nadenken over je avondeten. Je kunt dit ’s ochtends doen of de avond ervoor, net wat je prettiger vindt. Het gaat erom dat je ruim van te voren nadenkt over wat je 's avonds gaat eten. Heb je een weekmenu gemaakt? Dat maakt het al wat makkelijker. Kijk wat er op het menu voor die dag staat en of je nog actie moet ondernemen. Moet er alvast vlees uit de vriezer gehaald worden? Heb je alle ingrediënten in huis? Of moet je nog boodschappen doen? Heb je helemaal nog geen idee wat je gaat eten? Houd dan rekening met het volgende:

  • Tijd die je hebt om te koken (meer dan genoeg tijd of juist heel weinig?). Het spreekt vanzelf dat je bij weinig tijd kiest voor een maaltijd die snel klaar is.
  • Wat heb je nog in huis dat op moet? Restjes kun je makkelijk verwerken in bijvoorbeeld roerbak gerechten, hartige taarten of soepen.
  • Waar en wanneer je boodschappen kunt gaan doen. Even snel boodschappen doen tijdens je lunchpauze of op weg naar huis? Of heb je juist de hele dag de tijd omdat je vrij bent? Ben je afhankelijk van de supermarkt waar je op weg naar huis of in je lunchpauze langs gaat? Kies dan geen gerechten waarvoor je de ingrediënten bij speciaalzaken moet halen. Is er alleen een kleine buurtsuper op je route naar huis? Dan kies je geen gerechten met al te exotische ingrediënten. Die kunnen op een later moment wel weer. 

Zit je regelmatig zonder inspiratie voor het avondeten, zorg dan voor een lijst met je favoriete (snelle) gerechten. Laat je gezinsleden meedenken bij het maken van deze lijst.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Binnenkomende post, rekeningen die betaald moeten worden en andere administratieve klusjes die gedaan moeten worden, blijven vaak liggen. Met het idee ‘dat doe ik later wel’ of ‘ik heb nu geen tijd’ worden ze terzijde geschoven. Daardoor blijven ze uiteindelijk langer liggen dan je had gewild. Met als gevolg dat de berg papieren groeit en je er steeds meer tegenop gaat zien om daadwerkelijk aan de slag te gaan.

Dit voorkom je door wekelijks een vaste dag en een tijdstip te kiezen om je post af te handelen en rekeningen te betalen. Trek er een uur voor uit. Maak het aantrekkelijker voor jezelf door er een muziekje bij op te zetten en er iets te drinken bij te nemen. En ga aan de slag. Wat er precies gedaan moet worden hangt van je situatie en de betreffende post af. Maar in het algemeen is de handigste manier om te sorteren in de volgende stapeltjes:

  • Betalen.
  • Afhandelen.
  • Opbergen.

Daarna handel je elk stapeltje af. Controleer ook je bankafschriften. Waarschijnlijk heb je geen papieren bankafschriften meer. Controleer dan in ieder geval wekelijks je bankrekeningen online. Waar moet je op letten bij het controleren? Staat er nog voldoende geld op je rekening, zijn je automatische afschrijvingen ook echt afgeschreven (houd hier eventueel een lijstje van bij) en staan er geen vreemde afschrijvingen tussen? 

Houd je de administratie elke week bij, dan zul je zien dat je er helemaal niet zoveel werk meer aan hebt. Vaak is het dan al in een kwartiertje gedaan.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Het is alweer november en dus tijd voor de opzet van november.

 

Maandoverzicht

Het maandoverzicht is gewoon weer een kalender grid. ik heb me verteld en een kolom teveel gemaakt (8 kolommen in plaats van 7). Die kolom heb ik gebruikt voor de weeknummers. Omdat ik toch het idee had dat het een beetje onoverzichtelijk was, heb ik over de laatste lijn washi tape geplakt.

 

NaNoWriMo

November is (ook) National Novel Writing Month. De maand waarin je een fictief verhaal van 50.000 woorden schrijft, als je meedoet natuurlijk. Ik doe dit jaar voor de vijfde keer mee. Hoog tijd dus om er ook een spread in mijn bullet journal aan te wijden, iets wat ik nog niet eerder gedaan heb. Na wat rondsurfen op het in internet, kwam ik op deze spread, die geïnspireerd is op dit (veel mooiere) voorbeeld.

In de hoek rechtsonder heb ik ruimte gemaakt voor beloningen. Ik heb mezelf een beloning in het vooruitzicht gesteld voor elke 10.000 woorden. De beloningen zijn nog niet ingevuld, maar ik denk vooral aan bullet journal gerelateerde beloningen (een nieuwe pen of stift bijvoorbeeld bij elke 10.000 woorden) en een nieuw bullet journal als ik inderdaad de 50.000 woorden gehaald heb. Tot nu toe heb ik het slechts één keer niet gehaald, dus in principe zijn de beloningen een extraatje dat ik niet echt nodig heb voor dit project, maar soms moet je jezelf ook eens iets gunnen toch?

 

Steptracker

Sinds de zomer heb ik een fitbit. Ik vind het ontzettend motiverend om het aantal gelopen stappen en kilometers te zien. Hoewel je alles terug kunt zien in de app, wilde ik toch ook graag een overzicht op papier en ben ik in oktober begonnen met een steptracker. Deze tracker vond ik erg leuk en motiverend, dus deze maand ga ik hem weer gebruiken.

Doelen

Bij het vaststellen van mijn doelen, heb ik rekening gehouden met het feit dat ik deze maand NaNoWriMo doe. Dat betekent dat ik er geen grote projecten bij ga doen. Op het moment dat ik dit blog schrijf, ben ik dan ook nog niet verder gekomen dan NaNoWriMo op mijn lijstje te schrijven. De andere doelen zal ik nog toevoegen, maar deze zullen vooral gericht zijn op het afronden van projecten. Ik heb de ruimte voor doelen beperkt door er alvast een kader omheen te tekenen. 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Elke zondagavond (of maandagochtend als ik geen afspraken heb die dag) plan ik mijn week. Een weekplanning maken hoeft niet te betekenen dat je elke minuut van de week plant. In mijn geval is het een globaal overzicht van wat ik wanneer doe en welke dingen in ieder geval geregeld moeten worden.

 

Een weekplanning maak je zo

  • Bekijk je afspraken. Als het goed is staan die in je agenda of kalender. Gebruik je meerdere agenda’s en kalenders, werk die dan allemaal bij. Welke afspraken heb je? Wanneer moet je waar zijn? Houd rekening met reistijden en eventuele uitloop van afspraken.

  • Zijn er dingen die geregeld moeten worden voor of rondom je afspraken? Denk bijvoorbeeld aan papieren die je moet invullen en meenemen, spullen die mee moeten of afspraken rondom je kinderen (oppas, wie haalt ze op van school etc.).

  • Bekijk ook de afspraken van je gezinsleden. Een gezinsvergadering kan hier handig voor zijn, maar je kunt ook gewoon na het avondeten de gezinskalender doornemen en kijken of alle afspraken daarop ingevuld zijn. Moeten er kinderen ergens naartoe gebracht of opgehaald worden? Wie doet dat?

  • Houd ook rekening met de dingen die je naast je werk en je sociale activiteiten nog wilt doen, zoals bijvoorbeeld sporten. Plan ook daarvoor tijd in.

  • Maak je een weekmenu, dan is dit daar ook een goed moment voor. Wie kookt wanneer? Kies voor makkelijke, snelle maaltijden op avonden dat je weinig tijd hebt. Kook op dagen dat je meer tijd hebt wat uitgebreider of meerdere porties voor in de vriezer, die je op een ander moment weer op kunt warmen.

  • Zijn er deze week deadlines? Wanneer ga je aan die projecten werken? Kijk ook even naar volgende week om te zien of je daarvoor alvast dingen moet regelen.

Maak een globale indeling van je week, rekening houdend met je afspraken. Plan waar je wanneer aan gaat werken.

 

Voorbeelden

Hieronder zie je een voorbeeld van bijvoorbeeld de maandag. Je kunt een soortgelijke planning voor alle andere dagen maken.

08.00-08.30 u kinderen naar school brengen

08.30-10.00 sporten

10.00-12.00 huishoudelijke klusjes

12.00-13.00 lunch

13.00-17.00 werken

17.00-19.00 koken, eten en afwassen

19.00-21.00 kinderen helpen met huiswerk

21.00-22.00 vrije tijd

 

Wil je een iets minder gedetailleerde planning? Het kan ook zo:

Ochtend:

  • kinderen naar school brengen
  • sporten
  • huishoudelijke klusjes

Middag:

  • Lunch
  • Werken

Avond

  • Koken, eten, afwassen
  • Kinderen helpen met huiswerk
  • Vrije tijd

Wil je een meer visueel schema, dan kun je een planning maken met tijdblokken.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.