Bullet Journal Setup November 2018

Over een paar dagen is het alweer november. Tijd dus voor mijn Bullet Journal Setup voor november.

Maandoverzicht

Op de linker pagina heb ik weer een habit tracker met het maandoverzicht gecombineerd. Links de gewoontes die ik wil bijhouden, rechts de taken en afspraken. Helaas heb ik een foutje gemaakt. In de meest linkse kolom ben ik de maand met dinsdag begonnen in plaats van donderdag. In de kolom rechts daarva staan de dagen wel goed. Vervolgens wilde ik de zondagen markeren met een lichtblauwe Tombow stift. Helaas ging ook dat fout in het gedeelte van de habit tracker. Ik heb een paar keer de verkeerde dag gemarkeerd en heb de lijn doorgetrokken door de kolommen voor de gewoontes. In het afspraken gedeelte rechts heb ik de markering van de zondagen gelukkig wel goed gedaan.

Doelen en Taken

Mijn doelen en taken zijn nog niet helemaal ingevuld. Ik zal deze de komende dagen nog aanvullen en ook nog de onafgeronde taken van oktober toevoegen. Verder heb ik zoals je ziet wat eenvoudige doodles uitgeprobeerd. 

NaNoWriMo 2018

Ik ben een groot fan van NaNoWriMo en doe sinds 2013 mee. NaNoWriMo staat voor National Novel Writing Month en vind altijd in november plaats. De bedoeling is dat je in die periode een verhaal (boek) van 50.000 woorden schrijft. Als kind schreef ik altijd al verhalen. Toen ik volwassen werd ben ik daar mee gestopt. Als ik al eens iets schreef, kwam het nooit af. NaNoWriMo is voor mij een manier om weer eens met het schrijven van fictie bezig te zijn. Aan het eind van november heb ik dan niet alleen intensief aan iets wat ik heel leuk vind gewerkt, maar heb ik ook nog eens een afgerond verhaal. 

Om mijn voortgang bij te houden, heb ik in mijn bullet journal twee spreads gemaakt voor NaNoWriMo.

De eerste tracker is een overzicht van de hele maand. Het bestaat uit vier kolommen.

  • In de eerste kolom komt het dagdoel. Als je 1667 woorden per dag schrijft, heb je op 30 november 40.000 woorden geschreven. Dus mijn dagdoel voor dag 1 is 1667 woorden. Voor de volgende dagen is het totaal afhankelijk van wat ik de dag daarvoor heb geschreven. Heb ik op dag 1 2667 woorden geschreven, dan hoef ik op dag 2 nog maar 667 woorden. Aan het eind van elke dag vul ik dus het dagdoel voor de volgende dag in. 
  • In de tweede kolom schrijf ik het totaal aantal woorden die ik die dag heb geschreven. 
  • In de derde kolom schrijf ik het doel totaal. Dat is het aantal woorden dat ik tot dan toe geschreven moet hebben om op schema te zitten. 
  • In de vierde kolom komt dus het werkelijke totaal aantal woorden te staan.

Omdat ik het ook fijn vind om een visueel plaatje te hebben van hoe ver ik ben, heb ik ook nog een woordteller gemaakt waar ik op bij kan houden hoeveel woorden ik heb geschreven. Elk vakje staat voor 1000 woorden.

Deze tracker heb ik wat opgevrolijkt met wat doodles. De slak, het potlood en de giraffe heb ik op Pinterest gevonden. Als je zoekt op 'makkelijke tekeningen' kom je dit soort doodles tegen waarbij stap voor stap aangegeven staat wat je moet doen. 

Het berglandschap onderaan de linker pagina vond ik ook op Pinterest. Omdat ik daar nog zoveel lege ruimte had, leek het me leuk om de pagina daarmee op te vullen. Vervolgens had ik rechts ook nog veel ruimte. Na het berglandschap had ik heel veel zin om verder te gaan met zentangles, dus werd het deze zon met zentangle stralen. Het heeft me echt uren gekost, maar was zeker erg leuk en ontspannend om te doen.

Next Actions

Zoals je ziet heeft de zentangle op de vorige pagina nogal doorgedrukt. De linker pagina laat ik dan waarschijnlijk ook gewoon leeg. Rechts heb ik ruimte voor de Next Actions gemaakt. Ik ben de afgelopen week een experiment begonnen met het Getting Things Done systeem in A5 een ringband. In het verleden heb ik verschillende versies van dit systeem gebruikt en dat werkte eigenlijk altijd heel goed. Alleen worstelde ik vaak met de vele verschillende lijstjes. Ik heb nu geprobeerd het aantal lijsten flink terug te dringen en gebruik in mijn bullet journal alleen de Next Action lijst. Die stel ik op aan de hand van mijn andere lijsten. Aan het begin van de week maak ik een lijst met eerstvolgende acties. Die streep ik in de loop van de week af als ik ze gedaan heb en voeg dan meteen de volgende actie voor dat project toe. De dailies gebruik ik dan alleen nog maar voor de dingen die echt die dag moeten.

Tot zover mijn Bullet Journal. In onderstaande video kun je bovenstaande pagina's nog eens zien en daarbij ook zien hoe oktober er uiteindelijk uit is gaan zien in mijn bullet journal.

 

Waar komen al die spullen vandaan?

Je kent het wel. Langzamerhand bekruipt je het gevoel dat je teveel spullen hebt. Je kasten raken overvol en het wordt steeds moeilijker om spullen terug te zetten of een plek te vinden voor nieuwe spullen. Maar waar komen al die spullen vandaan? En hoe voorkom je een nieuwe instroom?

Je hebt ze gekregen

Vaak komen spullen ongemerkt binnen omdat je ze krijgt. Spullen krijgen gebeurt vaak op verschillende manieren.

  • Je krijgt ze cadeau voor een verjaardag of bij een andere gelegenheid. Leuk als het iets is wat je graag wilde hebben of nodig had. Minder fijn als het dingen zijn die je niet gebruikt of niet mooi vind. Een oplossing hiervoor is van te voren duidelijk aan te geven wat je wilt. Geef een verlanglijstje op, vraag geld zodat je er zelf wat van kunt komen of maak duidelijk dat je niets wilt hebben. Staan mensen er toch op om wat mee te nemen, vraag ze dan om hapjes of drankjes voor het feestje mee te nemen of desnoods een bos bloemen. Dingen die je al hebt gekregen en niet mooi (meer) vind, kun je gerust weg doen. Volgens Marie Kondo heeft het voorwerp zijn doel al gediend op het moment dat het gegeven werd.
  • Je erft spullen van een overleden familielid. Hier zitten vaak herinneringen aan en daarom hebben deze dingen emotionele waarde. Zeker na een recent verlies van een dierbare ben je er nog niet aan toe om ze weg te doen. Na verloop van tijd realiseer je je soms dat bepaalde dingen toch niet in je huis passen (letterlijk door hun afmetingen of figuurlijk doordat het niet jouw stijl of smaak is). Besef dat de herinnering niet weg is als het voorwerp weg is. Maak desnoods een foto van het voorwerp en doe de dingen waar je niet blij mee bent weg.
  • Iemand in je omgeving doet iets weg wat ze zelf niet meer willen en vragen jou of jij het betreffende voorwerp wilt hebben. Zonder nadenken zeg je ja. Naderhand besef je dat je dit voorwerp eigenlijk niet wilde hebben, maar nu aarzel je om het weg te doen omdat je het gekregen hebt. Ook hier geldt, het voorwerp heeft zijn doel al gediend. In eerste instantie bij de vorige eigenaar. Vervolgens nog een keer doordat het aan jou gegeven is. Als het toch niet is wat je wilt, neem er dan afscheid van en doe het weg.
  • Je krijgt iets gratis bij bijvoorbeeld je boodschappen. Vaak zijn dit dingen die je helemaal niet nodig hebt en ook niet gebruikt. Weiger dit soort dingen daarom in de winkel al. Heb je het toch meegenomen of meegekregen? Doe het direct weg en leg het niet eerst in een la voor het geval je het ooit toch nog wilt gebruiken. Kom je dit soort dingen tijdens een opruimsessie tegen, dan kunnen ze natuurlijk direct weg.

Je haalt dingen zelf in huis

Als je zelf dingen in huis haalt, zijn het meestal gekochte spullen. Ook daar gaat het vaak ongemerkt fout. Let op onderstaande valkuilen om te voorkomen dat je spullen zich ophopen in je huis.

  • Je dacht dat je het nodig had of je vond het mooi en kocht het. Is het voorwerp een vervanging voor iets anders, bijvoorbeeld een nieuw paar schoenen, gooi het oude voorwerp dan direct weg.
  • Het is een nieuw voorwerp (geen vervanging voor iets anders) maar je blijkt het na een paar weken niet meer te gebruiken. Keukengadgets zoals keukenmachines, broodbakmachines etc. zijn veelvoorkomende voorwerpen die uiteindelijk staan te verstoffen. Na ons aanvankelijke enthousiasme blijkt het voorwerp toch niet zo handig en leuk als we dachten. Aarzel in dat geval niet en doe het dan weg. Heeft het nog (veel) waarde, verkoop het dan op bijvoorbeeld marktplaats. Anders kan het naar een kringloop of naar een kennis die het apparaat graag wil uitproberen.
  • Je werd verliefd op dat leuke rokje of dat mooie shirt, maar bij nader inzien vind je het toch niet zo mooi of zit het niet zo lekker. Accepteer je verlies en doe het weg. En probeer dit soort impulsaankopen in de toekomst te voorkomen.

Hopelijk helpen deze tips je om de instroom van spullen in de toekomst te beperken. Is je hoeveelheid spullen al buiten proportie, dan weet je na het lezen van dit artikel waarschijnlijk precies welke voorwerpen je huis moeten verlaten.

15 Voordelen van Opruimen

Vaak moet je even een drempel over voor je gaat opruimen. Je ziet op tegen de klus en vraagt je af of je er wel genoeg tijd en energie voor hebt. Tijd en energie hoeft het probleem niet te zijn. Desnoods begin je met vijf minuten opruimen per dag. De voordelen van opruimen zijn enorm en zouden je voldoende motivatie moeten geven om te beginnen. Kun je wel wat motivatie gebruiken? Lees dan onderstaande lijst met voordelen van opruimen eens.

  1. Om meteen maar met de meest voor de hand liggende in huis te vallen: je krijgt meer ruimte.
  2. Door die extra ruimte krijg je meteen ook meer overzicht. Je ziet wat je hebt.
  3. Het geeft rust omdat je weet waar alles ligt en er nergens dringende papieren rondslingeren die je bent vergeten.
  4. Je bespaart geld omdat je geen dingen aanschaft die je al had maar niet kon vinden.
  5. Je krijgt meer energie omdat je je niet langer hoeft te ergeren aan de rommel om je heen en omdat je het eerder genoemde overzicht hebt.
  6. Schoonmaken wordt makkelijker.
  7. Je bespaart tijd omdat het schoonmaken makkelijker wordt en je niet meer naar dingen hoeft te zoeken.
  8. Je hoeft geen grote opruim-/schoonmaakactie te houden voordat er visite komt.
  9. Je kunt je makkelijker ontspannen in een opgeruimd huis.
  10. Je hebt ruimte om je mooie spulletjes of verzameling neer te zetten en die vallen ook op doordat de rest van de kamer netjes is.
  11. Je slaapt beter in een opgeruimde slaapkamer.
  12. Je struikelt niet langer over rondslingerende spullen.
  13. Je hebt minder stress. Je hoeft bijvoorbeeld niet nog te zoeken naar auto-/huissleutels als je snel de deur uit moet.
  14. Je kunt andere problemen beter aan doordat je niet afgeleid wordt door de rommel om je heen.
  15. Je kunt geconcentreerder werken omdat je niet afgeleid wordt door de rommel om je heen. Ruim dus ook vooral je werkplek op.

Ook gemotiveerd geraakt door deze voordelen van opruimen? Ga dan snel zelf aan de slag of plan je eerste opruimsessie alvast. Wil je hulp bij het opruimen? Vraag een vriendin, huur een professional organizer in of ga aan de slag met mijn online cursus 'Een opgeruimd huis.'

Opzet Agenda 2018 - Personal Formaat

Langzamerhand liggen de agenda's voor volgend jaar al in de winkel. Omdat ik al aan het plannen ben voor 2019 heb ik mijn agenda voor volgend jaar alvast aangeschaft. Voor 2019 wilde ik een agenda met iets meer ruimte. Daarom koos ik voor een agenda met het formaat 'personal'. Het werd een donkerblauwe Kalpa, met name omdat ik meteen verliefd was op de kleur.

De agenda kwam met een vulling van een week op twee pagina's en loopt vanaf augustus 2018 tot en met december 2020. Voorlopig kan ik daarmee dus vooruit. Daarnaast zat er een voorgeperforeerd notitieboekje bij met bullet journal papier (puntjes). Of ik deze laatste als bullet journal pagina's ga gebruiken weet ik nog niet. Misschien dat ik er af en toe een habit tracker op maak, maar verder zal ik het waarschijnlijk toch vooral als gewoon notitiepapier gebruiken.

Omdat in de agenda ook vulling voor dit jaar zit, heb ik hem maar vast in gebruik genomen. Hieronder vind je de opzet zoals hij nu is.

Jaaroverzicht per maand 2018 en 2019

De agenda begint met een jaaroverzicht per maand voor 2018 en 2019. Nu het jaar op het eind loopt is het handig om 2019 ook alvast bij de hand te hebben.

Weekoverzicht oktober tot en met december 2018

Voor nu heb ik alleen de weekoverzichten voor 2018 in de agenda. De weekoverzichten bestaan uit een week op twee pagina's. Voor 2019 ga ik over op een Filofax vulling van een dag per pagina.

Notities

Achter de weekpagina's zit notitiepapier. Altijd handig als ik aantekeningen wil maken terwijl ik onderweg ben of meer informatie kwijt wil dan er bij de betreffende dag past. In dat geval voeg ik gewoon een notitiepagina bij de betreffende week.

Adresboek

Tot slot het adresboek. Dit ga ik zeker gebruiken voor telefoonnummers. Mocht ik dan een keer zonder mobieltje de deur uit gaan, dan heb ik in ieder geval belangrijke telefoonnummers bij me. Door alle voorgeprogrammeerde nummers, ken ik inmiddels geen enkel telefoonnummer meer uit mijn hoofd.

Tot slot vind je hieronder nog een video waarin ik de opzet van deze agenda laat zien. Daarin zie je ook de filofax vulling die ik vanaf januari wil gaan gebruiken. Zodra ik de agenda klaar heb gemaakt voor 2019, zal ik jullie een update geven van deze agenda.

 

Doen alsof je gaat verhuizen

Vaak hebben we moeite om spullen weg te doen. Een goede manier om te ontdekken wat je wel en wat je niet nodig hebt, is door te doen alsof je gaat verhuizen.

Je kunt dit op twee manieren doen.

Zou je dit meenemen als je gaat verhuizen?

De eerste methode houdt in dat je je tijdens het opruimen afvraagt of je het voorwerp mee zou nemen als je gaat verhuizen. Merk je dat je op alles ja zegt, vraag jezelf dan af of je het voorwerp zou missen als je het niet mee zou nemen. En denk er eerst even goed over na voordat je ook hier automatisch ja op antwoord.

Packing party

De tweede methode is de methode zoals Ryan Nicodemus heeft gedaan en alles daadwerkelijk inpakken. Werkt de eerste methode niet goed, dan kun je deze methode gebruiken. De bedoeling is dat je al je spullen inpakt in (verhuis)dozen. Daarna haal je alleen iets uit de dozen als je het nodig hebt. Alles wat je na 21 dagen nog niet gebruikt hebt, kan weg.

Je kunt zoals Ryan alles daadwerkelijk inpakken. Je kunt het ook beetje voor beetje doen. Pak bijvoorbeeld eerst eens je kleding in en haal er uit wat je wilt dragen. Na een maand doe je weg wat nog in de dozen zit. Oké, je mag in dit geval een uitzondering voor je seizoenskleding maken. Iedereen snapt dat je in de zomer niet je wintertruien draagt. Na je kleding kies je de volgende categorie. Bijvoorbeeld je keukengerei.

Deze manier van opruimen is natuurlijk wel tijdrovend, maar het laat je uitstekend zien wat je wel en niet nodig hebt. Een echte eye-opener dus.

Deze mensen hebben de packing party gedaan

Wil je lezen hoe anderen deze ‘packing party’ hebben ervaren?

Lees hier de ervaringen van Roza.

Alvast een tip van Roza voor als je de Packing Party ook gaat doen: ‘Schrijf goed op de dozen wat erin zit.’

Liever een video?

  • Hier zie je de ervaringen van Messy Minimalist die haar Mudroom gaat opruimen en er achter komt dat ze ook nog heel veel andere spullen heeft die weg kunnen.
  • Plantiful Peach pakte met haar gezin alles wat ze niet nodig hadden in en doneerden de rest aan een goed doel.
  • xoXSarahXox doet de packing methode met haar kleding. Hier zie je hoe ze alles inpakt en hier een update twee weken later.

Ben je enthousiast geworden en ga je ook een packing party doen? Laat me weten hoe het is gegaan! (info@anitamaaktruimte.nl).