Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Ruim twee weken geleden had ik een prachtig plan voor het laatste kwartaal van dit jaar. Ik ging dan ook vol goede moed aan de slag na mijn vakantie. Maar ineens was alle motivatie weg. En niet alleen dat, mijn concentratie ook. Ik zat aan mijn bureau en probeerde ondanks het gebrek aan motivatie aan de slag te gaan. Maar mijn gedachten bleven afdwalen. Vooral het feit dat ik eigenlijk mijn bureau op een andere plek zou willen, hield me bezig. Uiteindelijk gaf ik het op en begon met het verplaatsen van mijn meubels. Waarom ik je dit vertel? Omdat jij vast ook af en toe wel eens te kampen hebt met een gebrek aan motivatie. In dit blog wil ik graag met je delen wat ik in zo’n geval doe in de hoop dat het jou wellicht ook helpt.

Tips voor als je niet meer gemotiveerd bent

  • Ga iets anders doen, dat ook gedaan moet worden. Nu wil ik niet beweren dat het verplaatsen van mijn bureau iets was wat echt moest gebeuren, maar het was wel iets dat ik al langer wilde, maar waar ik nooit prioriteit aan gaf. Het voordeel van iets anders doen, dat toch ook moet gebeuren, is dat je achteraf niet met het katterige gevoel blijft zitten dat je niks gedaan hebt. Je hebt alleen niet gedaan wat je je voorgenomen had, maar hebt wel andere belangrijke dingen gedaan. Zeker als je activiteiten oppakt die je voor later in de week gepland had, is er nog niet zoveel aan de hand. Dan kun je later doen wat je voor vandaag gepland had.
  • Ga iets fysieks doen (vooropgesteld dat hetgeen je uitstelt meer te maken heeft met computer-/denkwerk). Een wandeling maken, een uurtje sporten of desnoods je huis schoonmaken. 
  • Spreek met jezelf af dat je maar 15 minuten aan de taak die je moet doen, hoeft te besteden en dan mag stoppen. Vaak helpt dit je om te beginnen en ga je als je eenmaal aan het werk bent, toch door. Maar zelfs als je toch stopt na die 15 minuten heb je uiteindelijk toch 15 minuten werk verzet.
  • Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht als je een bepaalde tijd (bijvoorbeeld een uur) aan de taak hebt gewerkt of wanneer je het werk af hebt. Bijvoorbeeld een aflevering van je favoriete serie kijken, een uurtje lezen, even een vriendin bellen of iets anders wat je leuk vindt.
  • Maak het werken aan je taak zo prettig mogelijk. Maak je favoriete koffie of thee, zet een lekker muziekje op (als dat je niet teveel afleidt) en zorg voor een opgeruimde werkplek, zodat je niet tussen stapels rommel zit. 
  • Denk aan het einddoel. Wat hoop je uiteindelijk te bereiken met wat je nu moet doen? Wat levert dit je op de lange termijn op? Soms geeft dat je net het laatste zetje dat je nodig hebt om aan de slag te gaan.

Ik hoop dat deze tips je door je periode van niet gemotiveerd zijn heen helpen. Het verplaatsen van mijn bureau heeft er bij mij toe geleid dat ik iets achter liep op mijn schema, maar inmiddels werk ik langzaam aan de achterstanden weg terwijl ik geniet van mijn nieuwe werkplek.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.