Opruimchallenge - Dag 2-8

Deze maand doe ik een Opruimchallenge in de vorm van The Minimalism Game. Elke vrijdag laat ik je zien wat ik weg heb gedaan in de afgelopen week. Vorige week liet ik je zien wat er op de eerste dag weg ging. Hieronder volgen de spullen die in dag 2 tot en met 8 het huis uit gingen.

Dag 2

  • 2 kartonnen dozen.

Dag 3

  • 3 volle notitieboekjes.

Dag 4

  • 1 boek.
  • 1 (oude) adressengids.
  • 1 poster.
  • 1 notitieboekje uit de Flow.

Dag 5

  • 2 kartonnen rolletjes (bedoeld voor knutselprojecten, maar al jaren ongebruikt in de kast).
  • 1 kaars.
  • 1 snelverband waarmee gespeeld/geknutseld is en daarna bewaard voor eventuele toekomstige spelletjes/knutselprojecten.
  • 1 mes waar van het handvat kapot is en deels gesmolten doordat hij tegen een hete pan heeft aangelegen.

Dag 6

  • 6 indexkaartjes met notities.

Dag 7

  • 6 gebruiksaanwijzingen.
  • 1 doos.

Dag 8

  • 8 houtjes (zaten ooit bij canvas doeken).

Zoals je ziet, ben ik niet heel bewust een bepaalde kast of la ingedoken, maar heb ik elke keer gewoon gepakt wat ik tegenkwam. Veel dingen zijn gewoon rommel en hadden al veel eerder weg gekund. Maar als iemand die vaak met creatieve projecten bezig is, bewaar ik dat soort dingen dan. Eigenlijk onnodig en te lang. Ik heb me nu dan ook voorgenomen om dat niet meer te doen. 

Een ander ding zijn de notitieboekjes en de indexkaartjes. Dat zijn dingen waar aantekeningen van mij in en op staan. En voor het geval ik ze nog eens nodig heb (of gewoon terug wil kijken), bewaar ik ze. Maar voor je het weet liggen ze jaren ongebruikt in de kast. Tegenwoordig bedenk ik regels voor dat soort dingen om mijn bewaardrift binnen de perkten te houden. Wat aantekeningen en notities betreft heb ik nu met mezelf afgesproken dat ze maximaal een jaar bewaard mogen worden. Alles wat ouder is gaat weg.

Tot slot kun je alles wat er weg ging nog eens bekijken in onderstaande video:

 

Een nieuwe Huishoudmap opzetten: Menu en Boodschappenlijst

Ik ben begonnen met het opzetten van een nieuwe huishoudmap. In deze serie laat ik jullie stap voor stap zien hoe ik dit doe.

De vorige delen vind je hier:

Een weekmenu maken

Het werken met een weekmenu vind ik zelf heel erg prettig. Op zondag maken mijn man en ik samen het weekmenu.

We kijken eerst naar de komende week. Hoe ziet die eruit en wie eet er op welke dagen thuis? Mijn man werkt onregelmatig en eet dus soms ’s avonds op zijn werk. Verder spreken we af wie er wanneer kookt. Bij het maken van het weekmenu houden we rekening met wat er nog in huis is. Om te voorkomen dat er eten weggegooid moet worden, bouw ik meestal 1 kliekjesdag in. Op deze dag maak ik een maaltijd van de restjes die over zijn. We koken vaak grote porties en houden daar meestal wel wat van over. Die gaan in de vriezer. Als ik alleen eet, warm ik vaak één van die maaltijden op.

 

Voordelen van het maken van een weekmenu

  • Een weekmenu maken heeft de volgende voordelen:
  • Je kunt een snelle maaltijd plannen voor dagen dat je weinig tijd hebt.
  • Je kunt rekening houden met dingen die je in huis hebt en die op moeten. Je verspilt dus minder en bespaart daarmee meteen geld.
  • Je hoeft niet op het laatste moment nog een maaltijd te bedenken.
  • Als je de boodschappen in één keer haalt, kost het je ook nog eens minder tijd.
  • Het is makkelijker om een gevarieerd menu samen te stellen.
  • Het schept duidelijkheid voor je gezinsleden als je het weekmenu op een zichtbare plek ophangt. Ze kunnen dan zelf zien wat er die avond gegeten wordt.

Zelf bewaar ik het weekmenu in mijn huishoudmap. Naast het menu schrijf ik de ingrediënten op die nodig zijn. Aan de hand daarvan maak ik vervolgens de boodschappenlijst. Daarnaast is het ook nog eens handig als een van ons zich afvraagt of bepaalde dingen in de koelkast ‘over’ zijn (en bijvoorbeeld voor een lunch gebruikt kunnen worden) of nog nodig zijn voor een latere maaltijd die week.

Boodschappenlijst

Na het maken van het weekmenu maak ik een boodschappenlijst. We kijken welke ingrediënten we in huis hebben en maken een lijstje van wat besteld moet worden. Daarna vullen we de boodschappenlijst aan met de dingen die we verder nog nodig hebben. De standaard boodschappenlijst helpt daarbij. Nadat de boodschappen besteld zijn, zorg ik voor een lege boodschappenlijst in de map. Daar schrijven we de boodschappen op die we in de loop van de week bedenken. Bijvoorbeeld als iets bijna op is of als we bedenken dat we speciale dingen voor visite nodig hebben. Dit vormt dan het begin van de nieuwe boodschappenlijst.

Tot slot zie je in onderstaande video hoe zo'n weekmenu er in mijn huishoudmap uit ziet:

Huishouden organiseren in 5 stappen

Je huis een beetje schoon en op orde houden, lijkt soms een onmogelijke taak. Helemaal omdat het huishouden doen nooit klaar lijkt te zijn. Zodra je de keukenvloer gedweild hebben lopen je kinderen met hun modderige schoenen weer naar binnen. Zucht… Dit laatste kunnen we niet voorkomen, maar wat wel kan, is je huishouden in 5 stappen organiseren zodat je meer grip op je huishouden krijgt.

Stap 1 Opruimen

Als er overal rommel ligt, wordt schoonmaken bijna onmogelijk en sowieso een taak waar je verschrikkelijk tegenop gaat zien. Begin dus met het opruimen van de rommel. Zorg ervoor dat in ieder geval alle horizontale oppervlakten zo leeg mogelijk zijn. Dus vloer, aanrecht, eettafel etc. Kasten en laden opruimen komt daarna.

Stap 2 Dagelijkse Routines aanleren

Inderdaad, ik begin weer over routines. Als je dit blog al langer leest, weet je dat dat een stokpaardje van me is. Door elke dag een aantal kleine dingetjes te doen, blijft je huis redelijk schoon en netjes en hoef je niet elke keer weer van voren af aan te beginnen. Denk hierbij aan de afwas doen, eettafel en aanrecht schoonmaken, even alle rondzwervende spullen weer op hun plek leggen voor je naar bed gaat etc.

Stap 3 Een wekelijks schoonmaakschema maken

Bedenk voor jezelf welke klussen je wekelijks gedaan wilt hebben. Voor mij zijn dat: stofzuigen, dweilen, stoffen, spiegels, wastafel, toilet en douche schoonmaken en prullenbakken legen en schoonmaken. Kies dan een vaste dag waarop je deze klussen gaat doen. Je kunt ze ook over de week verdelen, maar kies dan ook vaste dagen voor je klussen.

Stap 4 Een schema maken voor niet wekelijkse klussen

Je hebt altijd van die klussen die je wel regelmatig,  maar niet elke week hoeft te doen. Bijvoorbeeld de ramen lappen, je matras keren, de binnenkant van je kasten een schoonmaakbeurt geven etc. Maak een lijst van deze taken en doe er elke week een paar. Het liefst ook weer op een vaste dag en tijd.

Stap 5 Bijhouden en evalueren

 Het zal je even tijd kosten om aan je nieuwe routines te wennen. Geef het dus niet meteen op als het allemaal niet direct lukt. Heb je achterstanden in het huishouden, dan kost het schoonmaken in het begin ook meer tijd en kun je misschien niet alles wat je wilt in één keer doen. Ga gewoon rustig door. Het wordt vanzelf beter. Kijk na een aantal weken of maanden of de manier waarop je het nu doet je bevalt. Pas je plan eventueel hier en daar aan. Verandert je situatie, bijvoorbeeld door ander werk, een nieuw gezinslid of een verhuizing, dan is aanpassing van je schema waarschijnlijk ook nodig. Kijk waar de knelpunten zitten en ga op zoek naar iets dat beter werkt.

Opruimchallenge - Dag 1

Vandaag is de eerste dag van mijn opruimchallenge deze maand. Je hebt er al eerder over kunnen lezen in mijn nieuwsbrieven, eerdere blogposts, instagram of YouTube. Ik ga opnieuw de Minimalism Game doen. Deze keer krijgen mijn nieuwsbrief lezers elke dag via de e-mail een update. Daarnaast plaats ik ook dagelijks een foto op Instagram (@anitamaaktruimte). Op mijn blog geef ik je elke vrijdag een update. 

Dag 1 Opruimchallenge

De eerste dag van de Minimalism Game is makkelijk. Je hoeft maar een ding weg te doen. Wat is mijn ding? Een boek dat al een tijd lang in mijn boekenkast stond. Ik heb hem gelezen, maar zal hem vrijwel zeker niet herlezen. Toch had ik er moeite mee om er afscheid van te nemen. Waarom? Omdat het een boek over opruimen is. En dan ook nog van opruimgoeroe Marie Kondo. Maar aangezien ik haar boek 'Opgeruimd' heb, zie ik in het boek 'Opgeruimd, de Manga' niet zoveel toegevoegde waarde. Ik heb dan ook besloten om hem weg te geven. Maar niet zomaar.

Give Away Opgeruimd De Manga

Ik geef het boek weg aan een liefhebber wanneer ik 125 abonnees op mijn YouTube kanaal heb. Wil je het boek graag winnen, dan kan dat door me dat te laten weten in een reactie onder de video van vandaag waarin ik deze Give Away ook aankondig. Vergeet daarbij niet je ook even te abonneren op mijn kanaal als je dat nog niet gedaan hebt, des te eerder zijn we bij de 125 abonnees en kan ik het boek naar de gelukkige winnaar opsturen.

Tips voor de Opruimchallenge

Wil jij meedoen met deze opruimchallenge? Dan volgen hier nog enkele tips:

  • Maak voor jezelf regels wanneer iets weg mag. Bijvoorbeeld: alles wat ik dubbel heb, alles wat ik een jaar niet gebruikt heb, etc. Dat maakt het makkelijker om te kiezen wat je weg moet doen.
  • Denk nu nog niet teveel na over wat je op dag 30 weg moet doen. Neem de challenge per dag. De challenge wordt inderdaad steeds moeilijker omdat je elke dag meer spullen weg moet doen, maar vaak wordt beslissen wat weg kan ook steeds makkelijker. Oefening baart kunst!
  • Begin met makkelijke dingen. Kapotte dingen, kleding die je niet meer draagt etc. zijn vaak makkelijk om mee te beginnen. Zo boek je snel succes en blijf je gemotiveerd om door te gaan.
  • Zoek iemand die mee doet, zo kun je elkaar motiveren. Je kunt natuurlijk ook je foto's plaatsen op Instagram. Als je de hashtag #minsgame-anitamaaktruimte gebruikt zie ik je post gegarandeerd en kan ik erop reageren.

Tot slot kun je hieronder nog mijn wekelijkse video over de Opruimchallenge bekijken. Ook hierin krijg je nog enkele tips:

 

Een nieuwe Huishoudmap opzetten: Standaard Boodschappenlijst

Ik ben begonnen met het opzetten van een nieuwe huishoudmap. In deze serie laat ik jullie stap voor stap zien hoe ik dit doe. De vorige delen vind je hier:

Doorgaans koop je regelmatig dezelfde producten. Brood, melk, fruit, etc. Daarom is een standaard boodschappenlijst handig. Deze lijst bevat alle producten die je regelmatig koopt en zorgt ervoor dat je deze dingen niet vergeet.

Hoe maak je een standaard boodschappenlijst?

De eenvoudigste manier vind ik zelf om alles te noteren wat ik regelmatig koop. Ik gebruik de lege lijst een aantal weken om het aan te vullen met dingen die ik vergeten ben. Daarna maak ik een definitieve lijst die ik uittyp en in mijn map stop.

Hoe gebruik je een standaard boodschappenlijst?

Je kunt dit op verschillende manieren doen. Het kan fungeren als een checklist. Als je een boodschappenbriefje maakt, controleer je aan de hand van deze lijst of je niets vergeet.

Je kunt de standaard lijst ook uittypen en meerdere keren afdrukken of kopiëren. Als je boodschappen gaat doen, kruis je aan wat je nodig hebt. Of je doet dit door de week heen, wanneer je ziet dat producten (bijna) op zijn. Op het moment dat je boodschappen gaat doen vul je dit verder aan met verse ingrediënten voor je maaltijden. Zorg er in dat geval voor dat je nog wat ruimte over hebt op je lijst om hem aan te vullen.

Digitale oplossingen

Tegenwoordig zijn er natuurlijk ook tal van digitale oplossingen. Een standaard boodschappenlijst kan natuurlijk ook gewoon prima in een app. Veelgebruikte apps zijn bijvoorbeeld 'out of milk' of 'bring!'. Beide zijn speciaal voor boodschappenlijstjes bedoeld. Je kunt natuurlijk ook een meer algemene app gebruiken, zoals bijvoorbeeld Evernote. Je maakt binnen deze app dan een (standaard) boodschappenlijst aan.