Huishoudmap maken - deel 1

Een huishouden runnen is een beetje als het runnen van een bedrijf. En dat betekent dat er veel zaken zijn die geregeld moeten worden. Als je erop moet vertrouwen dat alle informatie in je hoofd zit, kom je vaak bedrogen uit. Natuurlijk zit alle informatie wel ergens in je hoofd, maar denk je er ook op het juiste moment (en vooral op tijd) aan? Vaak niet. Bovendien vergt het erg veel energie om alles te onthouden. Je kunt belangrijke dingen dus beter opschrijven. Daarbij moet wat je hebt opgeschreven natuurlijk ook makkelijk terug te vinden zijn. Een handige manier om alles bij elkaar te houden, is het maken van een huishoudmap, ook wel 'home management binder' of 'control journal' genoemd. Deze maand laat ik je zien hoe ik mijn huishoudmap heb opgezet. Elke keer laat ik je een onderdeel van mijn map zien. Zo kun je mijn proces zien en heb je intussen tijd om je eigen map te gaan opzetten.

Wat is een huishoudmap?

Een huishoudmap is simpelweg een map met alle informatie over je huishouden. Denk hierbij aan lijstjes met je routines, weekmenu’s, belangrijke contactinformatie en medische informatie, roosters van jou en je kinderen, schoonmaakschema’s etc. In het Engels wordt de huishoudmap vaak ‘home management binder’ of ‘control journal’ genoemd. De term control journal komt van Flylady. Mijn huishoudmap is min of meer gebaseerd op haar control journal. Je kunt je huishoudmap net zo uitgebreid maken als je zelf wilt. En doordat het een losbladig systeem is in een ringband of ordner, kun je hem ook weer makkelijk aanpassen als er iets verandert.

Wat heb je nodig?

Materialen aanschaffen

Kijk voor je iets nieuws koopt eerst wat je al in huis hebt. De materialen voor een huishoudmap hebben we vaak al ergens in huis liggen. Zeker als je nog niet precies weet hoe dik je huishoudmap wordt en of het werken met zo’n map iets voor je is, is het fijn als je er niet meteen van alles voor hoeft aan te schaffen. Wil je toch nieuwe spullen aanschaffen, dan vind je bij bijvoorbeeld de Action of Hema goedkope ringbanden, tabbladen en insteekhoesjes.

Ringband of ordner

Probeer van te voren te bedenken wat je er allemaal in wilt hebben. Heb je weinig informatie, dan kun je met een dunnere ringband of ordner toe. Wil je echt alle informatie in je map stoppen, dan heb je een dikkere ordner nodig. Ik gebruik zelf een ringband die aan de binnenkant allemaal vakjes heeft waar ik dingen als pennen, post-it briefjes en andere losse papieren in kan bewaren. Deze map heb ik zo’n 20 jaar geleden (toen ik op kamers woonde) gekocht om al mijn administratie en bankzaken in te bewaren. Na enkele jaren had ik daar een ander systeem voor en is de map jarenlang niet gebruikt. Pas sinds enige jaren gebruik ik hem weer en is hij gepromoveerd naar huishoudmap.

Tabbladen

Tabbladen zorgen ervoor dat je informatie snel terug kunt vinden. Dit doe je door de verschillende categorieën met een tabblad te scheiden. Waarschijnlijk kom je met 8 tot 10 categorieën al een heel eind.

Insteekhoesjes

De doorzichtige plastic insteekhoesjes zijn ideaal. Je kunt er documenten in bewaren zonder dat ze geperforeerd hoeven te worden.

Papier

Je kunt gewoon gelinieerd 23-rings papier gebruiken. Op de foto heeft het papier dat ik gebruik toevallig een leuk printje, omdat ik ook dit ooit voor een ander project kocht en een groot deel van het papier dus nog ongebruikt in een la lag. Wil je je informatie printen, dan voldoet gewoon printerpapier. Wil je ook je financiën bijhouden, dan is ruitjespapier wellicht handig voor dat onderdeel.

Pennen en/of potloden

Bewaar een of liefst twee pennen of potloden bij je map. Heeft je map daar geen speciaal vakje voor, dan kun je ze in een insteekhoesje bewaren, er met een koordje aan vast maken, zelf met elastiek een lusje voor een pen aan je map maken of de pen gewoon op de voorkant vastklemmen. Staat je map altijd op een vaste plek, dan kun je er natuurlijk ook gewoon een blik met pennen naast zetten.

In mijn blogpost van vrijdag zal ik meer vertellen over de verschillende categorieën in mijn map.