Routines: Maak je wastafel schoon

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Elke ochtend en avond wordt je wastafel gebruikt. Je zult, zeker als je kinderen hebt, dan ook regelmatig geconfronteerd worden met het feit dat je wastafel wel een grondige schoonmaakbeurt kan gebruiken. Om te voorkomen dat je wekelijks hard moet schrobben, maak je de wastafel dagelijks even snel schoon.

Na een keer grondig schoonmaken, ga je elke dag na het gebruik van de wastafel, even met een doekje door de wastafel. Je kunt dit bijvoorbeeld elke keer na het tandenpoetsen doen. Je kunt er een speciaal doekje voor gebruiken die je aan het eind van de week in de was gooit, of je doet het na het douchen even met je handdoek die toch in de was gaat. Doe wat voor jou het makkelijkst is. Het moet geen onoverkomelijke taak worden. 

Routines: Hang je jas op

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Veel van onze rommel ontstaat doordat we dingen niet direct opruimen op de plek waar ze horen. We gooien onze sleutels, tas en post zonder erbij na te denken ergens neer als we binnen komen. En ook onze jas kan zomaar op een stoel belanden omdat we die pas in de woonkamer of keuken uittrekken. Zo ziet je huis er vijf minuten nadat je binnen bent gekomen alweer rommelig uit, zeker als alle huisgenoten hetzelfde doen.

Nieuwe routine aanleren

En natuurlijk. Als je na een lange werkdag eindelijk op de bank ploft, heb je geen zin om op te staan en je jas op de kapstok te gaan hangen. Maar hier komt het belang van routines om de hoek kijken. Als jij elke keer, zodra je binnen komt je jas ophangt, dan zul je dat na een tijdje automatisch doen. En dan is je jas ophangen geen extra werk meer, maar iets wat je meteen in één keer goed doet. Ben jij zo iemand bij wie de jas meestal gewoon op een stoel belandt, dan zit er maar één ding op. Leer jezelf de gewoonte aan van je jas ophangen. In het begin zal het nog regelmatig mis gaan. Zodra je je realiseert pak je dan je jas en hang je hem alsnog op de kapstok. Nu kost het je waarschijnlijk nog wat extra moeite. Maar al snel zul je merken dat je je jas meteen bij binnenkomst ophangt.

Plaats van de kapstok

Blijft het moeilijk om je jas op te hangen zodra je binnen komt? Kijk dan wat het probleem is. Staat je kapstok op de verkeerde plek? Kun je er niet goed bij? Kijk dan of je de kapstok kunt verplaatsen. Of kom je altijd via de achterdeur binnen en is de kapstok bij de voordeur? Zorg dan voor wat haakjes in de buurt van de achterdeur waar je je jas kwijt kunt.

Heb je kleine kinderen? Zorg dan voor wat lage haakjes, zodat zij ook zelf hun jas op kunnen hangen.

 

 

Routines: Vervang je vaatdoekje elke dag

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Nergens zitten zoveel bacteriën in als je vaatdoekje. Doordat hij bijna altijd vochtig is, tieren bacteriën er welig. Je aanrecht schoonmaken met een vaatdoekje van een paar dagen oud, heeft dus geen enkele zin. Je verspreidt alleen maar meer bacteriën over je aanrecht. Dagelijks verschonen dus, dat vaatdoekje. Behalve in de wasmachine stoppen en wassen (60ºC of heter), zijn er nog een aantal manieren om de bacteriën in je vaatdoekje te doden.

  • 2 minuten in de magnetron. Het vaatdoekje moet dan wel nat zijn (anders kan het in brand vliegen). Pas op als je het vaatdoekje eruit haalt na die twee minuten. Het vaatdoekje is dan echt heet!
  • Meewassen in de vaatwasser. Om te voorkomen dat het vaatdoekje gaat ‘zweven’ en verstrikt raakt in het apparaat, zet je hem vast met een houten knijper of zet het vast in het bestekbakje.
  • Schenk kokend water over je vaatdoekje. Kook water (bijvoorbeeld in je waterkoker) en giet het uit over je vaatdoekje. Het hete water doodt de bacteriën. Ook hier weer oppassen want het doekje wordt ook hier heet.
  • Laat ze 15 minuten weken in heet water en 3 eetlepels natuurazijn. Azijn werkt desinfecterend en zal dus een groot deel van de bacteriën doden.

Routines: Maak dagelijks een (haalbare) to do lijst

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Dagelijks een kwartiertje de tijd nemen om je dag te plannen kan je veel tijd en energie besparen. Door dagelijks tijd te nemen om te plannen, voorkom je dat je dingen vergeet of op het laatste moment moet doen. Je kunt je dag de avond van te voren plannen of ’s ochtends. Kies je voor de ochtend, doe dat dan alleen als je weet dat je daar ook tijd voor hebt. Als je je kinderen en partner op tijd de deur uit moet werken en zelf ook nog eens op tijd ergens moet zijn, ontbreekt vaak de rust om ook nog een to do lijst te maken. Je kunt het dan beter de avond van te voren doen.

Hoe maak je een haalbare to do lijst?

De kans is groot dat je meer dingen te doen hebt dan waar je tijd voor hebt. Zorg ervoor dat je to do lijst niet te lang wordt en het ook haalbaar is om je lijst die dag af te werken. Heb je daar moeite mee? Dan volgen hier enkele tips:

  • Soms helpt het om eerst een lijst te maken met alles wat je zou willen doen. Bepaal daarna wat echt belangrijk is en wat haalbaar is. Bepaal wat prioriteit heeft en zet voor elke taak een A, B of C. A is dringend (moet vandaag), B is belangrijk en moet ook gebeuren en C kan wachten.
  • Bekijk je agenda en bepaal welke uren je beschikbaar hebt. Heb je afspraken buiten de deur, vergeet dan niet dat je ook je reistijd niet kunt besteden aan andere dingen.
  • Schrijf alles op wat echt moet die dag. Dat zijn dingen die je grote problemen opleveren als je ze niet die dag doet of die anders niet meer kunnen. De A take dus. Uiterste inleverdata van dingen (bijvoorbeeld aanmeldingen voor schoolreisjes, studie, werkafspraken met een deadline, etc.). 
  • Schat vervolgens in hoeveel tijd die taken je kosten, houd rekening met onverwachte onderbrekingen en uitloop. Vaak ben je langer met een taak bezig dan je denkt. Zet de geschatte tijd achter de taak.
  • Plan in wanneer je die taak gaat doen. Markeer die tijd in je agenda of maak een lijstje wanneer je wat gaat doen.
  • Plan nu de andere (minder dringende) taken die je nog wilt doen in. Bijvoorbeeld alvast beginnen aan dat verslag dat volgende week ingeleverd moet worden, het plannen van een verjaardagsfeestje etc.
  • Lijst af en nog tijd over? Gefeliciteerd. Neem wat tijd voor jezelf!

 

 

10 tips om gemotiveerd te blijven tijdens het opruimen

Je begint enthousiast aan het opruimen. Maar er is veel op te ruimen. Naarmate het opruim proces langer duurt, neemt je enthousiasme af. Totdat je er helemaal geen zin meer in hebt en ermee stopt. Hoe blijf je gemotiveerd? Hier tien tips.

  1. Maak voor en na foto’s. Neemt je motivatie af, dan helpt het om te zien hoe veel je al bereikt hebt.
  2. Ruim in kleine tijdsblokken op. Elke dag een kwartier bijvoorbeeld. Of een lade of kast per dag. Na een hele dag opruimen is het moeilijk om genoeg energie te vinden om er weer een hele dag aan te besteden. Zeker als dat ook nog eens ten koste gaat van die ene vrije dag in je weekend. Elke dag een beetje zorgt ervoor dat je niet opgebrand raakt.
  3. Bedenk van te voren wat je wilt. Hoe ziet je huis eruit nadat je opgeruimd hebt? Beschrijf het of maak een vision board. Als je het eindresultaat helder hebt, zul je het makkelijker vinden om door te gaan met opruimen.
  4. Houdt een opruim dagboekje bij. Schrijf daarin elke dag wat je gedaan hebt en hoe je je daarbij voelt. Ook dit helpt om je vooruitgang te zien op momenten dat je het even niet meer ziet zitten.
  5. Maak er een spelletje van. Bepaal bijvoorbeeld hoeveel je weg wilt doen en houdt bij hoeveel er de deur uit gaat. De 2017 in 2017 declutter challenge is daar een voorbeeld van.
  6. Sluit je aan bij een groep. Op internet zijn tal van opruim groepen te vinden. Daar vind je steun en support van gelijkgestemden. Je kunt natuurlijk ook zelf een groepje vormen met mensen uit je omgeving en regelmatig bij elkaar komen.
  7. Stel een deadline. Als je een einddatum hebt waarop het af moet zijn, is de kans groter dat je het ook daadwerkelijk af maakt.
  8. Beloon jezelf. Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht na elk opruimblok of wanneer een bepaalde kast of ruimte af is. Die beloning kan iets simpels zijn als een half uurtje een boek lezen, een film kijken of iets anders wat je prettig vindt. Ga geen dingen kopen als beloning. Dat lijkt een beetje op jezelf belonen met taart als je op dieet bent en werkt averechts. Je wilt minder spullen, niet meer.
  9. Maak het leuker door er bijvoorbeeld muziek bij aan te zetten of sorteer een rommella terwijl je met een half oog tv kijkt.
  10. Vraag hulp. Vraag bijvoorbeeld een vriendin om je te helpen. Daarna kun jij haar eventueel helpen. Wil je er best geld aan uitgeven, dan kun je ook een professional organizer inhuren.