Routines: Geef alles een vaste plaats

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Ik heb het al in diverse andere blogs gezegd, dus misschien wordt het een beetje vervelend. Maar de beste manier om je huis opgeruimd te krijgen en te houden is door alles een vaste plek te geven. Dingen die geen vaste plaats hebben, blijven rondzwerven en veroorzaken uiteindelijk rommel en ergernis. Dus… zoek voor alles een vaste plaats. De dingen die geen vaste plek hebben, kom je vanzelf tegen in je huis. Ze liggen op de eettafel, de vloer of op het aanrecht. Het zijn de dingen die je vaak meerdere keren per dag in je handen hebt om te verplaatsen.

Waar bewaar je dingen?

Heel simpel gezegd, op de plek die jij handig vindt. Om je wat meer houvast te geven zijn er een aantal vuistregels die je kunt gebruiken.

  • Bewaar soortgelijke spullen bij elkaar. Je weet wel, boeken in de boekenkast, kleding in de kledingkast, etc. Maar ook bakgerei bij bakgerei, mobiele elektrische apparaten en hun opladers bij elkaar, spullen voor (kinder)feestjes, knutselspullen etc. bij elkaar. Leg bijvoorbeeld ook alles voor een bepaalde sport bij elkaar. Dus bijvoorbeeld alle paardrijkleding, accessoires etc. op één plank in de kast. Zo kun je alles meteen pakken als je gaat sporten.
  • Bewaar spullen op de plek waar je ze (het meest) gebruikt. Doe je je administratie altijd aan de eettafel? Bewaar de spullen die je daarvoor nodig hebt dan in een la of mandje in de buurt van de eettafel. Als je er elke keer voor naar boven moet lopen, wordt de kans dat je eraan begint of na afloop je spullen weer opruimt steeds kleiner.
  • Bewaar dingen die je vaak gebruikt op een makkelijk bereikbare plek. Dingen die je maar af en toe nodig hebt, zoals je fondueset, vakantiespullen of kerstversieringen kunnen dan wat verder weg of hoger staan.
  • Zet zware dingen niet te hoog, dat is vragen om ongelukken als je het wilt pakken of wegzetten.
  • Bewaar kleine dingen in doosjes, bakjes of mandjes. Dat verkleint de kans dat je ze kwijt raakt of dat ze door de la gaan zwerven.
  • Vind je vaak rondzwervend kleingeld dat uit jas- of broekzakken tevoorschijn komt? Gooi het allemaal bij elkaar in een bakje. Handig voor als er eens iemand langs komt voor een collecte. Of stop het bijvoorbeeld een keer in de week gewoon weer in je portemonnee.

Ik hoop dat je met deze tips makkelijker een vaste plek voor je spullen vindt zodat je huis er netter uit ziet en het ook netjes blijft. Merk je dat het lastig is om de spullen weer op de goede plek terug te leggen? Gebruik dan labels, zodat je weet waar wat hoort. Na een tijdje hoef je er niet meer over na te denken en gaat het automatisch. Heb je kleine kinderen, gebruik dan foto’s of plaatjes in plaats van geschreven labels. Zo kunnen ook zij makkelijk zien wat waar hoort.

 

Bullet Journal Setup Juli 2017

Vorige week liet ik jullie de minimale opzet van de maand juni in mijn bullet journal zien. Deze maand heb ik van de opzet iets meer werk gemaakt, zoals je hierboven ziet. Het vlechtwerk patroon heb ik gevonden op Pinterest. Ook ben ik deze keer wat meer kleur gaan gebruiken. 

Maandoverzicht

Deze keer ben ik het maandoverzicht wat meer gaan gebruiken, door er alle al bekende afspraken direct in te zetten. Het vlechtwerk patroon vond ik leuk om te maken, maar ik vind het niet bijdragen aan het overzicht. Dat zal ik dus niet zo snel weer gebruiken.

Doelen

Deze keer heb ik een aparte pagina voor mijn doelen gemaakt. Let niet op de kruisjes, die zijn wat al te enthousiast gezet.

Trackers

Mijn tracker heb ik deze keer in een rechtopstaande layout gemaakt. Ik merkte dat ik het vervelend vond om mijn bullet journal steeds te moeten draaien bij het invullen van de tracker. De tracker heb ik bewust zo kort mogelijk gehouden. Dingen die ik deze maand track zijn:

  • journal: bijhouden van mijn Daily Greatness Journal
  • lezen: deel van de Miracle Morning, elke ochtend een stukje lezen
  • duolingo: elke dag 10 minuten Frans in duolingo
  • stretchen: rekoefeningen om enigszins soepel te blijven.

Tot zover de maand juli in mijn bullet journal. Na deze pagina's beginnen mijn dagelijkse overzichten.

Meest gehoorde Smoesjes over Opruimen

Erger jij je aan de rommel om je heen, maar kom je er niet toe om er echt iets aan te doen? Je bent niet de enige. Vaak gebruiken we tegenover onszelf en anderen smoesjes om maar niet aan de slag te hoeven met onze rommel. En je weet hoe het is met smoesjes, ze zijn eigenlijk niet waar… Daarom lees je hier de meest gehoorde smoesjes en waarom ze niet waar zijn.

De Smoesjes

  1. Ik ben perfectionistisch en omdat het in mijn eigen ogen toch nooit goed genoeg is, begin ik er maar niet aan.
  2. Ik heb geen tijd.
  3. Het heeft geen zin. Het wordt toch weer een zooitje nadat ik heb opgeruimd.
  4. Mijn gezinsleden werken niet mee.
  5. Ik ben nu eenmaal een chaoot en dat zal nooit veranderen.
  6. Ik weet niet hoe ik moet opruimen.

Waarom het niet waar is

  1. Perfectionisme. Als je echt zo perfectionistisch bent, waarom neem je dan genoegen met een rommelige omgeving? Is het niet beter om een redelijk opgeruimd huis en een redelijk goed systeem te hebben dan een heleboel rommel en geen systeem?
  2. Tijdgebrek. Opruimen hoeft nauwelijks extra tijd te kosten als je alles goed op orde hebt. Dan is het een kwestie van dingen op de juiste plek terug leggen. Moet je aan de grote klus van een systeem bedenken en al je spullen uitzoeken beginnen? Dan kost het inderdaad veel tijd. Maar het hoeft niet in één keer. Een kwartier per dag besteden aan opruimen zorgt al voor verbetering. Doe je dit elke dag, dan ziet je huis er na een paar maanden al een heel stuk beter uit!
  3. Het heeft geen zin. Als je een goed opbergsysteem hebt, hoef je spullen alleen maar op de juiste plek terug te leggen. Met een vaste routine van elke avond even een rondje door het huis om alles wat niet op z’n plek ligt terug te leggen, is het in een mum van tijd weer netjes.
  4. Gezinsleden. Opruimen moet je leren. Heb jij nooit je spullen opgeruimd, dan zullen je kinderen dat ook niet snel doen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Zorg voor een vaste plek voor alles. Label bakken voor speelgoed met plaatjes zodat kinderen kunnen zien wat waar in hoort. Ruim samen met hen het gebruikte speelgoed weer op. En je zult zien dat ook zij het onder de knie krijgen. Partners hebben ook de neiging om netter te worden als je zelf het huis eenmaal netjes hebt en houdt. Blijft er toch rommel rondslingeren van je gezinsleden? Stop alles wat niet opgeruimd is in een grote doos of mand. Kost weinig tijd en het ziet er toch snel weer netjes uit in huis. Deel je gezinsleden mee waar ze hun spullen terug kunnen vinden.
  5. Ik ben een chaoot. Als je er niets aan doet verandert het niet. Maar ook chaoten kunnen opruimen leren. Opruimen is niet moeilijk. Sorteer je spullen, zoek er een vaste plek voor en zet ze daar na gebruik altijd weer neer. Ja, zo makkelijk is het echt. De kunst is om het ook daadwerkelijk te doen.
  6. Ik weet niet hoe. Ik heb het hierboven al gezegd. Opruimen is een kwestie van sorteren, weg doen of een vaste plek zoeken en na gebruik terug leggen. Heb je toch meer hulp nodig? Vraag een vriendin om te helpen met opruimen, of huur een professional organizer in. Ga je toch liever zelf aan de slag? Lees dan een boek over opruimen of volg een cursus (bijvoorbeeld mijn e-cursus ‘Opruimen en Organiseren in 12 weken’).

 

Na het lezen van deze blogpost heb je geen enkel excuus meer om in de rommel te blijven zitten. Ga dus lekker aan de slag en geef jezelf het opgeruimde en gezellige huis dat je verdient!

Routines: Hang je handdoeken op

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Je na het douchen afdrogen en je natte handdoek in een hoek gooien? Je hebt vast al ontdekt dat dat niet werkt. Niets is zo vervelend als rondslingerende natte handdoeken op de badkamervloer. Gooi ze ook niet nat in de wasmand, daar gaan ze stinken en kan er zelfs schimmel in komen als ze te lang blijven liggen. Hang daarom altijd je handdoeken op na gebruik. Moeten ze in de was, dan kun je ze als ze weer droog zijn alsnog in de wasmand gooien.

Haakjes en rekjes voor je handdoeken

Er is een grote keuze aan handdoekrekjes en haakjes.

  • Je kunt je handdoeken aan haakjes ophangen. Dit is handig als je weinig ruimte of veel gezinsleden hebt. Het nadeel is dan wel dat het langer duurt voor ze droog zijn. Om te drogen zijn rekjes waar je ze op uit kunt hangen veel praktischer. Ook hierin is de keuze groot, dus kijk vooral wat voor jouw situatie handig is.
  • Staande handdoekrekken ogen vaak wel mooi, maar nemen extra vloerruimte in. Leuk als je de ruimte hebt. Heb je niet al te veel ruimte, kies dan voor een rekje aan de muur.
  • Rekjes voor aan de muur zijn er in allerlei soorten en maten. Inklapbaar (handig als je ze tijdelijk niet gebruikt), met draaisysteem of gewoon als stang aan de muur. Heb je meerdere gezinsleden en dus meerdere natte handdoeken tegelijkertijd, dan heb je ook meer hangruimte nodig. Bevestig meerdere stangen aan de muur of kies voor een rekje waar verschillende handdoeken op kunnen hangen.
  • Er zijn ook handdoekrekjes die je op de deur kunt hangen. Ook dit spaart ruimte als je een kleine badkamer hebt.
  • Een andere, iets duurdere oplossing, is een speciale radiator in de badkamer waar handdoeken over kunnen hangen. 

Tot slot nog een laatste tip. Wil je meerdere keren met een handdoek doen, maar ontstaat er altijd verwarring welke handdoek nu van wie is? Hang naamkaartjes boven de handdoekhaakjes of geef elk gezinslid zijn eigen kleur handdoeken.

 

 

Bullet Journal Setup Juni 2017

Het is een tijdje stil geweest op dit blog. Ik heb de wekelijkse routines gepost, maar daar bleef het de afgelopen tijd bij. Mijn plan is om vanaf vandaag (1 september 2017) weer drie keer per week een blogpost te maken. Mijn blogs zullen verschijnen op maandag, woensdag en vrijdag.

De afgelopen maanden heb ik ook geen foto's van mijn Bullet Journal laten zien. Deels omdat ik dus niet aan bloggen toe kwam. Maar het bijhouden van mijn bullet journal is ook niet goed gelukt de afgelopen maanden. Maar dat is het mooie van een een Bullet Journal. Dat is niet erg. Toch zie ik wel eens lichtelijk gestresste reacties van mensen die 'achter' zijn in hun bullet journal of druk ervaren om het bij te houden. Volgens mij is dit juist absoluut niet de bedoeling van een bullet journal. Daarom wil ik jullie toch de maand juni laten zien, hoe minimaal de opzet ook was.

Maandoverzicht

Op de foto bovenaan deze post zie je dat ik deze maand heb gekozen voor een kalenderindeling. Nog steeds twijfel ik over een maandoverzicht. Ik gebruik hem niet of nauwelijks. Met name omdat ik naast mijn bullet journal een agenda heb. Daar zet ik alle afspraken in. Een agenda vind ik veel makkelijker bij het inplannen van afspraken. Zou je dat in een bullet journal willen, dan zou je voor bijvoorbeeld een jaar alle maanden al uit moeten tekenen. Daarom heb ik ook een agenda. Vaak neem ik niet de tijd om de afspraken uit de agenda ook over te nemen in mijn bullet journal. Het voelt een beetje als dubbel werk.

Doelen

Naast de kalender heb ik ruimte over gelaten voor doelen. Die ruimte is op de foto nog leeg. Ik kan je nu, inmiddels twee maanden later, melden dat die ruimte ook leeg gebleven is. Ik heb, zoals gezegd, mijn bullet journal in juni nauwelijks gebruikt. 

Projecten

De tweede en laatste spread die ik voor de maand juni maakte is een projectoverzicht van alle lopende projecten. Ook deze is uiteindelijk niet gebruikt.

Heb ik nu niks gedaan in de maand juni? Absoluut niet. Ik heb alleen mijn projecten en taken niet bijgehouden in mijn bullet journal. Dat is de reden dat ik geen weekly's maak en niet vooruit werk. Ik zit nu niet met een hoop ongebruikte pagina's. 

Tot zover dus mijn juni overzicht. Kort en krachtig!

Wil je ook de terugblik van mei zien, dan vind je hier een video met de terugblik van mei en de opzet van juni.