Wat is de beste koelkastindeling?

Deze blogpost bevat een affiliate link. Door daarop te klikken wordt je naar de website van Coolblue geleid. Als je daar vervolgens iets koopt, krijg ik daar een kleine vergoeding voor. Dit heeft geen invloed op de prijs die jij betaalt. Wil je dit niet, dan kun je natuurlijk ook direct naar de website van Coolblue gaan.

De koelkast is tegenwoordig vrijwel onmisbaar in ieder huishouden. En hoewel iedereen de koelkast gebruikt, twijfelen veel mensen over de juiste koelkastindeling. In deze blogpost laat ik je zien hoe je de koelkast het beste in kunt delen. En, omdat alles niet altijd volgens het boekje gaat, hoe onze koelkast is ingedeeld.

Beste koelkastindeling

Er is een groot verschil in koelkastmodellen en types. In moderne koelkasten is de koeling vaak zodanig geregeld dat het overal in de koelkast even koud is. In dat geval maakt het minder uit wat je waar bewaard. Deze indeling is dan ook nog gebaseerd op het idee dat het onderin de koelkast het koelst is. Onderstaande koelkastindeling heb ik van de website van het voedingscentrum overgenomen. Dit is de indeling die veelal aangeraden wordt.

Planken en lades:

  • Bovenste plank: geopende potten, broodsalades.
  • Een na bovenste plank: kaas.
  • Een na onderste plank: restjes.
  • Onderste plank: vlees en vis.
  • Groentelade: verse groenten, zacht fruit, appels en peren.

Deur:

  • Bovenin: boter, eieren.
  • Midden: sauzen.
  • Onder: melkproducten, sappen, vla, slagroom.

Koelkasten zijn er in soorten en maten en niet iedere koelkast heeft evenveel planken en lades. Daarom zul je in de praktijk wel eens afwijken van bovenstaande indeling. Om je een praktijkvoorbeeld te geven, laat ik je de indeling van onze koelkast zien.

Onze koelkast is een Whirlpool met 4 planken en 2 lades:

  • Bovenste plank: staat bijna nooit iets, omdat we daar bijna niet bij kunnen (koelkast is ruim 2 m hoog, ik ben maar 1,65 m).
  • Een na bovenste plank: sauzen en geopende potjes.
  • Een na onderste plank: eieren, kaas en vleeswaren.
  • Onderste plank: restjes.
  • Bovenste lade: verse groenten, zacht fruit, appels en peren.
  • Onderste lade: vlees en vis.

Deur: 

  • Bovenin: kleine, minder vaak gebruikte verpakkingen.
  • Een na bovenste plank: eieren, jam
  • Een na onderste plank: boter, slagroom
  • Onderste plank: Melk- en yoghurt etc.

Bij de koelkast zat een flessenrek. Die gebruiken we op dit moment niet omdat we zelden flessen in de koelkast hebben staan.

Afhankelijk van de indeling van je koelkast en de soort producten die je in huis hebt, zul je af en toe afwijken van de standaardindeling. Voor je eigen overzicht is het handig om alles een vaste plek te geven. Zo weet je waar dingen staan en houd je overzicht.

Hoe werkt de Marie Kondo Methode in de praktijk?

Opruimen volgens de Marie Kondo methode is populair. En niet zonder reden. Met deze methode zie je meteen hoeveel je van iets hebt en focus je op wat je wilt houden. Dit zorgt ervoor dat je andere keuzes maakt en dingen makkelijker weg doet. Maar hoe praktisch is de methode als je er zelf mee aan de slag wilt?

Tijd en Ruimte

Er zijn een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden, wil je de Marie Kondo methode met succes toepassen. De belangrijkste zijn tijd en ruimte.

  • Je hebt tijd nodig om alle spullen van een categorie bij elkaar te zoeken. Van sommige categorieën liggen de spullen verspreid door je huis.
  • Dan komen we meteen bij het volgende punt. Je hebt ruimte nodig om de berg spullen die je verzamelt neer te leggen. Of het nu je bed, een tafel of midden in de woonkamer is, je moet een redelijk oppervlak hebben om ze te kunnen neerleggen en te kunnen sorteren.
  • Aangezien je nu een hele berg spullen hebt, is het fijn dat het niet dagen blijft liggen. In het ideale geval heb je dus een paar uur de tijd om de stapel in een keer uit te zoeken.
  • Vervolgens moet alles wat je wilt houden weer opgeborgen worden. Dat kost ook tijd. Zeker als je je kleding opnieuw wilt vouwen volgens de methode van Marie Kondo.

Nadelen van de Marie Kondo Methode

Dan zijn er nog een aantal specifieke nadelen bij het op deze manier opruimen. Marie Kondo raadt aan om alles van een categorie bij elkaar op te bergen. Het voordeel daarvan is dat je alle spullen van een bepaalde soort altijd op een plek hebt. Ik heb dat advies opgevolgd en nadat ik gewend was aan het feit dat bepaalde spullen een andere plek hebben, bevalt me dat prima. Zijn bepaalde categorieën op dit moment door je hele huis verspreid, dan loop je er tijdens het opruimen echter wel tegen een opbergprobleem aan. Er ontstaan op verschillende plekken in je huis lege plekken. Maar op de nieuwe plek voor een bepaalde categorie is nog niet altijd voldoende ruimte. Daar staan nog dingen uit een categorie die je nog moet gaan uitzoeken. Dit heeft tot gevolg dat je dingen tijdelijk ergens op moet bergen. Daar is wel omheen te werken, maar het geeft je huis vaak wel tijdelijk een rommelig aanzien.

En dat brengt ons bij het volgende nadeel. Als je daadwerkelijk van begin tot eind alles wilt opruimen (dus alle categorieën), dan kost dat veel tijd en energie. Zeker als er overal tijdelijke stapels spullen blijven staan, kan dat je opbreken. Hoewel sommige plekken steeds netter worden, zie je op andere plekken stapels ontstaan. Dit kan demotiverend werken en er op een moment dat je moe bent voor zorgen dat je het hele opruim proces maar stopzet. Dan ben je uiteindelijk niet zo heel veel opgeschoten. 

Opbergen volgens de methode Marie Kondo werkt. Maar het werkt vooral goed als je regelmatig tijdsblokken van een paar uur vrij kunt maken en in staat bent om het hele proces ook daadwerkelijk af te maken. 

8 tips voor de spullen die je niet meer wilt

Je hebt opgeruimd, en in de hal staan dozen vol spullen die weg kunnen. Je hebt alleen geen idee waar je ze moet laten. Hierin ben je echt niet de enige. Daarom geef ik hier een aantal oplossingen.

Probleem: Spullen tijdelijk even wegzetten

  • Regelmatig kom ik ergens waar nog een doos met spullen voor de kringloop in de berging of op zolder staat. Daar tijdelijk neergezet met de bedoeling om de doos weg te brengen, maar nooit aan toegekomen. En ook bij ons thuis hopen deze spullen zich vaak in de berging op. De remedie? Zet de doos zodra hij vol is in de achterbak van de auto en rijd er de eerstvolgende keer dat je met de auto op pad gaat langs. Heb je zelf geen auto, dan kun je natuurlijk iemand vragen of ze voor je willen rijden. Maar vaak kun je de kringloop spullen ook gratis laten ophalen. Kwestie van het telefoonnummer opzoeken en een afspraak maken. In veel gevallen kan dit zelfs ook online via hun website.
  • Heb je eenmaal een afspraak gemaakt met de kringloop? Sla het telefoonnummer of de website op, zodat je het de volgende keer makkelijk terug kunt vinden.

Probleem: Elektrische apparaten

  • Afgedankte of niet meer werkende elektrische apparaten blijven vaak rondzwerven in onze huizen. Kleinere elektrische apparaten kunnen vaak bij de We-Cycle bakken in supermarkten en bouwmarkten ingeleverd worden. Grotere apparaten kun je inleveren bij het milieupark in jouw gemeente. In sommige gemeenten worden ze ook ingezameld door de kringloopwinkels. 

Probleem: Spullen verkopen

Heb je een doos met spullen die je wilt verkopen? Voorkom dat deze eindeloos in je huis blijven staan. Stel jezelf een deadline voor wanneer je de spullen online gezet wilt hebben. Bijvoorbeeld eind deze week. Stel vervolgens ook een termijn aan hoe lang je de spullen te koop aanbiedt, bijvoorbeeld een maand. Zijn ze dan nog niet verkocht, dan doe je ze alsnog gratis weg, bijvoorbeeld door ze naar de kringloopwinkel te brengen.

Probleem: Recycling

  • Onder andere papier, plastic, textiel en glas worden vaak apart ingezameld. Als dit niet aan huis opgehaald wordt, blijft het zich in veel huishoudens opstapelen. Zorg dus dat je al het te recyclen afval op een vaste dag wegbrengt.

Probleem: Grof vuil

  • Heb je grote dingen die niet gerecycled kunnen worden en niet geschikt zijn voor hergebruik? Dan kunnen ze naar het grofvuil. Vaak kun je dit laten ophalen. Elke gemeente regelt dit weer anders. Controleer hoe dat in jouw gemeente gebeurt. Mogelijk zijn er vaste ophaaldagen of kun je zelf een afspraak maken.

Probleem: De spullen zijn nog goed, maar niemand wil ze kopen

  • Dingen die nog goed zijn, maar die niet voldoende geld opbrengen als je ze verkoopt, kun je gratis weggeven. Bijvoorbeeld via gratis weggeefgroepen op Facebook. Maar er zijn ook diverse goede doelen die verschillende soorten spullen inzamelen.

Probleem: Ik weet niet in welke recyclingbak het hoort

  • Tot slot is er nog een categorie spullen waarvan je niet zo goed weet wat je ermee moet. Als je aan het opruimen bent, besluit je dat je ze weg wilt doen. Maar hoe en waar naartoe? Je legt ze ‘even’ apart. Om ze vervolgens maanden of jaren later, tijdens een nieuwe opruimronde weer tegen te komen. Doe dit niet! Beslis meteen. Is het afval? Kan het gerecycled worden? Heeft het nog waarde en kan ik het verkopen? Wil je het weg doen, maar weet je niet waar en hoe? Zoek het dan uit. Op internet is van vrijwel alles te vinden onder welk soort afval het valt en waar je het in kunt leveren. Probeer bijvoorbeeld eens de afvalscheidingswijzer van Milieucentraal. 

Met deze tips hoef je nooit meer stapels ongewenste spullen in huis te hebben. Zorg ervoor dat je afgedankte spullen zo snel mogelijk je huis verlaten. Met deze blogpost heb je de oplossing in handen.

Kwartaalupdate: Heb ik mijn doelen bereikt en wat zijn mijn nieuwe doelen?

We gaan alweer het laatste kwartaal van 2019 in. Voor mij is dit laatste kwartaal altijd een afronding van het jaar en een laatste kans om nog een aantal jaardoelen af te ronden. In deze blogpost blik ik terug op de doelen die ik had in het derde kwartaal en deel ik mijn doelen voor de laatste maanden van dit jaar. 

Website en social media

Om te beginnen kijk ik naar de doelen die ik had voor mijn website en social media.

  • In de maanden juli en augustus heb ik mijn blogposts terug gebracht naar een blogpost per week. Vanaf september zijn dit er weer drie. Daarnaast heb ik vrijwel dagelijks op Instagram gepost (ik heb een paar keer een dag gemist) en meerdere keren per dag op Pinterest.
  • Mijn nieuwsbrief is de afgelopen maanden twee keer per maand uitgekomen. Daarnaast heb ik een aantal gratis downloads voor jullie gemaakt.

Alles bij elkaar heb ik mijn doelen voor het derde kwartaal voor mijn website en social media gehaald.

Nieuwe doelen voor het laatste kwartaal heb ik niet op dit gebied. De bedoeling is dat ik drie keer per week een blogpost blijf publiceren, een keer per twee weken een YouTube video online zet. Daarnaast blijf ik dagelijks posten op Instagram en Pinterest. Mijn nieuwsbrieven zal ik ook twee keer per maand blijven versturen.

Groot Project

Mijn grote project is gestart in mei en wilde ik in het derde kwartaal afronden. Dit project was een boek schrijven en uitgeven. Mijn planning was om dit half augustus klaar te hebben. Het duurde iets langer, maar inmiddels is het boek ‘Eindelijk goed Opruimen’ af en gepubliceerd. Het is als paperback én als e-boek verkrijgbaar.

Opruimen

Mijn privé project voor dit jaar is mijn huis opruimen. Daar ben ik tussen de bedrijven door nog steeds mee bezig. Het afgelopen kwartaal heb ik mijn printerkastje, keuken, servieskast en een deel van mijn scrapbookspullen onder handen genomen. Van die laatste categorie krijgen jullie binnenkort nog een update via mijn blog en YouTube kanaal. 

Mijn doel voor het laatste kwartaal is om het hele opruimtraject af te ronden. Wat betreft mijn blogposts hierover, kan het zijn dat je een aantal daarvan pas in het nieuwe jaar te zien krijgt. Dit in verband met het inplannen ervan. Ik plan altijd voor een langere periode vooruit en daarom verschijnen dit soort blogposts en video’s regelmatig wat later dan dat ze daadwerkelijk plaatsvonden.

Gezondheid

Het meer bewegen heb ik doorgezet. Ik heb vooral veel gewandeld in de zomer, maar ook aan mijn opbouw naar hardlopen gewerkt. Helaas heeft dit niet het gewenste effect op mijn gewicht gehad. Voor het laatste kwartaal blijft meer bewegen het doel. Wat afvallen betreft, laat ik het even rusten. Wel blijf ik bewust gezond eten de komende maanden.

Nieuwe plannen voor dit kwartaal?

Mijn grote project voor dit jaar is afgerond. Het was een project dat ik aan het begin van het jaar niet gepland had en er moesten dus een aantal dingen plaats maken voor het schrijven van het boek. Nu is er meer tijd voor de kleinere, dagelijkse dingen. Zoals het onderhoud van mijn website. Daarnaast vind ik de wintermaanden altijd erg geschikt om te studeren, dus ga ik weer volop aan de slag met de cursus die ik sinds half augustus volg. Nog zo’n niet van te voren gepland ding dat ineens op mijn weg kwam. Verder besteed ik het laatste kwartaal vooral aan het plannen van het komende jaar. Zodat ik goed voorbereid 2020 in kan!

 

Heb jij je doelen dit kwartaal gehaald?

Voordat ik een nieuwe kwartaalplanning maak, kijk ik eerst terug op het afgelopen kwartaal. Ik maak de balans op. Waar sta ik ten opzichte van mijn jaardoelen en hoe wil ik verder?

Belangrijkste planning

Hoewel ik ook elk jaar een jaarplanning maak, zijn mijn kwartaalplanningen belangrijker. Aan het begin van een jaar kan ik vaak nog niet het hele jaar overzien. Een kwartaal is vaak wel goed te overzien. Mijn jaarplanning is daarom meestal meer een wensenlijst, rekeninghoudend met het tijdsbestek van een jaar. Mijn kwartaalplanningen zijn wat realistischer. Ik kan per kwartaal een betere tijdsinschatting maken en daar mijn doelen op afstemmen. De terugblik aan het eind van elk kwartaal is een springplank naar elk nieuw kwartaal. 

Vragen die ik mezelf stel aan het eind van elk kwartaal

Dit zijn de vragen die ik elk kwartaal doorloop:

  • Welke doelen zijn behaald?

Hierbij kijk ik naar zowel de jaar- als kwartaaldoelen.

  • Welke doelen heb je niet gehaald? En waarom niet?

Deze vraag gaat over de geplande kwartaaldoelen. Heb ik er simpelweg te weinig tijd in gestoken? Of klopt mijn tijdsplanning niet? Waren er andere factoren die meespeelden? Bijvoorbeeld te weinig kennis, wachten op anderen, etc.

  • Welke onverwachte zaken hebben zich voorgedaan? Had dat invloed op je planning?

Hier is ruimte voor onverwachte dingen waar ik tijd aan moest besteden. Interessant voor mij is om te zien in hoeverre deze dingen invloed hebben gehad op mijn planning. Daarnaast vraag ik mezelf altijd af of dit dingen waren die ik had kunnen voorzien en waar ik rekening mee had kunnen houden. Als dat zo is, maak ik er een aantekening van, zodat ik er een volgende keer als het goed is, niet door overvallen wordt.

  • Heb je je aan je planning gehouden? Waarom wel of niet?

Hier kijk ik naar de knelpunten, met name in de tijdsplanning. Zijn er onverwachte zaken tussen gekomen (zoals in de vorige vraag genoemd), was ik ziek of gewoon ongemotiveerd? 

  • Zit je op schema met je jaardoelen?

Mijn kwartaalplanningen zijn gebaseerd op mijn jaardoelen. Daarom kijk ik aan het eind van het kwartaal altijd hoe ik er ten opzichte van mijn jaardoelen voor sta.

  • Zijn je doelen veranderd?

Soms is een doel niet langer relevant. Door veranderde omstandigheden of door andere prioriteiten. Dit is een goed moment om te kijken welke doelen ik eventueel wil aanpassen, laten vallen of wil toevoegen.

Het kwartaaloverzicht is een overzicht van wat ik al bereikt heb dit jaar en nog wil bereiken. Het ook het moment waarop ik jaardoelen zo nodig verander of bijstel. Wil jij ook een terugblik op je kwartaal doen? Je kunt de printable met de vragen hier downloaden.