Een nieuwe Huishoudmap opzetten: Zones

Ik ben begonnen met het opzetten van een nieuwe huishoudmap. In deze serie laat ik jullie stap voor stap zien hoe ik dit doe. De vorige delen vind je hier:

Zones

Deze week is het opzetten van de zones aan de beurt. Om de niet wekelijkse klussen op een handige manier in je schoonmaakschema in te delen, is een zone indeling zoals Flylady (www.flylady.net) die gebruikt heel handig. Zij deelt haar huis op in de volgende vijf zones:

  • Zone 1: entree en hal.
  • Zone 2: Keuken.
  • Zone 3: Badkamer, toilet en een extra kamer (hobby-/werkkamer, kinderkamer(s)).
  • Zone 4: Slaapkamer(s).
  • Zone 5: Woonkamer.

Ervan uitgaande dat vrijwel elke maand vijf (hele of gedeeltelijke) weken heeft, doet zij elke week schoonmaakklusjes in een bepaalde zone. De eerste week van de maand in zone 1, de tweede week in zone 2 etc. Op deze manier heb je een richtlijn waar in huis je aan de slag gaat met de klussen.

Je kunt zelf natuurlijk je eigen zone indeling maken op een manier die je handig vindt. Els Jacobs (ook bekend als De Huishoudcoach) gebruikt ook een zone indeling gebaseerd op die van Flylady, maar deelt haar huis in vier zones in. Andere mensen kiezen voor een verdeling in boven- en benedenverdieping en wisselen per week van zone. Kies zelf een indeling in zones die je handig vindt.

In onderstaande video wordt nog een keertje alles uitgelegd over de zones en zie je de pagina die ik daarvoor in mijn huishoudmap heb gemaakt.

Terugblik The Minimalism Game

In november vorig jaar heb ik The Minimalism Game gespeeld.Wil je mijn blogposts daarover lezen, dan vind je die hier:

Ik begon met het minimalisme spel omdat ik steeds vaker spullen in mijn kasten en lades tegenkwam die eigenlijk al lang weg hadden gekund. Gezien de regelmaat waarmee dat gebeurde vermoedde ik dat er best heel wat was dat weg kon. Maar ergens twijfelde ik ook of het in totaal wel 465 dingen zouden zijn. Uiteindelijk bleken die er wel te zijn, hoewel ik het de laatste week wel moeilijker begon te vinden om genoeg spullen te vinden. Maar wat gebeurde er na november?

Meer rommel

Het proces dat in de maanden voor The Minimalism Game al in gang was gezet, kwam na november in een stroomversnelling. Plotseling besefte ik hoeveel onnodige spullen wij in huis hebben. Voor een deel zijn het dingen waar mijn man en ik van mening over verschillen of we ze moeten houden of niet. Hij wil vaak veel meer bewaren dan ik. Gezamenlijke spullen die hij wil bewaren doe ik niet weg. En zijn eigen spullen, daar kom ik helemaal niet aan. Maar zelfs als ik die dingen buiten beschouwing laat, zie ik nog ontzettend veel ‘rommel’. Dingen die we helemaal niet nodig hebben, nooit gebruiken of waar we teveel van hebben. Omdat december van zichzelf al een drukke maand is, nam ik me voor om in januari te beginnen met opruimen.

Kleine opruimprojecten

Het werd januari en ik was nog steeds druk met heel veel verschillende dingen. Tussen de bedrijven door begon ik aan kleine opruimprojectjes in huis. Hoe meer ik begon op te ruimen, hoe meer ik besefte hoeveel er weg kon. Mijn laatste grote opruimronde in huis dateert van 2015, toen ik in de ban van Marie Kondo vrijwel het hele huis gekonmaried (is dat een woord?) heb. En hoewel ik sindsdien bewuster ben van alles wat er in komt en vaak ook nee zeg tegen nieuwe spullen, is een grote opruimronde dit jaar echt wel weer noodzakelijk.

Opruimen volgens Marie Kondo was geweldig en geeft een ‘shock’ effect omdat je alle spullen bij elkaar ziet en beseft hoeveel je eigenlijk hebt. In mijn geval zie ik mezelf echter niet weer opnieuw met de Marie Kondo methode door mijn huis gaan. Na die ronde in 2015 heb ik kasten opnieuw ingedeeld en zoveel mogelijk soortgelijke items bij elkaar opgeruimd. Daardoor heb ik nu een redelijk overzicht van alles wat ik heb als ik een kast open doe. Bovendien merk ik dat ik niet echt toe kom aan grote opruimklussen. Kleine beetjes tegelijkertijd werken op dit moment beter.

Opruimchallenge

Omdat ik denk dat dit voor veel van jullie ook geldt, wil ik volgende maand het volgende doen. In maart ga ik opnieuw The Minimalism Game spelen en ik vraag jullie mee te doen. Als je je via deze link aanmeld, krijg je elke dag een motiverende e-mail in je mailbox en vertel ik je natuurlijk wat ik zelf die dag heb gedaan. Daarnaast kun je me ook volgen op instagram (@anitamaaktruimte). Ook daar zal ik dagelijks laten zien wat ik weg doe. Naast het motiverende aspect van zien wat anderen doen, maakt dit spel opruimen ineens ook een stuk leuker. Dus, meld je aan en doe volgende maand mee aan deze opruimchallenge. Meedoen is natuurlijk helemaal gratis.

Soms is het allemaal teveel

Je hebt van die dagen dat het allemaal teveel lijkt. Die dagen heb ik ook. Op die dagen lijkt uit bed komen al een bijna onmogelijke opgave. En sta je dan eenmaal naast je bed, dan moet je ook al die andere dagelijkse dingen nog doen. De gewone dagelijkse zelfzorg (wassen, aankleden, fatsoenlijk eten en drinken), lijkt dan al onmogelijk veel. En heb je kinderen of huisdieren dan komt die zorg er ook nog eens bij.

Zulke dagen vallen me zwaar. Soms heb ik meerdere van deze dagen achter elkaar. En de afgelopen periode regen die dagen zich aaneen tot een aantal van deze weken. Doodvermoeiend en niet goed voor je humeur. Ik vermoed dat een ernstige verkoudheid, kiespijn en het grijze weer er ook niet veel goed aan gedaan hebben. Maar hoe kom je zulke dagen nu door?

Ik kan niet voor jou spreken en ik heb geen idee of wat mij helpt, ook werkt voor jou. Maar ik wil je graag laten weten wat voor mij werkt. In de hoop dat je er iets aan hebt.

Rustig aan doen

Ten eerste helpt het mij ontzettend om een beetje gas terug te nemen. Vaak duw ik op de eerste dag dat ik me zo voel nog wel een beetje door, omdat ik nu eenmaal wil doen wat ik me had voorgenomen. Soms helpt het en merk ik na een uurtje of twee werken dat het beter gaat. Op andere dagen, of als ik meerdere van deze dagen achter elkaar heb, neem ik wat gas terug. Ik kijk naar mijn to do lijst en bepaal opnieuw mijn prioriteiten. Wat moet er echt gebeuren? Omdat ik meestal vooruit werk, kan ik veel werkgerelateerde acitiviteiten vaak wel even uitstellen.

De tijd die vrij komt besteed ik aan leuke activiteiten die niet al te veel energie kosten. Maar ik zorg er wel voor dat ik enigszins actief blijf. Ik ga niet een hele dag Netflix of YouTube video’s kijken. In plaats daarvan kies ik voor een beetje handwerken of een boek lezen. Als ik erg moe ben, zorg ik voor wat extra slaap in de vorm van een middagdutje. Een stukje wandelen in de buitenlucht of een paar rekoefeningen doen willen ook wel eens helpen om je systeem wakker te maken en je wat fitter te voelen.

Opruimen helpt

Waar ik in periodes als deze absoluut niet tegen kan, is rommel. De rommel lijkt mijn gevoel van vermoeidheid alleen maar te verergeren. Nu is de zichtbare rommel vaak redelijk snel op te ruimen in mijn huis omdat ik over het algemeen een vaste plaats voor dingen heb. Als je mijn blog de laatste weken hebt gevolgd, weet je echter dat ook ik teveel rommel in mijn kasten en lades heb. Het irriteert me mateloos. Door mijn gebrek aan energie de afgelopen tijd, heb ik het opruimen even op een laag pitje gezet. Maar ik ben er niet mee gestopt.

Minimaal één keer per dag liep ik door mijn huis om rondzwervende spullen op te bergen. Even een rondje door de keuken of woonkamer terwijl ik wachtte tot het water in de waterkoker kookte. Even een rondje door de slaapkamer of badkamer nadat ik was in de wasmachine had gestopt, etc. Zag ik bij het opbergen van die spullen overbodige rommel in een kast of lade, dan haalde ik de dingen waar mijn oog op viel er direct uit. Dat kost je nauwelijks energie en geeft direct resultaat. Daarnaast probeerde ik elke dag even een paar minuten aan echt opruimen te besteden. Soms was het niet meer dan een plank leeghalen en de volgende dag te sorteren op wat ik wilde houden en wat er weg kon. Maar het werkte wel. Ik had het gevoel iets positiefs gedaan te hebben, hoe weinig ik verder ook had gedaan die dag.

Wanneer je te moe bent om op te ruimen

Ik hoor vaak van mensen om me heen dat ze te moe zijn om op te ruimen. En als ‘te moe’ in dit geval betekent dat je je door de dag heen sleept, begrijp ik dat heel goed. Tegelijkertijd zijn er talloze verhalen van mensen die ondanks hun (extreme) vermoeidheid zijn begonnen met opruimen en zich na verloop van tijd stukken beter zijn gaan voelen. Dus, voel jij je om welke reden dan ook ontzettend moe, maar erger jij je wel aan de rommel om je heen? Begin met elke dag iets op te ruimen, ook al is het maar 1 ding op zijn plek zetten of weg doen. Je zult je in ieder geval een klein beetje beter voelen als je geen rommel meer om je heen hebt waar je je aan irriteert.

Tips voor in stukjes opruimen:

  • Doe een plank of lade per keer.
  • Is dat zelfs nog te veel, zorg dan voor een lege doos of mand. Haal op dag 1 de plank of lade leeg en stop alles in de doos. Zo verspreid je niet nog meer rommel in je huis, maar blijft het beperkt tot die ene doos. Sorteer de spullen in de doos op dag 2 in wat je wilt houden en wat weg kan. Zet op dag 3 alle spullen die terug mogen, terug. Zet op dag 4 de spullen die je ergens anders wilt opbergen terug. Nu ben je klaar voor de volgende plank of lade.
  • Doe het in kleine tijdseenheden. Bijvoorbeeld 5 minuten per dag of twee of drie keer per dag 5 minuten als je dat aankunt.
  • Maak er een spelletje van. Doe bijvoorbeeld de minimalism game. Ik heb dit in november gedaan en het is me erg goed bevallen. Zo goed, dat ik dit in maart opnieuw ga doen.

Wil je meedoen in maart? Schrijf je dan in via deze link. Dan krijg je dagelijks een mail van mij met motiverende tips en laat ik natuurlijk ook zien wat ik die dag weg heb gedaan.

 

Huishoudschema in een kaartenbakje

Tegenwoordig zijn er prachtige digitale programma's om schema's in te verwerken. Maar voor diegenen die liever op papier werken, is een huishoudschema in een kaartenbakje een alternatief voor een huishoudmap, zoals ik die op het moment gebruik. Een huishoudschema in een kaartenbakje is heel eenvoudig te maken en vervolgens weer aan te passen. Bovendien neemt het weinig ruimte in. 

Het idee voor dit kaartenbakje heb ik uit het boek Sidetracked Home Executives van Pam Young en Peggy Jones. Dit boek is geschreven in de tijd dat er nog geen smartphones waren. Een app voor je huishouden was er dus ook niet. En deze papieren versie werkt prima. Ik heb het een tijd lang gebruikt en vond het vooral ideaal om nieuwe routines aan te leren. Het werkt als volgt.

Hoe werkt een huishoudschema met indexkaarten?

Je hebt een kaartenbakje met tabs voor de maanden (januari tot en met december) en voor de dagen (1 tot en met 31). In je kaartenbakje heb je indexkaartjes met de (huishoudelijke) taken die je dagelijks, wekelijks en maandelijks wilt doen. Natuurlijk kun je ook taken die minder vaak voorkomen of die eenmalig zijn toevoegen. Elke dag kijk je welke taken gepland staan voor die dag. De kaartjes met de taken die je hebt gedaan, doe je achter de eerstvolgende dag waarop die taak opnieuw gedaan moet worden. Dagelijkse taken gaan dus naar de tab voor de volgende dag, wekelijkse taken naar de volgende week en maandelijkse taken naar de volgende maand, etc.

Een huishoudschema in een kaartenbakje maken

Je kunt dit systeem zoals gezegd heel makkelijk zelf maken. Je hebt nodig:

  • Een kaartenbakje voor indexkaarten. Deze zijn er in verschillende formaten. Ik ging voor het A7 formaat (8x 13 cm).
  • Indexkaarten in hetzelfde formaat als je kaartenbakje. Ik heb gewoon witte genomen, maar je hebt ze ook in allerlei kleuren.

Vervolgens heb je de tabs nodig. Ik heb geen tabkaartjes kunnen vinden met de maanden en de dagen erop. Daarom heb ik zelf een aantal tabbladen voor een ordner op het juiste formaat gesneden. Je zou ook de A-Z tabkaartjes kunnen kopen en daar labels overheen plakken met de maanden en dagen.

Het kaartenbakje opzetten

Je begint met het beschrijven van de indexkaarten. Op elke kaart komt een taak en de frequentie waarop je de taak wilt doen. Dus als je elke dag je bed op wilt maken, dan schrijf je 'bed opmaken' op het kaartje. De frequentie (dagelijks) schrijf ik zelf in de rechter bovenhoek. Daarvoor gebruik ik afkortingen. D = dagelijks, W = wekelijks, M = maandelijks, K = elk kwartaal etc. Je zou in plaats daarvan ook met gekleurde kaartjes kunnen werken en verschillende kleuren gebruiken voor dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken.

Vervolgens doe je de tabs met de maanden op volgorde in je kaartenbakje, beginnend met de eerstvolgende maand. Het is nu februari, dus je begint met maart. Januari en februari komen achter december. Daarna doe je de tabkaartjes met de dagen in je bakje. Je begint met de dag van morgen. Het is nu 8 februari, dus dan is het eerste tabkaartje 9. Daarna volgen de dagen tot en met het einde van de maand. Achter het laatste maandkaartje (februari in dit geval) doe je de rest van de dagen van de maand (in dit geval 1 tot en met 8). 

Nu wordt het tijd om de indexkaartjes in het bakje te doen. Alles wat dagelijks moet gebeuren, zet je vooraan in je bakje. Dat zijn de taken voor vandaag. Wekelijkse taken verdeel je over de dagen van deze week. Maandelijkse taken verdeel je over de dagen van de maand. 

Aan de slag

Nu kun je aan de slag met je kaartenbakje. De dagelijkse taken die je hebt afgehandeld gaan vervolgens achter de tab voor morgen. De wekelijkse taken gaan achter de tab voor volgende week. De maandelijkse taken die je hebt afgehandeld gaan achter de tab voor volgende maand (in dit geval maart). Op 1 maart (of 28 februari als je dat liever doet), verdeel je alle maandelijkse kaartjes opnieuw over de dagen van de maand.

In onderstaande video kun je nog eens zien hoe een en ander in elkaar is gezet en hoe het werkt.

 

Een nieuwe Huishoudmap opzetten: Wekelijkse Schoonmaak

Ik ben begonnen met het opzetten van een nieuwe huishoudmap. In deze serie laat ik jullie stap voor stap zien hoe ik dit doe. De vorige delen vind je hier:

Weekly Home Blessing Hour - Wekelijkse Schoonmaak volgens Flylady

In mijn huishoudmap is het volgende onderdeel de Weekly Home Blessing Hour (WHBH) zoals Flylady het noemt. Het is niets meer of minder dan het wekelijkse schoonmaakuurtje. In ongeveer een uur tijd doe je de wekelijkse schoonmaakklussen. Voor Flylady zijn dat:

  • Stofzuigen
  • Dweilen.
  • Stoffen.
  • Bed verschonen.
  • Spiegelende oppervlaktes reinigen.
  • Tijdschriften opruimen.
  • Vuilnisbakken legen.

Je past deze routines natuurlijk aan aan je eigen situatie en voorkeuren.

Mijn Wekellijkse Schoonmaak Routine

Ik ben begonnen met bovenstaande routines, maar heb ze in de loop van de tijd als volgt aangepast:

  • Ik verschoon mijn bed maar één keer in de twee weken.
  • Omdat het bij ons meestal niet heel erg vies wordt (geen kinderen en huisdieren), dweil ik de meeste ruimtes maar een keer per maand. Keuken en woonkamer meestal tegelijkertijd, omdat die in elkaar doorlopen. De hal en toilet vaak ook tegelijkertijd omdat die aan elkaar grenzen. En tenslotte meestal de badkamer en de slaapkamer tegelijkertijd omdat die ook aan elkaar grenzen. Net zo makkelijk om dat in één keer mee te nemen.
  • Een tijd lang heb ik de dagelijkse gewoontes van Flylady om het toilet en de wastafel dagelijks schoon te maken (even een doekje erover) in ere gehouden. Tegenwoordig kies ik ervoor om deze wekelijks wat grondiger te doen en het dagelijks te laten bij het weghalen van zichtbaar vuil (bijvoorbeeld tandpastaresten in de wastafel).

Daardoor ziet mijn wekelijks schoonmaakuurtje er als volgt uit:

  • Stofzuigen.
  • Dweilen in de zone van die week en eventuele aangrenzende ruimte (week 2 keuken en woonkamer, week 3 hal en toilet, week 4 badkamer en slaapkamer).
  • Stoffen.
  • Bed verschonen in de oneven weken.
  • Spiegelende oppervlaktes reinigen.
  • Sanitair schoonmaken.
  • Tijdschriftenmand opruimen.
  • Vuilnisbakken legen en schoonmaken.

Tot slot kun zie je in onderstaande video nog eens zien hoe deze pagina eruit ziet in mijn huishoudmap.