Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Knutselspullen, of ze nu voor jezelf of voor je kinderen bestemd zijn, vormen vaak een probleem bij het opruimen. Ten eerste door de hoeveelheid, ten tweede omdat niemand zin heeft om veel tijd aan het opruimen te besteden na het knutselen. Dus hoe berg je knutselspullen handig op? 

Soortgelijke spullen bij elkaar

Ik ben persoonlijk een groot voorstander van bakken waarin je soortgelijke spullen of spullen die je vaak samen gebruikt, bij elkaar opbergt. Het gebruik van bakken heeft de volgende voordelen:

  • Je kunt ze makkelijk pakken.
  • Spullen zijn makkelijk op te ruimen (gewoon alles terug in de bak).
  • Je kunt ze stapelen, waardoor je ruimte bespaart.

Verschillende soorten bakken en dozen

Gebruik je doorzichtige bakken, dan kun je makkelijk zien wat erin zit. Zijn de dozen ondoorzichtig, gebruik dan labels. Voor (kleine) kinderen kies je voor plaatjes of foto’s in plaats van een geschreven label. Dan is ook voor hen meteen duidelijk wat waarin zit. Je kunt natuurlijk ook met kleuren werken. Gebruik verschillende kleuren bakken voor verschillende materialen. Bijvoorbeeld een gele bak voor de verf, een rode voor de stiften en een blauwe voor kleurpotloden.

Zelf heb ik een hele serie witte bakken van Ikea in mijn Raskogg karretje staan. Het karretje is makkelijk naast mijn werktafel te rijden. De bakken makkelijk te stapelen en doordat ze ondoorzichtig zijn, heeft het geheel een rustig aanzien. De bakken zijn voorzien van labels die ik met mijn labelmaker en doorzichtige tape heb gemaakt.

Mijn indeling

Mijn opbergdozen zijn als volgt ingedeeld en gelabeld:

  • Acrylverf.
  • Waterverf.
  • Stiften.
  • Kleurpotloden.
  • Pennen.
  • Journaling (alles voor mijn bullet journal/creatief journaling).
  • Kantoor (perferator, nietmachine, etc.).

Op deze manier kunnen spullen makkelijk gepakt en weer opgeruimd worden. Bovendien kunnen bakken makkelijk meegenomen worden naar een andere plek. Als ik bijvoorbeeld in de woonkamer wil gaan zitten werken aan mijn bullet journal, dan hoef ik alleen maar de betreffende bak mee naar beneden te nemen en niet constant op en neer te lopen voor al mijn spullen.

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis het Stappenplan Opruimen.

Op dit moment ligt het leven van veel mensen overhoop. Je vroegere dagstructuur is volledig overhoop gegooid. Kinderen thuis, jij en/of je partner werken misschien ineens van huis en alle (sport)clubs en andere routines buitenshuis gaan ineens niet meer door. Inmiddels modder je al een paar weken aan, maar het duurt zeker nog een paar weken voor de scholen weer open gaan en wie weet wanneer alles weer ‘normaal’ wordt? Mocht het je nog niet gelukt zijn om te midden van alle chaos een nieuwe dagstructuur te creëren (wat helemaal niet zo gek is), dan helpt dit artikel je op weg.

Stappenplan nieuw dagschema

Het maken van een nieuwe dagstructuur wanneer de oude plotseling verdwenen is, kan in de huidige situatie lastig zijn. Niet alleen moet je opnieuw structuur aanbrengen in je bezigheden, je activiteiten zijn waarschijnlijk ook heel anders dan voorheen. Een nieuw schema maak je het makkelijkst door een vel papier te pakken en het in vier kolommen te verdelen. Dit kan natuurlijk ook digitaal in een Word document of iets dergelijks. Of je gebruikt de gratis printable die ik speciaal hiervoor heb gemaakt.

Stap 1

In de eerste kolom komen de tijden. Maak blokken van een half uur of een uur, net wat jij het makkelijkst vindt. Begin dan in de tweede kolom met het invullen van je oude dagindeling. Hoe laat stond je normaal gesproken op? Wat deed je dan? Hoe laat bracht je de kinderen naar school? Maak een overzicht van een doorsnee weekdag zoals die er meestal uit zag.

Stap 2

Nu maak je in de derde kolom een overzicht van de huidige situatie. Vul in hoe laat je wat doet. Heb je op dit moment (nog) geen vaste dagstructuur, vul dan in de loop van de dag in wat je hoe laat doet.

Stap 3

Je hebt nu een overzicht van de oude situatie en de huidige situatie. Nu wordt het tijd om de gewenste situatie in te vullen. Hoe zou je, nu je gebonden bent aan de huidige maatregelen, je dag het liefste indelen? Op welke tijden help je je kinderen met het huiswerk? Wanneer kun je zelf het beste werken? Welke activiteiten wil je nog meer in je dag hebben? Vul het in op je schema. Als je tevreden bent, ga je proefdraaien. Je gaat een dag lang je schema volgen. Lukt dit? Natuurlijk krijg je te maken met opstartproblemen en is het helemaal niet erg als alles niet precies volgens het schema verloopt. Maar misschien zijn er ook zaken ingeslopen die niet handig zijn. Doe zo nodig aanpassingen als je merkt dat activiteiten beter op een ander tijdstip gepland kunnen worden of wanneer je meer tijd voor dingen nodig hebt.

Als je tevreden bent over het nieuwe schema, dan kun je op pagina twee van de printable het nieuwe schema invullen en eventueel ophangen, zodat iedereen kan zien hoe de dag eruit gaat zien. En natuurlijk kun je dit stappenplan opnieuw gebruiken als de situatie weer verandert. Tot slot nog een laatste tip. Wil je voorkomen dat elke dag er hetzelfde uitziet en gedurende de week wat variatie aanbrengen in je dagindeling? Print het schema dan meerdere keren uit en maak voor elke dag een ander schema.

Het is inmiddels april. Een nieuwe maand en het begin van een nieuw kwartaal. En dus ook tijd voor een overzicht van mijn PowerSheets.

Allereerst begint het nieuwe kwartaal met een ‘goal refresh.’ De mogelijkheid om je doelen opnieuw te bekijken en eventueel aan te passen of te vervangen door nieuwe doelen. Ik blijf de doelen houden die ik aan het begin van het jaar heb vastgesteld en gebruik de pagina’s om de projecten die ik voor elk wil doen nog wil doen te noteren. Daar zijn hier en daar wel kleine veranderingen in. Deels doordat ik nieuwe ideeën heb gekregen voor bepaalde doelen en deels doordat dingen niet langer relevant of belangrijk zijn.

Terugblik doelen maart

Na deze nieuwe doelen pagina’s begint de maand april net als alle andere maanden in de PowerSheets. Maar eerst kijk ik nog even terug op de maand maart. Mijn maandelijkse doelen heb ik allemaal gehaald. Het enige wat ik niet gedaan heb, is een wandelweekend. Mijn man en ik hadden een weekendje gepland samen, maar dat ging vanwege de coronacrisis niet door. 

Mijn wekelijkse acties gingen iets minder goed.

  • Mijn wekelijkse huishoudklussen (WHBH) heb ik geen enkele week helemaal gedaan. Wel deed ik elke week wel iets, zodat het huis nog steeds wel redelijk schoon was, maar het ging dus niet zoals ik het graag zie.
  • Mijn wekelijkse beweegdoel heb ik twee keer niet gehaald omdat het doel steeds hoger kwam te liggen en het in week 2 en 3 van maart niet meer te doen was voor mij. In week 4 werd het doel verlaagd en haalde ik het wel weer. Ik ben tevreden over hoeveel ik nu beweeg en daarom zal ik het beweegdoel in april ook niet meer in mijn wekelijkse schema opnemen. 
  • Van het hardloopschema heb ik in de laatste week van maart een training gemist, voornamelijk omdat ik heel erg moe was van andere activiteiten.
  • Project Life en de Artist Date heb ik wel wekelijks gedaan.
  • De weekly reset heb ik drie weken niet helemaal gedaan, maar de laatste week van maart weer wel.
  • Het updaten van vijf oude blogposts. In de eerste week van maart heb ik er drie gedaan. Daarna niets meer. In week 2 van maart kwam ik er niet aan toe en daarna had ik mezelf twee weken vakantie gegeven, waardoor ik daar ook niet aan gewerkt heb.
  • Posten op Pinterest heb ik helemaal niet gedaan en daar baal ik wel van. Deze maand ga ik dan ook een nieuwe poging doen.

De dagelijkse acties gingen ook niet volgens plan. 

  • Journaling heb ik 9 van de 31 keer gedaan. Daarbij ben ik wel overgegaan van gewoon journalen naar creatief journalen. Dat betekent dat ik nu pagina’s maak waar ik tekeningetjes bij maak of plaatjes bij plak. Vaak doe ik dit dan ook niet in de ochtend, maar later op de dag.
  • Oilpulling 17 van de 31 keer.
  • Supplementen innemen, daar was ik redelijk goed in (vergeleken met de ander dingen), 20 van de 31 keer.
  • Een liter water per dag drinken blijft lastig. Dat deed ik 9 van de 31 dagen.
  • Tot slot fruit eten. Dat ging een hele tijd goed, tot de 28e van de maand. Toen was ons fruit op en zat ik een paar dagen zonder. Toch nog 20 van de 31 dagen wel fruit gegeten.

Doelen april

Mijn ‘encouraging words’ voor de maand april zijn Sarah Knights versie van het Gebed voor Kalmte. 

 

Meer over deze versie van het Gebed voor Kalmte kun je lezen in mijn vorige blogpost.

Mijn top prioriteit voor deze maand past daar helemaal bij: kalm blijven.

 

Nu is het eindelijk tijd voor mijn maandelijkse acties. Want het werken aan mijn doelen gaat gewoon door.

 

Mijn doelen voor deze maand:

  • 2 boeken lezen.
  • Totaal van 15.000 woorden schrijven aan mijn ‘funproject’ (= verhaal/boek schrijven).
  • One Little Word April.
  • Q2 editorial calendar maken.
  • Mailing sequence maken.
  • Voorraadkast opruimen.
  • Noodinfomap maken.
  • Bankrekening openen voor reserveringen belasting.
  • Social media accounts opschonen.
  • Les 1 t/m 4 van de Elite Blog Academie herhalen en les 5 doen.

Wekelijkse acties deze maand:

  • WHBH (wekelijkse schoonmaakklussen).
  • Aanloopschema hardlopen volgen.
  • Project Life bijhouden.
  • Artist Date doen.
  • 5 blogposts updaten.
  • 1 blogpost publiceren.
  • Wekelijks wasschema volgen.
  • Posten op Pinterest.

Dagelijkse acties deze maand:

  • Journaling.
  • 1 liter water drinken.
  • Opruimrondje (even alle rondslingerende spullen op hun plek leggen).

Tot zover mijn doelen voor deze maand. Wil je meer weten over de gekozen doelen, bekijk dan onderstaande video waarin ik nog wat meer vertel over de gekozen doelen.

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.

Vlak voor de hele toestand rondom het COVID-19 virus losbarstte, zag ik in de bibliotheek bij toeval het boek Calm the f*ck down van Sarah Knight liggen. En dan bedoel ik ook echt toevallig, want het lag op een verkeerde plek, tussen boeken van een heel ander onderwerp. Alsof iemand het boek in handen had gehad en daarna zomaar ergens neergelegd had (wat waarschijnlijk ook zo was). Nu heb ik ook Get your shit together van deze schrijfster gelezen. Een boek waar ik erg enthousiast over ben en wat voor mij ook de reden was om dit boek mee te nemen.

Ik heb dit boek nog niet uit, maar uit haar inleiding haalde ik alvast waardevolle informatie, die je kan helpen kalm te blijven tijdens deze crisis. In een latere blogpost zal ik een review van het complete boek geven. Voor nu geef ik je Sarah Knights versie van het Gebed om Kalmte.

Erken wat er is gebeurd.

Accepteer wat je niet kunt regelen.

Pak aan wat je wel kunt regelen.

Vraag je je nu af hoe dit je kan helpen tijdens deze crisis? Lees dan snel verder.

 

Erken wat er is gebeurd

Er is een nieuw virus waar wij mensen nog niet eerder mee te maken hadden en waar we dus allemaal ziek van kunnen worden. Daarbij betekent ziek iets tussen milde verkoudheidsklachten waar je nauwelijks iets van merkt en ernstige intensive care opname in. En ja, dat is angstaanjagend, maar het is er nu eenmaal.

 

Accepteer wat je niet kunt regelen

Er zijn een aantal dingen waar je geen invloed op hebt.

  • Je kunt de mate waarin je klachten krijgt niet regelen.
  • Je kunt het gedrag van andere mensen niet regelen.
  • Je kunt niets veranderen aan de maatregelen die onze regering heeft genomen.

En ja, dat is misschien allemaal heel vervelend, maar je kunt niet anders dan deze dingen accepteren.

Pak aan wat je wel kunt regelen

En nu het positieve deel. We gaan aanpakken wat we wel kunnen regelen. Wat kunnen we regelen en hoe pakken we dat aan?

Hieronder volgt een aantal voorbeelden:

  • Je houdt je aan de maatregelen die genomen zijn om de kans op besmetting (van jezelf en van anderen) zo klein mogelijk te houden.
  • Je maakt een nieuwe dagindeling, verandert op je nieuwe werkelijkheid. Dus een werkschema voor jezelf, je partner en je kinderen als jullie ineens vanuit huis werken en de kinderen thuis zijn. Daarnaast blijven je dagelijkse huishoudelijke klussen doorgaan en moet er ook tijd voor beweging en ontspanning blijven. Plan het in en verzin nieuwe manieren om hiermee om te gaan. Samen bewegen met behulp van een YouTube video bijvoorbeeld. Of touwtjespringen in de tuin of op het balkon. Bedenk samen met je kinderen nieuwe creatieve activiteiten of ga (bord)spelletjes spelen. Heb je gebrek aan inspiratie, dan zijn er op dit moment meer dan voldoende ideeën op internet te vinden. De hele wereld houdt zich immers bezig met hetzelfde probleem.
  • Je past je routines aan aan de nieuwe werkelijkheid. Boodschappen doen gaat niet meer als voorheen. Online boodschappen doen betekent lang vooruit plannen omdat alle bezorgdata lang van te voren vol zitten. Boodschappen doen in de supermarkt betekent rekening houden met elkaar, afstand houden en bij voorkeur alleen op stap. 
  • Je bezigheden buitenshuis die komen te vervallen vervang je door een activiteit binnenshuis. Enkele ideeën: 
  • Niet meer op bezoek bij oma? Bel haar of ga videochatten (als oma al zo modern is). 
  • Niet meer naar de sportclub? Ga thuis sporten. Samen met vriendinnen een film kijken? Spreek af wat en wanneer je gaat kijken en bel of chat met elkaar tijdens het kijken. 
  • Bedenk manieren om met de stress om te gaan. Schrijf het van je af, praat er met elkaar over of ga sporten of in de tuin werken om weer even een helder hoofd te krijgen.
  • Tot slot, je hebt het al duizenden keren gehoord, maar toch noem ik het hier nog een keer. Je wast vaker je handen en ja, dat is dus meer dan alleen even snel onder een kraan houden. Je leest hier hoe je goed je handen wast.

Hopelijk heb ik je met dit verhaal enkele handvatten gegeven om kalm te blijven en je leven in aangepaste vorm weer enigszins op te pakken. Misschien worden de maatregelen volgende week terug geschroefd, misschien worden er nieuwe maatregelen genomen. Wat er ook gebeurt, je weet nu hoe je het kunt aanpakken. Erken wat er is gebeurd. Accepteer wat je niet kunt regelen en pak aan wat je wel kunt regelen.

Blijf gezond en blijf kalm.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.




Nieuwe maand en dus tijd voor nieuwe doelen en een nieuw overzicht van mijn Powersheets.

Terugblik februari

Hoe is februari gegaan?

Mijn maanddoelen heb ik in februari allemaal gehaald.

Wat minder goed gingen mijn wekelijkse acties.

  • De wekelijkse huishoudklussen heb ik drie van de vier weken gedaan (dus een keer niet).
  • Hezelfde geldt voor het wegbrengen van alle recycling. Dat heb ik ook een keer niet gedaan in februari.
  • Wat betreft mijn hardloopschema, heb ik een keer een dag overgeslagen.
  • De andere wekelijkse taken (wekelijks beweegdoel, Project LIfe, Artist Date, weekly review en wekelijkse planning en mijn life admin day) heb ik echter wel elke week gedaan.

Alles bij elkaar best een redelijke score vond ik.

Mijn dagelijkse gewoontes zijn wat minder goed verlopen.

  • Miracle Morning heb ik maar zeven keer helemaal gedaan. De andere keren miste meestal alleen de journaling, maar in de weekenden schoten ook de andere dingen er wel eens bij in.
  • Oilpulling heb ik best redelijk gedaan, 22 van de 29 dagen.
  • Met mijn supplementen innemen ging het minder goed, slechts 16 van de 29 keer. Net iets meer dan de helft van de dagen.
  • Het drinken van water (doel is 1 liter per dag) is maar op 8 dagen gelukt.
  • En tot slot fruit eten, ook geen groot succes. Dit deed ik 11 van de 29 dagen.

 

Maanddoelen maart

Mijn doelen voor deze maand zijn:

  • Belastingaangifte doen.
  • Verjaardagen (en alles eromheen, cadeautjes, kaartjes, feestjes). Dit heb ik opgenomen omdat er best wat verjaardagen zijn deze maand en het redelijk veel tijd in beslag gaat nemen.
  • Fietsonderhoud. Mijn fiets heeft heel hard een schoonmaak- en onderhoudsbeurt nodig. Het wachten is op een redelijk droge dag, zodat ik dit buiten kan doen.
  • Een wandelweekend (alleen als er droog weer voorspeld wordt).
  • Een week vrij nemen van mijn werk voor Anita maakt Ruimte. Vakantie schiet er bij mij te vaak bij in, daarom heb ik me voorgenomen minstens 1 week vrij te nemen elk kwartaal.
  • 7500 woorden schrijven aan mijn verhaal (waar ik vorige maand de opzet voor gemaakt heb).
  • Twee boeken lezen van mijn leeslijst.
  • One Little Word maart doen. De prompt voor deze maand is ‘practice’. Het is de bedoeling dat je een ding elke dag doet. Mijn ding voor deze maand is elke dag een foto maken. Deze prompt heb ik niet opgenomen in mijn dagelijkse acties in mijn powersheets, maar komt er dus nog wel bij.
  • Opnieuw een nieuw hardloopschema maken en daar krachttraining bij invoegen.
  • Mijn kantoor/hobbyruimte opruimen.

Wekelijkse acties voor maart

In de wekelijkse acties zijn er slechts twee dingen veranderd.

De life admin dag en de recycling wegbrengen heb ik weggelaten, omdat dat redelijk deel is gaan uitmaken van mijn systeem (hoewel ik vorige maand een keer niet de recycling heb weggebracht). Daarvoor in de plaats zijn twee acties voor mijn bedrijf gekomen: 5 oude blogposts updaten en wekelijks posten op Pinterest.

De complete lijst ziet er zo uit:

  • WHBH (wekelijkse huishoudklussen).
  • Weekdoel (beweegdoel).
  • Aanloopschema hardlopen.
  • Project Life.
  • Artist Date.
  • Weekly Reset (nieuwe naam voor wekelijkse planning/review omdat ik zoveel meer doe dan alleen plannen en terugkijken).
  • Vijf oude blogposts updaten.
  • Posten op Pinterest.

 

Dagelijkse acties

Tot slot mijn dagelijkse acties of gewoontes:

  • Journaling (in plaats van Miracle Morning, omdat dit het probleem is bij de Miracle Morning. Natuurlijk blijf ik de rest van de Miracle Morning ook gewoon doen).
  • Oilpulling.
  • Supplementen nemen.
  • Een liter water per dag drinken.
  • Fruit eten.

Tot zover het overzicht van mijn doelen voor maart. Ik hoop dat je hier inspiratie en motivatie uit haalt voor je eigen doelen.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.