Wisselen van seizoenskleding

Het is inmiddels herfst. De temperaturen dalen en het kan al behoorlijk koud zijn deze dagen.  Tijd dus om in je kast te wisselen van seizoenskleding. Maar is het wisselen van kleding tijdens de seizoenen nog nodig? En is het handig? Aan het eind van deze week verwachten ze weer 20 graden. Best fijn om dan niet alleen maar truien in de kast te hebben. Wat doe jij? Ga je wel of niet je seizoenskleding wisselen? 

Waar je voor kiest hangt van je situatie en van je voorkeuren af. Beide manieren hebben voor- en nadelen.

De voordelen van het wisselen van je seizoenskleding

  • De voordelen van het wisselen van je kleding is allereerst de kastruimte die het je oplevert. De kleding die je niet draagt kun je opbergen in een afgesloten doos en op een hoge plank of onder je bed bewaren.  In je kast is dan alle ruimte voor de kleding van dat seizoen.
  • Daarnaast gaat alle kleding bij het wisselen minimaal twee keer per jaar door je handen. Zowel aan het begin als aan het eind van het seizoen. Dit geeft je de kans om meteen een selectie te maken van wat je wilt houden en wat je weg wilt doen.

De nadelen van het wisselen van je seizoenskleding

  • De nadelen zijn denk ik ook wel duidelijk. Het is ten eerste extra werk om steeds je kleding te moeten omwisselen.
  • Tegelijkertijd is de overgang tussen seizoenen lastig. Wat doe je als je in een periode zowel warme als koude dagen hebt? Wanneer wissel je dan de kleding in je kast om?

Ga jij wel of niet je seizoenskleding wisselen?

Wat handig is voor jou, hangt helemaal van je situatie af. Vind je het lastig om een beslissing te nemen? Doorloop dan onderstaand stappenplan:

  • Verzamel alle kleding en bekijk het kritisch. Alles wat niet meer past, wat stuk is, wat je nooit meer draagt en wat je niet meer mooi vind kan weg.
  • Kijk nu hoeveel je over hebt. Past dat in je kledingkast? Dan is er eigenlijk geen reden om je seizoenskleding steeds om te wisselen. Vind je het een nadeel dat alles niet meer twee keer per jaar door je handen gaat bij het wisselen? Zet dan in je agenda dat je elke drie maanden of elk half jaar je kleding opnieuw bekijkt. Meteen een goede reden om dan tegelijkertijd je kastplanken eens schoon te maken.
  • Past de hoeveelheid kleding die je over hebt niet in je kledingkast? Dan is het waarschijnlijk handiger om je kleding wel elk seizoen om te ruilen. Een andere oplossing is drastisch snoeien in de hoeveelheid kleding die je hebt, zodat het wel allemaal in je kast past.

Hoe ik het doe

Lange tijd heb ik de kleding in mijn kast elk seizoen omgewisseld. Maar sinds ik mijn kledingkast eens grondig heb opgeruimd een aantal jaren geleden, wissel ik mijn kleding niet meer om. Ik heb nu voldoende kastruimte voor al mijn kleding.

Elke drie maanden maak ik plank voor plank de kast schoon en bekijk ik de kleding die er in ligt. Zo voorkom ik dat er kleding in blijft liggen die ik toch niet meer draag.

Een uitzondering maak ik voor de handschoenen, mutsen en sjaals. Die verdwijnen tijdens de zomermaanden in een doos onder mijn bed. Verder hangen de jassen die ik niet in gebruik heb in de kledingkast in plaats van aan de kapstok. Dat betekent dus dat de winterjas in de zomer boven in mijn kledingkast hangt. Omgekeerd hangt mijn zomerjas daar in de winter.

De tips die ik hier deel kun je nog eens terug kijken in onderstaande video.

10 Tips voor meer tijd

We zijn allemaal druk en we hebben altijd meer te doen dan dat we tijd beschikbaar hebben. Daarom vandaag 10 tips om tijd te besparen

Batch taken. Doe gelijksoortige dingen allemaal achter elkaar. Bijvoorbeeld telefoontjes plegen, archiveren, rekeningen betalen etc. Dit bespaart je de tijd die het je kost om te starten. Bovendien geeft de herhaling van de handeling je ook nog eens tijdsbesparing.

Bekijk je e-mail op vaste tijdstippen op de dag, liefst niet vaker dan 2 à 3x per dag (beetje afhankelijk van je functie). Elke keer je e-mail venster openen als je een nieuw berichtje binnen krijgt kost tijd. Daarnaast verlies je tijd doordat je uit je concentratie gehaald wordt en je je weer opnieuw moet focussen op wat je aan het doen was. Handel je e-mail daarom in batches (zie hier boven) af.

Beperk je social media gebruik. Zet een timer op je telefoon of gebruik een ordinaire kookwekker om te voorkomen dat je ongemerkt uren aan het doorklikken en liken bent.

Doe dingen tussendoor waar het kan. Ben je aan het koken, doe dan tussendoor even de afwas terwijl je wacht tot de aardappels koken, ruim de vaatwasser alvast in of check de koelkast op producten die over datum zijn. Dit spaart je later weer tijd.

Maak elke avond of elke ochtend een to do lijst. Met zo’n lijst heb je overzicht over wat je die dag allemaal moet doen en kun je snel aan de slag.

Ruim alles wat je gebruikt ook direct op. Dat bespaart je later een grote opruimronde.

Doe alles wat je minder dan twee minuten kost meteen. Dat bepaart je de tijd en moeite van het op je to do lijst zetten en je blijft niet zitten met een ellenlange lijst van dingen die je nog moet doen.

Besteed dingen uit. Huur een huishoudelijke hulp in voor de grote klussen in huis, laat je boodschappen thuis bezorgen of huur een oppas in zodat jij ongestoord een paar uurtjes thuis kunt werken.

Sla je wasgoed goed uit voor je het ophangt en laat was niet te lang in de droger zitten. Dat bespaart je later een hoop strijkwerk.

Zeg af en toe nee. Als je het al superdruk hebt, neem dan geen nieuwe klussen aan. Je moet misschien even over een drempel heen als je niet gewend bent nee te zeggen. Maar nadat je nee hebt gezegd zit je tenminste niet met het rottige gevoel dat je ja hebt gezegd tegen beter weten in, waarna je je gaat opvreten omdat je niet weet wanneer je de klus zou moeten doen.

Getting Things Done voor je Huishouden - Deel 4: Reflecteren

In een serie van vijf artikelen laat ik je zien hoe je de methode Getting Things Done van David Allen kunt gebruiken bij het runnen van je huishouden. Dit is het vierde deel in de serie. Hieronder volgt kort een beschrijving van de eerdere delen.

In deel 1 in het kort kunnen lezen wat de methode inhoudt en zijn we begonnen met het maken van een lijst van alles wat je bezig houdt.

In deel 2 keken we naar de betekenis van hetgeen we hebben opgeschreven. Wat willen we bereiken en wat moet er gebeuren? We zijn begonnen met het maken van een lijst met eerstvolgende acties.

In deel 3 hebben we deze acties georganiseerd, zodat we overzicht hebben en ze makkelijker kunnen terugvinden en afhandelen.

Nu bekijken we hoe we de lijsten gaan gebruiken en hoe we ze bijhouden. 

Het hele Getting Things Done systeem staat of valt met het regelmatig bekijken van je lijsten.

Je agenda bekijken

Allereerst kijk je dagelijks of misschien zelfs meerdere dagen per dag in je agenda om te zien welke afspraken je hebt en welke dingen persé op een bepaalde dag of tijd moeten gebeuren. Hoe vaak je je agenda controleert is afhankelijk van het aantal afspraken dat je hebt. Controleer de agenda in ieder geval de avond van te voren, zodat je eventueel nog dingen kunt uitzoeken, klaar leggen of voorbereiden. Kijk ’s ochtends nog een keer, zodat je een goed beeld hebt van je afspraken voor die dag.

Je actielijsten bekijken

Nu komt het Getting Things Done systeem echt in actie. Op het moment dat je aan de slag wilt, bekijk je je actielijsten. Aan de hand daarvan besluit je wat je gaat doen.

Wekelijks onderhoud

Gedurende de dag schiet het er vaak bij in om je lijsten goed bij te houden. Je vergeet dingen af te strepen of toe te voegen. Daarom ga je één keer per week op een vast moment zitten om al je lijsten bij te werken.

  • Verzamel alle bonnetjes en andere papieren die nog niet opgeborgen of verwerkt zijn en handel ze af volgens het schema dat we in deel 1 behandeld hebben. Voor de volledigheid vind je het schema hieronder nog een keer.

Moet ik hiervoor actie ondernemen?

Is het antwoord nee, dan stel je jezelf de volgende vragen:

Moet ik het bewaren?

Is het antwoord nee, dan kan het dus weg.

Is het antwoord ja, dan gaat in één van je archieven. Je vervaldagensysteem of agenda of je algemene archief. 

Is het antwoord op de vraag of je actie moet ondernemen ja, dan gaan we verder.

Stel jezelf de volgende vraag. Is het een project?

Zo ja, vraag je je af wat de eerstvolgende actie is voor dat project. 

Kost je eerstvolgende actie je minder dan twee minuten? Doe het dan direct. Deze actie direct afhandelen kost je minder tijd dan hem verwerken in je systeem. Bedenk daarna direct wat nu de eerstvolgende actie is.

Kost je eerstvolgende actie meer dan twee minuten? Vraag je dan eerst af of jij degene bent die deze actie moet en gaat uitvoeren. Misschien kun je de actie delegeren aan iemand anders. Ga jij het doen? Schrijf het dan op een lijst met Eerstvolgende Acties.

  • Bekijk je agenda van de afgelopen week en bedenk of er naar aanleiding van de afgelopen week nog nieuwe dingen aan je lijsten toegevoegd moeten worden.
  • Kijk ook naar komende week en kijk of je nog dingen moet voorbereiden. Denk aan bijvoorbeeld een verjaardagskaartje kopen, kleding wassen of een speelafspraak bevestigen.
  • Doe daarna een nieuwe ‘braindump’ waarin je alles wat er in je opkomt opschrijft en toevoegt aan je lijsten.
  • Bekijk je projectlijst en bedenk of je projecten op schema liggen en of je nieuwe acties moet gaan starten.
  • Bekijk je actielijst en voeg alle afgehandelde taken af.
  • Bekijk je afwachtlijst en start eventueel volgende acties als dat nodig is. Misschien moet je even achter dat bestelde artikel dat niet geleverd is aanbellen of navragen of je afspraak nog doorgaat.

Je bent nu klaar voor een nieuwe week. Nadat je deze stappen hebt doorlopen weet je zeker dat er geen dingen meer ongemerkt tussendoor glippen.

Bullet Journal Setup Oktober 2018

Oktober is alweer in aantocht. Daarom laat ik je hier mijn Bullet Journal Setup voor oktober 2018 zien. 

Deze maand heb ik de opzet heel compact gehouden. Ik heb gekozen voor gecombineerd maandoverzicht en habit tracker. Links zie je in eerst de gewoontes die ik wil bijhouden. Het zijn dezelfde als vorige maand (bed opmaken, duolingo, exercise, zonework en stapdoel).

Daarnaast heb ik voor alle duidelijkheid nog een keer de data en de dagen opgeschreven, gevolgd door kolommen voor mijn blog, YouTube video's, inleverdata bibliotheekboeken, verjaardagen en afspraken. De brede kolom is voor aantekeningen. Daar schrijf ik bijvoorbeeld in wie er jarig is of waar, wanneer en met wie een afspraak is.

 In onderstaande video zie je naast de oktober opzet ook hoe het ingevulde maandoverzicht van september er uit ziet en hoe mijn dailies eruit zien.

 

5 tips om te voorkomen dat Rommel je Huis binnen komt

Ongemerkt slibt je huis vol met spullen die je helemaal niet wilt of nodig hebt. Daarom hier 5 tips om te voorkomen dat rommel je huis binnen komt.

  1. Plak een NEE/NEE sticker op je brievenbus. Dit voorkomt veel papieren rommel je huis binnen komt. Het merendeel van de reclameblaadjes gaat toch ongelezen de papierbak weer in. Bovendien kom je zo minder in de verleiding om spullen die je niet nodig hebt aan te schaffen.
  2. Krijg je geadresseerde reclame in je brievenbus? Meld je dan daarvoor af via postfilter
  3. Krijg je veel reclame van organisaties waar je lid van bent of bent geweest, dan kun je bij hen aangeven dat je deze post niet meer wilt ontvangen. Zij zijn dan verplicht de reclame brieven binnen 3 maanden te stoppen. Een voorbeeldbrief vind je op de website van Stichting  Consuwijzer.
  4. Gratis producten maken een groot deel uit van rommel die je huis binnen komt. Neem ze daarom niet aan. Je weet wel dat ik bedoel, die dingetjes die je gratis krijgt bij je boodschappen of bij een ander product dat je koopt. Vaak zijn het dingen die je helemaal niet gaat gebruiken, met als gevolg dat ze ongebruikt in een la belanden.
  5. Doe geen impuls aankopen. Ga met een lijstje de stad in en koop alleen wat je nodig hebt. Dat geldt ook voor kleding. En helemaal voor aankopen die je via internet doet. Voorkom dat je uit verveling online gaat kijken wat er te koop is. Voor je het weet heb je op dat leuke dingetje voor in huis geklikt omdat het geinig is en zo goedkoop. Als het weken later arriveert (want besteld in China, want goedkoop), vraag je je al af wat er zo leuk aan was.

Tot slot nog een bonustip om te voorkomen dat rommel je huis binnen komt in de vorm van cadeautjes.

Vraag voor je verjaardag aan je visite om geen cadeautjes mee te nemen. Of geef aan dat je een duurder cadeau wilt en vraag daarom om een bijdrage in de vorm van geld of vraag hen om het cadeau gezamenlijk te kopen. Vind je ook dat idee niks, vraag ze dan om bijvoorbeeld iets te eten of te drinken mee te nemen voor tijdens het feestje en desnoods een bos bloemen. Zo voorkom je dat je allerlei kleinigheidjes krijgt waar je niks mee doet.