Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

We hebben het allemaal druk en dan schiet tijd voor jezelf er vaak bij in. Is dit een keertje het geval, dan is dat geen ramp, hooguit vervelend. Maar gebeurt dit vaak of wordt dit chronisch, dan gaat het effect op je hebben. Het druk hebben resulteert vaak in geen tijd nemen om te sporten, geen tijd nemen om gezonde maaltijden te maken en op te eten en geen tijd voor ontspanning. Met als gevolg dat je je steeds vermoeider voelt en uiteindelijk op een burn-out afstevent. We weten allemaal hoe we in deze vicieuze cirkel belanden of er al in beland zijn. Maar hoe kom je daar weer uit?

 

The Unschedule

Jaren geleden, toen ik werk en studie en ook nog iets van een sociaal leven met elkaar probeerde te combineren, stuitte ik op het boek The Now Habit van Neil Fiore. Daarin kwam hij met een concept dat hij de 'unschedule' noemde en dat ik ronduit verbijsterend vond. Hij stelde voor om eerst alle verplichtingen die vast stonden in te plannen. Dus als je op bepaalde tijden op je werk aanwezig moet zijn of colleges hebt, plan je die tijden in. Vervolgens plan je voordat je met je andere taken aan de slag gaat, je vrije tijd in. Wanneer wil je sporten, wanneer wil je uitgaan, dat boek lezen of werken aan je hobby? Pas als je dat hebt gedaan begin je met het inplannen van alle andere dingen die 'moeten'.

Mijn eerste gedachte toen ik dit las was, ‘maar dan doe ik nooit meer iets, behalve werken of naar college gaan.’ Toch probeerde ik het uit, want het idee dat ik alle vrije tijd die ik zo miste gewoon in kon plannen, leek me geweldig. En dat was het ook. Want nadat ik mijn colleges en werk had ingepland en vervolgens al die dingen die ik zo ontzettend graag wilde doen, was het duidelijk. Er waren nog uren over en die moest ik zo goed mogelijk benutten om alle andere dingen gedaan te krijgen. En ja, ik kreeg die dingen dan ook inderdaad gedaan terwijl ik toch de vrije tijd had die ik zo hard nodig had.

Vrije tijd plannen in de praktijk

Nu, jaren later, werk ik min of meer nog steeds op dezelfde manier. Als ik mijn kwartaalplanning maak, kijk ik hoeveel uur ik beschikbaar heb voor werk. Daarin neem ik mee dat ik dagelijks tijd wil maken voor beweging, een lunchpauze en alle andere dingen die niets met mijn werk te maken hebben. Ik schrik altijd weer van het aantal uren dat dan over blijft, vooral omdat ik er nog wat extra ‘bufferdagen’ aftrek voor onverwachte zaken en dagen waarop ik onverhoopt te ziek ben om te werken. Maar hoe weinig het ook lijkt, meestal lukt het me prima om de dingen die ik op het gebied van werk wil en moet doen in te plannen. 

Goed voor jezelf zorgen, begint dus met tijd voor jezelf inplannen. Zorg dat je dat ook doet. Anders zorgt je lichaam hier uiteindelijk wel voor, doordat je ziek wordt of in een burn-out raakt. Maar die weg wil je niet op. Voorkomen is beter dan genezen!

 

P.S.

Wil jij niet alleen beter leren plannen, maar wil je naast je taken ook je huis, huishouden en financiën organiseren? Dan is de cursus 'Eindelijk Ruimte en Overzicht in je Leven' misschien iets voor jou.

Vind je het leuk om mee te kijken hoe ik zelf met deze dingen om ga en hoe ik zelf omga met mijn werk en vrije tijd? Wordt dan lid van mijn Petje Af pagina. Je krijgt dan niet alleen toegang tot mijn persoonlijke blog, waar ik over deze dingen schrijf, maar ook elke week een huishoudschema in je mailbox. Daarnaast zijn er regelmatig extra's voor leden, zoals challenges of gratis printables. Neem je een jaarabonnement, dan krijg je zelfs mijn boek 'Eindelijk een opgeruimd huis' gratis toegestuurd.