Definitieve versie van mijn huishoudmap

 

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk heb ik dan toch de definitieve versie van mijn huishoudmap af.

Indeling Huishoudmap

De map heeft de volgende tabbladen:

  • routines
  • weekplan
  • voorraad
  • zones
  • noodinfo
  • adressen
  • planning

 

Routines

Onder de tab routines zit een overzicht van mijn dagelijkse routines. Voor het overzicht heb ik mijn ochtend-, middag- en avondroutines allemaal op een pagina gezet. Ik gebruik deze lijst niet om af te strepen wat ik al gedaan heb, maar vind het wel makkelijk om er af en toe een blik op te werpen om te zien of ik niets vergeet.

Weekplan

Mijn basis weekplan vind je hier. Dit is zoals ik mijn week in het ideale geval indeel. De meeste taken doe ik dan ook automatisch op de daarvoor bestemde dag. Ik val juist op dit plan terug als ik een onregelmatige week heb en me hier niet aan kan houden. Dan kijk ik welke dingen nog gedaan moeten worden. Ook als ik een aantal hectische weken achter de rug heb, waarin ik een beetje uit mijn ritme ben, vind ik dit overzicht heel fijn om te hebben.

Voorraad

Achter deze tab zit allereerst een lege pagina voor het weekmenu. Deze gebruik ik op het moment niet, maar heb ik in het verleden wel veel gebruikt, dus ik laat hem er nu nog even inzitten voor als ik hem wel wil gaan gebruiken.

Verder vind je hier de standaard boodschappenlijst en de voorraadlijst met daarop de dingen die ik standaard op voorraad wil hebben. De voorraadlijst controleer ik ongeveer een keer per twee maanden en vul ik dan aan. De standaard boodschappenlijst gebruik ik op dit moment nauwelijks, omdat we de meeste boodschappen online bestellen. In de app die ik gebruik staan de standaard boodschappen ook allemaal bij elkaar. Meestal kijk ik dus alleen in de app en niet op deze lijst. Toch vond ik het wel fijn om hem ook in mijn huishoudmap op te nemen.

Zones

Naast de schoonmaaklijsten voor de zones, vind je hier ook een overzicht van de taken voor mijn wekelijkse schoonmaakroutine (Weekly Home Blessing Hour). Op dit moment gebruik ik alle schoonmaaklijsten vooral als checklist van wat nog gedaan moet worden en streep ik eigenlijk niets af. Misschien ga ik dat wel doen voor de taken die weinig (bijvoorbeeld een keer per jaar) voorkomen. Ik denk erover om daar een datum waarop ik die taak gedaan heb toe te voegen, zodat ik kan zien hoe lang het geleden is dat ik bijvoorbeeld de gordijnen gewassen heb.

Noodinfo

Hier bewaar ik alle contactinformatie van artsen, apotheken, nutsbedrijven en andere belangrijke instanties of personen.

Adressen

De adressen van familie, vrienden en kennissen zijn hier op alfabet te vinden.

Planning

Hier zitten de maandelijkse tabbladen. Achter elke maand zit een overzicht met belangrijke data (verjaardagen, feestdagen die altijd op dezelfde datum vallen) en taken die jaarlijks in een vaste maand terug komen. Daarnaast is er op elke pagina ruimte voor aanvullingen.

Tot slot heb ik achterin nog een insteekhoesje voor als ik in de toekomst losse papieren heb die ik er (tijdelijk) aan toe wil voegen. Dan kan ik ze direct ergens kwijt zonder ze te perforeren of alsnog op zoek te gaan naar een hoesje.

In onderstaande video kun je nog een keer de hele map zien, zoals ik hem nu gebruik.

Recensie Meer door Minder van Joshua Becker

In Meer door Minder beschrijft Joshua Becker zijn reis naar minimalisme. Hij beschrijft minimalisme als: ‘Het doelbewust aandacht schenken aan de dingen waaraan we de meeste waarde hechten en het verwijderen van alles wat ons afleidt.´

Overvolle garage

Zijn verhaal begint met een overvolle garage en het besef dat er spullen weg moeten. Vervolgens laat hij je de voordelen van minder spullen zien. Dat zijn onder andere meer tijd en energie, meer geld, meer vrijheid en minder stress en afleiding. Het gaat er niet om dat je alles wat je hebt moet wegdoen. Het gaat er wel om dat je tijd en ruimte hebt om te doen wat je graag wilt doen. Soms hebben we zoveel spullen, en kost ons dat zoveel tijd en energie en stress dat we niet eens meer beseffen wat we nu echt graag willen. Door het hele boek heen benadrukt de schrijver dan ook dat het einddoel is om meer duidelijkheid te krijgen over wat je wilt in het leven en waar je het meeste waarde aan hecht.

 

Culturele en maatschappelijke invloeden

Becker laat in het boek duidelijk zien hoe culturele invloeden en de generatie waartoe je behoort invloed hebben op de manier waarop je met spullen omgaat. Materiële bezittingen staan in veel gevallen voor veiligheid en zekerheid en veel dingen hebben daarnaast ook nog eens emotionele waarde. Het is dan ook niet gek dat we het moeilijk vinden om dingen weg te doen. Becker raadt dan ook aan om langzaam te beginnen met een oppervlakkige opruimronde van dingen die je niet al te veel moeite kosten om weg te doen. Daarna kun je het kamer voor kamer wat grondiger aanpakken. Hij helpt je op weg bij de moeilijke categorieën door tips en adviezen te geven.

Conclusie

Samenvattend bevat dit de nodige theoretische achtergronden, maar ook praktische tips, adviezen en voorbeelden van anderen.

Een Jaarplanning maken

In deze serie wil ik je laten zien hoe ik mijn planningen maak. Hoewel het inmiddels al bijna half mei is, wilde ik toch beginnen bij het begin en je laten zien hoe ik een jaarplanning maak. Dit omdat ik op basis van mijn jaarplanning mijn kwartaalplanning en maandplanning maak.

Visie

Ik zei dat ik wilde beginnen bij het begin, maar mijn jaarplanning is ook niet het begin. Ik ben begonnen met een visie document. Daarin schrijf ik per levensgebied op wat ik wil bereiken. Dit is meer een ideaal leven document. Hierin houd ik geen rekening met of het haalbaar is of niet. Want wie kan nu zeggen of iets wat nu (nog) niet haalbaar is, dat over 10 jaar ook niet is? Het is mijn kompas. Mijn doel om naartoe te werken. En het is een levend document. Elk jaar bekijk ik het document en pas het zo nodig aan. Soms verandert mijn kijk op dingen en heb ik andere ideeën over wat ik wil en wat niet. Hoewel de hoofdlijnen vaak wel hetzelfde blijven.

5 jarenplan

Om deze doelen op hele lange termijn een beetje behapbaarder te maken, heb ik een overzicht gemaakt van wat ik (in grote lijnen) over 5 jaar wil bereiken. Op basis van dit plan, maak ik dan mijn jaarplan.

Jaarplan

Voor mijn jaarplanning ga ik dus uit van de dingen die ik over 5 jaar bereikt wil hebben. Ik kies uit dit plan de dingen die ik op dat moment het belangrijkst vindt. Wel kies ik minimaal één ding uit elke categorie, zodat er een balans is tussen persoonlijke en zakelijke doelen. Ik vind het prima om meer tijd en energie aan een bepaalde categorie te besteden, maar het kan nooit mijn enige prioriteit zijn.

Vervolgens kijk ik wat ik dit jaar zou kunnen doen om een stapje bij die 5 jaar doelen te komen. Voor elk gekozen doel kies ik iets wat in een jaar bereikbaar zou kunnen zijn. Het doel moet voor mij wel uitdagend zijn, maar ook weer niet zo groot dat het hoe dan ook niet te bereiken is in een jaar. Dit vind ik nog wel eens lastig, want een jaar lijkt zo ontzettend lang, dat ik nog wel eens grotere doelen plan dan eigenlijk haalbaar is. Inmiddels weet ik dat van mezelf en til ik er in dat geval ook niet zo zwaar aan als ik het einddoel dan uiteindelijk niet haal, als ik maar wel een flink eind op weg ben aan het eind van het jaar.

Het gevaar van een jaarplanning is dat je denkt dat je nog voldoende tijd hebt om al je doelen te bereiken en er dus niet echt vaart achter zet. Met het risico dat je daardoor je doel aan het eind van het jaar niet gehaald hebt. Daarom deel ik mijn jaarplanning vervolgens op in een kwartaalplanning. Daarover volgende keer meer.

 

Fotoalbums en art-journals opruimen

In deze opruimsessie ging ik aan de slag met 2 vakken in mijn boekenkast. Dit opruimproject ziet er iets anders uit, dan de meeste andere. Het gaat meer om organiseren dan om opruimen.

Rommelig aanzicht

De kastplanken waar onder andere mijn fotoalbums staan, hebben een nogal rommelig aanzicht. In dit geval wil ik niet zozeer het aantal spullen verminderen, maar het geheel een netter aanzien geven. Daarom heb ik tijdschriftencassettes gekocht waar alle kleinere boekjes en albums in kunnen. Verder kijk ik wat er weg kan.

Sorteren en beslissingen nemen

Fotoalbums houd ik natuurlijk gewoon. Maar er staan ook een aantal art-journals in mijn kast. Ik bekijk ze allemaal om te kijken wat ik wil bewaren of niet.

In het verleden heb ik ooit eens een mixed-media workshop van Tamara Laporte (LIfebook) gevolgd. De werkstukken die ik toen heb gemaakt, heb ik gebundeld en met bindringen aan elkaar bevestigd. Er zitten echter een aantal dingen tussen die ik niet per se hoef te bewaren. Bij het doornemen van deze pagina’s gaat er uiteindelijk toch veel meer weg dan ik van te voren verwacht had. Ik bewaar alles wat ik nog steeds erg mooi vind en waar een emotionele band aan zit. Het werken met mixed media is voor mij vooral een manier om mijn gevoelens te uiten. Stukken die in een bijzondere periode of met een bijzondere herinnering in het achterhoofd gemaakt zijn, wil ik om die reden graag bewaren.

Bij het doorkijken van mijn art-journals gaan er enkele complete albums weg. Ze hebben weinig emotionele waarde meer en ik merk dat ik op creatief vlak inmiddels al een paar fases verder ben. Hoewel het leuk is om te zien hoe ik toen met deze dingen omging, heb ik niet de behoefte om ze te bewaren.

Eindresultaat

Nadat ik alles op deze planken heb uitgezocht, berg ik alle kleinere albums op in de tijdschriftencassettes. Ik ben blij met het resultaat. De planken die ik nu heb opgeruimd hebben meteen een netter aanzien en ogen rustiger door de tijdschriftencassettes. Helaas heb ik geen voor foto's gemaakt, maar hierboven zie je het eindresultaat. In onderstaande video kun je het hele proces zien.

Digitaal of op papier plannen?

 

Ik maakte mijn planningen altijd het liefste op papier. Tegenwoordig merk ik steeds vaker dat ik het ook prettig vind om sommige dingen digitaal te doen. Twijfel jij ook of je op digitaal of op papier moet plannen? Misschien kan ik je met deze blogpost op weg helpen. Ik geef de voor- en nadelen van beide methodes en laat tot slot zien hoe ik het zelf doe.

Voor- en nadelen van digitaal plannen

Digitaal plannen heeft veel voordelen. Ik zet er hier een aantal voor je op een rijtje:

  • Je kunt makkelijk wijzigingen doorvoeren.
  • Je hebt vaak via meerdere apparaten (telefoon, tablet, laptop, pc) toegang tot je planning.
  • Je kunt je planning makkelijk delen met anderen. Als je als gezin bijvoorbeeld google calendar gebruikt en toegang hebt tot elkaars agenda, kun je in één oogopslag zien of iedereen op een bepaalde dag vrij is en kun je gezamenlijke afspraken direct toevoegen.
  • Je kunt automatische meldingen instellen, die je op tijd waarschuwen voor een afspraak.

Nadelen van digitaal plannen:

  • Je hebt in de meeste gevallen een internetverbinding nodig.
  • Je bent afhankelijk van het format van de agenda.
  • Je moet van scherm wisselen als je iets anders aan het doen bent en je agenda in wilt kijken.
  • Je moet vaak scrollen als je verder vooruit wilt kijken.

Digitaal plannens is voor jou geschikt als:

  • Je veel online bent/werkt.
  • Je regelmatig afspraken moet verschuiven.
  • Je je agenda met anderen wilt delen (bijvoorbeeld teamleden of gezinsleden).
  • Je doorgaans over een goede internetverbinding beschikt.
  • Je veel achter een computer werkt en je online agenda makkelijk in kunt kijken.

Voor- en nadelen van op papier plannen

Voordelen van op papier plannen:

  • Je hebt geen internetverbinding nodig.
  • Je kunt het indelen zoals je zelf wilt en bent niet afhankelijk van het format van het programma.
  • Je kunt je agenda gewoon open op je bureau laten liggen en direct inkijken.
  • Je kunt makkelijker ver vooruit kijken.

Nadelen van op papier plannen:

  • Het is lastig met iemand anders te delen.
  • Wijzigingen zijn lastiger door te voeren. Je moet afspraken doorstrepen of uitgummen.

Op papier plannen is geschikt voor jou als:

  • Je niet vaak online bent of weinig achter een computer zit.
  • Je niet zo handig bent met digitale producten.
  • Je op papier plannen gewoon prettiger vindt.

Hoe ik plan

Zelf gebruik ik een combinatie van digitaal en op papier plannen.

Wat ik digitaal doe:

  • Mijn planning voor YouTube en mijn blog doe ik digitaal (in Asana). Daarmee heb ik direct overzicht over wat ik wanneer wil publiceren en het is makkelijk aan te passen als ik wil schuiven met artikelen of video’s.
  • In Google Keep houd ik lijstjes bij van dingen die me te binnen schieten als ik op mijn laptop aan het werk ben of wanneer ik mijn e-mail aan het verwerken ben. Deze lijstjes check ik op het moment dat ik mijn dagplanning maak.
  • Soms maak ik een braindump in Google Keep van alles wat ik nog moet en wil doen. Vervolgens maak ik op basis daarvan mijn dagplanning.

Wat ik op papier doe:

  • Mijn jaar-, kwartaal-, maand- en dagplanning maken. Brainstormen doe ik vaak in een schrijfblok. De uiteindelijke versie schrijf ik in een bullet journal.
  • Afspraken noteren en bijhouden. Hiervoor gebruik ik mijn papieren agenda.

Ik hoop je met deze blogpost ideeën voor je eigen planning te hebben gegeven. Zoals je ziet is een combinatie van digitaal en op papier plannen ook heel goed mogelijk.