Snel koken en boodschappen doen

Als je een druk leven hebt, schiet boodschappen doen en daardoor koken er nog wel eens bij in. Maar door er op een rustig moment even de tijd voor te nemen, kun je echt elke dag een gezonde maaltijd op tafel zetten.

Maak een weekmenu

Door van te voren een weekmenu te maken, hoef je niet meer elke dag te bedenken wat je gaat eten. Houd rekening met je agenda. Op welke dagen ben je laat thuis en wanneer moeten kinderen of partner weer snel de deur uit voor sport, clubjes of andere activiteiten? Bedenk voor die dagen snelle maaltijden of kook alvast van te voren voor die dagen.

Doe één keer per week boodschappen

Maak aan de hand van je weekmenu een lijstje en kies een dag en tijd waarop je boodschappen doet. Vul je boodschappenlijst aan met de standaard boodschappen die je voor je ontbijt, lunch en snacks etc. nodig hebt. Houd je in de winkel aan je boodschappenlijst. Je kunt je boodschappen ook online bestellen en thuis laten bezorgen of zelf afhalen in de supermarkt. Ook dat bespaart tijd.

Kook voor meerdere dagen

Met name gerechten die veel tijd kosten, kun je makkelijk voor meerdere dagen maken. Verdubbel de hoeveelheid en vries de helft in. Soepen, bolognesesaus en stamppotten worden hier regelmatig ingevroren. Je kunt deze maaltijden ontdooien en weer opwarmen op dagen dat je weinig tijd hebt. Een alternatief is op zondag voor meerdere dagen koken. Bereid je maaltijden voor de rest van de week alvast voor of kook daadwerkelijk meerdere maaltijden als je toch de tijd hebt. De tijd die het je nu kost, bespaar je later weer. Vries de maaltijden per portie in. Zo kun je de hoeveelheid die je opwarmt makkelijk aanpassen aan het aantal personen dat mee eet. Aardappels kun je makkelijk voor twee dagen schillen en in een pan met water in de koelkast bewaren.

Plan een kliekjesdag

Vaak houd je nog wel restjes van groenten of van een maaltijd over. Deze hoef je niet weg te gooien. Plan één keer per week een kliekjesdag. Je kunt op deze dag de gezinsleden laten kiezen uit een ingevroren maaltijd van een overgebleven portie uit de vriezer of je verwerkt restjes groente etc. in een complete maaltijd. Ideaal voor restjes zijn onder andere quiches, soepen, roerbakschotels, maaltijdsalades.

Wat kun je doen tegen stress?

We hebben allemaal op zijn tijd last van stress. Is dat tijdelijk, dan is dat niet zo erg. Pas als je last van chronische stress hebt, wordt het een probleem. De stress heeft dan effect op je dagelijks leven en je gezondheid.

Wat is stress?

Stress is een signaal dat er iets niet in orde is. Je lichaam maakt zich klaar om te vluchten of te vechten. Er komen stresshormonen vrij en je lichaam zet processen als je spijsvertering en je afweersysteem even op een laag pitje. Je hebt nu alle energie nodig voor het gevecht of de vlucht. Vroeger, in de tijd dat de mens een jager-verzamelaar was, betekende dat je inderdaad een gevecht aanging met mens of dier of vluchtte voor bijvoorbeeld een wild dier. Na afloop was het gevaar afgewend en herstelde je systeem zich weer. Tegenwoordig wordt stress zelden veroorzaakt door fysiek gevaar. De stress die we tegenwoordig ervaren wordt veroorzaakt door aanhoudende werkdruk en abstracte problemen. Langdurige stress veroorzaakt onder andere geheugenproblemen, concentratieverlies, extreme vermoeidheid en een verminderd afweersysteem waardoor je vatbaarder bent voor ziektes.

Stresssignalen

Als de stress te lang aanhoudt, geeft je lichaam allerlei waarschuwingssignalen af. Let op de volgende signalen:

  • Hoofdpijn.
  • Concentratieproblemen.
  • Aanhoudende vermoeidheid.
  • Spierpijn/rugpijn.
  • Maag- of darmklachten.
  • Hartkloppingen, hoge bloeddruk of een verhoogd cholesterol gehalte.
  • Last van zweten of trillen.
  • Je bent prikkelbaar/snel geïrriteerd.
  • Je voelt je somber of hebt huilbuien.
  • Je voelt je angstig of piekert veel.
  • Hebt veel of juist weinig eetlust.
  • Geen zin in seks.
  • Vermijd sociale contacten.
  • Je gebruikt slaap- of kalmeringsmiddelen en hebt ze steeds meer of vaker nodig. 

Wat kun je doen tegen stress?

Als je de signalen herkent, is het tijd voor jouw persoonlijke anti-stress plan. Zo’n plan maak je als volgt.

  • Maak een lijstje van dingen die je helpen te ontspannen. Verdeel de lijst in dingen die je even snel tussendoor kunt doen als de stress hoog oploopt en dingen die je in je vrije tijd kunt doen om weer op te laden. Dingen die je tussendoor kunt doen zijn bijvoorbeeld een klein blokje om lopen, even rustig een glas water drinken, een paar minuten uit het raam staren, etc. In je vrije tijd zou je bijvoorbeeld een boek kunnen lezen, een lange wandeling maken, mediteren, aan een hobby werken, sporten, etc.
  • Maak ook een lijstje van mensen die je kunnen helpen om een en ander in perspectief te zien.
  • Maak tenslotte een lijstje van taken die je eventjes op een laag pitje kunt zetten in tijden van drukte.
  • Pak je lijstjes erbij op het moment dat je stress ervaart en kies een activiteit waarmee je kunt ontspannen.

Houden je klachten langer aan, zoek dan hulp. Je huisarts kan je doorverwijzen.

Bullet Journal Setup September 2018

Het is alweer september en dus tijd voor een nieuwe maandopzet.

Maandoverzicht

Deze maand heb ik gekozen voor een maandoverzicht in kalendervorm. Ik heb dezelfde kleuren gebruikt als vorige maand, omdat ik het mooi vind om mijn hele bullet journal in dezelfde kleurtinten te doen.

De layout is wat kaal. Misschien ga ik er ook nog wel wat omheen tekenen. Ik ben er nog niet uit. Voorlopig laat ik het daarom zo.

Doelen en Gewoonten

De pagina voor mijn doelen is ook heel simpel (en ook nog niet ingevuld). Ik maakte wat foutjes met de slagschaduwen van de letters en de bovenste lijn is iets te ver doorgetrokken. Niettemin... ik vind de pagina toch nog wel erg leuk. 

De habittrackers heb ik deze keer in kalendervorm gedaan. Hier zijn de schaduwen bij de letters wel goed. Ook vind ik het groene kader erg mooi. De habittracker rechsonder (van het stapdoel) had eigenlijk een regeltje naar beneden gemoeten. Dit soort foutjes ontstaan vooral omdat ik nooit iets eerst met potlood doe. Maar ik stoor me er ook niet heel erg aan, dus dit is prima zo.

Tot slot voor de liefhebbers de video van deze maandopzet met daarin ook een terugblik van de maand augustus.

Helpen jouw kinderen mee in het huishouden?

Als je kinderen al jong leert om op te ruimen, zullen ze het later ook makkelijker doen. Vanaf een jaar of twee kun je samen met hen hun speelgoed aan het eind van de dag opruimen. Vaak vinden ze het zelfs leuk om dingen in de  juiste bak te doen. Dit is ook de leeftijd waarop ze het leuk beginnen te vinden om je te helpen in het huishouden. Laat ze daarom ook helpen met huishoudelijke klusjes, zelfs als het jou daardoor meer tijd kost. Later levert het je tijd op doordat ze ook zelfstandig kleine klusjes kunnen doen.

Met welke klusjes kunnen kinderen vanaf twee jaar helpen?

  • Tafel dekken en afruimen.
  • Boodschappen opruimen (geen zware spullen).
  • Speelgoed opruimen.
  • Stoffen.
  • Planten water geven.

Bedenk wel dat dit echt laten helpen is, en dat ze geen perfect resultaat zullen afleveren. Het is echter wel leuk om het samen met hen te doen.

Vanaf een jaar of vijf kunnen ze ook helpen met:

  • Stofzuigen.
  • Dweilen.
  • Afwassen.
  • Was vouwen.
  • Oud papier wegbrengen.
  • Eigen kamer opruimen.
  • De auto wassen.

Zelfstandig kleine klusjes doen

Als de kinderen ouder worden, kunnen ze ook zelfstandig kleine klusjes doen. Bijvoorbeeld vanaf vier of vijf jaar:

  • Tafel dekken en afruimen.
  • Speelgoed opruimen.
  • Planten water geven.

Vanaf zeven jaar:

  • Boodschappen opruimen.
  • Stoffen.
  • Stofzuigen.
  • Afwassen.
  • Vaatwasser in- en uitruimen.
  • Was sorteren.
  • Was vouwen.
  • Oud papier wegbrengen.
  • Bed opmaken.
  • Eigen kamer opruimen.
  • De auto wassen.

Verwacht ook hier geen perfectie, maar ga voor ‘goed genoeg’.

Rooster en/of Beloningssysteem

Je hoeft je kinderen  natuurlijk niet al deze klussen te laten doen. Je zou kunnen werken met een dagelijks rooster voor het tafel dekken en afruimen en de vaatwasser in- en uitruimen. Daarnaast kunnen ze dan per week nog één of twee extra klusjes doen.

Voor oudere kinderen kan een beloningssysteem goed werken. Wil je werken met een beloningssysteem dan kun je werken met punten voor extra klussen. Bij een bepaald aantal punten krijgen ze dan bijvoorbeeld extra zakgeld of extra gametijd op de computer. Overleg met je kinderen wat zij willen. Bespreek het eventueel in een gezinsvergadering.

Door je kinderen mee te laten helpen in het huishouden, heb jij een beetje meer tijd over voor andere dingen en leren zij verantwoordelijkheid dragen. Een win, win situatie toch?

Wanneer wel en wanneer niet online kopen?

Steeds meer van onze aankopen worden online gedaan. En waarom ook niet. Het is snel en gemakkelijk en je hebt je aankopen vaak al de volgende dag in huis. Toch heeft deze manier van kopen ook nadelen. Websites proberen je het zo gemakkelijk mogelijk te maken om iets te kopen, dus een impulsaankoop is ook snel gedaan. Denk maar eens aan de één-klik mogelijkheid van Amazon, waarbij je met één muisklik het product van je keuze koopt. Makkelijk, maar er zit ook geen moment van overdenking bij. Ben jij vaak het slachtoffer van online impulsaankopen en baal je daarvan? Dan is het tijd voor wat tips voor het doen van online aankopen.

Wanneer wel online kopen

Zoals gezegd, online kopen is natuurlijk ook gewoon ontzettend handig. Goede redenen om wel online een aankoop te doen:

  • Allereerst geldt altijd dit: Je hebt het product nodig. En nee, niet ‘nodig’ in de zin van ‘nu ik dit zie weet ik ineens dat ik dat altijd al nodig heb gehad.’ Hier bedoelen we nodig in de zin van je weet dat je het gaat gebruiken, en waarvoor. Of het vervangt een ander product dat je al gebruikte, maar dat nu aan vervanging toe is. Dus een nieuwe printercartridge omdat de oude (bijna) leeg is, is prima. Net als een nieuwe winterjas die jouw oude versleten winterjas vervangt. Maar die winterjas is weer niet prima als je eigenlijk op zoek was naar een nieuwe spijkerbroek.
  • Je bent al een tijd(je) op zoek naar een bepaald product maar kan het in de fysieke winkels niet vinden.
  • Je hebt het product nodig en hebt ontdekt dat het online goedkoper te krijgen is. Kijk wel uit voor producten die ineens heel erg veel goedkoper te krijgen zijn. Soms is iets wat te mooi lijkt om waar te zijn inderdaad te mooi om waar te zijn. Het product is dan namaak of wordt nooit geleverd. Kijk dus wel uit waar je koopt. Houdt ook rekening met bijkomende verzendkosten die het product toch weer duurder kunnen maken dan het in eerste instantie lijkt.
  • Je wilt tijd en energie besparen en koopt dus online in plaats van zelf naar een winkel te gaan.

Wanneer niet online kopen

  • Je gaat uit verveling op internet surfen of door je ali express app bladeren en ineens zie je iets wat je absoluut ‘moet’ hebben.
  • Je moet de dag voor Sinterklaas of kerst nog een cadeautje kopen en hoopt het online nog te kunnen vinden. Bedenk dat dit de drukste periode is voor de webshops en de pakketbezorgers en dat pakjes daardoor wel eens wat vertraging op kunnen lopen. Ben je echt zo laat met een cadeautje kopen, dan kun je waarschijnlijk beter naar een fysieke winkel gaan in de hoop daar nog wat leuks te scoren.
  • Je hebt nooit bedacht dat je het nodig had, tot je deze reclame zag. Toen moest je het wel kopen omdat het zo handig, goedkoop of leuk is. Niet doen. Bouw bedenktijd in. Maak desnoods een 30 dagen lijst. Schrijf wat je wilt hebben op een lijst, met daarop de datum van vandaag. Beloof jezelf dat je het over 30 dagen mag kopen, als je het dan nog steeds wilt hebben. En ja, misschien is dan die aanbieding voorbij, maar het scheelt wel weer een artikel dat ongebruikt in je kast blijft liggen. Bovendien zijn dingen die in de aanbieding zijn vaak na verloop van tijd ook wel weer ergens anders met korting te krijgen.
  • Koop liever geen elektrische apparaten buiten Europa. Het is niet altijd duidelijk of deze apparaten aan de Europese normen voor veiligheid voldoen.
  • Let op bij producten die je buiten de EU koopt. Het postbedrijf doet de douane afhandeling en berekent de kosten hiervoor door aan jou als de afzender deze niet betaald heeft. Over producten buiten de EU wordt boven de € 22,00 omzetbelasting gerekend (21%). Die komen dus voor jouw rekening bovenop de prijs van het product en de verzendkosten. Boven de € 150,00 worden naast omzetbelasting ook nog invoerrechten berekend. Hoeveel dat is, verschilt per product. Tot slot zijn er producten die helemaal niet ingevoerd mogen worden in Nederland. Wil je hier meer over weten, kijk dan op de website van de belastingdienst.