Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Wat voor mij het belangrijkste is aan opruimen en organiseren is het creëren van overzicht. Overzicht over je spullen en overzicht over je taken maakt alles makkelijker. En het zorgt voor een hoop minder stress. Hoewel vrijwel alle blogs op deze website indirect gaan over overzicht creëren, heb ik hier in de afgelopen maanden wat extra de nadruk opgelegd. Dat komt omdat ik besefte dat het creëren van overzicht mijn belangrijkste reden was om thuis aan de slag te gaan met opruimen en organiseren en vervolgens ook anderen daarmee te helpen.

 

Behoefte aan overzicht

Jarenlang was het regelmatig rommelig om me heen, hield ik dingen vooral in mijn hoofd bij en had ik geen vast systeem voor het huishouden of andere taken. Maar er kwam een moment dat ik besefte dat het zo niet verder kon. Ik had dringend behoefte aan meer overzicht. Als jij nu ook zo'n moment ervaart, kan mijn verhaal je mogelijk helpen om ook stappen te ondernemen om meer overzicht te creëren.

Het moment dat ik grote behoefte aan overzicht kreeg, deed zich voor tussen twee studies in. Ik was van een administratieve baan naar een een baan in de gehandicaptenzorg gegaan en deed daar in deeltijd een opleiding voor. Tijdens deze periode gingen mijn huidige man en ik samenwonen. Tussen de afronding van deze opleiding en de vervolgopleiding die ik wilde gaan doen, zat een jaar. Ik besefte heel goed dat als ik aan de vervolgopleiding wilde beginnen, er een aantal dingen moesten veranderen. 

Allereerst hadden we teveel spullen, want van twee huishoudens naar een betekent automatisch dat je heel veel dubbel hebt. Bovendien hadden veel van die spullen nooit echt een vaste plek gekregen sinds we waren gaan samenwonen. 

Ten tweede had ik meer overzicht nodig over wat er allemaal op mijn bordje lag. Sinds ik samenwoonde had ik rekening te houden met een huisgenoot. Niet erg, wel lastig zo nu en dan. Met name omdat we allebei in de zorg werkten en wisselende diensten hadden. Als ik mijn vervolgopleiding enigszins succesvol wilde doorlopen en tegelijkertijd ook nog een beetje een leuk persoon wilde blijven, moest er meer overzicht komen. 

Opruimen en overzicht over taken

In dat bewuste jaar (schooljaar 2008/2009) begon ik met het opruimen van ons huis en werkte ik aan een systeem dat me overzicht gaf over alles wat er nog te doen was. Intussen bereidde ik me voor op het toelatingsexamen en was er nog een bruiloft te organiseren. In dat jaar creëerde ik de basis voor meer rust en overzicht. Het was niet de laatste keer dat ik mijn huis opruimde en ook mijn productiviteitssysteem, dat gebaseerd was op Getting Things Done van David Allen, heeft in de loop van de jaren ook de nodige veranderingen ondergaan. En dat hoort erbij. Dingen veranderen, mensen en hun situatie veranderen ook. Maar wat niet verandert is, is de rust die het opruimen en organiseren me gegeven heeft. 

Wil je ook beginnen met het creëren van meer rust en ruimte? Download dan hier de gratis minicursus opruimen.