Huishoudmap maken deel 7 - Contacten, Wachtwoorden en Projecten

Deze keer behandel ik meerdere tabbladen. Ik behandel ze samen omdat de indeling nogal op elkaar lijkt. Lees verder om te zien hoe ik de tabbladen 'contacten', 'wachtwoorden' en 'projecten' heb ingedeeld.

 

Contacten

In de tab 'contacten' staan alle adressen en telefoonnummers van familie, vrienden, kennissen en collega's. Het is mijn back-up voor als ik mijn telefoon verlies en voor het geval mijn computer crasht. Er staan dus ook de mobiele nummers en de e-mail adressen in. Om het overzichtelijk te houden, heb ik alfabet tabbladen gebruikt. De namen en alle gegevens schrijf ik gewoon met de hand op gelinieerd multopapier. Bij gezinnen met kinderen schrijf ik vaak ook de namen en geboortedata van de kinderen op. Zo weet ik tenminste hoe oud ze inmiddels alweer zijn.

 

Wachtwoorden

Ook hier gebruik ik gewoon gelinieerd papier. Ik noteer de website, gebruikersnaam en het wachtwoord. Ik heb een grove indeling gemaakt door een nieuwe pagina te gebruiken voor elke categorie. Categorieën zijn: werk(gerelateerd), bankzaken en overig. Totaal dus drie pagina's. Heb je heel veel te onthouden, dan zou je hier ook nog subtabs kunnen gebruiken.,

 

Projecten

Eigenlijk is dit een iets ander onderwerp. Toch gebruik ik ook hier gewoon gelinieerd multopapier. Nu gebruik ik echter voor elk project een apart blad. Bovenaan zet ik de naam van het project. Daaronder alle te nemen stappen, ideeën etc. Als ik aan een project begonnen ben, zet ik in de kantlijn een pijltje voor de naam van het project. Dit doe ik ook voor alle taken die ik in mijn 'to do' lijst heb opgenomen. Ik kijk zo ongeveer een keer in de twee weken naar de lijsten achter dit tabblad. Zo nodig zet ik dan taken in mijn agenda of neem ze over in mijn to do lijst. Is er een deadline, dan vermeld ik die in de kantlijn bij het project en bij de afzonderlijke taken.

Een simpel voorbeeld: Het project 'hobbykamer schilderen' heeft onder andere de volgende stappen:

  • verf kopen
  • meubels verplaatsen
  • afplakken
  • schilderen
  • verfspullen opruimen
  • meubels weer op hun plek.

De taak 'verf kopen' komt dan in de to do lijst te staan.

Een voorbeeld met deadlines: Voor je studie heb je over twee maanden een tentamen. Je hebt hebt de volgende taken gemaakt:

Project: tentamen

  • boek lezen
  • boek samenvatten
  • samenvatting leren.

De deadline is de datum van het tentamen. Die zet je in de kantlijn voor de projectnaam (in dit geval tentamen).

Nu plan je wanneer de totale samenvatting af moet zijn, zodat je nog voldoende tijd om te leren hebt. Daarna plan je het lezen van de hoofdstukken terug. Je kunt kiezen voor eerst alles lezen en dan samenvatten of per hoofdstuk lezen en vervolgens samenvatten. Deel je planning in elk geval op in hoofdstukken, dat maakt het overzichtelijker. De takenlijst wordt dan:

  • hoofdstuk 1 lezen
  • hoofdstuk 1 samenvatten
  • hoofdstuk 2 lezen

etc.

Iets bewerkelijker, maar wel overzichtelijker. Bovendien zal het je motiveren wanneer je elke keer een deeltaak af kan strepen, en lijkt het totale project niet zo overweldigend.