Hoe houd je het koel tijdens een hittegolf?

Het is al weken warm, maar deze week bereiken we extreme temperaturen op donderdag en vrijdag. Zaak dus om zelf zo koel mogelijk te blijven. Maar hoe houd je jezelf en je huis zo goed mogelijk koel?

Je huis koel houden

  • Gooi ’s ochtends zo vroeg mogelijk ramen en deuren tegen elkaar open, zodat het binnenshuis wat af kan koelen. Houd gordijnen dicht zodra de zon gaat schijnen. Loopt de temperatuur buiten op, sluit je ramen en deuren dan juist weer zodat de warmte niet naar binnen komt.
  • Let erop dat je binnenshuis niet zelf voor extra warmte zorgt. Zet zo min mogelijk apparaten aan die warmte genereren. Dus laat je droger even met rust en gebruik ook de oven deze dagen liever niet. Zet apparaten die je niet gebruikt, zoals de tv en de computer, helemaal uit en niet op standby. In de standby stand produceren ze ongemerkt extra warmte.
  • Wat je eten betreft, kies gerechten die snel klaar zijn, zodat je zo weinig mogelijk tijd bij een warm fornuis hoeft door te brengen. Maaltijdsalades zijn ideaal met dit weer. Ingrediënten die toch eerst nog even gekookt of gebakken moeten worden, kun je dan in de ochtend, als het nog koel is, bereiden.

Jezelf koel houden

Je houdt jezelf allereerst koel door ervoor te zorgen dat je niet te warm aangekleed bent. Dunne stoffen dus. Ga je naar buiten, dan kan een petje de zon uit je gezicht houden. Verder is het belangrijk om veel (water) te drinken, zodat je lichaam zichzelf kan blijven koelen. Bij de GGD adviseerden ze me ooit om als richtlijn de temperatuur aan te houden. Bij 20 graden Celsius heb je ongeveer 2 liter vocht per dag nodig, daarna bij elke 5 graden hoger een halve liter extra. Bij 30 graden dus 3 liter. Extra vocht krijg je niet alleen binnen via drankjes, maar kan ook bijvoorbeeld door yoghurt, komkommer of watermeloen te eten. Natuurlijk is de hoeveelheid vocht die je nodig hebt ook afhankelijk van je inspanning. Ben je lichamelijk flink actief overdag, dan heb je meer vocht nodig.

IJskoude drankjes zorgen ervoor dat je lichaam weer probeert op te warmen, gebruik die dus niet of met mate. Van hete dranken krijg je het vaak nog warmer. Ideaal gesproken drink je dus niet al te warme of koude dranken. Gewone thee en koffie hebben vanwege de theïne en cafeïne een licht uitdrogende werking, drink daar dus niet te veel van. Kruidenthee is geen probleem. Alcohol kun je met deze warmte beter helemaal vermijden. Ook dat heeft een uitdrogende werking.

Ga je douchen, kies dan voor een lauwe douche. Dat zorgt voor meer verkoeling dan een ijskoude douche, die je lichaamsthermostaat meteen weer aan het werk zet.

Zet je activiteiten op een laag pitje. Ga niet midden op de dag hardlopen, maar doe dit bij voorkeur ’s ochtends vroeg, als het nog koel is. Hetzelfde geldt voor het huishouden. Inspannende klusjes zoals stofzuigen kunnen best een paar daagjes wachten. Kies voor een minimum aan huishoudelijke activiteiten die nodig zijn om het een beetje bij te houden. Een wasje draaien kan prima. Hang je het buiten op, dan is het bovendien zo droog. Verder wil je natuurlijk de afwas gedaan hebben. Kruimels op de vloer kun je ook snel even opvegen na het eten, in plaats van meteen het hele huis maar te stofzuigen. Wil je toch wat meer doen, doe ook dit dan in de ochtend. Laat verder de boel de boel of kies voor klusjes die je zittend kunt uitvoeren. Was vouwen is bijvoorbeeld zo’n klusje. Ook je administratie bijwerken kan natuurlijk prima.

Hoe kies je een goede schoolagenda?

Ondanks dat de schoolvakanties in volle gang zijn, moet er ook alweer aan het nieuwe schooljaar gedacht worden. Het kopen van schoolspullen hoort daarbij. Met daarbij de nodige keuzestress. Want wat zijn nou goede schoolagenda’s? Ongetwijfeld heeft je kind zijn eigen ideeën over wat leuk is en wat niet. Maar waar moet je nog meer op letten bij het kopen van een schoolagenda?

Formaat

Hoe groot moet of mag je agenda zijn? De meeste agenda’s zijn in A5 formaat, maar je hebt ook agenda’s in A4 formaat. Deze laatste zijn minder handig om in je schooltas mee te nemen, maar je hebt door het grote formaat wel meer ruimte om te schrijven. Kleinere formaten dan A5 zijn juist weer een nadeel vanwege het gebrek aan schrijfruimte. Maar schrijf je klein of heb je niet zoveel te noteren, dan kan dat juist een prima keus voor jou zijn.

Indeling

Wat wil je in je agenda kwijt naast je afspraken en huiswerk? Je rooster, bijvoorbeeld?. Heb je het hele jaar één rooster of wisselt het vaak? En wil je dat wisselende rooster elke keer in je agenda kwijt kunnen? Let dan op of daar voldoende ruimte voor is.

In sommige schoolagenda’s is ook ruimte om je cijfers te noteren. Vraag is of je dat wilt. Is dat een must voor je, let daar dan bij aanschaf op.

Verder is het handig als er pagina's in je agenda zitten voor aantekeningen. Zo kun je bijvoorbeeld wat uitgebreidere informatie over de eisen aan een werkstuk kwijt, of heb je ruimte voor aantekeningen als je je schrift bent vergeten.

De meeste schoolagenda’s hebben een weekindeling. De week is verdeeld over twee pagina’s. Voor de zaterdag en de zondag is vaak geen of minder ruimte beschikbaar. Denk na over wat jij voor de weekends nog kwijt wilt in je agenda. Moet er juist wel veel ruimte beschikbaar zijn voor de zaterdag of de zondag of schrijf je er voor die dagen toch niets in?

Er zijn ook agenda’s waar er 1 dag op een pagina staat. Deze zijn geschikter wanneer je bij elke dag veel wilt kunnen opschrijven. Dus als je veel huiswerk of andere afspraken hebt.

Schrijfruimte

Is er voldoende ruimte in je agenda om alles kwijt te kunnen? Hoeveel ruimte heb je nodig om je huiswerk en afspraken overzichtelijk te kunnen noteren? Denk hier van te voren over na en houd er rekening mee bij de keuze van je agenda. Let ook op de afstand tussen de regels. Is die groot genoeg?

Planning en structuur

Hoeveel planningsruimte en structuur heb je nodig? Er zijn agenda’s die je leren plannen en die je helpen bij het opdelen van je taken. De '1blikagenda' is zo’n agenda die je stap voor stap helpt met plannen en je helpt om taken op te delen in kleinere stukjes.

Een andere agenda die je veel structuur kan bieden is bijvoorbeeld de 'BrainBoost' agenda. Deze agenda leert je vooruit plannen met met behulp van maandoverzichten, maar heeft natuurlijk ook weekoverzichten. Daarnaast zijn er pagina’s die je kunt gebruiken om terug en vooruit te kijken. Wat ging goed de afgelopen maand? En wat staat je de komende maand te wachten?

Wil je een agenda helemaal zelf in kunnen delen? Dan kun je kiezen voor een agenda waarin je nog veel ruimte hebt voor een eigen indeling. Je kunt een agenda kiezen waar je nog veel zelf kunt indelen, zoals bijvoorbeeld de 'Mascha Planner'. Hier moet je nog wel zelf de data invullen, dus het is wel extra werk. Een andere optie is een losbladige agenda. Je kunt daarbij voor een standaard vulling kiezen en zelf extra bladen toevoegen of hem juist helemaal naar eigen inzicht indelen met diverse (zelfgemaakte) vellen papier.

Meer vrije tijd dan je denkt?

Je hoort mensen vaak roepen dat ze het zo druk hebben. Daardoor ontstaat de indruk dat ze weinig vrije tijd hebben. Toch blijkt uit onderzoek dat mensen vaak meer (vrije) tijd hebben dan ze denken. Uit een onderzoeksrapport van het Sociaal Cultureel Planbureau van eind 2017 blijkt dat Nederlanders in 2016 gemiddeld 42,4 uur vrije tijd per week hadden. Dat is dus net zoveel of zelfs nog iets meer dan een volledige werkweek! Waarom voelt het dan alsof we zo weinig vrije tijd hebben?

Waarom we niet genieten van vrije tijd

Er is een groot verschil tussen vrije tijd hebben en er ook van genieten. Je kunt heel veel vrije tijd hebben maar niet in staat zijn ervan te genieten als je bijvoorbeeld chronisch ziek of werkloos bent. Het is dus zaak om op zoek te gaan naar de dingen die ons belemmeren om van onze vrije tijd te genieten.

Allereerst is daar de televisie. Gemiddeld kijken we 2 uur per dag televisie. Uren die vaak ongemerkt aan je voorbij gaan en uren waarvan je vaak achteraf het gevoel hebt dat je niks hebt gedaan. Hoewel je soms te moe bent om iets anders te doen dan voor de televisie neer te ploffen, krijg je daar over het algemeen naderhand niet echt een tevreden of voldaan gevoel van.

Een andere belangrijke oorzaak is dat we in onze vrije tijd piekeren over werk of andere zaken. Hierdoor voelt de vrije tijd niet meer echt als vrije tijd. Bijkomend probleem is dat we via what’s app of e-mail ook thuis nog gestoord kunnen worden met zaken die eigenlijk op je werk thuis horen. Hierdoor kun je niet echt ontspannen.

En tot slot is er nog de versnippering van tijd. Als we tijdens onze vrije tijd te vaak gestoord worden, heb je niet meer één lang blok, maar meerdere kleine blokjes vrije tijd. En dat voelt alsof je geen vrije tijd hebt. Stoorzenders zijn bijvoorbeeld dingen die je nog moet doen op je werk of in je huishouden (alleen eraan denken zorgt al voor vermindering van het plezier) of je kinderen die je tussendoor moet verzorgen of helpen.

Meer genieten van je vrije tijd

Maar wat kun je doen aan al die zorgen en onderbrekingen die je verhinderen van je vrije tijd te genieten? Hier volgen een aantal tips.

  • Houd bij wat je vrije tijd verstoord. Ben je aan het piekeren over je werk? Wordt je thuis steeds gebeld of ge-appt over werkgerelateerde zaken? Maak een lijstje.
  • Bedenk voor elk punt op je lijstje hoe je deze stoorzenders kunt vermijden. Houd bijvoorbeeld een tijdje een piekerdagboek bij zodat duidelijk wordt waar je over piekert en wanneer. Zoek vervolgens een oplossing voor het probleem. Wordt je vrije tijd verstoord door je telefoon? Er zit een uitknop op. Gebruik die zo nu en dan!
  • Heb je het gevoel dat er teveel taken op je lijstje staan? Kijk of je taken kunt herverdelen, zowel op het werk als thuis. Wat het huishouden betreft, ook kinderen kunnen (kleine) taken van je overnemen.
  • Pak de punten op je lijstje nu één voor één aan. Begin met de makkelijkste acties (bijvoorbeeld je telefoon uitzetten) en werk naar de grotere en lastigere acties toe (een aantal taken delegeren bijvoorbeeld).
  • Evalueer af en toe of het allemaal nog naar wens verloopt. Sluipen de stoorzenders niet weer ongemerkt je leven in? Zijn er nog andere dingen die je kunt en wilt veranderen?

En nu: geniet van je vrije tijd. Maak een tijdblok vrij in je agenda en plan iets leuks voor dat tijdblok. Of je nu een boek gaat lezen of erop uit gaat, het maakt niet uit. Als het maar iets is waardoor jij je kunt ontspannen en kunt genieten van je vrije tijd.

Hoe voorkom je overmatig smartphone gebruik van je kind in de vakantie?

Het is zomervakantie. En natuurlijk willen je kinderen hun vrije tijd dan graag zelf indelen. Als je ze de vrije hand geeft zal veel van die tijd waarschijnlijk doorgebracht worden met hun telefoon. Appen met vrienden, social media posts plaatsen en bekijken etc. Wil je voorkomen dat ze de hele dag met hun telefoon bezig zijn, dan zit er maar één ding op. Maak duidelijke afspraken over wanneer wel en wanneer niet.

Contact houden met vrienden

Als jullie op vakantie zijn is het logisch dat je kind contact wil houden met zijn vrienden. Hetzelfde geldt voor de momenten dat die vrienden op vakantie zijn. En daarvoor is bijvoorbeeld What’sApp heel handig. Beperk het gebruik daarvan echter wel, zodat het niet de hele dag doorgaat. Enkele regels die je zou kunnen instellen:

  • Geen telefoon tijdens maaltijden.
  • Geen telefoon bij bepaalde gezinsactiviteiten. Spreek van te voren af wat wel en wat niet. Bijvoorbeeld wel foto’s maken met je telefoon bij een uitje, maar deze niet op social media plaatsen tot na het uitje.
  • Stel uren vast waarop je kind de telefoon naar eigen inzicht mag gebruiken. Bijvoorbeeld ’s middags van 14.00 uur tot 15.00 uur.
  • Stel een data limiet vast. Spreek bijvoorbeeld af dat data die buiten de bundel vallen zelf betaald worden door je kind.

Bespreek de regels van te voren met je kind. Laat hem of haar zelf nadenken over de momenten waarop hij of zij de telefoon zou willen gebruiken. Heb je eenmaal de regels afgesproken, dan houd je je zelf ook aan deze regels. De regels die je afspreekt gelden voor iedereen in het gezin. Dus ook voor jou. Geef zelf het goede voorbeeld.

Alternatieven

Biedt ook alternatieven aan. Ga iets actiefs doen met je kinderen. Laat hen de activiteit kiezen. Wat bijvoorbeeld ook heel leuk kan zijn, is om je kinderen om de beurt een dag te laten organiseren. Zij bepalen wat er gedaan wordt, hoe jullie daar naartoe gaan etc. Spreek van te voren een budget af om onverwacht hoge kosten te voorkomen. Zo’n dagje kan ook bestaan uit gratis uitjes. Neem zelf eten en drinken mee en het kost je vrijwel niets. Help je kinderen zo nodig bij het organiseren door te brainstormen wat er van te voren geregeld moet worden.

(Her)introduceer gezelschapsspellen. Organiseer een spelletjesavond of -middag en speel jullie favoriete gezelschapsspellen of probeer eens een nieuw spel dat je van een kennis of via de spel-o-theek leent.

Alles goed geregeld voor je vakantie?

Dit zijn de dingen die je zeker niet moet vergeten of even moet controleren.

Verzekeringen

Ben je voldoende verzekerd? Ga je naar het buitenland, controleer dan of je voldoende verzekerd bent tegen medische kosten. Heb je alleen een basisverzekering dan wordt meestal alleen spoedeisende hulp in het buitenland vergoed. Vaak ook alleen tot het tarief dat in Nederland gebruikelijk is. Controleer dus van te voren of je eventueel nog een reisverzekering met dekking voor medische kosten nodig hebt.

Reisverzekering

Heb je weinig waardevolle spullen bij je, dan is een reisverzekering niet altijd nodig. Sluit je wel een reisverzekering af, controleer dan of zaken als je mobiele telefoon, tablet en laptop ook onder die verzekering vallen. Soms zijn dat soort zaken uitgesloten. Wil je deze toch verzekerd hebben, dan kun je er vaak een extra verzekering voor afsluiten.

Verzekering tegen risicovolle sporten

Ga je iets avontuurlijks als bergbeklimmen of diepzeeduiken doen? Kijk dan of eventuele ongevallen daardoor gedekt worden door je reisverzekering. Vaak moet je daar een aanvullende verzekering voor afsluiten.

Papieren

Zorg voor de juiste papieren. Neem de polissen van je verzekeringen mee en zorg voor kopieën die je niet bij de orginele papieren bewaard. Maak ook kopieën van je paspoort en/of ID-kaart. Een nieuwe aanvragen bij diefstal of vermissing is vaak makkelijker als je een kopie van het orgineel hebt.

Risicovolle landen of gebieden

Ga je naar het buitenland, controleer dan het reisadvies van de buitenlandse zaken

Ga je buiten Europa op vakantie, controleer dan ook of je nog vaccinaties of iets dergelijks nodig hebt. Let op, dit geldt in sommige gevallen ook al voor landen als Turkije. Of je vaccinaties nodig hebt en welke kun je controleren op de website van de ggd.

Invoeren/uitvoeren van producten

Ga je naar het buitenland, zorg dan dat je weet wat je wel en niet mag in- of uitvoeren. Je vindt alle informatie op de douane app

Alles geregeld? Fijne vakantie!