Recensie Opruimen voor je Dood gaat

Het boek 'Opruimen voor je dood gaat' van Margareta Magnusson, pleit voor het opruimen van je spullen als je al wat ouder bent. Dit om te voorkomen dat je partner of je kinderen na je dood met een overvloed aan spullen worden die opgeruimd moeten worden, worden geconfronteerd.

Spullen die je niet meer nodig hebt

Ik omarm het idee van het boek helemaal. Niet alleen omdat je als oudere zou moeten opruimen. Maar vooral omdat het gaat over dingen die je niet meer nodig hebt. Dingen die ooit belangrijk voor je waren. Dingen die je laten zien wie je ooit was. Uit ervaring weet ik dat talloze mensen spullen in huis hebben, die niet meer bij hun huidige leven passen. Ooit was je een fanatiek sporter, kaartenmaakster of breifanaat. Maar als die hobby’s inmiddels in het slop zijn geraakt en je spullen al jaren ongebruikt in de kast liggen, moet je daar toch eens eerlijk naar kijken. Heb je die dingen echt nog nodig? Hoe groot is de kans dat je ze ooit weer gaat gebruiken?

Langzaam opruimen

Verder benadrukt de schrijfster dat het opruimen best langzaam mag gaan. Zo kun je de tijd nemen om afscheid te nemen van de dingen die ooit belangrijk voor je waren en het leven dat je geleidt hebt. Ik ben het helemaal met haar eens dat je de tijd mag nemen om de dingen waar je emotionele herinneringen aan hebt, weg te doen. In populaire opruimprogramma’s als bijvoorbeeld ‘Je leven in puin’ wordt een huis vaak in een weekend leeggeruimd. Dat is leuk voor de kijkcijfers, maar gaat vaak te snel voor de betrokkenen. Met name als het gaat om sentimentele spullen. Deze dingen zijn moeilijk om weg te doen. Er is dus niks mis mee om daar wat langer de tijd voor te nemen. Koester je herinneringen. Besef dat je deze herinneringen altijd bij je zult dragen en dat ze niet in je spullen zitten. Neem afscheid van je spullen omdat je ze niet langer nodig hebt. En doe ze dan, als je er klaar voor bent, weg.

Tot slot

Wil je een boek met opruimtips, dan vind ik dit boek minder geschikt. Het gaat vooral over het belang van het opruimen en bevat naar mijn mening geen bijzondere tips over het opruimen zelf. Niettemin is het een boek dat je opnieuw laat nadenken over de spullen die je in huis hebt. Zowel voor de oudere als voor de jongere generatie.

Bullet Journal Setup Maart 2019

We gaan alweer de laatste week van februari in en dus is het tijd voor een opzet voor maart in mijn Bullet Journal.

Maandpagina

Omdat ik geen maandoverzichten in kalender of lijstvorm maak, weer een titelpagina voor de maand maart. Ik heb het vrij eenvoudig gehouden met onder en boven een strak patroon en ter afwisseling wat scheve letters en een niet al te strakke rand.

Taken en Habittracker

 

Links ben ik begonnen met een overzicht van alle taken en doelen. Deze is nog verre van compleet, maar een aantal dingen waarvan ik weet dat ze moeten gebeuren heb ik alvast ingevuld.

Rechts een habittracker. Ik blijf dezelfde gewoontes (yoga, lezen, creatief en duolingo Frans) bijhouden. De bedoeling was om de tracker in twee delen te maken van 15 of 16 dagen per rij. Maar ik was zo enthousiast aan het nummeren dat ik al aan het eind van de pagina was voor ik het door had. Daarom zijn er dus maar een paar dagen getekend in de tweede rij van de tracker.

Opruimchallenge

Omdat ik nog lang niet klaar ben met opruimen in mijn eigen huis, ga ik in maart opnieuw The Minimalism Game spelen. Daarvoor heb ik een tracker gemaakt waarop ik elke dag de aantallen bij kan houden. Aan de linkerkant van de tracker staan de dagen, gevolgd door het aantal hokjes die aangeven hoeveel dingen er die dag weg gedaan moeten worden. Rechts staat het totaal aantal tot nu toe. Als je alles vol maakt, heb je aan het eind van de maand 496 dingen je huis uit gedaan.

Als je mee wilt spelen kan dat. Je kunt het op eigen houtje doen, maar als je je inschrijft voor de challenge, dan krijg je van mij elke dag een motiverende e-mail in je inbox en laat ik je daarin ook zien wat ik die dag weg doe. Voor degenen die meedoen zal ik een digitale tracker maken die er wat mooier uitziet dan deze. In bovenstaande tracker zijn een paar foutjes geslopen. Omdat ik van mening ben dat het in een Bullet Journal om het nut ervan gaat en niet (alleen) om de mooie plaatjes, heb ik het zo gelaten. Maar de digitale versie wordt natuurlijk wel helemaal goed. Je ontvangt ook deze in je mailbox als je je inschrijft voor de challenge. Inschrijven kan hier en is natuurlijk helemaal gratis. Sta je al ingeschreven voor mijn nieuwsbrief, dan ontvang je de mailtjes automatisch.

Steptracker

Tot slot de steptracker. Mijn fitbit houdt mijn stappen bij. En hoewel ik het dagelijkse totaal in de app kan bekijken, vind ik een visueel overzicht als dit in mijn Bullet Journal altijd wel prettig. Het geeft een goed overzicht op welke dagen ik heel actief was en op welke dagen niet. De verschillen zijn groot. Op een luie zondag haal ik soms de 1000 stappen nog niet eens, terwijl ik na een flinke wandeling soms boven de 20.000 stappen kom. Deze tracker gaat tot 13.000 stappen en ik overweeg om een wat uitgebreidere versie te maken waar ook de dagen met meer dan 13.000 stappen goed op ingetekend kunnen worden. Misschien trek ik de tracker nog door op de volgende pagina.

Gebruikte materialen

Voor degene die graag willen weten wat ik gebruikt heb voor deze opzet:

In onderstaande video zie je hoe de maand februari er tot nu toe uitziet en kun je ook de opzet voor maart nog een keer bekijken.

 

Een nieuwe Huishoudmap opzetten: Voorraad bijhouden

Ik ben begonnen met het opzetten van een nieuwe huishoudmap. In deze serie laat ik jullie stap voor stap zien hoe ik dit doe. De vorige delen vind je hier:

Voorraadlijsten

Het is altijd handig om een standaard voorraad in huis te hebben van dingen die je veel gebruikt. Ik gebruik daarom altijd een lijst om bij te houden wat we op voorraad hebben en hoeveel ik van het betreffende artikel op voorraad wil houden. Ongeveer een keer per maand controleer ik de voorraadkast en vul de voorraad zo nodig aan. Deze voorraadlijst gebruik ik om mijn uiteindelijke voorraadlijst samen te stellen.

Hoe maak je een voorraadlijst?

Op deze lijst schrijf ik de artikelen die we regelmatig gebruiken. Ik vul de lijst in de loop van de tijd aan. Daarna schrijf ik op hoeveel ik van elk artikel op vooraad wil houden. Ik probeer voor ongeveer twee weken eten op voorraad te hebben. Mochten we dan allebei geveld worden door een flinke griep of iets dergelijks, dan zitten we niet meteen zonder voorraad. Vervolgens kijk ik wat we hebben en wat er aangeschaft moet worden.

Hoe bouw je een voorraad op?

Als je nog moet beginnen met het aanleggen van een voorraad, kan het veel geld kosten als je alles in één keer aanschaft. Als je dat geld beschikbaar hebt, kun je dat doen. Als je de boodschappen dan kunt laten bezorgen, scheelt dat je een hoop gesjouw.

Je kunt je voorraad echter ook langzaam opbouwen. Dan neem je elke keer iets extra mee. Koop je bijvoorbeeld rijst, dan koop je meteen een extra pak. Zo bouw je langzaam een voorraad op.

Tips voor je voorraadkast

Zet nieuwe voorraad achter wat je al had. Zo staat de oudste vooraan en voorkom je dat producten over datum gaan.

Controleer regelmatig de houdbaarheidsdata en maak dingen op als je ziet dat de uiterste houdbaarheidsdatum nadert. Je hebt geen voorraad opgebouwd om het uiteindelijk weg te moeten gooien.

Soms veranderen je eetgewoonten. Zie je dat bepaalde dingen uit je voorraadkast nauwelijks gegeten worden, pas dan je voorraadlijst aan.

In deze video laat ik je de voorraadlijst zelf zien en leg ik uit hoe ik hem gebruik.

 

10 Snelle Schoonmaaktips

Voor veel mensen is schoonmaken niet hun hobby. Toch is het iets wat regelmatig moet gebeuren. Om je een handje te helpen, heb ik hier 10 snelle schoonmaaktips voor je, die het schoonmaken makkelijker maken.

  1. Misschien niet iets wat je direct wilt horen, maar de eerste tips is regelmatig schoonmaken. Als je het bijhoudt, koekt vuil minder aan en ben je uiteindelijk sneller klaar.
  2. Voor hardnekkig vuil: tijd en schoonmaakmiddelen zijn je vriend. Behandel het oppervlakte met schoonmaakmiddel (allesreiniger, afwasmiddel o.i.d.), laat het een tijdje inwerken en ga dan boenen.
  3. Bruine kalkvlekken in bijvoorbeeld het afvoerputje van je gootsteen, krijg je makkelijk weg met (schoonmaak)azijn. Giet er wat azijn op, even laten inwerken en schoonspoelen met water.
  4. Krijg je over een uurtje bezoek en is het huis toe aan een grondige schoonmaak waar je dus geen tijd voor hebt? Stofzuig de vloer met de Franse slag. Niet onder of achter meubels, maar alleen de zichtbare stukken. Stof alleen op ooghoogte (een goede maatstaf is zo ongeveer het gebied tussen je knieën en je schouders) en ook alleen maar de zichtbare stukken, dus niet de hele plank in je boekenkast maar alleen het gedeelte dat voor de boeken zichtbaar is. Maak tot slot snel even de wc-pot schoon en verzamel alle zichtbare rommel. Stop de spullen desnoods allemaal in een mand als je geen tijd meer hebt om ze op de juiste plek terug te leggen. Natuurlijk doe je hierbij alleen de ruimtes die je bezoek te zien krijgt.
  5. Gebruik een kruimelzuiger om de traptreden te zuigen.
  6. Maak aangekoekte pannen schoon door ze met water en een schep soda op een laag vuur te zetten en een tijdje te laten koken. Daarna laat het vuil makkelijk los als je de pan afwast.
  7. Een open pakje baking soda in je koelkast absorbeert nare geurtjes. Na een maand vervangen. Gebruik het gebruikte pakje om bijvoorbeeld je wc mee schoon te maken.
  8. Je toilet maak je makkelijk en zonder chemische schoonmaakmiddelen schoon met een beetje bakingsoda en azijn. Strooi bakingsoda in de pot en voeg het azijn toe. Nu gaat het bruisen. Zowel bakingsoda als azijn werken ontsmettend dus je hebt geen chloor nodig. Gebruik de toiletborstel om ook onder de randen etc. schoon te maken.
  9. Met een paar drupjes olijfolie op keukenpapier verwijder je makkelijk vlekken van roestvrij staal.
  10. Verwijder vlekken zodra ze ontstaan. Op de vloer geknoeid tijdens het koken? Veeg het direct even schoon. Het kost nauwelijks tijd en voorkomt later een hoop boenwerk.

 

De Professional Organizer Ruimt Op - deel 4

Als je dit blog al wat langer volgt, weet je dat ik zelf beetje bij beetje mijn huis aan het opruimen ben. Deze keer waren mijn werkmappen aan de beurt.

Mijn mappen opruimen

Bij mijn bureau hangt een tijdschriftenhanger. Daarin heb ik diverse archiefmappen waar ik papieren in bewaar. Ik ben vergeten een foto te maken voor ik begon, maar in de video onderaan dit blog is de 'voor' situatie alsnog te zien. Naast de werkmappen zaten er nog een weekkalender van vorig jaar, mapje met stickers en verschillende tijdschriften die ik nog niet gelezen had in de houder.

Wat er weg ging

De kalender kon weg. De stickers waren van agendastickers met handige tekeningetjes die aangeven wanneer je naar de bibliotheek, tandarts, dokter etc. moet. Daarnaast had ik ook nog wat stickers van Flylady met daarop de zones etc. Die zaten bij haar kalender die ik jaren geleden een keer heb gebruikt. Maar in al die jaren zijn die stickers nooit opgebruikt. En steeds weer deed ik ze niet weg omdat ik van mening was dat ik ze wel zou gaan gebruiken. Nu heb ik radicaal alle stickers weg gedaan. Ook het setje emoticons dat ook nog in dat mapje bleek te zitten.

Ook de tijdschriften gaan weg. Ze zitten er al een tijd in en hoewel ik nog niet alles gelezen heb, denk ik dat het na al die tijd ook niet meer gaat gebeuren.

Mappen die weg gaan

Wat de archiefmappen betreft, had ik een aantal gelabelde mappen die niet meer in gebruik waren. Betalen en Actie waren zulke mappen. Ooit zaten rekeningen in de map Betalen en dingen waarop ik actie moest ondernemen in de map Actie. Inmiddels gebruik ik die mappen niet meer omdat ik alles in mijn weekmap stop en van daaruit werk.

De mappen die mochten blijven

Aan het eind van mijn opruimronde zitten er nog maar een paar mappen in mijn tijdschriftenhouder. De rest is allemaal opgeruimd. Nu heb ik weer overzicht.

Deze mappen mochten blijven.

Weekmap

Mijn weekmap is de map voor de huidige week (in de video week 5, maar nu dus week 7) waarin alles gaat wat die week moet gebeuren. In mijn archiefkastje heb ik voor elke week van het jaar een map. Dingen die later in het jaar moeten gebeuren, stop ik in de map voor die betreffende week. Ook papieren die ik voor een bepaalde afspraak nodig heb of bijvoorbeeld concertkaartjes gaan in deze mappen. Aan het begin van elke week, pak ik de map voor die week en kijk wat er in zit. Moet er actie ondernomen worden op bepaalde dingen, dan plan ik die in voor die week.

Projectmap

In mijn projectmap zitten vooral dingen die te maken hebben met projecten waar ik mee bezig ben. Soms heb ik meerdere van die mappen (voor verschillende projecten). Maar meestal blijft het bij deze map. In deze map zaten nu vooral wat dingen voor hobby projecten waarop actie ondernomen moest worden. Ik heb het meeste eruit gehaald en op de juiste plek opgeborgen. Het enige wat er nu nog in zit, zijn wat knutsels die door kinderen gemaakt zijn voor onze bruiloft. Hoewel we een officieel foto album gemaakt door de fotograaf van onze bruiloft hebben, wil ik ook nog steeds een album maken van alle andere foto’s die die dag gemaakt zijn. Die knutsels mogen daar ook in.

In afwachting van

Een andere map die ik nog in gebruik heb, is de ‘in afwachting van’ map. Hierin bewaar ik de papieren waarvan ik nog op een reactie van iemand wacht. Elke week kijk ik deze map even na.

Belasting

In deze map bewaar ik alle papieren die met de belasting te maken hebben, totdat ik weer aangifte heb gedaan. Op dit moment komen veel van de jaarlijkse overzichten binnen. Die gaan allemaal in deze map. Daarnaast heb ik er een papiertje in met daarop alle overzichten die ik digitaal ontvang. Op het moment dat ik belastingaangifte ga doen, heb ik dan alle papieren overzichtelijk bij elkaar. Nadat ik aangifte heb gedaan, gaat alles bij elkaar in een L-mapje met daarop het jaar en wordt in het grotere archief opgeborgen.

Facturen

Hierin gaan alle facturen van mijn bedrijf. Als ik mijn boekhouding ga doen, heb ik alles netjes bij elkaar en gaan de facturen in mijn grote archief nadat ik ze heb ingevoerd in mijn boekhoudprogramma.

Tot slot de beloofde video waarin het hele proces te zien is: