Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Ben jij zo iemand die zichzelf altijd voorneemt om verjaardagskaartjes te sturen naar familie en/of vrienden maar het ook altijd weer vergeet? Met deze tips vergeet je nooit meer kaartjes naar een jarige te sturen.

 

Tips om nooit meer een verjaardagskaartje te vergeten

  • Schaf een kalender aan, noteer alle verjaardagen en hang de kalender ergens waar je hem elke dag ziet. Wil je zeker weten dat je de kaartjes op tijd verstuurt, noteer dan een of twee dagen van te voren dat je het kaartje op de post moet doen. Post-NL bezorgt niet op zondag en maandag, dus houdt daar rekening mee. Een agenda in plaats van een kalender werkt ook, mits je er elke dag in kijkt.
  • Zet alle verjaardagen in een digitale kalender en zorg ervoor dat deze jou minimaal 1 dag van te voren een herinnering geeft.
  • Zorg dat je een stapel kaartjes op voorraad hebt, zodat je altijd een kaartje bij de hand hebt als je last-minute nog een kaartje moet versturen. Een velletje postzegels op voorraad is ook handig, maar je kunt ook gewoon online een postzegelcode kopen.
  • Kijk aan het eind van de maand vooruit naar alle verjaardagen van de komende maand en koop alvast kaartjes voor de jarigen. Je kunt ze ook alvast schrijven en klaarleggen in de volgorde waarin ze gepost moeten worden. Plak er een post-it op met de datum dat ze op de bus moeten en leg ze in de buurt van de deur of op een andere plek waar je ze op tijd ziet.

Online services die je helpen op tijd een verjaardagskaartje te versturen

  • Wil je er helemaal zeker van zijn dat je kaartjes op tijd de deur uitgaan? Plan een dag waarop je alle kaartjes online aanmaakt en klaarzet. Dat kan bijvoorbeeld met websites als Greetz en Hallmark. Het kaartje wordt dan automatisch op de door jou aangegeven dag verstuurd. Je kunt dit bijvoorbeeld elke maand doen, maar ook elk kwartaal of elk jaar. Houd er wel rekening mee dat als je dit lang van te voren doet, er tussentijds verhuizingen of overlijdens kunnen plaatsvinden. Dan moet je het kaartje wel tijdig annuleren of het adres wijzigen.
  • Deze online services kun je ook heel makkelijk gebruiken als je op het laatste moment een kaartje wilt versturen. Als je voor 20.00 uur je kaartje aanmaakt, wordt hij de volgende dag nog bezorgd.

Met deze tips heb je dus geen excuus meer om kaartjes niet tijdig te versturen. Toch een kaartje vergeten te sturen? Stuur dan een leuk 'te laat' verjaardagskaartje. Je bent niet de enige die wel eens vergeet een kaartje te sturen, dus keus genoeg in deze categorie.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.

Koningsdag is achter de rug, en het wordt tijd om plannen te maken voor de maand mei. Natuurlijk leven we nog steeds in een rare tijd en weten we van veel dingen nog niet hoe het gaat lopen. En dat kan invloed hebben op de manier waarop je nu doelen stelt. Voor mezelf vind ik het belangrijk om in ieder geval wel een plan te maken. Daarbij ga ik uit van de situatie zoals hij nu is. Vooral omdat ik niet heel veel veranderingen op korte termijn verwacht. Mijn doelen zijn dus allemaal dingen die ik op dit moment gewoon kan uitvoeren. Maar eerst nog even een terugblik op de maand april.

Terugblik April

Maandelijkse doelen

  • 2 boeken lezen - ga ik waarschijnlijk wel halen. Ik heb er 1 gelezen en ben nu (het is nu 28 april) redelijk ver gevorderd in het tweede boek.
  • Een totaal van 15.000 woorden schrijven aan mijn ‘funproject’ - ik moet nog iets minder dan 2.0000 woorden en verwacht dit doel voor het einde van de maand te halen.
  • One Little word April - gedaan.
  • Q2 editorial calendar maken - gedaan.
  • Mailing folder maken - is een eenmalige nieuwsbrief geworden.
  • Voorraadkast opruimen - gedaan.
  • Noodinfomap maken - niet gedaan.
  • Bankrekening voor belastingen openen - gedaan.
  • Social media accounts opschonen - gedaan.
  • EBA les 1 tot en met 4 herhalen, les 5 doen - mee bezig, niet af.

Zoals je ziet heb ik een aantal doelen deels of niet gehaald. Dat komt deels omdat sommige dingen meer tijd kostten dan ik had verwacht, deels omdat er een aantal andere zaken tussendoor kwamen, zowel privé als op zakelijk gebied.

Wekelijkse doelen

Dan de wekelijkse doelen. Dat ging over het algemeen goed, hoewel ik niet alle doelen wekelijks gehaald heb.

  • Weekly Home Blessing Hour (wekelijkse schoonmaak) - 3x gedaan, 1x half.
  • Aanloopschema Hardlopen - 1x gedaan, daarna niet meer omdat ik behoorlijk last kreeg van hooikoorts en dus zoveel mogelijk binnen bleef (voor zover ik dat niet al deed).
  • Project Life - 3x gedaan.
  • Artist Date - 5x gedaan.
  • 5 blogposts updaten - ik heb het niet per week geteld, maar heb er op dit moment totaal 10 gedaan.
  • 1 blogpost publiceren - 5x gedaan.
  • Wasschema aanhouden - 4x gedaan (dit is week 5 en loopt dus nog).
  • Pinnen op Pinterest - 4x gedaan (week 5 komt nog).

Dagelijkse acties

Tot slot de dagelijkse acties:

  • Journaling - helemaal niet gedaan. Dat ga ik voorlopig ook maar schrappen.
  • 1 liter water per dat drinken. Volgens deze lijst 15x gedaan, maar ik heb het ook niet overal goed bijgehouden.
  • Opruimrondje - bijna elke dag gedaan.

Mei Doelen

En dan nu de doelen voor de maand mei.

Maandelijkse acties

Voor de maandelijkse acties heb ik een aantal standaard dingen opgenomen, zoals twee boeken lezen en One Little Word. Verder heb ik de dingen waar ik in april niet aan toegekomen ben erop gezet. En natuurlijk nog een aantal nieuwe projecten.

  • 2 boeken lezen.
  • Een totaal van 22.500 woorden schrijven aan mijn ‘funproject’.
  • One Little Word mei doen.
  • Elite Blog Academy les 5 afmaken.
  • Noodinfomap maken.
  • 15 oude blogposts updaten.
  • Coachingstraject op website zetten.
  • Badkamer opruimen.
  • Stickers van de keukenmuur halen.

Wekelijkse acties

Dit zijn voornamelijk acties die ik vorige maand ook al had, de enige nieuwe is mijn nieuwsbrief die ik vanaf mei wekelijks wil versturen.

  • Nieuwsbrief versturen.
  • Weekly Home Blessing Hour (wekelijkse schoonmaak).
  • Project Life.
  • Artist Date.
  • 1 Blogpost publiceren.
  • Pinnen op Pinterest.

Dagelijkse acties

  • Ik heb mijn wekelijkse hardloopschema laten vervallen als doel en in plaats daarvan gekozen voor 10.000 stappen per dag. 
  • De ‘100 day goal’ is een project van The Business Bakery waarin je 100 dagen aan een bepaald doel werkt. Ik weet nog niet precies wat het wordt, het wordt in ieder geval iets wat te maken heeft met Anita maakt Ruimte.

Dat zijn mijn doelen voor de komende maand. Ik hoop je hiermee geïnspireerd te hebben om met je eigen doelen aan de slag te gaan.

Knutselspullen, of ze nu voor jezelf of voor je kinderen bestemd zijn, vormen vaak een probleem bij het opruimen. Ten eerste door de hoeveelheid, ten tweede omdat niemand zin heeft om veel tijd aan het opruimen te besteden na het knutselen. Dus hoe berg je knutselspullen handig op? 

Soortgelijke spullen bij elkaar

Ik ben persoonlijk een groot voorstander van bakken waarin je soortgelijke spullen of spullen die je vaak samen gebruikt, bij elkaar opbergt. Het gebruik van bakken heeft de volgende voordelen:

  • Je kunt ze makkelijk pakken.
  • Spullen zijn makkelijk op te ruimen (gewoon alles terug in de bak).
  • Je kunt ze stapelen, waardoor je ruimte bespaart.

Verschillende soorten bakken en dozen

Gebruik je doorzichtige bakken, dan kun je makkelijk zien wat erin zit. Zijn de dozen ondoorzichtig, gebruik dan labels. Voor (kleine) kinderen kies je voor plaatjes of foto’s in plaats van een geschreven label. Dan is ook voor hen meteen duidelijk wat waarin zit. Je kunt natuurlijk ook met kleuren werken. Gebruik verschillende kleuren bakken voor verschillende materialen. Bijvoorbeeld een gele bak voor de verf, een rode voor de stiften en een blauwe voor kleurpotloden.

Zelf heb ik een hele serie witte bakken van Ikea in mijn Raskogg karretje staan. Het karretje is makkelijk naast mijn werktafel te rijden. De bakken makkelijk te stapelen en doordat ze ondoorzichtig zijn, heeft het geheel een rustig aanzien. De bakken zijn voorzien van labels die ik met mijn labelmaker en doorzichtige tape heb gemaakt.

Mijn indeling

Mijn opbergdozen zijn als volgt ingedeeld en gelabeld:

  • Acrylverf.
  • Waterverf.
  • Stiften.
  • Kleurpotloden.
  • Pennen.
  • Journaling (alles voor mijn bullet journal/creatief journaling).
  • Kantoor (perferator, nietmachine, etc.).

Op deze manier kunnen spullen makkelijk gepakt en weer opgeruimd worden. Bovendien kunnen bakken makkelijk meegenomen worden naar een andere plek. Als ik bijvoorbeeld in de woonkamer wil gaan zitten werken aan mijn bullet journal, dan hoef ik alleen maar de betreffende bak mee naar beneden te nemen en niet constant op en neer te lopen voor al mijn spullen.

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis het Stappenplan Opruimen.

Op dit moment ligt het leven van veel mensen overhoop. Je vroegere dagstructuur is volledig overhoop gegooid. Kinderen thuis, jij en/of je partner werken misschien ineens van huis en alle (sport)clubs en andere routines buitenshuis gaan ineens niet meer door. Inmiddels modder je al een paar weken aan, maar het duurt zeker nog een paar weken voor de scholen weer open gaan en wie weet wanneer alles weer ‘normaal’ wordt? Mocht het je nog niet gelukt zijn om te midden van alle chaos een nieuwe dagstructuur te creëren (wat helemaal niet zo gek is), dan helpt dit artikel je op weg.

Stappenplan nieuw dagschema

Het maken van een nieuwe dagstructuur wanneer de oude plotseling verdwenen is, kan in de huidige situatie lastig zijn. Niet alleen moet je opnieuw structuur aanbrengen in je bezigheden, je activiteiten zijn waarschijnlijk ook heel anders dan voorheen. Een nieuw schema maak je het makkelijkst door een vel papier te pakken en het in vier kolommen te verdelen. Dit kan natuurlijk ook digitaal in een Word document of iets dergelijks. Of je gebruikt de gratis printable die ik speciaal hiervoor heb gemaakt.

Stap 1

In de eerste kolom komen de tijden. Maak blokken van een half uur of een uur, net wat jij het makkelijkst vindt. Begin dan in de tweede kolom met het invullen van je oude dagindeling. Hoe laat stond je normaal gesproken op? Wat deed je dan? Hoe laat bracht je de kinderen naar school? Maak een overzicht van een doorsnee weekdag zoals die er meestal uit zag.

Stap 2

Nu maak je in de derde kolom een overzicht van de huidige situatie. Vul in hoe laat je wat doet. Heb je op dit moment (nog) geen vaste dagstructuur, vul dan in de loop van de dag in wat je hoe laat doet.

Stap 3

Je hebt nu een overzicht van de oude situatie en de huidige situatie. Nu wordt het tijd om de gewenste situatie in te vullen. Hoe zou je, nu je gebonden bent aan de huidige maatregelen, je dag het liefste indelen? Op welke tijden help je je kinderen met het huiswerk? Wanneer kun je zelf het beste werken? Welke activiteiten wil je nog meer in je dag hebben? Vul het in op je schema. Als je tevreden bent, ga je proefdraaien. Je gaat een dag lang je schema volgen. Lukt dit? Natuurlijk krijg je te maken met opstartproblemen en is het helemaal niet erg als alles niet precies volgens het schema verloopt. Maar misschien zijn er ook zaken ingeslopen die niet handig zijn. Doe zo nodig aanpassingen als je merkt dat activiteiten beter op een ander tijdstip gepland kunnen worden of wanneer je meer tijd voor dingen nodig hebt.

Als je tevreden bent over het nieuwe schema, dan kun je op pagina twee van de printable het nieuwe schema invullen en eventueel ophangen, zodat iedereen kan zien hoe de dag eruit gaat zien. En natuurlijk kun je dit stappenplan opnieuw gebruiken als de situatie weer verandert. Tot slot nog een laatste tip. Wil je voorkomen dat elke dag er hetzelfde uitziet en gedurende de week wat variatie aanbrengen in je dagindeling? Print het schema dan meerdere keren uit en maak voor elke dag een ander schema.

Het is inmiddels april. Een nieuwe maand en het begin van een nieuw kwartaal. En dus ook tijd voor een overzicht van mijn PowerSheets.

Allereerst begint het nieuwe kwartaal met een ‘goal refresh.’ De mogelijkheid om je doelen opnieuw te bekijken en eventueel aan te passen of te vervangen door nieuwe doelen. Ik blijf de doelen houden die ik aan het begin van het jaar heb vastgesteld en gebruik de pagina’s om de projecten die ik voor elk wil doen nog wil doen te noteren. Daar zijn hier en daar wel kleine veranderingen in. Deels doordat ik nieuwe ideeën heb gekregen voor bepaalde doelen en deels doordat dingen niet langer relevant of belangrijk zijn.

Terugblik doelen maart

Na deze nieuwe doelen pagina’s begint de maand april net als alle andere maanden in de PowerSheets. Maar eerst kijk ik nog even terug op de maand maart. Mijn maandelijkse doelen heb ik allemaal gehaald. Het enige wat ik niet gedaan heb, is een wandelweekend. Mijn man en ik hadden een weekendje gepland samen, maar dat ging vanwege de coronacrisis niet door. 

Mijn wekelijkse acties gingen iets minder goed.

  • Mijn wekelijkse huishoudklussen (WHBH) heb ik geen enkele week helemaal gedaan. Wel deed ik elke week wel iets, zodat het huis nog steeds wel redelijk schoon was, maar het ging dus niet zoals ik het graag zie.
  • Mijn wekelijkse beweegdoel heb ik twee keer niet gehaald omdat het doel steeds hoger kwam te liggen en het in week 2 en 3 van maart niet meer te doen was voor mij. In week 4 werd het doel verlaagd en haalde ik het wel weer. Ik ben tevreden over hoeveel ik nu beweeg en daarom zal ik het beweegdoel in april ook niet meer in mijn wekelijkse schema opnemen. 
  • Van het hardloopschema heb ik in de laatste week van maart een training gemist, voornamelijk omdat ik heel erg moe was van andere activiteiten.
  • Project Life en de Artist Date heb ik wel wekelijks gedaan.
  • De weekly reset heb ik drie weken niet helemaal gedaan, maar de laatste week van maart weer wel.
  • Het updaten van vijf oude blogposts. In de eerste week van maart heb ik er drie gedaan. Daarna niets meer. In week 2 van maart kwam ik er niet aan toe en daarna had ik mezelf twee weken vakantie gegeven, waardoor ik daar ook niet aan gewerkt heb.
  • Posten op Pinterest heb ik helemaal niet gedaan en daar baal ik wel van. Deze maand ga ik dan ook een nieuwe poging doen.

De dagelijkse acties gingen ook niet volgens plan. 

  • Journaling heb ik 9 van de 31 keer gedaan. Daarbij ben ik wel overgegaan van gewoon journalen naar creatief journalen. Dat betekent dat ik nu pagina’s maak waar ik tekeningetjes bij maak of plaatjes bij plak. Vaak doe ik dit dan ook niet in de ochtend, maar later op de dag.
  • Oilpulling 17 van de 31 keer.
  • Supplementen innemen, daar was ik redelijk goed in (vergeleken met de ander dingen), 20 van de 31 keer.
  • Een liter water per dag drinken blijft lastig. Dat deed ik 9 van de 31 dagen.
  • Tot slot fruit eten. Dat ging een hele tijd goed, tot de 28e van de maand. Toen was ons fruit op en zat ik een paar dagen zonder. Toch nog 20 van de 31 dagen wel fruit gegeten.

Doelen april

Mijn ‘encouraging words’ voor de maand april zijn Sarah Knights versie van het Gebed voor Kalmte. 

 

Meer over deze versie van het Gebed voor Kalmte kun je lezen in mijn vorige blogpost.

Mijn top prioriteit voor deze maand past daar helemaal bij: kalm blijven.

 

Nu is het eindelijk tijd voor mijn maandelijkse acties. Want het werken aan mijn doelen gaat gewoon door.

 

Mijn doelen voor deze maand:

  • 2 boeken lezen.
  • Totaal van 15.000 woorden schrijven aan mijn ‘funproject’ (= verhaal/boek schrijven).
  • One Little Word April.
  • Q2 editorial calendar maken.
  • Mailing sequence maken.
  • Voorraadkast opruimen.
  • Noodinfomap maken.
  • Bankrekening openen voor reserveringen belasting.
  • Social media accounts opschonen.
  • Les 1 t/m 4 van de Elite Blog Academie herhalen en les 5 doen.

Wekelijkse acties deze maand:

  • WHBH (wekelijkse schoonmaakklussen).
  • Aanloopschema hardlopen volgen.
  • Project Life bijhouden.
  • Artist Date doen.
  • 5 blogposts updaten.
  • 1 blogpost publiceren.
  • Wekelijks wasschema volgen.
  • Posten op Pinterest.

Dagelijkse acties deze maand:

  • Journaling.
  • 1 liter water drinken.
  • Opruimrondje (even alle rondslingerende spullen op hun plek leggen).

Tot zover mijn doelen voor deze maand. Wil je meer weten over de gekozen doelen, bekijk dan onderstaande video waarin ik nog wat meer vertel over de gekozen doelen.

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.