Waarom opruimen belangrijk voor me werd

Er bestaat een mythe dat professional organizers van nature opgeruimd en georganiseerd zijn. Dat is niet waar. Ik ben niet altijd zo netjes en georganiseerd geweest als ik tegenwoordig ben. In feite ben ik in staat om in korte tijd grote chaos te creëren. En dat deed ik vroeger dan ook. Een korte terugblik op hoe ik als geboren chaoot professional organizer werd.

Tienerchaos

Als tiener op mijn kamer. Stapels boeken, kleding, cd’s, schoolspullen, etc. Alles werd opgestapeld en in een hoek geschoven. Werd de chaos te groot, dan ging ik eens serieus opruimen (lees: zoveel mogelijk in lades en kasten schuiven). In zomervakanties moest ik (min of meer gedwongen) mijn kamer opruimen. En oh, wat voelde dat goed als ik een keer begonnen was. Ik sorteerde, gooide weg (want einde van het schooljaar) en maakte schoon. Het kostte me een dag, maar dan gingen er ook vuilniszakken vol de deur uit. Mijn moeder blij. Maar ik ook. Want niets voelt zo goed als een grote opruim- en schoonmaakbeurt.

Op kamers

Toen ik op kamers woonde, was het ouderlijk toezicht op de staat van mijn woonruimte verdwenen. Maar het had wel zijn sporen achter gelaten. Regelmatig ontstond er eenzelfde soort chaos, maar ik ruimde diezelfde chaos zo ongeveer wekelijks (meestal in het weekend) op. Onnodig te zeggen dat er nu minder vuilniszakken te vullen waren en dit ook geen dagtaak meer was.

Eigen appartementje

De kamer werd verruild voor een ini-mini huisje. Een soort tiny house dat appartement heette. En ook daar wist ik regelmatig chaos te creëren. Zeker omdat ik had besloten van carrière te veranderen en dus ook weer te gaan studeren naast mijn werk. Meer dingen aan mijn hoofd, meer chaos. Niet in het minst omdat ik een vriendje in een andere stad had en dus ook nog eens regelmatig op en neer reisde naar het desbetreffende vriendje. Die gelukkig ook zeer regelmatig bij mij kwam logeren, en dus ruimde ik ook zeer regelmatig op (voordat het vriendje kwam).

Samenwonen

Het vriendje werd serieus en we besloten samen te gaan wonen. Van twee kleine appartementjes naar één groot appartement. Maar o, wat hadden we veel spullen weten te verzamelen in die twee kleine huisjes. En nu hadden we zo ongeveer alles dubbel. De eerste periode in ons nieuwe huis was krankzinnig. In de keuken had zo ongeveer niets een vaste plek. We hadden allebei onregelmatige diensten, dus het werd een continu zoeken naar spullen als een van ons er niet was. Ons idee van logisch wegzetten kwam niet echt overeen. Maar goed, we overleefden. I

Ik studeerde af en had ineens tijd over. Tijd waarin een bruiloft gepland moest worden en ik me wilde voorbereiden op een vervolgstudie. Totdat ik ineens besefte dat ik een vervolgstudie helemaal niet zag zitten als ik op deze manier door zou gaan. Het huis was in die tijd op het oog meestal redelijk netjes. Maar de hoeveelheid spullen in huis en het gebrek aan organisatie daarvan, zorgde voor chaos in mijn hoofd. Iets wat ik helemaal niet kon gebruiken als ik aan een pittige vervolgstudie zou beginnen. En dus werd het jaar tussen mijn twee studies in, het jaar waarin ik ging opruimen. Met de Flylady methode: 15 minuten per dag. Maar dan wel echt iedere dag. Langzaamaan gingen spullen de deur uit of kregen een vaste plek. Manlief blij, ik blij. Nooit meer zoeken naar de ovenschalen of ander kookgerei. Alles stond op een vaste plek. Bovendien kreeg het huishouden ook nog eens een vaste structuur nu ik een vaste bezoeker van de Flylady website was.

Rust en overzicht door opruimen

Tot mijn verbazing ontstond er na die tijd nauwelijks nieuwe chaos in huis. Soms bleven dingen liggen en ontstonden er achterstanden in het huishouden. Dat gebeurde als we allebei druk waren en in de periode dat mijn man langdurig ziek was. Maar de rommel bleef altijd binnen de perken. Zichtbare rommel was in het ergste geval in een kwartiertje opgeruimd. De rommel die zich nu in mijn huis bevindt is ‘onzichtbare’ rommel. Het zijn dingen in mijn kasten en lades die ik niet langer nodig heb. Maar die kasten en lades zijn nooit zo vol dat er niets meer bij kan of dat ik dingen niet kan vinden. En dat is wat het opruimen en organiseren mij gebracht heeft. Rust en overzicht. En alleen al om de rust in mijn hoofd die het me geeft, is opruimen en organiseren iets geworden dat ik heel graag doe. Zo graag, dat ik er maar mijn beroep van gemaakt heb. Zodat anderen deze rust ook kunnen ervaren.

 

Bullet Journal Setup Mei 2019

Het is alweer mei en dus hoog tijd voor de opzet van deze maand in mijn Bullet Journal.

Voorpagina

Deze maand ben ik begonnen met een voorblad. Ik heb het simpel gehouden, en naast de titel enkel een klein kalendertje toegevoegd.

Belangrijke data, afspraken en doelen

Ik twijfel altijd tussen wel of niet een maandoverzicht. Ik gebruik voor afspraken vooral mijn agenda, dus het is dubbelop om dit ook in mijn Bullet Journal te doen. Bovendien schrijf ik uiteindelijk veel afspraken niet over in mijn Bullet Journal. Maar als ik aan het werk ben in mijn Bullet Journal, vind ik het wel weer handig om bepaalde belangrijke data bij de hand te hebben en daarvoor niet weer apart een agenda te hoeven pakken. Daarom probeer ik het deze maand maar zo. Een overzicht van feestdagen en verjaardagen en ruimte voor afspraken. Op de rechterpagina ruimte voor mijn doelen van deze maand.

Habittrackers

Toch ook maar weer een habittracker deze maand. Deze keer heb ik de tracker onderverdeeld in: gezondheid, sociaal en werk.

De gewoontes die ik daarin bij wil houden zijn:

  • yoga
  • wandelen (daarmee bedoel ik lange wandelingen)
  • hardlopen (de dagen dat ik dit opbouw volgens het hardloopschema dat ik gebruik).
  • blog
  • youtube
  • instagram
  • pinterest
  • J. mailen (mijn vriendin en accountabilitypartner. We mailen elkaar elke werkdag onze doelen voor die dag).
  • inbox 0
  • morning pages (elke ochtend 3 pagina's journaling)
  • project (of ik die dag aan mijn nog geheime project heb gewerkt).

Mood/Energie/Productiviteit

Deze maand ga ik voor het eerst een moodtracker bijhouden. Daarnaast houd ik ook mijn energieniveau en productiviteit bij. Deze drie hebben naar mijn idee invloed op elkaar, en ik wil een tijdje volgen of dat ook echt zo is. Het idee is dat ik in elke kolom met kleur aangeef hoe positief mijn humeur is, hoeveel energie ik heb en hoe hoog mijn productiviteit is. Dat doe ik door een regel in te kleuren. De lengte van de lijn geeft de hoeveelheid energie of de hoogte van de productiviteit aan en hoe goed mijn humeur was.

Gebruikte materialen

  • Bullet Journal: Mus
  • Tombow Dual Brush pennen 606 (paars) en N75 (grijs)
  • Panduro Dual Brush pennen roze en lila.
  • Fineliner Xenos 0.2 mm.

In onderstaande video zie je naast de opzet voor mei ook een terugblik op de maand april in mijn oude bullet journal.

 

Organiseren in mandjes

Een van mijn favoriete manieren om spullen netjes op te ruimten, is door te organiseren met mandjes. In een kast of lade kunnen losse spullen al snel een rommelig aanzien veroorzaken. Zeker als het een open kast betreft of als de spullen open en bloot in de ruimte staan (zoals bijvoorbeeld op een aanrecht of bureau). Door gelijksoortige spullen bij elkaar te zetten in mandjes en bakjes, ziet het er meteen een stuk netter uit. Bovendien kun je dingen die achter elkaar staan makkelijker pakken en weer wegzetten als je ze in een mandje hebt staan. In lades zorgen mandjes en bakjes ervoor dat je spullen netjes gesorteerd blijven en niet door elkaar rollen als je de la opent en weer dicht schuift.

Tips voor het organiseren met mandjes

Omdat mandjes en bakjes zo handig zijn, heb ik enkele manieren waarop je deze bij het organiseren van je spullen zou kunnen gebruiken op een rijtje gezet:

  • Alle schoonmaakmiddelen  bij elkaar in een mandje. Als je kiest voor een mandje met een hengsel, kun je ze ook nog eens makkelijk allemaal tegelijk meenemen als je gaat schoonmaken.
  • Je meestgebruikte persoonlijke verzorgingsmiddelen (shampoo, doucheschuim etc.) allemaal bij elkaar in een mandje in de badkamer. Of geef elk gezinslid zijn eigen mandje. Zo houd je de chaos aan tubetjes en potjes enigszins onder controle.
  • Gebruik doosjes en bakjes als ladeverdelers om bijvoorbeeld je keukenlades, bureaulades of je rommella wat overzichtelijker te maken.
  • In open kasten of in een open ruimte ogen mandjes mooier en netter, dan wanneer je overal stapels hebt liggen. Heb je altijd losse notitieblokken en naslagwerken op je bureau liggen? Zet ze bij elkaar rechtop in een mandje en het oogt meteen al veel netter en overzichtelijker.
  • Gebruik manden om je handdoeken in netjes en overzichtelijk te houden.
  • Doe je (zoete) broodbeleg allemaal bij elkaar in een mandje. Zo kun je alles in een keer op tafel zetten en weer opruimen.
  • Manden of dozen kunnen ook prima werken om je kasten netjes te houden. Zet verschillende manden of dozen naast elkaar om bijvoorbeeld verschillende stapels linnengoed van elkaar te scheiden.
  • Wil je kleding op de Marie Kondo manier vouwen, maar heb je geen lades? Mandjes of dozen op de kastplanken zijn een goed alternatief.
  • Met mandjes in de voorraadkast houd je producten in lastige verpakkingen, zoals bijvoorbeeld chips, netjes bij elkaar.
  • In de babykamer houd je een stapel schone luiers op een decoratieve manier onder handbereik door ze in een mandje te zetten.

Na deze voorbeelden heb je zelf waarschijnlijk nog veel meer ideeën gekregen. Er zijn talloze mogelijkheden. En mocht je met mandjes aan de slag gaan, kijk eerst eens wat je nog in huis hebt, voor je iets nieuws aanschaft.

Nieuwe Bullet Journal Setup

Mijn huidige bullet journal is bijna vol. Daarom begin ik de maand mei in een nieuw bullet journal. In dit blog laat ik jullie zien welke collecties ik in dit nieuwe bullet journal opneem.

Bullet Journal

Het bullet journal dat ik gebruik is de 'Business Bullet Journal' van Mus. Hij is van binnen niet anders dan mijn huidige bullet journal (ook van Mus), maar het boekje met ideeën dat voorin zit, is wel anders. Daarin vind je een aantal spreads die meer op zakelijk gebruik gericht zijn, zoals een Eisenhower matrix en een feedback overzicht.

Als eerste is er ruimte voor een quote. Ik vind het altijd erg mooi om een bullet journal met zoiets te beginnen en wil dat ook in deze gaan doen. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik daar dan wil plaatsen en hoe het eruit moet gaan zien. Voor nu heb ik die pagina dan ook open gelaten.

Daarna is er ruimte voor een index. Deze heb ik in mijn huidige bullet journal nooit gebruikt en ook niet echt gemist. Voorlopig laat ik die pagina's dan ook open.

Jaarkalender

Een jaaroverzicht vind ik altijd wel handig. Daarom een jaarkalender die loopt vanaf mei 2019 (de maand waarin ik dit bullet journal in gebruik neem) tot en met april 2020.

Doelen

Een overzicht van mijn doelen voor dit jaar mag natuurlijk niet ontbreken. Ik heb daarvoor de pagina met de Level 10 Life cirkel gebruikt. Ik weet echter niet zo goed hoe ik de cirkel wil gebruiken. Misschien om per categorie aan te geven hoe ver ik op weg ben met mijn doelen? Maar dan weet ik niet goed hoe ik dat moet meten. Voorlopig blijft hij echter leeg. Het kopje 'Toegevoegde doelen' onder de cirkel, zijn hobbyprojecten die ik niet in mijn eerste overzicht had staan, maar die ik inmiddels wel heb afgerond of waar ik aan begonnen ben. De rest is overgenomen van mijn doelen pagina in januari, maar nu per categorie gesorteerd.

Inkomsten en Sparen

Na mijn doelen pagina komen er trackers om bij te houden hoe ver ik ben met deze doelen. Voor dit jaar heb ik als doel een bepaald inkomen. Ik wil dat bedrag hier liever niet delen. Daarom heb ik een balk getekend waarin ik het percentage in kan vullen. Op dit moment heb ik nog niks ingevuld, dat wil ik begin mei gaan doen, wanneer ik echt in dit bullet journal ga werken.

Ik heb ook een spaardoel. Ook hier weer heb ik vakjes getekend waarin ik in percentages kan aangeven hoe ver ik op weg ben naar mijn doel.

Huis opruimen en afvallen

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, ben ik bezig met het opruimen van mijn huis. Ik heb hier een lijst gemaakt van de afzonderlijke ruimtes die ik wil opruimen. Zodra een ruimte helemaal afgerond is, kan ik hem dan afstrepen.

Een ander doel is afvallen. Ik ben inmiddels een paar kilo kwijt, maar wacht nog even tot eind april met het invullen van deze tracker.

2019 km in 2019

Dit jaar wil ik 2019 km wandelen. Met deze tracker ben ik wel alvast begonnen met het inkleuren. Ik ben inmiddels de 700 km gepasseerd en heb daarom voor de eerste 700 km vakjes per 100 km gemaakt. Zo hoef ik niet opnieuw 70 vakjes te tekenen. Daarna gaat het gewoon verder in vakjes per 10 km.

 Duolingo Frans

 

Duolingo Frans is een van de doelen waar ik eigenlijk al heel lang niet aan toekom. Toch heb ik hem maar weer opgenomen in mijn bullet journal, in de hoop er binnenkort toch echt serieus mee aan de slag te gaan.

Popsugar Reading Challenge 2018

Al een aantal jaren doe ik mee met de Popsugar Reading Challenge. Het stimuleert me om wat vaker boeken buiten mijn comfortzone te lezen. Meestal begin ik in het nieuwe jaar ook gewoon aan een nieuwe challenge. Het is me nog nooit gelukt om alle prompts in een jaar te doen. Deze keer wilde ik de challenge van 2018 helemaal afmaken. In deze spread heb ik alleen de prompts die ik nog moet doen opgenomen.

Lifebook, Project Life en One Little Word

Tot slot een spread voor mijn creatieve projecten. 

Lifebook is de Lifebook 2017 cursus van Tamara Laporte. Het is een online mixed media cursus die ik nog steeds niet heb afgerond. Er was elke week een nieuwe les en zoals je ziet, heb ik alleen de eerste 7 lessen afgerond.

One Little Word is een jaarlijkse online workshop van Ali Edwards. Deze workshop doe ik ook al jaren. Elk jaar kies ik een woord, waar ik een jaar lang op focus. Dit jaar is mijn woord IMPROVE. Met deze workshop ben ik redelijk bij. De pagina's voor de eerste drie maanden van dit jaar zijn af. Ik maak de pagina's voor deze workshop in mijn Project Life album.

Project Life is mijn manier van een foto album bijhouden. Het systeem is bedacht voor Becky Higgins en bestaat uit insteekhoezen waar je zowel foto's als kaartjes met journaling in kunt steken. Ik maak per week een spread, zodat ik aan het eind van het jaar een mooi jaaroverzicht heb. Wat ik meestal doe, is per week de foto's die ik wil gebruiken uitzoeken en in een aparte map op mijn computer zetten. Ik maak een indeling voor die week en schrijf alvast de journaling kaartjes. Zo weet ik zeker dat ik niet vergeet wat ik geschreven heb. Ik probeer elke maand een serie foto's te laten afdrukken om ze daarna in mijn album in te voegen. Ik heb echter pas enkele dagen geleden alle foto's vanaf begin dit jaar tot nu toe besteld. De tracker die je op de rechter pagina ziet heb ik helemaal nog niet ingevuld.

Tot zover de collecties in mijn nieuwe bullet journal. Vanaf de volgende pagina ga ik met de maand mei beginnen. 

Gebruikte materialen

  • Bullet Journal: Mus
  • Tombow Dual Brush pennen 606 (paars) en N75 (grijs)
  • Panduro Dual Brush pennen roze en lila.
  • Fineliner Xenos 0.2 mm.

In onderstaande video kun je alle spreads nog een keer zien.

 

 

Hard werken aan de verkeerde doelen

Maart was een drukke maand voor me. In de flow van aan het werk zijn en enthousiasme voor wat ik doe en nog wil gaan doen, ging ik gewoon door en maakte een uitgebreide planning voor het tweede kwartaal. Toch liep het die eerste week van april niet lekker.

Afstand nemen

Ik moest er even uit en ging een dagje wandelen. Letterlijk wat afstand nemen. Die dag werden me een aantal dingen duidelijk. Op een paar gebieden in mijn leven was ik de verkeerde doelen aan het najagen. Hoewel ik wel degelijk bezig was met dingen die van belang waren voor mijn bedrijf, liet ik de dingen waar ik echt warm voor loop liggen. Niet alleen op het gebied van werk, maar ook wat betreft mijn persoonlijke doelen. Ik was vooral bezig met de kleinere, makkelijkere doelen. Al die grote, lange termijn doelen leken op de een of andere manier te ver weg en te onbereikbaar. Maar nadat ik nog eens op een rijtje had gezet wat mijn dromen waren, zonder over haalbaarheid na te denken, ontdekte ik een aantal dingen.

  • Ik heb een aantal dromen die (veel) geld kosten en daarom op dit moment nog niet haalbaar zijn. Voor deze dingen moet ik sparen. Dat wist ik en daar was ik ook mee bezig. Tot zover alles oké.
  • Het lijkt wel of ik met het parkeren van de dromen waar geld voor nodig is, ook de andere grotere dingen die ik wil doen als voorlopig onhaalbaar ben gaan zien. Na het maken van mijn lijstje bleken er echter een aantal dingen op te staan die helemaal geen of maar weinig geld kosten. Deze dromen zijn wel degelijk haalbaar.

Welke dromen wil je waarmaken?

Het kostte me daarna even tijd om alles weer helder te krijgen. Ik heb dus veel tijd besteed aan het nadenken over wat ik nu echt wil. Wat zijn mijn dromen en aan welke van deze dromen ga ik de komende tijd werken?  Inmiddels heb ik drie grote doelen gekozen waar ik op dit moment mee aan de slag ga. Daarnaast werk ik ook aan de kleinere doelen die ik al gepland had voor dit kwartaal. Wat die grote doelen zijn?

  • De eerste is een nu nog geheim project wat met mijn werk te maken heeft. Zodra dit project in de eindfase is, horen jullie hier meer over. Nu kan ik er nog niet al te veel over zeggen, behalve dan dat ik verwacht dat het tegen het eind van de zomer klaar is.
  • De tweede is wel degelijk een doel voor dit jaar, maar dat stond de laatste maand een beetje stil. Ik wil afvallen en meer bewegen. Meer bewegen schoot er vaak bij in en toen ik met het afvallen een soort plateau bereikte, ben ik er na een aantal weken helemaal maar mee gestopt. Ik wil gezond eten en meer bewegen nu een prioriteit maken. Geen smoesjes meer, maar het gewoon elke dag inplannen als belangrijkste doel.
  • Tot slot is mijn derde doel ook een dagelijks terugkerend iets. Ik vind het heerlijk om mezelf op creatieve manieren te kunnen uiten. Als kind en vooral als puber heb ik talloze dagboeken vol geschreven. Later schreef had ik periodes waar ik afwisselend wel en niet een dagboek bij hield. Toen ontdekte ik artjournaling. Ook dat heb ik een tijd gedaan, maar daar ben ik uiteindelijk ook weer mee gestopt. Al twee jaar lang ben ik van plan om het weer op te pakken, maar het is er nog steeds niet van gekomen. Ik ben van plan om hier de komende tijd dagelijks tijd voor in te plannen.

Welke lessen kun je hieruit trekken?

  • Wat zijn hieruit de lessen voor jou? Ik zet ze voor je op een rijtje.
  • Neem af en toe eens de tijd om na te denken over wat je echt wilt.
  • Censureer jezelf niet door direct te denken dat het onmogelijk is. Ga uit van wat je in het ideale geval zou willen.
  • Kijk daarna wat er nodig is voor je droom. Wat kost het? Bereken wat je aan geld en aan tijd nodig hebt om je droom waar te maken.
  • Is het doel nog niet haalbaar? Wat kun je doen om een stapje in de juiste richting te gaan? Sparen? Alvast de taal leren van het land waar je naartoe wilt emigreren? Maak een actieplan.
  • Zorg dat je dagelijks iets doet wat je verder richting je doel brengt, zelfs al is het maar een klein stapje. Het belangrijkste is dat je dagelijks met je doel bezig bent.
  • Zet je doelen op papier en bekijk ze elke dag. Zo blijf je gemotiveerd.
  • Maak een vision bord met aantrekkelijke plaatjes en/of teksten die je herinneren aan je doelen. Hang het op een plek waar je het vaak ziet.
  • Evalueer je doelen regelmatig. Ben je nog op de goede weg? Soms veranderen je doelen. Ineens besef je dat dit toch niet is wat je wilt of zijn de omstandigheden veranderd. Wees niet bang om ze in dat geval aan te passen.  Maar voorkom wel dat je ze aanpast omdat je bang bent om uit je comfortzone te stappen. Iets nieuws doen is altijd een beetje eng. Maar hoe geweldig is het als je die stap toch neemt en zo je droom waar kan maken?

Ik hoop je met dit blog te hebben geïnspireerd om nog eens naar je eigen dromen te gaan kijken en er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.