Hoe creëer je meer balans in je leven?

 

Soms ben je alleen maar aan het rennen, zonder dat je het gevoel hebt dat je vooruit komt. Vaak komt dat omdat je druk bent met dingen die veel tijd en energie kosten. Tegelijkertijd zijn het niet de belangrijkste zaken. Je reageert op de urgentie, niet op de mate van belangrijkheid.

De oplossing? Een stap terug doen en opnieuw je prioriteiten bepalen.

Bepalen wat je belangrijk vindt

Om te kunnen bepalen wat je belangrijk vindt en wat je wilt, moet je wel even de tijd nemen om na te denken. Neem een beetje afstand. Soms helpt het om letterlijk even afstand te nemen en een weekendje weg te gaan. Of zoek een plek waar je een paar uur rustig na kunt denken. Dat kan een plek in de natuur zijn (je kunt bijvoorbeeld ook gewoon gaan wandelen of fietsen), ergens in een café of in de bibliotheek gaan zitten. Voorwaarde is in elk geval dat je alleen gaat, zodat je rustig kunt nadenken.

  • Meestal zie je dingen pas helder als je een beetje ontspant. Kies dus bij voorkeur een ontspannende activiteit. Ga mensen kijken op het terras, ga bewegen of schrijf een tijdje in een schrift dat je meegenomen hebt. Als je het gevoel hebt dat je weer wat rust in je hoofd hebt, ga je het volgende doen.
  • Maak een lijstje van de dingen die je op dit moment doet of moet doen. Denk daarbij aan zowel werk als privé taken.
  • Markeer de dingen die je energie geven. Het makkelijkst is dit door hier bijvoorbeeld een groene merkstift voor te gebruiken, maar je kunt er ook een plusje voor zetten.
  • Markeer vervolgens de dingen die je energie kosten. Gebruik hiervoor een andere kleur merkstift (bijvoorbeeld roze) of zet een min voor deze activiteiten.

Hoe ziet je lijstje er nu uit? Waarschijnlijk heb je er vooral activiteiten op staan die je energie kosten. Kijk eens naar deze activiteiten. Kun je die achterwege laten? Delegeren? Vervangen door een positiever iets? Sommige dingen lijken door hun urgentie van dat moment belangrijk, maar zijn het eigenlijk helemaal niet (bijvoorbeeld bepaalde e-mails of telefoontjes). Andere dingen heb je ooit op je genomen (bijvoorbeeld het organiseren van een jaarlijks buurtfeest), maar kun je ook weer afstoten of aan een ander overdragen. Tot slot zijn er dingen die je veel energie kosten maar die je zou kunnen vervangen voor iets positievers. Bijvoorbeeld een baan die je niet leuk vindt vervangen door werk wat je wel leuk vind. Natuurlijk kun je al deze zaken niet direct veranderen. Maar je kunt wel een plan maken en stap voor stap actie ondernemen.

Een plan maken

  • Vul je lijstje nu aan met dingen die je graag zou willen doen en die je energie geven.
  • Vergeet vooral niet sporten of bewegen op je lijstje te zetten. Je wilt in conditie zijn om al die leuke dingen te kunnen blijven doen. Kies wel voor een sport of activiteit die je leuk vind, anders is het moeilijk vol te houden.
  • Maak nu een stappenplan voor de dingen die je wilt veranderen. Begin met het elimineren van de dingen die je energie kosten en die je niet leuk vindt, zodat je energie overhoudt om actie te ondernemen op andere punten. Is één van je wensen een andere baan? Je stappenplan kan dan onder andere bestaan uit het updaten van je cv, het zoeken naar vacatures voor jouw droombaan, uitzoeken wat je nog aan vaardigheden en opleiding nodig hebt voor jouw droombaan, uitzoeken waar je een eventuele cursus of studie zou kunnen doen etc.

 

  • Werk vanaf nu elke dag aan het uitvoeren van je plan. Doe elke dag iets om toe te werken naar je grotere doel.
  • Maak daarnaast elke dag tijd vrij om iets voor jezelf te doen. Neem de tijd om je te ontspannen met een van je hobby’s of om te sporten. Tv kijken en social media volgen horen daar niet bij. Het lijken fijne opties als je moe bent na een dag hard werken, maar uiteindelijk kosten deze media je ongemerkt energie en leveren ze weinig energie op. Actief bezig zijn met een hobby geeft je juist weer wel nieuwe energie.

Hopelijk krijg je met deze tips weer wat meer grip op je leven. Vergeet niet dat een klein stapje soms grote gevolgen kan hebben. En veel kleine beetjes maken uiteindelijk een berg. Zolang je maar een helder doel voor ogen hebt, kun je daar langzaam maar zeker naartoe werken. 

Bullet Journal Setup Februari 2018

In februari heb ik de maandopzet vrijwel hetzelfde gehouden als in januari.

Maandoverzicht

Het maandoverzicht met kleurcodes en onderaan nog ruimte voor aanvullende aantekeningen. 

Doelen

Gewoon een simpel lijstje met mijn doelen. De meeste maanddoelen zijn gebaseerd op mijn doelen voor dit jaar. Ik deel mijn jaardoelen op in kleinere stukjes en probeer elke maand iets te doen.

Deze is vrijwel hetzelfde als vorige maand, met alleen een extra regel voor supplementen. Ik ben begonnen wat voedingssupplementen in te nemen, maar ik vergeet ze vaak. Hopelijk gaat het beter nu ze in deze tracker staan.

En dat was alweer de laatste pagina voor deze maand. Je kunt de pagina's nog eens terug kijken in de video:

Gebruikte materialen

Bullet Journal Setup Januari 2018

De opzet van januari heb ik kort maar krachtig gehouden. 

Maandoverzicht

Het maandoverzicht staat noodgedwongen op twee pagina's omdat de lijst met data van 1 tot en met 31 niet op één pagina past. Afspraken zijn nog niet ingevuld. Wel alvast de data van verjaardagen (rood) en de data waarop ik mijn bibliotheekboeken moet inleveren (bruin).

Doelen

Een simpel overzicht van mijn doelen voor deze maand.

Tracker

Deze maand ga ik toch maar weer een tracker proberen te gebruiken. Vaak vergeet ik trackers in te vullen en hebben ze dus niet zoveel zin. Toch wil ik nu weer eens een poging doen. Wat ik ga bijhouden in mijn tracker:

  • duolingo (Frans)
  • lezen
  • stretchen (doel is drie keer per week)
  • creatief (elke dag iets aan één van mijn hobby's doen)
  • bed opmaken
  • to do lijst voor morgen maken
  • zonecleaning (15 minuutjes schoonmaken/opruimen in de zone van die week)
  • stapdoel (minimum aantal stappen dat ik wil zetten per dag).

Voor degenen die geïnteresseerd zijn, plaats ik hieronder de video:

Gebruikte materialen

- Bullet Journal van Zamarra Kok

- Fineliners van Hema en Staedtler

- Zwarte gelpen van de Aldi

Bullet Journal 2018 Setup

Het is inmiddels al half februari, dus deze post komt een beetje laat. Maar omdat ik denk dat sommige lezers hier toch nog inspiratie uit kunnen halen, bij deze de opzet van mijn Bullet Journal voor 2018.

Ik gebruik een Bullet Journal van Zamarra Kok. Het boekje is naar mijn idee iets te klein (ongeveer A5 formaat). Het aantal puntjes op een pagina zijn in de lengte 28 regels. Dat betekent dat je er bijvoorbeeld niet de dagen van een hele maand onder elkaar op kunt zetten. Lastig als je een monthly log in lijstvorm wilt of een habit tracker op deze manier wilt maken. Ik heb dat dus op een andere manier opgelost, zoals je op de komende foto's zult zien. De puntjes zelf zijn erg donker en lopen niet op dezelfde hoogte door op de naastgelegen bladzijde. Het voordeel van de donkere puntjes is dat ze goed zichtbaar zijn, ook bij bijvoorbeeld lamplicht. Bij de Leuchtturm 1917 vond ik de lichte puntjes vaak toch slecht zichtbaar als ik 's avonds bijvoorbeeld op de bank mijn Bullet Journal zat bij te werken. Dat brengt me wel meteen op het volgende nadeel van dit boekje. Het heeft geen harde kaft en blijft niet open liggen. Zittend op de bank in mijn Bullet Journal schrijven doe ik dus niet met dit boekje.

Achterin vind je wel een gebruiksaanwijzing, tips en wat voorbeelden. Leuk voor de beginnende bullet journaller die behoefte heeft aan wat meer uitleg en ideeën. Voor mij persoonlijk vind ik die uitleg en voorbeelden niet zo nodig. Het boekje heeft wel voorgedrukte paginanummers, maar geen voorgedrukte ruimte voor een index. Dat kan prettig zijn, omdat je nu zelf kunt bepalen hoeveel ruimte je daarvoor wilt vrij laten. Het boekje heeft 1 lint. Zelf vind ik dat goed te doen. Ik leg het lint bij de dag van vandaag. Voor eventuele andere veelgebruikte pagina's zou je kunnen werken met zelfklevende tabs, washi tapes, (paper)clips etc. 

Goed, tot zover het boekje zelf. Nu door naar de opzet voor dit jaar.

Jaarkalender

 

Ik begin mijn Bullet Journals eigenlijk altijd standaard met een jaarkalender. Zoals je op de foto ziet ben ik op pagina 8 begonnen. De pagina's daarvoor zijn bestemd voor de index, die nog niet ingevuld was op het moment dat ik de foto's voor dit blog maakte. De paginanummers staan op de laatste regel met puntjes. Dat had ik te laat door en daardoor lopen de dagen van de kalender enigszins door de paginanummering heen. Ik vind het altijd prettig om te weten welke week het is, dus heb ik ook de weeknummers op de jaarkalender ingevuld.

 Future Log

De Future Log gebruik ik doorgaans maar weinig. Toch heb ik hem hier wel weer ingezet. Met name omdat ik het handig vind om te zien wanneer feestdagen vallen en om verjaardagen niet te vergeten. Hier heb ik de feestdagen een groen vakje gegeven en de verjaardagen een paars vakje. Om privacy redenen heb ik de namen van de jarigen nog niet ingevuld. Je ziet hier dat ik de maanden heb opgesplitst in twee kolommen. Op de foto zie je alleen de maanden januari tot en met april, maar ik heb de future log voor het hele jaar gemaakt en dus nog twee volle spreads gebruikt voor de maanden mei tot en met augustus en september tot en met december.

Doelen

De doelen waren op het moment dat ik de foto nam nog niet ingevuld. Dit jaar heb ik mijn doelen onderverdeeld in verschillende categorieën: financiële doelen, werkdoelen, doelen voor het huis, gezondheid, hobby, persoonlijke ontwikkeling, sociale doelen en tot slot nog een apart kopje voor doelen die te maken hebben met mijn woord voor dit jaar: verandering. Dit laatste omdat het mijn ervaring is dat ik in de loop van het jaar vaak nog dingen bedenk die ik met betrekking tot mijn woord voor dat jaar wil doen. Die kan ik daar dan kwijt. Als laatste volgt een pagina waar ik mijn doelen voor het eerste kwartaal kwijt kan. Hier splits ik mijn jaardoelen op en besluit ik waar ik de eerste drie maanden van 2018 aan wil werken.

Projectplanning

De volgende pagina's zijn bedoeld voor mijn projectplanning. Alle projecten die langer dan een week duren teken ik hierop in. Bovenaan staan de weeknummers. Voor elk project dat ik wil gaan doen vul ik de naam in en kleur de vakjes van de weken waarin ik aan het project werk of wil gaan werken. Zo heb ik een overzicht van het aantal projecten dat gelijktijdig loopt en in welke periodes ik veel te doen heb en waar ik nog tijd over heb. Dit voorkomt dat ik teveel projecten tegelijk plan. Hier zie je het overzicht voor het eerste en tweede kwartaal. De volgende bladzijdes zijn voor het derde en vierde kwartaal zodat ik ook hier het overzicht voor het hele jaar heb.

2018 km in 2018

Nu komen we bij de pagina's die betrekking hebben op een aantal specifieke doelen. Dit jaar wil ik onder andere 2018 km wandelen. Vorig jaar was het doel 1000 km en ben ik het eigenlijk pas vanaf juli goed gaan bijhouden. Dat doel heb ik bereikt, dus 2018 km in een heel jaar zou ook moeten lukken. Hier zie je dat de tracker loopt tot 1260 km. Op de volgende pagina (niet op de foto) gaat hij verder tot de 2018.

Blog- en YouTube kalender

Vervolgens de pagina's met mijn Blogkalender en YouTube kalender. Hierop ga ik invullen op welke dagen ik een blogpost of video heb gepubliceerd. Zo heb ik aan het eind van het jaar een mooi overzicht wat ik wanneer gepost heb. Weer loop ik er tegenaan dat je niet een hele maand onder elkaar kwijt kan op één pagina. Deze keer heb ik de dagen 1 tot en met 16 op de linker pagina gezet en de dagen 17 tot en met 31 op de rechter pagina.

Popsugar Reading Challenge

Sinds 2016 doe ik de Popsugar Reading Challenge. Ook dit jaar weer. Tot nu toe is het me niet gelukt om alle boeken van de lijst te lezen, maar dit jaar wil ik dat wel gaan doen. De prompts staan in mijn bullet journal en beslaan 4 bladzijden. Hier zie je alleen de eerste twee. Wat ik gelezen heb kruis ik af in het vakje voor de prompt.

 Duolingo Frans

Ik wil mijn Frans wat ophalen en doe dat via Duolingo. In mijn Bullet Journal heb ik een overzicht gemaakt van de lessen die ik nog moet doen. Op de linker helft van de pagina staan de lessen die nog gedaan moeten worden. Aan de rechter kant is ruimte om de herhalingslessen die ik doe te noteren. De balkjes met vierkantjes zijn het begin van een tekening die ik niet afgemaakt heb. Totaal had ik 11 pagina's nodig om alle Duolingo lessen die nog gedaan moeten worden op te schrijven. Er zit dus niets anders op dan heel veel te gaan oefenen, zodat ik minder pagina's nodig heb in een volgend bullet journal.

Zonecleaning

Voor mijn huishouden gebruik ik het systeem met 'zones' in huis. Elke week krijgt een andere zone extra aandacht. Hier zie je een schematische plattegrond van het huis met daarin de zones ingetekend. De rechter pagina is bedoeld voor de klussen uit zone 1. De andere zones (2 tot en met 5) hebben ook elk een eigen pagina gekregen. De klussen per zone moeten nog ingevuld worden, maar komen grotendeels overeen met het schema van Flylady. Hier en daar heb ik wat aanpassingen voor ons huis gedaan.

Lifebook 2017

Vorig jaar ben ik enthousiast gestart met Lifebook 2017 van Tamara Laporte. Helaas ben ik door drukte en andere hobby's niet verder gekomen dan les 6. Gelukkig kon je alle lessen downloaden en kan ik nu rustig de resterende lessen doen. Er kwam elke week een les online, dus heb ik voor alle lessen die ik nog moet doen een vakje met daarin het weeknummer getekend.

Project Life 2018

Elk jaar houd ik een Project Life album bij. Elke week krijgt een eigen spread met foto's en tekst. Het leuke hieraan vind ik dat je een overzicht van het hele jaar hebt en meer 'gewone' dingen vastlegt. Als je het een aantal jaren later terug kijkt, krijg je zo een goed beeld van hoe je leven toen was. Ik doe dit op deze manier sinds 2013 en ben altijd verbaasd over de dingen die veranderd zijn als ik de vorige albums door blader. Hier loopt het overzicht door tot week 41. Ik ben bewust niet verder gegaan op een volgende pagina omdat ik vermoed dat dit bullet journal wel vol is in week 41 en ik de resterende weken dus in een nieuw journal kan zetten. Mocht dit journal toch niet vol zijn, dan maak ik gewoon een nieuwe pagina voor de resterende weken en zet ik het paginanummer in de index.

 CAL (2016)

Tot slot de Crochet Along deken van 2016 (Mix and Match). Hier ben ik in 2016 aan begonnen, maar helaas is hij een tijd blijven liggen en dus nog steeds niet af. Bij de Crochet Along deken kwam er elke week een nieuw stukje van het patroon online. Links (de bruine vakjes), zie je de weeknummers. Daarnaast de oranje vakjes met de rijen die die week gehaakt moeten worden. Als ik een week en/of rij af heb kleur ik het betreffende vakje in. De weeknummers gaan nog door op de volgende twee pagina's.

Tot zover de collecties in mijn bullet journal. Daar heb ik alles bij elkaar dus 69 pagina's voor nodig gehad. Een flinke hap uit mijn bullet journal dus.

In de video kun je een en ander nog eens rustig nakijken.

Bereik je doelen in 2018

Allereerst wens ik jullie natuurlijk allemaal een heel gelukkig en gezond 2018 toe! Moge het nieuwe jaar jullie allemaal heel veel goeds brengen.

Deze eerste dag van het nieuwe jaar zit je misschien vol met goede voornemens. Je gaat afvallen, meer sporten, stoppen met roken, je huis opruimen, schoonmaken en schoonmaken, minder geld uitgeven, meer sparen etc.

Misschien ook hoor je op de achtergrond een zeurend stemmetje dat je vertelt dat je vorig jaar dezelfde doelen had en o ja, het jaar daarvoor misschien ook al? Je bent dan echt niet de enige. Veel mensen stellen jaar na jaar dezelfde doelen zonder deze te bereiken. Hoe komt het dat het steeds maar niet lukt om te doen wat we graag willen doen?

Waarom veranderen niet lukt

Er zijn tal van redenen te bedenken, maar vaak is de belangrijkste reden dat de eerder genoemde dingen niet lukken omdat het te maken heeft met gewoontes. Als het je lukt je gewoontes te veranderen, dan ga je drie keer per week naar de sportschool, maak je regelmatig schoon en geef je niet zonder nadenken geld uit aan dingen die je niet nodig hebt. Maar… gewoontes zijn niet voor niets gewoontes. De gewoontes die maken dat je al deze dingen niet doet, zijn hardnekkig. Want ze zitten diep in je systeem verankerd. Je hersens hebben een pad geschapen dat je bijna automatisch bewandeld. Van dat pad afwijken vergt veel energie. Je moet erover nadenken, bewust iets anders gaan doen. Zodra je even niet na denkt, verval je in je oude gewoontes. Dat gebeurt dus als je moe bent, het druk hebt of gewoon het gevoel hebt dat alles je teveel is. Zijn al je pogingen om te veranderen dan gedoemd te mislukken? Nee, dat zeker niet. Veranderen kan altijd, maar wees je bewust van de tijd en energie die het zal kosten. Je bent morgen niet ineens een ander persoon.

Hoe verander je dan wel?

Schrijf op wat je wilt veranderen

Mensen die hun doelen opschrijven bereiken hun doelen vaker dan mensen die dat niet doen. Wil je het visueel maken, maak dan een vision board van je doelen. Zoek plaatjes of maak tekeningen van je doel en hang het ergens waar je het vaak ziet. Sommige mensen maken zoiets in hun agenda of bullet journal, omdat ze daar elke dag in kijken. Maar je kunt het ook ergens in huis ophangen. In het zicht, of als je dat niet wilt, bijvoorbeeld aan de binnenkant van de deur van je kledingkast. Schrijf ook op waarom je wilt veranderen. Wat levert het je op? Wanneer je motivatie wat afneemt, kun je nog eens terug lezen waarom je het ook alweer zo graag wilde.

Begin met één ding

Je kunt niet alles tegelijk. En je kunt zeker niet al je gewoontes tegelijk veranderen. Kies dus één ding waar je het meeste profijt van zult hebben. De meeste kans op succes heb je, als je die gewoonte koppelt aan iets wat je toch altijd al doet. Trek direct na het opstaan je sportkleding aan (en leg deze voor het gemak de avond daarvoor al klaar). Loop je op je werk altijd naar het snoepautomaat rond een uur of vier omdat je trek hebt? Zorg dat je iets gezonds bij je hebt om op dat moment te eten. Mis je de beweging, loop dan een rondje (niet langs het snoepautomaat, ga dan liever water of koffie halen) en eet daarna je gezonde snack. Bedenk wat voor jou werkt.

Houd je vooruitgang bij

Er komt ongetwijfeld een dag dat je weer in je oude gewoontes vervalt. Dat is niet erg. Als je daarna meer weer verder gaat met je nieuwe gewoontes. Als je bijhoudt wat je al bereikt hebt, heb je minder snel het gevoel dat het er allemaal niet toe doet omdat het toch nooit lukt. Houd bijvoorbeeld bij hoeveel dagen je je goede gewoonte hebt volgehouden (bijvoorbeeld door een kruisje op de kalender te zetten bij elke dag dat je het volgehouden hebt). Vier wat je al bereikt hebt. Een kilo afgevallen? Sta er even bij stil en geef jezelf een kleine beloning (die niets met eten te maken heeft). Je een maand lang aan je hardloopschema gehouden? Ook dat verdient een beloning. Schrijf je beloningen van te voren op en kijk ernaar als je motivatie afneemt. Je kunt ook een puntensysteem opzetten waarbij je jezelf punten geeft voor je goede gewoontes. Bijvoorbeeld 1 punt voor elke keer hardlopen. Geef eventueel bonuspunten voor als je het een week of maand volgehouden hebt. En bij een van te voren vastgesteld aantal punten beloon je jezelf.

Met deze tips wordt het vast makkelijker om je goede voornemens vol te houden. En gaat het toch fout, blijf dan niet te lang in zelfverwijt en schuldgevoel hangen, maar pak het weer op waar je gebleven bent. Dan zul je zien dat je volgend jaar om deze tijd een heel eind gekomen bent!