Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Opruimen en organiseren, twee dingen waar ik veel over schrijf in mijn blogs. Niet alleen omdat je daarmee ruimte creëert in je omgeving. Het creëert ook ruimte in je hoofd. Hoe? Dat lees je hier.

 

Prikkels

Overal om ons heen zijn prikkels. Dingen die om je aandacht vragen of je juist afleiden van wat je aan het doen was. Geluiden, geuren, beelden, gebeurtenissen, en ga zo maar door. Veel van de dagelijkse prikkels filteren we weg, zodat we onze aandacht kunnen richten op de dingen die belangrijk voor ons zijn. Zo kun je bijvoorbeeld helemaal opgaan in een boek zonder de radio van de buren nog bewust te horen. Of kun je op kantoor rustig aan je project werken, zonder last te hebben van het geroezemoes op de afdeling. 

Andere prikkels zijn lastiger te negeren. De pop-up op je computerscherm dat je een nieuw bericht hebt, het knipperende lampje op je mobieltje, een rinkelende telefoon. Ze leiden je af en je hebt het gevoel dat je er wel op moet reageren. En dus doe je dat ook.

En dan zijn er nog de dingen die er in je hoofd spelen. Dingen die je nog moet doen, problemen waarvan je niet weet hoe je ze aan moet pakken, die ene opmerking van een vriendin of een collega die je dwars zit. 

Te veel prikkels leidt tot stress

Deze constante stroom van informatie, zorgt voor een hoop drukte in je hoofd. Je registreert sommige dingen misschien niet bewust, maar wel onbewust. De stapel ongeopende post die al drie dagen op de eettafel ligt, de berg afwas die nog op het aanrecht staat en de rommel in je kasten. Op het bewuste niveau valt het je misschien nauwelijks meer op. Maar je onderbewuste registreert het en ‘weet’ dat je hier nog iets mee moet doen.

Als er teveel van deze prikkels zijn, voel je je onrustig, gestrest of gespannen. Andersom kun je vaak ook minder prikkels aan als je al gespannen bent.

 

Rust en ruimte creëren

Wil je weer wat rust en ruimte in je hoofd creëren, dan is het zaak om een aantal prikkels weg te nemen. Dat kan bijvoorbeeld door die stapel post op te ruimen en de afwas weg te werken. Maar ook door alle dingen die je nog moet doen op een lijstje te zetten, zodat je ze niet meer kunt vergeten. 

En dat is precies wat opruimen en organiseren voor mij betekent. Rust en ruimte creëren. Om mij heen en in mijn hoofd. En als het voor mij werkt, werkt het misschien ook wel voor jou.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis het Stappenplan Opruimen.