Schoonmaakmiddelen Opbergen

Hoewel we het soms lastig vinden om ons huis schoon te houden, hebben we over het algemeen best veel schoonmaakspullen in huis. Maar hoe kun je deze schoonmaakmiddelen opbergen?

Veiligheid

Allereerst gaan we natuurlijk voor veiligheid. Heb je kleine kinderen in huis, dan berg je ze op een plek op waar zij niet bij kunnen. Hoog opbergen dus of gebruik kastjes met bijvoorbeeld een magneetslot. Disclaimer: mijn neefje heeft vroeger zo’n magneetslot zonder bijbehorend magneetje open gekregen, dus blijf ook als je voorzorgsmaatregelen hebt genomen goed opletten.

De meeste ongelukken met kinderen en schoonmaakmiddelen gebeuren echter wanneer ouders aan het schoonmaken zijn. Dan staan flessen schoonmaakmiddel of (vaat)wastabletten vaak voor het grijpen. Let daar dus ook op.

Handige opbergers

Voor je schoonmaakmiddelen zijn diverse handige opbergoplossingen te vinden. Allereerst proberen we ruimte te besparen. Met een stang in bijvoorbeeld je gootsteenkastje, kun je al je sprayflacons (zoals bijvoorbeeld glasreiniger) ophangen en benut je de hoogte van zo’n kastje. Op de bodem kun je dan de overige flessen en bakjes met kleinere spullen zetten. Ook handig zijn opbergrekken die je bijvoorbeeld aan de zijkant van je wasmachine kunt hangen. 

Om je schoonmaakspullen handig te kunnen pakken en weer weg te zetten, kun je ze bundelen. Doe alles wat je bij een schoonmaakbeurt gebruikt in een emmer en neem deze mee naar de ruimte die je wilt schoonmaken. In de bewuste emmer gaan bijvoorbeeld de allesreiniger, doekje, sponsje en ruitenreiniger. Je maakt de ruimte schoon, stopt alles weer in de emmer en zet het geheel weer weg.

Wat heb je nodig?

Tot slot blijft er altijd de vraag welke schoonmaakmiddelen je nodig hebt. Dat is natuurlijk deels afhankelijk van wat je zelf graag gebruikt. Standaard zijn de volgende schoonmaakmiddelen handig om in huis te hebben:

  • Afwasmiddel/vaatwastabletten.
  • Allesreiniger.
  • Vloeibaar schuurmiddel.
  • Antikalkmiddel.
  • Glasreiniger.
  • Chloor.

Ga je echter op de milieuvriendelijke toer, dan kun je met meer natuurlijke middelen werken. Je moet dan wel zelf even aan de slag om de diverse ingrediënten te combineren tot het gewenste middel. En misschien wat flessen sparen om je middeltjes in te bewaren. Wat je in ieder geval nodig hebt als je zelf schoonmaakmiddelen gaat maken:

  • Marseillezeep.
  • (Schoonmaak)azijn.
  • Soda.
  • Baking soda.

Wil je aan de slag met het zelf maken van schoonmaakmiddelen? Zelf maakte ik al wasmiddel. 

Een complete lijst van schoonmaakmiddelen die je zelf kunt maken, vind je hier.

 

 

Maak een foto van je chaos

Als het lange tijd rommelig is in je huis wen je er aan. Je ziet het niet meer. Dat maakt opruimen soms lastig. Jij vind het best netjes. Een vreemde ziet de rommel echter wel. Wil je eens met andere ogen kijken? Kijk dan eens met het oog van de camera en maak een foto van je chaos.

Voor en na foto's

Natuurlijk hoeft het niet echt een chaos te zijn om een foto te maken. Als er op een bepaalde plek echt heel veel spullen liggen, zie je zelf ook wel dat het niet netjes is. Maar ook dan loont het om een foto te maken voordat je gaat opruimen. Je kunt het gebruiken in een serie voor en na foto’s. Je maakt een foto (of zelfs meerdere foto’s) voor je gaat opruimen, en je maakt daarna foto’s. Geniet van het verschil!

Foto's van rommel

Als je een foto maakt van je rommel, vallen je bij het bekijken van je foto’s soms ineens dingen op. Je ziet ineens welke kleine spulletjes een rommelig aanzien geven. Bij mij was het zo dat ik meer foto’s voor mijn fotoalbum wilde maken. Ik wilde gaan werken met wekelijkse spreads, zodat ik achteraf echt een goed beeld van mijn jaar had. Waar ook de gewone dingen vastgelegd werden.

Toen ik daar voor het eerst mee begon, viel me op dat er op de achtergrond steeds heel veel ‘rommel’ lag. Kleine dingen die óf niet op de juiste plek lagen óf daar eigenlijk altijd stonden zonder enkel doel. Al snel merkte ik dat ik beter op ging letten als ik een foto maakte. Ik keek door de lens en schoof nog snel wat dingen opzij voor ik afdrukte. Totdat ik op een dag besefte waar ik mee bezig was. Er is niks mis mee om het onderwerp dat je wilt fotograferen centraal te stellen door de omgeving er omheen vrij te maken van spullen. Maar zodra je merkt dat je op de eettafel dingen opzij schuift terwijl je een maaltijd wilt fotograferen, klopt er iets niet. Althans, bij mij thuis.

Wij zijn met z’n tweeën en op de eettafel staat een fruitschaal en soms bloemen. Soms gebruiken we de eettafel voor andere activiteiten, zoals werk of hobby. Maar het is ook de plek waar dingen makkelijk even neergelegd worden. Liggen die dingen er rond etenstijd nog, dan zijn het meestal dingen die in een andere kamer horen te liggen. Een echte ‘hotspot’ dus die eettafel. Nadat ik me er bewust van werd hoe vaak er kleine dingetjes rondslingeren in huis, is het aanzien van de kamer behoorlijk verbeterd. Steeds vaker merkte ik dat mijn oog op iets viel wat er niet hoorde en legde ik het op de juiste plek. Wil je een opgeruimd huis? Maak dan eens een foto en bekijk hem goed. Dan zie je precies waar het probleem zit.

Timetrackers - Houd je tijd bij

In de bullet journal wereld zie je het regelmatig: timetrackers. Op allerlei manieren houden mensen bij waar ze hun tijd aan besteden. Wat is het nut daarvan?

De voordelen van je tijd bijhouden

Soms is het gewoon nodig om je tijd bij te houden. Bijvoorbeeld omdat je gewerkte uren moet declareren en daarvoor een overzicht nodig hebt hoelang je aan een bepaald project hebt gewerkt. Ben je zelfstandig ondernemer, dan heb je een overzicht van je uren nodig voor bepaalde belastingvoordelen. Andere  redenen kunnen zijn dat je niet goed weet waar je tijd blijft, je beter met je tijd om wilt gaan of om meer inzicht te krijgen op welke momenten van de dag je het meest effectief bent.

Door je tijd bij te houden, krijg je inzicht in waar je je tijd aan besteed en wanneer je wat doet. Dat heeft een aantal voordelen:

  • Je ziet wat je tijdverslinders zijn.
  • Je ziet wanneer je het meest effectief bent.
  • Je ziet wat je productieve uren zijn.
  • Je ziet waar je onnodig of te veel tijd aan besteed.
  • Je ziet of je genoeg tijd aan je doelen en prioriteiten besteed.
  • Het geeft je een uitgangspunt voor het beter en slimmer omgaan met je tijd.
  • Je leert een betere inschatting maken van de hoeveelheid tijd die je nodig hebt voor bepaalde taken.

Wanneer en hoe lang moet je je tijd bijhouden?

Hoe lang je jouw tijdsbesteding bijhoudt, hangt helemaal af van je doel. Vind je het gewoon leuk om over bijvoorbeeld een jaar te zien waar je nu mee bezig was, dan kun je het zo lang als je het leuk vind doen.

Wil je echter efficiënter met je tijd om gaan, een overzicht krijgen waar je tijd aan op gaat of bijhouden hoeveel tijd een taak kost, dan kies je voor een afgebakende periode. In het algemeen geeft een week een goed beeld. Kies daarbij een normale (werk)week. Daarmee bedoel ik een week waarin geen vakantie of extra vrije dagen vallen. Afwijkende activiteiten in een week heb je heel regelmatig, dus dat hoeft niet een bezwaar te zijn. Je kunt altijd nog een andere week ter vergelijking nemen als je dat wilt. Vind je een week te veel, dan kun je beginnen met een gewone (werk)dag.

Hoe houd je je tijd bij?

Dat is een beetje afhankelijk van hoe gedetailleerd je dit wilt doen. Hieronder vind je een aantal manieren om je tijd bij te houden.

Op een lijstje of in je agenda

Het makkelijkst is om een lijstje te maken waarin je de starttijd, eindtijd en activiteit opschrijft. Zit je veel achter je computer, dan kan dat ook digitaal. Heb je een agenda met urenindeling, dan kun je dat hier bijvoorbeeld in bijhouden.

Bullet journal

Het werd in de inleiding al genoemd. Veel mensen houden hun tijd bij in hun bullet journal. Ik heb dit een weekje gedaan op de manier van Cindy Guentert-Baldo dit doet in haar bullet journal. Hierbij heb ik vrij brede categorieën genomen.

Voorgedrukte lijsten invullen

Een andere manier is om op je computer een lijst te maken die je zelf in kunt vullen en zo vaak kunt afdrukken als je wilt. Zo kun je zelf bepalen wat je een handige manier van bijhouden vind.

Als voorbeeld heb ik twee lijsten voor jullie gemaakt. Een lijst die je dagelijks in kunt vullen en een lijst die je wekelijks in kunt vullen.

Op de dagelijkse lijst staan links de uren. Daarnaast staan vier kolommen, waarbij elke kolom voor een kwartier staat. Je kunt daarop invullen wanneer je met een activiteit begonnen bent en wanner je gestopt bent. Er is voldoende ruimte om de activiteit op te schrijven. Maar je kunt natuurlijk ook met kleurcoderingen werken als je dat handiger vindt.

De wekelijkse lijst ziet eruit als de lijst die ik in mijn bullet journal heb gebruikt. Je kunt hier werken met kleurcodes.

Wil je deze lijsten zelf gebruiken, dan kun je ze gratis als printable downloaden. Klik daarvoor op de afbeelding hieronder. Je ontvangt beide downloads dan gratis in je mailbox.

Wil je een uitleg over het gebruik van de printables zien, dan vind je die in onderstaande video.

 

Eerlijke taakverdeling in het huishouden

Wie doet wat bij jullie thuis? Is er een eerlijke taakverdeling in het huishouden?

Traditiegetrouw is het vaak nog de vrouw in die in het huishouden het meeste doet. Zelfs als zij werkt neemt zij vaak het grootste aandeel van het huishouden voor haar rekening. Uit een onderzoek uit 2016 van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat vrouwen per week gemiddeld 9 uur meer aan zorgtaken besteden. Het grootste deel van die tijd gaat op aan koken, schoonmaken, de was doen en boodschappen doen.

Oorzaken van een niet eerlijke taakverdeling in het huishouden

Waarom zijn deze verschillen er nog steeds? Vaak werken vrouwen minder uren dan mannen. Maar dat is slechts een gedeeltelijke verklaring. Ook bij stellen waar beide partners evenveel werken, neemt de vrouw vaak het merendeel van het huishouden voor haar rekening. Hoe komt dat? We noemen hier enkele oorzaken.

  • Wat schoon is voor de één, is dat niet voor de ander. Over het algemeen zijn het in dit geval de vrouwen die een huis sneller vies vinden of die eerder de noodzaak van schoonmaken zien. Mannen vinden dan vaak dat het nog wel even kan wachten. Dus pakt de vrouw zuchtend de stofzuiger of stofdoek en gaat aan de slag met het gevoel er alleen voor te staan.
  • Er zijn afspraken gemaakt over de huishoudelijke taken. In veel gevallen vervallen stellen dan in een klassiek rollenpatroon en doet de vrouw meer in het huishouden. Vaak gaat dit ongemerkt en wil de man best meer doen, als de vrouw erom vraagt. Vrouwen hebben dan vaak weer de houding dat hij zelf toch ook ziet wat er nodig is en vinden dat ze het niet zouden hoeven vragen.
  • Eén van de partners is tijdelijk vaker thuis geweest (ook vaak weer de vrouw, bijvoorbeeld na een zwangerschap) en heeft een eigen routine en handigheid opgebouwd in de taken. Daardoor kan zij het sneller (en beter?) dan de man en lijkt het logisch dat zij het blijft doen.

Hoe zorg je voor een eerlijke taakverdeling in het huishouden?

  • Kijk naar wat er op het bordje ligt van beide partners. Wie heeft welke taken naast het huishouden? Hoeveel uren werken beide partners (inclusief reistijd), geeft één van hen mantelzorg aan een ziek familielid, hoe is de zorg voor de kinderen verdeeld?
  • Kijk naar de huidige taakverdeling. Wie doet wat? Wat zouden beide partners graag anders zien?
  • Maak een lijstje van alles wat gedaan moet worden en hoe vaak. Kijk of dingen anders kunnen. Misschien was elke dag stofzuigen nodig toen de kinderen klein waren en over de grond kropen, maar nu ze ouder zijn is één keer per week misschien ook wel voldoende. Maak een inschatting van de tijd die de verschillende taken in beslag nemen.
  • Bepaal nu wie wat kan en zou willen doen. Bedenk ook dat jullie niet alles hoeven te doen. Oudere kinderen kunnen ook hun aandeel leveren. Bespreek dit eventueel met hen in een gezinsvergadering.

Daarnaast kun je dingen uitbesteden. Huur een werkster voor de grotere schoonmaakklussen in, bestel je boodschappen online en laat een strijkservice je kleding strijken.

Bespreek regelmatig hoe jullie de taakverdeling vinden. Blijkt die toch onhandig, te zwaar of niet naar je zin? Krop het niet op maar praat erover. Laat het niet jullie relatie beïnvloeden door je stilzwijgend een slachtoffer te voelen.

GTD voor je huishouden - Deel 5: Doen

De Getting Things Done methode van David Allen wordt meestal geassocieerd met taken die met werk te maken hebben. Hoewel veel mensen die met GTD werken, ook hun persoonlijke taken in het systeem integreren, weet niet iedereen dat het systeem ook heel goed voor je huishouden werkt. Daarom heb ik de afgelopen weken een serie geplaatst over Getting Things Done in het huishouden.

In week 1 zijn we begonnen met het verzamelen. In week 2 hebben we hetgeen we verzameld hadden verduidelijkt. Wat moet er gebeuren? In week 3 zijn we onze taken en projecten gaan organiseren. In week 4 hebben we aandacht besteed aan het reflecteren. Wanneer bekijk je je systeem en hoe werk je het bij? In dit laatste deel bespreken we het verwerken van de acties.

Doen

Op basis van je agenda en je lijsten kun je nu aan de slag en je dag gaan plannen. Dat kun je op twee manieren doen.

Bekijk je lijsten op het moment dat je aan de slag gaat

Uit je agenda blijkt wanneer je afspraken hebt en welke dingen op die dag moeten gebeuren. Wat je verder nog doet kun je op het moment zelf bepalen door je lijsten te bekijken. Je besluit daarbij op basis van de plaats waar je bent, de tijd en de energie die je hebt wat je gaat doen. Ben je op je werk, dan pak je waarschijnlijk items van je werklijst. Ben je thuis, dan ga je misschien wel aan de slag in je huishouden. Heb je maar een kwartiertje de tijd, dan kies je voor kleine klusjes. Heb je langer de tijd, dan wil je waarschijnlijk wat grotere taken aanpakken. Natuurlijk kijk je daarbij ook naar wat prioriteit heeft.

David Allen onderscheidt drie categorieën werk:

  • Vooraf vastgesteld werk. Dit zijn taken die je hebt gepland op een bepaalde dag.
  • Vaststellen van nieuwe acties. Naar aanleiding van je inbakje en je projectlijsten stel je nieuwe acties vast.
  • Werk dat zich onverwacht voordoet.

Helaas loopt je dag niet altijd zoals jij van te voren had bedacht. De valkuil voor je productiviteit zit hem dan ook in het onverwachte werk. Soms heeft dat inderdaad voorrang. Je krijgt autopech, je kind valt en is zodanig gewond dat je ermee naar de dokter moet of je baas komt met een spoedklus. Er zijn echter ook minder dringende dingen die je niet direct hoeft op te pakken. Deze zaken gaan in het ideale geval in je inbakje. Bekijk je inbakje op een vast moment van de dag en verwerk alle inkomende zaken in je lijsten en waar nodig in je agenda. Daarmee voorkom je veelvuldige onderbrekingen en kun je geconcentreerder werken.

Wat je huishouden betreft, zal veel werk zichzelf herhalen. Voor deze klussen kun je checklijsten maken. Maak lijsten wat dagelijks, wekelijks of maandelijks gedaan moet worden. Bekijk deze lijsten regelmatig. Je kunt steeds opnieuw afstrepen wat gedaan is of ze gewoon als algemene leidraad gebruiken. Dit soort lijsten zijn echter wel ontzettend handig als geheugensteuntje. Ook voor je werk kun je dit soort lijsten gebruiken bij regelmatig terugkerende taken. Meer hierover lees je in mijn blogpost 'Het nut van procedures'.

Een planning maken aan de hand van je lijsten

Is bovenstaande manier van werken nog te ongestructuureerd voor je? Dan kun je aan de hand van je lijsten een planning maken voor de volgende dag, of eventueel als eerste op de dag zelf. Dat is de manier waarop ik zelf het liefst werk. Ik gebruik daarvoor mijn bullet journal. Allereerst noteer ik de afspraken voor die dag. Daarna komen de taken die op die dag moeten gebeuren en dan vul ik het aan met alle andere dingen die ik die dag wil doen. Dit werkt vooral goed omdat er bij mij vaak weinig ongeplande dingen tussendoor komen. Mijn valkuil is echter dat ik vaak toch te veel plan in een dag. Uiteindelijk corrigeert dat zichzelf vaak ook wel weer, omdat ik dan merk dat ik teveel taken moet migreren.

Ik hoop dat je met deze serie een goed overzicht van het systeem hebt gekregen en het na verloop van tijd zelf aan jouw wensen en behoeftes kunt aanpassen.

Voor de volledigheid vind je hieronder nog een keer een stroomschema van de Getting Things Done methode. Dit is een handig hulpmiddel bij het verwerken van je inbakje of wanneer je aan de slag gaat met je braindump.

Wil je dit schema als printable? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief en ontvang de printable direct in je mailbox.