Routines: Doe dagelijks een opruimrondje

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

In de afgelopen weken heb ik je al vaak genoemd dat je dingen moet opruimen. En natuurlijk berg je in het ideale geval al je gebruikte spullen direct weer op. En doen je gezinsleden dat ook! Maar helaas is het niet altijd zo eenvoudig en slingert er in de meeste huishoudens altijd wel wat rond.

Een dagelijks opruimrondje voorkomt dat het binnen de kortste keren een onoverzichtelijke bende wordt. Je houdt het met een kort rondje van tien minuten al snel redelijk goed opgeruimd. Maak het jezelf daarbij niet te moeilijk. En onthoud, het is een opruimrondje. Geen grote opruimklus! Je legt dus de rondslingerende spullen weg, maar gaat geen grote opruimactie van de kast houden. Doe het rondje bij voorkeur 's avonds, voordat je naar bed gaat. Dan kom je de volgende ochtend in een opgeruimde kamer beneden. Hier volgen enkele tips zodat je niet uren bezig bent:

  • Maak voor gezinsleden een bakje of mand waar je hun spullen in kunt gooien.
  • Heb je kleine kinderen, gooi rondslingerend speelgoed ook in een bak of mand. Zorg desnoods voor een speciale bak hiervoor. Je kunt die bak dan (samen met je kinderen) af en toe uitzoeken en alles op de juiste plek opbergen.
  • Zet lege glazen en ander gebruikt servies in de vaatwasser of in een afwasteiltje dat je op een daarvoor bestemde plank in je kastje hebt staan. Of was die paar glazen nog snel even af.
  • Leg rondslingerende huissleutels, post etc. op de juiste plek.

Kom je dingen tegen waar je (nog) geen vaste plek voor hebt? Zet ze desnoods tijdelijk ergens neer, maar bedenk wel dat je er deze week nog een vaste plek voor gaat zoeken. En doe dat dan ook. Zet het desnoods in je agenda!

 

 

Routines: Maak je wastafel schoon

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Elke ochtend en avond wordt je wastafel gebruikt. Je zult, zeker als je kinderen hebt, dan ook regelmatig geconfronteerd worden met het feit dat je wastafel wel een grondige schoonmaakbeurt kan gebruiken. Om te voorkomen dat je wekelijks hard moet schrobben, maak je de wastafel dagelijks even snel schoon.

Na een keer grondig schoonmaken, ga je elke dag na het gebruik van de wastafel, even met een doekje door de wastafel. Je kunt dit bijvoorbeeld elke keer na het tandenpoetsen doen. Je kunt er een speciaal doekje voor gebruiken die je aan het eind van de week in de was gooit, of je doet het na het douchen even met je handdoek die toch in de was gaat. Doe wat voor jou het makkelijkst is. Het moet geen onoverkomelijke taak worden. 

Routines: Hang je jas op

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Veel van onze rommel ontstaat doordat we dingen niet direct opruimen op de plek waar ze horen. We gooien onze sleutels, tas en post zonder erbij na te denken ergens neer als we binnen komen. En ook onze jas kan zomaar op een stoel belanden omdat we die pas in de woonkamer of keuken uittrekken. Zo ziet je huis er vijf minuten nadat je binnen bent gekomen alweer rommelig uit, zeker als alle huisgenoten hetzelfde doen.

Nieuwe routine aanleren

En natuurlijk. Als je na een lange werkdag eindelijk op de bank ploft, heb je geen zin om op te staan en je jas op de kapstok te gaan hangen. Maar hier komt het belang van routines om de hoek kijken. Als jij elke keer, zodra je binnen komt je jas ophangt, dan zul je dat na een tijdje automatisch doen. En dan is je jas ophangen geen extra werk meer, maar iets wat je meteen in één keer goed doet. Ben jij zo iemand bij wie de jas meestal gewoon op een stoel belandt, dan zit er maar één ding op. Leer jezelf de gewoonte aan van je jas ophangen. In het begin zal het nog regelmatig mis gaan. Zodra je je realiseert pak je dan je jas en hang je hem alsnog op de kapstok. Nu kost het je waarschijnlijk nog wat extra moeite. Maar al snel zul je merken dat je je jas meteen bij binnenkomst ophangt.

Plaats van de kapstok

Blijft het moeilijk om je jas op te hangen zodra je binnen komt? Kijk dan wat het probleem is. Staat je kapstok op de verkeerde plek? Kun je er niet goed bij? Kijk dan of je de kapstok kunt verplaatsen. Of kom je altijd via de achterdeur binnen en is de kapstok bij de voordeur? Zorg dan voor wat haakjes in de buurt van de achterdeur waar je je jas kwijt kunt.

Heb je kleine kinderen? Zorg dan voor wat lage haakjes, zodat zij ook zelf hun jas op kunnen hangen.

 

 

Routines: Vervang je vaatdoekje elke dag

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Nergens zitten zoveel bacteriën in als je vaatdoekje. Doordat hij bijna altijd vochtig is, tieren bacteriën er welig. Je aanrecht schoonmaken met een vaatdoekje van een paar dagen oud, heeft dus geen enkele zin. Je verspreidt alleen maar meer bacteriën over je aanrecht. Dagelijks verschonen dus, dat vaatdoekje. Behalve in de wasmachine stoppen en wassen (60ºC of heter), zijn er nog een aantal manieren om de bacteriën in je vaatdoekje te doden.

  • 2 minuten in de magnetron. Het vaatdoekje moet dan wel nat zijn (anders kan het in brand vliegen). Pas op als je het vaatdoekje eruit haalt na die twee minuten. Het vaatdoekje is dan echt heet!
  • Meewassen in de vaatwasser. Om te voorkomen dat het vaatdoekje gaat ‘zweven’ en verstrikt raakt in het apparaat, zet je hem vast met een houten knijper of zet het vast in het bestekbakje.
  • Schenk kokend water over je vaatdoekje. Kook water (bijvoorbeeld in je waterkoker) en giet het uit over je vaatdoekje. Het hete water doodt de bacteriën. Ook hier weer oppassen want het doekje wordt ook hier heet.
  • Laat ze 15 minuten weken in heet water en 3 eetlepels natuurazijn. Azijn werkt desinfecterend en zal dus een groot deel van de bacteriën doden.

Routines: Maak dagelijks een (haalbare) to do lijst

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Dagelijks een kwartiertje de tijd nemen om je dag te plannen kan je veel tijd en energie besparen. Door dagelijks tijd te nemen om te plannen, voorkom je dat je dingen vergeet of op het laatste moment moet doen. Je kunt je dag de avond van te voren plannen of ’s ochtends. Kies je voor de ochtend, doe dat dan alleen als je weet dat je daar ook tijd voor hebt. Als je je kinderen en partner op tijd de deur uit moet werken en zelf ook nog eens op tijd ergens moet zijn, ontbreekt vaak de rust om ook nog een to do lijst te maken. Je kunt het dan beter de avond van te voren doen.

Hoe maak je een haalbare to do lijst?

De kans is groot dat je meer dingen te doen hebt dan waar je tijd voor hebt. Zorg ervoor dat je to do lijst niet te lang wordt en het ook haalbaar is om je lijst die dag af te werken. Heb je daar moeite mee? Dan volgen hier enkele tips:

  • Soms helpt het om eerst een lijst te maken met alles wat je zou willen doen. Bepaal daarna wat echt belangrijk is en wat haalbaar is. Bepaal wat prioriteit heeft en zet voor elke taak een A, B of C. A is dringend (moet vandaag), B is belangrijk en moet ook gebeuren en C kan wachten.
  • Bekijk je agenda en bepaal welke uren je beschikbaar hebt. Heb je afspraken buiten de deur, vergeet dan niet dat je ook je reistijd niet kunt besteden aan andere dingen.
  • Schrijf alles op wat echt moet die dag. Dat zijn dingen die je grote problemen opleveren als je ze niet die dag doet of die anders niet meer kunnen. De A take dus. Uiterste inleverdata van dingen (bijvoorbeeld aanmeldingen voor schoolreisjes, studie, werkafspraken met een deadline, etc.). 
  • Schat vervolgens in hoeveel tijd die taken je kosten, houd rekening met onverwachte onderbrekingen en uitloop. Vaak ben je langer met een taak bezig dan je denkt. Zet de geschatte tijd achter de taak.
  • Plan in wanneer je die taak gaat doen. Markeer die tijd in je agenda of maak een lijstje wanneer je wat gaat doen.
  • Plan nu de andere (minder dringende) taken die je nog wilt doen in. Bijvoorbeeld alvast beginnen aan dat verslag dat volgende week ingeleverd moet worden, het plannen van een verjaardagsfeestje etc.
  • Lijst af en nog tijd over? Gefeliciteerd. Neem wat tijd voor jezelf!