Waarom gebruik ik (nog) een bullet journal?

Gebruik jij je bullet journal dagelijks? Ik deed dat wel (bijna) altijd. Vooral als ik het druk had, was het mijn redding. Die honderden dingen die ik nog moest doen en alle gedachten die door mijn hoofd schoten, kon ik op een plek kwijt: in mijn bullet journal. Nu vraag je je misschien af waarom ik hier in de verleden tijd spreek. Dat is met name omdat ik het op dit moment even niet meer weet. In augustus was ik superdruk, maar ik heb mijn bullet journal nauwelijks aangeraakt. Wat ik dan wel heb gedaan, lees je verderop in dit artikel. Maar op dit moment vraag ik me vooral af, ga ik in september mijn bullet journal wel gebruiken? Als je op bovenstaande foto af moet gaan, zou je denken van wel. En inderdaad, ik heb besloten om in ieder geval een opzet voor september te maken. Maar met daarbij het voorbehoud, dat ik mijn bullet journal hoogstwaarschijnlijk niet meer ga gebruiken voor mijn dagelijkse takenlijst.

Waarom ben ik ooit begonnen met een bullet journal?

Ooit begon ik met een bullet journal omdat het een perfect alternatief leek voor alle losse lijstjes en aantekeningen die ik altijd maakte. Gewoon alles bij elkaar in een boekje. Ik begon in een oud notitieboekje met lijntjes dat ik nog had liggen. Al snel ging ik over op een Moleskine (large) met ruitjes. Dat werd vervolgens een Moleskine XL en uiteindelijk een Leuchtturm 1917 met puntjes (ook A5 formaat). Tegenwoordig krijg ik vaak de bullet journals van Mus van mijn zus, die een recensie website heeft (www.wijtestenhet.nl).  Mijn bullet journal was in eerste instantie een maandoverzicht, gevolgd door dagelijkse to do lijsten en aantekeningen over de dag. Langzamerhand kwamen er meer onderdelen bij. Doelen bijvoorbeeld. En collecties. Maar ook de voorkeur voor mooiere pennen. Schreef ik eerst nog gewoon met blauwe balpen, al snel werden het fineliners en nog weer later kwamen daar de Tombow Dual Brushpennen bij. Maar de kern van mijn bullet journaling bleef toch altijd het overzicht en het voordeel van alle ideeën en aantekeningen bij elkaar in een boekje.

Agenda en/of Future Log

Waar mijn bullet journal niet zo geschikt voor bleek, waren toekomstige afspraken. Daar heeft Ryder Caroll de 'future log' voor uitgevonden. Maar eerlijk gezegd merkte ik dat ik deze steeds minder ging gebruiken. Daar komt nog bij, dat ik mijn bullet journal wel meeneem op vakantie, maar niet naar afspraken buitenshuis. Daarom had ik al snel, naast mijn bullet journal, een agenda. Soms gebruikte ik de app op mijn telefoon daarvoor, maar meestal gaf ik de voorkeur aan een papieren agenda. In mijn bullet journals maakte ik nog wel steeds voorin een future log. Maar ik gebruikte hem steeds minder. Ook de maandoverzichten bleven vaak leeg.

Habittrackers

Met habittrackers heb ik een soort haat/liefde verhouding. Ik wil graag bijhouden hoe vaak ik iets doe. Zeker als ik mezelf een nieuwe gewoonte probeer aan te leren. Toch ben ik heel slecht in het bijhouden van habittrackers. In mijn bullet journal heb ik ze in alle soorten en maten gehad. Van heel groot en heel uitgebreid, tot heel klein met maar een paar gewoonten. En nog steeds heb ik geen manier gevonden die echt goed voor me werkt. 

Taken

Waar mijn bullet journal wel goed voor werkte, waren mijn dagelijkse to do lijstjes. De avond ervoor maakte ik de lijst voor de volgende dag. Dingen die niet gedaan waren, werden doorgeschoven en achteraf was altijd terug te vinden hoe vaak ik een taak vooruit had geschoven. Maar daarin veranderde wel iets. Schreef ik eerst veel taken en subtaken op, langzamerhand ging ik steeds vaker alleen grotere of belangrijke taken opschrijven. En in periodes dat ik het druk had, gebruikte ik mijn bullet journal soms dagen niet. Wat op zich vreemd was, want ooit had ik hem heel hard nodig tijdens drukke periodes. De belangrijkste oorzaak daarvoor is, denk ik, dat ik mijn dagen anders ben gaan plannen. Ik ben steeds meer gelijksoortige taken op bepaalde dagen gaan plannen. Zo schrijf ik maandags meestal mijn blogposts, film ik op dinsdag, etc. Daardoor heb ik steeds minder behoefte aan uitgebreide to do lijsten. Wel werk ik graag met projectlijsten, waarin alles wat ik voor een bepaald project moet doen, is opgeschreven. Ook een blogpost is een project. Want daarvoor moet ik een outline maken, de blogpost zelf schrijven, foto's maken en bewerken, etc. Ik heb dus meer behoefte aan projectoverzichten en checklists dan aan dagelijkse takenlijsten. 

Wat ga ik in september met mijn bullet journal doen?

Ik werk nog maar kort (ongeveer een week) met mijn nieuwe systeem. En ik weet nog niet of ik nu al helemaal afscheid van mijn bullet journal wil nemen. Daarom heb ik deze maand gekozen voor een bescheiden opzet, met een voorblad, kalender, doelen en habittracker. Of ik die ook echt ga gebruiken, durf ik nu nog niet te zeggen. Waarschijnlijk kan ik je daar eind september meer over vertellen. Maar zoals ik er nu over denk, wordt mijn bullet journal in september heel minimaal gebruikt. In onderstaande video kun je zien hoe ik mijn bullet journal in augustus heb gebruikt en zie je de hele opzet voor september nog een keer.

 

Gebruikte materilaen:

Geen bullet journal, maar wat dan?

Mijn editorial calendar had ik ooit in Trello en tegenwoordig in Asana staan. Maar voor mijn taken vond ik beide systemen niet zo prettig werken. De afgelopen maand heb ik vooral veel aantekeningen gemaakt in Google Keep. Wat mij betreft is dit een goede manier om alle aantekeningen op een digitale manier bij elkaar te houden. Maar een taakmanagement systeem waarin je meer overzicht hebt, heeft mijn voorkeur. Bij toeval stuitte ik op een video over Clickup. Dat leek een ideale combinatie van Trello en Asana en langzamerhand begon ik daar mijn to do's en projecten in te zetten. Op dit moment ben ik helemaal verkocht aan dit systeem, maar dat kan ook nieuwigheid zijn. Ik houd ervan om af en toe nieuwe dingen uit te proberen. Hoe ik Clickup gebruik, is een onderwerp voor een andere keer. Volgende week zal ik je daar meer over vertellen.   

Servieskast Opruimen - De Professional Organizer Ruimt Op

Mijn man was thuis en daardoor leek de servieskast opruimen een goed idee. Al jaren irriteer ik me aan de hoeveelheid serviesgoed die wij hebben. Veel is nog een overblijfsel uit de tijd dat onze twee huishoudens een werden. Maar daardoor durfde ik nooit veel weg te doen, omdat een deel dingen waren die mijn man ooit gekocht heeft. Nu hij een dagje thuis was, en we dringend een plank vrij wilden maken in de servieskast, was het een prima moment om samen eens te kijken wat we willen houden en wat niet.

Ruimte nodig in de servieskast

Ongeveer een maand geleden hebben we een nieuwe koelkast gekregen. Die was groter dan de vorige en staat zelfs op een andere plek. Dat bracht de nodige wijzigingen in de keuken met zich mee. Een van die veranderingen was het verplaatsen van het kastje waar onze voorraadpotten op stonden. Op dat kastje staan nu dingen die eerst op onze oude (lage) koelkast stonden. Met als gevolg dat er een nieuwe plek voor de voorraadpotten moest worden gevonden. Tijdelijk stonden ze op het barretje in onze keuken, maar dat was geen goede oplossing. Het was veel te vol en leek rommelig.

Servieskast Opruimen

De servieskast leek een goede plek voor deze potten, aangezien deze tussen de keuken en de eettafel in staat. Bovendien had ik bedacht dat het vast mooi stond, al die glazen potten in die kast. Maar dan moest er wel eerst een plank vrij gemaakt worden in onze kast. Hieronder zie je hoe de kast er voor het opruimen uit zag.

Allereerst haalde ik de kast leeg en maakte hem schoon. Daarna gingen mijn man en ik sorteren. We hebben vooral gekeken naar wat we regelmatig gebruiken. Daarnaast hebben we gekeken naar hoeveel we van alles nodig hadden. Hadden we teveel van iets, dan bewaarden we de mooiste exemplaren of de dingen die het fijnste in gebruik zijn. Dit ging er weg:

Daarnaast waren er nog twee dingen die een andere bestemming kregen. De voorraadpot mocht naar boven, naar onze voorraadkast. De fles voor olie gebruikten we nooit en is nu in gebruik als fles voor ons afwasmiddel. Deze heb je in mijn blogpost van vorige week al kunnen zien.

Wat er over bleef paste prima op de twee planken. Dit was het eindresultaat:

Het totale project heeft ons denk ik nog geen half uur gekost. Naar mijn idee een mooi resultaat voor een half uurtje werk.

In onderstaande video kun je mij daadwerkelijk aan de slag zien met het opruimen van de kast:

Keuken Opruimen - De Professional Organizer Ruimt Op

In de keuken heb ik niet zo heel veel op te ruimen. In deze blogpost wil ik je vooral wat tips geven voor het opbergen van je keukenspullen. Niettemin waren er voor mij ook een aantal kleine opruimprojectjes.

Voorraadpotten

Deze voorraadpotten hebben we al een tijd in gebruik. Als we een nieuw pak van droge voorraad openen en deze niet direct opmaken (zoals bij rijst of pasta), dan doen we het restant in glazen voorraadpotten. Glazen potten hebben als voordeel dat je kunt zien wat erin zit. Daarom had ik deze potten tot voor kort niet gelabeld. Maar vrij recent heb ik de voorraadpotten naar een andere plek verhuisd (daarover volgende week meer). Ik was dolblij met het eindresultaat, maar miste toch de labels.

Daarom heb ik met mijn labelmaker en doorzichtige tape labels gemaakt. Nu is het voor mijn gevoel helemaal af.

 

Spatels en pollepels

Mijn spatels en pollepels bewaar ik in een grote glazen pot. Deze was inmiddels behoorlijk vol en dus tijd voor een snel opruimklusje. 

Zo is er weer meer dan genoeg ruimte om er dingen uit te halen en weer terug te zetten. Dit ging er weg:

Dat witte ding heb ik ooit gekregen, maar wordt nooit gebruikt omdat wij hem onhandig vinden. Daarnaast licht een slacouvert. Daar hadden we er twee van, terwijl we er eigenlijk nooit meer dan een in gebruik hebben. Het setje dat blijft, is het meest gebruikte exemplaar. Verder nog wat spatels en lepels die aan vervanging toe zijn. De tweede van rechts vinden we onhandig in gebruik omdat hij  te klein (te kort) is.

Afwasmiddel en kookboeken opbergen

Wij hadden een groot aantal kleine, dunne kookboekjes. In eerste instantie stonden ze allemaal op een plank en werd het al snel een rommelig aanzien. Inmiddels zijn ze niet alleen naar een kast verhuisd (samen met de andere kookboeken), maar heb ik ze ook bij elkaar in een tijdschriftencassette gedaan. Zo houd je ze makkelijker bij elkaar en blijft de kast netter en overzichtelijker.

Tijdens het opruimen van de servieskast (meer daarover volgende week), kwam ik deze fles tegen (foto rechts). Deze fles zat ooit in een kerstpakket en is bedoeld voor olie of azijn. Hij stond echter ongebruikt in de kast. Inmiddels heb ik hem gevuld met afwasmiddel. De fles afwasmiddel stond altijd gewoon op ons aanrecht. Nu is deze vervangen door deze fles, wat ik veel mooier vind.

Tot zover mijn opbergklusjes en tips voor de keuken. Ik hoop dat je wat inspiratie hebt opgedaan voor je eigen keuken.

 

Bullet Journal Setup Augustus 2019

Ook de maand juli is alweer bijna voorbij. Daarom is het tijd voor de Bullet Journal Setup voor augustus. 

Voorpagina

Ik wilde een mooie voorpagina maken, maar er niet al te veel tijd aan besteden. Daarom heb ik een afbeelding uit een kleurboek overgetrokken. De lijnen in het kleurboek waren zo dik, dat ze door de pagina van mijn Mus heen schenen. Ik hoefde dus geen overtrekpapier te gebruiken hiervoor.

Maandoverzicht

Het maandoverzicht heb ik in de traditionele bullet journal stijl gedaan. Om beter onderscheid tussen de weken te kunnen maken, heb ik de zondagen lichtblauw gemaakt met een Tombow dual brushpen. De overgebleven ruimte aan de bovenkant van de pagina heb ik opgesierd met eenzelfde soort decoratie als op de voorpagina. Ik ben het maandoverzicht op de rechterpagina van een nieuwe spread begonnen, omdat ik toch vond dat er teveel ghosting op de achterkant van het voorblad was.

Doelen

Ook mijn doelen pagina heb ik op de eerstvolgende rechterpagina getekend vanwege de ghosting van het maandoverzicht. Bij mijn dailies vind ik wat ghosting niet erg, maar het stoort me erg bij de maandpagina's. Ook hier weer een decoratie met bloemen. De letters van het woord 'goals' had ik in eerste instantie met mijn lichtblauwe Tombow dual brushpen geschreven. Omdat ik vond dat dit toch niet genoeg contrast met de pagina had, heb ik er een zwart lijntje omheen getekend. Daarna had ik het gevoel had dat er iets miste op de pagina. Daarom heb ik rondom een speels kader gemaakt.

Habittracker

De habittracker heb ik simpel gehouden. Deze keer houd ik alleen mijn beweging bij. Yoga wil ik dagelijks doen (een korte sessie), om soepel te blijven. Voor het hardlopen heb ik een schema waarbij ik vier à vijf keer per week ga lopen. Met wandelen bedoel ik een langere wandeling (10 km of langer). Meestal kies ik dan voor een etappe van een lange afstands wandelpad (LAW). Dit wil ik in augustus minimaal twee keer doen. Tot slot wil ik wat krachttraining gaan toevoegen. Op dit moment denk ik aan twee keer per week.

Terugblik op Juli

Je kunt de ingevulde pagina's van de maand juli in mijn bullet journal terugzien in onderstaande video. Natuurlijk zie je daarin ook de pagina's voor augustus nog een keer.

Gebruikte materialen

Voor deze pagina's heb ik maar weinig materialen gebruikt:

Hoe ruim ik mijn kleding op?

Ik krijg vaak vragen over hoe ik mijn kleding opruim. Daarom maar eens een blogpost hierover.

Mijn kledingkasten

Ik heb een kledingkast met planken en daarnaast een hangkast. En hoewel ik overweeg om de kast met planken te vervangen voor een ladekast, wil ik die stap nu nog niet nemen. Het voordeel van een ladekast is dat ik daar mijn kleding op de Marie Kondo manier gevouwen goed op kan bergen. Op de planken is het lastiger omdat de kleding toch snel weg glijdt en het er daardoor allemaal wat minder netjes uitziet. 

T-shirts en Leggings

Een oplossing daarvoor is door de kleding in dozen op bergen. Je kunt hiervoor een schoenendoos of iets dergelijks gebruiken. Wil je hem wat opleuken, dan beplak je deze met stof of papier. Ik heb voor een kant- en klaar oplossing gekozen en dozen bij IKEA gekocht (zie foto boven). Er passen er twee naast elkaar op een plank en mijn shirts en leggings blijven er overzichtelijk in opgeborgen. Vervolgens heb ik labels gemaakt zodat ik direct zie wat er in welke doos zit.

 

Truien

Dikke (winter)truien vouw ik op de ´gewone’ manier en die liggen op een keurig stapeltje in mijn kast.

Ondergoed

Mijn ondergoed vouw ik eerlijk gezegd niet op de Marie Kondo manier. Dit heb ik een tijdje geprobeerd, maar dat vond ik uiteindelijk toch teveel gedoe. Ik heb een la waar ik mijn onderbroeken ongevouwen in leg en een andere la voor mijn bh’s. Dit werkt voor mij prima.

Sokken

Mijn sokken rol ik sinds ik Opgeruimd van Marie Kondo heb gelezen nooit meer op. Ik vouw ze nu. Het ideale systeem hiervoor heb ik nog niet gevonden. Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd, maar niets was ideaal. Op dit moment leg ik ze gewoon per paar gevouwen naast elkaar in een la. Dat werkt tot nu toe nog het beste.

Vesten, broeken en rokken

Vesten, broeken en rokken hang ik gewoon op in mijn hangkast. Voor broeken heb ik een hanger waar meerdere broeken aan kunnen hangen. Rokken hang ik aan hangertjes waar knijpertjes op zitten. 

Ik hoop je met deze blogpost wat inspiratie voor je eigen kledingkast gegeven te hebben.