Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Je kent het vast wel. Er komt (onverwacht) visite en je huis is min of meer in een staat van wanorde. Er moet dus opgeruimd worden, maar wel een beetje snel. In het ergste geval prop je spullen in een vuilniszak en zet je die in een kast. In de meeste gevallen komt het er gewoon op neer dat je een heleboel dingen maar lukraak in laden en achter kastdeurtjes zet of in een kamer waarvan je zeker weet dat de visite daar niet komt. Been there, done that (nee, niet de vuilniszak, zo ver ging het nooit).

 

Vaste plek voor je spullen

Maar het kan ook anders. Als spullen een vaste plek in je huis hebben, is het over het algemeen ook weer redelijk snel netjes. Ook als het huis ogenschijnlijk een puinhoop is. Je hebt dan voldoende ruimte in je kasten en laden en kunt alles dus makkelijk weer op de goede plek opbergen.

Geen chaos meer

Nog beter is het natuurlijk als je huis niet in een chaos verandert. Ook dat is makkelijker als alles een vaste plek heeft. Je loopt dan gewoon elke avond, voor je naar bed gaat, even een rondje door je huis en legt spullen die rondzwerven op de juiste plek neer. Dit kost je, als je eenmaal opgeruimd hebt, vaak nog geen tien minuten. Dit doen heeft twee grote voordelen. Je komt ‘s ochtends in een opgeruimde kamer en keuken, wat al een prettiger begin van de dag is. En je maakt er een gewoonte van om dingen op de juiste plek terug te leggen, waardoor crisis opruimen niet meer nodig is.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

 

Weet jij wat je moet doen als er iets met je partner gebeurt? Of andersom, weet je partner wat er moet gebeuren als jij wegvalt? 

 

Wat als er iets ernstigs gebeurt?

Stel dat jij of je partner een ernstig ongeluk krijgt, of nog erger, overlijdt. Weet jij dan alle papieren te vinden, heb je toegang tot alle (gezamenlijke) bankaccounts, kun je bij de bestanden op zijn of haar laptop, computer of telefoon?

Steeds vaker hoorde ik van stellen om me heen dat een van hen de administratie deed en de ander geen idee had waar alles lag en wat er precies aan hypotheek, leningen, schulden, verzekeringen, contracten etc. afgesloten was. Met daarbij een vertwijfeld ‘als er wat met hem of haar gebeurt…’ 

Dat zette me aan het denken. In ons geval was het niet veel anders. Ik doe de gezamenlijke administratie bij ons thuis. Dat houdt in dat ik alles doe wat met rekeningen en contracten in en rond het huis te maken heeft. Natuurlijk wel in overleg met manlief. Maar omdat ik de administratie doe, weet hij niet hoe/waar in te loggen op bijvoorbeeld de website van de energiemaatschappij. En mocht ik overlijden, dan had hij nauwelijks een idee van mijn (digitale) abonnementen die opgezegd zouden moeten worden. Laat staan waar en hoe hij die kon vinden. Andersom zou ik ook niet weten wat hij heeft lopen en hoe ik bij de bestanden in zijn computer kan komen als het nodig is.

 

Een oplossing voor nabestaanden

Daarom heb ik een document gemaakt met alle informatie. Daarin staan overzichten van alle gezamenlijke en persoonlijke bankrekeningen, abonnementen, verzekeringen, social media accounts etc.a Mocht er met een van ons wat gebeuren, dan heeft de andere alle benodigde informatie direct bij elkaar.

Veiligheidshalve zijn de wachtwoorden van dat alles wel ergens anders opgeborgen natuurlijk. Als je een digitale kluis hebt voor je wachtwoorden, kun je vaak aangeven wie de kluis na een bepaalde tijd van inactiviteit mag openen. Je krijgt dan zelf eerst een email of de kluis door de ander geopend mag worden. Dat kun je dan weigeren als het niet nodig is. Reageer je niet, dan krijgt de door jou gemachtigde persoon toegang tot je wachtwoordkluis.

Het was een megaklus om alle informatie te verzamelen. Maar nu het allemaal bij elkaar in een map zit, ben ik blij dat ik het gedaan heb. Mocht er iets met mij of met ons allebei gebeuren, dan weten nabestaanden alle informatie die ze nodig hebben te vinden. Bovendien was het meteen een goede gelegenheid om al mijn documenten en accounts nog eens na te lopen en papieren weg te doen of abonnementen of accounts te beëindigen die we niet meer nodig hadden. 

Het enige wat manlief en ik nu nog moeten doen, is de map regelmatig (een keer per jaar bijvoorbeeld) updaten, want er verandert nog wel eens wat.

Een map aanleggen met alle ICE gegevens

Wil je na het lezen van dit verhaal jouw gegevens ook vastleggen?

Het uitzoekwerk en het vastleggen moet je zelf doen, maar ik heb wel het document dat je daarvoor kunt gebruiken. Het bevalt invullijsten en een handleiding, zodat duidelijk is om welke informatie het gaat en wat je nabestaanden moeten weten. Natuurlijk kun je zo’n map altijd aanvullen. Bijvoorbeeld met je uitvaartwensen. Het is de bedoeling dat het uiteindelijk jouw persoonlijke document wordt. De basis heb ik alvast voor je. Je kunt de printables met handleiding en aanpasbaar worddocument hier aanschaffen. Of je nu gebruikt maakt van het document dat ik voor je heb, of alles op je eigen manier vastlegt, ga er in elk geval mee aan de slag. In het meest ernstige geval, bespaar je je nabestaanden er een hoop gedoe mee. 

Mocht je zelf een nabestaande zijn en in de vervelende positie verkeren dat jij voor een dierbare alle administratie moet afhandelen, dan kan de website closure misschien handig zijn. Zij kunnen meerdere organisaties voor  je informeren over het overlijden van een dierbare. Ik kwam het tegen tijdens het maken van mijn eigen document en zag dat verschillende grote organisaties met hen samenwerken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien is het een bruikbare optie voor je.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Organiseren betekent volgens het online Vandale woordenboek: regelen, inrichten. Maar wat betekent het voor jou?

Voor mij is organiseren alles waardoor er overzicht en structuur ontstaat in mijn huis en mijn leven. Zowel op fysiek gebied (kasten opruimen) als mentaal (plannen, systemen inrichten). Het hebben van systemen, of dat nu in je kasten is, of in je dagelijkse werkzaamheden, maakt het leven zoveel eenvoudiger en overzichtelijker.

Daarom in deze blogpost een paar voorbeelden van systemen die je op weg kunnen helpen.

Systemen in je kasten

Zet in je kasten soortgelijke voorwerpen bij elkaar. Waarschijnlijk doe je dat al met je borden en je glazen. Maar het werkt ook goed voor broodbeleg, ingrediënten voor je voorraadkast en voor knutselspullen. Dozen, bakjes en mandjes helpen je die dingen te groeperen en zorgen ervoor dat ze makkelijk te pakken zijn.

 

Systemen in je dagelijkse werkzaamheden

Systemen voor je dagelijkse werkzaamheden noemen we ook wel routines. Je leert jezelf aan dingen op een bepaalde manier, in een bepaalde volgorde te doen. Je kunt deze routines hebben voor je huishouden, maar ook op je werk of voor bijvoorbeeld het sporten. In je huishouden betekent dat huishoudelijke klusjes op een vast moment in de dag of week doen. Op je werk doe je een aantal dagelijkse of wekelijkse taken op een vast moment of in een bepaalde volgorde. Bijvoorbeeld eerst je agenda checken, dan je e-mail lezen en dan beginnen aan je belangrijkste taak van de dag. Bij sporten is het vaak niet meer dan een simpele routine van vaste momenten om te sporten inplannen, je sportkleren klaarleggen en/of aantrekken en gaan.

Systemen voor je taken

Systemen voor je taken sluiten eigenlijk bij het vorige voorbeeld aan. Je zorgt voor een systeem om je taken bij te houden en in te plannen. Zo’n systeem kan bijvoorbeeld gebaseerd zijn op Getting Things Done van David Allen. Maar er zijn ook talloze andere systemen denkbaar. Het gaat erom dat je ergens op een vaste plek bijhoudt wat je moet doen en een systeem hebt om je taken ook daadwerkelijk in te plannen.

Heb je het idee dat jouw eigen leven wel wat meer overzicht en structuur kan gebruiken? Begin dan met hetgeen je op dit moment de meeste problemen geeft of waar je je het meest aan irriteert. Bedenk een systeem dat voor jou zou kunnen werken en voer het beetje bij beetje in. Werk er bijvoorbeeld elke dag een kwartiertje aan. Ben je gewend aan je nieuwe systeem en werkt het? Dan kun je zo nodig met een volgend systeem aan de slag.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

Nu het weer slechter wordt, de dagen korter en er waarschijnlijk weer nieuwe corona maatregelen komen, breng je vast weer meer tijd thuis door. Maar hoe zorg je ervoor dat je huis ook echt een thuis wordt?

Een huis wordt een thuis doordat je je er comfortabel, op je gemak en veilig voelt. Dat valt en staat natuurlijk voor een groot deel met de mensen met de mensen met wie je je huis deelt. Maar er is meer wat je dat heerlijke thuisgevoel geeft.

 

Een veilig huis

Om te beginnen moet je huis veilig zijn. Is jouw huis veilig? Denk daarbij niet alleen aan sloten op de deuren en een veilige bouwkundige staat. Veilig houdt ook in dat er geen losliggende matjes liggen waar je over kunt struikelen en dat je de trap op en af kunt lopen zonder te vallen over dingen die de doorgang belemmeren, om maar een paar dingen te noemen.

Maar ook het ophangen van rook- en koolmonoxidemelders kunnen je huis veiliger maken. Zijn al deze dingen bij jou op orde? Zo niet, maak er dan een project van voor de komende weken en maak je huis veiliger.

 

Een comfortabel huis

Comfortabel wordt je huis als het er aangenaam vertoeven is. Dat betekent niet dat je meteen maar de verwarming flink moet opstoken. Met de huidige gasprijzen wil je dat waarschijnlijk ook niet. Maar je wilt ook niet de hele dag en avond zitten koukleumen. Dus trek een dikkere trui en sokken aan en trek een dekentje over je benen als je op de bank voor de tv zit. Een fijn dekentje staat meteen garant voor dat comfortabele gevoel.

Een comfortabel huis is een opgeruimd huis

Zie je terwijl je lekker met je dekentje op de bank zit rondzwervende rommel en overvolle kasten of lades? Dan voelt je huis waarschijnlijk nog niet zo heel comfortabel. Maak dan een plan om te gaan opruimen.

Je kunt natuurlijk meteen de volgende dag of diezelfde avond nog als een razende Roeland tekeer gaan. Maar je kunt het ook stap voor stap aanpakken. Bijvoorbeeld met de Minimalism Game. We spelen dit spel deze maand op mijn Petje Af pagina. Want bij mij valt ook altijd nog wel iets op te ruimen. Wat er deze maand weg gaat, deel ik wekelijks op mijn blog en dagelijks op mijn Instagram pagina voor Petje Af leden. Maar natuurlijk kun je ook zelf lekker aan de slag gaan. In mijn blogpost van vorige week lees je meer over de Minimalism Game. 

 

P.S. 

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

Heel vaak hoor ik van mensen dat ze geen tijd hebben om op te ruimen. En dat is onzin. Je hebt misschien geen tijd (of energie) om urenlang op te ruimen, maar 10 of 15 minuten per dag kun je er best voor vrijmaken. Als je dat opruimen ook nog eens leuk maakt, kun je op een hele makkelijke manier beginnen met opruimen. 

 

De Minimalism Game

Met de Minimalism Game maak je van opruimen een spel door elke dag een bepaald aantal items weg te doen. Op dag 1 doe je een ding weg, op dag 2 twee dingen, etc. Als je dit de hele maand volhoudt, heb je aan het eind van de maand 465 dingen weggedaan. Dat ruimt lekker op toch?

In november ga ik dit spel zelf weer eens spelen. November leek me daarvoor de ideale maand, zo vlak voor de feestdagen, wanneer er vaak weer van alles je huis binnen komt.

Ik houd mijn voortgang wekelijks bij op mijn Petje Af blog en dagelijks op mijn Petje Af Instagram account. Op dit blog zal ik aan het eind van de maand verslag doen.

Meespelen is makkelijk

Wil je meespelen, dan kan dat natuurlijk. Zoals gezegd zijn de spelregels simpel. Je doet elke dag 1 voorwerp meer weg dan de dag daarvoor. Je begint dus heel makkelijk met een ding op dag 1 en eindigt met dertig dingen op dag 30. Voor extra motivatie kun je lid worden van mijn Petje Af pagina en daar mijn voortgang volgen op mijn persoonlijke blog en/of Instagram. Kies je voor een jaar lidmaatschap, dan krijg je ook nog eens mijn boek ‘Eindelijk goed opruimen’ cadeau. Als je dan de smaak te pakken hebt na deze 30 dagen, kun je daarmee direct doorpakken en verder gaan met opruimen. Klinkt dit interessant? Neem dan zeker even een  kijkje op mijn Petje Af pagina.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.