31 dagen opruimen en organiseren: dag 30 - Een haalbare to do lijst

Ben je ook altijd bang dat je dingen vergeet, is je to do lijst ellenlang of schrijf je maar niks op omdat je toch al zoveel moet doen? Hier volgen een aantal tips om je to do lijst haalbaar te houden.

Tips voor een haalbare to do lijst

  • Schrijf het op. Zodra je iets bedenkt, schrijf het op. Zorg dat je altijd een notitieblokje bij de hand hebt om dingen die je nog moet doen op te schrijven.
  • Doe kleine klusjes meteen. Als je ze direct kunt doen zijn ze de moeite van het opschrijven niet waard. Bovendien kosten kleine klusjes je vaak meer energie als ze in je hoofd zitten, dan wanneer je ze direct doet.
  • Uitstellen gebeurt vaak omdat je geen beslissingen kunt of wilt nemen. Vaak maakt het niet zo heel veel uit wat je besluit, als je maar aan de slag gaat. Dit gaat vooral op bij het doen van klusjes in huis. Denk niet te lang na over waar je gaat beginnen met opruimen, maar begin gewoon ergens.
  • Uitstellen gebeurt ook vaak omdat het niet duidelijk is wat je moet doen of omdat de taak die voor je ligt te groot is. Een nieuwe baan zoeken is groot en onduidelijk. Je CV up to date maken of een vacaturesite bekijken is al een stuk makkelijker. Breek grote taken daarom op in meerdere kleine taken, en formuleer het als actie (koop, schrijf, maak, etc.).
  • Uitstellen komt ook vaak voor als je een klus niet leuk vindt. Zet jezelf ertoe toch eerst aan die klus te beginnen. Een goede gewoonte is om de dag te beginnen met de meest vervelende klus. Dan heb je daarna tijd en energie om leukere dingen te doen. Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht als je de klus geklaard hebt (bijv. een kop koffie, een kwartiertje pauze en een tijdschrift lezen etc.).