Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Deze week laat ik jullie zien hoe ik het tabblad financiën heb ingedeeld. Eigenlijk bestaat het maar uit twee soorten pagina's: een kasboek en een afschrift van automatische afschrijvingen. Deze twee samen zorgen voor een goed overzicht van de financiën.

 

Kasboek

Het kasboek bestaat uit gewoon ruitjespapier. Ik wil graag inzicht in de soort uitgaven die we doen. Daarom heb ik verschillende categorieën gemaakt. Elke categorie heeft een eigen kolom. De kolommen die ik gebruik:

  • datum
  • omschrijving
  • inkomsten
  • huis (alles wat met het huis te maken heeft, behalve verzekeringen. Dus energie, materiaal voor onderhoud, huur etc.)
  • verzekeringen
  • boodschappen (alles wat je in de supermarkt koopt)
  • vakantie/uitjes
  • overig.

De eerste drie zullen voor iedereen handig zijn. De andere kolommen kun je aanpassen zoals je zelf wilt. Je kunt als je dat makkelijker vindt ook gewoon één kolom voor de uitgaven gebruiken.

 

Automatische afschrijvingen

Automatische afschrijvingen zijn handig. Je weet zeker dat je vaste lasten op tijd betaald worden en je hoeft er niets meer aan te doen. Maar je raakt het overzicht ook sneller kwijt. Wat wordt wanneer afgeschreven en hoe vaak? Daarom heb ik een overzicht gemaakt van alle automatische afschrijvingen. Ik heb alles in een excel bestand gezet. De gele vakjes geven aan in welke maand iets afgeschreven wordt. In het orginele excel bestand heb ik ook de bedragen staan. Deze worden per maand en per omschrijving opgeteld. Zo weet je precies hoeveel je per jaar kwijt bent aan je totale vaste lasten en aan elke afzonderlijke omschrijving. Omdat de bedragen (helaas) nog wel eens veranderen, heb ik in mijn map een leeg formulier. Ik controleer de bankrekening wekelijks. Zodra een bedrag afgeschreven is, vul ik het in op het overzicht. Je kunt ook alleen een kruisje zetten als je dat makkelijk vindt.

Wil je zelf zo'n overzicht maken, maar zie je tegen het werk op? ik heb die van mij ooit gemaakt door een jaar lang elke maand de automatische afschrijvingen in het bestand te zetten. Aan het einde van het jaar heb je dan een compleet overzicht, dat je alleen nog maar bij hoeft te houden. 

 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.